eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.2هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
نه فقط انسانها قادر نيستند حق بندگى خداوند را ادا كنند و آنطور كه شايسته و سزاوار است او را عبادت و اطاعت نمايند بلكه فرشتگان نيز با آنكه از غرايز حيوانى و شهوات نفسانى منزه و مبرا هستند از بندگى و عبوديتى كه شايسته‏ى مقام مقدس ربوبى است عاجز و ناتوان‏اند. على عليه‏السلام در وصف فرشتگان از اين نظر چنين فرموده است: فرشتگان با مكانتشان از تو، منزلتشان نزد تو، و تجمع تمايلاتشان در تو، و بسيارى اطاعتشان براى تو، و كمى غفلتشان از فرمان تو، اگر ببينند باطن آنچه را كه از تو بر آنان پنهان است اعمال خود را ناچيز مى‏شمرند و آنها را بر خود عيب مى‏گيرند و مى‏فهمند كه حق بندگى را در پيشگاه مقدست انجام نداده‏اند و آنطور كه بايد تو را اطاعت ننموده‏اند.
افراد باايمان عبادت و اطاعت خود را در پيشگاه الهى هر قدر بسيار باشد كم و كوچك مى‏شمرند و همچنين تخلفات و معاصى خويش را هر قدر هم كوچك باشد بزرگ به حساب مى‏آورند و با توجه به اينكه معرفت افراد باايمان و درك معنوى آنان متفاوت است، كوچك شمردن طاعت و بزرگ شمردن معصيت در نظر آنان نيز متفاوت خواهد بود. يك مرد اعرابى از على (ع) پرسيد: درجات محبين چيست؟ حضرت فرمود: پايينترين درجه براى كسى است كه طاعت خود را كوچك تلقى كند و معصيت خود را بزرگ ببيند و چنين گمان داشته باشد كه در دنيا و آخرت هيچ كس جز او مورد موآخذه‏ى حضرت بارى‏تعالى نيست. مرد اعرابى از شنيدن اين كلام بيهوش شد. چون به هوش آمد از حضرت پرسيد: آيا درجه‏اى از اين بالاتر هم وجود دارد؟ فرمود: بلى، هفتاد درجه.
افراد باايمان حتى اولياى بزرگ خداوند و همچنين فرشتگان الهى قادر نيستند حق بندگى خداوند را آنطور كه شايسته است بجا آورند و به نسبت معرفتى كه دارند عبادتها و اطاعتهاى خويشتن را كوچك و كوچكتر مى‏شمرند و اعتراف دارند كه: ما عبدناك حق عبادتك.
امام سجاد (ع) به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و استقلال الخير و ان كثر من قولى و فعلى. *اگر مقصود حضرت زين‏العابدين (ع) از كلمه‏ى «خير» كه در اين عبارت آمده بندگى و اطاعت باشد معناى سخن امام آن مى‏شود كه: بار الها! موفقم بدار تا عباداتى را كه با زبان و عمل در پيشگاه مقدست انجام داده‏ام، گرچه بسيار باشد، آن را قليل و كم بشمرم. در اين صورت، مدلول دعاى امام يك امر توحيدى و اعتقادى است و مفاد آن اعتراف به اين مهم است كه: پروردگارا! بندگانت با سعى و مجاهده‏ى بسيار قادر نيستند حق بندگيت را ادا كنند و عباداتى را كه شايسته‏ى مقام مقدس توست انجام دهند. *اگر مقصود حضرت زين‏العابدين (ع) از كلمه‏ى «خير» كه در جمله‏ى دعا آمده نيكى و احسان به مردم با زبان و عمل باشد، همچنان لازم است احسان‏كننده عمل خير خود را هر چند بزرگ باشد كوچك بشمرد، زيرا بزرگ به حساب آوردن آن اولا براى دريافت‏كننده‏ى احسان ناگوار و سنگين خواهد بود و ثانيا از بزرگ وانمود كردن احسان استشمام منت‏گذارى مى‏شود و اين كار، مرضى خداوند و اولياى گرامى اسلام نيست.
مردى به رسول اكرم (ص) عرض كرد: دوست دارم بهترين مردم باشم. فرمود: بهترين مردم كسى است كه نفعش عايد مردم گردد، پس تو كوشش كن كه وجودت براى مردم نافع باشد. على (ع) فرموده: بر شما باد به مبادرت در اعمال خير و چنان نشود كه ديگر اقوام و ملل بر شما پيشى گيرند و در كار خير از شما شايسته‏تر باشند.
در روايات اسلامى اعمال نيك با زبان و كار، به عناوين مختلفى از قبيل «ايثار»، «مواسات»، «ادخال سرور»، «عمل معروف»، «خير» و «احسان» آمده است. به رسول اكرم (ص) عرض شد: كدامين مردم نزد شما محبوبترند؟ فرمود: آنانكه وجودشان براى مردم نافعتر است. عرض شد: كدام عمل افضل و برتر است؟ فرمود: دل مومن را شاد كردن. عرض شد: سرور مومن در چيست؟ فرمود: گرسنگيش را با غذا برطرف نمودن، غصه و اندوهش را گشودن، دينش را ادا كردن. سپس فرمود: هر كس براى حاجت برادرش با او برود اجرش همانند يك ماه روزه گرفتن و اعتكاف نمودن است. كسى كه به منظور اعانت با مظلومى برود خداوند در روزى كه قدمهاى مردم لرزان است قدم او را ثابت نگاه مى‏دارد.
در مكتب آسمانى اسلام برآوردن حاجات، حل مشكلات، حمايت از مظلومان، و خلاصه، هر نوع خدمتى به مردم با مال و جاه، زبان و قلم، به هر وسيله و هر شكل كه باشد، رحمتى است كه از طرف حضرت بارى‏تعالى شامل حال خدمتگزاران مى‏شود. شايسته است افراد نيكوكار از اين فرصت پرارزش استفاده كنند، مشكل گرفتاران را حل نمايند، و خويشتن را از رحمت و فيض الهى بهره‏مند سازند . اسماعيل بن عمار صيرفى حضور امام صادق (ع) شرفياب شد. عرض كرد: فدايت شوم، آيا مومن براى مومن رحمت است؟ فرمود: بلى. عرض كردم: اين چگونه است؟ فرمود: هر مومنى براى حاجتى نزد برادر مومن خود مى‏آيد اين آمدن، رحمتى است از طرف بارى‏تعالى كه به سوى او سوق داده شده و صاحب حاجت مسبب آن بوده است. اگر شخص مورد مراجعه حاجت او را برآورد با عمل خود، رحمت الهى را قبول نموده است و اگر حاجت او را برنياورد با آنكه قدرت برآوردن داشته رحمت الهى را از خود گردانده است. خداوند اين رحمت را تا قيامت ذخيره مى‏كند و در آن روز شخصى را كه حاجتش برآورده نشده بر آن رحمت حاكم مى‏گرداند، اگر بخواهد آن را به خودش اختصاص مى‏دهد و اگر بخواهد به ديگرى برگذار مى‏كند. سپس امام (ع) از اسماعيل پرسيد: به نظر تو آن رحمت الهى را به چه كسى وامى‏گذارد؟ اسماعيل عرض كرد: گمان نمى‏كنم آن رحمت را از خود بگرداند. فرمود: گمان نكن بلكه يقين داشته باش كه آن را به كسى جز خودش وانمى‏گذارد. گاهى فرد باايمان براى حاجت خود به برادر دينيش مراجعه مى‏كند. او با نفوذ كلام و محبوبيتى كه در جامعه دارد مى‏تواند مشكل او را به آسانى حل كند و با گفتن كلمه‏اى حاجتش را برآورده سازد. اگر چنين كند، به فرموده‏ى امام صادق (ع) با اين عمل خير، خويشتن را از رحمت الهى، كه صاحب حاجت، آن را با خود آورده است برخوردار مى‏سازد.
رسول اكرم (ص) فرموده: قسم به كسى كه جانم در قبضه‏ى قدرت اوست، مردم هيچ ارفاقى نكرده‏اند كه محبوبتر از سخن خير باشد. كسانى كه در قلوب مردم پايگاه معنوى دارند و از جاه و محبوبيت بهره‏مندند بايد از اين نعمت همانند ديگر نعمتها به نفع مردم استفاده كنند و حوايجشان را برآورده سازند، غافل نباشند از اينكه خداوند در قيامت از صاحبان جاه همانند مالداران پرسش مى‏كند و آنان را مورد مواخذه قرار مى‏دهد. رسول اكرم (ص) فرمود: در قيامت خداوند از جاه بنده‏ى خود مى‏پرسد، همانطور كه از مالش. مى‏گويد به تو جاه دادم، آيا با نعمت جاه، مظلومى را مورد حمايت قرار دادى يا مصيبت‏زده‏اى را يارى نمودى؟
اگر كلمه‏ى «خير» كه در دعاى امام سجاد (ع) آمده «و استقلال الخير و ان كثر من قولى و فعلى» نيكى و احسان قولى و عملى با مال و جاه و ديگر عوامل باشد معناى كلام امام، آن مى‏شود كه عرض مى‏كند: بار الها! موفقم بدار خير و احسانى را كه با زبان و عمل انجام مى‏دهم هر قدر بزرگ باشد آن را كوچك بشمرم.
حضرت رضا (ع) فرموده: عمل معروف، تتميم و تكميل نمى‏شود مگر با سه وصف: زود انجام دادن، كوچك شمردن، و پنهان داشتن. با عجله در كار خير آن را گوارا مى‏سازى، با كوچك شمردنش آن را بزرگ مى‏نمايى، و با پنهان داشتن آن را تتميم نموده‏اى.
ائمه‏ى معصومين عليهم‏السلام با كرامت نفس و طبع بلندى كه داشتند نه تنها خدمتهاى بزرگ خود را كه نسبت به مردم مى‏نمودند كوچك مى‏شمردند بلكه در پاره‏اى از مواقع عذر مى‏خواستند. شخص عربى وارد مدينه شد، از اهالى پرسيد كريمترين مرد در اين شهر كيست؟ او را به حضرت حسين بن على عليهماالسلام راهنمايى نمودند. شرفياب محضر مباركش شد. سه شعر گفت كه شعر سومش از مراتب معرفت او به تعاليم حياتبخش اسلام و ارزش خدمتهاى رسول گرامى (ص) و على (ع) حكايت مى‏كرد. اگر جد و پدر بزرگوارت نمى‏بودند، جايگاه همه‏ى ما در دوزخ بود. امام (ع) به قنبر فرمود: از مال حجاز چيزى باقى مانده؟ عرض كرد: بلى، چهار هزار دينار. فرمود بياور، چه آنكه براى دينارها كسى آمده كه از ما اولى و احق به آنهاست. آنگاه حضرت جامه‏ى كوچك سياه‏رنگى را كه روى لباس پوشيده بود از بر به درآورد، پولها را در آن ريخت و جامه را پيچيد، براى آنكه عرب در موقع دريافت پول با حضرت مواجه نباشد و شرمنده نشود، دست خود را از شكاف در بيرون نمود و فرمود: بگير اين مبلغ را كه من از تو عذر مى‏خواهم، بدان كه من دوستدار تو هستم. حضرت حسين (ع) چهار هزار دينار طلا با اين همه ادب و احترام به آن مرد مى‏دهد و اين مبلغ بزرگ را آنقدر كوچك به حساب مى‏آورد كه از عرب عذرخواهى مى‏نمايد.
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
☘️خاطره آیة الله سید حسن از تاثیر عجیب دعای صحیفه سجادیه بر زن رقاصه!!!!! (نقل از استاد )👇 👈 🔊 بشنوید آیت الله : «اگر می خواهید به چهره ی انسان های بهشتی بنگرید به ایشان بنگرید» ✔️ و تاثیر گزار ☘️کانال انس با @sahife2
🏴یا ام الشهدا یا علیها السلام من از خاک پای تو سر برندارم، مگر لحظه ای که دگر سر ندارم مگیر از سرم سایه ی چادرت را پناهی از این خیمه بهتر ندارم چادرت را بتکان‌ روزی ما را بفرست ای که روزی دو عالم همه از چادر توست کانال انس با @sahife2
📚 «سلیمانی عزیز» گوشه‌ای از زندگی مرد همیشه در صحنه جبهه مقاومت شهید شما میتوانید آنرا قانونی از دریافت کنید https://taaghche.com/book/84434 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه ی ✳️ غلبۀ تقدیر خدا بر تدبیر انسان 👈 و قَالَ (عليه السلام): وَ قَالَ (عليه السلام): يَغْلِبُ الْمِقْدَارُ عَلَى التَّقْدِيرِ، حَتَّى تَكُونَ الْآفَةُ فِي التَّدْبِيرِ. قال الرضي و قد مضى هذا المعنى فيما تقدم برواية تخالف هذه الألفاظ. 👈 ( حضرت علی که درود خدا بر او باد فرمود:) تقدير الهى چنان بر محاسبات ما چيره شود كه تدبير، سبب آفت زدگى باشد.(1) مرحوم سید رضی : مى گويم: «مفهوم اين حكمت در با عبارت ديگرى نقل شد»). ____________________________________ (1). نقد مكتب ولونتاريسم‏ VOLUNTARISM (مكتب اصالت اراده و اختيار) كه هر گونه جبرى را نفى مى‏ كند، زيرا در اسلام انسان با كمك خدا عمل مى ‏كند. 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 مقدرات بر تدبير ما پيشى مى گيرد (شناخت جايگاه و ) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَبَ وَالْحُكْمَ وَالْنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَاداً لِّى مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ كُونُواْ رَبَّنِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَبَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ‏ هیچ (پیامبر و) بشرى كه خداوند به او كتاب و حكم و نبوّت داده است، حقّ ندارد به مردم بگوید: به جاى خدا، بندگان من باشید. بنابراین (شما دانشمندان اهل كتاب به طریق اولى چنین حقّى ندارید، بلكه باید) به خاطر سابقه ى آموزش كتاب و تدریسى كه دارید، ربّانى باشید. امتیاز پیامبران بر دیگران آن است كه هر قدر بر تعداد یاران و مقدار قدرتشان افزوده شود، مردم را بیشتر به بندگى خدا دعوت مى كنند، و هرگز راه توحید را عوض نمى كنند و تأكید و هشدارشان بیشتر مى شود. امّا دعوت كننده هاى سودجو، در ابتدا با قیافه اى مقدّس مآبانه ودلسوزانه كار را شروع مى كنند، ولى پس از رسیدن به مسند قدرت، استبداد و خودمحورى را پى ریزى مى نمایند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا : «3» اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ .. وَ مُبَاهَاةِ الْمُكْثِرِينَ ، وَ الْإِزْرَاءِ بِالْمُقِلِّينَ ، وَ سُوءِ الْوِلَايَةِ لِمَنْ تَحْتَ أَيْدِينَا ، وَ تَرْكِ الشُّكْرِ لِمَنِ اصْطَنَعَ الْعَارِفَةَ عِنْدَنَا خدايا! به تو پناه مى‏آوريم، از … و و و و بدی سرپرستی نسبت به زیردستمان و ترک سپاس نسبت به کسی که به ما احسان و خوبی کرده. دعای 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
17-18 قسمت 1 ✳️ نازيدن به خود و مباهات نمودن به خويش به خاطر ثروت و مال، در مقابل كوچك شمردن تهيدستان و نيازمندان، حالت بسيار بدى است كه گروهى از مردم در تاريخ حيات به آن دچار بوده و اكنون هم به آن دچارند. اين كوردلان غفلت زده و اين فراموشكاران بدبخت، به چيزى مى‌نازند كه در گذشته عمرشان از آن تهيدست بوده و در آينده از زمانشان نيز از آن تهيدست مى‌گردند. اينان به چيزى فخر مى‌نمايند كه اگر در عدالت به دست نيايد و به اقتصاد و قسط و برابر با قوانين الهى خرج نشود، محصولى جز حسرت ابدى و عذاب دائمى‌ و هميشگى نخواهد داشت: ﴿وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ * يَوْمَ يُحْمَىٰ عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَىٰ بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ ۖ هَٰذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ ﴾ و كسانى را كه طلا و نقره مى‌اندوزند و آن را در راه خدا هزينه نمى‌كنند، به عذاب دردناكى مژده ده.* روزى كه آن اندوخته‌ها را در آتش دوزخ به شدّت گرما دهند و پيشانى و پهلو و پشتشان را به آن داغ كنند [و به آنان نهيب زنند] اين است ثروتى كه براى خود اندوختيد، پس كيفر خود را بچشيد. اينان به چيزى مى‌نازند كه قدرت بهره‌گيرى از همه آن را ندارند و جز خورد و خوراك و پوشاك و مركب و مسكن و عيش و نوش محدود سودى نصيب آنان از ثروت اندوخته نمى‌گردد، علاوه بر اين به خاطر غرور و نخوتشان نسبت به مال كه نمى‌گذارد مقدار لازم آن را در راه خداوند خرج كنند، آخرتشان بر باد مى‌رود و حاصلى براى آنان بجاى نمى‌ماند. ﴿مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الآْخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فى حَرْثِهِ وَ مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها و ما لَهُ فِى الآْخِرَةِ مِنْ نَصيبٍ﴾ كسى كه زراعت آخرت را بخواهد، بر زراعتش مى‌افزاييم و كسى كه زراعت دنيا را بخواهد، اندكى از آن را به او مى‌دهيم، ولى او را در آخرت هيچ بهره و نصيبى نيست. اينان به چيزى مى‌بالند و بر عنصرى فخر مى‌نمايند و بر مادّه‌اى دل خوش‌ مى‌كنند و به خاطر آن بر ديگران كبر مى‌ورزند و عدّه‌اى را خوار مى‌شمارند كه با حادثه‌اى چون سيل، طوفان، جنگ، آتش سوزى و سرانجام با مرگ از دست مى‌رود. اينان به چيزى مى‌نازند كه اگر با آن صحيح برخورد نشود مورّث بخل، حسد، حرص، طمع، كبر، غرور و نخوت است و اين همه، حالات پليد و آلوده‌اى است كه در هر كس ظهور نمايد از ديد محبت حضرت حق مى‌افتد و جناب او با وى دشمن مى‌شود. اينان به چيزى دل‌خوشند كه از نظر حضرت حق ارزش آن را ندارد كه به آن دلخوش شوند و با از دست رفتنش به غم و غصه فرو روند. اينان هماهنگ و تابع كسى هستند كه قرآن مجيد وى را سمبل جمع ثروت و بخل و كبر و خودبينى و فخر فروشى مى‌شناسد و او را مستحق عذاب اليم حضرت جبّار مى‌داند. 👈 این مبحث ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 6 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ ممنوع يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۗ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ اى كسانى‌كه ايمان آورده‌ايد! بسيارى از دانشمندان و راهبان، (با سوء استفاده از موقعيّت خود،) اموال مردم را به ناحق مى‌خورند و آنان را از راه خدا باز مى‌دارند و كسانى‌كه طلا و نقره مى‌اندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمى‌كنند، پس آنان را به عذابى دردناك، بشارت بده! 👈سوره ( 🔊 این آیه را بشنوید ) 🔊 شرح صوتی استاد قرائتی " اینجا " ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈🎙 صوتی تصویری با صدای : حاج حسین دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2