هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_282
دعای #چهل_هفت
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_30
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹سبْحَانَكَ لا رَادَّ لِمَشِيَّتِكَ، وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِكَ🔹
🔸منزهى تو! خواسته تو را كسى رد نكند، و سخنان تو را دگرگون نسازد🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_31
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹سبْحَانَكَ بَاهِرَ الاْيَاتِ، فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ، بَارِئَ النَّسَمَاتِ🔹
🔸منزهی تو! نشانه الوهيت تو هويدا است، تويى آفريننده آسمانها، پديد آورنده جانداران🔸
#چهل_هفت #فاطر
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ امام سجاد عليه السلام در توصيف ذات مقدّس ربّوبى از فراز 3 تا 31 (همین بند امروز) دعای #چهل_هفت صحیفه سجادیه
به بيش از يكصد عدد از #اسماء_الله و صفت خداوند متّعال اشاره مىنمايد.
و از فراز 22 نیز به #تسبيح الهى پرداخته و تا پايان فراز 31 (همین بند امروز) خداوند را تسبيح مىگويد ..
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_30
كلمات خداوند
سُبْحَانَكَ لَا رَادَّ لِمَشِيَّتِكَ، وَ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِكَ.
پاك و منزّهى! براى مشيّت تو بازگردانندهاى، و براى كلماتت تغييردهندهاى نيست.
«لِكَلِمَاتِك»: عبارت است از علم و حكمت و يا آنچه براى مخلوقات خود، مقدر فرموده. بعضى آن را به معنى وعده خداوند، براى اهل بهشت و اهل جهنم دانستهاند و برخى نيز آن را به معنى كلمات و سخنان خداوند، در كتابهاى آسمانى مىدانند. تمامى اين معنىها بر ذات خداوند، قابل صدق و انطباق مىباشد، و جمع تمامى آنها بر خداوند ممكن است.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_31
#فاطر
سُبْحَانَكَ بَاهِرَ الْآيَاتِ، فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ، بَارِئَ النَّسَمَاتِ.
پاك و منزّهى! اى كه نشانههايت آشكار است. آفريننده آسمان، پديدآورنده جانها.
«فَاطِر»: به معناى شكافنده است و چون خلقت و آفرينش آسمان و اجرام آسمانى ملتزم شكافتن آسمان است، «فاطر» بر آفريننده و خالق نيز اطلاق مىشود.
«فَاطِرَ السَّمَاوَات»: به معنى آفريننده آسمانها و هر آنچه در آن است مىباشد. چون بدون شكافتن آسمان، خلقت آن ممكن نبوده است.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️تفاوت میان #خالق و #فاطر در قرآن کریم 👇
1. «فطر» به معنای «شکافتن در طول» است. این لفظ به معنای «ابداع و ایجاد اشیا توسط خداوند»، در قرآن کریم به کار رفته است. با در نظر گرفتن معناى اولى «فطر»، آفریدن از آن جهت فطر نامیده شده که خداوند موجودات را با شکافتن میآفریند. تخم مرغ و تخم جنبندگان دیگر شکافته شده، بچههاى آنها به دنیا میآیند. حبوبات در زیر خاک شکافته شده و روئیده و مبدّل به ساقهها، برگها و حبوبات دیگر میشوند
2. اصل ماده «خلق»، به معنای اندازهگیری مستقیم است که هم به معنای آفرینش از عدم و هم به معنای آفرینش چیزی از چیز دیگر به کار میرود. همچنین گفته شده؛ به معناى ایجاد چیزى است بر کیفیت مخصوص و روى حکمت و تقدیر معیّن
با توجه به مطالب ذکر شده چنین به دست میآید که علاوه بر ایجاد تفنّن در عبارت و ایجاد بلاغت در قرآن؛ در جاهایی میان این دو واژه تفاوت وجود داشته و اراده معانی مختلف شده است. و در مواردی معنای فاطر از جهتی بر خلق صدق می کند، همانطور که؛ علامه مصطفوی در «التحقیق فی کلمات القرآن الکریم» میگوید: «فاطر» از مادّه فطر است که به معناى إحداث و به وجود آوردن حالت جدید و تحوّلى است که پس از ایجاد و تکوین صورت بگیرد. و این کیفیّت بر خلاف حالت گذشته باشد. این معنا به مفاهیم تقدیر، إحداث، خلق و تحوّل صدق میکند.
اما از جهاتی میان خلق و فطر تفاوت وجود دارد:
1. علامه مصطفوی در این باره چنین مینویسد: فاطر از أسمای إلهى بوده و دلالت میکند بر کسى که پس از تکوین، أحوال و کیفیّاتى إحداث کند که به عنوان تربیت و ربوبیّت باشد، اما مفاهیم خالق، ایجاد، ابداع، ابداء و اختراع؛ به اصل تکوین برمیگردند که دارای معنای عام بوده؛ یعنی مطلق ایجاد و هستی و این مربوط به قبل از ربوبیت است
2. کلمه «فطر» به معناى ابداع و خلق و آفرینشى است که نوع مخلوق آن براى نخستین بار بوده و شبیه و نظیرى پیش از آن نداشته است
3. خلق به معنای اندازه گرفتن است که درباره خداوند عبارت است از علم او به کلیات و جزئیات است به گونهای که به ذات همه موجودات و مخلوقات تعلق گرفته است. اما فطر به معنای به وجود آوردن و ابداع کردن است. نتیجه اینکه خالق بودن خداوند اشاره به صفت علم الهی دارد و فاطر بودنش اشاره به صفت قدرت الهی است
البته مفسران و برخی از اهل لغت تفاوتهای دیگری نیز بیان کردهاند.
#چهل_هفت #دعا_چهل_هفت_31 #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فاطر.mp3
4.73M
❇️فرازی از دعای #جوشن_کبیر
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا غَافِرُ يَا سَاتِرُ يَا قَادِرُ يَا قَاهِرُ يَا #فاطر يَا كَاسِرُ يَا #جابر يَا ذَاكِرُ يَا نَاظِرُ يَا نَاصِرُ
خدایا از تو مى خواهم به حق نامت اى آمرزنده اى پرده پوش اى توانا اى قاهر اى آفریننده اى شکننده اى بهم پیوند دهنده اى یادآورنده اى بیننده اى یارى دهنده
بسیار زیبا
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ علامه مجلسی از صاحب کتاب درّ ثمین در تفسیر آیه شریفه: «فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ»بقره، 37. ، نقل میکند که جناب جبرئیل( علیه السلام ) جهت پذیرش توبه حضرت آدم( علیه السلام ) دعایی به آنحضرت تعلیم داد:
«یَا حَمِیدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ یَا عَالِی بِحَقِّ عَلِیٍّ یَا #فاطر بِحَقِّ فَاطِمَةَ یَا مُحْسِنُ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ مِنْکَ الْإِحْسَان».
👌 البته این عبارت با آنچه اکنون در بیشتر مجالس خوانده میشود(و در کتب روایی سندی برای آن نیافتیم)، اندک تفاوتهایی دارد.
✍️ بحار الانوار، ج 44، ص 245
#چهل_هفت #دعا_چهل_هفت_31 #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1_759275151.pdf
2.93M
✳️ چراغ راه
#وصیتنامه
مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی ره
✍در بخشی از متن وصیت نامه آمده است: «اوصیه بما اوصی به الله تعالی و انبیاؤه و اولیاؤه اوصیه بتقوی الله و التوکّل علیه و ان یعلم علماً یقینا ان لا نجاة الّا فی عبادة الله تعالی و اطاعته و ان لا سعادة الّا بالاعتصام به و بالتوسّل باولیائه»
ترجمه «او را وصیت میکنم به همان چیزی که خدای تعالی و پیامبران و اولیائش توصیه کردهاند. او را به تقوای الهی و توکل به او توصیه میکنم، و نیز به اینکه یقیناً بداند که نجاتی جز با عبادت و اطاعت پروردگار میسر نیست، و اینکه سعادت، جز با چنگ زدن به او و توسل به اولیای او ممکن نیست.»
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️توصیه ی مرحوم آیت الله مصباح یزدی به یک طلبه مشهدی
👈متن 👇
«بسم الله الرحمن الرحیم بارها از مرحوم علامه #طباطبایی رضوان الله علیه درخواست #موعظه می شد و ایشان این آیه شریفه را تلاوت می کردند:
«فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لِی وَ لا تَکْفُرُونِ»؛
گرت هواست که معشوق نگسلد پیوند
نگاه دار سر رشته تا نگه دارد .»
✍محمدتقی #مصباح_یزدی
🖋کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منتخب
#دعا_پنجاه_یک_5
🔹إِلَهِي مَا وَجَدْتُكَ بَخِيلًا حِينَ سَأَلْتُكَ، خداي من! هنگامي كه در پيشگاهت به گدايي برخاستم، تو را بخيل نيافتم، وَ لَا مُنْقَبِضاً حِينَ أَرَدْتُكَ، بَلْ وَجَدْتُكَ لِدُعَائِي سَامِعاً، و زماني كه آهنگ تو كردم، منقبض و گرفته ات نديدم؛ بلكه تو را شنونده دعايم، وَ لِمَطَالِبِي مُعْطِياً، وَ وَجَدْتُ نُعْمَاكَ عَلَيّ سَابِغَةً فِي كُلّ شَأْنٍ مِنْ شَأْنِي و عطا كننده خواسته هايم يافتم، و نعمتهايت را در هر حالي از حالاتم وَ كُلّ زَمَانٍ مِنْ زَمَانِي، فَأَنْتَ عِنْدِي مَحْمُودٌ، و هر زماني از زمان هايم، بر خود سرشار و كامل مشاهده كردم. تو نزد من ستوده اي، وَ صَنِيعُكَ لَدَيّ مَبْرُورٌ. تَحْمَدُكَ نَفْسِي وَ لِسَانِي وَ عَقْلِي، و خوبيت نزد من مورد سپاس و شكر است. جان و زبان و عقل من تو را مي ستايند؛ 🔸
بخشی از دعای #پنجاه_یک
✔️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1_760425342.mp3
3.26M
#شرح_صوتی_حکمتها_نهج_البلاغه
❇️ کسی که درعمل کوتاهی کند، به غم و غصه مبتلا میشود....
👌 شرح
#نهج_البلاغه_حكمت_127
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
صحیفه سجادیه ۲۶_1.mp3
11.96M
#شرح_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (ع ) در هنگام درخواست #عافیت، #تندرستی و #شکر :
#دعا_بیست_سوم_2
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،
و عَافِنِى عَافِيَةً
1️⃣ كافِيَةً
2️⃣ شافِيَة
3️⃣ عالِيَةً
4️⃣نامِيَةً،
5️⃣عافِيَةً تُوَلِّدُ فِى بَدَنِى الْعَافِيَةَ،
6️⃣عافِيَةَ الدُّنْيَا وَ الاْخِرَةِ
👌جلسه 4
استاد علی اصغر #ابراهیمی_فر
دعا #بیست_سوم
🖋کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_183
◀️ نادرستی یکی از دو طرف اختلاف
🔴 و قَالَ (علیه السلام) : مَا اخْتَلَفَتْ دَعْوَتَانِ، إِلَّا كَانَتْ إِحْدَاهُمَا ضَلَالَةً.
دو دعوت به اختلاف نرسد جز اين كه يكى باطل باشد.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ ادّعاهاى متضاد:
قسمت اول
📜 اميرمؤمنان على(عليه السلام) در اين كلمه حكمت آميز خود به مطلبى اشاره مى كند كه ظاهراً واضح است; ولى با نهايت تأسف براى گروهى كاملا پيچيده شده است. مى فرمايد: «هيچ گاه دو دعوت مختلف و متضاد وجود ندارد مگر اين كه يكى از آن دو ضلالت و گمراهى است»; (مَا اخْتَلَفَتْ دَعْوَتَانِ إِلاَّ كَانَتْ إِحْدَاهُمَا ضَلاَلَةً).
بعضى از شارحان نهج البلاغه مانند ابن ابى الحديد چون اين جمله را بر خلاف عقيده خود در تصويب در فروع دين دانسته اند (شرح معناى تصويب خواهد آمد) آن را به مسئله اختلاف در عقايد دينى تفسير كرده و گفته اند: دو عقيده مختلف و متضاد دينى نمى تواند هر دو درست باشد; يكى از آن دو حق است و ديگرى باطل. در صورتى كه كلام امام(عليه السلام) عام است و هرگونه نظرات متضاد را شامل مى شود و گويا امام(عليه السلام) با اين گفتار حكيمانه خود مى خواهد عقيده سخيف تصويب را ابطال كند.
توضيح اين كه گروهى از اهل سنت معتقدند مجتهدانى كه اختلاف در آراء دارند; يكى فلان كار را حرام مى داند و ديگرى واجب يا يكى حرام مى شمرد و ديگرى حلال همگى بر حقند و عقيده همه حكم الهى است نه حكم ظاهرى بلكه حكم واقعى. اين عقيده بر اثر اختلاف آراء شديدى كه ميان فقهاى آنها واقع شد ظهور كرد و متأسفانه آنان هدايت امامان اهل بيت را در اين امور نپذيرفتند و به اين گونه خطاها گرفتار شدند. از آن بدتر اين كه بعضى از آنها اختلاف در عقايد دينى اصول دين را هم هرچند متضاد باشد صحيح شمرده و حتى تصريح كرده اند كه قرآن هم مطالب متضاد و متناقضى گفته و همه آنها صحيح است.
مرحوم علامه شوشترى از ابن قتيبة در كتاب مختلف الحديث نقل مى كند كه عبيدالله بن حسن، از متكلمان اهل سنت كه مدتى قاضى بصره بود نظر داشت كه قرآن دلالت بر اختلاف دارد; آن كس كه معتقد به آزادى اراده است صحيح مى گويد و مطابق بعضى از آيات قرآن است و آن كس كه معتقد به جبر است او هم صحيح مى گويد و موافق بعضى از آيات قرآن است، پس همه آنها درست مى گويند! روزى از او سؤال شد كه درباره معتقدان به جبر و اختيار چه مى گويى؟ گفت: هر دو گروه صحيح مى گويند. گروهى خدا را بزرگ شمرده و گروهى او را منزه دانسته اند. (گروه اول اشاره به جبرى هاست كه همه چيز را فعل الله مى دانند و گروه دوم اشاره به اختيارى ها كه مى گويند عدالت خدا ايجاب مى كند افراد را مجبور به كارى نسازد و بعد مؤاخذه كند). نامبرده از اين هم فراتر رفته و مى گويد اگر كسى زناكار را مؤمن بداند صحيح گفته و اگر كافر بداند او هم صحيح گفته و سخنان ناموزون و ابلهانه ديگرى از اين قبيل
بدین ترتیب او قرآن و اسلام را دینى غیر منطقى و دور از عقل و خرد معرفى کرده که هیچ عاقل آزاداندیشى حاضر نمى شود آن را بپذیرد.
👈ادامه دارد ...
#نهج_البلاغه_حكمت_183
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ ادّعاهاى متضاد:
قسمت 2
📜 امامان اهل بیت(علیهم السلام) در بیانات مختلفى این گونه عقاید خرافى را نفى مى کنند و اسلام را به شکل خردمندانه و مقبول عقلا که هماهنگ با آیات عقلانى قرآن است معرفى مى نمایند.
در خطبه هجدهم سخنان بسیار کوبنده و شفافى در نفى عقیده تصویب در جلد اول از همین کتاب گذشت که امام(علیه السلام) چگونه با بیان بسیار منطقى و روشن گر این گونه عقاید را نفى و ابطال مى کند و ساحت اسلام و قرآن را مبرا مى شمرد. سایر امامان اهل بیت(علیهم السلام) نیز همین معنا را در سخنان نورانى اشان دنبال کرده و با صراحت گفته اند: همیشه حق یکى است و آنچه در نقطه مقابل آن باشد باطل است و همه با هم باید بکوشند و حق را پیدا کنند.
آرى اگر کسى تلاش و کوشش کافى براى رسیدن به حق چه در اصول دین و چه در فروع دین انجام دهد و راه خطا را بپیماید در نزد خدا معذور خواهد بود. نه این که آنچه را به آن رسیده حق و عین واقعیت است، بلکه به مقتضاى (لاَ یُکَلِّفُ اللهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا) بیش از این توان نداشته و تکلیفى متوجه او نیست وگرنه حق باطل مى شود و نه باطل حق.
مصیبت بزرگ نسبت دادن تناقض گویى به قرآن مجید است که واقعاً گفتار بى شرمانه اى است و نمونه آن در کلام عبیدالله بن حسن متکلم گذشت. قرآن مجید با صراحت مى فرماید: «(أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلاَفاً کَثِیراً); آیا درباره قرآن نمى اندیشید اگر از سوى غیر خدا بود اختلاف فراوانى در آن مى یافتید».
اصولاً نبودن اختلاف در کتابى که حدود بیست و سه سال از سوى خدا در مورد حوادث تلخ و شیرین و سخت و آسان نازل شده یکى از دلایل اعجاز قرآن است.
در جاى دیگر بعد از بیان احکام ده گانه معروف مى فرماید: «(وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِى مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبِیلِهِ ذَلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ); این راه مستقیم من است از آن پیروى کنید و از راه هاى پراکنده (و انحرافى) پیروى نکنید که شما را از راه او دور مى سازد; این چیزى است که خداوند شما را به آن سفارش مى کند، تا پرهیزگارى پیشه کنید»
در این آیه راه خدا یکى معرفى شده و راه هاى منحرف و بیگانه از خدا متعدد و پراکنده، زیرا صراط مستقیم به صورت مفرد و طرق انحرافى به شکل جمع آورده شده است
#نهج_البلاغه_حكمت_183
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_54
وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَقَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُم بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُواْ إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ ذَ لِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ عِندَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
و (بخاطر بیاورید) زمانى كه موسى به قوم خود گفت: اى قوم من، شما با (به پرستش) گرفتن گوساله، به خود ستم كردید. پس به سوى خالق خود توبه كرده و باز گردید و یكدیگر را به قتل برسانید، این كار براى شما در پیشگاه پروردگارتان بهتر است، پس خداوند توبهى شما را پذیرفت، زیرا او توبهپذیر مهربان است.
🔴 هر چه برهان و معجزه و دلیل بیشتر عرضه شود، تكلیف سنگینتر و تخلّف از آن خطرناكتر خواهد بود. گوسالهپرستى، بعد از دیدن آن همه معجزه، توبهاى جز اعدام ندارد.«فتوبوا... فاقتلوا انفسكم»
🔴 حكم مرتدّ، قتل است.«فاقتلوا انفسكم»
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2