eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.2هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
برنامه ی ، فرصتی برای جبران گناه وَ قَالَ (علیه السلام) : مَا أَهَمَّنِي ذَنْبٌ أُمْهِلْتُ بَعْدَهُ، حَتَّى أُصَلِّيَ رَكْعَتَيْنِ وَ أَسْأَلَ اللَّهَ الْعَافِيَةَ. حضرت علی که درود خدا بر او باد ، فرمودند : آنچه كه بين من و خدا نارواست اگر انجام دهم و مهلت دو ركعت داشته باشم كه از خدا عافيت طلبم، مرا اندوهگين نخواهد ساخت. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ راه و روش توبه: امام عليه السلام راه نجات از گناه را در اين گفتار حكيمانه خود نشان مى دهد ومى فرمايد: «گناهى كه بعد از آن مهلت دو ركعت نماز داشته باشم مرا نگران وغمگين نمى كند (چراكه در اين نماز يا بعد از آن، عفو و) عافيت را از خدا مى طلبم (و توبه مى كنم)»؛ (مَا أَهَمَّنِي ذَنْبٌ أُمْهِلْتُ بَعْدَهُ حَتَّى أُصَلِّىَ رَكْعَتَيْنِ وَأَسْأَلَ اللّهَ الْعَافِيَةَ). جمله «مَا أَهَمَّنِي ذَنْبٌ» به معناى بى اهميت شمردن گناه نيست، بلكه به معنى اندوهگين و نگران نشدن است، چراكه انسان راه توبه را از طريق نماز باز مى كند. به هر حال اين كلام شريف، تشويق به گناه نيست، بلكه تشويق به توبه است به اينگونه كه با هشدار مى دهد هر لحظه ممكن است مرگ انسان فرا برسد خواه عوامل درونى وجود او ازقبيل سكته ها و مرگ ناگهانى باعث شود و يا عوامل برونى و حوادث گوناگونى كه در يك لحظه به عمر انسان پايان مى دهد، بنابراين انسان بايد مهلتى را كه براى دو ركعت نماز و توبه در پيشگاه خدا دارد از دست ندهد و فورآ شيطان را از خود دور سازد و به درگاه خدا روى آورد و با تعظيم و خضوع و اقرار به گناه و اظهار ندامت، عفو و آمرزش را طلب كند. اين احتمال نيز در تفسير كلام فوق داده شده كه منظور امام عليه السلام اين است: هرگاه انسان نماز بعد از گناه انجام دهد، از باب (إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ) چنين نمازى آثار گناه را از نامه اعمال او و روح و جانش محو مى كند. و جمع ميان هر دو تفسير مانعى ندارد. همانگونه كه در بحث سند اين گفتار حكمت آميز گفته شد، جمله «وَأَسْأَلَ اللّهَ الْعَافِيَةَ» در غالب نسخ نهج البلاغه نيامده است؛ ولى در نسخه ابن ابى الحديد وصبحى صالح ذكر شده و مفهومش اين است كه از خدا عافيت از آلوده شدن به گناه در آينده و عافيت از عذاب الهى نسبت به گذشته را تقاضا مى كنم. اين جمله مى تواند اشاره اى به اين مطلب باشد كه انسان بعد از آلودگى به گناه و توبه مراقبت كند در آينده آلوده گناه نشود و عافيت در برابر آن داشته باشد، زيرا مطابق حديث معروفى كه از اميرمؤمنان على عليه السلام در بحارالانوار آمده، ترك گناه آسانتر از درخواست توبه است (تَرْکُ الذَّنْبِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِ التَّوْبَةِ). توبه، درى از درهاى مهم رحمت الهى است كه به روى بندگان خطاكار گشوده شده است و اگر اين باب رحمت گشوده نمى شد، گنهكاران در يأس و نوميدى وسپس گناه بيشتر فرو مى رفتند. بايد توجه داشت كه توبه شامل حال همه حتى انبيا و اوليا مى شود؛ ولى هركدام توبه خاص خود را دارند. امام صادق عليه السلام مى فرمايد: «التَّوْبَةُ حَبْلُ اللَّهِ وَمَدَدُ عِنَايَتِهِ وَلابُدَّ لِلْعَبْدِ مِنْ مُدَاوَمَةِ التَّوْبَةِ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَكُلُّ فِرْقَةٍ مِنَ الْعِبَادِ لَهُمْ تَوْبَةٌ فَتَوْبَةُ الاَْنْبِيَاءِ مِنِ اضْطِرَابِ السِّرِّ وَتَوْبَةُ الاَْصْفِيَاءِ مِنَ التَّنَفُّسِ وَتَوْبَةُ الاَْوْلِيَاءِ مِنْ تَلْوِينِ الْخَطَرَاتِ وَتَوْبَةُ الْخَاصِّ مِنَ الاِْشْتِغَالِ بِغَيْرِ اللَّهِ وَتَوْبَةُ الْعَامِّ مِنَ الذُّنُوبِ؛ توبه ريسمان الهى وامداد عنايت اوست و لازم است بندگان پيوسته و در هر حال به سراغ توبه بروند. ولى هر گروهى از بندگان، توبه خاص خود را دارند. توبه پيامبران از اضطراب درون آنهاست و توبه برگزيدگان از نَفَسى است كه به غير ياد خدا مى كشند و توبه اولياء از خطرات رنگارنگى است كه در برابر آنها ظاهر مى شود و توبه خواص از اشتغال به غير خداست و توبه عوام از گناهان است». توبه به اندازه اى داراى اهميت است كه امام باقر عليه السلام مى فرمايد: «لا وَاللَّهِ مَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى مِنَ النَّاسِ إِلاَّ خَصْلَتَيْنِ أَنْ يُقِرُّوا لَهُ بِالنِّعَمِ فَيَزِيدَهُمْ وَبِالذُّنُوبِ فَيَغْفِرَهَا لَهُمْ؛ نه، به خدا قسم خداوند از بندگانش جز دو چيز نخواسته است: نخست اينكه به نعمت هاى او اقرار كنند (و شكر نعمت به جاى آورند) تا بر آنها بيفزايد. ديگر اينكه به گناهانشان اعتراف (و از آنها توبه) كنند تا آنها را بر آنان ببخشد». از جمله مسائلى كه به آن هشدار داده شده است تسويف و تاخير توبه است، چراكه اگر انسان در آستانه رفتن از اين جهان قرار گيرد يا نشانه هاى عذاب الهى ظاهر شود، درهاى توبه بسته خواهد شد، ازاينرو اميرمؤمنان على عليه السلام مى فرمايد: «إِنْ قَارَفْتَ سَيِّئَةً فَعَجِّلْ مَحْوَهَا بِالتَّوْبَةِ؛ اگر مرتكب گناه شدى هرچه زودتر آن را با آب توبه بشوى». 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره شَهْرُ رَمَضَانَ اَلَّذِى أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدىً لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَتٍ مِنَ الْهُدَى‏ وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمْ الْشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيْضاً أَوْ عَلَى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللَّهَ عَلَى‏ مَا هَدَيكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‏ (روزه در) ماه رمضان، ماهى است كه قرآن در آن نازل شده است. (و قرآن كتابى است كه) هدایتگر مردم همراه با دلائل روشنِ هدایت و وسیله تشخیص حقّ از باطل است، پس هر كس از شما كه این ماه را دریابد، باید روزه بگیرد. و آنكس كه بیمار یا در سفر باشد، روزهاى دیگرى را به همان تعداد روزه بگیرد. خداوند براى شما آسانى مى‌خواهد و براى شما دشوارى نمى‌خواهد (این قضاى روزه) براى آن است كه شماره مقرّر روزها را تكمیل كنید وخدارا بر اینكه شما را هدایت كرده، به بزرگى یاد كنید، باشد كه شكرگزار گردید. ارزش رمضان، به نزول قرآن است. ارزش انسان‌ها نیز مى‌تواند به مقدارى باشد كه قرآن در آنها نفوذ كرده باشد. «الّذى اُنزل فیه القرآن» با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
وصف تو چه میکنم نگارا آن وصف بود ثنا خدا را از باده کیست نرگست مست رویت زکه دارد این صفا را شمشاد ترا که داد رفتار کز پای فکند سروها را از لطف که شد تن تو چون گل وزقهر که شد دلت چو خارا چشمان ترا که فتنه آموخت کز ما رمقی نماند ما را در مملکت خرد که سرداد آن غمزهٔ شوخ دلربا را در چشم خوش تو کیست ساقی کز ما پی می ربود ما را بر دانة خال عنبرینت آن دام که گسترید یارا آب رخت از کدام چشمه است کز چشم بریخت آب ما را تیر مژه از کمان ابرو بر دل که زند بگو خدا را این حسن و جمال دلفریبت از بهر که صید کرد ما را ازشیوه یار آموخت در پرده ثنا کند خدا را ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
يَا مَنْ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ اى آن كه، شگفتى‏هاى عظمتش به پايان نمى‏رسد! 🔴 عجایب زندگی 👈 لطفا روی اعداد " 1 2 3 4 5 " کلیک کنید 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 28 18 🔴 حيات ‏ كارتونك كه در زبان عربى به آن عنكبوت گفته مى‏شود كارهاى عجيبى انجام مى‏دهد، بدون آن كه از كسى ياد گرفته باشد و يا آنها را تمرين كرده باشد. كارتونك براى شكار، دام را اختراع كرده است، دام وى تار اوست. تار وى از نخ‏هاى ابريشم مانند درست شده است، نخ‏هايى را كه خودش ايجاد كرده و خودش ريسيده است، و از آن نخ‏ها تار را بافته است. كارتونك تار را به شكل هندسى و محكم در مى‏آورد و براى شكار مگس دام قرار مى‏دهد. كارتونك پل را اختراع كرده است كه به وسيله آن از جوى‏ها عبور مى‏كند و از گودال‏هاى ژرف مى‏گذرد. پل كارتونك نخى است باريك كه خودش آن را ريسيده است و به وسيله باد دو سوى جو و گودال را به هم وصل مى‏كند، آنگاه خود را با سرعتى عجيب روى آن مى‏لغزاند تا از آن عبور كند. آيا مقدار طول پل را كارتونك از كجا به دست آورده است كه طول نخ را به همان اندازه قرار داده است؟ آيا ايصال پل را به وسيله باد كه به وى تعليم داده است؟ مقدار مقاومت پل را براى حمل خودش چه كسى به وى ياد داده است؟ گذشتن از روى پل را به وسيله ليز خوردن از چه كسى آموخته است؟ كارتونك، كشتى اختراع كرده است. برگ‏هاى درخت را جمع مى‏كند و با نخ‏هاى حريرى خودش برگ‏ها را به هم وصل مى‏كند و مى‏بندد، سپس آن را در آب مى‏اندازد و آب اين كشتى را تا آنجا كه دلخواه اوست مى‏برد و بارى را كه خودش نمى‏تواند ببرد كشتيش مى‏برد! كارتونك خندق‏هاى زمينى و پناهگاه‏هاى محكم مى‏سازد. و براى آنها درهاى محكمى قرار مى‏دهد و وسايل گريز از خطر را در آنها آماده مى‏كند. آيا اين كارها نشانه آن نيست كه آفريننده كارتونك بسيار دانا و توانا مى‏باشد؟ آرى، به قول حضرت سجاد عليه السلام: «يا مَنْ لا تَنْقَضى عَجائِبُ عَظَمَتِهِ» 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 206 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 دعای صحیفه‌ی سجادیه را مکرر در مکرر بخوانید. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
الحمدلله دعای 47 صحیفه سجادیه را به اتمام رساندیم ...... انشاالله از فردا دعای 48 صحیفه سجادیه را بند به بند شروع می کنیم ..... انشاالله
🙏 دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در روز عید قربان و روز جمعه " 👇 وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي يَوْمِ الْأَضْحَى وَ الْجُمُعَةِ His Supplication on the Day of Sacrifice and on Friday این دعا 29 بند دارد 👌متن و صوت دعا 👇 📋 https://b2n.ir/sahife2_048 🌷 کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای صحیفه سجادیه 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در روز عید قربان و روز جمعه " ⏺دعای چهل و هشتم، از دعاهای صحیفه سجادیه است که امام سجاد(ع) در روز عید قربان و روز جمعه آن را می‌خواند. بیان ویژگی‌های عید قربان و روز جمعه، نزول رحمت‌های خاص خدا در این ایام و مسئله رهبری در جامعه اسلامی از مضامین این دعا است. حضرت زین العابدین(ع) با اشاره به این که حاکم جامعه اسلامی باید معصوم باشد، از افتادن حکومت به‌دست نااهلان ابراز تأسف می‌کند.[ در این دعا بارها بر محمد و آل او صلوات فرستاده شده است. سرّ این تکرار، قدردانی از مقام پیامبر و اهل بیت دانسته‌ شده که سعادت دنیا و آخرت انسان‌ها مدیون ارشادگرای و هدایت آنان است و اینکه دیگران هرگز لایق مقام آنان نیستند . 👈 آموزه‌های این دعا به شرح ذیل است: 🔴 مبارک بودن روز جمعه و روز عید قربان 🔴 اختصاص فرمانروایی جهان به خدا و حمد و ستایش او 🔴 گردهمایی مسلمانان در روزهای عید برای نشان دادن عظمت اسلام 🔴 درخواست خیر از خدا به اندازه همه خیرهایی که به سایر بندگان داده است. 🔴 لزوم استفاده بجا از اسما و صفات خدا 🔴 بهره‌گیری بهتر از نعمات با شناخت خدا 🔴 بهشت و مقام‌های والا، ثمره لطف و رحمت خدا 🔴 درخواست درود بی‌نهایت بر محمد و آل‌محمد 🔴 پسندیده نبودن یاری خواستن از غیر خدا 🔴 رحمت خدا وسیع‌تر از گناهان بندگان 🔴 انجام ندادن اعمال صالح و خودبرتربینی از عواملمستجاب نشدن دعا 🔴 بی‌نیازی خدا از انسان و نیازمندی انسان به او 🔴 رسیدن به قله معرفت با استغفار 🔴 لزوم کسب آمادگی برای حضور در درگاه الهی 🔴 امید به شفاعت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در روز جمعه 🔴 هم‌ سنخی با اهل‌بیت شرط برخورادری از شفاعت آنان 🔴 اقرار به گناه و بدی بر درگاه الهی 🔴 اعتراف بر رحمت و بخشش گسترده خدا 🔴 اختصاص اقامۀ نماز عید قربان و جمعه به اوصیا و برگزیدگان 🔴 لعنت بر دشمنان اهل بیت(ع) 🔴 دین بازیچه حاکمان جور 🔴 مشارکت در ظلم ظالمان با خشنودی از کردار آنان 🔴 دعای برای تعجیل در فرج 🔴 دعا برای قرار گرفتن در زمره اهل توحید و ایمان 🔴 نجات از خشم و عذاب الهی با تضرع و زاری به درگاه او 🔴 اندوه دوری از رحمت خدا 🔴 نکردن خدا در کیفر گناهان بندگان 🔴 دعا برای در امان ماندن از بلاهای متعدد 🔴 حل مشکلات در پرتو قدرت الهی 🔴 رها شدن از سَکَرات موت با رشد کمالات انسانی 🔴 پناه بردن به خدا از خشم الهی در روز جمعه و روز عید قربان 🔴 خدا بزرگ ‌ترین تکیه‌ گاه 🔴 رهایی از مشکلات با تضرع به درگاه الهی 🔴 دعا برای ایمنی از عذاب الهی 🔴 دعا برای هدایت به سوی درگاه الهی 🔴 دعا برای نصرت از درگاه الهی 🔴 درخواست رحمت و مغفرت، کفایت در رزق و روزی از خدا 🔴 استغفار از گناهان 🔴 دعا برای حفظ از شرور و آفات 🔴 درخواست نیکی و خوبی در آنچه که برای خود مقرّر شده 🔴 اعتماد به خدا برتر از اعتماد به نفس ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
◀️ دعای صحیفه سجادیه در این آثار شرح شده است: 👈 شرح ‌های فارسی دیار عاشقان اثر حسین انصاریان شهود و شناخت اثر محمدحسن ممدوحی کرمانشاهی، شرح شرح و ترجمه صحیفه سجادیه اثر سید احمد فهری 👈 شرح‌ های عربی آفاق الروح اثر سید محمدحسین فضل الله. ریاض السالکین فی شرح صحیفه سید الساجدین اثر سید علیخان حسینی فی ظلال الصحیفه السجادیه اثر محمد جواد مغنیه 👈 شرح ‌های لغوی تعلیقات علی الصحیفه السجادیه اثر محمد بن مرتضی فیض کاشانی. شرح الصحیفه السجادیه اثر عزالدین جزائری. ✳️ کانال انس با 🆔 @sahife2
⏺ محتوای دعای 48 صحیفه سجادیه در کانال 👇 🔗 https://eitaa.com/sahife2/32557 ✳️ کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 هشتم 👤 استاد دعا 🖋کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
jpg2pdf.pdf
1.67M
دعای سیدالساجدین(ع) " هنگام " دعا 👌متن و صوت دعا 👇 📋 https://b2n.ir/652186 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی آسانی اعمال بر خداوند وَ سُئِلَ (علیه السلام): كَيْفَ يُحَاسِبُ اللَّهُ الْخَلْقَ عَلَى كَثْرَتِهِمْ؟ فَقَالَ (علیه السلام) كَمَا يَرْزُقُهُمْ عَلَى كَثْرَتِهِمْ. فَقِيلَ كَيْفَ يُحَاسِبُهُمْ وَ لَا يَرَوْنَهُ؟ فَقَالَ (علیه السلام) كَمَا يَرْزُقُهُمْ وَ لَا يَرَوْنَهُ. حضرت علی که درود خدا بر او باد ، در پاسخ كسى كه از او پرسيد : چگونه خداوند از مردم حساب مى كشد با وجود بسيارى آنها ؟ فرمودند: همان گونه كه آنان را با وجود بسيار بود نشان روزى مى دهد. پرسيدند: چگونه از آنها حساب مى كشد، در حالى كه مردم نمى بينندش؟ فرموذند: همان گونه كه روزيشان مى دهد و حال آنكه نمى بينندش. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ پاسخ جالب به دو سؤال: امام عليه السلام در اين گفتار حكمت آميز، به دو سؤال پيچيده جواب هاى قانع كننده اى مى دهد. نخست از آن حضرت سؤال كردند: خداوند چگونه به حساب همه مخلوقات با آن فزونى كه دارند مى رسد؟»؛ (وسُئِلَ عليه السلام: كَيْفَ يُحاسِبُ اللهُ الْخَلْقَ عَلى كَثْرَتِهِمْ؟). گويى سؤال كننده گمان مى كرد محاسبه خدا مانند محاسبه يك حسابدار از افراد مختلف است كه براى هر يك بايد مدتى وقت صرف كند و اگر تعداد آنها زياد باشد ممكن است ماهها و سالها طول بكشد؛ ولى از قدرت خدا وحسابگرى او غافل بود. امام عليه السلام براى او مثالى زد تا به نكته اصلى مطلب كه قدرت وسيع خدا بر همه چيز است پى ببرد. حضرت در پاسخ او فرمود: «همانگونه كه آنها را با آن فزونى كه دارند روزى مى دهد»؛ (فقال عليه السلام: كَمَا يَرْزُقُهُمْ عَلَى كَثْرَتِهِمْ). در ميان مردم، معمول است هنگامى كه افرادى مى خواهند مثلاً جيره غذايى خود را بگيرند به صف مى ايستند و هرچه شماره آنها بيشتر باشد صف آنها طولانى تر و مدت گرفتن جيره غذايى زيادتر مى شود. در حالى كه خداوند در آنِ واحد جيره غذايى همه را به آنها مى رساند بى آنكه صفى وجود داشته باشد يا براى آن معطل شوند. البته اين جيره غذايى تدريجى و روز به روز است؛ اما در هر روز همه را همزمان روزى مى دهد. كسى كه چنين قدرتى دارد، درمورد حساب نيز همه را در زمان واحد محاسبه مى كند. سؤال كننده سپس سؤال ديگرى را در همين موضوع عنوان كرد و تصورش اين بود كه محاسبه كردن نياز به رويارويى دارد، در حالى كه مردم خدا را نمى بينند، ازاينرو سؤال كرد چگونه آنها را محاسبه مى كند در حالى كه او را نمى بينند؟ (فَقِيلَ: كَيْفَ يُحاسِبُهُمْ وَلا يَرَوْنَهُ؟). امام عليه السلام در اينجا نيز با ذكر همان مثال سابق شنونده را قانع ساخت، فرمود: «همانگونه كه به همه آنها روزى مى دهد و او را نمى بينند»؛ (فَقالَ عليه السلام: كَمَا يَرْزُقُهُمْ وَلاَ يَرَوْنَهُ). از آسمان و زمين براى آنها روزى مى فرستد، درختان ميوه مى دهند، زمينها دانه هاى غذايى را پرورش مى دهند، حيوانات شيرده شير مى دهند و خلاصه ابر و باد و مه و خورشيد و فلك دركارند و روزىِ روزى خواران را مى رسانند بى آنكه كسى رازق حقيقى را با چشم ببيند. در قيامت نيز همين گونه است: نامه هاى اعمال گشوده مى شوند و همه انسانها در برابر ميزان عدل پروردگار قرار مى گيرند و وزن اعمال آنان و محاسبه كارهاى تمام عمرشان، در يك لحظه انجام مى شود. همانگونه كه قرآن مجيد در هشت آيه مختلف قرآن فرموده است: خداوند، «سريع الحساب» است. (إِنَّ اللهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ)، (وَاللهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ)، (وَهُوَ سَرِيعُ الْحِسَابِ). در روايات اسلامى نيز مى خوانيم: «إنَّهُ سُبْحانَهُ يُحاسِبُ جَميعَ عِبادِهِ عَلى مِقْدارِ حَلْبِ شاةٍ؛ خداوند حساب همه بندگان را در زمان كوتاهى به اندازه دوشيدن گوسفند رسيدگى مى كند». در روايت ديگرى آمده است: «إنَّ اللهَ تَعالى يُحاسِبُ الْخَلائِقَ كُلَّهُمْ في مِقْدارِ لَمْحِ الْبَصَرِ؛ خداوند حساب همه بندگان را در يك لحظه مى رسد». در حديث ديگرى وارد شده است: «بِمِقْدارِ فَواقِ النّاقَةِ». «فَواق» به عقيده بعضى به معناى فاصله ميان دو بار دوشيدن شير از شتر است كه مقدارى مى دوشند، كمى صبر مى كنند و مجددآ مى دوشند. اين فاصله را «فواق» مى نامند. بعضى نيز آن را به معناى فاصله اى مى دانند كه ميان باز كردن انگشتان و بستن آن به هنگام دوشيدن شير با انگشت پيدا مى شود و در هر صورت كنايه از زمان بسيار كوتاه است. بعضى تصور كرده اند كه ميان آنچه امام عليه السلام در اين كلام شريف فرموده و با آيات قرآن هماهنگ است كه خدا را در آيات زيادى «سَريعُ الْحِساب» معرفى كرده است، با آيه ديگرى كه مى گويد: روز قيامت به مقدار پنجاه هزار سال طول مى كشد: (فِى يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ) منافاتى وجود دارد، زيرا آيات سرعت حساب و رواياتى كه در ذيل آن وارد شده مى گويد: حساب همه خلايق به سرعت انجام مى گيرد؛ در حالى كه آيه سوره «معارج» زمان آن را پنجاه هزار سال گفته است؛ ولى با توجه به اينكه اين آيه هيچ سخنى درباره مسئله حسابرسى خلائق دربر ندارد، مى توان گفت كه توقف گروهى در عرصه محشر به مدت طولانى نه براى حسابرسى، بلكه نوعى مجازات و سرگردانى است واين درباره كافران و بدكاران است وگرنه مطابق بعضى از روايات، مؤمن توقفش در عرصه محشر بسيار كوتاه است.
در حديثى آمده است كه بعد از نزول آيه فوق، ابو سعيد خدرى كه از صحابه پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله بود خدمتش عرضه داشت كه چقدر اين روز طولانى است! پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: «وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ إِنَّهُ لَيُخَفَّفُ عَلَى الْمُوْمِنِ حَتَّى يَكُونَ أَخَفَّ عَلَيْهِ مِنْ صَلاةٍ مَكْتُوبَةٍ يُصَلِّيهَا فِي الدُّنْيَا؛ قسم به كسى كه جان من در قبضه قدرت اوست اين روز طولانى آنقدر نسبت به فرد باايمان سبك مى شود كه حتى از مدت زمان خواندن يك نماز كه در دنيا مى خواند كمتر خواهد بود». 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنّى قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الْدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِى وَ لْيُؤمِنُوا بِى لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ‏ و هرگاه بندگانم از تو درباره من پرسند (بگو:) همانا من نزدیكم؛ دعاى نیایشگر را آنگاه كه مرا مى‌خواند پاسخ مى‌گویم. پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند، باشد كه به رشد رسند. 1- دعا در هرجا ودر هر وقت كه باشد، مفید است. چون خداوند مى‌فرماید: من نزدیك هستم. «فانّى قریب» 2- خداوند به ما نزدیك است، ولى ما چطور؟ اگر گاهى قهر او دامن ما رامى‌گیرد، به خاطر دورى ما از خداوند است كه در اثر گناهان مى‌باشد. «فانّى قریب» 3- استجابت خداوند دائمى است، نه موسمى. «اُجیب» نشانه‌ى دوام است. 4- با آنكه خدا همه چیز را مى‌داند،امّا دعا كردن وظیفه‌ى ماست. «فلیستجیبوا لى» 5 - دعا آنگاه به اجابت مى‌رسد كه همراه با ایمان باشد. «فلیؤمنوا بى» 6- دعا، وسیله‌ى رشد و هدایت است. «لعلّهم یرشدون» با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا