#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
👈 يا مَنْ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ
اى آن كه، شگفتىهاى عظمتش به پايان نمىرسد!
✔️(برای دیدن ذره ای از #عجايب_انسان ، روی عبارت دعا کلیک کنید )
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
#عجايب_عظمت_حق 29
#عظمت_آفرینش
#عجايب_انسان 1
🔴 در مقدمه اين فصل، لازم است به جملاتى از پروفسور كارل كه در اين زمينه و مسائل ديگر عالىترين تحقيقات را دارد اشاره كنم، سپس مطالب لازم را يادآورى نمايم. او مىگويد:
«علومى كه از موجودات زنده به طور عموم و از فرد آدمى به خصوص، بحث مىكنند اين قدر پيشرفت نكرده و هنوز در مرحله توصيفى باقى ماندهاند. حقيقت اين كه انسان يك مجموعه پيچيده و مبهم و غير قابل تفكيكى است كه نمىتوان او را به آسانى شناخت و هنوز روشهايى كه بتوان او را در اجزا و در مجموعه و در عين روابطش با محيط خارج بشناسد، در دست نيست، چه براى چنين مطالعهاى دخالت تكنيكهاى فراوان و علوم مشخصى ضرورى است، و هر يك از اين علوم نيز كه يك جنبه و يك جزء از اين مجموعه پيچيده را مطالعه مىكند نتيجهاى خاص به دست مىآورد، و تا آن جا كه تكامل تكنيكيش اجازه مىدهد در اين راه به جلو مىرود، ولى مجموعه اين مفاهيم انتزاعى از درك واقعيّت در مورد آدمى ناتوان است، زيرا هنوز نكات پرارزش و مهمّى در تاريكى باقى مىماند و كالبدشناسى و شيمى و فيزيولوژى و روانشناسى و علم تربيت و تاريخ علم الاجتماع و اقتصاد و رشتههاى آنان به كنه وجود آدمى نمىرسند. بنابراين انسانى كه متخصصين هر رشته از اين علوم مىشناسند نيز واقعى نيست و بلكه شبحى ساخته و پرداخته تكنيكهاى همان علم است.
از دريچه چشم علوم مختلف، انسان در عين حال بدنى است كه كالبدشناسان آن را مىشكافند، نفسى است كه روانشناسان و روحانيون آن را توصيف مىكنند، و شخصيتى است كه هر يك از ما با درون بينى به آن بر مىخوريم.
ذخيره سرشارى از مواد شيميايى گوناگون است كه بافتها و مايعات بدن را مىسازد. اجتماع شگفتانگيز سلولها و مايعات تغذيه است كه قوانين همبستگى آنها را فيزيولوژيستها مطالعه مىكنند. او تركيبى از اعضا و نفس عاقله است كه در بستر زمان كشانده مىشود و متخصصين بهداشت و تعليم و تربيت مىكوشند آن را در اين سير به سوى تكامل غايى آن رهبرى كنند.
انسان، ماشينى است كه بايد دائماً مصرف كند تا ماشينهايى كه خود برده آنها گشته به كار خود ادامه دهند. او شاعر و قهرمان و مقدّس است و بالاخره نه تنها وجود بسيار پيچيدهاى است كه دانشمندان آن را با تكنيكهاى خاصى تجزيه مىكنند بلكه در عين حال مجموعهاى از آرزوها و تصوّرات و اميال انسانيّت نيز هست.
اطلاعاتى كه از او داريم آميخته با عوامل ماوراى طبيعى نيز هستند و در اين باره ابهام به حدّى است كه ما نه تنها به انتخاب آنچه خوشايند ماست تمايل نشان مىدهيم، بلكه در ايدهاى كه نسبت به انسان داريم معتقدات و احساسات ما نيز بىاثر نيست. يك عالم مادى و يك دانشمند روحانى هر دو يك تعريف را درباره كريستالهاى نمك طعام مىپذيرند ولى در مورد وجود آدمى همعقيده نمىشوند.
محقّقاً بشريّت تلاش زيادى براى شناسايى خود كرده است، ولى با آن كه ما امروز وارث گنجينههايى از مطالعات دانشمندان و فلاسفه و عرفا و شعرا هستيم، هنوز جز به اطلاعات ناقص در مورد انسان دسترسى نداريم كه آنها نيز زاييده روشهاى تحقيقى ماست و حقيقت وجود ما در ميان جمع اشباحى كه از خود ساختهايم مجهول مانده است.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 235
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_پنجم_1
#عجايب_عظمت_حق 29
#عظمت_آفرینش
#عجايب_انسان 2
🔴 در حقيقت جهل ما از خود زياد، و نواحى وسيعى از دنياى درونى ما هنوز ناشناخته مانده است و بيشتر پرسشهايى كه مطالعه كنندگان زندگى انسان مطرح مىكنند بدون پاسخ مىماند.
چگونه مولكولهاى اجسام شيميايى در ساختمان پيچيده و موقّتى سلولها سهم مىگيرند و زندگى را در خود نگه مىدارند؟ چگونه ژنهاى موجوده در هسته سلولهاى جنسى خصائص ارثى را مشخص و نمودار مىكنند؟ سلولها با اجتماعات خود چگونه اشكال بافتى و اندامى را به وجود مىآورند؟ گويى اينها نيز مانند زنبور عسل و مورچه وظيفهاى را كه در اجتماع به عهده دارند از پيش مىدانند ولى طرقى را كه آنها براى ايجاد يك بدن پيچيده و در عين حال ساده به كار مىبرند نمىشناسيم.
ماهيّت حقيقى عمر انسانى يعنى زمان روانى و زمان فيزيولوژيكى چيست؟ اگر چه مىدانيم كه تركيبى از بافتها و اندامها و هورمونها و نفس عاقله هستيم ولى چگونگى روابط اعمال روانى با سلولهاى مغزى بر ما پوشيده است و ما حتى به فيزيولوژى سلولهاى مغزى آشنايى نداريم!
در چه حدودى اراده مىتواند در تغيير وضع موجود موثر باشد؟ چگونه حالت اعضا بر روحيه تأثير مىنمايد؟ خصائص عضوى و روانى كه هر كس از پدر و مادر خود به ارث مىبرد چطور با شرايط خاص زندگى محيط و تحت تأثير مواد شيميايى اغذيه و آب و هوا و اصول فيزيولوژيكى و اخلاقى تغيير مىكند؟
ما هنوز براى شناسايى روابطى كه بين رشد استخوانها و عضلات و اندامها با فعاليت روانى و معنوى ما در كار است ناتوانيم، و همچنين عامل تأمين كننده تعادل دستگاه عصبى و مقاومت در برابر بيمارىها و خستگى را نمىشناسيم!
اهميت نسبى فعاليتهاى فكرى و اخلاقى و جمالى و عرفانى تا چه اندازه است! شكل خاصى از انرژى كه موجد تلپاتى «1» مىگردد كدام است؟ بلاشك بعضى عوامل بدنى و روانى وجود دارند كه بدبختى و نيكبختى هر كس وابسته به آنهاست ولى اينها بر ما مجهولند، ما نمىتوانيم با وسايل تصنّعى خود را قرين خوشبختى سازيم. به خوبى واضح است كه مساعى تمام علومى كه انسان را مورد مطالعه قرار دادهاند به جايى نرسيده است و شناسايى ما از خود هنوز نواقص زيادى دربردارد.
قرآن مجيد در زمينه جهل انسان به يك رشته از واقعيّت خودش مىفرمايد:
وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا
و از تو درباره روح مىپرسند، بگو: روح از امر پروردگار من است، و از دانش و علم جز اندكى به شما ندادهاند.
اين جهل شامل رشتههاى ديگرى از نواحى وجود او نيز مىگردد به صورتى كه كارل در مقاله بالا اشاره كرده است. انسان در عين جهلى كه به بسيارى از نواحى وجود خود دارد، به كشف واقعيّتهايى از دستگاه آفرينش خود موفق شده كه مطالعه آن كشفيات، اولًا: انسان را در دريايى از حيرت و تعجّب فرو مىبرد، و ثانياً، به گوشهاى از عظمت آفريدگار جهان واقف مىسازد.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 238
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 دعای #پنجم صحیفهی سجادیه را مکرر در مکرر بخوانید.
👤 #مقام_معظم_رهبری
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1_1051089138.mp3
2.56M
❇️هر کاره ای هستید
روی تان را از ما برنگردانید!!!
👤#امام_صادق علیه السلام
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_307
اهمیت مال برای انسان
وَ قَالَ (علیه السلام): يَنَامُ الرَّجُلُ عَلَى الثُّكْلِ، وَ لَا يَنَامُ عَلَى الْحَرَبِ.
[قال السيد الرضي: و معنى ذلك أنه يصبر على قتل الأولاد و لا يصبر على سلب الأموال].
حضرت علی که درود خدا بر او باد ، در مشكل مال غارت شده فرمودند: آدم داغدار مى خوابد، امّا مال غارت شده، نمى خوابد.
سید رضی گوید: (معناى سخن امام عليه السّلام اين است كه انسان بر كشته شدن فرزندان بردبارى مى كند امّا در غارت و ربوده شدن اموال بردبار نيست).
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ داغ فرزند و داغ غارت اموال:
⏺ امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكته اى اشاره مى كند كه درباره غالب مردم صادق است، مى فرمايد: «انسان داغدار و مصيبت زده خواب و آسايش دارد؛ اما كسى كه مالش را به زور گرفته اند خواب ندارد»؛ (يَنَامُ الرَّجُلُ عَلَى الثُّكْلِ، وَلاَ يَنَامُ عَلَى الْحَرَبِ).
«ثُكل» (بر وزن قُفل) به معناى مصيبت و ناراحتى، به سبب از دست دادن عزيزان است. «حَرَب» (بر وزن طَرَف) به معناى غارت اموال است. سيّد رضى؛ در تفسير اين كلام شريف مى گويد: «مفهومش آن است كه انسان ممكن است بر قتل فرزندان خود صبر كند؛ اما در ربودن اموالش صبر نخواهد داشت»؛ (وَمَعْنى ذلِکَ أَنَّهُ يُصْبَرُ عَلى قَتْلِ الاْوْلادِ، وَلا يُصْبَرُ عَلى سَلَبِ الاَْمْوالِ).
براى اين سخن كه به نظر مى رسد به صورت ضرب المثلى عمومى درآمده، دو تفسير گفته شده است: نخست اينكه انسان وقتى گرفتار مصيبتى مى شود، مثلاً عزيزى را از دست مى دهد، يقين دارد كه بازنمى گردد و به همين دليل به تدريج آرامش خود را بازمى يابد. در حالى كه وقتى مالش را به ناحق ببرند هر زمان در فكر است كه از طريقى بتواند آن را بازگرداند. به همين دليل خواب و آرامش ندارد.
در تفسير ديگرى گفته شده كه اين گفتار حكيمانه كنايه اى است از بسيارى از توده هاى مردم كه دلبستگى آنها به مال و ثروتشان حتى بيش از دلبستگى به فرزندان و عزيزانشان است و گاه حتى تا پاى جان براى نگهدارى اموالشان مى ايستند و اين ضرب المثل فارسى كه مى گويند: «مال است نه جان تا بتوان آسان داد»، شاهد بر آن است.
گاه گفته شده است كه از دست دادن عزيزان نه تنها سبب ذلت انسان نمى شود بلكه دوستان و علاقه مندان، چنين شخصى را عزيز مى دارند و احترام مى كنند تا مصيبت خود را فراموش كند؛ ولى غارت اموال و ربودن آن به وسيله زورمندان غاصب نوعى ذلت براى انسان است، ازاينرو انسان نمى تواند آن را تحمل كند.
در اينجا مناسب است به داستانى در زمينه قتل «معلى بن خنيس» به دست حاكم مدينه «داود بن على» و گفت وگويى كه ميان او و امام صادق عليه السلام رد و بدل شد اشاره كنيم. علامه مجلسى؛ در جلد 47 بحارالانوار در شرح حالات آن حضرت از كتاب مناقب ابن شهرآشوب روايتى نقل مى كند كه هفت نفر از روات آن را ذكر كرده اند: «داود بن على» (فرماندار مدينه) هنگامى كه «معلى بن خنيس» را (كه از ياران امام صادق عليه السلام بود) به قتل رساند و اموالش را گرفت، امام صادق عليه السلام به او فرمود: دوست مرا كشتى و اموالش را گرفتى، آيا نمى دانى كه انسان ممكن است بر مصيبت صبر كند؛ ولى در برابر غارت صبر نمى كند؟ به خدا سوگند تو را نفرين خواهم كرد. داود به صورت استهزاء گفت: مرا به نفرينت تهديد مى كنى؟ امام عليه السلام (چيزى نگفت و) به خانه خود بازگشت و آن شب پيوسته مشغول عبادت و قيام و قعود بود. داود پنج نفر از مأموران خود را فرستاد و گفت: او را نزد من آوريد. اگر خوددارى كرد سر او را براى من بياوريد. آنها نزد امام عليه السلام آمدند در حالى كه امام عليه السلام مشغول به نماز بود. گفتند: داود شما را فرا خوانده است. فرمود: اگر نيايم چه مى شود؟ گفتند: دستور خاصى به ما داده است. امام عليه السلام فرمود: بازگرديد كه براى دنيا و آخرت شما بهتر است. آنها خوددارى كردند و گفتند: حتمآ بايد بيايى. امام عليه السلام دستها را به سوى آسمان بلند كرد و سپس بر شانه هاى خود گذاشت و آنها را گشود و دعا كرد و با انگشت اشاره خود اشاره نمود. آنها مى گويند: شنيديم كه مى فرمود: همين ساعت، همين ساعت. ناگهان فريادى بلند شد. امام عليه السلام به آنها فرمود: رئيس شما مرد. آنها برگشتند. جريان را از امام عليه السلام سؤال كردند، فرمود: او فرستاده بود گردن مرا بزنند من به اسم اعظم پروردگار او را نفرين كردم. خداوند فرشته اى را فرستاد كه با سلاح، ضربه اى به او زد و او را كشت.
#نهج_البلاغه_حكمت_307
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_193
وَقَتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الْدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهُواْ فَلاَ عُدْوَنَ إلّاَ عَلَى الْظَّلِمِينَ
و با آنها بجنگید تا #فتنه (بتپرستى وسلب آزادى از مردم،) باقى نماند ودین، تنها از آنِ خدا شود. پس اگر (از روش نادرست خود) دست برداشتند، (مزاحم آنها نشوید. زیرا) تعدّى جز بر ستمكاران روا نیست.
1- هدف از جنگ در اسلام، برچیدن شرك و فتنه و استقرار دین و قانون خداست. «حتى لا تكون فتنة»
2- پاكسازى، قبل از بازسازى است. ابتدا فتنه برداشته شود تا بعد دین الهى مستقر گردد. اوّل كفر به طاغوت، بعد ایمان به خدا. «حتى لاتكون فتنة و یكون الدین للّه»
3- راه برگشت و توبه بر هیچ كس و در هیچ شرایطى بسته نیست. حتّى دشمن سرسخت نیز اگر تغییر مسیر دهد، خداوند او را مورد عفو قرار مىدهد. «فان انتهوا فلا عدوان...»
4- در آیهى قبل بخشش خداوند نسبت به گناه كفّار مطرح شده است؛ «فانّ اللّه غفور رحیم» در این آیه به مردم سفارش مىكند كه در صورت دست برداشتن دشمن از جنگ، شما هم از جنگ صرف نظر كنید. «فلاعدوان»
با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
⏺ از جمال #مصطفی روئی بیاد آمد مرا
وز دم ویس القرن بوئی بیاد آمد مرا
فکرتم در سر #معراج نبی اوجی گرفت
قرب حق سوی بی سوئی بیاد آمد مرا
درکنار بحرعلم ساقی کوثر شدم
از بهشت معرفت جوئی بیاد آمد مرا
سوی وجه الله رهی میخواستم روشن چو مهر
زاهل عصمت یک بیک روئی بیاد آمد مرا
زلف بر رخسار خوبان دیده ام از سرکنه
اهل ایمان را سر موئی بیاد آمد مرا
در شب تاری بدل نور عبادت چون نیافت
روی حورائی و گیسوئی بیاد آمد مرا
#فیض را در شاعری فکر کهن از یاد رفت
در حقیقت فکرت توئی بیاد آمد مرا
#فیض_خوانی #فیض_کاشانی
#فیض_کاشانی_غزل_20
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
👌 دعای #پنجم
https://eitaa.com/sahife2/40226
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
👈 يا مَنْ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ
اى آن كه، شگفتىهاى عظمتش به پايان نمىرسد!
✔️(برای دیدن ذره ای از #عجايب_انسان و گردش #خون در بدن انسان ، روی عبارت دعا کلیک کنید )
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
#عجايب_عظمت_حق
#عظمت_آفرینش
#عجايب_انسان 3
#خون 1
🔴 درباره خون بدن آوردهاند: خون مايه زندگى است و آن در انسان و مهره داران سرخ رنگ، و مركّب از دو قسمت است: سلولهاى خون و پلاسما. سلولهاى خون از سه گروه تشكيل يافتهاند: گلبولهاى قرمز و گلبولهاى سفيد و پلاكتها.
گلبولهاى قرمز مأمور رسانيدن اكسيژن به بافتها هستند؛ گلبولهاى سفيد مدافع تن در برابر هجوم ميكربها و ذرّات خارجىاند و پلاكتها مانع خونريزى مىشوند. پلاسما غذاى بافتها را تأمين مىنمايد و مواد اضافى را از بافتها گرفته از راه كليه به نام ادرار خارج مىسازد.
خون در ضمن گردش از غدههاى مترشح داخلى موادى مىگيرد و براى انتظام تن، آنها را به همه جا مىبرد. مسلّم است در اين گيرودار دستهاى از گلبولهاى خون پير و فرسوده شده از دايره فعاليت خارج مىشوند و گلبولهاى تازه نفس جانشين آنها مىگردند.
عمر گلبولهاى قرمز در حدود چهار ماه، امّا عمر گلبولهاى سفيد و پلاكتها كوتاهتر است. پس كمبود خون از كجا تأمين مىشود؟ در بدن دستگاههايى وجود دارد به نام دستگاههاى خون ساز و آنها شامل مغز استخوانهاى گِرد و پهن و طحال و عقدههاى لنفاوىاند.
مغز استخوانها مأمور ساختن گلبولهاى سفيد هستهاى و پلاكتها مىباشند، طحال و عقدههاى لنفاوى سازنده گلبولهاى سفيد يك هستهاىاند و اين دو دستگاه در دوران زندگى دائم در كارند. در بدن هم قرنطينهاى وجود دارد و آن مأمور است عناصر فرسوده خونى را بازداشته و متلاشى سازد، در عوض دستگاههاى خون ساز سلولهاى تازه نفس را وارد گردش خون مىنمايد. در مدّت زندگى انسان سالم اين روش برقرار است. اين است سرّ زندگى كه آثار آن در هر جا به شكلى نمودار است!
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 239
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
#عجايب_عظمت_حق
#عظمت_آفرینش
#عجايب_انسان 3
#خون 2
🔴 كارل كه از اساتيد بزرگ قرن معاصر است، درباره خون و محيط داخلى آن مىگويد:
محيط داخلى، جزئى از بافتها و از آن غير قابل تفكيك است و ادامه زندگى براى اندامهاى بدن بدون آن ممكن نيست. تمام تظاهرات حيات عضوى و حالت سلسله عصبى و افكار و اميال ومحبّتها و خشونتهاى ما و زشتى و زيبايى جهان در ديده ما با حالت فيزيكو شيميايى اين محيط بستگى دارد.
اين محيط از خون كه در شريانها و وريدها گردش مىكند، و مايعى كه از جدار مويرگها مىگذرد و در ما بين اندامها و بافتها نفوذ مىكند تشكيل شده است و به اين ترتيب مىتوان يك محيط عمومى شامل خون و محيطهاى موضعى كه به وسيله لنف بين بافتى ايجاد مىشود تميز داد.
هر عضوى به استخرى مملوّ از نباتات آبى شبيه است كه به وسيله نهر كوچكى سيراب مىشود. آب را كد استخر نظير با لنفى است كه سلولها در آن شناورند و مازاد تغذيه گياهان و مواد شيميايى ديگرى كه آزاد مىكنند در آن ريخته مىشود.
ميزان ركود يا آلودگى اين به سرعت حجم جويبارى كه در آن مىريزد بستگى دارد، همچنين تركيب لنف بين بافتى نيز به وسيله مقدار خون شريان مغذّى عضو تنظيم مىشود. در هر حال خون است كه به طور مستقيم يا غير مستقيم تركيب محيطى را كه در آن تمام سلولهاى بدن زندگى مىكنند مىسازد.
خون نيز بافتى مانند همه بافتهاى ديگر بدن است و تقريباً شامل 30000 ميليارد گلبول قرمز و 50 ميليارد گلبول سفيد است.
اين گلبولها مانند ساير سلولهاى بدن در ميان تار و پودى ثابت نشدهاند، بلكه در مايعى به نام پلاسما شناورند و به اين ترتيب خون، بافت سيّالى است كه تمام قسمتهاى بدن را فرا مىگيرد و به هر سلول غذايى را كه نيازمند است مىرساند، در عين حال محصولات زايد زندگى بافتى را نيز جمع آورى مىكند، به علاوه مواد شيميايى لازم و سلولهايى كه بتوانند نواحى آسيب ديده بدن را از نو ترميم كنند نيز با خود دارد و با اين عمل شگفت انگيزش بمانند سيلابى است كه به كمك گل و لاى و تنههاى درختى كه با خود كنده و آورده است خانههاى خراب شده مسيرش را از نو ترميم مىكند.
ساختمان پلاسماى خون در حقيقت آن چيزى نيست كه شيميستها تصور مىكنند و علاوه بر موادى كه آزمايشهاى ايشان نشان داده است عناصر فراوان ديگر نيز در خود دارد. از يك طرف محقّقاً محلولى از بازها و اسيدها و املاح و پروتيينهايى است كه وان اسليك و هندرسون قوانين تعادل فيزيكو شيميايى آنها را كشف كردهاند و به علت اين تركيب خاص، خون مىتواند با وجود ترشحات دائمى مواد اسيدى بافتها، حالت يونى خود را كه خيلى نزديك به خنثى است حفظ كند و براى تمام سلولهاى بدن محيط تغييرناپذيرى كه نه زياد قليايى ونه اسيد است بسازد، ولى از طرف ديگر شامل پروتيينها و پلى پيتيدها و اسيدهاى آمينه و قندها و چربىها و مايهها و مقادير ناچيزى از فلزات مختلف و محصول ترشحات غدد داخلى و بافتها نيز هست و ما هنوز به خوبى ماهيت بسيارى از اين مواد را نمىشناسيم و به زحمت مىتوانيم اعمال پيچيده و متعدد آنها را توجيه كنيم.
در پلاسماى خون براى هر بافتى غذاى مخصوص همان بافت و موادى كه اعمال آن را تند يا برعكس آهسته مىكند وجود دارد و به اين جهت مثلًا بعضى چربىها توام با پروتيينهاى سرم مىتوانند از قدرت تقسيم سلولى بكاهند و حتى آن را يكباره متوقف سازند. همچنين در سرم خون عناصرى يافت مىشود كه مىتوانند مانع از رشد باكترىها گردند. اين مواد در نسوجى كه مورد حمله ميكربها قرار گرفته است تهيه مىشود و براى دفاع به كار مىرود، به علاوه در پلاسما مادهاى به نام فيبرينوژن موجود است كه به شكل فيبرين در مىآيد و با چسبندگى خاص خود به زودى روى عروق زخمى شده را مىپوشاند و از خونروى جلوگيرى مىكند.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 239
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
#عجايب_عظمت_حق
#عظمت_آفرینش
#عجايب_انسان 3
#خون 3
🔴 سلولهاى خونى يعنى گلبولهاى سفيد و قرمز وظيفه بزرگى را در تشكيلات محيط داخلى دارند. در حقيقت پلاسما نمىتواند جز مقدار كمى از اكسيژن هوا را در خود حل و ذخيره كند و اگر گلبولهاى قرمز مقدار كافى اكسيژن با خود حمل نمىكردند، تهيه اين ماده حياتى براى توده عجيب سلولهاى بدن كه دائماً طلب اكسيژن مىكنند به وسيله پلاسما غير ممكن بود. گلبول قرمز سلول زندهاى نيست، بلكه كيسه كوچكى پر از هموگلوبين است كه هنگام عبور از ريه، اكسيژن هوا را در خود مىگيرد و چند لحظه بعد آن را به سلولهاى گرسنه بافتها پس مىدهد. در همين حال سلولها اسيد كربونيك و ديگر مواد زايد را نيز در خون مىريزند.
گلبولهاى سفيد برعكس، سلولهاى زندهاى هستند كه گاهى در ميان پلاسماى خون شناورند و گاهى نيز از جدار مويرگها مىگذرند و تا سطح سلولهاى مخاط روده و اندامهاى ديگر مىخزند.
به وسيله اين عوامل است كه خون از عهده انجام وظايف خود مانند يك نسج سيّال و عامل ترميم نسوج فرسوده و در عين حال محيطى مايع و جامد بر مىآيد و به هر جا كه وجودش لازم باشد خود را مىرساند.
به وسيله خون در پيرامون ميكربهايى كه به يك ناحيه بدن هجوم آوردهاند به زودى توده بزرگى از گلبولهاى سفيد حاضر مىشوند و به مبارزه مىپردازند.
همچنين خون براى ترميم زخمهاى پوستى و اندامها مواد ضرورى را با خود همراه مىآورد. گلبولها در اين جا به شكل سلولهاى ثابت در مىآيند و به دور خود رشتههاى هم بندى ايجاد و نسوج مجروح را مرمّت مىكنند.
مايعات و سلولهايى كه از مويرگها خارج مىشود، محيط موضعى بافتها و اندامها را مىسازد. مطالعه اين محيط تقريباً غير ممكن است، چنانكه «رو» آزمايش كرده است اگر در بدن موجود مواد خاصى كه رنگ آنها برحسب حالت اسيدى بافتها تغيير مىكند تزريق نمايند اندامها به رنگهاى گوناگونى در مىآيند و به اين ترتيب مشاهده اختلاف محيطهاى داخلى موضعى ممكن مىگردد. در حقيقت اين تغييرات عميقتر از آن است كه به نظر مىآيد ولى ما قادر به شناسايى تمام خصايص آن نيستيم.
در دنياى وسيع بدن آدمى، كشورهاى مختلفى مىتوان يافت و با اين كه كشورها همه از انشعابات يك رودخانه سيراب مىشود معهذا خواص آب درياچهها و استخرهاى آنها با ساختمان زمين و نوع نباتات هر كشورى فرق مىكند. هر بافتى و هر اندامى به كمك پلاسماى خون، محيط خاص خود را مىسازد و سلامت يا بيمارى و قدرت يا ضعف و سعادت و تيره روزى هر يك از ما با همكارى متقابل سلولها و اين محيط بستگى دارد.»
آرى، به قول حضرت زين العابدين عليه السلام:
«يا مَنْ لا تَنْقَضى عَجائِبُ عَظَمَتِهِ»
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 239
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
⏺ دعای #پنجم صحیفهی سجادیه را مکرر در مکرر بخوانید.
این دعای پنجم صحیفهی سجادیه مال ماست.
👤 #مقام_معظم_رهبری
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_317
دعای #چهل_هشت
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
"در روز عید #قربان و روز #جمعه"
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هشت_5
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عید قربان و روز جمعه:
🔹اللَّهُمَّ مَنْ تَهَيَّأَ وَ تَعَبَّأَ وَ أَعَدَّ وَ اسْتَعَدَّ لِوِفَادَةٍ إِلَى مَخْلُوقٍ رَجَاءَ رِفْدِهِ وَ نَوَافِلِهِ وَ طَلَبَ نَيْلِهِ وَ جَائِزَتِهِ، فَإِلَيْكَ يَا مَوْلاىَ كَانَتِ الْيَوْمَ تَهْيِئَتِى وَ تَعْبِئَتِى وَ إِعْدَادِى وَ اسْتِعْدَادِى رَجَاءَ عَفْوِكَ وَ رِفْدِكَ وَ طَلَبَ نَيْلِكَ وَ جَائِزَتِكَ🔹
🔸خديا! هر كس آماده و مهيا گرديد و ساخته و پرداخته شد كه به آستانه مخلوقى حاجت برد و بخشش و عطا و صلت و جايزه او را چشم داشت،ای خدای نعمت دهنده امروز آمادگى و تهيه و ساختگى من سو آستانه تو است و اميد عفو و بخشش و جايزه از تو دارم🔸
#چهل_هشت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هشت_5
الهى هر كس براى حركت به سوى مخلوقى به اميد صله و بخشش و جايزهى او مهيا شد و بار بست و ساز و برگ فراهم آورد و آمادهى سفر شد، و مهيا شدن امروز من و بار بستنم و ساز و برگ فراهم آوردن و آماده شدنم به اميد عفو و صلهى تو و درخواست جايزه و عطايت به سوى توست،
«اللهم من تهيا و تعبا و اعد و استعد لوفاده الى مخلوق رجاء رفده و نوافله و طلب نيله و جائزته».
تعبا بمعنى تهيا. و التكرار للتاكيد و اختلاف اللفظ. يقال: عبات الجيش و تعبات تعبئه، اى: رتبتهم فى مواضعهم و هياتهم للحرب ميمنه و ميسره و قلبا و جناحين.
و كذا اعد و استعد. يقال: اعد لامر كذا: هياه. و الاستعداد للامر: التهيوله.
و وفد اليه يفد وفدا و وفودا و وفاده: قدم.
و «رجاء» منصوب بنزع الخافض. و التقدير: لرجاء رفده. و كذا «طلب نيله».
و الرفد- بالكسر-: العطاء و الصله.
و النوافل: جمع النافله، و هى عطيه التطوع من حيث لا يجب. و منه نافله الصلاه.
و كذا النيل.
و الجائزه: العطيه.. يقال: اجازه يجيزه، اذا اعطاه. و منه حديث العباس: «الا امنحك؟! الا اجيزك؟!»، اى اعطيك.
يعنى: بار خدايا، هر كسى مهيا و معد و مستعد اين شدهاند كه پيش مخلوقى روند به اميد عطا و بخشش او و طلب جايزه و عطيه از او كنند.
«فاليك- يا مولاى- كانت اليوم تهيئتى و تعبئتى و اعدادى و استعدادى رجاء عفوك و رفدك و طلب نيلك و جائزتك».
پس به سوى تو است- اى خداوند و صاحب من- امروز مهيا شدن و اعداد و استعداد من به اميد عفو تو و عطيهى تو و طلب كردن عطيه و جايزهى تو
ادامه دارد ...
#چهل_هشت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 خدایا
هر کس به سوی محبوبش کوله بار سفر می بندد
و من هم امروز کوله بارم را بسته و به سوی تو می آیم
مرا بپذیر !!
#چهل_هشت #دعا_چهل_هشت_5
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_308
اهمیت دوستی و مودت
وَ قَالَ (علیه السلام): مَوَدَّةُ الْآبَاءِ، قَرَابَةٌ بَيْنَ الْأَبْنَاءِ؛ وَ الْقَرَابَةُ إِلَى الْمَوَدَّةِ، أَحْوَجُ مِنَ الْمَوَدَّةِ إِلَى الْقَرَابَةِ.
حضرت علی که درود خدا بر او باد فرمودند: دوستى ميان پدران، سبب خويشاوندى فرزندان است، و خويشاوندى به دوستى نيازمندتر است از دوستى به خويشاوندى.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2