هدایت شده از ای مسیرکاروانت تا ابد آیینه پوش
📜 کشتی بان طف
اگر خم کرده تاریخ دغل ،قدّ رشیدت را
به میدان می سپارم رزم بشکوه شدیدت را
بنازم در چکاچک ها،بسان شهپر جبریل
شراره ِ تیغهِ شمشیرِ به حق،آذرپدیدت را
تماشا می کنم ای جان، میان واژگان هرآن
همان «هَیهاتَ مِناالذّلهٔ»عزم أکیدت را
دُژم دریای خون تصویرِطف را،نوح کشتیبان!
به قرآن می سپارم شرح اوصاف حمیدت را
شهید حقِ حق فرما،کتاب حضرت ِطٰهٰٓ(ص)
قنوتانه قرائت می کنم نام مجیدت را
به اندوهت نمی بالم،اگر از داغ می نالم:
شفق واره غروبِ قامتِ سبز و سپیدت را -
عزادار غمی هستم: که دارد دردها در دل
غمین ماتمی هستم: درید از هم وَرید ت را
گذشتی با«علی اکبر»، ز مرز فکرت باور !
گرفتی با«علی اصغر»هم ازخالق رسیدت را!
«سعا»باهرمژه اشکی که تمرین می کندبادل
شهودی تازه می بخشد،غزل نام شهیدت را
مکتب شعر امامیه
مکتب شعردینی درایران
سید علی اصغر موسوی
قم - ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
جمعه ۴ محرم ۱۴۴۳
#یاحسین
#شهید
#سعا
#saapoem
@saapoem
🌴🌷🌴📚🌴🖋🌴
هدایت شده از ای مسیرکاروانت تا ابد آیینه پوش
هوالعلیم
پدیدارشناسی «رمانتیسم» در ادبيات عاشورایی معاصر
سید علی اصغر موسوی
ادبیات عاشورایی در طول تاریخ همیشه با گوناگونی بسیار مواجهه بوده و در ساختار و محتوا معمولا تأثیر پذیر از شرایط تمدنی «زبان، فرهنگ، اعتقاد » و ابعاد جامعه شناختی منطقه ای بوده است.
با اینکه در اصل موضوع و «نصوص» مفهومی اش بسیار کم تغییر کرده؛ اما در ساختار زبانی اش هرگاه به شکلی متغیّر بروز کرده است!
در طول ۱۴ قرن گرچه خوشبختانه به مدد ممدوحین آرمانگرایش از موضوعیت اصلی خارج نگردیده؛ اما به خاطر تأثیرش از «تقدس دینی» باعث پرورش احساس گرایی در هنر و ادبیات هر عصر و دوره شده است.
متأسفانه به خاطر «مقاله» نبودن این متن، به «شاهد مثال» از هر دوره و تطورات تاریخی آن نمی توانم بپردازم، اما در طی این یاداشت، توجه مخاطبين عزیز مطالبم را معطوف به نگرش های «رمانتی سیسم» در ادبيات عاشورایی معاصر کرده و به آسیب شناسی آن خواهم پرداخت ان شاء الله.
قبل از ورود به مباحث اصلی، نخست باید تعریفی از «مکتب رمانتیسم» داشته باشیم :
[بحث اندیشه رمانتیک را بایستی در مقولاتی چون «قرداد اجتماعی (ژان ژاک روسو) » و «نظریه انداموار دولت» جستجو کرد که اولی در آثار افرادی چون روسو، هابز و لاک و دومی در نظریات اندیشمندانی چون هگل مشهود است.
این مکتب زاییدهٔ تمدن صنعتی و پیشرفت طبقه متوسط در سدهٔ نوزدهم میباشد. رمانتیکها به رؤیا و اندیشه خود بیش از هر انگیزه طبیعی و غیرطبیعی اهمیت میدادند و آنچه مینوشتند جلوههایی از جهان نا شناخته اندیشه و پندار بود.
خیال پردازان سده ۱۹ توده را آنگونه که بودند تصور نمیکردند بلکه آنگونه که میخواستند باشد تجسم میساختند؛ بنابراین رمانتیسیسم در برابر واقع گرایی بود.
آنها برعکس کلاسیست ها به خرد نمیپرداختند، بلکه به فرمان احساس و اندیشه گوش میدادند.
البته رمانتیکها کاوش عقلی را یکسره بیهوده نمیدانستند، بلکه معتقد بودند که عقل فقط نمایندهٔ جزئی از استعدادهای انسان است؛ بنابراین اغلب آنها برای درک تمامیت عالم به نگرشهای زیبایی شناسی و شهودی روی میآوردند و اعتقادشان این بود که بینش عقلی از درک هستی ناتوان است.
ژان ژاک روسو از مهمترین متفکرین رمانتیک میگوید: «در نهایت، عقل راهی را در پیش میگیرد که قلب حکم میکند».]
مکتب «رمانتیسم» درست نقطه مقابل مکتب «کلاسیسم» است و هر گونه «واقع گرایی و خرد گرایی(تعقّل) » را نفی می کند!
خوب، پرسش اینجاست: آیا واقعه «عاشورا» یک حقیقت تاریخی است یا یک افسانه موهوم؟
آیا می توان حقایق تاریخی را با زبان هنر دگرگون کرد و ماهیت آن را با «تخیل گرایی» دچار چالش ساخت؟!
آیا شعار «هنر و ادبیات متعهد» که ساخته و پرداختهٔ ناشیانه برخی از شاعران «بعد از انقلاب» می باشد؛ پاسخگوی این فرضیه هست؟!
چگونه می شود «ادبیات متعهد» را در قالب «رمانتیک» عرضه کرد و به آن رنگ و روی «عواطف مقدس» داد؟!!
«ادامه دارد...»
ان شاء الله 🙏
🖋️📚🌴
Https://t.me/saapoem
طریقت
به: عارفانه های المیزان عشق علامه ی طباطبایی(ره)🌹
ماندیم و حسرت به دل مانده، از این حوالی نرفتیم
مستانه تابی نخوردیم، تا بیخیالی نرفتیم
ماندیم و اندیشه پوسید، در پای پرگارهامان
در کوچههای معما، ما لااُبالی نرفتیم
تقویم هر ساله دیده، در خود همیشه تنیدیم
در منتهای طریقت، سیری جلالی نرفتیم
مغرور مثل دو گیسو، مستور، اما به شانه
دنبال حالی که دارد، آشفتهحالی نرفتیم!
فردا برای رسیدن، فردای عمری نگاه است
افسوس در خانه ماندیم، از این حوالی نرفتیم
مکتب شعردینی درایران سید علی اصغر موسوی
قم ـ ١٣٧۶
#سعا #استاد_سعا
#saapoem
سید علی اصغر موسوی «سعا» شاعر، نویسنده، پژوهشگر ونظریه پرداز مکتب شعر امامیه:
✅روزگار است آنکه گه عزت دهد، گه خوار دارد
✅چرخ بازیگر از این بازیچهها بسیار دارد!!!
✅مهر اگر آرد، بسی بیجا و بیهنگام آرد
✅قهر اگر آرد، بسی ناساز و بیهنجار دارد
✅گه بهخود چون زرقکیشان تهمت اسلام بندد
✅گه چو رُهبان و کشیشان جانب کفار دارد!!
🌹جناب قائم مقام فراهانی (ره)
،،،،،،
✅قدرت و خدمت توامان یک "نعمت" است که خداوند به بندگانش ارزانی می دارد که به "خلق الله" خدمت کنند تا هم به "ثواب" برسند،هم راه "صواب"را پیش گیرند!!
زوال "قدرت و ثروت " یک پشیمانی بیش ندارد و آن "افسوس" است !♨️🔕
#سعا #استاد_سعا
#saapoem
به حسن عاقبت بنگر نه بر مردم که در دنیا
یکی مسجد کند بنیان یکی میخانه میسازد
#محفوظاصفهانی
هوالعلیم
عده ای در فضای مجازی و حقیقی مملکت به نوعی رفتار می کنند، انگار مثل طایفهٔ "قجر"!!! مالک مملکت هستند!
اگر زرنگی عده ای خاص و طوایف "الیگارشی" تصاحب کننده انقلاب و منابع مملکت با انواع لطائف الحیل دینی و انقلابی و ملی نبود، هرگز چنین" از خود متشکر" نمی شدند!!
چنان از مملکت و موفقیت های حزبی و گروهی حرف می زنند که انگار نه انگار، که بیش از۵٠ درصد مردم اصلا آنها در حقانیت هموطنی و حقوق شهروندی،" انکار" می کنند!!!
اگر "قدرت و ثروت" دارید به آن توجه نکنید، به تاریخ توجه کنید که مثل موریانه نسل های قدرتمند را می بلعد و تبدیل به خاک و خاشاک می کند!
چه در طی" سه سال" گذشته و چه در طی "سی سال" گذشته!!! برای مردم کاری نکرده اید که به آنها فخر می فروشید!
گمان نمی کنم" قابلهٔ والدهٔ مکرمه شما" با لگن طلایی و حولهٔ حریر شما را گرفته باشد!؟!
نزدیک نیم قرن تبختر و خودنمایی و خودستایی شما جلو دوربین های بیت المال بوده و از تمام امکانات مملکت برخوردار بوده اید و این موضوع باعث توهّم تان شده است که واقعا کسی هستید؟!!
کافی است صدای یک" آژیر قرمز“بلند شود، همانطور که درسابق می دیدم، خواهیم دید که خشتک" تر "خواهید کرد!!!
این مملکت صاحب دارد و صاحبش خداست!
خدا (جلّ جلاله الشریف)
خدایی که شما سال هاست فراموشش کرده اید!
اما" هواللّه العلی العظیم " است " و هُوَ قَادِرٌ (الْقَادِرُ) عَلَى مَا یُرِیدُ" بوده و خواهد بود 🖋️📚💐🙏
استاد سیدعلی اصغر موسوی saapoem 110:
هوالعلیم
نکته :
به درستی نمی دانم، چرا دربین شاعران معاصر چه در«مدیحه» و چه در«مرثیه»،کمتر کسی به «علم و حکمت ورفتار و کردار وگفتار متعالی»ائمه معصومین علیهم السلام می پردازد! و یابا شخصیت واقعی حضرات کاری ندارندواغلب اشعاریا اشاره به«مظلومیت» ایشان و یا«استغاثه» برای طلب حاجت و یا تعریف وتمجیداز«ساختمان های بارگاه و گنبد و گلدسته»است؟!
مردم(فرهیخته)جهان، آیا امامان ما را در دانش و حکمت مادی و معنوی به اندازه«حکمای یونان»حتی می شناسند؟!
یعنی اگرپرسشی را مطرح کنیم که مثلامی خواهیم دانش وحکمت حضرت جواد علیه السلام رابادانش وحکمت افلاطون بسنجیم وبین مردم کشورهای دیگر(حتی کشورهای اسلامی)مورد پرسش قرار دهیم؛ نتیجه اش چه خواهد بود؟!
واقعاجامعه فرهنگی وفرهیخته مامی داندبا مدیران واستادان کم سواد، وفقهای«روضهخوان»چه بلایی برسرمکتب «تشیّع»درجهان معاصر آورده است؟!
واقعاامروزه چقدربه جنبه«شخصیت پردازی»ائمه اطهار علیهم السلام درآثارادبی، فرهنگی،هنری اهمیت داده می شود؟!
چرا؟
چرا؟
... و قس علی هذا....
📜📚✍️
#سعا
#شعر_آیینی
#سیدعلی_اصغر_موسوی
#مكتب_امامیه
#مکتب_شعر_امامیه
#مکتب_شعر_دینی_در_ایران
#saapoem
@saapoem
هدایت شده از ای مسیرکاروانت تا ابد آیینه پوش
نکته :
شعر آیینی، دینی، مذهبی، نبوی، علوی، ولایی، فاطمی، عاشورایی، مهدوی،....
«دکانی شش در» برای خودنمایی ملی، حزبی، منطقه ای، فرقه ای، نهادی، سازمانی، شخصی، فردی، و....
شش در!
دری به سوی پروپاگاندای سیاسی!
دری به سمت تجمع حزبی و جناحی!
دری به سمت جذب بودجه های تبلیغاتی!
دری به سمت مافیای نوچه پروری!
دری به سمت چهره سازی های ریاکارانه!
دری به سمت ساختار باندی و حلقه ای!!
به قول مرحوم خلد آشیان جنت مکان «نیکولو ماکیاولی» : هدف وسیله را توجیه می کند!»
در این دکان شش در، از خداوند متعال تا انبیاء و اولیای الهی، همه وسیلهٔ رسیدن به مقصود هستند!
مصداق؟!
عملکرد خود این دکان شش در!!!
به جشنوارهها، سوگواره ها، کنگره ها و همایش ها( با نگاه بی طرفانه) نگاهی بیاندازید و سازمان ها، نهاد ها و افراد «سامان دهنده، شرکت کننده و داور، بودجه و افراد برگزیده» را هم در طی «یک دهه» بررسی کنید!
... و نتیجه به شما خواهد گفت که چگونه در یک مملکت به نام «خدا و دین و ائمه و مکتب و آیین و ملیت و نظام» می شود مانورهای تبلیغاتی و حزبی و گروهی و باندی و مافیایی ترتیب داده، بهره برد!
از کتاب های شعر و مجموعه های منتشر شده این مجالس و خروجی محصولات این «دکان شش در» به خوبی می توان به «نیت و قصد» تهیه کنندگان آن پی برد!!!
از استان سیستان و بلوچستان تا آذربایجان، از خراسان شمالی تا خوزستان، از «شش جهت ایران» شما مجلسی و محفلی را نمی بینید که میهمان برگزيده اش از «مافیای شعر تهران» نباشد؟! چرا!
تمام استان های کشور، زیر بلیط «مافیای شعر شهر تهران» است!!!
به نام «خدا» به کام «رفقا»!!!
🖋️📚💷💵🕌
هدایت شده از مؤسسه فرهنگی، هنری «سَعا»
🖌حق شهید،شهید حق 🌷
در آغاز ازل بود و نشاندن بذر، طوبی را
به تقدیرش رقم زد کربلای نهضت آرا را
حیات سبز تکوین را، غمش سرمایۀ جان شد
که در پاییز می سازد خزان رنگی تماشا را
دل «آدم» به درد آمد همین که قصه اش بشنید
دو چشم نوح گریان شد، حدیث سرخ صحرا را
گذشت و خاک آذین شد به نور سید طٰهٰٓ (ص)
رسول الله حق گستر، مصفا کرده دنیا را
گرفت آهسته در آغوش، طفل و سخت گریان شد
پریشان کرد حتی با سرشکاش قلب زهرا(س) را
چرا شادان نگردیدی پدر! آیا علل دیدی؟
نمی باید شدن گریان چنین مولود زیبا را !
شنیدآنچه از اسرارحسین(ع)وسرنوشتاش بود!
جهان تاریک از غم شد، دل امّ ابیها را
کنار اهل بیت حق، شبیه کوه ها بشکوه
صلابت داده با شأنش شکوه آل طاها را
غم جدّ و پدر ، مادر، برادر، یار و هم یاور
شکسته گاه در غربت، دل بشکوه مولا(ع) را
»»««
گذشت و سال ها طی شد، رسید ایام دشواری
مسلمانان حق باور، به ویژه اهل معنا را
معاویه مسلط شد به عمق کشور اسلام
از آن روزی که بوسفیان مهیا کرد غوغا را
همان غوغای بی جای« سقیفه»،اوج گمراهی!
که طبق نقشۀ شیطان مشوّش کرد هرجا را
نمی پرسی ،چرا گفتم سقیفه؟ بعد ده ها سال !
سقیفه اصل ظلمت شد «یزید» آسا قضایا را
چراغ کفر در هرسو به نام دین نمایان شد
امیران مُلوّث هم گرفته جام صهبا را
شده ایرانی و مصری غلام کاخ الخضراء
گرفته شامی و کوفی به بر محظور زیبا را
خریده« آل بوسفیان» تمام غیرت ادیان!
کشیده ظلم بی پایان سیه چادر ثریا را
یزید(لعن)اینک شده حاکم،خلیفه،قدرت اول
به نیمی از زمین ،حتی که دارد حکم دنیا را !
یکی اورا ردا داده ،یکی حکم و قضاداده
وآن سوم، طلا داده ،امیرالقصر خضرا را!
غرور جاهلی در سر،قبای سلطنت در بر
ازاین مجموعهٔ دلبر! چگونه واکشد پا را ؟
جسارت تا به جایی رفت،حکم قتل مولا (ع) داد!
که انگاری نمی داند شؤون مُلک بطحا را
تعجب هم ندارد! چون « سقیفه» مکتبش بوده ست
برای بیعتی، باید که« آتش» زد مُصلّیٰ را !
قیام حضرت مولا حسین بن علی (ع) حق است
به هر منطق که بشناسی،دلیل خشم «زهرا»(س) را !
وگرنه با «علی اکبر» نمی آمد به میدانی --
که بین مقتل اش خوانی،حدیث « إرباً إرباً» را !🌷📚
مکتب شعر امامیه
مکتب شعر دینی در ایران
سید علی اصغر موسوی
قم - ۹شهریور۱۳۹۹
تاسوعا و عاشورا ۱۴۴۲
#تاسوعا #عاشورا
# سعا #saapoem
@saapoem
📜 کشتی بان طف
اگر خم کرده تاریخ دغل ،قدّ رشیدت را
به میدان می سپارم رزم بشکوه شدیدت را
بنازم در چکاچک ها،بسان شهپر جبریل
شرار ِ تیغهِ شمشیرِ به حق،آذرپدیدت را
تماشا می کنم ای جان، میان واژگان هرآن
همان «هَیهاتَ مِناالذّلهٔ»عزم أکیدت را
دُژم دریای خون تصویرِطف را،نوح کشتیبان!
به قرآن می سپارم شرح اوصاف حمیدت را
شهید حقِ حق فرما،کتاب حضرت ِطٰهٰٓ(ص)
قنوتانه قرائت می کنم نام مجیدت را
به اندوهت نمی بالم،اگر از داغ می نالم:
شفق واره غروبِ قامتِ سبز و سپیدت را -
عزادار غمی هستم: که دارد دردها در دل
غمین ماتمی هستم: درید از هم وَریدت را
گذشتی با«علی اکبر»، ز مرز فکرت باور !
گرفتی با«علی اصغر»هم ازخالق رسیدت را!
«سعا»باهرمژه اشکی که تمرین می کندبادل
شهودی تازه می بخشد،غزل نام شهیدت را
مکتب شعر امامیه
مکتب شعردینی درایران
سید علی اصغر موسوی
قم - ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
جمعه ۴ محرم ۱۴۴۳
#یاحسین
#شهید
#سعا
#saapoem
@saapoem
https://eitaa.com/saa_institute
🌴🌷🌴📚🌴🖋🌴
وعده گاهان شهادت
... باز هم قلم، نگاه دلم را معطوف به شعری می کند که نجواگر اندوهان توست؛ اندوهی که مسیر تاریخ، همواره با کاروان عاشورا می پیماید؛ اندوهی بس شگرف، اندوهی که همواره زمزمه می کند:
ای مسیر کاروانت تا ابد آیینه پوش
ارغوان داغ تو زد در بهار سینه جوش
چشم ها از حیرت آیینه بودن تر شدند
سینه ها آکنده از غم شعله ی مجمر شدند
آسمان، زنجیر عشقت را به پای ناله بست
رنگ ماتم بر سکوت آتشین لاله بست
ابرها از شرم گریه، بغض کوهستان شدند
اشک ها از حرمت نامت ولی باران شدند
داغ ارغوانی تو، پیش از بهار لاله ها به گل می نشیند؛ داغی که نشانه بهاری سرخ است، بهاری بدون خزان که نوروزهای "شهادت" را به دامان می پرورد.
مولا! باز هم ماییم و لحظه های سرخ یادت. باز هم ماییم و شفق ابری چشمانمان. باز هم ماییم و همراهی کاروانت در مسیر تاریخ.
□
اینجا مگر همان و عده گاه واپسین نیست که خداوند، عظمت خویش را به تماشا خواهد نشست؟!
اینجاست که "حر" آزاد می شود.
اینجاست که "حبیب"، به محبوب خواهد پیوست!
اینجاست که "زهیر" رشادت را؛ سخاوت و شهامت را؛ شوذب، عبادت را؛ جَون، صداقت را و قاسم، شهادت را به تماشا خواهد گذاشت.
اینجاست که وفای فرزندان "عقیل"، نگاه ها را محو خویش خواهد کرد.
اینجاست که عون و محمد، شکیبایی حضرت زینب (س) را خواهند آزمود.
اینجاست که صفای فرزندان امام حسن (ع)، شگفتی ساز میدان خواهد شد.
اینجاست که علی اکبر (ع)، پیمبرانه جلوه گری می کند.
اینجاست که تبسم بی تاب علی اصغر (ع) خواهد شکفت و آسمان با گلویی خونین، واپسین لالایی را برایش خواهد خواند.
اینجاست که "عبدالله" با خدا دست خواهد داد و در برابر چشمان امام (ع)، دستی از آسمان فرود آمده، دست نحیف و خونین او را خواهد گرفت.
اینجاست که خاک و افلاک در وداع واپسین سکینه (ع) با پدر خواهد گریست.
اینجاست که برای همیشه از تلّ زینبیه اش فریاد "وامصیبتا" خواهد آمد.
اینجاست که خورشید و ماه، به زیارت گودال قتلگاهش خواهند آمد.
اینجاست که خیمه های سوخته، نگران گاهواره ی خالی خواهند شد و نگاه حضرت رقیه (س)، لبخند برادر را میان ستارگان خواهد پویید.
اینجاست که حتی دل شام غریبان به حال زینب خواهد سوخت.
اینجا وعده گاه عشق است؛ جایی که خداوند، سخت ترین امتحانش را از بهترین بنده اش خواهند ستاند.
اینجا کربلاست.🏴
سید علی اصغر موسوی
قم - ١٣٨٢
https://eitaa.com/saa_institute
🏴🖋️📚🌷
🌷محتشم نراقی کاشانی از دیدگاه استاد عباس خوش عمل کاشانی(شاعر وادیب معاصر)🌷
👈استاد عباس خوش عمل (شاعر و ادیب معاصر) در خصوص محتشم، ترکیب بند وی «باز این چه شورش است... »و شعرِ و ادبیات کاشان گفت: محتشم کاشانی ملک الشعرای شعر آیینی است. بعد از ترکیب بند معروف محتشم در رثای اباعبدالله الحسین علیه السلام ترکیب بندی به این کیفیت در مدح و منقبت و رثای احدالناسی نداریم و این ترکیب بند تا روزقیامت ماندگار خواهد بود.
👈وی ادامه داد: بعد از محتشم شاعران بسیاری در اقتفای او به ترکیب بند سرایی در خصوص امام حسین و شهدای کربلا پرداختند و جالب این است که هیچ یک جز صباحی بیدگلی که اوهم کاشانی است و از شاعران برجسته ی عهد زندیه است نتوانست از لحاظ کیفی به ترکیب بند محتشم نزدیک شود.بعد از محتشم دهها شاعر ترکیب بند عاشورایی سرودند و هنوز هم شاعرانی از معاصرین می سرایند ولی کارهای شان فراز و فرودهای زیادی داشته و دارد و هرگز نتوانسته و نمی توانند به پای محتشم برسند. این توفیق فقط مختص به محتشم بود. محتشم دیوان شعر قطوری مشتمل بر غزلیات و قصاید و رباعیات و ...دارد اما در هیچیک از اقسام شعری به این شکل که در ترکیب بندش موفق بود، موفق نبوده است. او به خاطر ترکیب بندش مشهور خاص و عام شد .
👈استاد خوش عمل در ادامه به ویژگی های این ترکیب بند اشاره کرد و گفت: دلایل مانایی ترکیب بند محتشم زیاد است. اولین و به نطرم مهمترین دلیل نظر کرده بودن محتشم است.ائمه ی اطهار نظر و لطف خاصی به او داشتند که ترکیب بندش اینگونه مانا شده است. دلیل دوم موفقیت اشعار مرثیه ای او، تسلط بالای محتشم بر ظرایف و دقایق شعر آیینی بوده است. محتشم در ترکیب بند خود نیامد مانند برخی مرثیه سراهای دیگر وهن معصومین و بالاخص حضرت سیدالشهدا را بکند و تحریفات حماسه ی عاشورا را منظوم سازد.
👈استاد خوش عمل افزود: جوششی بودن ترکیب بند محتشم ویژگی دیگر شعر او و رمز جاودانگی آن است. محتشم در خانواده ای اهل مذهب و متدین رشد کرده که این هم خود دلیلی برای بی رقیب بودن مرثیه ی اوست. می توان گفت در تاریخ ادبیات فارسی با صبغه ی شعر آیینی شعری نداریم که مثل ترکیب بند محتشم زبانزد باشد و ماندگار و چون خورشید بدرخشد..
👈وی در پایان به شهر شاعرخیز کاشان اشاراتی داشت و گفت: کاشان را از دوران صفویه پایتخت شعر و ادب ایران میدانند. شعر آیینی در کاشان از جایگاه بالایی برخوردار است و تعداد زیادی انجمن ادبی در کاشان وجود دارد که این خود دلیل بر پرورش طبع شاعران کاشانی بوده است.
منبع:tarna.ir
تنظیم:
#مرتضی_علی_آقایی_نراقی
#گروه_تلگرامی_نراق_شهر_شهیدان_و_مشاهیر
🌸🌸🌸🌸🌸🌺🌸🌸🌸🌸
https://eitaa.com/saa_institute
🏴🖋️📚🌷
🌴✍🏻 {پدر نوحه سرایی درایران} :یغمای جَندَقی زاده ۱۱۹۶ (قمری) - ۱۱۶۰ شمسی - ۱۷۸۱ میلادی در دهکده خور و بیابانک، جندق ـ درگذشته سهشنبه ۱۶ ربیعالثانی سال ۱۲۷۶ (قمری) - ۲۱ آبان ۱۲۳۸ شمسی - ۱۲ نوامبر ۱۸۵۹ میلادی در خور و بیابانک میرزا رحیم متخلص به یغما از شعرای غزلسرای سده سیزدهم ایران در عهد محمد شاه قاجار است. ابوالحسن یغما زاده در ۱۱۹۶ (قمری) - ۱۱۶۰ شمسی در دهکده خور و بیابانک، جندق به دنیا آمد. در هفت سالگی در بیرون ده شتر میچراند و معاش خانواده خود را تأمین میکرد.[نیازمند منبع] یغما در نوجوانی به سمت منشی حاکم جندق برگزیده شد و در این زمان اولین اشعار خود را با تخلص مجنون آغاز کرد. در سال ۱۲۱۶ ه. ق حاکم مزبور سر به طغیان برداشت و در جنگ با سردار اعزامی از مرکز شکست خورد و فراری شد. با این حال یغما به سبب ادب و لیاقت خودبه منشیگری سردار ذوالفقار خان حاکم سمنان و دامغان برگزیده شد و مدت شش سال در نزد وی بود. وی در سال ۱۲۲۲ ه. ق مورد خشم سردار ذوالفقار خان قرار گرفت و پس از فلک چند ماه به سیاهچال افتاد و کلیه اموالش نیز ضبط و توقیف شد.
یغمای جندقی پس از آزادی نام و تخلص خود را به ابوالحسن یغما تغییر داد و جامه درویشی پوشید و پس از چند ماه سیر و سیاحت از راه یزد به تهران رفت. وی در تهران مورد توجه حاجی میرزا آقاسی صدراعظم محمد شاه قاجار که فردی صوفی مسلک بود قرار گرفت و موقعیت بالایی در دربار یافت. یغما پس از چندی به حکومت کاشان منصوب شد و سپس به هرات نقل مکان کرد. او در سن هشتاد سالگی به زادگاهش بازگشت و در سال ۱۲۷۶ قمری یا ۱۲۳۸ شمسی در آن جا درگذشت.
یغمای جندقی شاعری وارسته بود که هیچگاه به مدح شاه و درباریان نپرداخت. از وی غزلهای زیبایی به یادگار مانده که در زمره بهترین غزلهای عهد قاجاریه به شمار میرود.یغما از جمله شعرای این دوره بود که در صدد پالایش زبان فارسی از لغات بیگانه برآمد و لذا در اکثر اشعار خود از لغات اصیل پارسی استفاده میکرد. از این شاعر اشعاری در قالبهای مختلف شعری اعم از غزل، قصیده، رباعی و ترجیع بند و همچنین هجویاتی به یادگار مانده است که بخصوص هجویات او انعکاسی از خشم شاعر نسبت به وضعیت نابسامان اجتماعی جامعه خود است. ✍🏻 یغما همچنین اشعار مذهبی از جمله مرثیههایی در وصف واقعه کربلا سروده که در مراسم نوحهخوانی و سینهزنی دهه عاشورا قرائت میشود.🌷
ابوالحسن یغما در سال ۱۲۷۶ قمری در محلهٔ گودال دهکدهٔ خور در خانهٔ خودش درگذشت و در بقعهٔ امامزاده داود در خور به خاک سپرده شد. سپهبد فرجالله آقاولی رئیس انجمن آثار ملّی دستور داد تا سنگی مرمرین نوشتند و از تهران به خور فرستادند و در محرم ۱۳۹۴ بعد از ۱۱۸ سال از درگذشت این شاعر آن را بر گور یغما نهادند.اگر از قبرش نشانی نمیماند نسل بعد مدفنش را نمیشناخت. 🖋️📚
روحشان شاد و یادشان گرامی روزگاران باد آمین یا ربّ العالمین 🌷
@saapoem
https://eitaa.com/saa_institute
🏴🖋️📚🌷
ظهور کبریایی🌴
جهان در حیرت این نکته مانده: راز نامت چیست؟!
و یا اسرار پنهان در بلندای قیامت چیست؟!
برای باوری از جنس «لاریبِ» یقین، آری -
بگو ای پرتو «قرآن» ، که فرقان کلامت چیست؟!
قلمها را زبان خشک و زبانها را بیان مجمل
که در انواع بینشها، مصادیق پیامت چیست؟!
بلاجویان ناسوت از ظهور کبریایت مست
ولی لاهوتیان پرسان؛ درنگ ناتمامت چیست؟!
چه رنگی بهتر از اشراق، مشتاق شهادت را!
عیان میسازد از خط شفق، پژواک جامت چیست
بگو، پژواک اندوهت چرا پایان نمی گیرد!
و آن بغض نهان در سینه، هنگام سلامت چیست؟!
*
سحرگاهان دمیده، میروم تا با نماز خود
عیان سازم که در دل، راز تصدیق مدامت چیست؟🌷🌴
مکتب شعر امامیه
مکتب شعر دینی در ایران
سیدعلی اصغرموسوی
قم-۱۳۸۵
#قرآن #قرآن_کریم #یا_حسین
#holyquran
t.me/saapoem
ظهور کبریایی🌴
جهان در حیرت این نکته مانده: راز نامت چیست؟!
و یا اسرار پنهان در بلندای قیامت چیست؟!
برای باوری از جنس «لاریبِ» یقین، آری -
بگو ای پرتو «قرآن» ، که فرقان کلامت چیست؟!
قلمها را زبان خشک و زبانها را بیان مجمل
که در انواع بینشها، مصادیق پیامت چیست؟!
بلاجویان ناسوت از ظهور کبریایت مست
ولی لاهوتیان پرسان؛ درنگ ناتمامت چیست؟!
چه رنگی بهتر از اشراق، مشتاق شهادت را!
عیان میسازد از خط شفق، پژواک جامت چیست
بگو، پژواک اندوهت چرا پایان نمی گیرد!
و آن بغض نهان در سینه، هنگام سلامت چیست؟!
*
سحرگاهان دمیده، میروم تا با نماز خود
عیان سازم که در دل، راز تصدیق مدامت چیست؟🌷🌴
مکتب شعر امامیه
مکتب شعر دینی در ایران
سیدعلی اصغرموسوی
قم-۱۳۸۵
#قرآن #قرآن_کریم #یا_حسین
#holyquran
t.me/saapoem
ظهور کبریایی🌴
جهان در حیرت این نکته مانده: راز نامت چیست؟!
و یا اسرار پنهان در بلندای قیامت چیست؟!
برای باوری از جنس «لاریبِ» یقین، آری -
بگو ای پرتو «قرآن» ، که فرقان کلامت چیست؟!
قلمها را زبان خشک و زبانها را بیان مجمل
که در انواع بینشها، مصادیق پیامت چیست؟!
بلاجویان ناسوت از ظهور کبریایت مست
ولی لاهوتیان پرسان؛ درنگ ناتمامت چیست؟!
چه رنگی بهتر از اشراق، مشتاق شهادت را!
عیان میسازد از خط شفق، پژواک جامت چیست
بگو، پژواک اندوهت چرا پایان نمی گیرد!
و آن بغض نهان در سینه، هنگام سلامت چیست؟!
*
سحرگاهان دمیده، میروم تا با نماز خود
عیان سازم که در دل، راز تصدیق مدامت چیست؟🌷🌴
مکتب شعر امامیه
مکتب شعر دینی در ایران
سیدعلی اصغرموسوی
قم-۱۳۸۵
#قرآن #قرآن_کریم #یا_حسین
#holyquran
t.me/saapoem