eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا : «1» اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَيَجَانِ الْحِرْصِ وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ وَ غَلَبَةِ الْحَسَدِ وَ ضَعْفِ الصَّبْرِ وَ قِلَّةِ الْقَنَاعَةِ وَ شَكَاسَةِ الْخُلْقِ وَ إِلْحَاحِ الشَّهْوَةِ وَ مَلَكَةِ الْحَمِيَّةِ خدايا! به تو پناه مى‏آوريم، از توفان حرص و تندى و شدّت خشم و غضب ، و چيرگى حسد و ناتوانى صبر، و كمى قناعت و و ناسازگارى اخلاق، و پافشارى و سماجت شهوت و صفت تعصّب. دعای 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
6 ‏ 1 ✳️ بداخلاقى و تندخويى و به تعبير حضرت سجّاد (عليه السلام) شَكاستِ‌ خُلق از قوى‌ترين عوامل سيه روزى و تيره بختى و سوزنده ريشه سعادت و سلامت و بر باد دهنده خير دنيا و آخرت است. در تمايلات نفسانى و امساك از خواهش‌هاى درونى هر انسانى دو قدرت مثبت و منفى وجود دارد. قدرت مثبت، هدفش جلب لذت‌ها و ارضاى غرايز است. او ميل دارد كليه خواهش‌هاى طبيعى، بدون قيد و شرط برآورده شود. اين نيرو كه نيك و بد را درك‌ نمى‌شناسد و تنها به لذّت و خوشى مى‌انديشد در وجود هر بشرى سبب نمايش چهره زشت اخلاق است. در قرآن مجيد اين قدرت درونى به «نفس امّاره» تعبير شده است كه بنده‌اش را در آزمايش دشوارى قرار داد. ﴿وَ مَآ أُبَرّئُ نَفْسِى إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبّى إِنَّ رَبّى غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾ من خود را از گناه تبرئه نمى‌كنم؛ زيرا نفس طغيان گر، بسيار به بدى فرمان مى‌دهد مگر زمانى كه پروردگارم رحم كند؛ زيرا پروردگارم بسيار آمرزنده و مهربان است. قدرت منفى در باطن انسان، آدمى را از رسيدن به گناهان لذيذ و ناپاكى بازمى‌دارد. و تمايلات را تعديل مى‌كند و نفس امّاره سركش را ملامت و مهار مى‌نمايد. اين توان از نيكى و پاكى حمايت مى‌كند و بدى را دفع مى‌كند. در قرآن كريم از اين نيروى بازدارنده و تعديل كننده به «نفس لوّامه» ياد شده است. ﴿وَ لَآأُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ﴾ و به نفس سرزنش‌گر قسم مى‌خورم. بر اساس بيان قرآن انسان داراى فطرت توحيدى است و از طريق آن به وجود خداوند با صفات جميله پى‌مى‌برد و از راه فطرت نيز با مكارم و رذايل اخلاقى آشنا مى‌شود كه فضيلت آن را تقواى نفس و رذيلت را فجور نفس مى‌نامند. ﴿وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾ و به و آن كه آن را درست و نيكو نمود،* پس بزه‌كارى و پرهيزكارى‌اش را به او الهام كرد. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 6 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
6 ‏ 2 ✳️ حسن خلق و مكارم اخلاقى لازمه شخصيت ملكوتى انسان است. در حالى كه سوء خلق و مفاسد اخلاقى در نتايج شخصيت دنيوى انسان است. صاحبان شخصيت معنوى داراى باطن نيكو و سالمى هستند كه در پى كسب حلال‌ها و نيكى‌ها و دورى از محرمات و پستى‌هايند. امّا صاحبان قلوب دنيوى همراه با ريا و نفاق است كه به دنبال كسب مقامات ظاهرى و اندوختن اموال و سرمايه‌هاى مادى‌اند. با توجه به همه اين آثار و بركات روحى و معنوى اخلاق، براى نفس كه از سوى عمل به دستورهاى اخلاقى و معارف دينى مى‌تواند آثار سازنده و مفيد داشته باشد، چرا بشر از آن بهره نمى‌برد تا سلامت و سعادت دنيايى خود را تأمين كند. و همچنان به خلقيّات ناپسند خود اصرار مى‌ورزد. مولاى متقيان اميرمؤمنان (عليه السلام) به همه بشريت توصيه فرموده است: وَ عَلَيْكُمْ بِمَكارِمِ الأَخْلاقِ فَانَّها رِفْعَةٌ وَ ايَّاكُمْ وَالْاخْلاقَ الدَّنِيَّةَ فَانَّها تَضَعُ الشَّرِيفَ وَ تَهْدِمُ الْمَجْدَ. به شما باد به تحصيل كه آن مايه سربلندى است. و از خوى‌هاى پست دورى كنيد كه آن انسان‌هاى شريف را پست مى‌كند و بزرگوارى را از بين مى‌برد. پس راه موفّقيّت و نجات در اين است كه در طلب مكارم اخلاق باشيم هر چند اميدى به بهشت رفتن و ترسى از دوزخ هم در كار نباشد. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 6 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👈🎙 صوتی تصویری با صدای : حاج حسین دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ✳️ ، میدان آزمایش حاکمان 👈 و قَالَ (عليه السلام): الْوِلَايَاتُ، مَضَامِيرُ الرِّجَال. 👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد فرمود : فرمانروايى، ميدان مردان است. 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 ( ميدان آزمون بزرگ : تجربه كارى و شناخت مديران ! ) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ و (دشمنان عيسى) تدبير خود را (براى كشتن او) بكار بستند. خداوند نيز تدبير خود را (براى حفظ او) بكار برد و خداوند بهترين تدبير كننده است. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا : «1» اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَيَجَانِ الْحِرْصِ وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ وَ غَلَبَةِ الْحَسَدِ وَ ضَعْفِ الصَّبْرِ وَ قِلَّةِ الْقَنَاعَةِ وَ شَكَاسَةِ الْخُلْقِ وَ إِلْحَاحِ الشَّهْوَةِ وَ مَلَكَةِ الْحَمِيَّةِ خدايا! به تو پناه مى‏آوريم، از توفان حرص و تندى و شدّت خشم و غضب ، و چيرگى حسد و ناتوانى صبر، و كمى قناعت و و ناسازگارى اخلاق، و پافشارى و سماجت شهوت و صفت تعصّب. دعای 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
6 ‏ 3 ✳️ در بين روايات براى نفس هم عذابى در دنيا مشخص شده است. امام صادق (عليه السلام) فرموده است: مَنْ ساءَ خُلُقُهُ عَذَّبَ نَفْسَهُ. هر كه بداخلاق باشد خودش را عذاب دهد. چه عذابى كه نه تنها نفس، بلكه آثار ديگرى هم در پى دارد؛ برخى از آنها عبارتند از: هر كه بداخلاق باشد خانواده‌اش از او دلتنگ و بيزار شوند، هر كه تندخو شود آسايشش اندگ گردد. هر كه بدخلق گردد از پيدا كردن دوست و رفيق درماند، هر كه اخلاقش بد باشد روزيش تنگ شود، آدم بد خوى بسيار خطا كند و زندگيش تلخ شود. رسول اللّه (صلى الله عليه و آله) در اين زمينه مى‌فرمايد: آيا شما را از كم شباهت‌ترينتان به خودم آگاه نسازم؟ عرض كردند: بلى، اى رسول خدا. فرمود: زشتگوى، بى‌آبرو، بى‌شرم، بخيل، متكبّر، كينه‌توز، حسود، سنگدل، كسى كه هيچ خيرى از او برنمى‌خيزد و كسى از شرش در امان نيست. يكى از عوامل جداكننده انسان‌ها از يكديگر بدخويى است كه اميرمؤمنان به اين نكته گوشزد فرموده است: وَ إِنَّما انْتُمْ اخْوانٌ عَلى‌ دِينِ اللَّهِ، ما فَرَّقَ بَيْنَكُمْ الَّا خُبْثُ السَّرائِرِ، وَ سُوءُ الضَّمائِرِ، فَلا تَوازَرُونَ وَ لاتَناصَحُونَ وَ لاتَباذَلُونَ وَ لاتَوادُّونَ شما بر مبناى دين خدا برادر هستيد، چيزى جز آلودگى درون‌ها و بدى نيّت‌ها شما را از هم جدا نكرده، به اين لحاظ يكديگر را يارى نمى‌دهيد و خيرخواهى نمى‌كنيد و به هم بذل و بخشش نداريد و با يكديگردوستى نمى‌كنيد. اين حالات از آثار علاقمندى افراطى به دنيا و آرزوهاى نفسانى است كه عدّه‌اى به اندك مال دنيا شاد مى‌شوند و نگران بازپرسى از عملكرد خود در آخرت نمى‌باشند. بنابراين بايد براى پالايش درون به سفارش امام على (عليه السلام) كه از سخنان رسول اللّه (صلى الله عليه و آله) گرفته‌اند توجه نمود كه فرمود: طُوبى‌ لِمَنْ ذَلَّ فى‌ نَفْسِهِ وَ طابَ كَسْبُهُ وَ صَلَحَتْ سَريرَتُهُ، وَ حَسُنَتْ خَليقَتُهُ. خوشا به حال كسى كه نزد خود خوار و كسبش پاك و باطنش شايسته و اخلاق نيكوست. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه جلد 6 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👈🎙 صوتی تصویری با صدای : حاج حسین دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✅تمثیلی زیبا درخصوص ✳️پدری چهار تا بچه را گذاشت توی اتاق و گفت این‌جا را مرتب کنید تا من برگردم، خودش هم رفت پشت پرده. از آن‌جا نگاه می‌کرد می‌دید کی چه کار می‌کند، می‌نوشت توی یک کاغذی که بعد حساب و کتاب کند. یکی از بچه‌ها که گیج بود، حرف پدر یادش رفت. سرش گرم شد به بازی. یادش رفت که آقاش گفته خانه را مرتب کنید. یکی از بچه‌ها که شرور بود شروع کرد خانه را به هم ریختن و داد و فریاد که من نمی‌گذارم کسی این‌جا را مرتب کند. یکی که خنگ بود، ترسید. نشست وسط و شروع کرد گریه و جیغ و داد که آقا بیا، بیا ببین این نمی‌گذارد، مرتب کنیم. اما آنکه زرنگ بود، نگاه کرد، رد تن آقاش را دید از پشت پرده. تند و تند مرتب می‌کرد همه‌جا را. می‌دانست آقاش دارد توی کاغذ می‌نویسد. شرور که نیستی الحمدلله. گیج و خنگ هم نباش. نگاه کن پشت پرده رد آقا را ببین و کار خوب کن خانه را مرتب کن، تا آقا بیاید هی نگاه می‌کرد سمت پرده و می‌خندید. دلش هم تنگ نمی‌شد. می‌دانست که آقاش همین جاست.توی دلش هم گاهی می‌گفت اگر یک دقیقه دیرتر بیاید باز من کارهای بهتر می‌کنم. آن بچه شرور همه جا را هی می‌ریخت به هم، هی می‌دید این خوشحال است، ناراحت نمی‌شود. وقتی همه جا را ریخت به هم، آن وقت آقا آمد. ما که خنگ بودیم، گریه و زاری کرده بودیم، چیزی گیرمان نیامد. او که زرنگ بود و خندیده بود، کلی چیز گیرش آمد. زرنگ باش. خنگ نباش. گیج نباش. شرور که نیستی الحمدلله. گیج و خنگ هم نباش. نگاه کن پشت پرده رد آقا را ببین و کار خوب کن خانه را مرتب کن، تا آقا بیاید. 👤مرحوم حاج اسماعیل ره ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 « » ✍ علیرضا   👌 تبیین «انتظار: عامیانه، عالمانه، عارفانه» شما میتوانید آنرا قاونی از قانونی دریافت کنید https://taaghche.com/book/33194 علیه السلام ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ✳️ بهترین برای زندگی 👈 و قَالَ (عليه السلام): لَيْسَ بَلَدٌ بِأَحَقَّ بِكَ مِنْ بَلَدٍ، خَيْرُ الْ 👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد فرمود : هيچ شهرى براى تو از شهر ديگر بهتر نيست، بهترين شهرها آن است كه پذيراى تو باشد. 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 ( بهترين شهرها براى زندگى ! ) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا : «1» اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَيَجَانِ الْحِرْصِ وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ وَ غَلَبَةِ الْحَسَدِ وَ ضَعْفِ الصَّبْرِ وَ قِلَّةِ الْقَنَاعَةِ وَ شَكَاسَةِ الْخُلْقِ وَ إِلْحَاحِ الشَّهْوَةِ وَ مَلَكَةِ الْحَمِيَّةِ خدايا! به تو پناه مى‏آوريم، از توفان حرص و تندى و شدّت خشم و غضب ، و چيرگى حسد و ناتوانى صبر، و كمى قناعت و سوء خلق‌ و ناسازگارى اخلاق، و پافشارى و سماجت و صفت تعصّب. دعای 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
7 ‏ 1 ✳️ به معناى، اشتها، خواستن، ميل، ميل به غذا و ميل به شهوت جنسى آمده است. خواسته و ميلى كه خداوند بزرگ از باب مصلحت در وجود انسان قرار داده در صورتى كه با تعاليم وحى و قواعد تربيتى انبيا و ائمه طاهرين و حكما و عرفا كنترل نشود و در اين عرصه‌گاه، رياضت شرعيّه براى خرج شدن ميل در امور مثبته تحمّل‌ نگردد، سر به تجاوز، افراط و اصرار نسبت به تمام امور مادى از قبيل مال، مقام، شهرت و شهوت جنسى زده و به تعبير قرآن تبديل به هواى نفس مى‌گردد. طوفان هوا، انسان را در مال مبدّل به قارون و در مقام تبديل به فرعون و هيتلر و در شهوت جنسى تبديل به حيوان درنده و خطرناكى مى‌كند كه حتى به محارم خود هم رحم نخواهد كرد و در برنامه شكم مبدّل به غاصب، دزد، محتكر، ثروت اندوز، مشروب خوار و حرام‌خوار خواهد نمود. وقتى انسان از شناخت موقف و موقعيّت و جايگاهش در آفرينش غافل بماند، زمانى كه بشر از حقايق ملكوتيّه دور بماند، آنگاه كه از مالك حقيقى و صاحبش حضرت حق و مرگ و برزخ و قيامت و حساب و كتاب غفلت كند، و وقتى از رشته خير و سلامت و درستى و سعادت و خدمت به همنوعان در بى‌خبرى فرو رود براى زندگى و حياتش محورى جز شهوت باقى نمى‌ماند. شهوتى كه به دور از تربيت و كنترل است، از انسان چه مى‌خواهد؟! مال خواهى و مقام خواهى و شهرت خواهى و لذّت خواهى و جولان شهوت جنسى را به چه صورت از انسان مى‌طلبد؟! در چنين موقعيّتى كداميك از حسنات اخلاقى در وجود مرد و زن پابرجا مى‌ماند و كداميك از رذايل و سيّئات اخلاقى از ضربه ‌زدن به شخصيّت الهى انسان كنار مى‌ماند؟ 👈 این مبحث مهم ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 6 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
1 حضرت امیر علیه السّلام در توصیف اهل تقوا می فرمایند: «تَرَاهُ ... مَيِّتَةً شَهْوَتُهُ ‏». متقین را می بینی در حالی که : خود را کشته اند ✳️ «مَيِّتَةً شَهْوَتُهُ». شهوتش را مرده می بینی. شهوت در لغت به معنای: «اشْتِيَاقُ النَّفْسِ إِلَى الشَّى‏ءِ». اشتیاق داشتن نفس به چیزی، می باشد.[١] در نتیجه معنای لغوی شهوت، مفهوم عامی است که شامل تمام اشتیاقات و خواسته های نفس می شود، امّا شهوت، علاوه بر مفهوم عامّش، در خصوص معنای: «تمایلات جنسی» نیز به کار رفته است. تمايل و اشتیاق نفس در دنيا دو گونه است: ١- تمايل كاذب ٢- تمايل صادق. ميل و خواهش صادق چيزى است كه اگر برآورده نشود كار بدن بدون آن مختلّ مى ‏شود، مثل تمايل به غذا در موقع گرسنگى. و امّا تمايل و شهوت دروغ يا كاذب چيزيست كه بدون آن، كار بدن مختلّ نمى‏ شود بلکه به عکس سلامت روح و بدن انسان در پرهیز از آن است. (مثل پُرخوری مخصوصاً در غذاهای لذیذ و متنوّع و یا ارضای میل جنسی از طریق حرام و غیر شرعی). تمایلات صادق که نظام بدن به آن بستگی دارد باید طبق موازین و دستورات شرع مقدّس و به میزان لازم پاسخ داده شده و ارضاء شود. مثلاً تمایل و اشتیاق نفس به خوردن غذا و آشامیدن آب و یا ازدواج و ... باید از طریق خوردن آب و غذای حلال و به میزانی که قبلاً بیان شد (منزوراً أکله) و همچنین تمایلات جنسی نیز از راه ازدواج و تشکیل خانواده، تأمین گردد. اصل وجود این تمایلات در انسان موهبتی است که پروردگار متعال برای تداوم زندگی و سلامت بشر به او عنایت نموده است. فرض کنید اگر از درون انسان میل و اشتیاقی به خوردن غذا نبود، چه بسیار انسان تنبل و رفاه طلبی که دچار سوء تغذیه می شدند ولی همین تمایل از درونشان ایشان را به تلاش برای تهیه غذا وا می دارد، و یا این که تصوّر کنید اگر انسان هیچ تمایلی به ازدواج نداشت، آن وقت با توجّه به گرانی، مشکلات کار و مسکن و ...، میزان ازدواج و تولید مثل تا حدّ زیادی فرو کش می کرد و بقاء نسل انسان پس از مدّتی با مشکل جدّی رو به رو می شد چنان که سال ها است جوامع غربی به خاطر آلودگی و ولنگاری های جنسی با مشکل کمی ازدواج و تولید مثل دست به گریبان هستند و میانگین سنّ جمعیت ایشان به پیری رسیده که همین موضوع منجر به رکود نیروی جوان در عرصه های علم و کار و ... شده است. پس اصل وجود شهوت و تمایلاتِ صادق، نعمت است و خدای متعال برای تأمین و ارضای آن راه های حلالی قرار داده که انسان مؤمن موظّف به انجام آن هاست، پس این که امیر المؤمنین علیه السّلام در بیان صفات انسان متّقی می فرمایند: «شهوتش را مرده می بینی» بدان معنا نیست که ایشان به طور کلّی تمایلات نفس اعمّ از تمایلات طبیعی و صادق را در درون خودشان سرکوب نموده اند چراکه تأمین نیازها و تمایلات صادق و طبیعی، جزء وظایف شرعی و عقلی انسان با تقواست و ترک کردن و سرکوب آن موجب آسیب های جدّی و اضرار به نفس است که از نظر شرع مقدّس معصیت و گناه محسوب می شود و با مقام متّقین سازگار نیست. امّا در مورد شهوات و تمایلات کاذب که بدون آن ها سلامتی و نظام بدن انسان مختلّ نمی شود بلکه ارتکاب آن ها منجر به بروز بیماری های روحی و معنوی فراوان است، اهل تقوا در برابر این تمایلات نفسانی مقابله نموده و دامن عدالت و تقوای خود را به کثافت این شهوات نیالوده اند. پس در واقع مرده بودن شهوت به این نوع از تمایلات نفس اشاره دارد و کنایه از آن است که متّقین جلوی طغیان و سرکشی نفس را گرفته و اسیر خواسته های غیر شرعی آن نگردیده اند، یعنی همان طور که از انسان مرده کاری بر نمی آید، متّقین نیز چنان مهار نفس را به دست گرفته اند که در برابر قدرت تقوای ایشان، از نفس و شهواتش کاری بر نمی آید. 👈 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 حضرت امیر علیه السّلام در توصیف اهل تقوا می فرمایند: «تَرَاهُ ... مَيِّتَةً شَهْوَتُهُ ‏». متقین را می بینی در حالی که : خود را کشته اند ✳️ در روایات اسلامی بین کمال عقل و کم شدن شهوت رابطه مستقیمی وجود دارد. در حدیثی نورانی از مولای متّقیان علی علیه السّلام آمده است: «إِذَا كَمُلَ الْعَقْلُ نَقَصَتِ الشَّهْوَةُ». هر گاه عقل به کمال برسد، شهوت نقصان یافته و کم می شود.[٣] همچنین فرمودند: «لا عقلَ معَ شَهوَةٍ». با وجود شهوت، عقلی وجود نخواهد داشت.[٤] هر قدر نور عقل در دل انسان بیشتر شود، او به حقیقت پوچ بودن و مفاسد شهوت رانی بیشتر دست پیدا می کند و در نتیجه نسبت به آن منزجر می گردد و از سوی دیگر طغیان شهوت از نقص نیروی تعقّل و بیماری نفس خبر می دهد، علی علیه السّلام می فرمایند: «قَرِينُ‏ الشَّهْوَةِ مَرِيضُ النَّفْسِ مَعْلُولُ الْعَقْلِ». کسی که قرین و همراه شهوت است صاحب نفسی مریض و عقلی بیمار و دردمند است. از مضرّاتی که در روایات برای شهوت رانی شمرده شده است خاموش شدن نور حکمت در درون انسان است. امیر المؤمنین علی علیه السّلام می فرمایند: «حَرَامٌ عَلَى كُلِّ عَقْلٍ مَغْلُولٍ بِالشَّهْوَةِ أَنْ يَنْتَفِعَ بِالْحِكْمَةِ». بر هر عقلی که به وسیله شهوت به غل و زنجیر کشیده شده حرام است که با حکمت سودمند گردد و باز فرمودند: «لَا تَجْتَمِعُ الشَّهْوَةُ وَ الْحِكْمَةُ». شهوت و حکمت با هم جمع نمی شوند. ضدّ شهوت و تمایلات نفسانی کاذب، ملکه عفّت نفس است حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم خوشا دمی که از آن چهره پرده برفکنم چنین قفس نه سزای چو من خوش الحانیست روم به گلشن رضوان که مرغ آن چمنم عیان نشد که چرا آمدم کجا رفتم دریغ و درد که غافل ز کار خویشتنم چگونه طوف کنم در فضای عالم قدس که در سراچه ترکیب تخته بند تنم ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2