eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از یاد میشد ، پس از شر او به خدا پناه می برد" (بند 4 تا 8) https://eitaa.com/sahife2/54483 دعای صحیفه سجادیه 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
11 ‏ 7 ✳️ مشخص است كه بر هيچ كس مسلّط نيست: انَّ عِبادى‏ لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ وَ كَفى بِرَبِّكَ وَكيلًا» «اسری 65» [ولى آگاه باش كه‏] يقيناً تو را بر بندگانم هيچ تسلّطى نيست، و كافى است كه پروردگارت نگهبان و كارساز [آنان‏] باشد. و در سوره ابراهيم آیه 22 مى ‏فرمايد كه: شيطان در قيامت مى‏گويد: من جز دعوت سمتى ديگر نداشتم. اگر كسى به دنبال دعوتش به راه افتاد و دعوت همه انبيا و عقل‏ها را رها كرد، آنگاه شيطان بر او مسلّط مى‏شود ولى باز هم نه در حدّ اجبار. در سوره حجر مى‏فرمايد: انَّ عِبادى لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ الّا مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغاوينَ» «حجر 42» قطعاً تو را بر بندگانم تسلّطى نيست، مگر بر گمراهانى كه از تو پيروى مى‏كنند. محدوده كار شيطان، مشخص شده كه چه كسى تابع شيطان است؟ آن كس كه گوش به حرف شيطان مى‏دهد تحت سلطه اوست، نه اين كه شيطان در ابتدا بر كسى مسلّط باشد. وَكَذَ لِكَ جَعَلْنَا لِكُلّ نَبِىّ عَدُوًّا شَيطِينَ الْإِنسِ وَالْجِنّ يُوحِى بَعْضُهُمْ إِلَى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا وَلَوْ شَآءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ» «انعام 112» و اين گونه براى هر پيامبرى دشمنانى از شياطين انس و جن قرار داديم كه براى فريب مردم همواره گفتارى باطل ولى به ظاهر آراسته و دلپسند به يكديگر القاء مى‏كنند، و اگر پروردگارت مى‏خواست چنين نمى‏كردند، پس‏ آنان و آنچه را به دروغ به هم مى‏بافند واگذار. دشمن قرار دادن براى هر رهبر و پيامبرى جزء رحمت مطلقه است، انسان تا در جهاد اصغر و اكبر تلاش نكند، كامل نمى‏شود. در ادامه آيه مى‏فرمايد: حرف شيطنت‏آميز شياطين را فقط يك گروه گوش مى‏دهند. وَلِتَصْغَى‏ إِلَيْهِ أَفِدَةُ الَّذِينَ لَايُؤْمِنُونَ بِالْأَخِرَةِ وَلِيَرْضَوْهُ وَلِيَقْتَرِفُواْ مَا هُم مُّقْتَرِفُونَ» «انعام 113» و [ما به عنوان آزمايش بندگان از القاى گفتار باطل توسط شياطين انس و جن به يكديگر مانع نشديم‏] تا دل‏هاى كسانى كه به آخرت ايمان ندارند به آن القائات متمايل شود، و آن را بپسندد و [براى رسيدن به منتهاى شقاوت كه كيفر لجاجت و عناد آنان است‏] هر عمل زشتى را كه بخواهند انجام دهند، نهايتاً انجام دهند. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 70 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( اینجا ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَلَهُ مَا سَكَنَ فِى الَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ‏ و تنها براى اوست آنچه در و قرار گرفته و او شنواى داناست. ✍️ شب و روز، مانند گهواره، انسان و موجودات را در دامن خود آرامش مى بخشد. برخى موجودات در شب، و بعضى در روز استراحت مى كنند. ✳️ قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِيّاً فَاطِرِ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ يُطْعِمُ وَ لَايُطْعَمُ قُلْ إِنِّى أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‏ بگو: آیا غیر از خدا را سرپرست خود بگیرم در حالى كه او آفریدگار آسمان ها و زمین است او همه را طعام مى دهد، ولى كسى به او طعام نمى دهد. بگو: همانا من مأمورم كه اوّلین كسى باشم كه تسلیم فرمان اوست. و (به من گفته شده كه) هرگز از مشركان مباش. ✍️ در شأن نزول آیه آمده است كه جمعى از اهل مكّه به پیامبر صلى الله علیه وآله گفتند: تو به خاطر فقر، از بت ها دست كشیده اى، ما حاضریم تو را بى نیاز كنیم تا با ما مخالفت نكنى. این آیه نازل شد و به آنان پاسخ داده شد. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه ی *️⃣ در سال 36 هجرى در مدينه اين خطبه را امام(عليه السلام) در حال حرکت به سوى «بصره» براى خاموش کردن « و و » ايراد و نصايح مؤثرى براى بيدارى همگان بيان فرموده است. 👈 این خطبه نورانی در 4 بخش می آید : ✳️ بخش چهارم: گناهانی که بخشیده نمی شوند *️⃣ إنَّ مِنْ عَزَائِمِ اللَّهِ فِي الذِّكْرِ الْحَكِيمِ الَّتِي عَلَيْهَا يُثِيبُ وَ يُعَاقِبُ وَ لَهَا يَرْضَى وَ يَسْخَطُ، أَنَّهُ لَا يَنْفَعُ عَبْداً وَ إِنْ أَجْهَدَ نَفْسَهُ وَ أَخْلَصَ فِعْلَهُ أَنْ يَخْرُجَ مِنَ الدُّنْيَا لَاقِياً رَبَّهُ بِخَصْلَةٍ مِنْ هَذِهِ الْخِصَالِ لَمْ يَتُبْ، مِنْهَا: 1. أَنْ يُشْرِكَ بِاللَّهِ فِيمَا افْتَرَضَ عَلَيْهِ مِنْ عِبَادَتِهِ، 2. أَوْ يَشْفِيَ غَيْظَهُ بِهَلَاكِ نَفْسٍ، 3. أَوْ يَعُرَّ بِأَمْرٍ فَعَلَهُ غَيْرُهُ، 4. أَوْ يَسْتَنْجِحَ حَاجَةً إِلَى النَّاسِ بِإِظْهَارِ بِدْعَةٍ فِي دِينِهِ، 5. أَوْ يَلْقَى النَّاسَ بِوَجْهَيْنِ 6. أَوْ يَمْشِيَ فِيهِمْ بِلِسَانَيْنِ؛ اعْقِلْ ذَلِكَ فَإِنَّ الْمِثْلَ دَلِيلٌ عَلَى شِبْهِهِ، إِنَّ الْبَهَائِمَ هَمُّهَا بُطُونُهَا، وَ إِنَّ السِّبَاعَ هَمُّهَا الْعُدْوَانُ عَلَى غَيْرِهَا، وَ إِنَّ النِّسَاءَ هَمُّهُنَّ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ الْفَسَادُ فِيهَا؛ إِنَّ الْمُؤْمِنِينَ مُسْتَكِينُونَ، إِنَّ الْمُؤْمِنِينَ مُشْفِقُونَ، إِنَّ الْمُؤْمِنِينَ خَائِفُون. ✳️ 3. صفات ناپسند و نابود كننده: از قطعى خدا در قرآن حكيم كه بر آن پاداش و كيفر مى دهد، و به خاطر آن خشنود شده يا خشم مى گيرد، اين است كه اگر انسان يكى از صفات ناپسند را داشته و بدون خدا را ملاقات كند، هر چند خود را به زحمت اندازد، يا عملش را خالص گرداند فايده اى نخواهد داشت. و آن صفات ناپسند اينكه: 1. شريكى براى خداوند در عبادات واجب برگزيند، 2. يا خشم خويش را با كشتن بى گناهى فرونشاند، 3. يا بر بى گناهى به خاطر كارى كه ديگرى انجام داده عيب جويى كند، 4. يا به خاطر حاجتى كه به مردم دارد بدعتى در دين خدا بگذارد، 5. يا با مردم به دو چهره ملاقات كند، 6. و يا در ميان آنان با دو زبان سخن بگويد. در آنچه گفتم نيك بينديش كه هر مثال را همانند فراوان است. 4. روانشناسى: همانا تمام حيوانات در تلاش پر كردن شكمند، و درندگان در پى تجاوز كردن به ديگران، و های بى ايمان تمام همّتشان آرايش زندگى و انگيزى در آن است، امّا مؤمنان فروتنند، همانا مؤمنان مهربانند، همانا مؤمنان از آينده ترسانند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 شش گناه کبيره و خطرناک * از این 3 خوى زشت بپرهيز (شکم پرورى، درنده خويى و بهره گيرى از تجملات و زينت ها.) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از یاد میشد ، پس از شر او به خدا پناه می برد" (بند 4 تا 8) https://eitaa.com/sahife2/54483 دعای صحیفه سجادیه 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
11 ‏ 7 2 ✳️ كار شيطان وسوسه است، آن كه به عمد بى ايمان شد به دنبال حرف و وسوسه او حركت مى‏كند. وَ انَّ الشَّياطينَ لَيُوحُونَ الى اوْليائِهِمْ لِيُجادِلُوكُمْ» «انعام 121» قطعاً شياطين [شبهات ناروايى را به ضد احكام خدا] به دوستانشان القاء مى‏كنند تا با شما [درباره احكام خدا] مجادله و ستيزه كنند. بنابراين اگر در سوره ابراهيم مى‏فرمايد: شيطان بر كسى مسلّط نيست، و در سوره اسرا مى‏گويد: شيطان بر احدى سلطه ندارد، و در سوره حجر گوشزد مى‏كند: سلطه شيطان بر كسى است كه او را به عنوان متبوع و ولى مى‏پذيرند، و در سوره انعام بيان مى‏دارد: نفوذ شيطان در كسانى است كه عمداً ايمان نياورده‏اند، و باز در سوره انعام‏ مى‏فرمايد: وحى شيطان الهام فريبكارانه او نسبت به اولياى خود اوست، از اين همه بايد نتيجه گرفت كه: پس آنها كه تولّى شيطان دارند و از خدا و انبياى الهى تبرّى مى‏جويند، آنها كه از خدا و از رسول خدا متنفر شده‏اند، و شيطان را به عنوان ولى انتخاب كرده‏اند، وسوسه شيطان در نهاد و دل‏هاى آنها موثّر است. در سوره شعرا نيز محدوده سلطه شيطان را مشخص كرده و فرموده است: هَلْ أُنَبّئُكُمْ عَلَى‏ مَن تَنَزَّلُ الشَّيطِينُ* تَنَزَّلُ عَلَى‏ كُلّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ* يُلْقُونَ السَّمْعَ وَ اكْثَرُهُمْ كاذِبُونَ» «شعرا 221» آيا شما را خبر دهم كه شيطان‏ها بر چه كسانى نازل مى‏شوند؟* بر هر دروغ‏پرداز گنه‏پيشه‏اى نازل مى‏شوند،* كه گوش [بر القائات و اغواگرى‏هاى شيطان‏] مى‏سپرند، و بيشتر شيطان‏ها دروغگويند. اين تهمت زننده‏ها و دروغ پردازها، محل نزول شياطين جنى و انسى هستند. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 70 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( اینجا ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈هشتک های زیر توصیه میشود👇
💠 مباهله 🔹 در روز پربركت هم روزه گرفتن مستحب است و هم خواندن دعای مباهله. دعای مباهله، شبیه دعای سحر ماه مبارك رمضان است؛ منتها از دعای سحر مقداری بیشتر است و یك ترجیع ‌بند بسیار ظریف و لطیف دارد كه در دعای سحر نیست. 🔹 اصل مباهله به معنای تضرّع و زاری و ناله كردن در دستگاه خداست برای انجام كاری. یك وقت است كه آن کار فصل خصومت بین حق و باطل, صدق و كذب, خیر و شرّ و حَسن و قبیح است، چون ذات اقدس الهی هم ﴿خَیرُ الْحاكِمینَ﴾ است هم ﴿خَیرُ الْفاصِلینَ﴾ است. اگر تشخیص مطلبی دشوار بود، خدای سبحان با برهان و دلیل آن مطلب را حل می‌ كند و اگر كسی نفهمید، آن را بازگو می‌ كنند, تبیین می ‌كنند, شرح می ‌دهند تا برای او روشن شود؛ ولی اگر كسی فهمید و عالماً و عامداً بی راهه می ‌رود، راه مباهله را باز گذاشتند. راه مباهله این است كه انسان با تضرّع و ناله از خدای سبحان بخواهد كه این امر را با نازل كردن عذاب فیصله بدهد كه دامنگیر آن‌ انسان تبهكار منكر بشود و انسان وارسته را معرفی كند و نجات دهد. 🔹 وقتی وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، دعوتی به مسیحی‌ های نجران داد، آنها آمدند برای محاجّه و احتجاج كردند كه عیسی «إبن ‌الله» است برای اینكه ممكن نیست كسی بدون پدر به دنیا بیاید. ذات اقدس الهی اول به وسیله آیات، برهان و دلیل اقامه كرد و پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آن دلیل و برهان را برای آنها روشن كرد. وقتی عالماً عامداً انكار كردند، جریان مباهله پیش آمد. 📚 درس اخلاق 1394/07/16 👤 آیت الله 🆔 @sahife2
✳️ فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَذِبِينَ‏ ✳️ پس هر كه با تو، بعد از علم و دانشى كه به تو رسیده است، درباره او (عیسى) به ستیز و محاجّه برخیزد (و از قبول حقّ شانه خالى كند) بگو: بیائید پسرانمان وپسرانتان وزنانمان وزنانتان وخودمان را (كسى كه به منزله خودمان است) وخودتان را بخوانیم، سپس (به درگاه خدا) و زارى كنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. https://eitaa.com/sahife2/45807 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ قُلْ إِنِّى أَخَافُ إنْ عَصَيْتُ رَبِّى عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ بگو: همانا اگر پروردگارم را نافرمانى كنم، از عذاب روزى بزرگ بیمناكم. ✍️ و دو گونه است: الف: ناپسند، مثل ترس از . ب: پسندیده، مانند خوف از عذاب الهى. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه ی *️⃣ وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ يذكر فيها فضائل اهل البيت عليهم السلام. از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در آن فضايل عليهم السلام را بيان كرده است. 👈 این خطبه نورانی در 3 بخش می آید : ✳️ بخش اول: فضایل علیهم السلام *️⃣ وَ نَاظِرُ قَلْبِ اللَّبِيبِ، بِهِ يُبْصِرُ أَمَدَهُ وَ يَعْرِفُ غَوْرَهُ وَ نَجْدَهُ. دَاعٍ دَعَا وَ رَاعٍ رَعَى، فَاسْتَجِيبُوا لِلدَّاعِي وَ اتَّبِعُوا الرَّاعِيَ. قَدْ خَاضُوا بِحَارَ الْفِتَنِ وَ أَخَذُوا بِالْبِدَعِ دُونَ السُّنَنِ، وَ أَرَزَ الْمُؤْمِنُونَ، وَ نَطَقَ الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ. نَحْنُ الشِّعَارُ وَ الْأَصْحَابُ وَ الْخَزَنَةُ وَ الْأَبْوَابُ وَ لَا تُؤْتَى الْبُيُوتُ إِلَّا مِنْ أَبْوَابِهَا، فَمَنْ أَتَاهَا مِنْ غَيْرِ أَبْوَابِهَا سُمِّيَ سَارِقاً. فِيهِمْ كَرَائِمُ الْقُرْآنِ وَ هُمْ كُنُوزُ الرَّحْمَنِ، إِنْ نَطَقُوا صَدَقُوا وَ إِنْ صَمَتُوا لَمْ يُسْبَقُوا. فَلْيَصْدُقْ رَائِدٌ أَهْلَهُ وَ لْيُحْضِرْ عَقْلَهُ وَ لْيَكُنْ مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ، فَإِنَّهُ مِنْهَا قَدِمَ وَ إِلَيْهَا يَنْقَلِبُ. ✳️ 1. ضرورت پيروى از امامان دوازده گانه: عاقل با چشم دل سرانجام كار را مى نگرد، و پستى و بلندى آن را تشخيص مى دهد، دعوت كننده حق، (پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) دعوت خويش را به پايان رسانيد، و رهبر امّت به سرپرستى قيام كرد، پس دعوت كننده حق را پاسخ دهيد و از رهبرتان اطاعت كنيد. گروهى در درياى ها فرو رفته، را پذيرفته، و سنّت هاى پسنديده را ترك كردند، مؤمنان كنارگيرى كرده و گمراهان و دروغگويان به سخن آمدند. مردم ما اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم چونان پيراهن تن او، و ياران راستين او، و خزانه داران علوم و معارف وحى، و درهاى ورود به آن معارف مى باشيم، كه جز از در، هيچ كس به خانه ها وارد نخواهد شد، و هر كس از غير در وارد شود، دزد ناميده مى شود. مردم در باره اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آيات كريمه قرآن نازل شد، آنان گنجينه هاى علوم خداوند رحمانند، اگر سخن گويند، راست گويند، و اگر سكوت كنند بر آنان پيشى نجويند. 2. شرایط و : پس باید امام و راهنمای مردم به مردم راست بگوید، و راه خرد پیماید و از فرزندان آخرت باشد که از آنجا آمده و بدانجا خواهد رفت. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 خطبه در يك نگاه * تفاوت خودستايى و معرفى خويشتن * حسن دلبران در زبان ديگران! * ويژگى رهروان راه حق - صفات چهارگانه 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از یاد میشد ، پس از شر او به خدا پناه می برد" (بند 4 تا 8) https://eitaa.com/sahife2/54483 دعای صحیفه سجادیه 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
11 ‏ 7 3 ✳️ اگر كسى عمداً راه فضيلت را طى كند، از امكانات و توفيقات بيشتر و از كمك‏هاى فرشتگان برخوردار است. ولى بايد متوجه بود كه نه آن تبهكار بايد نااميد بشود، و نه اين وارسته بايد مغرور گردد؛ زيرا اين پارسا با يك غرور از پاى در مى‏آيد، و آن گنهكار با يك توبه بپا مى‏ايستد. اين تا زنده است در لبه خطر، و آن تا زنده است در لبه نجات مى‏باشد. انسان تا زنده است اين دو راه را دارد، منتهى توبه كردن دشوار و بعد از توبه، راه فضيلت رفتن آسان مى‏باشد. اين هميشه در معرض خطر غرور و خودبينى است، و آن هميشه به اميد توبه در معرض تعالى است. در سوره مباركه زمر پيرامون موضوع انابه مى‏فرمايد: يا عِبادِىَ الَّذينَ اسْرَفُوا عَلى انْفُسِهِمْ» «زمر 53» اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه‏] بر خود زياده روى كرديد! زيرا انسان هر چه مى‏كند، و هر عملى را كه انجام مى‏دهد يا به جانش خدمت‏ مى‏كند و يا بر او ستم روا مى‏دارد، انسان‏ها به خودى خود به يكديگر نه خدمت مى‏كنند و نه خيانت. اگر كسى خيانت كرد، آن چاه بدبو را در نهاد خودش كنده است. بوى بد اين چاه به ديگرى رسيده و ديگرى را كشته است، اگر كسى خدمتى به ديگران كرد، اين بوستان فضيلت را در نهاد خود كشت كرده و بوى اين گلستان به مشام ديگرى رسيده است. اگر كسى مدرسه‏اى ساخت، مسجدى ساخت، پلى احداث كرد، قناتى حفر كرد، بيمارى را درمان كرد، كتابى نوشت، درسى گفت، كارى كرد كه ديگران طرفى بستند، اين نسيم احسان است كه از او به ديگرى مى‏رسد آن اصل عمل در جان انسان است كه براى ابد زنده است، و با همان عمل انسان مى‏رود، احدى حق ندارد بگويد من به فلان شخص، يا در فلان امر احسان كردم؛ زيرا قرآن كريم فرموده: انْ احْسَنْتُمْ احْسَنْتُمْ لِانْفُسِكُمْ وَ انْ اسَأْتُمْ فَلَها» «اسری 7» اگر نيكى كنيد به خود نيكى كرده‏ايد، و اگر بدى كنيد به خود بدى كرده‏ايد. در گناه فرمود: براى شماست در فضيلت هم فرمود: براى شماست. فرمود: عمل پيوند با عامل دارد. هيچ ممكن نيست خلاف انسان و يا صواب انسان به ديگرى برسد. انسان در تمام مدت عمر يا مشغول پرنيان ريسيدن است، يا سرگرم آبيارى درختان پرتيغ، اما هر دو را در شبستان جان خود مى‏پرورد. ممكن نيست كسى از دست ديگرى تيغ بخورد، و يا پوشاك پرنيانى بگيرد. انسان حرفى را كه مى‏زند، و قلبى را كه مى‏رنجاند به منزله آن است كه به پاى درخت پرتيغى در جان خودش يك سطل آب بريزد، اما اگر بارى از دوش ديگرى‏ كم مى‏كند، در كنار دوك ريسندگى پرنيانى، حرير بهشتى رشته مى‏كند، آن جا حرير استبرق را كرم ابريشم نمى‏سازد؛ زيرا مثل دنيا نيست كه بهترين محصولش از چند كرم باشد. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 73 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
11 ‏ 7 4 ✳️ روزى جابر بن عبداللّه در حضور حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام نفس بلند و عميقى كشيد. حضرت فرمود: اين نفس افسون باز براى چه بود؟ خوشا به حالت، اگر براى آخرت است، ولى اگر براى دنياست من دنيا را برايت تشريح كنم تا بدانى آنچه كه تو را از اللّه باز مى‏دارد چيست؟ فرمود: دنيا پوشاكى دارد، خوراكى دارد و اعمال غرايزى، در بين پوشاك‏ها بهترين پوشاك‏ها ابريشم است كه محصول كار يك كرم است. در بين خوراك‏ها بهترين خوراك‏ها عسل است كه محصول كاريك حيوان است، واى بر حال انسانى كه تمام تلاش‏ها و فخر فروشى‏هايش اين باشد كه از كار يك كرم و يك حيوان لذّت ببرد. به اين فكر مباش كه مرتبه انسانيت را اين قدر پايين آورى كه كرم ابريشم كوشش كند و تو فخر كنى، زنبور عسل تلاش كند و تو افتخار كنى كه در كنار اين سفره عسل نشسته‏اى يا زير پوشش جامه‏هاى پرنيانى قرار گرفته‏اى. آنچه كه انسان را از مسير اصلى باز مى‏دارد دنياى اوست كه در آن سرگرم فخرفروشى از كار كرم هاست، ولى حرير و استبرق كه قرآن از آن در بهشت نويد مى‏دهد محصول كار كرم ابريشم نيست، عسل مصفّى كه در بهشت است محصول زنبور نيست. كار اين زنبور گاهى نوش و گاهى نيش است، آن حرير و آن عسل محصول عمل‏ صالح هستند، عمل مخصوص عامل است نه چيز ديگر. انسانى كه در منزل خودش درختى غرس كرد، نسيم و سايه‏اش به رهگذر مى‏رسد. اگر كسى نسبت به كسى كار خيرى كرد نبايد بگويد من نسبت به او احسان كردم، عملى را كه انسان انجام داد، اين عمل حىّ و زنده است و از جان بيرون نيست، نسيم اين عمل به آن عابر رهگذر مى‏رسد، چه در فضيلت و چه در رذيلت. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 73 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( اینجا ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹روز ، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می‌آورد. نکته‌ مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نساءنا و نساءکم» در آن هست. عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجه‌ای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است. یعنی نشان دهنده‌ی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشه‌کن بشود با عذاب الهی. 👤 ۱۳۸۸/۰۹/۲۲ ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🔊 ماجرای چیست؟ و این قضیه از چه جهت فضیلتی بزرگی برای است؟ 👤استاد ( اینجا بشنوید ) 👈 اللَّهُمَّ إِنِّي أَدْعُوكَ كَمَا أَمَرْتَنِي فَاسْتَجِبْ لِي ✍️ خدایا تو را می‌خوانم، چنان که فرمانم دادى، پس اجابتم کن 🔺 فرازی از دعای روز مباهله 📎 متن کامل دعا 👉 erfan.ir/m165 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 «از نجران تا مدینه: ۹۰ از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله با مسیحیان نجران» ✍️ محمدرضا انصاری https://taaghche.com/book/7745 👈 ( معرفی کتاب اینجا ) 🆔 @sahife2
آیه ، برترین فضیلت امیرالمؤمنین جل ذاته در قرآن کریم قَالَ الْمَأْمُونُ يَوْماً لِلرِّضَا جل سلطانه: أَخْبِرْنِي بِأَكْبَرِ فَضِيلَةٍ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ جل ذاته يَدُلُّ عَلَيْهَا الْقُرْآنُ؟ قَالَ: فَقَالَ لَهُ الرِّضَا جل سلطانه فَضِيلَتُهُ فِي الْمُبَاهَلَةِ، قَالَ اللَّهُ جل جلاله: ‏« فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ، فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ، ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ‏» فَدَعَا رَسُولُ اللَّهِ الیه التسلیم و آله الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ جل مقامهما فَكَانَا ابْنَيْهِ، وَ دَعَا فَاطِمَةَ جل جلالها فَكَانَتْ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ نِسَاءَهُ، وَ دَعَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ جل ذاته فَكَانَ نَفْسَهُ بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. وَ قَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ أَجَلَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ الیه التسلیم وَ أَفْضَلَ، فَوَجَبَ أَنْ لا يَكُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ نَفْسِ رَسُولِ اللَّهِ الیه التسلیم بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. روزى مأمون از حضرت رضا جل سلطانه سؤال کرد:بزرگترين فضيلت اميرالمؤمنين جل ذاته که قرآن بر آن دلالت می کند، چیست؟ حضرت رضا جل سلطانه فرمود:این فضيلت امیرالمؤمنین جل ذاته (که می گویی) در آيه مباهله است، آن جا كه خداوند مي فرمايد: «هرکس بعد از آنچه از علم برایت آمده است، با تو مخاصمه کند،بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان، زنانمان و زنانتان، خودمان و خودتان را فراخوانیم. سپس مباهله کنیم و لعنت خداوند را بر دروغگویان قرار دهیم» (بر اساس این آیه) رسول خدا الیه التسلیم ، حسن و حسین جل مقامهما را به عنوان پسرانش، فاطمه جل جلالها را به عنوان زنانش،و امیرالمؤمنین جل ذاته را به عنوان نفس خود آورد.از آنجا که هیچ یک از مخلوقات خداوند،بالاتر و برتر از رسول خدا الیه التسلیم نیست، در نتیجه بنابر حکم خداوند عز و جل،کسی برتر از نفس رسول خدا الیه التسلیم نخواهد بود. الفصول المختارة،صفحه۳۸ بحارالأنوار،جلد۴۹،صفحه۱۸۸ 🆔 @sahife2