بسمه تعالی
📌معرفتشناسی
🔹فصل اول: ضرورت معرفتشناسی و منطق
✍سید مهدی موسوی
۱. انسان موجودی دارای نیازهای متنوع (معنوی و مادی) است و همواره در حال تلاش و حرکت برای پاسخگویی متناسب به نیازهای خود است که در واقع مطلوب او واقع میشود.
۲. با توجه به کثرت و تنوع حیات طبیعی و زندگی اجتماعی، مطلوبهای مختلف و راههای متنوعی برای پاسخ به نیازها وجود دارد که برخی از آنها متناسب با حیات و نیاز حقیقی انسان است و او را به پاسخ صحیح میرساند و برخی در واقع متناسب نیست و او را به پاسخ صحیح نمیرساند، البته در مورد درستی پاسخ نیز برخی کمتر و برخی بیشتر انسان را یاری میرساند.
۳. چون انسان به سرنوشت خود علاقمند است نمیتواند در برابر گزینهها و پاسخهای متکثر پیشرو بیاعتنا باشد. زیرا برخی از راهها و پاسخها به ناکجا آباد و دور شدن از راه درست میکشاند. لذا میطلبد که هر انسانی قبل از هر حرکت و انتخابی اول راه درست و بهتر را بشناسد و سپس براساس آن برنامهریزی کند. بخصوص اگر به مسایل بنیادین و مسیر کلی زندگی و سعادت انسان مرتبط باشد.
۴. لذا در این طریق به حقیقتجویی و پیجویی راه درست و ابزار بهینه روی میآورد و بدین جهت، هم میاندیشد و هم از تجارب و دانش دیگران کمک میگیرد تا بتواند درستترینها و بهترینها را انتخاب کند. بخصوص در امور کلان و عمده که به اصل زندگی و سعادت انسان مرتبط است نمیتوان بدون فکر و بهره گیری از دانش و تجربهها و صرفا بر اساس آزمون و خطای شخصی اقدام کرد چون، عمر محدود است و احتمال خطر و انحراف جبران ناپذیر در این امور بسیار زیاد است.
۵. اندیشههای خود و پیشنهادات دیگران نیز میتواند متفاوت و متکثر باشد و هر کدام طریقی را پیشنهاد دهد که قطعا برخی درست و بهتر و برخی هم نادرست و خطا بردار است. در زندگی خود بارها و بارها آراء و اندیشههایی را تجربه کردهایم که ابتدا زیبا و درست به نظر میآمدند و لذت و شادی هم داشتند اما بعدها به خطا و نادرستی و بیاعتباری آنها پی بردهایم.
۶. با شک و تردید، حیرت و ضلالت (نبود معرفت معتبر) نمیتوان حرکت صحیح داشت بلکه یقین و اطمینان در معرفت، شرط انتخاب و حرکت موفق و مسئولانه است تا براساس آن اعتقادات و بنیانهای زندگی پیریزی و طراحی شود و مبنایی برای انتخاب صحیح الگوی زندگی و کنشگری ناظر به سعادت و مطلوبیت باشد.
۷. اساس یقین و اطمینان، بهرهمندی از
#عقل و به کارگیری صحیح آن در عرصههای مختلف زندگی است. بدون بهرهگیری از عقل، امکان دستیابی به یقین و اطمینان به هیچ دانش و پیشنهادی نیست. عقل بشری نیز همواره در معرض خطاهای عارضی در تفسیر وقایع و ارایهی طرحوارههای زندگی و عمل است که بخش اعظم آن معلول ۱. نوع ورودیهای ذهن و ۲. الگوی چینش ذهنی آنها است.
۸. دانش معرفت شناسی عهدهدار تبیین عقلانی ماهیت
#یقین و
#اطمینان (معرفت معتبر) و بازشناسی آن از باورها و آگاهیهای نامعتبر و همچنین تحقیق در ابزارها و راههای رسیدن به یقین و اطمینان و اعتبارسنجی آن ابزارها و راهها است تا از این طریق مشخص شود که دانشها و دادههای ذهنی ریشه در کجا دارند و از چه اعتباری برخوردارند.
۹. پس از معرفت شناسی نوبت دانش
#منطق است که به بیان قواعد عام تفکر و اندیشه میپردازد و با بیان انواع تصورات و تصدیقات، و انواع تعریفات و استدلالها مانع افتادن انسان عاقل در خطا و زمینهساز ارائه تعریف صحیح از تصورات و اقامهی استدلال درست برای اثبات حقایق میشود.
۱۰. دستیابی به دانشهای معرفتشناسی و منطق هم ضروری و هم ممکن است و نمیتوان در بودن آنها تردید کرد چرا که خود این تردید محصول فهم و استفاده از عناصری چون اعتبار، صدق، واقع، حقیقت، خطا و امثال اینهاست که معناداری آنها در معرفتشناسی ممکن است.
🛑ادامه دارد ...
#معرفت_شناسی
#منطق
#عقل
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121