فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بفرمائید #روضه مجازی امام #امام_سجاد علیه السلام
👤 حاج محمود #کریمی
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ حکایت #کودک_حلوافروش
(این قسمت به علت طولانی بودن در چند بخش تنظیم گردیده و بمرور می آید)
بخش 3
🌺 چونک عمر شیخ در آخر رسید
در وجود خود نشان مرگ دید
وامداران گرد او بنشسته جمع
شیخ بر خود خوش گدازان همچو شمع
وامداران گشته نومید و ترش
درد دلها یار شد با درد شش
شیخ گفت این بدگمانان را نگر
نیست حق را چار صد دینار زر
کودکی حلوا ز بیرون بانگ زد
لاف حلوا بر امید دانگ زد
شیخ اشارت کرد خادم را بسر
که برو آن جمله حلوا را بخر
تا غریمان چونک آن حلوا خورند
یک زمانی تلخ در من ننگرند
در زمان خادم برون آمد بدر
تا خرد او جمله حلوا را بزر
گفت او را کوترو حلوا بچند
گفت کودک نیم دینار و ادند
گفت نه از صوفیان افزون مجو
نیم دینارت دهم دیگر مگو
او طبق بنهاد اندر پیش شیخ
تو ببین اسرار سر اندیش شیخ
کرد اشارت با غریمان کین نوال
نک تبرک خوش خورید این را حلال
چون طبق خالی شد آن کودک ستد
گفت دینارم بده ای با خرد
شیخ گفتا از کجا آرم درم
وام دارم میروم سوی عدم
کودک از غم زد طبق را بر زمین
ناله و گریه بر آورد و حنین
میگریست از غبن کودک های های
کای مرا بشکسته بودی هر دو پای
کاشکی من گرد گلخن گشتمی
بر در این خانقه نگذشتمی
برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#مثنوی_معنوی_دفتر_دوم_11 قسمت 3
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ حکایت #کودک_حلوافروش (این قسمت به علت طولانی بودن در چند بخش تنظیم گردیده و بمرور می آید) بخش 3
🔴 چونک عمر شیخ در آخر رسید
در وجود خود نشان مرگ دید
👈 مولانا میگوید: این کار ارزشمند شیخ تا روز مرگ وی ادامه داشت و هنگامیکه نشانههای مرگ در او نمایان شد، عدهای از طلبکاران برای وصول بدهی خود، ناامیدانه و اخمآلود در کنار بستر شیخ حاضر شدند و گمان ناروا به شیخ بردنند و زبان به ملامت گشودند؛ اما شیخ فارق از این بداندیشیها، برای پیوستن به پروردگار شادمان بود. ادامه داستان به لحاظ شیوایی سخن، نیازی به شرح چندانی ندارد؛ تنها چند نکته اخلاقی را گوشزد میکنیم:
1. در انجام کار نیک نباید از ملامتِ ملامتگران خسته شد و از کار خیر صرف نظر نمود، بلکه باید با اخلاص بهکار خوب ادامه داد؛ همانگونه که کارشکنیها و دشمنیهای ابولهب، پیامبر را از امر دعوت و هدایت و ارشاد، باز نداشت. و یا تعصب یهودیان عنود، عیسای پیامبر را از دَم الهی مانع نشد، زیرا به قول مولانا، عامه مردم راه رسیدن به حقیقت را نمیدانند و کورانه عصا میزنند؛ پس طبعاً ممکن است به کسی که در راه حق مانند قندیل نورافشانی میکند، اهانت کنند.
2. ای کاش برای درک حقایق، همانند موسی، سالک وار، البته بدون اعتراض، همراه خضر آگاه به زمان و آشنا به اسرار حق که با چشم تیزبین ماورای افلاک را میدید، به راه میافتادیم.
3. در ظاهر قصه، با طفل حلوا فروش روبهرو هستیم، اما آن طفلی که باید بگرید تا رحمت حق به جوش آید، چشم مرد آگاه است. این چشم باید بر زندگی مادی و انسانی که اسیر این زندگی است بگرید و از خدا بخواهد که جان او را از اسارت این زندگی مادی برهاند.
#مثنوی_معنوی_دفتر_دوم_11 قسمت 3
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انشاالله از فردا دعای 35 صحیفه سجادیه رو بند به بند شروع می کنیم ..... انشاالله
#فهرست
#صحیفه_سجادیه_ختم
🙏 دعای #سی_پنج
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در #رضا و خشنودی از خدا هنگامی كه به دنياداران نظر مىكرد " 👇
وَ كَانَ ، مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي الرِّضَا إِذَا نَظَرَ إِلَي أَصْحَابِ الدُّنْيَا
In Satisfaction when he Looked upon the Companions of this world
این دعا 5 بند دارد
👌متن و صوت دعا 👇
📋 https://b2n.ir/187599
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
#محتواي_دعا دعای #سی_پنج قسمت اول در رضا و خشنودي به آنچه داشت هنگامي که به دنياداران و ثروتمندان
👆محتوای دعای 35 صحیفه سجادیه در 2 بخش
#آموزه_های دعای #سی_پنج صحیفه سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در رضا به #قضا ی الهی چون به دنیاداران می نگریست "
🔴 خدا روزیِ همه بندگانش را به عدالت تقسیم میکند.
🔴 اگر خداوند چیزی به دیگری میدهد و از ما دریغ میکند، موجب حسدورزی ما نشود؛ چراکه این از آزمایشهای الهی است.
🔴 قضای الهی را در حق خودمان نیک شماریم.
🔴 شخص بینوا را فرومایه نپنداریم و گمان نکنیم شخص صاحب ثروت، فضل و برتری دارد؛ زیرا شریف کسی است که فرمانبرداری از خداوند به او شرافت بخشیده و عزیز کسی است که با بندگی خدا عزت یافته است.
🔴 خداوند نه فرزندی آورده و نه فرزند کسی است. هیچکس همتای او نیست.
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ دعای #سی_پنج صحیفه سجادیه در این آثار شرح شده است:
👈 شرحهای فارسی
دیار عاشقان اثر حسین انصاریان، جلد ۷، صفحه ۲۴۵ تا ۲۵۹.
شهود و شناخت اثر محمدحسن ممدوحی کرمانشاهی، جلد ۳، صفحه ۱۸۳ (به صورت مختصر).
شرح صحیفه سجادیه اثر محمد بن سلیمان تنکابنی.
👈 شرح های عربی
آآفاق الروح اثر سید محمدحسین فضل الله.
ریاض السالکین فی شرح صحیفه سید الساجدین اثر سید علیخان حسینی، جلد ۵، صفحه ۱۷۵ تا ۱۹۷.
فی ظلال الصحیفه السجادیه اثر محمد جواد مغنیه، صفحه ۴۲۷ تا ۴۳۱.
👈 شرح های لغوی
تعلیقات علی الصحیفه السجادیه اثر محمد بن مرتضی فیض کاشانی.
حل لغات الصحیفه السجادیه اثر محمدباقر شفیع حسینی.
شرح الصحیفه السجادیه اثر عزالدین جزائری.
✳️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
#فهرست #صحیفه_سجادیه_ختم 🙏 دعای #سی_پنج 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در #رضا و خشنودی از
✳️ ویژگیهای دعای #سی_پنج صحیفه سجادیه
🔴 موضوع بحث سیوپنجمین دعای صحیفه مبارکه سجادیه است که جزء دعاهای کوتاه، و مثل همهی دعاهای دیگر صحیفه، بسیار عالی و فوقالعاده کاربردی در مسیر زندگی است. مثل چراغ پرفروغ و مصباح درخشانی است که انسان بر اساس آن میتواند نقشه الهی زندگی خود را ترسیم کند و نگاهش به پیرامونش و دیگران بر اساس جهانبینی توحیدی باشد. از رهگذر این نگاه و نگرش توحیدی، هم خود انسان به سلامت بماند، هم دیگران از ناحیه او به سلامت بمانند و یک زندگی طیّب، طاهر، گوارا، بسیار دلنشین و مملو از اطمینان خاطر و خرسندی و رضایت داشته باشد و به لطف و عطای الهی، امتحانات الهی را پشت سر بگذارد و به عافیت از این سراچه (سرای کوچک) عبور کند و به سلامت به دارالسلام برسد.
در متن این دعای نورانی یک قاعده بسیار مهم مطرح میشود که جزء قواعد خوشبختیآفرین و سعادتآفرین برای انسانهای مؤمن و متعهد است. یک جمله است؛ منتها جملهای حقیقتاً باشکوه. دعای سیوپنجم مرهم درد انسانها، بهویژه انسان معاصر است. به خاطر اقتضائات روزگار ما، گفتمان مادی غالب بر زمانه ما است و مردم زمانه ما به مسابقات خطرناکی در تجمل و #تجمل_گرایی و رفتن به سمت مسائل دنیایی مبتلا هستند. انسان احساس میکند این دعا، دقیقاً نسخه شفابخش برای زمانهی ما است. حضرت با این دعای نورانی بر دردهای جانکاه زمانهی ما مرهم میگذارد. کاش مردم ما با این دعا زندگی بکنند، با این دعا انس بگیرند، با این دعا زاویه دید خود را اصلاح کنند، با این دعا به روحیهشان را ارتقا و فکرشان را تعالی دهند و با این دعا طعم حیات طیّبه را بچشند.
این ویژگی دعای نورانی سیوپنجم صحیفه است. لذا باید خیلی قدرش را بدانیم. انشاءالله از مضامین عالیاش بهرهمند شویم. مختصر است، ولی خیلی عالی و بزرگ و پیشبرنده است.
👤 حجهالاسلام #حاج_علی_اکبری
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
( آشنایی با دعای 35 صحیفه سجادیه – استاد حاج علی اکبری ).pdf
626.6K
🔴 آشنایی با
دعای #سی_پنج صحیفه سجادیه
👤 حجهالاسلام #حاج_علی_اکبری
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
🔆سلسله جلسات #شرح_صحیفه_سجادیه 🌺 #شرح دعای #سی_پنج 🔹 مورخ 98.11.28 جلسه 1 👤 حجهالاسلام #حاج_علی
👆 لطفا با ما بشنوید .. استاد حاج علی اکبری
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_90
◀️ تذکر رحمت خدا به همراه عذاب او
🔴 و قال (علیه السلام) : الْفَقِيهُ كُلُّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ، وَ لَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ، وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ.
🔴 فقيه كامل كسى است كه مردم را از آمرزش خدا مأيوس، و از مهربانى او نوميد نكند، و از عذاب ناگهانى خدا ايمن نسازد.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ فقيه كامل
قسمت اول
📋 امام(عليه السلام) در حقيقت در اين كلام پربار خود مسئله تعادل خوف و رجا را به صورت جديدى مطرح مى كند و مى فرمايد: «فقيه و بصير در دين در حدّ كمال كسى است كه مردم را از رحمت الهى نوميد نكند و از لطف او مأيوس نسازد و از مجازات هاى او ايمن ننمايد
منظور از «فقيه» در اين كلام حكمت آميز فقيهِ اصطلاحى يعنى عالم به احكام فرعيه دين نيست، بلكه فقيهِ به معناى لغوى و به معناى وسيع كلمه است يعنى عالم دينى و «كُلُّ الْفَقيه» به معناى عالم كامل از هر جهت است.
تعبيرات سه گانه اى كه امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود به كار برده در واقع از آيات قرآن گرفته شده است: جمله «مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ; كسى كه مردم را از رحمت الهى مأيوس نكند» برگرفته از اين آيه است: «(قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ); اى بندگانى كه راه اسراف به خود را درپيش گرفته ايد و مرتكب گناهان شده ايد از رحمت خداوند مأيوس نشويد، چرا كه او همه گناهان (توبه كنندگان) را به يقين او آمرزنده مهربان است».
و جمله «وَلَمْ یُؤیِسْهُمْ مِنْ رَحْمَةَ اللّهِ» بر گرفته از کلام یعقوب است که به فرزندان خود مى گوید: «(اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَأَخیهِ وَلا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ); بروید و در جستجوى یوسف و برادرش باشید و از رحمت الهى مأیوس نشوید چون از رحمت الهى جز قوم کافر مأیوس نمى شوند».
جمله سوم بر گرفته از این آیه شریفه است که مى فرماید: «(أَفَأَمِنُوا مَکْرَ اللّهِ فَلا یَأْمَنُ مَکْرَ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ); آیا آنها از مجازات الهى خود را در امان دیدند (مکر در این گونه موارد به معناى عذاب غافلگیرانه است) و تنها جمعیت زیانکاران خود را از عذاب الهى در امان مى دانند».
در این که چه تفاوتى میان جمله اول و دوم است که هر دو سخن از امیدوارى به رحمت خدا مى گوید بعضى از شارحان نهج البلاغه گفته اند: جمله نخست اشاره به رحمت خدا در قیامت و جمله دوم اشاره به رحمت الهى در دنیاست. (همان گونه که در داستان یعقوب و یوسف آمده است)
👈ادامه دارد ...
#نهج_البلاغه_حكمت_90
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ فقيه كامل
قسمت دوم
📋 دو بال #خوف و #رجا
هميشه براى رسيدن به مقصد بايد از دو نيرو استفاده كرد: نيروى محرك و نيروى باز دارنده; به كمك نيروى محرك، حركت آغاز مى شود و هرچه قوى تر باشد سرعت بيشترى به خود مى گيرد; اما نيروى باز دارنده براى حفظ تعادل و پيشگيرى از خطرات مخصوصاً در مسيرهاى پرخطر ضرورت دارد. آنچه به طور ساده در اتومبيل ها مى بينيم در وجود پيچيده انسان نيز حاكم است. انسان براى كمال و قرب الى الله آفريده شده و انگيزه هاى لازم در درون و بيرون وجودش به وسيله انبيا و اوليا و تعليمان آسمانى آماده شده است. از سوى ديگر هواى نفس و وسوسه هاى شيطانى او را پيوسته به خود مشغول مى دارد تا از مسير منحرف گردد يا در پرتگاه سقوط كند. نيروى بازدارنده براى يپشگيرى از اين خطرات است. همه پيامبران بشير و نذير بودند و همه كسانى كه خط آنها را ادامه مى دهند نيز از اين دو امر برخوردارند. اين همان مسئله خوف و رجاست كه به عنوان دو بال براى پرواز در آسمان سعادت و قرب الى الله معرفى شده و حتى در روايات تصريح شده است كه هيچ يك از اين دو نبايد بر ديگرى فزونى يابد، زيرا اگر خوف، فزونى يابد انسان به سوى يأس كشيده مى شود و آدم مأيوس گرفتار انواع گناهان خواهد شد، زيرا فكر مى كند كار از كار گذشته و پرهيز از گناه و انجام طاعات نتيجه اى ندارد. به عكس، اگر اميد او فزونى يابد نسبت به ارتكاب گناهان بى تفاوت مى گردد.
در روايتى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «لَوْ تَعْلَمُونَ قَدْرَ رَحْمَةَ اللهِ لاتَكِلْتُمْ عَلَيْها وَما عَمِلْتُمْ إلاّ قَليلاً وَلَوْ تَعْلَمُونَ قَدْرَ غَضَبِ اللّهِ لِظَنَنْتُمْ بِأنْ لا تَنْجُوا; اگر اندازه رحمت الهى را مى دانستيد چنان بر آن تكيه مى كرديد كه هيچ عمل خوبى جز به مقدار كم انجام نمى داديد و اگر اندازه غضب الهى را مى دانستيد گمان مى كرديد كه هرگز راه نجاتى براى شما نيست».
در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که مى فرمود: پدرم مى گفت: «إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ عَبْد مُؤْمِن إِلاَّ وَفِی قَلْبِهِ نُورَانِ نُورُ خِیفَة وَنُورُ رَجَاء لَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ یَزِدْ عَلَى هَذَا وَلَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ یَزِدْ عَلَى هَذَا; هیچ بنده مؤمنى نیست مگر این که در قلب او دو نور است: نور خوف و نور رجا; اگر این را وزن کنند چیزى فزون بر آن ندارد و اگر آن را وزن کنند چیزى فزون بر این ندارد».
در حدیث دیگرى که در غررالحکم از امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) نقل شده است مى خوانیم: «خَفْ رَبَّکَ خَوْفاً یَشْغَلُکَ عَنْ رَجَائِهِ وَارْجُهْ رَجَاءَ مَنْ لاَ یَأْمَنُ خَوْفَهُ; چنان از پروردگارت خائف باش که تو را از رجا باز دارد و چنان به او امیدوار باش که تو را از خوف باز ندارد».
به همین دلیل در تمام جوانب بشرى در کنار تشویق تنبیه و در کنار تنبیه تشویق است.
بر همین اساس در کلام حکمت آمیز بالا فقیه واقعى و کامل کسى شمرده شده که نه مردم را از رحمت خدا مأیوس دارد و نه آنها را از مجازات الهى ایمن سازد.
#نهج_البلاغه_حكمت_90
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2