eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
1 9 ✳️ ميانه روى ثروت خيز و زياده روى هلاك‏انگيز است. امام سجّاد عليه السلام فرمود: لِيُنفِقِ الرَّجُلُ بِالْقَصْدِ وَ بُلْغَةِ الْكَفافِ، وَ يُقَدِّمْ مِنْهُ الْفَضْلَ لآِخِرَتِهِ، فَإنَّ ذلِكَ أبْقى لِلنِّعْمَةِ، وَ أقْرَبُ إلَى الْمَزيدِ مِنَ اللَّهِ وَ أنْفَعُ فِى الْعافِيَةِ. مرد بايد به اندازه و به اقتصاد خرج كند و زيادى مال را براى آخرت فرستد كه اين روش نعمت را پايدارتر مى‏سازد و به افزوده شدن از جانب خداى تعالى نزديك‏تر و به عافيت نافع‏تر است. امام صادق عليه السلام فرمود: إنَّ الْقَصْدَ أمْرٌ يُحِبُّهُ اللَّهُ، وَ إنَّ السَّرَفَ أمْرٌ يُبْغِضُهُ اللَّهُ، حَتّى‏ طَرْحَكَ النَّواةَ فَإنَّها تَصْلَحُ لِشَى‏ءٍ، وَ حَتّى صَبَّكَ فَضْلَ شَرابِكَ خداوند ميانه‏روى را دوست و اسراف را دشمن دارد، حتى دورانداختن هسته خرما را كه آنهم به كار مى‏آيد و حتى دور ريختن زيادتى آب آشاميدنى را. و نيز آن حضرت به عُبيد فرمود: يا عُبَيْدُ إنَّ السَّرَفَ يُورِثُ الْفَقْرَ، وَ إنَّ الْقَصْدَ يُورِثُ الْغَناءَ. اسراف فقر مى‏آورد و ميانه‏روى بى‏نيازى و توانگرى. «انسان در معيشت و مال دنيا نبايد به بالاتر از خود نگاه كند بلكه به پست‏تر از خود بنگرد كه شيطان نظر هر كسى را در امر دنيا به بالاتر از خود متوجّه مى‏سازد و به او مى‏گويد در طلب دنيا كوتاهى و سستى مكن كه مالداران تنعّم و خوشگذرانى مى‏كنند و خوراك‏هاى لذيذ مى‏خورند و جامه‏هاى نيكو مى‏پوشند؛ و در كار دين چشم آدمى را به پست‏تر از خود مى‏گشايد و مى‏گويد: چرا بر خود تنگ و سخت مى‏گيرى و اين قدر از خدا مى‏ترسى و حال آن كه فلان از تو عالم‏تر است و از خدا نمى‏ترسد.» «2» سفارش پيامبر صلى الله عليه و آله درباره حرص‏ ابوذر فرمود: خليل من، رسول اللَّه مرا سفارش كرد كه در امر دنيا به پايين‏تر از خود بنگرم نه به بالاتر از خود. إذا نَظَرَ أحَدُكُمْ إلى مَنْ فَضَّلَهُ اللَّهُ تَعالى عَلَيْهِ فِى الْمالِ وَ الْخَلْقِ، فَلَيَنْظُرْ إلى مَنْ هُوَ أسْفَلَ مِنْهُ مِمَّن فَضَّلَ عَليْه. وقتى يكى از شما به كسى مى‏نگرد كه خداوند در مال و جمال وى را برترى داده، بايد به پست‏تر از خود نيز نگاه كند. در هر صورت حرص ورزى به مال، شهوت، مقام، نتيجه‏اى جز هلاكت دنيا و آخرت ندارد و اين حقيقتى است كه علم و تجربه و تاريخ ثابت كرده است. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 5 ، ص: 355 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
1 10 ✳️ كلام اميرالمؤمنين عليه السلام در باب حرص‏ از اميرالمؤمنين عليه السلام در باب حرص و حريص، حكمت‏هاى پرمغزى روايت شده كه لازم است به قسمتى از آنها اشاره شود: الْحَريصُ تَعِبٌ. آدم حريص در رنج است. الْحِرصُ مَطِيَّةُ التَّعَبِ. حرص مركب رنج و مشقّت است. الْحِرصُ عَلامَةُ الْفَقْرِ. حرص نشانه فقرِ [عقلى و قلبى و روحى‏] است. الْحَريصُ لا يَكْتَفى. حريص به هيچ چيز قناعت نمى‏كند. الْحَريصُ عَبْدُ الْمَطامِعِ. حريص برده طمع كارى‏هاست. الْحِرصُ عَلامَةُ الأْشْقِياءِ. حرص نشانه تيره‏بختان است. الْحِرصُ يُفْسِدُ الإْيقانَ. حرص تباه كننده يقين است. الْحِرصُ يُذِلُّ وَ يُشْقِى. حرص ذليل و بدبخت مى‏كند. الْحِرصُ يَنْقُصُ قَدْرَ الرَّجُلِ، وَ لايَزيدُ فى رِزْقِهِ. حرص جاه مرد را كم مى‏كند و چيزى به رزقش نيفزايد. الْحَريصُ فَقيرٌ وَ لو مَلَكَ الدُّنْيا بِحَذا فيرِها. حريص تهيدست است گرچه تمام دنيا را مالك شود. لا حَياءَ لِحَريصٍ. براى حريص حيا نيست. الْحِرْصُ مُوقِعٌ فى كَثيرِ الْعُيُوبِ. حرص آدمى را در بسيارى از عيوب مى‏افكند. قَتَلَ الْحِرصُ راكِبَهُ. حرص قاتل حريص است. سُئِلَ أميرُالْمُؤْمِنينَ عليه السلام: أىُّ ذُلٍّ أذَلُّ؟ قالَ: الْحِرْصُ عَلَى الدُّنْيا. از اميرالمؤمنين عليه السلام پرسيدند: كدام پَستى پست‏تر است؟ فرمود: حرص بر دنيا. الْحَريصُ أسيرُ مَهانَةٍ لايُفَكُّ أسْرُهُ. حريص اسير نوعى از پستى است كه رهايى از آن ندارد. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 5 ، ص: 359 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
1 11 ✳️ ابوبصير مى‏گويد: حضرت صادق عليه السلام به من فرمود: أما تَحْزَنُ؟ أماتَهْتَمُّ؟ أما تَأْلَمُ؟ قُلْتُ: بَلى وَاللَّهِ، قالَ: فَإذا كانَ ذلِكَ مِنْكَ فَاذْكُرِ الْمَوْتَ وَ وَحْدَتَكَ فى قَبْرِكَ، وَ سَيَلانَ عَيْنِكَ عَلى خَدَّيْكَ، وَ تَقَطُّعَ أوْصالِكَ، وَ أكْلَ الدُّودِ لَحْمَكَ وَ بَلاكَ، وَانْقِطاعَكَ عَنِ الدُّنْيا، فَإنَّ ذلِكَ يَحُثُّكَ عَلَى الْعَمَلِ، وَ يَرْدَعُكَ عَنْ كَثيرٍ مِنَ الْحِرصِ عَلَى الدُّنْيا. آيا محزون و مهموم و غصه‏دار نمى‏شوى؟ عرضه داشتم: چرا، به خدا قسم، فرمود: چون چنين شدى مرگ و تنهايى‏ات را در قبر به يادآور و زمانى كه دو چشمت بر صورتت مى‏ريزد و روابط بدنت از هم مى‏گسلد و كرم گوشتت را مى‏خورد و بدنت مى‏پوسد و از دنيا جدامى شوى كه چنين توجّهى تو را ترغيب به عمل براى خدا مى‏كند و از بسيارى از حرص بر دنيا بازت‏ مى‏دارد. امام صادق عليه السلام فرمود: حُرِمَ الْحَريصُ خَصْلَتَيْنِ، وَلَزِمَتْهُ خَصْلَتانِ: حُرِمَ الْقَناعَةَ فَافْتَقَدَ الرّاحَةَ، وَ حُرِمَ الرِّضا فَافْتَقَدَ الْيَقينَ. حريص دو خصلت را از دست مى‏دهد و دچار دو خصلت مى‏شود: قناعت را از دست مى‏دهد و دچار ناراحتى مى‏گردد و از رضا به داده حق محروم مى‏شود و گرفتار شك و ترديد و اضطراب خواهد شد. امام صادق عليه السلام از پدرانش از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت مى‏فرمايد: مِنْ عَلاماتِ الشِّقاءِ جُمُودُ الْعَيْنِ، وَ قَسْوَةُ الْقَلْبِ، وَ شِدَّةُ الْحِرْصِ فى طَلَبِ الرِّزْقِ، وَالْاصْرارُ عَلَى الذَّنْبِ. چهار چيز از نشانه‏هاى بدبختى است: خشكى چشم، سنگدلى، شدّت حرص در طلب رزق و پافشارى بر گناه. امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: چون نوح از كشتى پياده شد ابليس به نزد او آمد و گفت: مردى در روى زمين بزرگتر از تو به من منّت ندارد، از خدا خواستى اين جمعيّت فاسق نابود شود، بنابراين من از دنبال كردن مردم راحت شدم، آيا دو پند به تو نياموزم؟: از حسد بپرهيز كه با من آن كرد كه مى‏بينى و از حرص دورى كن كه به آدم ابوالبشر آن كرد كه ديدى 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 5 ، ص: 361 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👈🎙 صوتی تصویری با صدای : حاج حسین دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ ذکری که عجل توصیه فرمودند : « یا محمّد یا علی یا فاطمه یا حسن یا حسین، ‌یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی ». 🌹 یک غزل از مرحوم فیض کاشانی رحمت الله علیه که ما خطاب به حضرت ولیعصر ارواحنا له الفدا عرضه می داریم: 👈 زار و نزار و خسته ام و بی قرار دوست از من ای صبا ببر خبری تا دیار دوست گو یاد کن زحال جگر خستگان هجر آن شب که هست روز و شب اندر کنار دوست کی در خور غمست و فراق آنکه سالها بوده است در نعیم وصال و جوار دوست قطع امید کرده زدنیا و آخرت نومید از دو عالم و امیدوار دوست بر رهگذار دوست نشسته است منتظر بر کف گرفته جان ز برای نثار دوست درگردنت صبا چو تنم خاک ره شود در کوی دوست ریزش و در رهگذار دوست ای آنکه واقفی زدرون و برون کار رمزی بما بگوی ز اسرار کار دوست جز کار و بار دوست ندانیم کار و بار دگر مائیم جانی و دلی و کار و بار دوست صبر و وفا نیاز وفنا کار ماست جور و جفا و غنچ و دلالست کار دوست ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 لطفا برای دسترسی به ادعیه کتاب نورانی صحیفه سجادیه (متن و صوت) ، با ذکر خالصانه ، در فهرست زیر روی هر یک از عناوین دعا کیک کنید👇 " اللهم صل علی محمد و آل محمد " 1- دعا در ستایش خدای عزوجل 2- دعا بر محمد و آل محمد 3- دعای آنحضرت بر حاملان عرش 4- دعای آنحضرت برآنان که به پیامبران ایمان آورده اند 5- دعای آنحضرت برای خود و نزدیکانش 6- دعای آنحضرت به وقت صبح و شام 7- دعای آنحضرت به وقت مهمات و رنج 8- دعای آنحضرت در پناه بردن به خداوند 9- دعای آن حضرت در شوق به آمرزش 10- دعای آنحضرت در‌ مقام التجاء ‌به‌ خداى تعالى 11- دعای آنحضرت در عاقبت به خیری 12- دعای آنحضرت در اقرار به گناه 13- دعای آنحضرت در طلب حاجت ها 14- دعای آنحضرت در دادخواهی از ستمگران 15- دعای آنحضرت به وقت بیماری 16- دعای آنحضرت در طلب بخشش و آمرزش گناهان 17- دعای آنحضرت چون نام شیطان برده می شد 18- دعای آنحضرت در دفع بلاها و سختی ها 19- دعای آنحضرت به وقت درخواست باران 20- دعای آنحضرت در مکارم اخلاق 21- دعای آن حضرت به وقت رویدادهای اندوه بار 22- دعای آنحضرت در سختی و گرفتاری 23- دعای آنحضرت برای تندرستی 24- دعای آنحضرت برای پدر و مادر 25- دعای آنحضرت برای فرزندانش 26- دعای آنحضرت برای همسایگان و دوستانش 27- دعای آنحضرت برای مرزداران 28- دعای آنحضرت در ترس از خدا 29- دعای آنحضرت به وقت تنگی رزق 30- دعای آنحضرت برای ادای وام 31- دعای آنحضرت در توبه و بازگشت 32- دعای آنحضرت در نماز شب 33- دعای آنحضرت در درخواست خیر و نیکی 34- دعای آنحضرت به هنگام گرفتاری 35- دعای آنحضرت در رضا به قضای حق 36- دعای آنحضرت به وقت شنیدن رعد 37- دعای آنحضرت در شکر 38- دعای آنحضرت در عذر خواهی از حق 39- دعای آنحضرت در طلب عفو 40- دعای آنحضرت به وقت یاد مرگ 41- دعای آنحضرت در درخواست پرده پوشی 42- دعای آنحضرت به وقت ختم قرآن 43- دعای آنحضرت به وقت دیدن ماه نو 44- دعای آنحضرت به وقت فرارسیدن ماه رمضان 45- دعای آنحضرت به هنگام وداع ماه رمضان 46- دعای آنحضرت در روز عید فطر و جمعه 47- دعای آنحضرت در روز عرفه 48- دعای آنحضرت در روز عید قربان و جمعه 49- دعای آنحضرت در دفع مکر دشمنان 50- دعای آنحضرت در ترس از حق 51- دعای آنحضرت در تضرع و زاری به درگاه حق 52- دعای آنحضرت در اصرار در طلب 53- دعای آنحضرت در اظهار فروتنی 54- دعای آنحضرت در رفع اندوه ها ◀️کانال 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) دعای سیدالساجدین(ع) در # و خوف از خدا ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در خوف از خدا: 🔹فأَسْأَلُكَ - اللَّهُمَّ - بِالْمَخْزُونِ مِنْ أَسْمَائِكَ، وَ بِمَا وَارَتْهُ الْحُجُبُ مِنْ بَهَائِكَ، إِلا رَحِمْتَ هَذِهِ النَّفْسَ الْجَزُوعَةَ، وَ هَذِهِ الرِّمَّةَ الْهَلُوعَةَ، الَّتِى لا تَسْتَطِيعُ حَرَّ شَمْسِكَ، فَكَيْفَ تَسْتَطِيعُ حَرَّ نَارِكَ،؟ وَ الَّتِى لا تَسْتَطِيعُ صَوْتَ رَعْدِكَ، فَكَيْفَ تَسْتَطِيعُ صَوْتَ غَضَبِكَ؟🔹 🔸پس خداوندا! از تو میخواهم به نام هايى كه در گنج پنهان خود اندوخته اى و به آن روشنى تو كه در پس پرده ها پوشيده است، بر اين جان بی تاب ببخشايى و بر اين استخوان پوسيده رحمت آورى، چون تاب گرمى آفتاب تو را ندارد. چگونه تحمل گرمى آتش دوزخ كند؟ توانايى شنيدن بانگ رعد ندارد، چگونه خبر خشم تو را بشنود🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙏 بار خدايا! منی که طاقت گرما و سرما ندارم ضعیفم ضعیف کجا طاغت آتش ات را دارم؟ منی که از صدای و آسمانت مو بر بدنم راست میشود و هراسان از جا می پرم کجا تحمل خشم و غضبت را دارم؟ به ات که مکتوم است و پنهان اصلا یک چیز بگویم : به حق آن استخوانی که زیر سم ستوران خرد شد و له!!! و آن استخوانی که در مدینه بین در و دیوار شکست .... ( که همه این استخوان ها اگر با عظمت تر از اسم اعظم نباشد کمتر نیست) به این مشت پوست و استخوان ضعیف رحم کن یا الله ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی آزادگان، یا بی ‌تابی جاهلان وَ قَالَ (عليه السلام ) : مَنْ صَبَرَ صَبْرَ الْأَحْرَارِ، وَ إِلَّا سَلَا سُلُوَّ الْأَغْمَار. حضرت علی درود خدا بر او به هنگام گفتن به يكى از افراد مصيبت زده ، فرمود : «هركس همچون آزادگان شكيبا باشد (به اجر و پاداش صابران خواهد رسيد و آرامش خواهد يافت) وگرنه همچون جاهلان، خود را به غفلت خواهد زد» 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👈 ( دو راه در مواجهه با مصیبت : صبر یا بی تابی ! ) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره تُولِجُ الَّيْلَ فِى الْنَّهَارِ وَتُولِجُ الْنَّهَارَ فِى الَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ (خداوندا!) تو شب را به روز و روز را به شب درآورى وزنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون آورى وهر كه را خواهى بى‌شمار روزى مى‌دهى. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا : «1» اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَيَجَانِ الْحِرْصِ وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ وَ غَلَبَةِ الْحَسَدِ وَ ضَعْفِ الصَّبْرِ وَ قِلَّةِ الْقَنَاعَةِ وَ شَكَاسَةِ الْخُلْقِ وَ إِلْحَاحِ الشَّهْوَةِ وَ مَلَكَةِ الْحَمِيَّةِ خدايا! به تو پناه مى‏آوريم، از توفان حرص و تندى و شدّت و ، و چيرگى حسد و ناتوانى صبر، و كمى قناعت و ناسازگارى اخلاق، و پافشارى و سماجت شهوت و صفت تعصّب. دعای 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
2 1 ✳️ قوّه‏اى است كه خداوند مهربان در وجود آدمى جهت دفاع از خودش در برابر باطل قرار داده است. اين قوّه بايد براى حفظ حق و جلوگيرى از تجاوز دشمن و كوبيدن امور شيطانى به كار رود. اين قوّه آتشى است كه بايد بر خرمن معاندان و مخالفان واقعيّت افتد و لازم و واجب است انسان مواظبت كند كه اين آتش در برابر اشتباهات خانواده يا پدر و مادر و يا برادران مسلمان و مؤمن شعله نكشد. خطاها و اشتباهات همنوعان و همكيشان و مؤمنان و مسلمانان را بايد با رأفت و رحمت و لطف و مرحمت تذكّر داد و با زبانى نرم و ملايم به آنان فهماند كه شما در اين مسأله اشتباه كرده و لازم است از خطاى خود برگشته و استغفار نماييد و پس از امر به معروف و نهى از منكر، بايد به گذشت و عفو و احسان پناه برد و در اين مرحله خداوند عزيز و مهربان را از خويش راضى نمود. كظم غيظ و فروخوردن خشم به فرموده قرآن مجيد از نشانه‏هاى مردم باتقوا و محسن است: وَ سارِعُوا إلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمواتُ وَ الاْرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقينَ* الَّذينَ يُنْفِقُونَ فِى السَّرّاءِ وَالضَّرّاءِ وَ الْكاظِمينَ الْغَيْظَ وَالْعافينَ عَنِ النّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ» «آل عمران 133» و به سوى آمرزشى از پروردگارتان و بهشتى كه پهنايش [به وسعتِ‏] آسمان‏ها و زمين است بشتابيد؛ بهشتى كه براى پرهيزكاران آماده شده است؛* آنان كه در گشايش و تنگ دستى انفاق مى‏كنند، و خشم خود را فرو مى‏برند، و از [خطاهاىِ‏] مردم در مى‏گذرند؛ و خدا نيكوكاران را دوست دارد. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 5 ، ص: 351 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 2 ✳️ اعمال خشم و غضب، نوعى آزمون الهى مى‏باشد و فرونشاندن آن نيز يك تكليف انسانى و اخلاقى است. انسان موجودى است كه با انواع عوامل خوشى و لذت و عوامل رنج و نفرت در محاصره قرار گرفته است و از بندگان خداوند كه در چنين حصارى قرار دارند از لحاظ عمل و رفتارى كه در پيش مى‏گيرند آزمون و امتحان به عمل مى‏آيد تا صدق و كذب ادّعاى آنان در ايمان و انسانيّت ظهور كند. شكى نيست كه غضب قوّه‏اى است كه از جانب حق در نهاد آدمى قرار داده شده و آن‏گاه كه انسان در پرتگاه غضب مى‏لغزد، در واقع با چنين نيروى آتشين انس و ارتباط برقرار مى‏سازد. آدمى از خاك آفريده شده است كه سمبل و نمودار آرامش و وقار است، ولى شيطان از آتش سر برآورده كه دچار لهيب و اضطراب مى‏باشد. اگر انسان قوه غضب را بى جا مصرف نمايد به اخلاق شيطان گراييده و از خدا دورى جسته و وسيله ممنوعيت خود را از رحمت الهى فراهم آورده و از حقيقت خود كه سرشته وقار و بزرگوارى است منحرف شده است. آن كه مالك غضب و خشم خويش است اهل خدا و هر كس غضب و خشمش بى قيد و بند است برده شيطان و آلوده به شيطنت است. انسان اجازه ندارد هر كجا و در برابر هر كسى دچار خشم و غضب شود، براى غضب و خشم جاى معيّن مقرّر شده كه بجا مصرف كردنش عبادت و بى جا مصرف نمودنش گناه و خطا و معصيت و شيطنت است. رسول خدا عليه السلام فرمود: لَيْسَ الشَّديدُ بِالصَّرْعَةِ، إنَّما الشَّديدُ الَّذى يَمْلِكُ نَفْسَهُ عِنْدَ الْغَضَبِ. و پهلوان (يعنى انسان با صلابت و نيرومند) با كشتى گرفتن ارزيابى‏ نمى‏شود، بلكه پهلوان عبارت از كسى است كه زمام نفس خود را به گاه خشم و غضب در اراده و اختيار خويش گيرد. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 5 ، ص: 364 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 3 ✳️ يكى از آثار و نتايج سوء غضب بى جا كينه و حسد است و اين حالت آدمى را به بيمارى و تيرگى و اختلال طبيعت سوق مى‏دهد. لذا ضرورتى است كه موقعيت غضب مشخّص گردد تا آدمى بتواند جنبه نكوهيده آن را از خود دور سازد و به تعديل و درمان آن بپردازد و نيز بايد فضيلت فرونشاندن خشم و غضب و ارزش بردبارى و عفو و مداراى با ديگران براى او روشن شود. حضرت حق، غضب را در نهاد انسان قرارداد تا او را از تباهى و نابودى صيانت كند و عوامل زيانبار به سلامتى را از وى دفع نمايد. در كيفيت تكوين و ايجاد انسان و در اندرون او حرارت و رطوبت به كار رفته است كه در حال تضاد و تعاند با يكديگر به سر مى‏برند. حرارت همواره رطوبت را به تحليل مى‏برد و آن را تبخير و سرانجام خشك مى‏سازد و اگر مدد تغذيه پياپى براى تأمين رطوبت به بدن نرسد، موجود زنده از ميان مى‏رود، لذا خداوند متعال غذاى موافق و متناسب با سازمان موجود زنده را آفريد و در نهاد او غريزه تمايل به غذا را نيز خلق كرده است. اما در خارج و بيرون از وجود انسان، غضب به خاطر اين است كه چون آدمى در معرض خطر قرار مى‏گيرد، بايد داراى قوه و نيرويى باشد كه به گاه نياز و هنگام ضرورت، آن نيرو به فيضان و فوران و هيجان افتد. غضب و خشم آدمى به منزله عكس‏العمل در برابر تجاوز عوامل زيانبخش به انسان است، لذا به هنگام مواجهه با زمينه‏هاى نامساعد و عوامل زيانبار، آتش غضب آدمى در روان او فروزان مى‏گردد همان گونه كه آتش در ميان آتشدان و كوره لهيب مى‏كشد. حرارت لهيب آتش خشم آدمى در چهره و سيماى فرد خشمناك خود را مى‏نماياند، گونه و چشمان آدمى همچون آتش سرخ فام مى‏گردد تا نشانگر محتوايى باشد كه در پس اين حالت كمين كرده است و آن عبارت از سرخى خون‏ بدن است، آن چنانكه شيشه از وراى خود محتواى خويش را مى‏نماياند. مركز و كانون نيروى غضب، عبارت از قلب آدمى است و مفهوم آن همان به جوش آمدن و غليان خون دل است كه ناشى از حالت انتقام جويى است. اين نيرو از آن جهت به فوران مى‏افتد تا فرد، ضرر و زيان را قبل از وقوع آن از خود دفع نموده و پس از وقوع آن قلبش با إعمال غضب تشفّى يافته و به انتقام جويى دست يازد. انتقام، غذا و خوراك نيروى غضب و خواسته آن است و آدمى از رهگذر اعمال غضب احساس لذّت و رضايت مى‏نمايد. انسان خشمگين جز با انتقام آرام نمى‏گيرد، فقط فرد با ايمان است كه على رغم اسائه و آزار ديگران از تجاوزكار صرف نظر كرده و عفو و اغماض مى‏كند: وَ إذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ «شوری 37» و هنگامى كه [به مردم‏] خشم مى‏گيرند، راه چشم‏پوشى و گذشت را برمى‏گزينند. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 5 ، ص: 365 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2