eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️ گناهى كه تو را پشيمان كند بهتر از كار نيكى است كه تو را به و خود پسندى وا دارد. 📋 امام(علیه السلام) در این سخن کوتاه و پرمحتوا به نکته مهمى اشاره مى فرماید که در سیر و سلوک انسان به سوى خدا بسیار تأثیرگذار است. مى فرماید: «کار بدى که تو را ناراحت (و پشیمان) مى سازد نزد خدا بهتر است از کار نیکى که تو را مغرور مى کند» دلیل آن روشن است، زیرا انسان معصیت کارى که از عمل زشت خود ناراحت مى شود به سوى پشیمانى و توبه و جبران آن گام بر مى دارد حال آنکه آن کس که از کار نیک خود مغرور مى گردد گامى به سوى ریاکارى بر مى دارد. توبه آثار شوم آن معصیت را مى شوید در حالى که غرور عُجب و ریا از کارهاى نیک، انسان را به پرتگاه گناهان کبیره مى کشاند. در حدیثى از پیغمبر اکرم مى خوانیم: کسى که خود را بدکار مى داند او نیکوکار است». به گفته مرحوم مغنیه در فى ظلال نهج البلاغه عکس این مطلب نیز صادق است و آن اینکه گفته شود کسى که خود را نیکوکار بداند بدکار است» زیرا عُجب و غرور احسانش را تباه کرده و چه بسا سخنانى که ایمان را نیز از اساس متزلزل سازد. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: «خداوند متعال به داود وحى فرستاد: «بَشِّرِ الْمُذْنِبینَ وَانْذُرِ الصِّدیقینَ; گنهگاران را بشارت ده و صدیقین (والا مقام) را بیم ده» (داود تعجب کرد و) عرض کرد: اى پروردگار چگونه چنین چیزى ممکن است؟ خداوند فرمود: گنهکاران (پشیمان و نادم) را بشارت ده که من توبه آنها را مى پذیرم و از گناهانشان صرف نظر مى کنم و صدیقین را بیم ده که از اعمالشان عُجب به خود راه ندهند» در حدیث دیگرى از آن حضرت چنین آمده است که مى فرماید: دو نفر وارد مسجد شدند یکى عابد بود و دیگرى فاسق اما هنگامى که از مسجد خارج مى شدند فاسق، جزء صدیقان شده بود و عابد از فاسقان. سپس فرمود: این بدان رو است که چون عابد وارد مسجد شد به عبادت خود مى بالید و در این فکر بود و فاسق هنگامى که وارد شد فکرش در پشیمانى بود و پیوسته از گناهان خویش استغفار مى کرد. این سخن را با حدیث دیگرى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) پایان مى دهیم: خداوند به آن حضرت وحى فرستاد که بعضى از بندگان من در مسیر عبادت تلاش مى کند و شب از خواب خوش و بستر لذت بخش بر مى خیزد و مشغول عبادت مى شود و خود را در عبادت من به سختى و تعب مى اندازد. گاه من او را یک شب یا دو شب گرفتار خواب مى کنم تا در مسیر صحیح گام بردارد، زیرا هنگامى که به خواب مى رود و صبح بیدار مى شود نسبت به خود خشمگین است و خود را سرزنش مى کند و اگر او را در آنچه از عبادت من مى خواهد آزاد بگذارم، چه بسا عُجب و خودپسندى به او عارض شود و از این راه حالتى به او دست دهد که هلاکش در آن است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
از قانون 13 دشـمـن آمـد پـرّ او ای بسی شه را بکشته فرّ او زیبایی و شکوه پر و بال طاووس موجبات دشمنی با جان او را فراهم کرده است و انسان ها برای دست یافتن به پرهای زیبای او جانش را نشانه رفته اند. طاووس را می کشند تا پرهایش را در اختیار خود گیرند و چه بسیار پادشاهانی که به واسطه کرّ و فرّ و شکوه و شوکتی که داشته اند، حسادت هایی را برانگیخته اند که آنان را به دام هلاکت برده است و در حقیقت قربانی نام و آوازه خود شده اند. و چه بسا آهوان مشکین ناف که صیادان برای بدست آوردن مُشک خوشبوی آنان جانشان را گرفته اند و خون صافشان را ریخته اند و چه بسا روباهانی که شکارچیان برای دست یافتن به پوست ارزشمند آنها در کمینشان نشسته و جانشان را ستانده اند. و در طول تاریخ چه بسیارند زنان زیبایی که زیبایی شان بلای جان آنان شده است. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
◀️ عليه السلام از معدود انسانهايي است كه از نهايت زيبايي صورت و اندام برخوردار است، تا آنجا كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در باره او فرمود: «اَلْمَهْدِيُّ طَاوُوسُ اَهْلِ الْجَنَّةِ عَلَيْهِ جَلَابِيبُ النُّورِ؛ مهدي اهل بهشت است كه جامه هايي از نور او را در بر گرفته است.» اي به دلها درد عشقت، جاودانه، جاودانه مي كشم بار غمت را عاشقانه ، عاشقانه اي كه طاووس بهشتي جلوه اي كن جلوه اي كن تا به كي اي مرغ قدسي جاي تو در آشيانه در باره چهره آن حضرت، پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: «اَلْمَهْدِيُّ مِنْ وُلْدِي وَجْهُهُ كَالْقَمَرِ الدُّرِّيِّ اللَّوْنُ لَوْنٌ عَرَبِيٌّ؛ مهدي از نسل من است. سيمايش چون ماه تابان و رنگش عربي (گندم گون) است.» و اميرمؤمنان علي عليه السلام فرمود: «حَسَنُ الْوَجْهِ حَسَنُ الشَّعْرِ يَسِيلُ شَعْرُهُ عَلَي مِنْكَبيْهِ وَ نُورُ وَجْهِهِ يَعْلُو سَوَادَ لِحْيَتِهِ؛ زيبا چهره و زيبا موي است و موي او بر شانه هايش فرو ريخته و درخشندگي چهره اش بر سياهي محاسنش غلبه مي كند.» 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
⏹ دوباره سه شنبه شد .... ✳️ قسمت نشد که گاه به گاهی ببینمت حتی به قدر ِ نیم نگاهی ببینمت تکلیفِ بیقراری این دل چه میشود اصلاً شما اگر که نخواهی ببینمت ای کاش یک شبی قسمتم شود در راهِ سر راهی ببینمت یا که مُحَرَمی شود و بین کوچه ‌ای در حالِ کار ِ نصبِ سیاهی ببینمت آقا خدا نیاوَرَد آن روز را که من سرگرم میشوم به گناهی ببینمت دارم یقین که روز ِ وصالِ تو میرسد ذکر ِ لبم شده که الهی ببینمت 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 3 ▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد. ▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم : ♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ ..... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️چرا "" ؟ 📜عمران بن سلیم می گوید: هر گاه زُهری از علی بن الحسین مطلبی نقل می کرد، می گفت: برای من زین العابدین روایت کرد. یک بار سفیان بن عُیینه به او گفت: از چه جهت او را زین العابدین می گویی؟ پاسخ داد از سعید بن مسیب شنیدم که رسول خدا فرمود: به روز قیامت، فریاد کننده ای آواز برآرد: کنندگان کجاست؟ « یناد مُنادی: أینَ زَینُ الْعابِدینَ؟»؛ چنان می بینم که فرزندم علی بن الحسین با تمام وقار و سکون در میان مردم محشر برای رسیدن به جایگاهش قدم برمی دارد. همین روایت را کتاب پرقیمت «علل الشرایع» صدوق از طریق علی بن ابراهیم قمّی، از ابن عباس، از رسول خدا حکایت می کند. و نیز مرحوم حضینی و دیگر بزرگان آورده اند: شخصی به نام عسکر – غلام امام محمّد جواد علیه السّلام – به نقل از پدرش حکایت کند: روزی به محضر شریف حضرت علی بن موسی الرّضا علیه السّلام شرف حضور یافتم و عرضه داشتم: یاابن رسول اللّه! چطور در بین اهل بیت رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله فقط امام چهارم، حضرت علی بن الحسین علیهماالسّلام به عنوان “سیّد العابدین “ معروف و مشهور گشته است؟ امام رضا علیه السّلام در جواب فرمود: خداوند متعال در قرآن تصریح نموده است که بعضی از پیغمبران را بر بعضی از ایشان فضیلت و برتری داده است؛ و ما اهل بیت رسالت نیز همانند انبیاء عظام صلوات اللّه علیهم می باشیم. و سپس افزود: و امّا در رابطه با جدّم، علی بن الحسین علیهماالسّلام، که سؤال کردی: همانا پدرم از پدران بزرگوارش علیهم السّلام بیان فرموده است: روزی امام علی بن الحسین علیهماالسّلام مشغول نماز بود، که ناگاه شیطان به صورت یک افعی بسیار هولناکی، با چشم های سرخ از درون زمین آشکار شد و خود را به محراب عبادت آن حضرت نزدیک کرد. ولیکن امام سجّاد علیه السّلام کمترین حسّاسیّتی در برابر آن موجود وحشتناک نشان نداد و ارتباط خود را با پروردگار متعال خود قطع نکرد. افعی دهان خود را نزدیک انگشتان پای آن حضرت آورد و آتشی از دهانش خارج ساخت که بسیار وحشتناک بود، ولی حضرت با آرامش خاطر و خیالی آسوده به نماز خود ادامه می داد و توجّهی به آن نداشت. در همین حال که شیطان با آن حالت ترسناک مشغول اذیّت و آزار بود، ناگهان تیری سوزاننده از سمت آسمان آمد و به آن ملعون اصابت کرد. هنگامی که تیر به او خورد، فریادی کشید و به همان حالت و شکل اوّلیّه خود بازگشت و کنار امام سجّاد، زین العابدین علیه السّلام ایستاد و اظهار داشت: شما سیّد و سرور عبادت کنندگان هستی؛ و چنین نامی تنها زیبنده و شایسته شما می باشد. و سپس در ادامه کلام خود افزود: من شیطان هستم؛ و تمام عبادت کنندگان را از زمان حضرت آدم تا کنون فریب و بازی داده ام و کسی را از تو قوی تر و پارساتر نیافته ام. و پس از آن شیطان از نزد امام سجّاد علیه السّلام خارج شد و حضرت بدون آن که به او توجّهی داشته باشد، به نماز و نیایش خود با پروردگار متعال خویش ادامه داد. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
موانع استجابت دعا-15.mp3
7.73M
۱۵ ✍ هر قدر رشد بخشِ انسانیِ ما بیشتر، و قدّ "کودک عزیز روان‌مان " بلندتر می‌شود؛ سهمِ ما از آسمان نیز بیشتر می‌شود ! آنوقت دیگر دعا، برای ما، فقط وسیله‌ی درخواست نیاز نیست؛ بلکه وسیله‌ی دریافتِ سهم ما از آسمان، و تغذیه‌ی "کودک عزیز روان" ماست. 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
Dua-Tawassul-Farahmand.mp3
15.14M
❤️ برای دفع بلای خیلی مهم است ... 👤 🙏دوستان بیاییم را با هم زمزمه کنیم👇 🎵یا وجیها عند الله اشفع لنا عند الله .... نائب الزیاره هستیم 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
724.1K
هم اکنون التماس دعا 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای قسمت اول در کمک خواستن از خداوند براي پرداخت بدهکاري و وام مردم عنوان دعا چنين است: و کان من دعائه عليه‏السلام في المعونه علي قضاء الدين، از دعاهاي آن حضرت در کمک خواستن (از خداوند) براي پرداخت بدهکاري و وام مردم است. انسانها در روابط اجتماعي که دارند، گاهي اوقات به دلايلي نيازمند مي‏شوند. و لذا از يکديگر کمک مي‏گيرند. در مورد قرض دادن به ديگران در قرآن و روايات بسيار سفارش شده است. اما کسي که پولي از کسي قرض مي‏گيرد بايد در موعد مقرر طبق وعده آن را به صاحبش پرداخت نمايد. پرداخت به موقع قرض، ديگران را نيز به انجام اين عمل خداپسندانه تشويق مي‏کند و اين سنت الهي که باعث تقويت و دوام روابط اجتماعي است گسترش مي‏يابد. اما پرداخت نکردن قرض و خلف وعده کردن، مانع گسترش سنت قرض دادن مي‏شود و طبيعتا اثرات بدي بر روابط اجتماعي خواهد گذاشت. لذا امام (ع) به ما مي‏آموزد که براي اداي قرض خود از خداوند درخواست کمک کنيم. در آغاز دعا، امام (ع) پس از درود فرستادن بر رسول خدا (ص) و آل او (ع) مي‏فرمايد: و هب لي العافيه من دين تخلق به وجهي، و يحار فيه ذهني، و يتشعب له فکري، و يطول بممارسته شغلي، و مرا برهان از وامي که به سبب آن آبرويم را ببري، و هوشم در آن پريشان شود، و انديشه‏ام به آن پراکنده گردد و کارم در چاره‏ي آن طول بکشد. سپس در فراز ديگر دعا از اندوه قرض و فکر کردن به آن (که زندگي انسان را از مسير تعادل خارج مي‏کند) به خدا پناه مي‏برد و مي‏فرمايد: و اعوذ بک يا رب من هم الدين و فکره، و شغل الدين و سهره، و به تو پناه مي‏برم اي پروردگار، از اندوه قرض و انديشه‏ي آن و از کار وام و بي‏خوابيش. آنگاه به ريشه‏ي گرفتن وام و احتياج پيدا کردن به ديگران (در پاره‏اي موارد) اشاره مي‏فرمايد و در قالب دعا راه حل اينکه انسان محتاج ديگران نشود و قرض نگيرد را به او مي‏آموزد. و با توجه به اينکه ريشه محتاج شدن به ديگران مي‏تواند اسراف و تبذير باشد مي‏فرمايد: و احجبني عن السرف و الازدياد، و مرا از اسراف و زياده‏روي در صرف مال بازدار. و اقبضني بلطفک عن التبذير، و مرا به لطف خود از بيجا خرج کردن بازدار. 👌ادامه دارد ... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
# محتواي_دعا دعای قسمت دوم و سپس راه‏حلهايي را بيان مي‏فرمايد که عبارتند از: 1- ميانه‏روي و و قومني بالبذل و الاقتصاد، و مرا به بخشيدن و ميانه‏روي (در زندگي) مستقيم گردان. 2- به کار بردن روش نيکو در معيشت، و علمني حسن التقدير، و روش نيکو در معيشت و زندگي (صرف مال به اندازه توانايي) را به من بياموز. 3- روزي حلال، و اجر من اسباب الحلال ارزاقي، و روزيهاي مرا از وسايل حلال روان گردان. 4- انفاق در راه خدا، و وجه في ابواب البر انفاقي، و انفاق و خرج‏کردنم را در راههاي خير و نيکي متوجه گردان. امام باقر (ع) نيز مي‏فرمايد: علامت و نشانه مومن سه چيز است: 1- حسن تقدير و نيک اندازه گرفتن در معيشت 2- شکيبايي بر مصيبت و سختي 3- آموختن احکام دين. آنگاه امام سجاد (ع) توجه ما را به اين نکته جلب مي‏کند که، اگر ثروت و مال و امکانات دنيايي براي ما فراهم نبود، بدانيم که خداوند به فقرا و تنگدستان عنايت داشته و اگر بر آن صبر و شکيبايي نمايند تا در سايه‏ي گشايش خدا و تلاش خودشان به وضع بهتري برسند مورد رضاي خدا خواهند بود. ولي چه بسيار افرادي که خود را به آب و آتش مي‏زنند تا زندگي دنيوي خود را از هر راهي که شده سر و سامان ببخشند و چه بسا که آلوده به معصيت شده و سعادت دنيوي و اخروي خود را از دست مي‏دهند، در صورتي که آنچه در پيشگاه خداوند داراي ارزش بوده، تقوا و پرهيزکاري، و اطاعت از دستورات خداوند مي‏باشد. مهم اين است که انسان مورد رضاي خدا واقع شود، مي‏خواهد در وضعيت فقر باشد يا بي‏نياز. لذا امام (ع) براي نشان دادن موقعيت فقرا در پيشگاه خداوند درخواست مي‏کند که همنشيني با فقرا را محبوب او گرداند: اللهم حبب الي صحبه الفقراء، و اعني علي صحبتهم بحسن الصبر، خدايا همنشيني با فقرا را برايم محبوب گردان و مرا به صبر و شکيبايي نيکو بر همنشيني با ايشان ياري فرما. 👌ادامه دارد ... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
# محتواي_دعا دعای قسمت سوم البته برنامه‏هاي اقتصادي اسلام همواره در جهت فقرزدايي از جامعه است. اما به هر حال عوامل مختلفي ممکن است باعث شود براي مدتي هر چند محدود انسان در فقر و تنگدستي قرار گيرد. در اين شرايط بهترين شيوه‏ي مقابله با آن، صبر و شکيبايي و قناعت و راضي بودن به رضاي الهي است. پيروي از دستورات خدا و پيامبر اکرم (ص) و رهنمودهاي ائمه‏ي معصومين (ع) به انسان اين توان را مي‏دهد تا علاوه بر برنامه‏ريزي مناسب معيشتي، از رشد و کمال معنوي غافل نشده و اسير ظواهر فريبنده نشود و تعادل نسبي را در زندگي خود و خانواده حفظ کند، و در نهايت يقين داشته باشد که اگر در آن شرايط سخت، صبر و شکيبايي بورزد و از خدا اطاعت کرده و به لطف و بخشش او اميدوار باشد مورد رضاي او قرار خواهد گرفت. و گشايشي خواهد يافت و اين بالاترين سعادت است. و در فراز ديگر مي‏فرمايد: و ازوعني من المال ما يحدث لي مخيله او تاديا الي بغي او ما اتعقب منه طغيانا، و آن دارايي را که براي من گردنکشي و خودبيني آورد و يا مرا به ظلم و ستم کردن بکشاند، يا در پي آن گرفتار طغيان و سرکشي گردم از من بگير. در نتيجه فقر و تنگدستي که با صبر و تقوا و ايمان و اعتماد به خدا باشد، بسيار بهتر است از آن ثروتي که انسان را به خودبيني و ستم و سرکشي و طغيان دچار کند. اولي سعادت و دومي شقاوت و بدبختي را در پي خواهد داشت. آنگاه اشاره مي‏فرمايد که «داشتن» به تنهايي ارزش نيست. بلکه اگر ثروت و مال در راه خدا باشد ارزش پيدا مي‏کند. و در اين باره مي‏فرمايد: و ما زويت عني من متاع الدنيا الفانيه فاذخره لي في خزائنک الباقيه، و آنچه از کالاي دنياي نابودشدني از من گرفتي پس (عوض و بجاي) آن را در گنجينه خود (در آخرت) که هميشگي است برايم اندوخته نما. ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/rqjEC 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا