147-148.mp3
3.46M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_147 _ 148
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_نامه_2
*️⃣ و من كتاب له (علیه السلام) إليهم بعد فتح البصرة:
از نامه هاى امام(عليه السلام) است که بعد از فتح بصره به اهل کوفه نوشت.
👈 این نامه در یک بخش می آید :
• ✳️ قدردانی از مجاهدت یاران :
*️⃣ وَ جَزَاكُمُ اللَّهُ مِنْ أَهْلِ مِصْرٍ عَنْ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ أَحْسَنَ مَا يَجْزِي الْعَامِلِينَ بِطَاعَتِهِ وَ الشَّاكِرِينَ لِنِعْمَتِهِ؛ فَقَدْ سَمِعْتُمْ وَ أَطَعْتُمْ، وَ دُعِيتُمْ فَأَجَبْتُم.
✳️ تشكّر از مجاهدان از جنگ بر گشته:
*️⃣ خداوند شما مردم كوفه را از سوى اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم پاداش نيكو دهد، بهترين پاداشى كه به بندگان فرمانبردار، و سپاسگزاران نعمتش عطا مى فرمايد، زيرا شما دعوت ما را شنيديد و اطاعت كرديد، به جنگ فرا خوانده شديد و بسيج گشتيد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* نامه در یک نگاه
این نامه بخش کوتاهى از نامه مفصل ترى است که امام(علیه السلام) بعد از پایان جنگ جمل براى مردم کوفه نوشت و محتواى آن قدردانى از زحمات آنان نسبت به اسلام و اهل بیت پیغمبر اکرم است; زیرا دعوت امام(علیه السلام) را پذیرفته بودند و در جنگ با شورشیان و طغیانگران #جمل پایمردى به خرج داده بودند.
* رضايت امام(عليه السلام) از مردم کوفه
*متن کامل نامه امام(عليه السلام) به اهل کوفه به نقل از مرحوم مجلسى در بحارالانوار از کتاب الکافية فى ابطال توبة الخاطئة (نوشته شيخ مفيد) ( بحارالانوار، ج 35، ص 252، ح 198)
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در #مکارم_اخلاق دعای #بیستم : ( بند دهم)
https://eitaa.com/sahife2/59801
#محتوای_22_گانه_بند_ده
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_10
https://eitaa.com/sahife2/59802
اين بود شرح مختصر بيست و دو برنامه اى كه به فرموده حضرت زين العابدين عليه السلام از نشانه ها و علائم بندگان صالح و شايسته خدا است. ( هشتک #محتوای_22_گانه_بند_ده )
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ :
فِي بَسْطِ الْعَدْلِ وَ كَظْمِ الغَيْظِ وَ إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ وَ ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ وَ إِصْلَاحِ ذَاتِ الْبَيْنِ وَ إِفْشَاءِ الْعَارِفَةِ وَ سَتْرِ الْعَائِبَةِ وَ لِينِ الْعَرِيكَةِ وَ خَفْضِ الْجَنَاحِ وَ حُسْنِ السِّيرَةِ وَ سُكُونِ الرِّيحِ وَ طِيبِ الْمُخَالَقَةِ وَ السَّبْقِ إِلَى الْفَضِيلَةِ وَ إِيثَارِ التَّفَضُّلِ وَ تَرْكِ التَّعْيِيرِ وَ الْإِفْضَالِ عَلَى غَيْرِ الْمُسْتَحِقِّ وَ الْقَوْلِ بِالْحَقِّ وَ إِنْ عَزَّ وَ اسْتِقْلَالِ الْخَيْرِ وَ إِنْ كَثُرَ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي وَ اسْتِكْثَارِ الشَّرِّ وَ إِنْ قَلَّ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي
وَ أَكْمِلْ ذَلِكَ لِي :
بِدَوَامِ الطَّاعَةِ وَ لُزُومِ الْجَمَاعَةِ وَ رَفْضِ أَهْلِ الْبِدَعِ وَ مُسْتَعْمِلِ الرَّأْيِ الْمُخْتَرَعِ
الهى! تو را به عزّت و جلالت قسم، و تو را به آبروى حضرت على بن الحسين عليه السلام سوگند ما را به صفات صالحان از عباد و بندگانت آراسته فرما، تا قدرت ربودن گوى سعادت دنيا و آخرت را به دست آوريم كه راهى براى رسيدن به خير دنيا و آخرت، و يافتن نجات ابدى، و عيش جاودانى جز راه صالحان و شايستگان نيست.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 397
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه
#ختم_صحیفه_آسان_به_سخت 6
#صحیفه_خوانی در 150 روز
به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل
#دور_اول
#روز_6
دعای #پانزدهم ( یک تا 7)
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/27286
@sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #مستند_برنامه_شیطان 35: مستند تحقیقی و پژوهشی پیرامون پروتکلهای صهیونیست ( 50 قسمت )
قسمت سی و پنجم: تسلط بر رسانه-نبرد بازی ها
🏷 #وعده_صادق #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #دشمن_شناسی #صهیون #پروتکل_های_دانشوران_صهیون
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_149
#اعراف_150
✳️ وَلَمَّا سُقِطَ فِى أَيْدِيهِمْ وَرَأَوْاْ أَنَّهُمْ قَدْ ضَلُّواْ قَالُواْ لَئِن لَّمْ يَرْحَمْنَا رَبُّنَا وَيَغْفِرْ لَنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَسِرِينَ
و چون (ارزش گوساله پرستى) در نزدشان سقوط كرد (و پشیمان شدند) و دیدند كه قطعاً گمراه شده اند، گفتند: البتّه اگر پروردگارمان به ما رحم نكند و ما را نبخشاید، ما از زیانكاران خواهیم بود.
✍️ چون معمولا انسان به هنگام ندامت و پشیمانى، چانه ى خود را بر دستانش قرار مى دهد و فكر مى كند، چنانكه گویا در دست خود فرو افتاده است، لذا قرآن مى فرماید: «سُقط فى ایدیهم» وشاید كنایه از این باشد كه گوساله در جلو آنان ساقط شد واز بین رفت، چنانكه مى خوانیم: «و انظُر اِلهك الّذى ظَلتَ علیه عاكفاً لَنُحرِّقَنّه ثمّ لَننسِفَنّه فى الیَمّ نَسفاً»
✳️ وَلَمَّا رَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَنَ أَسِفاً قَالَ بِئْسَمَا خَلَفْتُمُونِى مِن بَعْدِى أَعَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ وَأَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِى وَ كَادُواْ يَقْتُلُونَنِى فَلَا تُشْمِتْ بِىَ الْأَعْدَآءَ وَلَا تَجْعَلْنِى مَعَ الْقَوْمِ الظَّلِمِينَ
و همین كه #موسى (از كوه طور) به سوى قوم خود برگشت (و گوساله پرستى آنان را دید)، به حال خشم و تأسّف گفت: پس از من بد جانشینانى برایم بودید، آیا بر فرمان پروردگارتان (كه ده شب ماندن مرا تمدید كرد)، پیشى گرفتید؟ (و صبر نكردید تا از كوه طور برگردم.) آنگاه الواح (تورات) را (به كنارى) افكند و (از شدّت غضب، موى) سر برادرش را گرفت و به سوى خود كشید. (هارون) گفت: اى فرزند مادرم! حقیقت این است كه این گروه مرا در ضعف قرار داده (به حرفم گوش ندادند) ونزدیك بود مرا بكشند. پس (من بى گناهم و) كارى نكن كه دشمنان را به شماتتم برخیزاند (و شاد شوند) و مرا با ستمگران قرار مده.
✍️ پس از مخالفت هایى كه با حضرت على علیه السلام صورت گرفت، روزى آن حضرت خطاب به مردم فرمود: سیره و الگوى من انبیا هستند... امّا الگوى من از برادرم هارون این است كه هارون به برادرش فرمود: «یابن امّ انّ القوم استضعفونى و كادوا یقتلوننى»، حال اگر بگویید او را به استضعاف نكشیدند و خوار نكردند و براى قتل او هیچ اقدامى نكردند، منكر قرآن شده اید و اگر همان باشد و شما آن را پذیرفتید، پس هارون معذور بوده و سكوتش لازم بوده است. چنانكه پیامبر صلى الله علیه وآله نیز به آن حضرت فرمودند: «یا على... فانّك منّى بمنزلة هارون من موسى و لك بهارون اسوة اذ استضعفه قومه و كادوا یقتلونه» پس تو نیز در برابر دشمنى قریش صبر پیشه كن.
پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: حضرت موسى براى نشان دادن نهایت ناراحتى خود، هنگامى كه به میان مردم رسید، آن رفتار توبیخ آمیز را با هارون نمود وگرنه خداوند به موسى در كوه طور گوساله پرستى قومش را خبر داده بود.
امام صادق علیه السلام فرمود: هارون با آن همه اذیّت و آزارى كه از قومش دید، باز در میان آنان ماند، زیرا اگر آنان را ترك مى كرد و به سوى موسى مى رفت، قطعاً عذاب الهى بر آنان نازل مى شد. «اذا فارقهم ینزّل بهم العذاب».
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
149-150.mp3
4.76M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_149
#اعراف_150
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_نامه_3
*️⃣ و رُوِیَ أَنَّ شُرَیْحَ بْنَ الْحَارِثِ قَاضِیَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ(علیه السلام)، اشْتَرَى عَلَى عَهْدِهِ دَاراً بِثَمَانِینَ دِینَاراً، فَبَلَغَهُ ذَلِکَ، فَاسْتَدْعَى شُرَیْحاً، وَقَالَ لَهُ:
از نامه هاى امام(عليه السلام) است که به شريح بن حارث، قاضى آن حضرت (در کوفه) نوشته شده است.
👈 این نامه در 2 بخش می آید :
✳️ بخش اول: #نظارت دقیق بر کارگزاران :
*️⃣ بلَغَنِي أَنَّكَ ابْتَعْتَ دَاراً بِثَمَانِينَ دِينَاراً وَ كَتَبْتَ لَهَا كِتَاباً وَ أَشْهَدْتَ فِيهِ شُهُوداً؛ فَقَالَ لَهُ شُرَيْحٌ قَدْ كَانَ ذَلِكَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ. قَالَ فَنَظَرَ إِلَيْهِ نَظَرَ الْمُغْضَبِ ثُمَّ قَالَ لَهُ: يَا شُرَيْحُ أَمَا إِنَّهُ سَيَأْتِيكَ مَنْ لَا يَنْظُرُ فِي كِتَابِكَ وَ لَا يَسْأَلُكَ عَنْ بَيِّنَتِكَ، حَتَّى يُخْرِجَكَ مِنْهَا شَاخِصاً وَ يُسْلِمَكَ إِلَى قَبْرِكَ خَالِصاً. فَانْظُرْ يَا شُرَيْحُ لَا تَكُونُ ابْتَعْتَ هَذِهِ الدَّارَ مِنْ غَيْرِ مَالِكَ أَوْ نَقَدْتَ الثَّمَنَ مِنْ غَيْرِ حَلَالِكَ؛ فَإِذَا أَنْتَ قَدْ خَسِرْتَ دَارَ الدُّنْيَا وَ دَارَ الْآخِرَةِ. أَمَا إِنَّكَ لَوْ كُنْتَ أَتَيْتَنِي عِنْدَ شِرَائِكَ مَا اشْتَرَيْتَ لَكَتَبْتُ لَكَ كِتَاباً عَلَى هَذِهِ النُّسْخَةِ، فَلَمْ تَرْغَبْ فِي شِرَاءِ هَذِهِ الدَّارِ [بِالدِّرْهَمِ] بِدِرْهَمٍ فَمَا فَوْقُ.
✳️ 1. برخورد قاطعانه با خيانت كارگزاران :
*️⃣ به من خبر دادند كه خانه اى با هشتاد دينار خريده اى، و سندى براى آن نوشته اى، و گواهانى آن را امضا كرده اند. ( شريح گفت: آرى اى امير مؤمنان، امام عليه السّلام نگاه خشم آلودى به او كرد و فرمود) اى شريح به زودى كسى به سراغت مى آيد كه به نوشته ات نگاه نمى كند، و از گواهانت نمى پرسد، تا تو را از آن خانه بيرون كرده و تنها به قبر بسپارد.
اى شريح انديشه كن كه آن خانه را با مال ديگران يا با پول حرام نخريده باشى، كه آنگاه خانه دنيا و آخرت را از دست داده اى. اما اگر هنگام خريد خانه، نزد من آمده بودى، براى تو سندى مى نوشتم كه ديگر براى خريد آن به درهمى يا بيشتر، رغبت نمى كردى.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* نامه در یک نگاه
این نامه که در نوع خود بى نظیر است، برخورد امام(علیه السلام) را با یکى از قضات معروف خود به هنگام خریدارى کردن یک خانه نسبتاً گران قیمت بیان مى کند و محتواى آن این است که بعد از نکوهش شریح به علت خریدارى این خانه، چیزى به نام سند براى او تنظیم مى کند; اما نه سندى مانند اسناد معمولى خانه ها، بلکه سندى بسیار عبرت انگیز و آموزنده که ناپایدارى دنیا و بى اعتبارى آن را کاملا برملا مى سازد و نشان مى دهد چه اندازه مردم گرفتار غفلت و غرورند و از واقعیات دنیا دورند و به تعبیر امام(علیه السلام)، اگر شریح این سند اخلاقى را قبلاً مشاهده مى کرد از خرید آن خانه صرف نظر مى نمود.
اما چرا امام(علیه السلام) چنین برخوردى با شریح کرد؟ آیا به راستى آن را از اموال حرام و رشوه خریدارى کرده بود؟ بعید به نظر مى رسد که امام(علیه السلام) چنین فرصتى را به قاضى کوفه داده باشد یا اینکه مى خواهد بفرماید: کسى که قاضى بر جان و مال و ناموس مردم است باید ساده زیستى را پیشه کند و الگوى مردم در این قسمت باشد.
* اين خانه را از کجا آورده اى؟!
#شریح_قاضی
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
«11» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ
1. وَ اجْعَلْ أَوْسَعَ رِزْقِكَ عَلَيَّ إِذَا كَبِرْتُ
2. وَ أَقْوَى قُوَّتِكَ فِيَّ إِذَا نَصِبْتُ
وَ لَا تَبْتَلِيَنِّي :
1. بِالْكَسَلِ عَنْ عِبَادَتِكَ
2. وَ لَا الْعَمَى عَنْ سَبِيلِكَ
3. وَ لَا بِالتَّعَرُّضِ لِخِلَافِ مَحَبَّتِكَ
4. وَ لَا مُجَامَعَةِ مَنْ تَفَرَّقَ عَنْكَ
5. وَ لَا مُفَارَقَةِ مَنِ اجْتَمَعَ إِلَيْكَ
خدايا! بر محمد و آلش درود فرست،
1. و فراخ ترين روزى را، هنگامى كه #پير شدم برايم قرار ده،
2. و نيرومند ترين نيرويت را، زمانى كه #خسته و درمانده شدم نصيبم فرما،
و مرا مبتلا نكن :
3. به #سستى و # كسالت از بندگيت ،
4. و نه به نابينايى از شناخت راهت،
5. و نه به دچار شدن خلاف دوستي ات،
6. و نه به همراهى كردن با كسى كه از تو جدا شده،
7. و نه به جدا شدن از كسى كه با تو همراه گشته است.
#دعا_بیستم_11
#بیستم #مکارم_اخلاق
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_11
#وسعت_رزق_در_پيرى 1
✳️ #رزق در لغت : به معنى بخشش مستمر و متداوم است اعم از اين كه مادى باشد يا معنوى،
بنابراين هر گونه بهرهاى را كه خداوند نصيب بندگان مىكند از مواد غذايى و مسكن و پوشاك و يا علم و عقل و فهم و ايمان و اخلاص، به همه اينها رزق گفته مىشود.
طرز #روزى رساندن خداوند به موجودات مختلف، راستى حيرتانگيز است:
از جنينى كه در شكم مادر قرار گرفته و هيچ كس به هيچ وجه در آن ظلمتكده اسرارآميز به او دسترسى ندارد
تا حشرات گوناگونى كه در اعماق تاريك زمين و لانههاى پرپيچ و خم و در لابهلاى درختان و بر فراز كوهها و در قعر درهها زندگى دارند،
از ديدگاه علم او هرگز مخفى و پنهان نيستند و همان گونه كه قرآن مىگويد:
خداوند هم جايگاه و «آدرس اصلى» آنها را مىداند
و هم محل سيار آنان را و هر جا باشند روزى آنان را به آنان حواله مىكند.
جالب اين كه در بعضى آيات به هنگام بحث از روزى خواران تعبير به «دابه و جنبده» شده است
و اين اشاره لطيفى به مسأله رابطه «انرژى و حركت» است
و مىدانيم هر جا حركتى وجود دارد نيازمند به ماده انرژى زا است
يعنى مادهاى كه منشأ حركت گردد.
قرآن نيز در آن آيات مىفرمايد:
وَ مَا مِن دَآبَّةٍ فِى الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا
خداوند به تمام موجودات متحرك روزى مىبخشد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 8
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_11
#وسعت_رزق_در_پيرى 2
✳️ چرا امام زين العابدين عليه السلام فرمودند:
«أَوْسَعَ رِزْقِكَ عَلَيَّ إِذَا كَبِرْتُ»
مگر خداوند #روزى هر كسى را از آغاز تا پايان عمر معين نكرده،
مگر گفته نمىشود كه #رزق و روزى از قبل براى انسان مقدر شده و به موقع لزوم به او خواهد رسيد،
پس فرقى نمىكند از دوران جنينى تا پايان عمر روزى تضمين شده است،
از اين رو بعضى استدلال مىآورند كه قرآن در سوره هود (آیه 6) مىفرمايد:
وَ مَا مِن دَآبَّةٍ فِى الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا
و هيچ جنبده اى در زمين نيست مگر اين كه روزىِ او برخداست.
راستى، آيا واقعاً روزى از قبل مقدر شده و نيازى به حركت و تلاش ما نمىباشد
يا نه بايد به دنبال روزى حركت كرد اگر چه خداوند اين روزى را تضمين كرده،
به عبارت ديگر: از تو حركت، از خدا بركت.
از اين رو بايد گفت:
افرادى كه سخن از خوردن روزى بدون حركت و تلاش را مطرح مىكنند و گاهى به آيات يا روايات استدلال مىكنند
افرادى سست و بى حال بوده و اطلاعى از شناخت واقعى دين و مذهب و قرآن و روايات نداشته و افرادى نادان و تنبل هستند
در حالى كه دين ما مخالف #تنبلى و #سستى بوده و موافق رشد #اقتصادى و فعاليت هاى مثبت در زندگى است.
و حال آن كه اگر كسى اهل مطالعه و تحقيق باشد و با اندك آشنايى كه به قرآن و احاديث پيدا كند، متوجه اين آيه خواهد شد كه قرآن مىفرمايد:
وَ أَن لَّيْسَ لِلْإِنسنِ إِلَّا مَا سَعَى» «نجم 39»
و اين كه براى انسان جز آنچه تلاش كرده [هيچ نصيب و بهرهاى] نيست.
پس هر گونه بهرهگيرى مادى و معنوى انسان ميسر نمىشود مگر به سعى و تلاش خود شخص.
پس اين را قبول داريم كه :
1. روزى را خدا مىرساند
2. و روزى تمام موجودات نزد خداوند تضمين شده است كه با تلاش و كوشش و فعاليت خود شخص ميسر خواهد بود.
در اين قانونِ تلاش و حركت و به دست آوردن روزى، احدى مستثنى نيست
حتى پيامبران و امامان و اولياى الهى هم، هميشه در تلاش و كوشش بودند
و در واقع اسلام با تنبلى و سستى مخالف است.
از اين رو پيامبران يا چوپانى مىكردند يا خياطى يا زره بافى يا كشاورزى ...
اگر روزى به خودى خود مىرسد پس نبايد پيامبران و امامان و اولياى خدا كه از همه آشناتر به مفاهيم دينى و دستورهاى الهى بودند اين همه براى روزى تلاش و كوشش كنند.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 9
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه
#ختم_صحیفه_آسان_به_سخت 7
#صحیفه_خوانی در 150 روز
به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل
#دور_اول
#روز_7
دعای #هجدهم ( یک تا 3)
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/27286
@sahife2