eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
امام باقر (علیه السلام) فرمود در كتاب اميرالمومنين يافتيم كه رسول گرامى (ص) در منبر به خداوند يگانه قسم ياد كرد كه به هيچ مومنى هرگز خير دنيا و آخرت اعطا نمى‏شود مگر آنكه نسبت به حضرت بارى‏تعالى داشته باشد و از مردم خوددارى نمايد.
6️⃣ ششمين كلام مذموم كه امام سجاد (علیه السلام) در دعاى «مكارم‏الاخلاق» از آن نام برده و شيطان به اشخاص جارى مى‏كند، ‏ گويى به شخصى است كه حضور دارد و سب را مى‏شنود. امام (علیه السلام) در پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: او سب حاضر.
از جوارحى است بسيار ارزشمند و مفيد. زبان مى‏تواند با سخنان عالمانه و مقالات حكيمانه، جامعه را عالم بسازد و از فرهنگ و دانش برخوردار نمايد، زبان مى‏تواند با مواعظ حسنه و اندرزهاى مشفقانه مردم را تربيت كند و به راه سعادت و رستگارى سوقشان دهد.
از طرفی زبان از جوارحى است بسيار خطرناك و مضر و آفتش از آفت تمام اعضا و جوارح بيشتر است. از جمله آفات زبان و سب و بدگويى به افراد در حضور آنان است. مردم از زبان اين قبيل اشخاص وحشت دارند و تا جايى كه بتوانند از آنان مى‏گريزند. اين گروه در جامعه مبغوض ‏اند و در پيشگاه الهى مطرود. امام صادق (علیه السلام) فرمود: مبغوضترين خلق خداوند بنده‏اى است كه مردم از او براى شر زبانش پرهيز دارند.
اگر شخص بد به انسان شريفى و سب نمايد اما او در مقابل، سكوت كند و چيزى نگويد، عملش مايه ‏ى خشنودى بارى ‏تعالى و موجب خشم شيطان است، و خداوند در مقابل سكوتش به وى اجر خواهد داد. اما اگر فحاش بد بگويد و شنونده، مقابله به مثل نمايد و او را با فحش پاسخ دهد، آن دو، مصداق اين حديث شريف خواهند بود. رسول اكرم (ص) فرموده: دو نفر كه به يكديگر دشنام مى‏گويند دو شيطان ‏اند كه به هم كمك مى‏كنند و به صورت معامله ‏ى پاياپاى فحش مبادله مى‏نمايند.
ناگفته نماند كه مسئوليت آن كس كه را آغاز نموده به مراتب سنگينتر از كسى است كه فحش را پاسخ مى‏دهد، زیرا او به وجود آورنده‏ ى اين صحنه ‏ى گناه است و اگر پاسخگو در سخنان خويش شتم نكند و در كلام از حد تجاوز ننمايد به موجب روايت، وزر او نيز به عهده‏ ى آغازكننده‏ ى دشنام خواهد بود. حضرت موسى بن جعفر عليه السلام درباره‏ى دو مردى كه به يكديگر مى‏دادند فرمود: آن كس كه فحش را آغاز نموده ظالمتر است، گناه خودش و گناه شخص مقابلش به عهده‏ى اوست در صورتى كه شخص مقابل در كلام خود تعدى و تجاوز نكرده باشد.
بعضى از افراد بر اثر معاشرت با اشخاص بد و فحاش آنچنان به ‏ گويى و سب ديگران خو گرفته و عادت كرده‏اند كه حتى در ملاقاتهاى عادى و ضمن احوالپرسى سخنانشان آميخته به سب و بدگويى است. اينان تمام كلماتى را كه مى‏گويند در نامه‏ ى عملشان ثبت مى‏شود و در قيامت مورد محاسبه و موآخذه قرار مى‏گيرند. به علاوه حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله به اين گروه اعلام خطر نموده و فرموده است: سباب المومن كالمشرف على الهلكه. كسانى كه فحاش ‏اند و به مسلمانان دشنام مى‏گويند بدانند : با اين عملى كه انجام مى‏دهند در پرتگاه تباهى و هلاكت قدم گذارده‏اند. يعنى اگر به خود نيايند و روشى را كه در پيش گرفته‏اند ترك نگويند و همچنان به عمل ناپسند خود ادامه دهند، سقوط مى‏كنند و سرانجام پرونده‏ ى اعمالشان در زندگى دنيا به بدبختى و سيه‏روزى بسته مى‏شود.
*️⃣ نتيجه آنكه امام سجاد (علیه السلام) در اين قطعه ‏ى دعاى «مكارم‏الاخلاق» از شش گناه نام برده اما پس از ذكر شش مورد به پيشگاه الهى عرض مى‏كند «و ما اشبه ذلك» يعنى نظاير اين شش مورد. امام (علیه السلام) با اين عبارت: اولا : از خداوند استمداد همه‏ جانبه مى‏نمايد و درخواست مى‏كند زبانش را نه فقط از اين شش جهت بلكه از تمام جهات محافظت فرمايد ثانیا : به مسلمانان مى‏فهماند كه گناه زبان منحصر در شش مورد ذكر شده نيست و افراد متشرع بايد از جميع جهات مراقب حفظ زبان خود باشند.
🙏اللّهُمَّ اجعَل... ما أجرى عَلى لِساني مِن لَفظَةِ فُحشٍ أو هُجرٍ، أو شَتمِ عِرضٍ أو شَهادَةِ باطِلٍ، أوِ اغتِيابِ مُؤمِنٍ غائِبٍ أو سَبِّ حاضِرٍ و ما أشبَهَ ذلِكَ، نُطقا بِالحَمدِ لَكَ و... . 👤مرحوم آیت الله 🍀پرهیز از آنچه بر جاری می‌کند !!! 👈(متن و وصوت کامل 10 جلسه ) 👇 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 دعای 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
بزرگان نه اینکه پای مجادله و فحش و ناسزا و غیبت نمی ایستند بلکه اجازه نمیدهند حجم فکریشون با این آشغال ها پر بشه و چنان عبور میکنند که چیزی برای پردازش در ذهنشان نماند....
برنامه ی ❇️ خبر از تداوم تفكر انحرافى 👈 و قال (علیه السلام) لما قُتل الخوارج، فقيل له يا أميرالمؤمنين هلك القوم بأجمعهم: كَلَّا وَ اللَّهِ إِنَّهُمْ نُطَفٌ فِي أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ قَرَارَاتِ النِّسَاءِ، كُلَّمَا نَجَمَ مِنْهُمْ قَرْنٌ قُطِعَ حَتَّى يَكُونَ آخِرُهُمْ لُصُوصاً سَلَّابِينَ. 👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد در این خطبه فرمودند: (در پايان جنگ با خوارج، در سال 38 هجرى شخصى گفت، اى اميرالمؤمنين عليه السّلام خوارج همه نابود شدند. فرمود): نه، سوگند به خدا هرگز ! آنها نطفه هايى در پشت پدران و رحم مادران وجود خواهند داشت، هر گاه كه شاخى از آنان سر برآورد قطع مى گردد تا اينكه آخرينشان به راهزنى و دزدى تن در مى دهند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 عاقبت کار خوارج *خوارج يک جريان بودند نه يک گروه! * سرانجام خوارج به صورت دزدان غارتگرى در آمدند 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَلَا تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْئَلُواْ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَى‏ءٍ عَلِيماً و آنچه را كه خداوند سبب برترى بعضى از شما بر بعضى دیگر قرار داده آرزو نكنید. براى مردان از آنچه بدست آورده اند بهره اى است و براى زنان نیز از آنچه كسب كرده اند بهره اى مى باشد و (به جاى آرزو و حسادت) از فضل خداوند بخواهید، كه خداوند به هر چیزى داناست. آیات قبل، از حرام خوارى نهى فرمود، این آیه به ریشه ى حرام خوارى اشاره مى كند كه ، آرزو و رقابت است. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
http://ahlolbait.com/media/13873/ویژه-نامه-دحوالارض 👆ویژه نامه: 🖋 کانال انس با صحیفه سجادیه @sahife2
برنامه ی ❇️ فرق با لشکر 👈 و قال (علیه السلام): لَا تُقَاتِلُوا الْخَوَارِجَ بَعْدِي، فَلَيْسَ مَنْ طَلَبَ الْحَقَّ فَأَخْطَأَهُ كَمَنْ طَلَبَ الْبَاطِلَ فَأَدْرَكَهُ. 👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد در این خطبه فرمودند: ( در سال 38 هجرى، پس از پايان جنگ نهروان، نسبت به آينده خوارج فرمود ) : بعد از من با خوارج نبرد نكنيد، زيرا كسى كه در جستجوى حق بوده و خطا كرد مانند كسى نيست كه طالب بوده ( منظور امام از گروه دوم معاويه و ياران او هستند ) و آن را يافته است. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 فرق خوارج با شاميان جنايتکار! * گمراهتر از خوارج! * حق طلبان گمراه و باطل گرايان آگاه! 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَلِكُلٍّ جَعَلْنَا مَوَ لِىَ مِمَّا تَرَكَ الْوَ لِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَالَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْمَنُكُمْ فََاتُوهُمْ نَصِيبَهُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَى‏ءٍ شَهِيداً و از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان و كسانى كه با آنان پیمان بسته اید، برجا گذاشته اند، براى هر یك وارثانى قرار داده ایم، پس سهم آنان را (از ) بپردازید، زیرا كه خداوند بر هر چیز، شاهد و ناظر است جمله ى «عقدت ایمانكم» اشاره به قراردادهاى است كه پیش از اسلام، میان دو نفر برقرار مى شد و اسلام، با اندكى تغییر، آن را پذیرفت و نامش در كتب فقهى، «ضمان جریره» است. متن قرارداد به این صورت بوده كه دو نفر پیمان ببندند در زندگى، همدیگر را یارى كنند و در پرداخت غرامت ها، كمك هم باشند و از هم ارث برند. (چیزى شبیه قرارداد بیمه در امروز)، كه اگر خسارتى بر یكى وارد شد، هم پیمان او، دیه ى آنرا بپردازد. اسلام این قرارداد را پذیرفت، ولى ارث بردن از دیگرى را مشروط به آن كرد كه انسان وارثى نداشته باشد. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
بند پایانی «4»وَ لَا تَكْشِفْ عَنَّا سِتْراً سَتَرْتَهُ عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ يَوْمَ تَبْلُو أَخْبَارَ عِبَادِكَ «5» إِنَّكَ رَحِيمٌ بِمَنْ دَعَاكَ وَ مُسْتَجِيبٌ لِمَنْ نَادَاكَ. یا پرده ‏اى كه بر ما پوشاندى، در برابر حاضران روز ، از روى گناهان ما برندار، روزى كه خبرهاى بندگانت را آشكار مى‏كنى. مسلّماً تو نسبت به كسى كه مى‏خواندت، مهربانى و نسبت به كسى كه صدايت مى‏زند، جواب دهنده ‏اى. ‏ 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
3‏ ❇️ بخشندگى از بزرگترين خصلت‏هاى خداوند است كه موجب نزديكى خدا و بنده اوست. بخشندگى يكى از درختان بهشت است كه شاخه‏هاى آن در دنيا آويزان است. بنابراين هر كه بخشنده باشد به يكى از شاخه‏هاى آن آويزان شده و آن شاخه او را به طرف بهشت مى‏كشاند. امام على عليه السلام مى‏فرمايد: السَّخاءُ سَتْرُ الْعُيُوبِ. بخشش‏گرى، پوشش عيب‏هاست. غِطاءُ العُيُوبِ السَّخاءُ وَ الْعَفافُ. روپوش عيب‏ها، بخشش و مناعت طبع است. چگونه بخشش و بزرگوارى معايب را مى‏پوشاند؟ همان گونه كه خداوند تعالى با بخشش و گذشت از خطاها و عيب‏هاى بندگان زمينه‏هاى زندگى طبيعى و نيكوتر را فراهم مى‏سازد و آنان را به مرز توبه و اصلاح نفس مى‏رساند، نسبت به مؤمن هم اين گونه است كه بزرگ‏منشى و بخشش او پوششى بر معايب است. بنابراين اميرمؤمنان عليه السلام نشانه‏اى از فضيلت خردمند را چنين بيان مى‏فرمايد: إِحْتَمِلْ ما يَمُرُّ عَلَيْكَ؛ فَإِنَّ الْاحْتِمالَ سَتْرُ الْعُيُوبِ وَ إِنَّ الْعاقِلَ نِصْفُهُ احْتِمالٌ وَ نَصِفُهُ تَغافُلٌ. آنچه را بر تو مى‏گذرد تحمّل كن؛ زيرا تحمّل پوشش عيب‏هاست و همانا عاقل نصف او بردبارى و نصف او چشم‏پوشى است. به تعبير ديگر از حوادث روزگار شكوه و ناله نكن؛ زيرا در بردبارى و آسان‏گيرى ناخوشى‏ها و چشم‏پوشى از نادانى‏ها و كمبودهاى اخلاقى مردم، نشانه‏اى از خردمندى است. از اثرات آن بخشندگى‏ها تحوّل انسان‏هاست. جماعتى را به نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله آوردند. آن حضرت به اميرمؤمنان عليه السلام دستور داد گردنشان را بزند و سپس امر فرمود: يك نفر از آنان را جدا كند و او را نكشد. آن مرد پرسيد: چرا مرا از دوستانم جدا كردى در حالى كه جنايت من و دوستانم يكسان است. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: خداى عزوجلّ وحى فرمود: تو بخشنده قوم خود هستى؛ تو را نكشم. مرد گفت: پس من نيز گواهى مى‏دهم كه خدايى نيست مگر اللّه و تو رسول خدايى. «1» هر گاه خداوند سبحان مصلحت بنده‏اى را بخواهد، كم‏گويى و كم‏خورى و كم‏خوابى را در دل او قرار مى‏دهد چون هر كه در سخن و خوراك و خواب زياده‏روى كند خطاهاى او بسيار مى‏شود بى‏شرم و بى‏حيا شده سپس پارساييش كم مى‏گردد، بعد دلش مى‏ميرد و به آتش دوزخ مى‏رود. بر اين اساس امام على عليه السلام به همه دوستداران اهل بيت عليهم السلام سفارش مى‏فرمايد: اگر علاقمند جان خود و پوشيده ماندن عيب‏هايت هستى، كمتر سخن بگو و بيشتر خاموش باش، تا انديشه‏ات فزونى گيرد و دلت نورانى شود. پس نادان، اسير زبان خويش است و با سخنى نابجا و نپخته نفس خود و جان ديگران را به زحمت مى‏اندازد و به آلودگى‏ها و لغزش‏هاى اخلاقى دامن مى‏زند. از اين رو حضرت على عليه السلام در اين باره فرموده: قِلَّةُ الكَلامِ يَسْتُرُ الْعُيُوبَ وَ يُقَلِّلُ الذُّنُوبَ. كم گويى، عيب‏ها را مى‏پوشاند و گناهان را مى‏كاهد. خلاصه اين كه: تلافى آنچه به خاطر خاموشى از دست برود، آسانتر از جبران چيزى است كه به موجب فك زدن از بين رفته باشد و نگهدارى آنچه در ظرف است با بستن درِ آن امكان‏پذير است. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 358 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏اللهم وَ لَا تَكْشِفْ عَنَّا سِتْراً سَتَرْتَهُ عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ يَوْمَ تَبْلُو أَخْبَارَ عِبَادِكَ یا پرده ‏اى كه در دنیا بر روی اعمال و رفتار ما پوشانده ای، در روز ، از روى گناهان ما برندار 🍀‏« همان گونه كه خداوند تعالى با بخشش و گذشت از خطاها و عيب‏هاى بندگان زمينه‏ هاى زندگى طبيعى و نيكوتر را فراهم مى‏سازد و آنان را به مرز و اصلاح مى‏رساند، نسبت به مؤمن هم اين گونه است كه بزرگ‏ منشى و بخشش او پوششى بر معايب است.» 👤استاد حسین ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در " 👈 🎙 لینک متن با ترجمه " اینجا " صوتی تصویر " اینجا " صوت عربی " اینجا " ترجمه صوتی " اینجا " ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737514T18107838(Web) (1).mp3
862.3K
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( 2 دقیقه ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🔅 نماز آخرین ماه است .... ❤️«یا عَزِیزُ یا غَفّارُ! اِغْفِرْلِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمیِعِ الْمُؤْمِنینَ والمُؤْمِنَاتِ؛ فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا اَنْتَ» ▫️ای خدای عزیز! ای خدایی که غفّار و بخشنده هستی! گناهان مرا و گناهان همۀ مردان و زنان مؤمن را ببخش؛ که جز تو بخشندۀ گناهی وجود ندارد و جز تو کسی نیست که گناهان را ببخشد. https://eitaa.com/sahife2/42048 التماس دعای فراوان ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🌺 نمازی که رهبر معظم انقلاب توصیه کردند👇 📋 آیا می خواهیم ای مقبول داشته باشیم؟ آیا می خواهیم گناهانمان آمرزیده شود ؟ آیا می خواهیم طلبکاران ما در روز از ما راضى شوند ؟ آیا می خواهیم با ایمان بمیریم ؟ آیا می خواهیم هنگام ،دینمان گرفته نشود ؟ آیا می خواهیم مان گشاده و نورانى گردد ؟ آیا می خواهیم والدینمان از ما راضى گردند ؟ آیا می خواهیم مغفرت شامل حال ما گردد؟ آیا می خواهیم ذریه و ما آمرزیده گردند ؟ آیا می خواهیم توسعه پیدا کنیم ؟ آیا می خواهیم ملک الموت با ما در وقت مردن مدارا کند و به آسانى جان ما بیرون آید؟ ✔️ تمام اینها از فضایل ماه است 🌸مقام معظم رهبری می فرمایند: «روزهای یکشنبه‌ی ماه ذی‌ القعده ایّام توبه و انابه است و عملی دارد که مرحوم عارف بزرگوار حاج میرزا جواد آقای ملکی در المراقبات نقل میکند از رسول مکرّم اسلام که خطاب به اصحاب خود فرمود: کدامِ از شماها مایلید توبه کنید؟ همه گفتند ما میخواهیم توبه کنیم -ظاهراً ماه ذی‌ القعده بوده است- طبق این نقل و این روایت حضرت فرمودند که در روزهای یکشنبه‌ی این ماه این نماز را -یک نمازی با یک خصوصیّتی در مراقبات ایشان ذکر میکنند- انجام بدهید.» کیفیت نماز اینجا ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2