eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🙏 دعای صحیفه‌ی سجادیه را مکرر در مکرر بخوانید. این دعای پنجم صحیفه‌ی سجادیه مال ماست. 👤 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی پرهیز از گمان مؤمنین وَ قَالَ (علیه السلام): اتَّقُوا ظُنُونَ الْمُؤْمِنِينَ، فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ الْحَقَّ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ. حضرت علی که درود خدا بر او باد در ارزش و گمان مؤمن فرمودند: از گمان مؤمنان بپرهيزيد كه خدا حق را بر زبان آنان قرار داده است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ فراست مؤمن: ⏺ امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكته اى درباره افراد باايمان اشاره كرده، مى فرمايد: «از فراست و گمان افراد باايمان برحذر باشيد، زيرا خدا حق را بر زبان (و فكر) آنها قرار داده است»؛ (اِتَّقُوا ظُنُونَ الْمُؤْمِنِينَ، فَإِنَّ اللّهَ تَعَالَى جَعَلَ الْحَقَّ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ). به يقين قلب مؤمن همچون آيينه صاف و بى زنگارى است كه چهره حقايق در آن منعكس مى شود و به همين دليل گاه از آينده و از امور پنهانى موجود آگاه مى شوند. اين سخن شبيه چيزى است كه از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله نقل شده و در ذكر سند اين حكمت به آن اشاره كرديم كه مى فرمايد: «إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً يَعْرِفُونَ النَّاسَ بِالتَّوَسُّمِ؛ خدا بندگانى دارد كه مردم را با هشيارى خاص خود مى شناسند و از خفاياى كار آنها باخبر مى شوند» و در جاى ديگر مى فرمايد: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُوْمِنِ فَإِنَّهُ يَنْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ؛ از فراست و هشيارى افراد باايمان بپرهيزيد، چراكه آنها با نور خدا نگاه مى كنند». هدف از بيان اين مطلب آن است كه افراد، در پنهانى نيز كارهاى خلاف انجام ندهند، زيرا دوستان باايمان آنها كه با نور الهى نگاه مى كنند ممكن است از آن باخبر شوند و آبرويشان نزد آنها بريزد. نيز مى تواند اشاره به اين نكته باشد كه از توطئه كردن درباره مؤمنان بپرهيزيد زيرا ممكن است آنها از چهره و حركات شما به توطئه هايتان پى ببرند و ترفندها را نقش بر آب كنند و شكست توأم با ذلت نصيبتان گردد. اين گفتار حكيمانه را بارها در زندگى خود نيز تجربه كرده ايم كه افراد باايمان و پرهيزكار، فراست فوق العاده اى دارند و از نقشه هاى پنهانى آگاه مى شوند. بعضى از فقهاى اهل سنت تا آنجا دراين باره پيش رفته اند كه گفته اند: از طريق فراست و هشيارى مى شود براى اثبات حق در مقام قضاوت استفاده كرد. از «ابن قيّم» نقل شده است كتاب مخصوصى دراين باره تأليف كرده و نام آن را «الطرق الحكمية او الفراسة المرضية» نهاده است. ولى ازنظر فقه اماميه مسلم است كه با حدث و تخمين، هرچند قوى باشد نمى توان داورى كرد و قاضى فقط بايد به مرحله علم و يقين برسد تا بتواند حكم كند و ما معتقديم قاضى حتى به هر علم و يقينى نيز نمى تواند در صادر كردن حكم قناعت كند، بلكه بايد علم و يقينى باشد كه از مبادى حسّيه يا مبادى قريب به حس استفاده مى شود، همانگونه كه در قضاوتهاى اميرمؤمنان على عليه السلام وارد شده است. شايد سؤال شود كه قرآن مجيد بارها ظن و گمان را بى اعتبار شمرده ومى فرمايد: «(إِنَّ الظَّنَّ لاَ يُغْنِى مِنَ الْحَقِّ شَيْئآ)؛ ظن و گمان، انسان را هرگز از حق بى نياز نمى كند». همين سؤال در علم اصول درباره حجيت ظن خاص و عام و تقابل آن با اين آيات قرآنى نيز مطرح شده و پاسخ داده اند كه مراد از آيات پيش گفته اوهام وگمانهاى بى پايه اى است كه مشركان و غير مشركان براى خود درست مى كردند و بر اساس آن گاهى فرشتگان را دختران خدا مى دانستند و گاه حلال وحرامهايى درست مى كردند و به خدا نسبت مى دادند؛ اما گمانهايى كه پايه واساس داشته باشد و از نور الهى سرچشمه گيرد، حساب جداگانه اى دارد، هرچند مؤمنان با اين گمانها درباره كسى قضاوت قطعى نمى كنند؛ اما به وسيله آن احتياطات لازم را رعايت مى كنند مبادا صدمه اى از دشمن به آنها يا جامعه اسلامى برسد. شايان توجه است كه در روايتى ذيل آيه شريفه «(إِنَّ فِى ذَلِکَ لاَيَاتٍ لِّلْمُتَوَسِّمِينَ)؛ در اين سرگذشت (عبرت انگيز) نشانه هايى است براى هشياران» كه خداوند آن را بعد از ذكر آيات مربوط به قوم لوط و عذاب آنها فرموده، امام صادق عليه السلام مى فرمايد: «متوسمين، امامان هستند». و از اميرمؤمنان على عليه السلام نقل شده است كه فرمود: «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله الْمُتَوَسِّمَ وَأَنَا مِنْ بَعْدِهِ وَالاَْئِمَّةُ مِنْ ذُرِّيَّتِي الْمُتَوَسِّمُونَ؛ متوسم، پيامبر بود و بعد از او منم و امامان از دودمان من». روشن است كه منظور از اين روايات، تخصيص دادن مفاد آيه به امامان نيست، بلكه آنها مصداق اتَم و اكمل آن بوده اند؛ مانند بسيارى از تفسيرهاى ديگرى كه در ذيل آيات قرآن آمده است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَأَنْفِقُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى الْتَّهْلُكَةِ وَ أَحْسِنُواْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الُْمحْسِنِينَ‏ و در راه خدا كنید (و با ترك انفاق) خود را به دست خود به هلاكت نیاندازید. و نیكى كنید كه خداوند نیكوكاران را دوست مى‌دارد. پنج آیه پى درپى، مسلمانان را به دفاع از دین و مقابله با كفّار فرخواند، این آیه پایان آن را با انفاق و احسان تمام كرده است. این آیه در كنار سفارش به انفاق، مسلمانان را از هرگونه افراط و تفریط بازمى‌دارد. 1- اقتصاد، پشتوانه‌ى هر حركتى است. «انفقوا...» جهاد نیز بدون پشتوانه مالى و گذشت از برخى امكانات، امكان ندارد. اگر مردم به هنگام هجوم دشمن و در راه دفاع از حقّ، اموال خود را بكار نگیرند، گرفتار شكست قطعى مى‌شوند. 2- با انفاق، خود و اموالتان را بیمه كنید. «انفقوا فى سبیل اللّه و لاتلقوا بایدیكم الى التهلكة» 3- در اسلام جبهه و جنگ و كمك‌هاى مالى همه باید رنگ الهى داشته و براى رضاى خداوند باشد. «فى سبیل اللَّه» 4- محبوب خدا شدن، بهترین تشویق براى احسان است. «ان‌اللّه یحبّ المحسنین» با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
⏺ آنچه را از بهر من او خواست آن آید مرا خواستش از راز پنهان ناگهان آید مرا سعی در تحصیل و فضولش بیهده است در ازل قدری که روزی شد همان آید مرا سوی مشرق گر روم یا راه مغرب بسپرم برجبینم آنچه بنوشته است آن آید مرا بر سرم گرچه نمیدانم چه خواهد آمدن اینقدر دانم که مردن بی امان آید مرا هیچ تمهیدی نکردم بهر مهمان اجل با وجود آنکه دانم ناگهان آید مرا زندگانی شد تلف سودی نیامد زان بکف نیست از کس شکوه ام از خود زیان آید مرا هر که خیری میکند اضعاف آن یابد جزا میدهم جان در رهش تا جان جان آید مرا هر که بخشد جرمی از کس بگذرند ازجرم او میکنم من اینچنین تا آنچنان آید مرا هر که بر تن میفزاید نور جان کم میکند میگذارم تن تا نور جان آید مرا ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 يا مَنْ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ اى آن كه، شگفتى‏هاى عظمتش به پايان نمى‏رسد! ✔️( لطفا برای دیدن ذره ای از و ها ی بدن انسان روی اعداد " 1 2 3 " کلیک کنید ) 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 7 ها ی بدن انسان 1 🔴 كارل در مقاله ‏اى بسيار مهم درباب ساختمان درونى بدن، سلول‏ها و اجتماعات و ساختمان آنها، نژادهاى مختلف سلولى مى‏گويد: «دنياى درونى ما هرگز به آن چيزى شبيه نيست كه كالبدشناسى كلاسيك به ما مى‏آموزد، زيرا اين علم از وجود آدمى جز شبحى كه مطلقاً ساختمانى و مجازى است توصيف نمى‏كند. تنها كافى نيست كه جسد انسان را براى شناسايى ساختمان وى بشكافند، البته از اين راه مى‏توان عضلات انسان و استخوان بندى را كه چون تار و پودى براى نگهدارى وضع بدن به كار مى‏رود ديد و در ميان قفسه‏اى كه در پشت با ستون مهره‏ها و از اطراف با دنده‏ها و در جلو به وسيله عظم قَصّ (سينه يا سر سينه و يا استخوان او يا ميانه او ) محدود مى‏شود قلب و ريتين را معلّق يافت، و كبد و طحال و كليه‏ها و معده و روده‏ها و غدد تناسلى را ملاحظه كرد كه به وسيله چين‏هاى صِفاق (پوست نازك كه روى موى رويد يا پوستى كه روده‏ها را گرد گرفته يا تمام پوست شكم ) به سطح داخلى حفره بزرگ شكم چسبيده‏اند. همچنين ظريف‏ترين اندام‏هاى بدن يعنى مغز و نخاع را مشاهده نمود كه در جعبه‏هاى استخوانى محكمى محفوظ گشته‏اند و بر عليه ديواره سخت آنها با واسطه پرده‏هايى چند و مايع ميانى آنها نگهدارى مى‏شوند. ولى روى جسد بى‏جان، فهم ساختمان حقيقى موجود زنده غير ممكن است، زيرا در اين حال او را فاقد اعمال و محروم از محيط طبيعى يعنى خون و هورمون‏ها مى‏بينيم. در حقيقت يك عضو دور از محيط داخلى خود نمى‏تواند زيست. هنگام حيات خون با جريان مرتب خود همه جا گردش مى‏كند، در شرايين مى‏تپد، در وريدهاى آبى رنگ مى‏لغزد و مويرگ‏ها را پر مى‏كند و تمام بافت‏ها را از لنف شفافى مشروب مى‏سازد. براى درك حقيقت دنياى درونى ما، تكنيك‏هاى دقيق‏ترى از كالبدشناسى و بافت‏شناسى ضرورى است. بايستى اندام‏ها را بر روى جانوران و انسان‏هاى زنده همان طورى كه در جريان يك عمل جراحى مى‏بينيم مطالعه كرد و فقط به جسدهاى بى جانى كه براى كالبد شكافى آماده شده‏اند اكتفا ننمود. همچنين بايد ساختمان آنها را در عين حال روى برشهاى ميكروسكپى بافت‏هاى مرده و روى بافت‏هاى زنده در حين عمل و فيلم‏هاى سينما كه حركاتشان رسم شده باشد تحقيق نمود، زيرا ما نبايد مصنوعاً بين سلول و محيطش، و ميان شكل و عمل جدايى بيندازيم. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 247 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 7 ها ی بدن انسان 2 🔴 در داخل بدن سلول‏ها شبيه به جانوران كوچك دريايى هستند كه در محيطى تاريك و نيم گرم شناورند. تركيب اين محيط نيز نظير با آب درياست ولى با نمك كمتر و عناصر متنوع‏تر و فراوان‏تر. گلبول‏هاى سفيد خون و سلول‏هايى كه جدار عروق خونى و لنفاوى را مفروش مى‏سازند به ماهى‏هايى شباهت دارند كه برخى به آزادى در ميان آب شناورند و بعضى در شن‏هاى كف دريا مى‏خزند، ولى سلول‏هاى بافت‏ها و اندام‏ها در مايع آزاد نيستند و آنها را مى‏توان به ذوحياتين شبيه دانست كه هم در باتلاق‏ها و هم در شن‏هاى مرطوب ساحلى زندگى مى‏كنند. سلول‏ها مطلقاً تابع شرايط محيط خود هستند و دائماً موجد تغييراتى در اين محيط مى‏شوند و يا خود تحت تأثير محيط تغيير مى‏كنند. در حقيقت سلول‏ها از محيط خود جدايى ناپذيرند و چگونگى ساختمان و اعمال آنها به وسيله وضع فيزيكى و فيزيكو شيميايى مايعى كه آنها را احاطه كرده است تعيين مى‏گردد. اين مايع لنف بينابينى آنهاست كه خود از خون حاصل مى‏شود، و در عين حال نيز موجد خون است. سلول و محيط ساختمان و عمل يك چيز است، معهذا براى فهم موضوع، ما مجبوريم اين مجموعه غير قابل تفكيك را به سلول‏ها و بافت‏ها از طرفى، و محيط و بين اندام‏ها يعنى خون و مايعات از طرف ديگر تقسيم كنيم. اجتماع سلول‏ها، بافت‏ها و اندام‏ها را مى‏سازد، ولى مشابه دانستن آن با زندگى اجتماعى حشرات يا انسان خيلى سطحى است، زيرا فرديت سلول‏ها خيلى از انسان‏ها و حتى حشرات مشخص‏تر است. در هر كدام از اين اجتماعات مقرّراتى كه افراد را به هم پيوند مى‏دهد و نزديك مى‏كند معرّف خصايص حياتى آنهاست. شناسايى خصايص‏ افراد آدمى از اجتماعات انسانى آسان‏تر است، ولى در مورد اجتماعات سلولى بر عكس اين است. كالبد شناسان و فيزيولوژيست‏ها از مدت‏ها پيش خصايص عمومى بافت‏ها و اندام‏ها را مى‏شناسند ولى جز اخيراً به مطالعه خواص سلولى يعنى واحد ساختمانى اعضا موفق نشده‏اند. به كمك طريقه‏هايى كه كشت بافت‏هاى زنده را در آزمايشگاه ممكن مى‏سازد، اطلاعات بيشتر و عميق‏ترى از زندگى سلولى به دست آمده است. در اين موقع سلول‏ها از خود خصايص شگفت‏انگيز و قدرت مسلّمى نشان مى‏دهند كه گرچه در شرايط عادىِ زندگى نهان است، با تأثير برخى حالات فيزيكو شيميايى محيط ظاهر مى‏شود. نه تنها خصايص آناتوميكى، بلكه اين خصايص عملى است كه آنها را به ساختن بدن موجود زنده قادر مى‏كند. هر سلول با وجود خردى خود وجود بسيار پيچيده و غامضى است و به هيچ وجه با انتزاعات شيميدان‏ها، يعنى يك قطره ژلاتين كه دورادورش را پرده نيمه تراوايى فرا گرفته باشد، شبيه نيست. همچنين در هسته يا بدن سلول جسمى را كه بيولوژيست‏ها به آن پرتوپلاسما نام داده‏اند نمى‏توان ديد. امروز مى‏توان تصوير سلول‏ها را به روى پرده‏هاى سينمايى از اندازه قد آدمى نيز بزرگتر كرد و مطالعه نمود، در اين حال تمام نكات ساختمانى سلول قابل رؤيت خواهد بود. هسته كه مانند بالون بيضى شكلى با جدار قابل ارتجاع خود در آن غوطه‏ور است، و گويى به وسيله ژله كاملًا شفافى پر شده دو نوكلئول دارد كه به آهستگى تغيير شكل مى‏دهند. در اطراف هسته جنب و جوش زيادى حكمفرماست كه مخصوصاً در مجاورت حباب‏هايى كه كالبدشناسان به آن دستگاه گولژى يا رنو نام مى‏دهند، بيشتر مشهود است. دانه‏هايى غير مشخص به مقدار زياد در اين ناحيه دائماً حركت مى‏كنند و حتى به پرده‏هاى سلول نيز مى‏رسند. قسمت‏هاى جالب‏تر رشته‏هاى دراز ميتوكندرى‏ است كه اغلب به مار و در برخى سلول‏ها به باكترى‏هاى كوتاهى شباهت دارد. حباب‏ها و دانه‏ها و رشته‏ها نيز به شدت و دائماً در مايع بين سلولى جنبش و حركت دارند. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 248 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 7 ها ی بدن انسان 3 🔴 هر چند ساختمان ظاهرى سلول‏هاى زنده خيلى زياد پيچيده به نظر مى‏آيد، ولى پيچيدگى حقيقى آن بيشتر از اين است. هسته كه گويى به جز نوكلئول‏ها چيزى در بر ندارد، معهذا مواد ديگرى را شامل است كه ماهيت شگفت انگيزى دارند و ساختمان ساده‏اى كه شيميست‏ها براى نوكلئول پروتيين‏هاى سازنده آن قائلند تصورى واهى است. در حقيقت هسته سلول، ژن‏ها را شامل است. از اين عوامل چيزى نمى‏دانيم جز اين كه خصايص ارثى را با خود نقل مى‏كنند. ژن‏ها غير قابل رؤيتند ولى به تحقيق در كروموزون‏ها جاى دارند. كروموزون‏ها قطعات كوچكى هستند كه هنگام تقسيم سلول در هسته پديدار مى‏شوند، چنانكه روى فيلم سينما ديده مى‏شود. در اين هنگام كروموزون‏ها مراحل مختلف تقسيم غير مستقيم سلولى را طى مى‏كنند و به شكل دو توده كوچك از يكديگر جدا مى‏شوند و بالأخره تكان‏هاى شديدى در تمام جهات در بدن سلول ديده مى‏شود و سرانجام سلول اوليه به دو سلول جديد تقسيم مى‏گردد و به اين ترتيب دو عنصر تازه جاندار به وجود مى‏آيد!» 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 247 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 7 ها ی بدن انسان 4 🔴 «سلول‏ها نيز مانند جانوران نژادهاى گوناگونى دارند. نژادهاى سلولى در عين حال به وسيله خواصّ ساختمانى و خصايص عملى خود مشخص مى‏گردند. سلول‏هاى نواحى و اعضاى مختلف بدن مانند غده تيروييد و طحال و پوست طبيعةً از يكديگر متفاوتند، ولى عجب در اين است كه در مراحل مختلف زندگى سلول‏هاى يك ناحيه عضوى نيز، از يك نژاد نيست و مى‏توان گفت كه موجود زنده‏ در مكان نيز همچون زمان نامتجانس است. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 250 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 7 ها ی بدن انسان 5 🔴 دسته‏هاى سلولى را مى‏توان تقريباً به دو طبقه تقسيم كرد: يكى سلول‏هاى ثابت كه براى ساختمان اندام‏ها به يكديگر متصل مى‏شوند، و سلول‏هاى متحرك كه در تمام بدن گردش مى‏كنند. دسته اول نژاد سلول‏هاى هم بند و پوششى و سلول‏هاى شريف مغز و پوست و غدد مترشحه را شامل مى‏گردد. سلول‏هاى هم بند تار و پود اندام‏ها را مى‏سازد و در همه جا وجود دارد و اطراف آنها را مواد گوناگون غضروفى و استخوانى و بافت ليفى و رشته‏هاى قابل ارتجاع فرا مى‏گيرد كه به استخوان بندى و عروق خونى و ديگر اندام‏ها استحكام و سختى يا نرمى و قابليت ارتجاع آنها را مى‏بخشد، گاهى نيز به صورت عوامل قابل انقباضى مانند عضلات قلب و عروق و دستگاه گوارشى و ماهيچه‏هاى دستگاه حركتى در مى‏آيند. گر چه اين سلول‏ها بى حركت به نظر مى‏آيند و هنوز نام قديمى سلول‏هاى ثابت روى آنها مانده است، ولى در حقيقت به طورى كه تصاوير سينمايى نشان مى‏دهد داراى حركت‏اند ولى حركتشان خيلى آهسته است و در محيط خود مانند روغنى كه روى آب پخش مى‏شود مى‏لغزند و هسته خود را كه در ميان مايع درونى آنها شناور است با خود مى‏كشانند. سلول‏هاى متحرك كه شامل اقسام مختلف گلبول‏هاى سفيد خون و بافت‏ها مى‏گردد حركتشان سريع است. گلبول‏هاى سفيد چند هسته‏اى به آميب‏ها شباهت دارند. لمفوسيت‏ها خيلى آهسته‏تر و شبيه به كرم‏هاى كوچكى مى‏خزند. مونوسيت‏ها كه بزرگترند شبيه به ستاره دريايى و علاوه بر بازوهاى متعدد دورادور خود پرده موّاجى نيز دارند كه در چين‏هاى اين پرده سلول‏ها و ميكرب‏ها را جاى مى‏دهند و سپس با ولع زياد آنها را مى‏خورند. وقتى كه انواع مختلف سلول‏ها را در آزمايشگاه رشد دهند، خصايص آنها نيز مانند نژادهاى مختلف ميكربى آشكار مى‏گردد. هر دسته سلول يك رشته صفات مخصوص به خود دارد كه حتى اگر ساليان دراز از بدن موجود جدا باشد باز آنها را نگه مى‏دارد. نژادهاى مختلف سلولى به واسطه طرز حركت و چگونگى اجتماع و منظره كولونى‏هاى خود و ميزان رشد و موادى كه ترشح مى‏كنند و غذاى خاصى كه بدان نيازمندند و همچنين شكل ظاهرى خود مشخص مى‏گردند. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 251 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 7 ها ی بدن انسان 6 🔴 قوانين اختصاصى هر مجموعه سلولى يعنى هر عضوى با خواص فردى سلول‏ها بستگى دارد. اگر سلول‏ها منحصراً خواصى را كه كالبدشناسان شناخته‏اند دارا بودند، نمى‏توانستند بدن را بسازند. سلول‏ها به كمك خصايص عادى و خواص بى شمار پوشيده‏اى كه تنها در برابر تغييرات فيزيكو شيميايى محيط آشكار مى‏شود، با موقعيت‏هاى تازه‏اى كه در جريان زندگى عادى و موارد بيمارى پيش مى‏آيد مواجه مى‏گردند و به صورت اجتماعات متراكمى در مى‏آيند كه ترتيب آن برحسب مصالح و احتياجات ساختمانى و عملى بدن تنظيم مى‏شود. بدن انسان، واحد متراكم و متحركى است و هماهنگى آن در عين حال به وسيله خون و رشته‏هاى عصبى بى شمارى كه به تمام بافت‏هاى بدن مى‏رسد تأمين شده است. ادامه زندگى براى بافت‏ها بدون وجود يك محيط مايع ممكن نيست. شكل اندام‏ها را روابط بين سلول‏ها و عروق مغذّى آنها و همچنين وضع مجارى دفع ترشحات غددى تعيين مى‏كند. تمام تشكيلات درونى بدن با احتياجات غذايى عوامل تشريحى بستگى دارد و ساختمان هر عضوى بر حسب ضرورت به قسمى است كه هر جا سلول‏ها هستند هميشه محيطى شامل مواد غذايى كافى در دسترس آنها باشد تا هيچ گاه به وسيله‏ باقى مانده و مازاد تغذيه خود در زحمت نيفتند و مسموم نشوند». راستى، مسأله خلقت بدن و ظاهر انسان و اين واحدى كه از اجتماع سلول‏ها به وجود آمده و چيزى جز محصول اراده حضرت حق نيست، بهت آور است، و تعجب در اين است كه علوم انسانى هنوز نتوانسته به تمام زواياى وضع يك سلول آگاه شود، تا چه رسد به تمام بدن و تا چه رسد به دنياى روان و روح و جهان عقل و نفس كه از نظر گستردگى و اوضاع و احوال قابل مقايسه با ظاهر آدمى نيست. بياييد پس از توجه به قادر متعال، قلب خود را با گفتار حضرت سجّاد عليه السلام آرام كنيم: «يا مَنْ لا تَنْقَضى عَجائبُ عَظَمَتِهِ» 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 251 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
⏺ دعای صحیفه‌ی سجادیه را مکرر در مکرر بخوانید. این دعای پنجم صحیفه‌ی سجادیه مال ماست. 👤 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز عید و روز " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عید قربان و روز جمعه: 🔹اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ لا تُخَيِّبِ الْيَوْمَ ذَلِكَ مِنْ رَجَائِى، يَا مَنْ لا يُحْفِيهِ سَائِلٌ وَ لا يَنْقُصُهُ نَائِلٌ، فَإِنِّى لَمْ آتِكَ ثِقَةً مِنِّى بِعَمَلٍ صَالِحٍ قَدَّمْتُهُ، وَ لا شَفَاعَةِ مَخْلُوقٍ رَجَوْتُهُ إِلا شَفَاعَةَ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ سَلامُكَ🔹 🔸خدايا! پس درود بر محمد و آل او فرست، و در اين روز مرا نااميد مگردان. اى كه اصرار هيچ خواهنده تو را به ستوه نياورده، و گنج تو را به پايان نرساند، و هيچ عطايى از تو نكاهد، من كه نزد تو آمدم دلگرمى به آن ندارم كه كردار شايسته پيش آورده ام، و به شفاعت هيچ آفريده اى اميدوار نباشم غير شفاعت محمد و خاندان او (عليهم السلام)🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مختصر بار الها پس بر محمد و آلش درود فرست، و امروز اين اميد را از من مگير، اى كسى كه خواهش هيچ درخواست‏كننده‏اى او را به رنج نمى‏افكند، و هيچ بخششى از او كم نمى‏كند، زيرا من از باب اطمينان به عمل شايسته‏اى كه از خود پيش فرستاده باشم، يا به شفاعت مخلوقى جز شفاعت محمد و اهل‏بيت او- كه صلوات و سلام تو بر او و بر آنان باد- كه اميد داشته باشم به جانب تو نيامدم، «اللهم فصل على محمد و آل محمد، و لا تخيب اليوم ذلك من رجائى». بار خدايا، رحمت كن بر محمد و آل او. و نااميد مكن مرا امروز از اميدوارى من. «يا من لا يحفيه سائل و لا ينقصه نائل». لا يحفيه، اى: لا يبالغ. من الحفاوه بمعنى المبالغه فى الشى‏ء و فى الطلب. و منه حديث انس: «انهم سالوا النبى عليه‏السلام حتى احفوه»، اى: استقصوا فى السئوال. قاله ابن‏الاثير فى نهايته. اى: لا يحمله سوالات السائلين و آمال الموملين على حفاوه و استقصاء فى الجود و تكلف و تجشم فى العطاء. اذ كل عظيم فى مذهب جوده حقير و كل عسير على منه قدرته سهل يسير. و فى بعض النسخ: «لا يحيفه»، من: احافه، اذا حمله على الحيف و الميل. كما ازاره يزيره، اذا حمله على الزياره. اى: لا يوقعه سائل يستصرخ و يستغيث اليه فى الحيف على احد اذا استعداه عليه، بل انما يصرخ المستصرخين و يغيث المستغيثين و ياخذ للمتظلمين من الظالمين بالقسط و العدل. و النائل: العطاء. قال فى الصحاح: النوال: العطاء. و النائل مثله. يعنى: اى آنكه طلب سوال كنندگان حامل و باعث نباشد بر مبالغه نمودن او در جود و عطا- چرا كه هر امر عظيمى كه از او طلب مى‏نمايند در جنب جود او حقير و بى‏مقدار است. يا: آنكه سوال سائلان و دادخواستن دادخواهان و شكوه مظلومان او را بر حيف و ميل ندارد، بلكه هر چه مى‏كند از روى قسط و عدل مى‏كند- و كم نسازد خزانه‏ى جود او را عطايى كه به بندگان خود مى‏نمايد. «فانى لم آتك ثقه منى بعمل صالح قدمته، و لا شفاعه مخلوق رجوته الا شفاعه محمد و اهل‏بيته عليه و عليهم صلواتك و سلامك». پس به درستى كه نيامده‏ام من به نزد تو از روى استوار و اعتماد به كردار نيكى كه پيش فرستاده باشم آن را، و نه به درخواست كردن مخلوقى نزد تو كه اميد داشته‏ام آن را، مگر شفاعت و درخواست كردن محمد و اهل بيت او، صلوات تو و سلام تو بر او و بر اهل‏بيت مطهرين او باد. ادامه دارد ... ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 خدايا! مرا ناامید از در خانه ات بر مگردان چرا که هیچ امیدی به اعمال و کردار خودم ! و همچنین امیدی به یاری و مدد کسی ندارم! ... به غیر از ، وساطت و عنایت حضرت محمد و آل محمد علیهم السلام قلباً یقین دارم که روی آنها را زمین نمیگذاری!!! ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏خدايا بجان محمد (ص) درود تو بفرست و بر عترتش آنكه بود خدايا ز خواهنده‏ ات دستگير ببخشم، خدايا اميدم مگير نكاهد ترا هيچ بخشندگى وثوقم بود بر تو در بندگى نباشم به مخلوق اميدوار نكردم از اين بيش شايسته كار بجز احمد (ص) و آل آن مهربان نمى‏خواهم از ديگران خدايا بجان محمد (ص) درود تو بفرست و بر عترتش آنكه بود ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2