فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦 #نشان_راه
🌸 #امام_خمینی
#افسوس_فیلسوف
🔻سخنان امام خمینی در اواخر عمر:
«اینجانب از روی جد، نه تعارف معمولی می گویم كه از عمر به باد رفته خود تاسف می خورم. شما ای فرزندان برومند اسلام، حوزه ها و دانشگاه ها را به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن توجه دهید. تدریس قرآن را در هر رشته ای مقصد اعلا نه در حاشیه قرار دهید. مبادا خدای ناخواسته در آخر عمر كه ضعف و پیری بر شما هجوم آورد، از كرده ها پشیمان و تاسف بر ایام جوانی بخورید؛ همچون نویسنده».
-------------------
📚صحیفه امام خمینی، ج۲۰، ص۹۳
🆔 @safiresheytan🕸
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
🌠 #دیدبان ♨️دهه هشتادی ها در دام تصوف❗️ ✴️روشنگری حجه الاسلام عزیزی (از خطبا مشهد) پیرامون انحرافات
9.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌠#دیدبان
🎙انتقاد شدید آیه الله سیدان به مجموعه کتب دوره بی نهایت شو
❌با کمال تاسف باید گفت: کتب معروف بی نهایت شو که در کتابفروشی ها [و تلویزیون] تبلیغ و ترویج می شود، صریحا ضد مکتب اهل بیت علیهم السلام است.
🚥🚥🚥🚥🚥
🔻آیه الله #سیدان (از علما مشهد) در مراسم تجلیل از علامه محقق شهرستانی (۴۰۲/۳/۱۱) که حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی از برگزار کنندگان آن بودند، به ترویج تصوف در میان قشر نوجوان (دهه هشتادی)با عنوان #بینهایت_شو پرداختند.
🔸ایشان در انتقاد از مجموعه کتب بی نهایت شو به قلم محمد حسن #وکیلی، خدا شناسی عرفانی این مجموعه کتب را ضد مکتب اهل بیت خواندند و فرمودند:
❌در عرفان ادعا می شود که انسان می تواند او (خدا) شود و همچون خدا بی نهایت گردد.
از جمادی مُردم و نامی شدم
وز نما مُردم به حیوان سرزدم
مُردم از حیوانی و آدم شدم
پس چه ترسم؟ کی ز مردن کم شدم؟
بار دیگر از ملک پَرّان شوم
آنچه اندر وهم ناید آن شوم
🔹مخاطب این اعتراض
👈اولا: حجه الاسلام عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان و
👈ثانیا: حجه الاسلام مروی تولیت آستان قدس و
👈ثالثا: آقای مجتبی مختاری به عنوان مسئول موسسه جوانان آستان قدس رضوی است که بودجه فرهنگی بیت المال را صرف انتشار مباحث اختلافی و کتب یک جریان خاص (لاله زاری) می کنند.
🌠 پیشنهاد می شود موسسه جوانان آستان قدس برای تربیت نسل جوان از آثار و شیوه استاد علی صفایی حائری که در تربیت اسلامی نیز صاحب سبک بودند، استفاده نماید و از طرح مباحث پیچیده اختلافی برای نوجوانان پرهیز نماید .
🚩 گزارش کاملتر جلسه را اینجا ببینید .
🆔 @safiresheytan🕸
#عرفان_از_حقیقت_تا_پندار ۱
#سید_عبد_الحمید_حیدری
📚معرفی اجمالی:
✍گروه علمی فراسو قم در راستای آگاهی بخشی جوانان نسبت به انحرافات #تصوف_حوزوی اقدام به تالیف مجموعه کتب "عرفان از حقیقت تا پندار" نموده است.
🔹این نوشتار کوتاه به عنوان نخستین اثر از این مجموعه به نقد برخی از عقاید آقای #داوود_صمدی_آملی می پردازد.
🔸نویسنده کتاب، حجه الاسلام #سید_محسن_طیب_نیا می باشند که بنا به اقتضائاتی از اسم مستعار استفاده نمودند.
⚠️علی رغم اینکه بیشتر آنچه آقای صمدی به عنوان #توحید و #سلوک و مباحث معرفت بیان می کند برگرفته از #عقاید_و_آرای_صوفیه است، تعدادی از خواهران وبرادران پاک و جویای معرفت، تحت تاثیر کتب و جزوات و جلسات وی قرار گرفته اند،
🌀امید می رود جوانان عزیزی که تحت تاثیر القائات وی قرار گرفتهاند، بدون پیش داوری و تعصّب آن را مطالعه نمایند و با دلیل و حجت شرعی در مسیر رضایت الهی گام بردارند.
✅بخش اول: قاتلان سیدالشهدا از نگاه آقای #صمدی_آملی
👈نقد سخنان آقای صمدی
👈ریشه های انحراف
👈موضعگیری مراجع تقلید
👈تحریم مجالس صمدی آملی توسط مراجع
👈پاسخ رهبر معظم انقلاب
👈بیانیه آقای #حسن_زاده_آملی
✅بخش دوم: وحدت وجود از نگاه آقای صمدی آملی
👈عینیت وجود زمین و آسمان با وجود حق تعالی
👈انسان و وحدت با ذات خداوند
👈فیلسوف خواندن انبیا و ائمه
👈انکار علت و معلول
👈انکار قیامت
👈قداست کافر و سگ😱
✅بخش سوم: نگاهی به دیگر سخنان صمدی آملی
👈اهانت به مراجع و فقها
👈خداوند عین موجودات جهان
👈دفاع جانانه از صوفیان
👈ذکر های ساختگی و دستورالعمل های ذوقی
👈انکار خلود فرعونیان و طاغوت ها
#کتاب #شخصیت_شناسی #فارسی #قرن_۱۵
🆔 @safiresheytan🕸
samadi-amoli__ebnearabi.com-2.pdf
487K
📗عرفان از حقیقت تا پندار
✍سید عبدالحمید حیدری (سید محسن طیب نیا)
🔹تعداد صفحات: ۸۳
🔸زبان:فارسی
🆔 @safiresheytan🕸
📻 #اخبار_فرهنگی
💠مرکز تخصصی کلام و ادیان مؤسسه خاتم النبیین صلیاللهعلیهوآله گروه نقدتصوف و نقدفرق انحرافی برگزار می کند.
موضوع:
✅نقش تصوف در شکل گیری و ترویج فرقه بهائیت
ارائه دهنده:
👤حجت الاسلام و المسلمین استاد علیرضا روزبهانی
زمان برگزاری:
📆سه شنبه 1402/03/23
⏰ساعت 17:30 الی 19:00
مکان برگزاری:
قم- خ صفائیه- کوی 37- مدرسه باقر العلوم علیه السلام
طبقه دوم سالن اجتماعات
#شرکت_برای_عموم_آزاد_است
لینک ورود به جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/khatamalnabien/neshastelmi
🟡لینک عضویت در کانال اطلاع رسانی موسسه خاتم النبیین صلی الله علیه و آله
🆔 @safiresheytan🕸
🌠 #دیدبان
#خط_کفر
❌متاسفانه مشاهده می شود، در
مطهر رضوی اشعاری از جنس سخنان منصور #حلاج مرتد بر کتیبه های دیوار این #دژ_توحید نقش بسته است که مطابق #باورهای_صوفیانه و در تضاد با اندیشه های توحیدی صاحب آن بارگاه شریف است.
😱 از زائرت نوای انا الله ترانهای❗️
⚠️با توجه به شفافیت سنگ و نقش خوانا آن به نظر می رسد این سنگ نوشته در بازسازی اخیر نصب شده است که جای بسی تامل است.
❌یکی دیگر از کتیبه های ادبی و شاخص حرم مطهر که متعلق به دوره قاجار است، قصیده "حکیم قاآنی شیرازی"❶ است که در آن نیز عبارت "انا الحق" حلاج بیان شده است:
💥کدام مظهر بیچون بود به خاک تو مدفون
💥که از زمین تو خیزد همی خروش اناالحقّ
🔻از تولیت محترم آستان قدس رضوی انتظار می رود هر چه سریعتر نسبت به امحاء این آثار اقدام نموده و نسبت به مسببان آن پیگیری نمایند چرا که "الرضا بالکفر کفر" .
--------------
❶ وی در مدح آقاخان رهبر مذهبی اسماعیلیه نیز شعر گفته:
آدمی باید بهگیتی عمر جاویدان کند
تا یکی از صد تواند مدح آقاخان کند
🚩 جهت مطالعه بیشتر اینجا را ببین.
🆔 @safiresheytan🕸
🔆 #رازگشا
🔖بازخوانی اندیشه استاد #علی_صفائی_حائری در نقد تصوف وعرفان(۱۱)
♨️ #عرفان_مسلمین #نقد_انگیزه_ها 》#تنوع_و_تلقین
🔮 #دلخوش_کنک
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
🧿 #تصوف با رنج ها و درد های انسان با آرزوهای بلند و عظیم او همگام است و پس از هر دوره اِتراف(خوشی) و پس از هر دوره بحران چهرهاش مشخص تر و نمودار تر است.
⚔ پس از جنگ ها و حمله ها چه #حمله_مغول و #جنگ_های_جهانی، چهره مشخص این جریان را می بینیم و پس از رسیدن انسان به قدرت ها و اعتراف ها باز فرار این انسان را از قدرت های محدود و گرایش او را به عشق و آزادی می یابیم.❶
💥#روش_عرفان ریاضت بود و ورزش، تلقین بود و #تحمیل.
و انسان هیچ گاه تا آخر #رام نمی ماند و مسخ را نمیپذیرد و #نفی_خود را تحمل نمیکند که می شورد و عصیان آن می کند و آزادی و انتخاب را می طلبد که #آزادی_انتخاب برای او از #آزادی_عرفانی و آگاهیها و قدرت ها مطلوب تر است❷
✳️ عرفان عمیق، نمیتواند از دردها و رنج ها و یا تحمل و اِتراف و بحرانها مایه بگیرد. آنها که با این پاها حرکت می کنند، زود می لنگند.
🔹انسان جز انگیزه ی تحرک طلبی و انتخابش، نمی تواند انگیزه ای مستمر داشته باشد.
🔸 آنها که کارشان تحرک نیست و انتخابشان نیست، تنوع ها سرشار شان نمی کند.
❌و حتی عرفان می شود بازیچه و دلخوش کنکشان.
↔️ انسان در حالی که از جبر های گوناگون مایه می گیرد، انسان در حالی که مجبور است، محکوم نیست؛ چون #تضاد_جبرهای_گوناگون زمینهساز انتخاب او می شوند.
🔰انسان اگر از یک جبر برخوردار بود، محکوم میشد و توجیه برمی داشت، اما پس از توجه به جبر ها، مسئله ی انتخاب مطرح میشود و انسان آزاد است که چگونه انتخاب کند.
🤔 این که می گویند: هر کس در این زمینه قرار میگرفت، اینگونه میشد و اینگونه انتخاب میکرد، مغالطه ای همراه دارد؛ چون باید گفت هر کس در این زمینه قرار می گرفت، میتوانست اینگونه باشد و می توانست اینگونه انتخاب کند. این توانایی و اختیار انسان را نمی توان نادیده گرفت.
☯ مادام که #کشش_عرفانی انتخاب انسان نباشد، چیزی جز #مسخ، جز #تنوع، به دست نخواهد آمد و این چنین عرفانی اصالتی نخواهد داشت.
🔻 و برای تحقق انتخاب:
👈 ارزیابی (تعقل) و
👈آموزش و
👈ایجاد زمینه
راهی نیست که تلقین ها، مسخ انسان هستند.❸
🔖چکیده مطلب:
عرفان اصیل: تحرک+ انتخاب= رشد
عرفان بازیچه: تنوع+ تلقین= مسخ
📍توضیح بیشتر را اینجا ببین.
---------------------
📚 ❶ روش نقد، ج۳.ص۴۹.
❷همان،ص ۶۱.
❸همان،ص۱۰۵.
🆔 @safiresheytan🕸
#الفوائد_النبویه
آیه الله #سید_جعفر_سیدان
📚معرفی اجمالی:
✍این کتاب، رساله ای موجز در نقد حکمت متعالیه و اندیشه های ملاصدرا است که در سفر حج نویسنده در سال ۱۳۷۹ ش طی ۱۵ روز نگاشته شده است.
🔹کار نگارش کتاب در۱۷ ذی القعده شروع و در شب دوم ذی الحجه ۱۴۲۱ق اتمام یافته است.
🔸در بدو ورود معظم له به شهر مدینه، یکی از اساتید دانشگاه خوانسار به آیه الله سیدان ابراز می دارد؛ مشتاق است تا "نقد های ایشان به #ملاصدرا و حکمت متعالیه را از زبان خودشان بشنود" و همین امر سبب تالیف رساله حاضر می گردد.
🌀 با توجه به اینکه مولف محترم در زمان نگارش رساله، در سفر حج به سر می بردند و به هیچ کتابی دسترسی نداشتند، با تکیه بر حافظه فقط به برخی انحرافات این جریان پرداخته اند و چون شروع نگارش کتاب در #مسجد_النبی بوده، آن را "فوائد النبویه" نامیده است.💯
🔰ساختار کتاب از ۲ مقدمه و ۳ مرحله تشکیل یافته است. نویسنده با مقایسه #حکمت_متعالیه و آموزه های وحیانی، اعتقادات این جریان را در باب توحید، معاد، بهشت، عذاب، جبر و اختیار، حدوث و قدم کاملا متضاد با #آموزه_های_وحیانی ارزیابی نموده است. و در پایان نیز به برخی انحرافات #ابن_عربی اشاره نموده است.
🚥🚥🚥🚥🚥
✅مقدمه ۱: راه اساسی برای وصول به حقیقت عقل است.
✅مقدمه ۲: آنچه به اسم معقول و #فلسفه در مراکز علمی رائج است اصلاً منطبق بر روش عقلانی نیست.
🌟روش صحیح ادراک معارف، تعقل در وحی است.💯
✅مرحله اول: تعریف #عرفان_مصطلح و تفاوت آن با عقل و وحی
💥عرفان عبارت است از؛ شهود النفس بعد التصفیه و التهذیب.♨️
✅مرحله دوم: #عرفان_حقیقی اگر قرار باشد کشف از واقع نماید، نباید با عقل و وحی مخالفتی داشته باشد.
✅مرحله سوم: اکثر مباحث اعتقادی که ملاصدرا در حکمت متعالیه، به ویژه کتاب #اسفار با اصرار زیاد بیان نموده، مخالفت قطعی با وحی دارد و هیچ دلیل بیّن عقلی ندارد.
1⃣ خداشناسی:
ملاصدرا گاهی بر طبق علت و معلول پیش رفته و گاهی بر اساس #وحدت_شخصیه_وجود سیر کرده است.
❌فکلما یترائی فی عالم الوجود انه غیر الواجب المعبود فإنّما هو من ظهورات ذاته و تجلّیات صفاته التی هی فی الحقیقة عین ذاته😱
2⃣ معاد:
آنچه در روز قیامت برانگیخته می شود، بدنی است که توسط روح اختراع می شود نه این بدن خاکی.
3⃣ بهشت:
بهشت به صورت ساخته و آماده در خارج تحقق ندارد، بلکه صورت های خیالی قائم به نفس انسان است که آدمی با تصور آنها، لذت می برد.
4⃣ عذاب:
ملاصدرا در جلد ۹ اسفار با #انکار_خلود، مدعی شده پس از مدتی عذاب برای جهنمیان گوارا می شود و در جایی دیگر به #خلود_نوعی معتقد شده است.یعنی
هیچ فردی خلود در آتش ندارد بلکه نوع انسان مخلّد در آتش است.
5⃣ اراده الهی:
اراده خدا به معنی فعل خداست اما ملاصدرا در کتبش اصرار دارد برخلاف روایات، اراده را به معنای علم و از صفات ذات به شمار می آورد.
6⃣ جبر وتفویض:
انسان در ظاهر اختیار دارد اما واقعا مجبور است چون اراده او به اراده خدا معلق است.
7⃣ حدوث و قدم:
در #مدرسه_وحی ماسوی الله مسبوق به عدم اند بر خلاف حکمت متعالیه.
💥شیخ انصاری: #حدوث_زمانی_عالم مورد اجماع همه شرائع است و هیچ دلیل عقلی نمی تواند با این امر بدیهی تعارض کند و اگر برهانی اقامه شود، شبهه ای بیش نخواهد بود.💯
#کتاب #عقائد #عربی #قرن_۱۵
🆔 @safiresheytan🕸
الفوائد_النبوية_السيد_جعفر_السيدان.pdf
1.58M
📗الفوائد النبویه
✍آیه الله سید جعفر سیدان
🔹تعداد صفحات: ۴۰
🔸زبان: عربی
🆔 @safiresheytan🕸