eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ تِلْكَ الْقُرَى‏ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَآئِهَا وَلَقَدْ جَآءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَتِ فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ مِن قَبْلُ كَذَ لِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَى‏ قُلُوبِ الْكَفِرِينَ‏ آن آبادى هایى است كه گوشه اى از اخبار آنها را بر تو بازگو مى كنیم، همانا پیامبرانشان همراه با معجزات و دلائل روشن به سراغ آنان آمدند، امّا آنان بر آن نبودند كه به آنچه از قبل تكذیب كرده بودند، ایمان بیاورند. این گونه خداوند بر دلهاى كافران مُهر مى زند. ✍️ مراد از «قُرى»، در اینجا آبادى هایى است كه انبیایى همچون حضرت ، ، و علیهم السلام، براى هدایت مردم آنها مبعوث شده بودند. ✳️ وَ مَا وَجَدْنَا لِأَكْثَرِهِم مِّنْ عَهْدٍ وَ إِن وَجَدْنَآ أَكْثَرَهُمْ لَفَسِقِينَ و براى بیشترشان هیچ (پایبندى و) عهدى نیافتیم و همانا بیشترشان را و نافرمان یافتیم. ✍️ مراد از «»، یا پیمان است، «ألم أعهد الیكم یا بنى آدم...» یا دعوت پیامبران، و یا پیمان هاى مخصوصى كه گاهى مردم با انبیا مى بستند كه مثلاً اگر فلان معجزه را انجام دهى، یا فلان مشكل ما را حل كنى ایمان مى آوریم. به حضرت موسى مى گفتند: «لئن كشفت عنّا الرّجز لنؤمننّ لك و لنرسلنّ معك بنى اسرائیل. فلمّا كشفنا عنهم الرّجز الى أجل هم بالغوه اذا هم ینكثون» اگر بدبختى ما را برطرف كنى حتماً به تو ایمان آورده، بنى اسرائیل را همراه تو مى فرستیم. امّا همین كه مشكل را از آنان برطرف كردیم، آنها قول و پیمان خود را شكستند. خداوند از طریق فطرت و پیامبران، حقایقى را براى انسان ها روشن ساخته تا نسبت به آنها تسلیم و تعهّد داشته باشند، ولى همواره گروهى از مردم نداى فطرت و انبیا را از یاد برده و از مدار حقّ خارج و فاسق شده اند. امام كاظم علیه السلام فرمود: «اذا جاء الیقین لم یجز الشك» هنگامى كه نسبت به امرى حاصل شد، دیگر و تردید موجّه نیست، سپس این آیه را تلاوت فرمود. شاید مراد حدیث این باشد كه اگر كسى حقّ را از روى برهان شناخت، ولى به خاطر هواى نفس در آن تشكیك كرد، مصداق آیه ى فوق شده و عهدشكن است. خداوند در قرآن، وفاداران را ستوده و پیمان شكنان را نكوهش كرده است. وفاداران را با القاب: «مؤمنون» ، «متّقین» ، «اولوا الالباب» و «ابرار» ، ستایش نموده است، امّا در نكوهش پیمان شكنان، اوصافى چون: «فاسقین» ، «كافرین» ، «مشركین» ، «خاسرون» ، «شرّ الدّوابّ» ، «قلوبهم قاسیة» و«لهم اللّعنة و لهم سوء الدّار» بكار برده و در موردى جنگ با آنان را لازم مى داند. «الا تقاتلون قوماً نكثوا ایمانهم» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ ووَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ يَتَبَرَّأُ مِنَ الظُّلْمِ. از سخنان امام عليه السلام است كه در آن از و تبرّى مى جويد (و داستان معروف و آهن تفتيده را بيان مى كند). 👈 این خطبه در 2 بخش می آید : ✳️ بخش دوم: برخورد با امتیازخواهی: متن عربی *️⃣ و اللَّهِ لَقَدْ رَأَيْتُ عَقِيلًا وَ قَدْ أَمْلَقَ، حَتَّى اسْتَمَاحَنِي مِنْ بُرِّكُمْ صَاعاً؛ وَ رَأَيْتُ صِبْيَانَهُ شُعْثَ الشُّعُورِ، غُبْرَ الْأَلْوَانِ مِنْ فَقْرِهِمْ، كَأَنَّمَا سُوِّدَتْ وُجُوهُهُمْ بِالْعِظْلِمِ؛ وَ عَاوَدَنِي مُؤَكِّداً وَ كَرَّرَ عَلَيَّ الْقَوْلَ مُرَدِّداً، فَأَصْغَيْتُ إِلَيْهِ سَمْعِي، فَظَنَّ أَنِّي أَبِيعُهُ دِينِي وَ أَتَّبِعُ قِيَادَهُ مُفَارِقاً طَرِيقَتِي. فَأَحْمَيْتُ لَهُ حَدِيدَةً ثُمَّ أَدْنَيْتُهَا مِنْ جِسْمِهِ لِيَعْتَبِرَ بِهَا، فَضَجَّ ضَجِيجَ ذِي دَنَفٍ مِنْ أَلَمِهَا وَ كَادَ أَنْ يَحْتَرِقَ مِنْ مِيسَمِهَا؛ فَقُلْتُ لَهُ ثَكِلَتْكَ الثَّوَاكِلُ يَا عَقِيلُ، أَ تَئِنُّ مِنْ حَدِيدَةٍ أَحْمَاهَا إِنْسَانُهَا لِلَعِبِهِ، وَ تَجُرُّنِي إِلَى نَارٍ سَجَرَهَا جَبَّارُهَا لِغَضَبِهِ، أَ تَئِنُّ مِنَ الْأَذَى وَ لَا أَئِنُّ مِنْ لَظَى؟ وَ أَعْجَبُ مِنْ ذَلِكَ طَارِقٌ طَرَقَنَا بِمَلْفُوفَةٍ فِي وِعَائِهَا وَ مَعْجُونَةٍ شَنِئْتُهَا، كَأَنَّمَا عُجِنَتْ بِرِيقِ حَيَّةٍ أَوْ قَيْئِهَا. فَقُلْتُ أَصِلَةٌ أَمْ زَكَاةٌ أَمْ صَدَقَةٌ؟ فَذَلِكَ مُحَرَّمٌ عَلَيْنَا أَهْلَ الْبَيْتِ. فَقَالَ لَا ذَا وَ لَا ذَاكَ، وَ لَكِنَّهَا هَدِيَّةٌ؛ فَقُلْتُ هَبِلَتْكَ الْهَبُولُ، أَعَنْ دِينِ اللَّهِ أَتَيْتَنِي لِتَخْدَعَنِي، أَمُخْتَبِطٌ أَنْتَ، أَمْ ذُو جِنَّةٍ، أَمْ تَهْجُرُ؟ وَ اللَّهِ لَوْ أُعْطِيتُ الْأَقَالِيمَ السَّبْعَةَ بِمَا تَحْتَ أَفْلَاكِهَا عَلَى أَنْ أَعْصِيَ اللَّهَ فِي نَمْلَةٍ أَسْلُبُهَا جُلْبَ شَعِيرَةٍ، مَا فَعَلْتُهُ. وَ إِنَّ دُنْيَاكُمْ عِنْدِي لَأَهْوَنُ مِنْ وَرَقَةٍ فِي فَمِ جَرَادَةٍ تَقْضَمُهَا. مَا لِعَلِيٍّ وَ لِنَعِيمٍ يَفْنَى وَ لَذَّةٍ لَا تَبْقَى! نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ سُبَاتِ الْعَقْلِ وَ قُبْحِ الزَّلَلِ وَ بِهِ نَسْتَعِين. 👈شرح و ترجمه در ادامه می آید ... 🆔 @sahife2
*️⃣ ووَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ يَتَبَرَّأُ مِنَ الظُّلْمِ. از سخنان امام عليه السلام است كه در آن از و تبرّى مى جويد (و داستان معروف و آهن تفتيده را بيان مى كند). 👈 این خطبه در 2 بخش می آید : ✳️ بخش دوم: برخورد با امتیازخواهی: ترجمه فارسی ✳️ 2. پرهيز از امتياز خواهى : *️⃣ به خدا سوگند، برادرم عقيل(1) را ديدم كه به شدّت تهيدست شده و از من درخواست داشت تا يك من(2) از گندم هاى بيت المال را به او ببخشم. كودكانش را ديدم كه از گرسنگى داراى موهاى ژوليده، و رنگشان تيره شده، گويا با نيل رنگ شده بودند. پى در پى مرا ديدار و درخواست خود را تكرار مى كرد، چون به گفته هاى او گوش دادم پنداشت كه دين خود را به او واگذار مى كنم، و به دلخواه او رفتار و از راه و رسم عادلانه خود دست بر مى دارم، روزى آهنى را در آتش گداخته به جسمش نزديك كردم تا او را بيازمايم، پس چونان بيمار از درد فرياد زد و نزديك بود از حرارت آن بسوزد. به او گفتم، اى عقيل، گريه كنندگان بر تو بگريند، از حرارت آهنى مى نالى كه انسانى به بازيچه آن را گرم ساخته است امّا مرا به آتش دوزخى مى خوانى كه خداى جبّارش با خشم خود آن را گداخته است تو از حرارت ناچيز مى نالى و من از حرارت آتش الهى ننالم؟ و از اين حادثه شگفت آورتر اينكه شب هنگام كسى(3) به ديدار ما آمد و ظرفى سر پوشيده پر از حلوا داشت، معجونى در آن ظرف بود چنان از آن متنفّر شدم كه گويا آن را با آب دهان مار سمّى، يا قى كرده آن مخلوط كردند. به او گفتم: هديه است يا زكات يا صدقه كه اين دو بر ما اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم حرام است. گفت: نه، نه زكات است نه صدقه، بلكه هديه است. گفتم: زنان بچّه مرده بر تو بگريند، آيا از راه دين وارد شدى كه مرا بفريبى يا عقلت آشفته شده يا جن زده شدى يا هذيان مى گويى؟ به خدا سوگند، اگر هفت اقليم را با آنچه در زير آسمان هاست به من دهند تا خدا را نافرمانى كنم كه پوست جوى را از مورچه اى ناروا بگيرم، چنين نخواهم كرد و همانا اين دنياى آلوده شما نزد من از برگ جويده شده ملخ پست تر است. على را با نعمت هاى فنا پذير، و لذّتهاى ناپايدار چه كار؟ به خدا پناه مى بريم از خفتن عقل، و زشتى لغزش ها، و از او يارى مى جوييم. _____________________________________________ (1). حضرت ابو طالب، چهار پسر داشت كه با يكديگر 10 سال فاصله سنّى داشتند به نام‏هاى: طالب، عقيل، جعفر و على عليه السّلام. قريش در جنگ بدر عقيل را به اجبار همراه خود آوردند كه اسير شد و با دادن «فدا» آزاد شده به مكّه بازگشت، و پيش از صلح حديبيّه مسلمان شد و به مدينه هجرت كرد، و در جنگ موته همراه برادرش جعفر شركت داشت. (2). صاع: پيمانه‏اى به وزن سه كيلو گرم است. (3). نوشتند كه اشعث بن قيس بود. چون قرار بود فرداى آن روز دادگاه اسلامى به پرونده او رسيدگى شود، شبانه حلوا را خدمت امام برد تا به خيال شيطانى خود، قلب آن حضرت را نسبت به خود تغيير دهد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * داستان حديده محماة (آهن داغ) * زندگى و شخصيت عقيل در يک نگاه *داستان اشعث بن قيس منافق *اشعث بن قيس کيست؟ 🆔 @sahife2
1 1- 2 ‏ ✳️ خداوند متعال مى‏فرمايد: يا ايُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُونُوا قَوّامِينَ لِلّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لايَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى انْ لاتَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ اقْرَبُ لِلتَّقْوى‏ وَاتَّقُوا اللّهَ انَّ اللّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ» «مائده 8» اى اهل ايمان! همواره [در همه امور] قيام كننده براى خدا و گواهان به عدل و داد باشيد. و نبايد دشمنى با گروهى شما را بر آن دارد كه عدالت نورزيد؛ عدالت كنيد كه آن به پرهيزكارى نزديك‏تر است. و از خدا پروا كنيد؛ زيرا خدا به آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است. وَاذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كانَ ذا قُرْبى» «انعام 152» و هنگامى كه سخن گوييد، عدالت ورزيد هر چند درباره خويشان باشد. وَ اذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النّاسِ انْ تَحْكُمُوا بِالعَدْلِ» «نساء 58» و هنگامى كه ميان مردم داورى مى‏كنيد، به عدالت داورى كنيد. قرآن كريم در مسائل اجتماعى و خانوادگى و فردى، وحتى به هنگام سخن گفتن كه چيزى به نظر مردم نمى‏آيد، و در برنامه‏هاى سياسى و حكومتى، تمام مردم را امر به عدالت مى‏نمايد. قسط و عدالت اگر در امور ظاهرى و باطنى رعايت نگردد، دنيا و آخرت مردم رو به ويرانى خواهد رفت. گفتار حق، و عمل به حق، و حركت بر اساس نظام شريعت، و اجراى حدود الهى، و عدم ملاحظه دوستى و رفاقت و خويشاوندى و نزديكى چيزى جز عدل و عدالت نيست. انسان عادل در پيشگاه حضرت حق از چنان ارزشى برخوردار است. خداوند شهادت و حكميّت او را در امور مالى و خانوادگى و اجتماعى پذيرفته است!! ظالم مورد نفرت، و مستحق لعنت تمام لعنت كنندگان است. كَيْفَ يَهْدِى اللّهُ قَوْماً كَفَرُوا بَعْدَ إيمانِهِمْ وَ شَهِدُوا انَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَ جاءَهُمُ الْبَيِّناتُ وَ اللّهُ لايَهدِى الْقَومَ الظّالِمينَ* اولِئكَ جَزاؤُهُمْ انَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللّهِ وَ الْمَلئكَةِ وَ الناسِ اجْمَعينَ» «آل عمران 86» چگونه خدا گروهى را هدايت كند كه بعد از آن كه ايمان آوردند، و به حقّانيّت رسول اسلام شهادت دادند، و دلايل روشن و آشكار براى آنان آمد، كافر شدند؟ و خدا گروه ستمكاران را هدايت نمى‏كند.* اينان كيفرشان اين است كه لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر آنان است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 348 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🔅 نماز های ماه فراموش نشود .... https://eitaa.com/sahife2/49457 ❤️«یا عَزِیزُ یا غَفّارُ! اِغْفِرْلِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمیِعِ الْمُؤْمِنینَ والمُؤْمِنَاتِ؛ فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا اَنْتَ» https://eitaa.com/sahife2/42030 التماس دعای فراوان ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِم مُوسَى‏ بِايَتِنَآ إِلَى‏ فِرْعَوْنَ وَمَلَإِيْهِ فَظَلَمُواْ بِهَا فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ سپس موسى را پس از آن پیامبران پیشین، همراه با آیات و معجزات خود به سوى فرعون و سران (قوم) او مبعوث كردیم، امّا آنان به آیات ما ستم كردند (و كفر ورزیدند)، پس بنگر كه پایان كار مفسدان چگونه است؟! ✳️ وَ قَالَ مُوسَى‏ يَفِرْعَوْنُ إِنِّى رَسُولٌ مِّن رَّبِ‏ّ الْعَلَمِينَ‏ و موسى گفت: اى فرعون! بى تردید من فرستاده اى از سوى پروردگار جهانیانم. ✍️ این سوره، اوّلین سوره ى مكّى است كه داستان موسى را مطرح كرده است. نام حضرت موسى 136 بار در قرآن آمده و نام هیچ كس دیگر به این تعداد ذكر نشده است. به گفته ى تفسیرالمیزان، قرآن براى هیچ پیامبرى به اندازه ى حضرت موسى معجزه نقل نكرده است. داستان حضرت موسى علیه السلام در قرآن را مى توان به پنج مرحله تقسیم كرد: 1- دوران تولّد و كودكى. 2- فرار از مصر به مَدیَن و ماندن نزد حضرت شعیب علیه السلام. 3- بعثت و برخوردهایش با فرعون. 4- نجات او و قومش از سلطه ى فرعون و بازگشت به صحراى سینا. 5 - برخوردهاى او با قوم بنى اسرائیل. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ يَلْتَجِأُ إلَى اللَّهِ أنْ يُغْنِيَهُ. از دعاهاى امام عليه السلام است در آن از خدا تقاضا مى كند كه از همگان بى نيازش كند. 👈 این خطبه در یک بخش می آید : ✳️ طلب فقط از خدا : *️⃣ اللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ وَ لَا تَبْذُلْ جَاهِيَ بِالْإِقْتَارِ، فَأَسْتَرْزِقَ طَالِبِي رِزْقِكَ وَ أَسْتَعْطِفَ شِرَارَ خَلْقِكَ، وَ أُبْتَلَى بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي وَ أُفْتَتَنَ بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي، وَ أَنْتَ مِنْ وَرَاءِ ذَلِكَ كُلِّهِ وَلِيُّ الْإِعْطَاءِ وَ الْمَنْعِ، «إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير». ✳️ يارى خواستن از خدا در مشكلات اقتصادى : *️⃣ خداوند ی مرا با بى نيازى محفوظ دار و شخصيتم را بر اثر فقر ضايع مکن! در نتيجه از کسانى درخواست روزى کنم که آنها خود، از تو روزى مى طلبند و از افراد بدکردار و پست، خواستار عطوفت و بخشش گردم و سرانجام به ستودن آن کس که به من چيزى عطا کرده، مبتلا شوم (هر چند شايسته ستايش نباشد) و به نکوهش کردن آن کس که مرا محروم داشته گرفتار گردم، هر چند در خور نکوهش نباشد اين در حالى است که تو در ماوراى همه اينها سرپرست و صاحب اختيار بخشش و منع هستى و تو بر هر چيز توانايى http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * خطبه (دعا) در يك نگاه *از خلق شرور بى نيازم کن! *آثار زيانبار امام(عليه السلام) در اين عبارت کوتاه به چهار اثر سوء فقر و نيازمندى که در دو مرحله انجام مى شود، اشاره فرموده اند. 👈 این عبارت در صحیفه سجادیه : - https://eitaa.com/sahife2/5614 https://eitaa.com/sahife2/15688 🆔 @sahife2
1 1- 3 1 ✳️ رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: عَدْلُ ساعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَبْعينَ سَنَةً قيامِ لَيْلِها وَ صِيامِ نَهارِها. وَجَوْرُ ساعَةٍ فى حُكْمٍ اشَدُّ عِنْدَ اللّهِ مِنْ مَعاصى سِتّينَ سَنَةً يك ساعت از هفتاد سال عبادت كه تمام شب‏هايش نماز و روزهايش روزه باشد بهتر است، و يك ساعت ستم ورزيدن در حكومت، از شصت سال ستمگرى در نزد خداوند شديدتر است. حضرت مولى الموحدين على عليه السلام مى‏فرمايد: الْعَدْلُ اساسٌ بِهِ قِوامُ الْعالَمِ. عدل بنيانى است كه بر پائى جهان به آن است. انَّ الْعَدْلَ ميزانٌ للّهِ سبحانَه الَّذى وَضَعَهُ فى الحَقِّ وَ نَصَبَهُ لِاقامَةِ الْحَقِّ، فَلا تُخالِفْهُ فِى ميزانِهِ، وَ لاتُعارِضْهُ فِى سُلْطانِهِ. عدل ترازوى خداوند است كه آن را براى انسان و جهت بپاداشتن حق قرار داده و نصب فرموده، پس خدا را در ميزانش مخالفت مكن، و با حضرت او در قدرت و سلطنتش به معارضه برمخيز. الْعَدْلُ يُصْلِحُ الرَّعِيَّةَ. عدالت، رعيّت را در تمام برنامه‏هاى زندگيش اصلاح مى‏نمايد. بِالْعَدْلِ تَتَضَاعَفُ الْبَرَكاتُ. باعدالت، بركات حق بر انسان دو چندان مى‏شود. ما عَمُرَتِ الْبِلادُ بِمِثْلِ الْعَدْلِ. به چيزى همانند عدل، شهرها آباد نشد. فِى الْعَدْلِ الْاقْتِداءُ بِسُنَّةِ اللّهِ. درعدالت اقتداى به روش الهى است. الْعَدْلُ زينَةُ الْايمانِ. عدل زيبائى ايمان است. الْعَدْلُ رأْسُ الْايمانِ، وَجِماعُ الْاحْسانِ، وَ اعْلى مَراتِبِ الْايمانِ. عدل سرچشمه و آغاز ايمان و همه خوبى‏ها، و برترين درجات ايمان است. الْعَدْلُ حَياةٌ. عدالت زندگى است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 348 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
1 1- 3 2 ✳️ سئِلَ الصّادِقُ عليه السلام عَنْ صِفَةِ الْعَدْلِ مِنَ الرَّجُلِ، فَقالَ عليه السلام: اذا غَضَّ طَرْفَهُ عَنِ الْمَحارِمِ، وَ لِسانَهُ عَنِ الْمَآثِمِ، وَ كَفَّهُ عَنِ الْمَظالِمِ. از حضرت صادق عليه السلام از چگونگى مرد پرسيدند؛ فرمود: چون ديده از محارم بپوشد، و زبان از گفتارى كه گناه است ببندد، و دست از ستم بازدارد عادل است. از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت شده: مَنْ عامَلَ النّاسَ فَلَمْ يَظْلِمْهُمْ، وَحَدَّثَهُمْ فَلَمْ يَكْذِبْهُمْ، وَ وَعَدَهُمْ فَلَمْ يُخْلِفْهُمْ فَهُوَ مِمَّنْ كَمُلَتْ مُرُوَّتُهُ، وَ ظَهَرَتْ عَدالَتُهُ، وَ وَجَبَتْ اخُوَّتُهُ، وَ حَرُمَتْ غَيْبَتُهُ. كسى كه در رفتار با مردم ظلم نورزد، و در گفتار با مردم دروغ نگويد، و در وعده به مردم تخلّف نكند، مروتش كامل و عدالتش ظاهر و اخوتش واجب و غيبتش حرام است. مَنْ صاحَبَ النّاسَ بِالَّذى يَجِبُ انْ يُصاحِبُوهُ كانَ عَدْلًا. كسى كه با مردم معاشرت نمايد، به صورتى كه دوست دارد مردم با او معاشرت كنند، عادل است. امام على عليه السلام مى‏فرمايد: مَنْ طابَقَ سِرُّهُ عَلانِيَتَهُ، وَ وافَقَ فِعْلُهُ مَقالَتَهُ، فَهُوَ الَّذى ادَّى الْامانَةَ، وَ تَحَقَّقَتْ عَدالَتُهُ آن كه درونش با برونش يكى باشد، و عملش با گفتارش يك واحد جلوه كند، امانت را ادا كرده و عدالتش تحقق يافته است. و نيز آن حضرت فرمود: اسْتَعِنْ عَلى الْعَدْلِ بِحُسْنِ النِّيَّةِ فِى الرَّعِيَّةِ، وَ قِلَّةِ الطَّمَعِ، وَ كَثْرَةِ الْوَرَعِ. از حسن نيّت در رعيّت، و طمع كم نسبت به مال دنيا، و زيادى پاكدامنى، براى به دست آوردن عدالت يارى بجو. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: مِنْ اشَدِّ النّاسِ عَذاباً يَوْمَ الْقِيامَةِ ابْليسُ وَ فِرْعَوْنُ وَ قاتِلُ النَّفْسِ، وَ رابِعُهُمُ سُلْطانٌ جائِرٌ. از شديدترين مردم در جهت عذاب در روز قيامت، ابليس و فرعون و قاتل و چهارمى آنها حاكم ستمگر است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 348 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2