هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
28.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر
#راوی
🎙راوی؛ صدای مدرسه نگاه:
| عبور از مرز |
گشودن قفس تن
با شناخت سایر هویتها
بهروایت:
استاد سیدحمید #طباطبایی؛
پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت
#هویت
#عبور_از_مرز
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ویژه
❤️ نماهنگ | #راه_نصرالله
☝ نسخه تصویری پیام رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت جناب سیدحسن نصرالله رضواناللهعلیه دبیرکل شهید حزبالله لبنان
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
#پادکست
| عبور از مرز |
گشودن قفس تن
با شناخت سایر هویتهای من
«هویت» و کیستی انسان از مسائلی است که با قرار گرفتن در آستانهی بلوغ آدمی را دلمشغول خود میکند. مسألهای که در مهمترین دوراهیهای زندگی و به هنگامه انتخاب و تصمیم رخ عیان میکند؛ شیوه خانهسازی و شهرسازی و حتی سبک لباس پوشیدن و آرایش تا ایجاد نهادها و سازوکارهای تولید دانش و... همه متأثر از پاسخ به کلانمسئلهای هستند در باب «کیستی انسان».
در این مجموعه گفتگو پای روایت حجهالاسلام طباطبایی نشستهایم تا از هویت و ابعاد سهگانه «فردی، اجتماعی و تاریخی» و امتدادهای عینی آن در زندگی انسان بگوید و خلأهای هویتی منجر به از خودبیگانگی فرد و جامعه را نمایان کرده و ما را به راهکارهای بنیادین برساند و چارهای باشد برای فردگرایی مفرط و راهنمایی باشد برای جامعهسازی.
با آغاز سال تحصیلی جدید و شروع فصل مدرسه و دانشگاه، این روایت متفاوت از موضوع هویت بسیار اندیشیدنی و فراگرفتنی است؛ بهویژه برای فعالان عرصهی سیاستگذاریهای آموزشی، فرهنگی و تربیتی و برای #معلمان، #مربیان و #والدین.
»»» تیزر معرفی
لینک جلسات:
بخش۱ »» چیستی هویت
بخش۲ »» منِ قابل توسعه
بخش۳ »» ابعاد سهگانه هویت
بخش۴ »» نظاممندی ابعاد سهگانه هویت
بخش۵ »» بُعد محوری هویت
بخش۶ »» هویتِ تاریخی
بخش۷ »» هویتِ تاریخی و نقش آن در فرهنگ پرستش
بخش۸ »» نظریه فرهنگ پرستش
بخش۹ »» محوریت دادن به هویتِ تاریخی و روش های اجرای آن
#راوی
#هویت
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛓ نظام مادی، از «رشد اختیار» مردم و حتی #هم_پیمانان میترسد؛ زیرا تصور میکند:
🔸 افزایش اختیار مردم و امت ها = کاهش قدرت حاکمیت و خودش
🔸 انسان مختار = انسان غیرقابل کنترل
🔸 تربیت = پیشبینیپذیر کردن رفتارها
🤔 ولی وقتی هدف، کنترل یا پیشبینیپذیر کردن رفتار است، چطور میتوان نام آن را «تربیت» گذاشت؟!
🕋 اسلام اما به دنبال «رشد اختیار» انسان هاست، حتی زمانی که برای تربیت آنها برنامه میریزد.
🌱 نظام تربیتی اسلام، اهل اجبار و تحمیل و تحقیر و شرطی سازی و تخدیر و ... نیست. فرصت تفکر و حتی خطا میدهد. به جای کنترل، مسیر رشد را روشن میکند و کار را به خود متربی و به خود مردم میسپارد.
✊ وقتی #ارباب_تجارت میکوشد تا با #زور و #چسب و ترور، مردم و امتها را به شکلی که میخواهد درآورد، #ولیّ اسلام #پرچم را از دست خستگان میگیرد و به دست #مردم و #جوانان_غیور امتها میسپارد؛
📖 «یا ایها الذین امنوا من یرتد منکم عن دینه فسوف یأتی الله بقوم یحبهم و یحبونه أذلة علی المومنین أعزة علی الکافرین یجاهدون فی سبیل الله و لا یخافون لومة لائم ذلک فضل الله یوتیه من یشاء و الله واسع علیم»
🌟 اسلام میخواهد که تحقق دنیای آرمانی اش با #اختیار انسان محقق شود؛ حتی اگر آن آرمان، دیرتر محقق شود: «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا»
#قطعا_جوانان_غیور_سوری_بر_این_وضع_فائق_خواهند_آمد
#تربیت_اسلامی #رشد_اختیار #فقه_تربیت
https://eitaa.com/s_h_taba
مِـنّـــا؛
تلاشی برای یافتن خویش در #هویت فراگیر امام
【فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي】
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏛 نظامهای مادی، رشد اختیار مردم را موجب کاهش اختیار خود میدانند؛ زیرا رابطه حاکم میان حاکمیت و مردم، رابطه منفعتطلبی (بازاری یا سلطنتی) است نه محبت.
🔒 به همین خاطر است که در نظام تربیتیشان به دنبال کنترل رفتار مردم هستند، نه رشد اختیار آنها.
🤝 اما وقتی پایه روابط، محبت باشد، #رشد_اختیار مردم، رشد اختیار حاکمیت هم هست؛ زیرا در چنین نظامی، حاکمیت و مردم و امتها، یک «ما»ی مشترک میشوند و رشد یکی، رشد همه است؛ درست مثل بنای خانواده که بر پایه محبت بنا شده است.
👨👩👧👦 در خانواده، «والدین» فرزند را جزئی از خود میبینند نه رقیب خود. رشدش را میخواهند نه کنترلش را. موفقیتش را میخواهند، نه #تبعیت یا #منافعش را. به همین خاطر، موفقیت او را پیروزی خود میدانند و رشد اختیار فرزندان را رشد و افزایش قدرت خانواده.
💫 «محبت، هویت مشترک میسازد». و وقتی هویت مشترکی شکل گرفت، پیشبینیپذیر کردن رفتار، مطلوب نخواهد بود. آنچه مهم است، رشد و حرکت در مسیر صحیح است. 🎯
#فقه_تربیت #تربیت_اسلامی
https://eitaa.com/s_h_taba
مِـنّـــا؛
تلاشی برای یافتن خویش در #هویت فراگیر امام
【فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي】
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎨 یکسانسازی یا شخصیسازی در تربیت؟
🧩 گفتیم که بیرون از #نهاد_محبت، تربیت؛ پازلی برای به خدمت گرفتن و #کنترل_متربی است. یکی از قطعات این پازل، #یکسان_سازی متربیان است:
🏭 نظام آموزشی مدرن، فرزند سه پدیده است:
1️⃣ انقلاب صنعتی و نیاز به کارگر منظم
2️⃣ دولتهای مدرن و شهروندسازی یکسان
3️⃣ سرمایهداری و کالایی شدن آموزش*
⛓ این نظام آموزشی به دنبال #یکسانسازی متربیان یا همان #قطعات خود میرود. در حقیقت یکسانسازی ساختاریست برای:
🔸سپردن «تصمیمگیری» به نهاد تربیت و بیرونی کردن تصمیمها
🔹پیشبینیپذیر کردن رفتارها
🔸 تراشیدن تفاوتها و محدود کردن خلاقیتها
🌱 اما وقتی رابطه نهاد تربیت و متربیان، رابطه #محبت شد، متربی و مربی، علاوه بر هویت شخصیشان، هویتی مشترک دارند.
برای #تکامل_کل:
هر جزء باید مسیر رشد خاص خود را بپیماید
تنوع استعدادها، غنای جامعه است
و تفاوتهای فردی، فرصتاند نه تهدید.
🧩 در آرمان تربیتی #رشد_اختیار، قطعه یکسانسازی جای خود را به قطعه #شخصی_سازی تربیت میدهد.
🕌 «وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ»
#رشد_اختیار #فقه_تربیت
* 📚 «مدارس خلاق» (رابینسون، ۲۰۱۵)
https://eitaa.com/s_h_taba
مِـنّـــا؛
تلاشی برای یافتن خویش در #هویت فراگیر امام
【فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي】
پیوست 1️⃣ از 5️⃣:
🔗 قدرت چگونه کنترل میکند؟
۱. مکانیسمهای پنهان کنترل:
- نظارت مستمر و همهجانبه
- پاداش و تنبیههای حسابشده
- رقابتهای اجباری و فرسایشی
- فشار برای همرنگی با جماعت
۲. ابزارهای اِعمال قدرت:
- برنامه درسی پنهان
- انضباط و مقررات خشک
- نمرهدهی و رتبهبندی
- گزینش و طبقهبندی افراد
🤔 این سازوکارها برای تبدیل انسانهای مستقل به موجوداتی «پیشبینیپذیر» طراحی شدهاند
منبع: کتاب «مراقبت و تنبیه» (فوکو، ۱۹۷۵)
در این کتاب، فوکو نشان میدهد چگونه نهادهای مدرن مانند مدارس، با الهام از زندانها، سازوکارهای نظارت و کنترل را طراحی کردهاند.
پیوست 2️⃣ از 5️⃣:|
⚠️ دو آسیب مهم یکسانسازی:
۱. بیهویتی:
- محو شدن تفاوتهای فردی
- از دست دادن اعتماد به نفس
- وابستگی به تأیید دیگران
- ترس از متفاوت بودن
- بحران هویت در بزرگسالی
۲. مرگ خلاقیت:
- پرهیز از راهحلهای نو
- ترس از اشتباه کردن
- تفکر قالبی و کلیشهای
- فرار از مسئولیتپذیری
- مصرفکننده صِرف بودن
💡 نتیجه نهایی: تربیت انسانهایی که نه میدانند کیستند و نه میتوانند خالق باشند!
«خلاقیت به همان اندازه در آموزش اهمیت دارد که سواد خواندن و نوشتن، و باید با آن به همان شکل برخورد کنیم» (رابینسون، ۲۰۱۵)
پیوست 3️⃣ از 5️⃣:
⚠️ دو آسیب پنهان یکسانسازی:
۱. اضطراب مزمن:
- ترس دائمی از عقب ماندن
- استرس رقابت بیپایان
- وحشت از شکست
- فشار انتظارات یکسان
- اضطراب ارزیابی مداوم
۲. فردگرایی منفی:
- رقابت به جای همکاری
- بیتفاوتی به مشکلات دیگران
- خودخواهی و خودمحوری
- تضعیف روحیه جمعی
- تنهایی و انزوای اجتماعی
🎯 پیامد نهایی:
دانشآموزانی مضطرب و تنها که فقط به فکر خود هستند!
«رقابت شدید تحصیلی و فشار برای موفقیت، منجر به افزایش چشمگیر اختلالات اضطرابی در دانشآموزان شده است»
پیوست 4️⃣ از 5️⃣:
🏭 شباهت مدرسه به کارخانه:
- کلاسبندی سنی ➡️ خط مونتاژ
- زنگهای مشخص ➡️ شیفت کاری
- محتوای یکسان ➡️ تولید انبوه
- نمرهدهی ➡️ کنترل کیفیت
🤖 یکسانسازی در مدارس امروز:
۱. کلاسبندی مکانیکی:
- چینش ردیفی صندلیها
- نشستن طولانی و بیتحرکی
- سکوت اجباری
۲. برنامه درسی یکسان:
- محتوای یکسان برای همه
- سرعت یادگیری یکسان
- روش تدریس یکسان
۳. ارزیابی استاندارد:
- امتحانات همزمان
- نمرهدهی مشابه
- رتبهبندی دانشآموزان
۴. انضباط یکنواخت:
- پوشش متحدالشکل
- قوانین خشک و بیانعطاف
- تنبیههای مشابه
✅نتیجه: تبدیل دانشآموزان خلاق به مهرههای یکسان!
پیوست 5️⃣ از 5️⃣:
شناخت دقیق متربی، پایه اصلی تربیت شخصیسازی شده است.
«موفقیت در تربیت، با درک عمیق تفاوتهای فردی آغاز میشود»