eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، گویند که بُعد، سوز و گداز آوَرَد، حسن را به قرب سوز و گداز ده! https://eitaa.com/sahife2/44255
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنكُمْ وَمَا هُم مِّنكُمْ وَلَكِنَّهُمْ قَوْمٌ يَفْرَقُونَ منافقان به خدا و مى خورند كه همانا آنان از شمایند، در حالى كه (دروغ مى گویند و) از شما نیستند، بلكه آنان گروهى هستند كه (از شما) مى ترسند (یا میان دل و زبان و عملشان جدایى است). ✍️ «یَفرَقون»، به معناى شدّت خوف است، گویى قلبشان از ترس متلاشى مى شود. ✳️ لَوْ يَجِدُونَ مَلْجَاً أوْ مَغَرَتٍ أَوْ مُدَّخَلًا لَّوَلَّوْاْ إِلَيْهِ وَهُمْ يَجْمَحُونَ‏ اگر (منافقان) پناهگاه یا غارها یا گریزگاهى بیابند، البتّه شتابان به آن روى مى آورند. ✍️ «مَلجَأ»، پناهگاه است و «مَغارات»، جمع «مَغارة» به معناى غار. «مُدّخل» راه پنهان و نقب گونه ى زیرزمینى است. «یَجمحون» از «جماح» به معناى حركت شتابانى است كه نتوان جلوى آن را گرفت، و به اسب چموش، «جموح» مى گویند. منافقان یا از ترس، اظهار ایمان مى كنند، یا از روى طمع به مال و مقام. آیه گروه اوّل را مى گوید. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
«6» وَ أَعِذْنِي وَ ذُرِّيَّتِي مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ فَإِنَّكَ خَلَقْتَنَا وَ أَمَرْتَنَا وَ نَهَيْتَنَا وَ رَغَّبْتَنَا فِي ثَوَابِ مَا أَمَرْتَنَا وَ رَهَّبْتَنَا عِقَابَهُ وَ جَعَلْتَ لَنَا عَدُوّاً يَكِيدُنَا سَلَّطْتَهُ مِنَّا عَلَى مَا لَمْ تُسَلِّطْنَا عَلَيْهِ مِنْهُ أَسْكَنْتَهُ صُدُورَنَا وَ أَجْرَيْتَهُ مَجَارِيَ دِمَائِنَا لَا يَغْفُلُ إِنْ غَفَلْنَا وَ لَا يَنْسَى إِنْ نَسِينَا يُؤْمِنُنَا عِقَابَكَ وَ يُخَوِّفُنَا بِغَيْرِكَ و مرا و ان و نسلم را از رانده شده پناه ده؛ چرا كه تو ما را آفريدى، و به ما امر و نهى فرمودى، و ما را در ثواب آنچه به آن امر كردى ترغيب، و به عذاب آنچه از آن نهى فرمودى تهديد كردى، و براى ما دشمنى قرار دادى كه با ما نيرنگ مى‏كند، و او را بر ما تسلّطى دادى كه ما را به آن اندازه بر او تسلّط نيست، در دل‏هايمان جايش دادى، و در رهگذرهاى خونمان روانش ساختى، اگر ما از او غفلت ورزيم، او از ما غافل نمى‏شود، و اگر او را فراموش كنيم، او ما را فراموش نمى‏كند. ما را از عذاب تو ايمنى مى‏دهد، و از غير تو مى‏ترساند. «7» إِنْ هَمَمْنَا بِفَاحِشَةٍ شَجَّعَنَا عَلَيْهَا وَ إِنْ هَمَمْنَا بِعَمَلٍ صَالِحٍ ثَبَّطَنَا عَنْهُ يَتَعَرَّضُ لَنَا بِالشَّهَوَاتِ وَ يَنْصِبُ لَنَا بِالشُّبُهَاتِ إِنْ وَعَدَنَا كَذَبَنَا وَ إِنْ مَنَّانَا أَخْلَفَنَا وَ إِلَّا تَصْرِفْ عَنَّا كَيْدَهُ يُضِلَّنَا وَ إِلَّا تَقِنَا خَبَالَهُ يَسْتَزِلَّنَا «8» اللَّهُمَّ فَاقْهَرْ سُلْطَانَهُ عَنَّا بِسُلْطَانِكَ حَتَّى تَحْبِسَهُ عَنَّا بِكَثْرَةِ الدُّعَاءِ لَكَ فَنُصْبِحَ مِنْ كَيْدِهِ فِي الْمَعْصُومِينَ بِكَ‏ چون آهنگ كار زشتى كنيم، ما را بر آن دلير كند، و چون قصد كار شايسته‏ اى كنيم، ما را از آن باز دارد. ما را به شهوات مى‏طلبد، و بناى شبهه ‏ها را براى ما برپا مى‏كند. اگر به ما وعده دهد، دروغ مى‏گويد، و اگر به آرزويمان نشاند، تخلف مى‏كند، و اگر تو نيرنگش را از ما نگردانى، ما را گمراه مى‏كند، و اگر از فسادش، حفظمان نكنى، ما را به لغزش مى‏اندازد. خدايا! سلطه‏ اش را نسبت به ما با سلطنتت مغلوب كن تا به سبب كثرت دعايمان به پيشگاهت، او را از ما باز دارى تا به وسيله تو، از نيرنگش در زمره حفظ شدگان از شرّ او قرار گيريم. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
14 نويد و 1‏ ✳️ عقل سالم حكم مى‏كند كه انسان از دشمن خطرناك كه به هيچ موجودى رحم نمى‏كند و قربانيش در هر گوشه و كنارى بر خاك هلاكت افتاده؛ سخت بپرهيزد. قرآن تأكيد مى‏كند كه حساب شيطان و همكارانش از ساير دشمنان جداست او و همكارانش شما را مى‏بينند درحالى كه شما آنها را نمى‏بينيد. به راستى بايد در برابر چنين دشمن ناپيدايى كه لحظات حمله او را با دقت نمى‏توان پيش بينى كرد، هميشه آماده دفاع بود. خداوند كريم در سوره ابراهيم از دعوت ‏هاى شيطان با عنوان وعده و آرزو و اميدهاى پوچ ياد نموده وحقيقت امر را روشن ساخته و فرموده است: وَ قَالَ الشَّيْطنُ لَمَّا قُضِىَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَ عَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقّ وَ وَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ مَا كَانَ لِىَ عَلَيْكُم مّن سُلْطنٍ إِلَّآ أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِى فَلَا تَلُومُونِى وَلُومُواْ أَنفُسَكُم مَّآ أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ مَآ أَنتُم بِمُصْرِخِىَّ إِنّى كَفَرْتُ بِمَآ أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظلِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» «ابراهیم 22» و [در قيامت‏] هنگامى كه كار [محاسبه بندگان‏] پايان يافته [به پيروانش‏] مى‏گويد: يقيناً خدا [نسبت به برپايى قيامت، حساب بندگان، پاداش و عذاب‏] به شما وعده حق داد، و من به شما وعده دادم [كه آنچه خدا وعده داده، دروغ است، ولى مى‏بينيد كه وعده خدا تحقّق يافت‏] و [من‏] در وعده‏ ام نسبت به شما وفا نكردم، مرا بر شما هيچ غلبه و تسلّطى نبود، فقط شما را دعوت كردم [به دعوتى دروغ و بى‏پايه‏] و شما هم [بدون انديشه و دقت دعوتم را] پذيرفتيد، پس سرزنشم نكنيد، بلكه خود را سرزنش كنيد، نه من فريادرس شمايم، و نه شما فريادرس من، بى‏ ترديد من نسبت به شرك ‏ورزى شما كه در دنيا درباره من داشتيد [كه اطاعت از من را هم‏چون اطاعت خدا قرار داديد] بيزار و منكرم؛ يقيناً براى ستمكاران عذابى دردناك است. از آيه فوق استفاده مى‏شود كه دعوت‏ هاى شيطان، هرگز اختيار و آزادى اراده را از انسان نمى‏گيرد، بلكه او يك اميد دهنده‏ اى بيش نيست ولى انسان با علاقه و ميل خود، زمينه ‏هاى قبلى و پيوستگى به خواسته ‏هاى او را فراهم مى‏سازد. زمينه ‏هاى كار خلاف وضع انسان را به جايى مى‏رساند كه حالت بى‏ اختيارى در برابر وسوسه ‏ها در وجودش پيدا مى ‏شود، همان گونه كه در همه معتادان به مواد افيونى مشاهده مى‏شود كه با اراده خودشان راه اسارت را براى خود باز مى‏كنند. و با اولين پُكى كه به سيگار مى‏زنند تير مسموم شيطان را به سوى خود مى ‏رهانند، سپس براى توجيه دعوت شيطان مى‏گويند، اين نشانه مرادنگى و بزرگى است و يا براى تفريح و سرگرمى و آرامش فكرى چنين مى‏كنيم. شيطان به اين ترتيب در قيامت، پاسخ دندان شكنى به همه كسانى كه گناهان خويش را به گردن او مى‏ اندازند و او را عامل انحرافات خود مى ‏شمرند و به او لعنت مى ‏فرستند، مى‏دهد. و اين شيوه كودكان را كه گروهى از گنهكاران براى تبرئه خويش دارند، مى‏كوبد؛ و مى‏گويد: مرا سرزنش نكنيد بلكه خود را ملامت كنيد؛ زيرا خودتان كرديد كه لعنت بر خودتان باد. در حقيقت سلطان حقيقى بر انسان، اراده و عمل اوست نه چيز ديگر. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏9، ص: 330 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رهبر معظم انقلاب .mp3
8.89M
بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم قم. ۱۴۰۳/۱۰/۱۹
14 نويد و ‏ 2 براى گمراهى انسان‏ 1 ✳️ از آيات كريمه قرآن استفاده مى‏شود: سوگند ياد كرده كه: چند برنامه را در دعوت خود اجرا كند و گام به گام خود را به سوى هدف‏هايش نزديك سازد. 1- از بندگان خدا نصيب معينى را انتخاب مى‏كند كه انسان‏هاى باايمان و اراده ضعيف، تسليم اويند. 2- با گمراه كردن و زيبا جلوه دادن راه باطل، حق را بر مردم مى‏پوشاند. 3- با وعده‏ها و آرزوهاى دور و دراز و رنگارنگ بندگان را سرگرم مى‏سازد. در حديث پرمغز و هشدار دهنده‏اى از امام صادق عليه السلام وارد شده است كه وقتى آيه: وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فحِشَةً أَوْظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّواْ عَلَى‏ مَا فَعَلُواْ وَهُمْ يَعْلَمُونَ» «ال عمران 135» و آنان كه چون كار زشتى مرتكب شوند يا بر خود ستم ورزند، خدا را ياد كنند و براى گناهانشان آمرزش خواهند؛ و چه كسى جز خدا گناهان را مى‏آمرزد؟ و دانسته و آگاهانه بر آنچه مرتكب شده‏اند، پا فشارى نمى‏كنند. نازل شد، ابليس بالاى كوه ثور در مكّه رفت و با صداى بلندى فرياد كشيد و سران و يارانش را جمع كرد. گفتند: اى آقاى ما چه شده كه ما را فراخوانده‏اى؟ گفت: اين آيه نازل شده چه كسى مى‏تواند با آن مقابله كند؟ يكى از شياطين بزرگ گفت: من مى‏توانم، نقشه‏ام چنين و چنان است. ابليس طرح او را نپسنديد. ديگرى برخاست و گفت: چنين كنم، مانند او ابليس باز هم نپذيرفت. سپس وسواس خناس ايستاد و گفت: من از عهده آنان برآيم، ابليس گفت: چگونه؟ گفت: آنها را با وعده‏ها و آرزوها سرگرم مى‏كنم تا آلوده به گناه شوند و هنگامى كه مرتكب شدند، توبه را از يادشان مى‏برم! ابليس گفت: تو مى‏توانى از عهده اين كار برآيى. پس او را تا روز قيامت مأمور به آن كرد. 4- مردم را به اعمال خرافى و وهمى، مانند ترس از فقر و مال اندوزى فرا مى‏خواند و سنت‏ها و بدعت‏هاى بى‏پايه را پديد مى‏آورد و سپس از آداب و رسوم آنان محسوب مى‏شود. 5- مردم را به تغيير و تبديل فطرت و آفرينش پاك خداوند وادار مى‏كند و آنان را به صفات و خوى حيوانى و دنيوى علاقمند مى‏كند. 6- مردم را گام به گام با آسان و شيرين كردن مقدمات عمل؛ تشويق به اجرا مى‏كند. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏9، ص: 331 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2