#دعا_بیستم_18
بسم الله الرحمن الرحيم
✳️ قسمت اول از شش قسمت عبارت زیر
🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،
1️⃣ و مَتِّعْنِى بِالاقْتِصَادِ،
⃣2️⃣ و اجْعَلْنِى مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ،
3️⃣ و مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ،
4️⃣ و مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ،
5️⃣ و ارْزُقْنِى فَوْزَ الْمَعَادِ،
6️⃣ و سلامَةَ الْمِرْصَادِ🔹
حضرت زينالعابدين عليهالسلام در اين قطعه ى دعا، ابتدا از خداوند درخواست مىنمايد كه بر محمد و آلش #صلوات و درود فرستد،
سپس در جملهى اول عرض مىكند:
بار الها! با اعتدال و ميانه روى در جميع شئون زندگى، مرا از مزاياى اقتصاد بهرهمند فرما.
«اقتصاد»ازماده «قصد»به معنای «حداعتدال»است،برخلاف افراط و تفریط.
به بیان ساده یعنی «میانه روی»
هم در امور مادی به کار می رود هم معنوی.
در امور مادی،همان تقدیر معیشت است که در روایات آمده است.هر کس در زندگی روش مقتصدانه پیش گیرد،هرگز فقیر نمی شود.
اما در امور معنوی،پیروی از آنچه خدا و رسول گفته اند.«هدایت در صراط مستقیم» که چندین بار در روز از خداوند طلب می کنیم.
ر.ک:آیه ۳۲سوره مبارکه فاطر«ثم اورثنا الکتاب الذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه ومنهم مقتصد ومنهم سابق بالخیرات ....»
درتفسیر آمده است؛سابق بالخیرات،وجود مبارک امام است ومقتصد،کسی است که عارف به حق امام است وظالم کسی است که حق امام را نشناسد.
هرکس معرفت به امام زمانش داشته باشد،معنای زندگی را می فهمد، هدف آفرینش و خلقت را درک می کند و به طور خلاصه انسانی زندگی می کند و لذت می برد.
مفهوم این جملات این است که اگر انسان، عارف به امام نباشد،معنای زندگی را نمی فهمد
یعنی نمی داند برای چی زندگی می کند و اگر نداند برای چی زندگی می کند،«حیوانی»زندگی می کند.....«کالانعام»
اقتصاد، كلمهاى است عربى از ماده ى «قصد».
اين لغت در زبان فارسى نيز راه يافته و فارسى زبانان در گفتگوهاى خود آن را به كار مىبرند، با اين تفاوت كه «قصد» و «اقتصاد» در زبان عرب به معناى وسيع و براى ميانهروى و اعتدال در امور مختلف به كار برده مىشود،
ولى در زبان فارسى، كلمهى «قصد» به معناى «اعتدال» اساسا به كار نمىرود و كلمهى «اقتصاد» هم فقط در امور مالى مورد استفاده قرار مىگيرد.
«قصد» و «اقتصاد» در قرآن و روايات
*و اقصد فى مشيك.
از مواعظ #لقمان حكيم به فرزندش: در راه رفتن معتدل و ميانهرو باش.
ملاحظه مىكنيد كلمهى قصد در اين آيه براى اعتدال در راه رفتن به كار برده شده است.
*و على الله قصد السبيل.
آنچه بر عهدهى خداوند است، ارائهى صراط مستقيم و راهى است كه بر كنار از افراط و تفريط است.
در اين آيه نيز قصد به معناى اعتدال و ميانهروى آمده است.
*على (ع) كلمهى «قصد» را براى بيان ميانهروى و اعتدال آورده و رعايت آن را به دوستان خود توصيه فرموده است.
عليك بالقصد فى الامور فمن عدل عن القصد جار و من اخذ به عدل.
بر تو باد كه در جميع امور ميانهرو باشى، كسى كه از ميانهروى تجاوز كند، #ظلم و #ستم نموده و كسى كه خط ميانه را بپيمايد، عدل را رعايت كرده است.
«قصد»، ميانهروى و بركنارى از افراط و تفريط است و اين همان صراط مستقيمى است كه پيمبران از طرف بارى تعالى مبعوث شدهاند تا آن را ارائه نمايند.
كسانى كه در شئون مختلف زندگى راه اعتدال را مىپيمايند، سرانجام به سعادت نايل مىگردند
و كسانى كه آن راه را ترك مىگويند و به انحراف گرايش مىيابند، پايان كارشان سقوط و تباهى خواهد بود.
*على (ع) فرموده: راست و چپ بيراهه و ضلالت است، خط وسط، جادهى واقعى و راهى است كه به نجات و سعادت منتهى مىگردد.
كلمهى «#اقتصاد» در روايات ائمه عليهمالسلام آمده ، اما آن را در امور مالى فقط محصور ننمودهاند،
بلكه گاهى در امر مالی به كار بردهاند
و گاه در امر عبادت.
*از وصاياى اميرالمومنين در بستر مرگ به فرزندش حضرت مجتبى اين بود كه:
و اقتصد يا بنى فى معيشتك، و اقتصد فى عبادتك و عليك فيها بالامر الدائم الذى تطيقه.
فرزند! در امر معيشت، مقتصد و ميانهرو باش و در عبادتت نيز ميانهرو، و بر تو باد در امر عبادت به اندازهاى عمل كنى كه هميشه توان انجام آن را داشته باشى.
#اقتصاد و ميانهروى در امور مالى و اجتناب از افراط و تفريط از جملهى تعاليم شرع مقدس و مورد تاكيد اولياى گرامى اسلام است و چون اين امر مبتلا به عموم مردم است
*على (ع) فرموده: اذا اراد الله بعبد خيرا الهمه الاقتصاد و حسن التدبير و جنبه سوء التدبير و الاسراف.
وقتى خداوند دربارهى بنده اى ارادهى خير نمايد، اقتصاد و حسن تدبير معاش را به وى الهام مىكند و او را از سوء تدبير و زيادهروى و اسراف بركنارش مىدارد.
در اين روايت، اقتصاد و حسن تدبير در امر معاش آنقدر رفيع و بلندپايه معرفى شده كه حضرت بارى تعالى آن را به بندگانى كه دربارهى آنها ارادهى خير فرموده است، الهام مىنمايد.
خطبه #همام (#خطبه_متقین ) #نهج_البلاغه #خطبه_193 ، از خطب معروف على (ع) است.
امام در اين خطبه اوصاف متقين را بيان نموده، از آن جمله فرموده است:
و ملبسهم الاقتصاد.
متقین #لباس و جامه اى را كه مىپوشند، بر وفق #اقتصاد و در حد #ميانه_روى است،
نه لباسى در بر مىكنند كه آنان را به گروه مترف و ثروتمندان گناهكار ملحق كند و موجب بغض تهيدستان و افراد بىبضاعت گردند
و نه لباسى در بر مىكنند كه مردم آنان را افرادى پست و دنى الطبع به حساب آورند و مورد تحقيرشان قرار دهند.
امام حسن عسكرى عليهالسلام ضمن يك حديث، لزوم رعايت اندازهگيرى و اجتناب از افراط و تفريط را در امور مالى خاطرنشان ساخته و چنين فرموده است:
ان للسخاء مقدارا فان زاد عليه فهو سرف، و للاقتصاد مقدارا فان زاد عليه فهو بخل.
براى سخاوت مقدارى است
و اگر از آن حد تجاوز نمايد، #اسراف است،
و براى اقتصاد مقدارى است كه اگر از آن حد بگذرد، بخل است.
اقتصاد و ميانه روى در صرف مال براى همه ى مردم از فقير و غنى، نافع و ثمربخش است.
كسانى كه درآمد محدود دارند و مىخواهند در جامعه عز و احترامشان محفوظ باشد، بايد در امرار معاش و گذراندن زندگى به #قناعت خو كنند،
همواره اقتصاد مالى و موازنه ى درآمد و هزينه را رعايت نمايند و با اندازه گيرى دقيق قدم بردارند.
اين گروه گرچه در مضيقه و تنگدستى زندگى مىكنند و با مصائب و مشكلات مواجه هستند، اما به كسى عرض حاجت نمىنمايند و در جامعه با سربلندى و عزت نفس ادامه ى حيات مىدهند.
كسانى كه تمكن مالى دارند و درآمدشان فزونتر از هزينهى آنان است، اگر در ايام مالدارى راه #اعتدال در پيش گيرند، خود را با زندگى متوسط تطبيق دهند و از مازاد درآمدى كه دارند به افراد بىبضاعت كمك كنند، با اين عمل خويشتن را بزرگوار و كريم النفس مىسازند و به سجيه ى انسان دوستى متخلق مىگردند،
بعلاوه طبق فرمودهى امام صادق (ع)، با كمك خود حجت خداوند را از خود دفع مىكنند و در نتيجه روز حساب منازلى را كه در پيش دارند به آسانى طى مىنمايند.
*داود بن سرحان مىگويد: حضور امام صادق (ع) بوديم كه سدير صيرفى وارد شد، سلام كرد و نشست. حضرت فرمود:
اى سدير! مال كسى زياد نمىشود، مگر آنكه حجت خداوند بر وى عظيم و بزرگ خواهد شد.
اگر قدرت داريد كه آن حجت را از خود دفع نماييد، اقدام كنيد.
عرض كرد: يابن رسولالله! اين كار چگونه انجام مىشود؟
فرمود: از راه برآوردن حوايج برادرانتان از اموالى كه در اختيار داريد.
انسان كم درآمدى كه خود را به #قناعت عادت داده و به سختى زندگى انس گرفته، روحيهاش براى تحمل مصائب آماده و مهياست.
ثروتمندى كه با تمكن مالى به اقتصاد و ميانهروى زندگى كرده و از افراط اجتناب نموده است، او نيز در زمينه ى مصائب و بلايا آمادگى نسبى دارد.
اگر روزى بر اثر پيشامدى اموالش را از دست بدهد، به مقدار قابل ملاحظهاى مىتواند خويشتن را با مضيقهى مالى تطبيق دهد و ناگواريها را تحمل نمايد،
و على (ع) دربارهى اين دو گروه چنين فرموده است:
من اقتصد فى الغنى و الفقر فقد استعد لنوائب الدهر.
كسى كه در غنى و فقر مقتصد و ميانهرو باشد با اتخاذ اين روش، خويشتن را براى مصائب روزگار مهيا نموده است.
اقتصاد مالى و اندازهگيرى در امر معاش، آدمى را به ميانهروى و اعتدال سوق مىدهد،
از #اسراف و تبذير و همچنين از بخل و امساك بازمىدارد،
اندازهگيرى در امر معاش براى افراد كم درآمد حافظ عز و شرافت نفس است و نمىگذارد آنان براى نيل به رفاه بيشتر دست تمنا به روى اين و آن بگشايند و بزرگوارى خويش را پايمال نمايند،
و براى افراد متمكن مانع زيادهروى و توسعه ى نابجاست و بر اثر تعديل و صرفهجويى مىتوانند به مواسات و تعاون برادران خويش نايل گردند و از پاداش الهى برخوردار شوند. براى آنكه بدانيم اندازهگيرى و اعتدال در امر معاش تا چه حد در مكتب اهلبيت اهميت دارد
*امام باقر (ع) فرمود: الكمال كل الكمال التفقه فى الدين و الصبر على النائبه و تقدير المعيشه.
مسلمانى كه از سه مزيت برخوردار است، واجد كمال تمام و كامل است:
اول دينشناسى،
دوم صبر و خويشتندارى در مصيبت،
و سوم اندازهگيرى و اعتدال در امر معاش.
آن كس كه زندگى محدود خود را بر اساس اعتدال و ميانهروى پايهگذارى نموده است، با وضع موجود خويش مىسازد و اظهار تنگدستى نمىكند.
*على (ع) فرمود: ما عال من اقتصد.
كسى كه با ميانهروى و اعتدال زندگى مىكند، گرفتار فقر نمىشود.
اقتصاد از مادهى (قصد) است و در لغت عرب به معناى اعتدال و ميانهروى و اجتناب از افراط و تفريط است.
در قرآن شريف و روايات اسلامى از اين كلمه در زمينههاى گوناگون از اعمال و اخلاق استفاده شده است.
از جملهى مواردى كه كلمهى اقتصاد به كار رفته، ميانهروى و اعتدال در امور مالى و اندازهگيرى در معيشت است
امام سجاد (ع) در جمله ى اول اين قطعهى دعاى شريف «مكارم الاخلاق» كه موضوع تفکر و تدبر امروز است، كلمهى «اقتصاد» را آورده و به پيشگاه خداوند عرض مىكند:
و متعنى بالاقتصاد.
بار الها! با ميانه روى و اعتدال در جميع شئون زندگى،
مرا از مزاياى اقتصاد و ميانهروى بهرهمند فرما.
WVS_Makaremolakhlagh60_(Mianeravi)_lobolmizan[H].mp3.mp3
10.89M
🙏 صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ مَتِّعْنِى بِالاقْتِصَادِ
🔊 شرح صوتی استاد #طاهرزاده تحت عنوان #میانه_روی راه رسیدن به حکمت جلسه 60
#بیستم #مکارم_اخلاق #دعا_بیستم_18
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
♦️مهجوریت #نهج_البلاغه !
📱یكی از مسایل دردناك كه هرگز نمیتوان انكار نمود، مسئله مهجوریت نهج البلاغه در میان امت اسلامی و حتی شیعیان آن حضرت است، گرچه به بركت نظام اسلامی نهج البلاغه نیز همانند بسیاری از معارف مهجور الهی به تدریج از مهجوریت رهایی یافته، اما این واقعیت تلخ هرگز قابل انكار نیست كه نهجالبلاغه مهجور است همانطور كه امیرمۆمنان، مظلوم بلكه مهجور بود، برخی از بزرگان نكتهآموز درباره مهجوریت نهج البلاغه این گونه نالیدهاند:
👌 (... عجیب این است كه نهج البلاغه در دیار خودش در میان شیعیان علی ـ علیهالسلام ـ در حوزههای علمیه شیعه غریب و تنهاست هم چنان كه خود علی ـ علیهالسلام ـ غریب و تنهاست، بدیهی است كه اگر محتویات كتابی و یا اندیشهها و احساسات و عواطف شخصی با دنیای روحی مردمی سازگار نباشد این كتاب و یا آن شخص عملاًَ تنها و بیگانه میماند هر چند نامشان با هزار تجلیل و تعظیم برده شود، ما باید اعتراف كنیم كه با نهج البلاغه بیگانهایم، دنیای روحی كه برای خود ساختهایم دنیای دیگری است غیر از دنیای نهج البلاغه.
👤 شهید مرتضی #مطهری ، کتاب سیری در نهج البلاغه ( متن کامل کتاب در #طاقچه اینجا )
#انس_با_نهج_البلاغه
✳️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_102
و من خطبة له (علیه السلام) تجري هذا المجرى و فيها ذكر يوم القيامة و أحوال الناس المقبلة:
اين خطبه نيز همانند خطبه سابق، به حوادث آينده اشاره ( #پیشگویی) دارد و در ابتدا به حوادث سخت روز قيامت نيز اشاره اى مى كند!
❇️ بخش اول: #حسابرسی اعمال در قیامت
👈 وَ ذَلِكَ يَوْمٌ يَجْمَعُ اللَّهُ فِيهِ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ لِنِقَاشِ الْحِسَابِ وَ جَزَاءِ الْأَعْمَالِ خُضُوعاً قِيَاماً، قَدْ أَلْجَمَهُمُ الْعَرَقُ وَ رَجَفَتْ بِهِمُ الْأَرْضُ، فَأَحْسَنُهُمْ حَالًا مَنْ وَجَدَ لِقَدَمَيْهِ مَوْضِعاً وَ لِنَفْسِهِ مُتَّسَعاً.
*️⃣ 1. وصف روز قيامت:
قيامت روزى است كه خداوند همه انسان هاى گذشته و آينده را براى رسيدگى دقيق حساب و رسيدن به پاداش اعمال، گرد آورد، همه فروتنانه به پاخيزند، عرق از سر و رويشان و كنار دهانشان جارى است، و زمين زير پايشان لرزان است، نيكو حال ترين آنان كسى است كه جاى گذاشتن دو پايش را پيدا كند يا جايى براى آسوده ماندن بيابد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 وحشت عظيم محشر!
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2