eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
👈 يا مَنْ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ اى آن كه، شگفتى‏هاى عظمتش به پايان نمى‏رسد! ✔️(برای دیدن ذره ای از و گردش در بدن انسان ، روی عبارت دعا کلیک کنید ) 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 3 1 🔴 درباره خون بدن آورده‏اند: خون مايه زندگى است و آن در انسان و مهره داران سرخ رنگ، و مركّب از دو قسمت است: سلول‏هاى خون و پلاسما. سلول‏هاى خون از سه گروه تشكيل يافته‏اند: گلبول‏هاى قرمز و گلبول‏هاى سفيد و پلاكت‏ها. گلبول‏هاى قرمز مأمور رسانيدن اكسيژن به بافت‏ها هستند؛ گلبول‏هاى سفيد مدافع تن در برابر هجوم ميكرب‏ها و ذرّات خارجى‏اند و پلاكت‏ها مانع خونريزى مى‏شوند. پلاسما غذاى بافت‏ها را تأمين مى‏نمايد و مواد اضافى را از بافت‏ها گرفته‏ از راه كليه به نام ادرار خارج مى‏سازد. خون در ضمن گردش از غده‏هاى مترشح داخلى موادى مى‏گيرد و براى انتظام تن، آنها را به همه جا مى‏برد. مسلّم است در اين گيرودار دسته‏اى از گلبول‏هاى خون پير و فرسوده شده از دايره فعاليت خارج مى‏شوند و گلبول‏هاى تازه نفس جانشين آنها مى‏گردند. عمر گلبول‏هاى قرمز در حدود چهار ماه، امّا عمر گلبول‏هاى سفيد و پلاكت‏ها كوتاه‏تر است. پس كمبود خون از كجا تأمين مى‏شود؟ در بدن دستگاه‏هايى وجود دارد به نام دستگاه‏هاى خون ساز و آنها شامل مغز استخوان‏هاى گِرد و پهن و طحال و عقده‏هاى لنفاوى‏اند. مغز استخوان‏ها مأمور ساختن گلبول‏هاى سفيد هسته‏اى و پلاكت‏ها مى‏باشند، طحال و عقده‏هاى لنفاوى سازنده گلبول‏هاى سفيد يك هسته‏اى‏اند و اين دو دستگاه در دوران زندگى دائم در كارند. در بدن هم قرنطينه‏اى وجود دارد و آن مأمور است عناصر فرسوده خونى را بازداشته و متلاشى سازد، در عوض دستگاه‏هاى خون ساز سلول‏هاى تازه نفس را وارد گردش خون مى‏نمايد. در مدّت زندگى انسان سالم اين روش برقرار است. اين است سرّ زندگى كه آثار آن در هر جا به شكلى نمودار است! 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 239 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 3 2 🔴 كارل كه از اساتيد بزرگ قرن معاصر است، درباره خون و محيط داخلى آن مى‏گويد: محيط داخلى، جزئى از بافت‏ها و از آن غير قابل تفكيك است و ادامه زندگى براى اندام‏هاى بدن بدون آن ممكن نيست. تمام تظاهرات حيات عضوى و حالت سلسله عصبى و افكار و اميال ومحبّت‏ها و خشونت‏هاى ما و زشتى و زيبايى جهان در ديده ما با حالت فيزيكو شيميايى اين محيط بستگى دارد. اين محيط از خون كه در شريان‏ها و وريدها گردش مى‏كند، و مايعى كه از جدار مويرگ‏ها مى‏گذرد و در ما بين اندام‏ها و بافت‏ها نفوذ مى‏كند تشكيل شده است و به اين ترتيب مى‏توان يك محيط عمومى شامل خون و محيطهاى موضعى كه به وسيله لنف بين بافتى ايجاد مى‏شود تميز داد. هر عضوى به استخرى مملوّ از نباتات آبى شبيه است كه به وسيله نهر كوچكى سيراب مى‏شود. آب را كد استخر نظير با لنفى است كه سلول‏ها در آن شناورند و مازاد تغذيه گياهان و مواد شيميايى ديگرى كه آزاد مى‏كنند در آن ريخته مى‏شود. ميزان ركود يا آلودگى اين به سرعت حجم جويبارى كه در آن مى‏ريزد بستگى دارد، همچنين تركيب لنف بين بافتى نيز به وسيله مقدار خون شريان مغذّى عضو تنظيم مى‏شود. در هر حال خون است كه به طور مستقيم يا غير مستقيم تركيب محيطى را كه در آن تمام سلول‏هاى بدن زندگى مى‏كنند مى‏سازد. خون نيز بافتى مانند همه بافت‏هاى ديگر بدن است و تقريباً شامل 30000 ميليارد گلبول قرمز و 50 ميليارد گلبول سفيد است. اين گلبول‏ها مانند ساير سلول‏هاى بدن در ميان تار و پودى ثابت نشده‏اند، بلكه در مايعى به نام پلاسما شناورند و به اين ترتيب خون، بافت سيّالى است كه تمام قسمت‏هاى بدن را فرا مى‏گيرد و به هر سلول غذايى را كه نيازمند است مى‏رساند، در عين حال محصولات زايد زندگى بافتى را نيز جمع آورى مى‏كند، به علاوه مواد شيميايى لازم و سلول‏هايى كه بتوانند نواحى آسيب ديده بدن را از نو ترميم كنند نيز با خود دارد و با اين عمل شگفت انگيزش بمانند سيلابى است كه به كمك گل و لاى و تنه‏هاى درختى كه با خود كنده و آورده است خانه‏هاى خراب شده مسيرش را از نو ترميم مى‏كند. ساختمان پلاسماى خون در حقيقت آن چيزى نيست كه شيميست‏ها تصور مى‏كنند و علاوه بر موادى كه آزمايش‏هاى ايشان نشان داده است عناصر فراوان ديگر نيز در خود دارد. از يك طرف محقّقاً محلولى از بازها و اسيدها و املاح و پروتيين‏هايى است كه وان اسليك و هندرسون قوانين تعادل فيزيكو شيميايى آنها را كشف كرده‏اند و به علت اين تركيب خاص، خون مى‏تواند با وجود ترشحات دائمى مواد اسيدى بافت‏ها، حالت يونى خود را كه خيلى نزديك به خنثى است حفظ كند و براى تمام سلول‏هاى بدن محيط تغييرناپذيرى كه نه زياد قليايى ونه اسيد است بسازد، ولى از طرف ديگر شامل پروتيين‏ها و پلى پيتيدها و اسيدهاى آمينه و قندها و چربى‏ها و مايه‏ها و مقادير ناچيزى از فلزات مختلف و محصول ترشحات غدد داخلى و بافت‏ها نيز هست و ما هنوز به خوبى ماهيت بسيارى از اين مواد را نمى‏شناسيم و به زحمت مى‏توانيم اعمال پيچيده و متعدد آنها را توجيه كنيم. در پلاسماى خون براى هر بافتى غذاى مخصوص همان بافت و موادى كه اعمال آن را تند يا برعكس آهسته مى‏كند وجود دارد و به اين جهت مثلًا بعضى چربى‏ها توام با پروتيين‏هاى سرم مى‏توانند از قدرت تقسيم سلولى بكاهند و حتى‏ آن را يكباره متوقف سازند. همچنين در سرم خون عناصرى يافت مى‏شود كه مى‏توانند مانع از رشد باكترى‏ها گردند. اين مواد در نسوجى كه مورد حمله ميكرب‏ها قرار گرفته است تهيه مى‏شود و براى دفاع به كار مى‏رود، به علاوه در پلاسما ماده‏اى به نام فيبرينوژن موجود است كه به شكل فيبرين در مى‏آيد و با چسبندگى خاص خود به زودى روى عروق زخمى شده را مى‏پوشاند و از خونروى جلوگيرى مى‏كند. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 239 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 3 3 🔴 سلول‏هاى خونى يعنى گلبول‏هاى سفيد و قرمز وظيفه بزرگى را در تشكيلات محيط داخلى دارند. در حقيقت پلاسما نمى‏تواند جز مقدار كمى از اكسيژن هوا را در خود حل و ذخيره كند و اگر گلبول‏هاى قرمز مقدار كافى اكسيژن با خود حمل نمى‏كردند، تهيه اين ماده حياتى براى توده عجيب سلول‏هاى بدن كه دائماً طلب اكسيژن مى‏كنند به وسيله پلاسما غير ممكن بود. گلبول قرمز سلول زنده‏اى نيست، بلكه كيسه كوچكى پر از هموگلوبين است كه هنگام عبور از ريه، اكسيژن هوا را در خود مى‏گيرد و چند لحظه بعد آن را به سلول‏هاى گرسنه بافت‏ها پس مى‏دهد. در همين حال سلول‏ها اسيد كربونيك و ديگر مواد زايد را نيز در خون مى‏ريزند. گلبول‏هاى سفيد برعكس، سلول‏هاى زنده‏اى هستند كه گاهى در ميان پلاسماى خون شناورند و گاهى نيز از جدار مويرگ‏ها مى‏گذرند و تا سطح سلول‏هاى مخاط روده و اندام‏هاى ديگر مى‏خزند. به وسيله اين عوامل است كه خون از عهده انجام وظايف خود مانند يك نسج سيّال و عامل ترميم نسوج فرسوده و در عين حال محيطى مايع و جامد بر مى‏آيد و به هر جا كه وجودش لازم باشد خود را مى‏رساند. به وسيله خون در پيرامون ميكرب‏هايى كه به يك ناحيه بدن هجوم آورده‏اند به زودى توده بزرگى از گلبول‏هاى سفيد حاضر مى‏شوند و به مبارزه مى‏پردازند. همچنين خون براى ترميم زخم‏هاى پوستى و اندام‏ها مواد ضرورى را با خود همراه‏ مى‏آورد. گلبول‏ها در اين جا به شكل سلول‏هاى ثابت در مى‏آيند و به دور خود رشته‏هاى هم بندى ايجاد و نسوج مجروح را مرمّت مى‏كنند. مايعات و سلول‏هايى كه از مويرگ‏ها خارج مى‏شود، محيط موضعى بافت‏ها و اندام‏ها را مى‏سازد. مطالعه اين محيط تقريباً غير ممكن است، چنانكه «رو» آزمايش كرده است اگر در بدن موجود مواد خاصى كه رنگ آنها برحسب حالت اسيدى بافت‏ها تغيير مى‏كند تزريق نمايند اندام‏ها به رنگ‏هاى گوناگونى در مى‏آيند و به اين ترتيب مشاهده اختلاف محيطهاى داخلى موضعى ممكن مى‏گردد. در حقيقت اين تغييرات عميق‏تر از آن است كه به نظر مى‏آيد ولى ما قادر به شناسايى تمام خصايص آن نيستيم. در دنياى وسيع بدن آدمى، كشورهاى مختلفى مى‏توان يافت و با اين كه كشورها همه از انشعابات يك رودخانه سيراب مى‏شود معهذا خواص آب درياچه‏ها و استخرهاى آنها با ساختمان زمين و نوع نباتات هر كشورى فرق مى‏كند. هر بافتى و هر اندامى به كمك پلاسماى خون، محيط خاص خود را مى‏سازد و سلامت يا بيمارى و قدرت يا ضعف و سعادت و تيره روزى هر يك از ما با همكارى متقابل سلول‏ها و اين محيط بستگى دارد.» آرى، به قول حضرت زين العابدين عليه السلام: «يا مَنْ لا تَنْقَضى عَجائِبُ عَظَمَتِهِ» 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 239 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
⏺ دعای صحیفه‌ی سجادیه را مکرر در مکرر بخوانید. این دعای پنجم صحیفه‌ی سجادیه مال ماست. 👤 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز عید و روز " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عید قربان و روز جمعه: 🔹اللَّهُمَّ مَنْ تَهَيَّأَ وَ تَعَبَّأَ وَ أَعَدَّ وَ اسْتَعَدَّ لِوِفَادَةٍ إِلَى مَخْلُوقٍ رَجَاءَ رِفْدِهِ وَ نَوَافِلِهِ وَ طَلَبَ نَيْلِهِ وَ جَائِزَتِهِ، فَإِلَيْكَ يَا مَوْلاىَ كَانَتِ الْيَوْمَ تَهْيِئَتِى وَ تَعْبِئَتِى وَ إِعْدَادِى وَ اسْتِعْدَادِى رَجَاءَ عَفْوِكَ وَ رِفْدِكَ وَ طَلَبَ نَيْلِكَ وَ جَائِزَتِكَ🔹 🔸خديا! هر كس آماده و مهيا گرديد و ساخته و پرداخته شد كه به آستانه مخلوقى حاجت برد و بخشش و عطا و صلت و جايزه او را چشم داشت،ای خدای نعمت دهنده امروز آمادگى و تهيه و ساختگى من سو آستانه تو است و اميد عفو و بخشش و جايزه از تو دارم🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مختصر الهى هر كس براى حركت به سوى مخلوقى به اميد صله و بخشش و جايزه‏ى او مهيا شد و بار بست و ساز و برگ فراهم آورد و آماده‏ى سفر شد، و مهيا شدن امروز من و بار بستنم و ساز و برگ فراهم آوردن و آماده شدنم به اميد عفو و صله‏ى تو و درخواست جايزه و عطايت به سوى توست، «اللهم من تهيا و تعبا و اعد و استعد لوفاده الى مخلوق رجاء رفده و نوافله و طلب نيله و جائزته». تعبا بمعنى تهيا. و التكرار للتاكيد و اختلاف اللفظ. يقال: عبات الجيش و تعبات تعبئه، اى: رتبتهم فى مواضعهم و هياتهم للحرب ميمنه و ميسره و قلبا و جناحين. و كذا اعد و استعد. يقال: اعد لامر كذا: هياه. و الاستعداد للامر: التهيوله. و وفد اليه يفد وفدا و وفودا و وفاده: قدم. و «رجاء» منصوب بنزع الخافض. و التقدير: لرجاء رفده. و كذا «طلب نيله». و الرفد- بالكسر-: العطاء و الصله. و النوافل: جمع النافله، و هى عطيه التطوع من حيث لا يجب. و منه نافله الصلاه. و كذا النيل. و الجائزه: العطيه.. يقال: اجازه يجيزه، اذا اعطاه. و منه حديث العباس: «الا امنحك؟! الا اجيزك؟!»، اى اعطيك. يعنى: بار خدايا، هر كسى مهيا و معد و مستعد اين شده‏اند كه پيش مخلوقى روند به اميد عطا و بخشش او و طلب جايزه و عطيه از او كنند. «فاليك- يا مولاى- كانت اليوم تهيئتى و تعبئتى و اعدادى و استعدادى رجاء عفوك و رفدك و طلب نيلك و جائزتك». پس به سوى تو است- اى خداوند و صاحب من- امروز مهيا شدن و اعداد و استعداد من به اميد عفو تو و عطيه‏ى تو و طلب كردن عطيه و جايزه‏ى تو ادامه دارد ... ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 خدایا هر کس به سوی محبوبش کوله بار سفر می بندد و من هم امروز کوله بارم را بسته و به سوی تو می آیم مرا بپذیر !! ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی اهمیت دوستی و مودت وَ قَالَ (علیه السلام): مَوَدَّةُ الْآبَاءِ، قَرَابَةٌ بَيْنَ الْأَبْنَاءِ؛ وَ الْقَرَابَةُ إِلَى الْمَوَدَّةِ، أَحْوَجُ مِنَ الْمَوَدَّةِ إِلَى الْقَرَابَةِ. حضرت علی که درود خدا بر او باد فرمودند: دوستى ميان پدران، سبب خويشاوندى فرزندان است، و خويشاوندى به دوستى نيازمندتر است از دوستى به خويشاوندى. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ برترى دوستى بر خويشاوندى: قسمت اول ⏺ امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به دو نكته مهم كه با يكديگر ارتباط دارند اشاره فرموده، نخست مى گويد: «دوستى در ميان پدران به منزله خويشاوندى در ميان فرزندان است»؛ (مَوَدَّةُ الآاْبَاءِ قَرَابَةٌ بَيْنَ الاَْبْنَاءِ). اشاره به اينكه پدران، دوستى با دوستان خود را براى فرزندان به ارث مى گذارند و فرزندانشان به قدرى به هم نزديك مى شوند كه گويى با هم برادرند و بسيار ديده شده است كه پدرانِ يكديگر را عمو خطاب مى كنند. البته اين سخن در جوامعى صادق است كه عواطف در آن كمرنگ نشده است و فرزندان تنها اموال پدران را به ارث نمى برند، بلكه عواطف آنها را نيز به ارث مى برند. از بعضى روايات نيز استفاده مى شود كه مودت و دوستى طولانى به منزله قرابت است. امام على بن موسى الرضا عليه السلام مى فرمايد: «مَوَدَّةُ عِشْرِينَ سَنَةً قَرَابَةٌ؛ دوستى بيست سال، خويشاوندى است». در جمله دوم به اين نكته اشاره مى فرمايد كه «خويشاوندى، به دوستى نيازمندتر است تا دوستى به خويشاوندى»؛ (وَالْقَرَابَةُ إِلَى الْمَوَدَّةِ أَحْوَجُ مِنَ الْمَوَدَّةِ إِلَى الْقَرَابَةِ). يعنى خويشاوندان هنگامى ارزش دارند كه داراى محبت باشند و هرچه پيوند خويشاوندى نزديكتر باشد، مودت و دوستى بيشترى لازم دارد. در حالى كه دوستى و محبت نيازى به خويشاوندى ندارد؛ ممكن است افراد سالها با هم دوست باشند و هيچ رابطه خويشاوندى بين آنها نباشد. درنتيجه، برترى دوستى و محبت بر خويشاوندى ثابت مى شود. ضرب المثل معروفى است كه به كسى گفتند: دوستت را بيشتر دوست دارى يا برادرت را؟ گفت: برادرى را دوست دارم كه با من دوست باشد. بنابراين هر دو جمله رابطه دوستى و خويشاوندى را بيان مى كند؛ جمله اول به گونه اى و جمله دوم به گونه اى ديگر. مرحوم محقق كمره اى اين كلام حكيمانه را به شعر فارسى درآورده مى گويد: مِهر پدران براى اولاد باشد چو نَسَب شعار و پيوند خويشى به مودت است محتاج بيش از خود دوستى به پيوند ادامه دارد .... 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ برترى دوستى بر خويشاوندى : قسمت 2 ⏺ مى دانيم اسلام آيين محبت و مودت است و قرآن پيوسته خدا را به رحمانيت و رحيميت مى ستايد. واژه رحمت صدها بار در قرآن به كار رفته و در نمازهاى روزانه حداقل بيش از 60 بار خدا را به رحمت و رحمانيت ياد مى كنيم، تا آنجا كه محبت به عنوان ميراث گرانبهايى از پدران به فرزندان مى رسد. در حديثى از رسول خدا صلي الله عليه وآله مى خوانيم: «ثَلاثٌ يُطْفينَ نُورَ الْعَبْدِ: مَنْ قَطَعَ أوِدَّاءُ أَبيهِ، وَغَيَّرَ شَيْبَتَهُ، وَرَفَعَ بَصَرَهُ فِى الْحُجُراتِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يُؤْذَنَ لَهُ؛ سه چيز است كه نور (ايمان) بندگان را خاموش مى كند: كسى كه با دوستان پدرش قطع رابطه كند و محاسن سفيد خود را تغيير دهد (اشاره به اينكه به هنگام پيرى بعضى كارهاى سبك سرانه جوانى و كودكى را انجام دهد) و به داخل خانه هاى ديگران بدون اينكه اجازه اى به او دهند نگاه كند». بنابراين نه تنها انسان دوستان قديم خود را نبايد فراموش كند و در حيات وممات به ياد آنها باشد و به آنها خدمت كند، بلكه اگر پدرش نيز دوستى داشته بعد از پدر، جانشين پدر شود و با آنها همان محبتى را داشته باشد كه پدرش داشته است. به خصوص به هنگام فراز و نشيب هاى زندگى كه دوستان ازنظر موقعيت اجتماعى متفاوت مى شوند نبايد اين تفاوت سبب فراموشى دوستان قديم شود بلكه نبايد تفاوت مقام، ثروت، علم يا ساير امتيازهاى فردى و اجتماعى مانعى در اين راه ايجاد كند و اگر تمام پيوندهاى سابق را نمى تواند نگه دارد لااقل بخشى از آن را داشته باشد. در حديثى از امام صادق عليه السلام مى خوانيم: «إذا كانَ لَکَ صَديقٌ فَوُلِّىَ وِلايَةً فَأَصَبْتَهُ عَلَى الْعُشرِ مِمّا كانَ لَکَ عَلَيْهِ قَبْلَ وِلايَتِهِ، فَلَيْسَ بِصَديقِ سُوءٍ؛ هرگاه دوستى داشته باشى و حكومت و رياستى پيدا كند و حداقل يك دهم پيوند سابق را با تو حفظ كند دوست بدى نيست». توجه داشته باشيد كه نمى فرمايد دوست خوبى است مى فرمايد دوست بدى نيست، دوست خوب و كامل العيار آن است كه صددرصد رابطه مودت گذشته را حفظ كند و مال و مقام، او را دگرگون نسازد. البته بايد توجه داشت كسانى كه به مقام والايى مى رسند اشتغالات و گرفتارى هاى آنها نسبت به سابق بيشتر مى شود و نمى توان انتظار داشت تمام آنچه را در سابق با دوستان خود داشته انجام دهد وشايد به همين دليل امام عليه السلام آنها را معذور مى دارد كه لااقل يك دهم پيوند محبت سابق را حفظ كنند. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالْشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى‏ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى‏ عَلَيْكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ‏ حرام در برابر و (اگر دشمنان احترام آنرا شكستند و با شما جنگ كردند، شما نیز حقّ دارید مقابله به مثل كنید. زیرا) حرمت‌ها را (نیز) است وهركس به شما تجاوز كرد، به مانند آن تجاوز، بر او تعدى كنید و از خدا بپرهیزید (كه زیاده‌روى نكنید) و بدانید كه خداوند با پرهیزگاران است. 1- همه‌ى زمان‌ها یكسان نیستند، حرمت بعضى ماهها باید حفظ شود. «الشهر الحرام» 2- در اسلام بن‌بست وجود ندارد. حفظ اسلام و جان مسلمان‌ها بر حفظ احترام مكان‌ها و زمان‌ها مقدّم است. «فمن اعتدى علیكم فاعتدوا علیه» 3- اسلام، دین تجاوز و تعدّى نیست، ولى تعدّى و تجاوز دیگران را نیز نمى‌پذیرد. «فمن اعتدى علیكم فاعتدوا علیه» 4- حتّى در برخورد با دشمنان، عادل باشیم. «فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدى علیكم» 5 - سیستم قانون‌گذارى باید به نحوى باشد كه موجب یأس مسلمین وجرأت كفّار نگردد واصل مقابله به مثل به همین خاطر است. «فاعتدوا... بمثل ما اعتدى» با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
⏺ وصل با دلدار میباید مرا فصل از اغیار می باید مرا چون نیم از اصل خود ببریده اند نالهای زار می باید مرا من کجا و رسم عقل و دین کجا مست یارم یار می باید مرا بی وصال او نمیخواهم دار بعد از جار میباید مرا عشق از نام نکو ننگ آیدش عاشقم من عار می باید مرا عقل دادم بستدم دیوانگی شیوهٔ این کار میباید مرا تا بکی این راز را پنهان کنم مستی و اظهار میباید مرا سر زمن سر میزند بی اختیار محرم اسرار میباید مرا گفتگو بگذار و کار کن در ره او کار میباید مرا ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 يا مَنْ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ اى آن كه، شگفتى‏هاى عظمتش به پايان نمى‏رسد! ✔️( لطفا برای دیدن ذره ای از ، روی اعداد " 1 2 3 " کلیک کنید ) 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 4 انسان‏ 🔴 «اسكلت سر شامل سر، جمجمه و استخوان بندى صورت مى‏باشد. كاسه سر جعبه‏اى است كه در داخل آن مغز قرار گرفته، داراى يك سقف و يك قاعده غير منظم است. كاسه سر هشت استخوان دارد كه چهار عدد آن فرد، مرسوم به استخوان پيشانى و چهار عدد زوج. در استخوان بندى صورت چهارده استخوان وجود دارد كه به قسمت قُدّام و قاعده كاسه سر آويزان است و آرواره‏هاى فوقانى و تحتانى را تشكيل مى‏دهد. آرواره‏هاى فوقانى از سيزده استخوان تشكيل شده، آرواره تحتانى فقط از يك استخوان موسوم به استخوان فكّ اسفل تشكيل مى‏يابد، بين استخوان صورت و كاسه سر حفره‏هايى وجود دارد كه اعضاى حواسّ باصره و شامّه و ذائقه در آنها قرار مى‏گيرند. حنجره از قسمت‏هاى زير ساخته شده است: 1- غضروف‏ها 2- مفاصل‏ 3- عضلات‏ 4- مخاط. غضروف‏هاى ثابت يازده عددند كه سه تا فرد و ميانى و چهار تا زوج مى‏باشند. غضروف‏هاى غير ثابت يكى فرد و ميانى و ديگرى زوج و طرفى است. حنجره زن كوچكتر از حنجره مرد است و هر قدر حنجره كوچكتر باشد صدا نازكتر است! 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 244 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 5 سازمان ‏ انسان 🔴 كه در بدن يك انسان متوسط پنج تا شش ليتر حجم دارد، هر دفعه يك بار در مدار بسته‏اى به گردش در مى‏آيد. در هر 24 ساعت قلب در حدود ده هزار ليتر خون دريافت داشته و از خود مى‏راند. در دوران يك عمر متوسط كه آن را هفتاد سال حساب كنيم قلب پانصد ميليون بار بدون حتى يك استراحت كوتاه و يك فرصت ترميمى با نظم ثابت و لايتغيّرى ضربان دارد. معهذا بايد بدانيم كه بدون استراحت، هيچ عضله‏اى تاب مقاومت ندارد و قلب هم يك عضو است. فاصله كوتاهى كه بين هر دوره انقباض قلب يعنى مابين هر دو ضربان قلب وجود دارد با تمام ناچيز بودنش براى استراحت قلب كافى است و قلب در همين لحظه كوتاه استراحت كرده براى ضربه بعدى نيرو ذخيره مى‏كند. قلب طبيعى مانند خود انسان، نيم بيشترى از عمرش را در استراحت و بى خبرى مى‏گذارند، به علاوه خود عضله قلب جيره غذايى اضافى دارد و از آنجا كه مأمور پخش و توزيع غذا به بافته‏هاى بدن است درباره خود نوعى خاصه، خرجى اعمال مى‏كند. گر چه وزن قلب برابر يك دويستم وزن بدن است، يك بيستم خون‏ در بدن را صرف تغذيه خودش مى‏كند. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 245 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 6 دستگاه ‏ انسان 🔴 در ميان شگفتى‏هاى حيات و وجود اسرارآميز انسان، هيچ پديده‏اى عجيب‏تر از چگونگى انتقال امواج عصبى از مغز در طول رشته‏هاى عصبى و رسيدن به عضلات يعنى در حقيقت مكانيسم تبديل انديشه به عمل نيست. سال‏هاست كه دو گروه از دانشمندان و محقّقان كه هر يك طرفدار يك نظريه به خصوص هستند براى پى بردن به چگونگى اين انتقال عصبى به تحقيق و تتبّع مشغولند يك دسته از اين محققان تصور مى‏كنند كه انتقال انديشه و فكر از مغز و تبديل آن به عمل و حركت منشأ شيميايى دارد و فرآورده‏هاى به خصوص شيميايى عامل سير امواج عصبى از مغز به اندام‏ها هستند. دسته ديگر بيشتر طرفدار نظريه انتقال الكتريكى هستند و كيفيت عبور موج عصبى را در نتيجه ايجاد جريان‏هاى خفيف الكتريكى مى‏دانند. تا اين لحظه هيچ يك از اين دو گروه نتوانسته‏اند چگونگى سير امواج عصبى را كاملًا توجيه كنند، در حالى كه تحقيقات آنها نشان مى‏دهد كه هر يك تا حدى به حقيقت و نتيجه نزديك گرديده‏اند.» 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 246 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 دعای صحیفه‌ی سجادیه را مکرر در مکرر بخوانید. این دعای پنجم صحیفه‌ی سجادیه مال ماست. 👤 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2