eitaa logo
صحیفه انقلاب
361 دنبال‌کننده
297 عکس
118 ویدیو
43 فایل
بیانات امام و امین امام را به عنوان صحیفه انقلاب و خط مشی آینده آن مرور میکنیم؛ به امید تپیدن قلب نسل جدید برای این دو ابر مرد.. ارتباط با ادمین: @entezarsajjad
مشاهده در ایتا
دانلود
امروز همه‏‌ى دنياى اسلام بايد قضيه‏‌ى فلسطين را قضيه‏‌ى خود بداند؛ اين، كليد رمزآلودى است كه درهاى را به روى امت اسلامى مى‏‌گشايد. 🔸25/ 01/ 1385 / بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در سومين كنفرانس بين‏‌المللى قدس و حمايت از حقوق مردم فلسطين‏ @sahifeh_entezar
♨️راهى را كه امام (ره) دنبال مى‏‌كرد و كار سنگينى كه او انجام مى‏‌داد، فقط با عقل و درايت و قوّت بدنى و نيروى سياسى پيش نمى‏‌رفت؛ او از خلوص و و رابطه‏‌ى با خدا نيز برخوردار بود، تا توانست اين موفقيت‌ها را به دست آورد. @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
♨️راهى را كه امام (ره) دنبال مى‏‌كرد و كار سنگينى كه او انجام مى‏‌داد، فقط با عقل و درايت و قوّت بدن
💠 راهى را كه امام (ره) دنبال مى‏‌كرد و كار سنگينى كه او انجام مى‏‌داد، فقط با عقل و درايت و قوّت بدنى و نيروى سياسى پيش نمى‏‌رفت؛ او از خلوص و صفاى باطنى و رابطه‏‌ى با خدا نيز برخوردار بود، تا توانست اين موفقيت‌ها را به دست آورد. هرچند خصوصيات بشرى امام، در مرتبه‏‌يى بالاتر از افراد معمولى بود، ولى كسى خيال نكند كه اين انقلاب، صرفاً با حكمت و قوّت عقلانى و خصوصيات معمولى و بشرى امام به پيروزى رسيد و ادامه يافت. 💠ويژگي‌هاى او، كمتر در افراد عادى پيدا مى‏‌شود. اگر يكى از آن خصوصيات در فردى مشاهده شود، او انسان بزرگى به شمار مى‏‌رود؛ چه رسد به آنكه همه‏‌ى ويژگي‌هاى ممتاز را يكجا در خود جمع كرده باشد. امام (ره) انسانى بسيار عاقل، دورانديش، حكيم، آدم‏‌شناس، تيزبين، حليم، متين و آينده‏‌نگر بود؛ كه هركدام از اين صفات، كافى بود كه شخصى را در مرتبه‏‌يى والا جاى دهد و احترام همگان را جلب كند. 💠 متانت و بردبارى و حلم امام به‏ گونه‏‌اى بود كه اگر صد نفر در مجلسى سخنانى مى‏‌گفتند كه او آن‏ها را قبول نداشت، تا لازم نمى‏‌دانست، حرفى نمى‏‌زد و سكوت مى‏‌كرد؛ در صورتى كه اگر در حضور آدم‏‌هاى معمولى كلمه‏‌يى گفته شود كه برخلاف عقيده‏‌ى آن‏ها باشد، طوفانى در روحشان به وجود مى‏‌آيد كه سريعاً پاسخ بدهند. 💠همه‏‌ى شما ديديد كه در پايان وصيت‏‌نامه‏‌ى ايشان، به مواردى اشاره شده بود كه امام قبلًا نسبت به طرح آن‏ها سكوت كرده بودند. در زمان بنى‏‌صدر كه من خدمت امام (ره) رسيده بودم، ايشان مى‏‌گفتند: حرف‌هايى كه او از قول من مى‏‌گويد، همه‏‌اش خلاف واقع است و حقيقت ندارد. بنابراين، هر حرفى كه زده مى‏شد، فوراً او را نمى‏‌آشفت و تحريك نمى‏‌كرد و در صدد پاسخ سريع برنمى‏‌آمد. اين متانت، بردبارى، حلم، تسلط بر نفس و سعه‏‌ى صدر، در هركس كه باشد، از او يك انسان بزرگ خواهد ساخت. 💠درعين‏ حال اگر امام (ره) آن عوامل اصلى معنويت، ارتباط با خدا، كار براى رضاى او، تقوا و انجام تكليف را نمى‏‌داشت، نه انقلاب به پيروزى مى‏‌رسيد، نه شما مردم اين‏گونه عاشقش مى‏‌شديد، نه مى‏‌توانست اين طوفان را در دنيا به وجود آورد، و نه قادر بود در مقابل تهديد و ارعاب دشمن، مثل كوه بايستد. 💠بارها ايشان مى‏‌فرمود كه ما كار را براى رسيدن به نمى‏‌كنيم؛ بلكه مأمور به انجام هستيم. اگر فرض كنيم بعد از برگشتن امام (ره) از پاريس، آنچه كه تاكنون پيش آمد، اتفاق نمى‏افتاد، بلكه برعكس، مردم را مى‏‌كشتند، اطرافيان امام را اعدام مى‏‌كردند و خود امام را نيز مثل گذشته تبعيد مى‏‌كردند، در آن صورت بازهم امام (ره) احساس شكست نمى‏‌كرد و اعتقاد داشت كه پيروز شده است. آن‏‌كس كه براى انجام تكليف كار مى‏‌كند، پيروزيش به اين نيست كه به مقصود خود دست پيدا كند؛ بلكه زمانى احساس پيروزى مى‏كند كه موفق شود به تكليفش عمل كند. 🔘به راه باديه رفتن به از نشستن باطل‏ / كه گر مراد نجويم به قدر وسع بكوشم‏ 🔸18/ 03/ 1368 / سخنرانى در مراسم بيعت فرماندهان و اعضاى كميته‏‌هاى انقلاب اسلامى‏ @sahifeh_entezar
⁉️ به نظرم رسید که در رابطه با نظم حاکم بر پست ها به این پرسش احتمالی پاسخ بدهم: "چرا پست های کانال صحیفه انقلاب با مناسبت های روز منطبق نیست؟ و به تعبیر دیگر چرا بیانات امام و رهبری را به صورت موضوعی طرح نمی کنیم؟ ‼️علت انتخاب این روند، توجه به یک مساله نسبتا روانی است. به طور معمول انسان وقتی در متن یک حادثه در حال جریان قرار می گیرد قدرت تعمق و تفکر کم تری پیرامون آن پدیده، نسبت به دوره‌ی پس از تجربه و گذران آن دارد. این مساله در رابطه با پدیده های اجتماعی سیاسی که جنبه های رسانه ای در آن ها بالا است شدیدتر بروز می یابد؛ از قضا بیشترین سخنان امام و رهبری در همین موضوعات است. گذشته از آنکه در مناسبت ها، بیشتر رسانه ها به انعکاس سخنان ایشان می پردازند و این مساله باعث می شود مخاطب به دلیل تکرار بیش از حد، به اندازه کافی توجه نکند و موجبات سرخوردگی در او فراهم شود. بنابراین ترجیح ما این است که مطالب مهم و گزیده را به شیوه ترتیبی ارائه کنیم؛ گرچه به طور طبیعی در برخی موارد نیز ارائه خواهد شد. @sahifeh_entezar
🔰بين من و آقاى باهنر هم‏‌زبانى وجود داشت؛ يعنى خيلى نوشتنِ هم و گفتنِ هم را مى‏‌پسنديديم و قبول ميكرديم. قبلًا هم كارهاى مشترك با هم داشتيم؛ در همين ، مسئوليت تنظيم بخش و را من و آقاى باهنر داشتيم و تنظيم كرديم. 🔰در قبل از انقلاب سال‌هاى چهل و هشت، چهل و نه- يك جمع بزرگى در تهران تشكيل شد كه مسئول تهيه‏‌ى [متون‏] بود؛ در آنجا هم- كه البتّه آن جمع تطوّرات و تحوّلات فراوانى داشت- بعد از يك سال از شروع كار آن جمع، باز يك بخش مهمّى از انجام آن كار جهان‏‌بينى، به من و آقاى باهنر محوّل شد كه فكر مي‌كنم بايد نوشته‏‌هاى آن بحث‌هايى كه آن‏‌وقت با هم كرديم هم در منزل ايشان و در اختيار خانواده‏‌ى ايشان باشد؛ و يك مقدارش هم در اختيار خود من است. على‏‌اى‏‌حال، من و باهنر كار مشتركِ نوشتنى، زياد كرده بوديم. 🔸 26/ 05/ 1361/ مصاحبه مطبوعاتى پيرامون حادثه هشتم شهريور @sahifeh_entezar
4_342798489698173203.pdf
6.72M
📥دریافت کنید☝️☝️ 🔺برادران و خواهران همرزم: اعلام مواضع و از ضرورتهای هر انقلاب و هرتشکیلات انقلابی است. حزب جمهوری اسلامی آرمان های کلی خود را در مرامنامه ای که در آغاز ایجاد حزب منتشر شد به اطلاع همه رساند و اینک خوش وقتیم که مواضع تفصیلی حزب را در رابطه با آن ارمان ها به اطلاع شما می رسانیم. 🔺 در حوزه ها، واحدهای آمادگی و کانون ها براساس این مواضع منظم تر می شود و به یاری خدا پیرامون هر بخش درس های توضیحی تهیه و به وسیله واحد آموزش حزب منتشر خواهد شد. 🔺براساس این مواضع روشن در همه زمینه ها: معارف اسلامی، مسائل سیاست داخلی، سیاست آموزشی، سیاست اقتصادی و سیاست خارجی، بار دیگر پیمان خود را با یکدیگر برای ادامه جهاد در راه خدا تجدید می کنیم و با آنچه در توان خود داریم می کوشیم تا انقلاب اسلامی عزیزمان را از خطر انحراف از اسلام ناب و اصیل و از شر دشمنان و آسیب فتنه ها و توطئه های داخلی و خارجی مصون داریم. 📚مقدمه کتاب "مواضع ما" /حزب جمهوری اسلامی @sahifeh_entezar
🔅امام (ره)، خصلت‌هاى گوناگونى داشت: بسيار و عاقل و متواضع و هوشيار و زيرك و بيدار و قاطع و رئوف و خويشتن‏دار و متقى بود. 🔅 نمى‏‌شد حقيقتى را در چشم او واژگونه جلوه داد. داراى اراده‏‌اى پولادين بود و هيچ مانعى نمى‏‌توانست او را از بازدارد. انسانى بسيار دل‏‌رحم و رقيق بود؛ چه در هنگام مناجات با خدا كه از خود بى‏‌خود مى‏شد، و چه در هنگام برخورد با نقطه‏‌هايى از زندگى انسان‌ها كه به‏‌طور طبيعى دلها را به عطوفت و رأفت وادار مى‏‌كند. 🔅انگيزه‏‌هاى ، جاذبه‏‌هاى مادّى، هواها و هوس‌ها، نمى‏‌‌توانست به قله‏‌ى رفيع وجود باتقواى او دست‏‌اندازى كند. او امير هواها و خواهش‌هاى خود بود؛ ولى خواهش‌ها بر او حكومت نمى‏‌كردند. صبور و بردبار بود و سخت‏‌ترين حوادث در اقيانوس عظيم وجود او، تلاطم ايجاد نمى‏‌كرد. 🔅من قادر نيستم خصلت‌هاى انسانى و والاى اين مرد بزرگ را كه مثل خورشيد در تاريخ ايران درخشيد، توصيف كنم. سال‌هاى متمادى خدمت امام بودم. از سال 37 با ايشان آشنا شدم و به او مى‏‌رفتم. در دوره‏‌هاى مختلف زندگى و در بحران‌هايى كه پيش مى‏‌آمد، رفتار حساب‏‌شده‏‌ى آن مرد را ديده بودم. 🔅اين انسان استثنايى، اصلًا از نوع مردم زمان ما نبود. واقعاً نمى‏‌توانم خصلت‌ها و خصوصيات اين مرد بزرگ را توصيف كنم. 📚18/ 03/ 1368 / سخنرانى در مراسم بيعت نماينده‏‌ى امام در ارتش، وزير دفاع، فرماندهان و پرسنل منتخب نيروهاى سه‏‌گانه و وزارت دفاع‏ @sahifeh_entezar
💢عبارات زیر از جمله صریح ترین بیانات رهبر انقلاب اسلامی در زمینه حکومت اسلامی و نقش آراء مردمی در آن است که در خطبه های نماز جمعه تهران به سال 14/ 05/ 1362 ایراد شده است. 💢لازم به ذکر است که آخرین بیانات ایشان در سال های در این زمینه، مطابق با همین بیانات می باشد. @sahifeh_entezar 👇👇👇
صحیفه انقلاب
💢عبارات زیر از جمله صریح ترین بیانات رهبر انقلاب اسلامی در زمینه حکومت اسلامی و نقش آراء مردمی در آن
💢در صدر اسلام حكومت پيغمبر و تا مدّتى بعد از رحلت پيغمبر، حكومت جامعه‏‌ى اسلامى يك حكومت مردمى بود. در دوران اميرالمؤمنين (عليه الصّلاة والسّلام) مردم در صحنه‏‌ى حكومت به معناى واقعى دخالت داشتند، نظر مي‌دادند، رأى مي‌دادند، تصميم مي‌گرفتند و - كه قرآن پيغمبر را به آن امر كرده است- متعلّق به مردم بود كه: وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ؛ مردم حق دارند كه با آنها مشورت بشود. 💢بنابراين اگر يك حكومتى ادّعا ميكند كه مردمى است، بايد به معناى اوّل هم مردمى باشد؛ يعنى مردم در اين حكومت داراى نقش باشند: اوّل، در تعيين حاكم. در حكومت اسلام، مردم در تعيين شخص حاكم داراى نقش و تأثيرند. البتّه در حكومت‌هاى دينى و حكومت اسلامى، يك مقطعى از زمان و يك برهه‏‌اى از زمان، حكومت يك حكومت تعيين‏‌شده‏‌ى خدايى است؛ اين را همه‏‌ى مسلمين قبول دارند؛ در آنجا در تعيين حاكم، مردم نقشى ندارند. البتّه اهل‏‌سنّت اين فاصله را مخصوص به زمان پيغمبر مي‌دانند، امّا شيعه آن را غير از دوران نبوّت، شامل دوران امامت هم مي‌داند. در دوران نبوّت و دوران امامت، حاكم جامعه‏‌ى اسلامى از سوى خدا تعيين شده، مردم نقشى ندارند. مردم چه بدانند، چه ندانند؛ چه بخواهند، چه نخواهند؛ پيغمبر، امام و پيشواى جامعه است؛ رهبر و حاكم مردم است. البتّه اگر مردم دانستند و پذيرفتند، اين حاكميتِ حقيقى و اين حاكميتِ حقوقى، جنبه‏‌ى واقعى هم پيدا مي‌كند؛ امّا اگر مردم ندانستند، نشناختند، يا نپذيرفتند، آن كسى كه به‏‌حق، حاكم مردم است، از منصب حكومت بركنار مي‌ماند؛ امّا حاكم او است. لذا ما معتقديم در دوران ائمّه‏‌ى معصومين (عليهم الصّلاة والسّلام) با اينكه آن‌ها در جامعه به‏‌عنوان حاكم شناخته نشده بودند و پذيرفته نشده بودند، همه‏‌ى شئون حاكم، متعلّق به آنها بود و لذا بود كه تلاش هم مي‌كردند، فعّاليت هم مي‌كردند و ما در مورد زندگى ائمّه (عليهم‏السّلام) و از جمله در مورد زندگى امام صادق از روى شواهد و قرائن ترديدناپذير مي‌دانيم كه اين بزرگواران تلاش ميكردند تا حكومت را كه متعلّق به آنها و از آنِ آن‌ها است، قبضه كنند. 💢امّا بعد از اين دوران، آن‌جايى كه يك شخص معينى به‏ عنوان حاكم از طرف خداى متعال معين نشده است، حاكم داراى دو پايه و دو ركن است: ركن اوّل، آميخته بودن و آراسته بودن با و صفاتى كه اسلام براى حاكم اسلامى معين كرده است؛ مانند دانش، تقوا، توانايى، تعهّد و صفاتى كه براى حاكم است، كه البتّه در اين‏‌باره هم بعداً يك روزى ان‏شاءاللَّه صحبت ميكنيم. ركن دوّم، قبول مردم و است. 💢اگر مردم، آن حاكم و شخصى را كه داراى ملاك‌هاى حكومت است نشناختند و او را به حكومت نپذيرفتند، او حاكم نيست. اگر دو نفر كه هر دو داراى اين ملاك‌ها هستند، يكى از نظر مردم شناخته شد و پذيرفته شد، او حاكم است. 💢 پس و پذيرش مردم، در حاكميت است و اين همان چيزى است كه در قانون اساسى جمهورى اسلامى حتّى در مورد رهبر مورد نظر بوده و بر روى آن فكر شده و تصميم‏‌گيرى شده است. رهبر بر طبق قانون اساسى جمهورى اسلامى، آن مجتهدِ عادلِ مديرِ مدبّرِ صاحب‏‌نظرِ صاحب‏‌بصيرتى است كه مردم او را شناخته باشند، به [عنوان‏] مقام مرجعيت تقليد، از او تقليد كنند و به او گرايش پيدا كنند و رو بياورند. 💢 اگر مردم چنين كسى را نشناختند، خبرگان امّت جستجو ميكنند، چنين كسى را پيدا ميكنند، به مردم معرفى مي‌كنند. باز در اينجا هم اوّلًا خبرگان، نمايندگان مردمند، ثانياً خود مردم بعد از معرّفى خبرگان، او را مي‌پذيرند، بعد او ميشود امام. در مورد رئيس‏‌جمهور هم همين‏‌جور است؛ انتخابات انجام مي‌گيرد، مردم كسى را كه واجد شرايط بدانند، انتخاب ميكنند. 💢ميبينيد مردم در تعيين حاكم اسلامى در سطوح طراز اوّل حاكميت و ولايت در جامعه‏‌ى اسلامى داراى نقشند و مي‌توان گفت كه مردم در اصلِ تعيين رژيم اسلامى هم داراى نقش هستند. البتّه اين را به‏ عنوان يك بيان نمي‌كنيم؛ يعنى اگر مردم رژيم اسلامى را نپذيرفتند، رژيم اسلامى از نمي‌افتد، امّا قاعدتاً چون رژيم اسلامى به ايمان مردم متّكى است، مردم در آن هم داراى نقش هستند. 💢پس حكومت اسلامى، حكومت مردمى است و به اين معنا هم [است‏] كه مردم در انتخاب شخص حاكم داراى تأثيرند. وقتى كه مردم حاكم را انتخاب كردند، در كنار او هم قرار مي‌گيرند. مردم از آن زمامدارى بيزار يا نسبت به او بى‏‌اعتنا هستند كه در انتخاب او نقشى نداشته‏‌اند @sahifeh_entezar
💢عزيزان! طلاب جوان! فضلا! توجه كنيد كه حوزه‏‌ى علميه- همان‏طور كه امام (ره) مكرر فرمودند- قاعده‏‌ى نظام جمهورى اسلامى است و همه چيز روى اين قاعده بنا شده و دوام خواهد يافت. اين قاعده بايد محكم باشد. 💢استحكام اين قاعده، با تضمين سه عنصر اصلى امكان‏‌پذير است، و هركدام از آن‏‌ها نباشد و يا كم باشد، اين قاعده متزلزل خواهد شد، و اگر قاعده متزلزل شد، طبيعتاً همه‏‌ى آنچه كه بر او سوار است، تكان خواهد خورد. @sahifeh_entezar 🔰مخاطبان عزیز پست زیر را با حوصله بخوانند 👇👇
💢قاعده‏‌يى كه ما از آن صحبت مى‏‌كنيم، قاعده‏‌ى بناى محكم و استوارى است و سه عنصر قطعى در وجود و ذات خودش لازم دارد، كه البته هريك از آن سه عنصر بر امورى متوقف است و بر او نيز امورى مترتب مى‏‌باشد: 💠اولين عنصر، است. فقاهت را به همان معناى و كه امام (ره) براى ما معنا مى‏‌كردند و بخصوص در بيانات دو، سه سال اخيرشان بر آن تأكيد داشتند، معنا مى‏‌كنيم؛ يعنى تركيبى از متد علمى و دقيق فقاهتى و به تعبير امام (ره): . فقه صاحب جواهر، به معناى دقت و اتقان كامل در قواعد فقهى و استنتاج منظم فروع از همان قواعدى است كه در فقه و اصول مشخص شده است. 💠 اين فقاهت، دو ركن دارد، كه ركن اول آن، و و به همه‏‌ى جوانب است، و ركن دوم، مى‏‌باشد و همان چيزى است كه امام در معناى اجتهاد و مجتهد و فقيه مى‏‌فرمودند و تأكيد داشتند كه مجتهد و فقيه بايد با ديد باز بتواند و سؤال‌هاى را بشناسد. سؤال، نصف جواب است. تا شما سؤال زمان را ندانيد، ممكن نيست بتوانيد در فقه براى آن جوابى پيدا كنيد. بنابراين، فهم سؤال و ترتيب جواب مناسب براى آن، مهم است. 💠عنصر دوم، و است. روزى به اتفاق جمعى از فضلاى بزرگ در خدمت امام (ره) بوديم. در آن محفل، از حوزه‏‌ى قم صحبت شد. يكى از بزرگان اساتيد و علماى اعلام قم كه مورد احترام و قبول همه‏‌ى ما هستند، در آن جلسه به امام عرض كردند كه شما نسبت به قم، توجه و عنايت داشته باشيد. آن روز امام (ره) فرمودند كه اين چيزها لازم نيست؛ شما اگر فقط به ابقاى دو عنصر در حوزه‏‌ى قم توجه كنيد، همه چيز حل خواهد شد: اول، فقاهت است- كه گمان مى‏‌كنم تعبير ايشان اين بود كه مواظب باشيد شعله‏‌ى فقاهت فروننشيند- و دوم، اخلاق و تهذيب است. ما اگر مهذب باشيم، خواهيم توانست هستى خود را در خدمت اسلام و نظام اسلامى قرار دهيم؛ ولى اگر مهذب نباشيم، آنچه كه داريم، در خدمت قرار نخواهد گرفت و چه‏‌بسا كه در جهت هم قرار گيرد. 💠تاريخچه‏‌ى حوزه‏‌هاى علميه و سرگذشت شگفت‏‌انگيز علماى بزرگ و اسلاف درخشان ما، حامل تجربه‏‌هاى بسيار زيادى در اين زمينه است كه تهذيب چقدر اثر مى‏‌گذارد. نزديك‏ترين تجربه‏‌اى كه ما در اختيار داريم، وجود همين شخصيت عظيمى است كه امروز دنيا را به خود متوجه كرده است. امام (ره) مدرّسى در قم بودند. درسشان در مسجد كه داخل يك كوچه- نه در مركز حوزه- قرار گرفته بود، ارايه مى‏‌شد. خانه‏‌ى ايشان هم در انتهاى همان كوچه واقع شده بود؛ يعنى براى رفت و آمد به مسجد محل درس كه روزى دوبار انجام مى‏‌گرفت، حتّى احتياج به ديدن خيابان نداشتند و طبيعتاً هميشه مسير خانه به مسجد و مسجد به خانه را طى مى‏‌كردند. ايشان على‏‌الظّاهر منزوى بودند؛ ولى در حقيقت مدرّسى بزرگ و قطبى جذاب براى طلاب و فضلاى جوان و سرشار از خصلت‌ها و صفات خوب به شمار مى‏‌آمدند. اعتقاد من اين است كه و صفاى باطن و رابطه‏‌ى و پيوند مستحكم بين قلب او و خداى مقلب القلوب، موجب شد كه اين مرد بتواند از انزواى ظاهرى خود خارج شود و دست نيرومندى براى دگرگون كردن بنياد ارزش‌هاى مادّى در سطح جهان شود. 💠براستى بنيان ارزش‌هاى مادّى در دنيا لرزيده است. رهبر كمونيست كشورى دوردست با قدرت مادّى بالا و داراى پيشرفت‌هاى زياد مى‏‌گويد: خواهش مى‏كنم كتابى در باره‏‌ى اسلام بدهيد تا مطالعه كنم (!) قبل از پيروزى انقلاب، شما نمى‏‌توانستيد به زور دست جوانى كه باد ماركسيسم به دماغش خورده بود، يك جلد كتاب اسلامى بدهيد و بگوييد اين كتاب را مطالعه كن! ما با زحمت زياد و هزار كلام شيرين، تعدادى جوان را گرد هم جمع مى‏‌كرديم، تا چند كلمه از مبانى اسلام را به صورت شفاهى و يا كتبى به گوش و دل آن‏ها برسانيم؛ ولى بازهم نمى‏رسيد. در آن روزها همه‏‌ى ما- حوزه‏‌هاى علميه، علما و مدرّسان و فضلا- بوديم، ولى عملًا به نتيجه‏‌ى دلخواه نمى‏‌رسيديم. سرانجام به بركت قيام امام (ره)، ملت ايران و دنيا تكان خوردند و دگرگونى عظيمى در افكار و انديشه‏‌هاى مردم و جوان‌ها به وجود آمد. 💠امروز نماينده‏‌ى مجلس يك كشور مادّى كه هفتاد سال بر مبناى ماترياليسم ديالكتيك اداره شده است، به من مى‏‌گويد: به بركت امامِ شما، در پارلمان كشورم سخنراني‌ها با «بسم الله الرّحمن الرّحيم» شروع مى‏‌شود. شخصيت‌هاى معروف فكرى دنيا نيز نسبت به آنچه كه در مشت اين مرد بزرگ بود و بر دنيا عرضه مى‏‌كرد، احساس عطش مى‏‌كنند. بنابراين، با حركت آن رهبر عزيز، بنياد ارزشها و قراردادها و مسلّمات مادّى تكان خورد و دگرگون شد. 💠 مسئله اين نيست كه ما چند شراب‌خانه را در مملكت‌مان بستيم و نگذاشتيم فلان منكر انجام بگيرد؛ اين‏ها ظواهر كار و پديدارهاى قضيه است؛ عمق كار خيلى از اين‏ها بيشتر است. به بركت قيام اين مرد، دنيا و ايران تكان خورد. هرچند ما نقش ملت ايران را در انقلاب، نقش اول و درجه‏‌ى يك مى‏‌دانيم، اما چه كسى اين ملت را اين‏گونه هدايت كرد؟ چه كسى اين همه سرچشمه را در آن‏ها به جوشش در آورد و اين همه استعداد را زنده كرد؟ آيا غير از آن روح بزرگ و آن انسان عظيم، كس ديگرى بود؟ 💠 عظمت كار او، به ارتباطش با خدا و تهذيب نفس او برمى‏‌گردد. امام (ره) يك انسان مهذب بود. دشمنان داخلى و خارجى او نيز اين ويژگى را قبول داشتند و اعتراف مى‏كردند كه او آدم مؤمنى است. آن گروگان امريكايى كه چهارصد و چهل و چهار روز در ايران اسير بوده و طبيعتاً همه‏‌ى آن ماجراها را از چشم امام مى‏‌ديده است، مصاحبه مى‏كند و مى‏‌گويد: من از كسانى نيستم كه از فوت امام خوشحال شوم. او ارزش‌هاى اخلاقى مخصوص خودش را داشت و هيچ‏كس در حد او نبود. 💠 عنصر سوم، آگاهى سياسى است. آگاهى سياسى به مثابه‏‌ى چشمى است كه اگر نداشته باشيم، آن دو عنصر ديگر در حركت به ما كمك نخواهند كرد. بايد سه عنصر اصلى قاعده را حفظ كرد. البته حوزه‏‌ى علميه بايد يكپارچه باشد و از برخى تشنجات كه در گوشه و كنار وجود دارد، برى و بركنار بماند. حوزه‏‌ى علميه، جايگاه قداست و پاكى است. 📚22/ 03/ 1368 / سخنرانى در مراسم بيعت هزاران تن از طلاب، فضلا و اساتيد حوزه‏ ى علميه‏ ى قم و روحانيون بيست كشور جهان‏ @sahifeh_entezar
🏴🏴ضمن تسلیت به مناسبت ارتحال ابراهیم عصر و آموزگار آمریکا شکنان؛ یادآور می‌شود راس ساعت یازده گوش جان خواهیم سپرد به بیانات امین و نایب امام خمینی(ره) حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله) @sahifeh_entezar
هدایت شده از صحیفه انقلاب
📌اين آيه، مد نظر امام فقيدِ عزيزمان در طول زندگيش بود: «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ». ♻️سالها پيش، نوشته ى ايشان در دفتر يادبود مرحوم وزيرى را در يزد زيارت كردم. آن مرحوم، من را به منزلش برد و با تفصيلاتى، اين نوشته را كه در صندوقچه يى گذاشته بود و تقريباً در گوشه يى از خانه اش مخفى كرده بود، آورد و باز كرد و نوشته ى امام را كه در سال هاى دهه ى بيست نوشته بودند «قيامِ لله»، به من نشان داد. اصلًا محور حرف در نوشته ى ايشان، قيامِ لله بود. 🔰آن ذهن جوّالِ وسيع و ديد حكيمانه ى ايشان، اين قيامِ لله را در آن دوران- كه تازه از اختناق رضاخانى بيرون آمده بودند- بر كارهايى كه به نظر شريفشان مى شد انجام بدهند و بايد افراد انجام مى دادند و احساس مسئوليت مىكردند، منطبق ساخت. 🔰يكى دو صفحه نوشته بودند. آن نوشته، حاكى از يك حركت ارتجالى نبود و معلوم مى شود در ذهن شريف ايشان و در تمام مراحل زندگى، «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى» سابقه داشته است. ... همه ديدند كه حركت و گفتن و سكوتش براى خداست و هر كارى كه انجام مى داد، با قصد قيامِ لله بود. تنها همين يك چيز هم بود كه موجب شد به دست آن بزرگوار- كه قطعاً مرتبه ى تالى پيامبران و ائمه (ع) بود- يك معجزه اتفاق بيفتد. اين چيزى كه اتفاق افتاده و تحول عظيم جهانى كه به دنبال انقلاب اسلامى پديد آمده، واقعاً يك معجزه است. اين معجزه، به دست امام (ره) اتفاق افتاد و امام هم با تكيه به «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ» توانست اين كار را بكند. ۶۸/۱۱/۹ @sahifeh_entezar
هدایت شده از صحیفه انقلاب
🍃در مسائل، ملایمت و جهت #رحمت بیشتر از جهت خشونت تاثیر می‌کند. من در زمان اختناق رضا خانی وقتی در مدرسه فیضیه صحبت می‌کردم، آن گاه که از جهنم و عذاب الهی بحث می‌کردم همه خشکشان می‌زد، ولی وقتی از رحمت حرف می‌زدم می‌دیدم که دلها نرم می‌شود و اشکها سرازیر می‌گردد و این تاثیر رحمت است. با ملایمت انسان بهتر می‌تواند مسائل را حل کند تا شدت. 🔸امام خمینی (ره)؛ 14 آبان 1362 🔸جلد ۱۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۰۲ تا صفحه ۲۰۴ @sahifeh_entezar
هدایت شده از صحیفه انقلاب
🔰سخنرانی های امام خمینی(ره) در دهه چهل از جمله نقطه های فراموش شده است و همین مساله باعث تخفیف جایگاه واقعه پانزده خرداد در افکار عمومی معاصر است. 🔰سخنرانی های امام (ره) پیرامون کلیدواژه هایی مثل به عنوان پرونده مستقل در صحیفه خوانی باید در نظر گرفته شود. 🔰یکی از این سخنرانی های مهم، بیانات ایشان در مسجد اعظم قم به تاریخ بیست و شش فروردین سال 43 پس از آزادی از حصر است که می شود. @sahifeh_entezar 👇👇👇
هدایت شده از صحیفه انقلاب
1343-01-25_064k_سخنرانى_در_جمع_اقشار_مختلف_مردم_(15_خرداد،_عملكرد_دولت_و_رسالت_علما).mp3
34.72M
♨️قضیه 15 خرداد من مطلع نبودم تا اینکه حبس به حصر تبدیل شد و اخبار خارج به من رسید؛خدا می‌داند که مرا اوضاع 15 خرداد کوبید ♨️آقا، اگر مردی اسم ببر؛ بگو که خمینی، توی حبس ما رفتیم پیش او، و او گفت که بر گذشته‌ها صلوات! خمینی غلط می‌کند همچو حرفی می‌زند خلاف دین اسلام؛ خمینی می‌تواند تفاهم کند با ظلم؟ غلط می‌کند. خمینی آنجا هم که بود، تو حبس هم که بود، مجد اسلام را حفظ می‌کرد، می‌تواند حفظ نکند؟ ♨️من از آن آدمها نیستم که اگر یک‌ حکمی کردم بنشینم چرت بزنم که این حکم خودش برود؛ من راه می‌افتم دنبالش. اگر من خدای نخواسته، یکوقتی دیدم که مصلحت اسلام اقتضا می‌کند که یک حرفی بزنم، می‌زنم و دنبالش راه می‌افتم و از هیچ چیز نمی‌ترسم بحمد الله تعالی. و الله، تا حالا نترسیده‌ام. آن روز هم که می‌بردندم، آنها می‌ترسیدند؛ من آنها را تسلیت می‌دادم که نترسید. ♨️اهانت به مراجع، یعنی انقطاع ولایت‌ و من یک نصیحت می‌کنم به بچه‌های طلاب؛ طلاب جوان که تازه آمده‌اند و حاد و تندند؛ و آن این است که آقایان، متوجه باشید اگر چنانچه شَطْر کلمه‌ای به یک نفر از مراجع اسلام، شطر کلمه‌ای اهانت بکند کسی به یک نفر از مراجع اسلام، بین او و خدای تبارک و تعالی ولایت منقطع می‌شود 🔸امام خمینی (ره)؛ 26 فروردین 1343 🔸جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۸۵ تا صفحه ۳۰۸ @sahifeh_entezar
♨️ عده‏‌يى از افراد ساده‏‌انديش خيال مى‏‌كنند كه اگر دانشجو بخواهد حضور انقلابى داشته باشد، راهش اين است كه بر سر مسئولان خود داد بكشد؛ خير، اينكه انقلابى‏‌گرى نيست. ♨️ آنجايى كه مى‏‌بينيد دانشجو بر سر مسئولان امر داد مى‏‌كشد، مسئولان با دانشجويان هم‏‌جهت نيستند؛ آن‏ها امريكا هستند و اين جوانان نمى‏‌توانند طاقت بياورند و بالاخره فرياد اعتراض مى‏‌كشند؛ كمااينكه در رژيم گذشته همين‏گونه بود و دانشجو و طلبه و مردم و وجدان‌هاى بيدار و انسان‌هاى شجاع و روحهاى سالم، بر سر مسئولان امر داد مى‏‌كشيدند. ♨️مبادا عده‏‌يى به صورت فريب‏‌انگيز و با ترفندهاى گوناگون بيايند و به چند جوان ساده تفهيم كنند كه دانشجو بايستى فرياد بكشد! بله، فرياد بايد كشيده شود؛ ولى بر سر و قدرتهايى كه مزاحم مسئولان و اداره‏‌كنندگان نظام هستند. 📚23/ 03/ 1368/ سخنرانى در مراسم بيعت جمع كثيرى از دانشجويان و دانشگاهيان‏ @sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در عصر عاشورای سال 1342 که منجر به دستگیری ایشان می شود 💢خدا کند که مرادت این نباشد؛ خدا کند که مرادت از اینکه «مرتجعین سیاه مثل حیوان نجس هستند و ملت باید از آنها احتراز کند»، مرادت علما نباشند و الّا تکلیف ما مشکل می‌شود و تکلیف تو مشکل می‌شود. نمی‌توانی زندگی کنی؛ ملت نمی‌گذارد زندگی کنی. نکن این کار را؛ نصیحت مرا بشنو. آقا! 45 سالت است شما؛ 43 سال داری، بس کن، نشنو حرف این و آن را؛ یکقدری تفکر کن، یکقدری تامل کن! یکقدری عواقب امور را ملاحظه بکن! یکقدری عبرت ببر! عبرت از پدرت ببر. آقا! نکن این طور! بشنو از من؛ بشنو از روحانیین؛ بشنو از علمای مذهب؛ اینها صلاح ملت را می‌خواهند؛ اینها صلاح مملکت را می‌خواهند. 💢اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت دانشمند باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت قرآن باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت علمای دین باشند؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت احکام اسلام باشد. اسرائیل به دست عمال سیاه خود، مدرسه را کوبید. ما را می‌کوبند؛ شما ملت را می‌کوبند. می‌خواهد اقتصاد شما را قبضه کند؛ می‌خواهد زراعت و تجارت شما را از بین ببرد؛ می‌خواهد در این مملکت، دارای ثروتی نباشد، ثروتها را تصاحب کند به دست عمال خود. @sahifeh_entezar
47.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بیانات آیت الله خامنه ای(حفظه الله) خطیب وقت نمازجمعه تهران 📆پانزده خرداد از ایام الله است؛ایام الله می تواند مردمان را به خود بیاورد ✅پانزده خرداد روز آمیختگی اعتقاد و انگیزه با حرکت انقلابی و مبارزه برای رهایی بود ✅گرامیداشت پانزده خرداد؛ پیام پیروزی به سلطه گران مستکبر و توده های @sahifeh_entezar
🔰 نهج‏‌البلاغه ما را از اين فاصله‏‌ى طولانى با صدر اسلام به نزديكترين پايگاه‏‌ها و امن‌ترين ديدگاه‏‌ها نسبت به معارف اسلامى ميرساند. 🔰 اگر ما روى نهج‏‌البلاغه كار كنيم و اگر آن مقدار از اميرالمؤمنين كه در نهج‏‌البلاغه نيست جمع بشود و روى اين‌ها كارهاى درباره‏‌ى و خصوصياتى كه آنها را مشخص و مسلم و قطعى ميكند انجام بگيرد، و ما بتوانيم مجموعه‏‌اى در حدود همين نهج‏‌البلاغه‏‌ى موجود يا بيش از آن به طورى كه نسبت به تعداد خُطب اميرالمؤمنين شايد نزديك به خطبه از آن حضرت سراغ داده شده برسانيم، خدمت بزرگى به معارف اسلامى در قرن پانزدهم هجرى انجام شده است. @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔰 نهج‏‌البلاغه ما را از اين فاصله‏‌ى طولانى با صدر اسلام به نزديكترين پايگاه‏‌ها و امن‌ترين ديدگاه‏‌
💠يك مطلب ديگرى كه وجود دارد- كه امروز ما را هر چه بيشتر به نهج‏‌البلاغه محتاج ميكند، بيشتر از گذشته- اين است كه ما در طول تاريخ اسلام متأسفانه با انحرافى كه از كج‏‌فهمى و از يك سو و غرض‏‌ورزى و از سوى ديگر حاصل شده، مواجه هستيم و اين موجب آن شده است كه ما در آنچه در اختيارمان از معارف اسلامى هست سردرگمى‏‌هايى داشته باشيم. 💠در طول اسلام نادانى‏‌ها و جهالت‏‌هايى وجود داشته، تنگ‏‌نظرى‏‌ها و خودخواهى‏‌هايى وجود داشته كه موجب شده معارف اسلامى و حقايق اسلامى آنچنان كه هستند و بايد شناخته بشوند شناخته نشوند؛ و متقابلًا غرض‏‌ورزى‏‌ها و خباثت‏‌ها و تعمد بر انحراف اسلام هم از اولين قرن‌هاى پيدايش اسلام از سوى قدرتمندان و از سوى كسانى كه خلوص و صفاى اسلام به زيان آنها بوده است مشاهده شده. 💠 ما در طول تاريخ همواره احتياج داشتيم به سرچشمه‏‌هاى خالص و زلال انديشه‏‌ى اسلامى و اركان فكرى‏‌اى كه بتوان به آنها متكى شد. خوشبختانه قرآن كريم در اختيار مسلمانها همواره بوده، اگرچه در فهم قرآن هم همان بدبينى‏‌ها و كج‏بينى‏‌ها و نفهمى‏‌ها و يا غرض‏ورزى‏‌ها دخالت‌هايى كردند؛ اما بحمدلله متن قرآن سالم و به دور از هرگونه تصرف بدخواهانه يا جاهلانه‏‌اى در اختيار همه‏‌ى مسلمان‌ها هست. لكن اين موجب نميشود كه سرچشمه‏‌هاى زلال معرفت براى مسلمان‌ها امروز به همان ضرورتى كه سلامت قرآن براى مسلمانها دارد ضرورى نباشد. 💠 امروز ديگر آن روزى است كه با گسترش فرهنگ بشرى و با عمق معرفتى كه بر انسانها حاكم است، كسانى بنشينند با گذشت زمان با وجود فاصله‏‌ى از صدر اسلام آن معارف دست‏نخورده‏‌ى خالصِ سالم كه ميتواند اطمينان و باور انسان را به خود جلب كند هر چه بيشتر جمع كنند و در اختيار استنباط و اجتهاد متفكران و صاحب‏‌نظران قرار بدهند؛ اين كارى است كه در احاديث هم بايد انجام بگيرد. 💠نهج‏‌البلاغه اين راه نزديك را در مقابل پاى ما ميگذارد. نهج‏‌البلاغه ما را از اين فاصله‏‌ى طولانى با صدر اسلام به نزديكترين پايگاه‏‌ها و امن‌ترين ديدگاه‏‌ها نسبت به معارف اسلامى ميرساند. اگر ما روى نهج‏‌البلاغه كار كنيم و اگر آن مقدار از اميرالمؤمنين كه در نهج‏‌البلاغه نيست جمع بشود و روى اينها كارهاى درباره‏‌ى و خصوصياتى كه آنها را مشخص و مسلم و قطعى ميكند انجام بگيرد، و ما بتوانيم مجموعه‏‌اى در حدود همين نهج‏‌البلاغه‏‌ى موجود يا بيش از آن به طورى كه نسبت به تعداد خُطب اميرالمؤمنين شايد نزديك به خطبه از آن حضرت سراغ داده شده برسانيم، خدمت بزرگى به معارف اسلامى در قرن پانزدهم هجرى انجام شده است. 💠 با گذشت اين همه مدت از صدر اسلام ما بتوانيم يك منبع غنى لايزالى كه مورد قبول همه‏‌ى مؤمنين به اسلام هم ميتواند باشد در اختيار مسلمان‌ها قرار بدهيم؛ اين چقدر ما را نسبت به فهم اسلام و بينش ما را نسبت به معارف اسلامى مدد خواهد كرد؟ و اين امروز كارى است ممكن، بخصوص در سايه‏‌ى نظام جمهورى اسلامى- كه اساساً بر مبناى قرآن و نهج‏‌البلاغه شكل گرفته- اين كارى است كه حتماً بايستى انجام بگيرد و اين اميدوارى هست كه كوشش برادران عزيز ما در بنياد نهج‏‌البلاغه و همه‏‌ى كسانى كه با آنها همكارى ميكنند اين خدمت بزرگ را به عالم اسلام بتواند بكند. 📚 26/ 01/ 1363 / بيانات در چهارمين كنگره‏‌ى بين‏‌المللى نهج‏‌البلاغه‏ @sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جمهوری اسلامی لفظی نخواستیم 💠ما كه مى‏‌گوييم حكومت همان طور كه اسلامى است، هم باشد، يعنى هرجا كه شما برويد، در هر وزارتخانه كه شما برويد، در هر اداره كه شما برويد، در هر كوچه و برزن كه شما برويد، در هر كه شما برويد، در هر و كه شما برويد، آنجا اسلام را ببينيد؛ احكام اسلام را ببينيد. اين براى اين است كه ما حكومت اسلامى خواستيم. ما جمهورى اسلامىِ نخواستيم. ما خواستيم كه حكومت در مملكتمان- و ان شاء اللَّه در ساير ممالك هم- اجرا بشود. 📚 صحيفه امام، ج‏8، ص: 283 @sahifeh_entezar
💢متفكرينى پيدا شدند كه اينها در صدد طرح دوباره‏‌ى اسلام و مطرح كردن معارف اسلامى در ميان هياهوى تبليغاتى فرهنگ غربى- كه فرهنگ جديد و مدرن به حساب مى‏‌آمد- بودند.. 💢ما در ميان متفكرين ايرانى و غيرايرانى- چه عرب، چه هندى و غير اينها شايد تُرك- شخصيت‌هايى داشتيم كه اين خط را دنبال مي‌كردند؛ چهره‏‌هاى معروفى كه بعضى از مؤلفين، بعضى از شعراء، بعضى از فلاسفه در اين عصر جديد از اين قبيل هستند. من وقتى كه نگاه ميكنم به اين چهره‏‌هاى شناخته‏‌شده‏‌‌ى اين رديف، اين روال، مرحوم شهيد مطهرى را يكى از برترين اينها به حساب مى‏‌آورم؛ علت هم همين است كه شما به آن اشاره كرديد. @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
💢متفكرينى پيدا شدند كه اينها در صدد طرح دوباره‏‌ى اسلام و مطرح كردن معارف اسلامى در ميان هياهوى تبلي
💠 تصور من اين است كه مرحوم آيت‏‌الله مطهرى رضوان‏‌الله‏‌عليه به عنوان يكى از چهره‏‌هايى كه در احياء تفكر اسلامى بيشترين نقش را داشتند و جزو يكى از پرچمداران اين و طرح دوباره‏‌ى اسلام در فضاى فرهنگ امروزى جهان بايد به شمار بيايد. 💠 همين‏‌طور كه ميدانيم از صد و بيست سال يا صد و بيست، سى سال، سى، چهل سال پيش به اين طرف متفكرينى پيدا شدند كه اين‌ها در صدد طرح دوباره‏‌ى اسلام و مطرح كردن معارف اسلامى در ميان هياهوى تبليغاتى فرهنگ غربى- كه فرهنگ جديد و مدرن به حساب مى‏‌آمد- بودند؛ كه از اين قبيل شخصيت‌هاى معروف مثل سيدجمال‏‌‌الدين شناخته شدند. اين‌ها را نسل‌هاى امروز به عنوان و مبارزين بزرگ و چهره‏‌هاى فكرى و سياسى و انقلابى اسلام مي‌شناسند؛ كه همه‏‌ى اين خصوصيات را شما در سيدجمال مشاهده ميكنيد. 💠 هنر بزرگ سيدجمال در مبارزه‏‌ى سياسى او نبود، بلكه هنر بزرگ او در اين بود كه اسلام را به عنوان يك دين و به عنوان يك مايه‏‌ى زندگى و به عنوان يك مكتبى كه يك را در خودش دارد دوباره مطرح ميكرد. تمام تلاش سيدجمال و حركت او در آفاق اسلام از شرق تا غرب براى همين بود كه مي‌خواست اين دوباره‏‌نگرى به اسلام را در جوامع اسلامى زنده كند، و آن حالتى را كه در گذشته- ساليان دراز- بر افكار صاحبنظران اسلامى تحميل شده بود- حالت اسلامى- اين را از بين ببرد. 💠 ما در ميان متفكرين ايرانى و غيرايرانى- چه عرب، چه هندى و غير اينها شايد تُرك- شخصيت‌هايى داشتيم كه اين خط را دنبال مي‌كردند؛ چهره‏‌هاى معروفى كه بعضى از مؤلفين، بعضى از شعراء، بعضى از فلاسفه در اين عصر جديد از اين قبيل هستند. من وقتى كه نگاه ميكنم به اين چهره‏‌هاى شناخته‏‌شده‏‌ى اين رديف، اين روال، مرحوم شهيد مطهرى را يكى از برترين اينها به حساب مى‏‌آورم؛ علت هم همين است كه شما به آن اشاره كرديد. 💠 اين مرد يك فقيه بود، يعنى اسلام را وقتى مي‌خواست تبيين كند و مسائل اسلامى را بيان كند از خودش چيزى مايه نمي‌گذاشت. اسلام را مي‌شناخت، را بلد بود و همان‏طور كه ميدانيد فقه اسلامى به معناى شيوه‏‌ى احكام از اسلام- يعنى كتاب و سنت- است، و فقيه آن كسى است كه اين شيوه‏‌ى استنباط را بلد است؛ و درسى هم كه براى فقاهت در حوزه‏‌ها خوانده ميشود در حقيقت درس آشنايى با اين شيوه است. خب مرحوم مطهرى يك بود، يعنى اين شيوه را به خوبى بلد بود. اينجور نبود كه به دام افكار التقاطى شرقى يا غربى بيفتد، همچنانى كه بسيارى از متفكرين مصلح و طرفدار تجديد حيات دوباره‏‌ى اسلام در آن دام افتادند. 💠 يك بود- يعنى با عميق و استدلالى اسلام آشنا بود- يك بود- يعنى ميتوانست همه‏‌ى آنچه را كه بلد است به زبان بياورد- يك ‏‌ى بسيار خوب بود- يعنى ميتوانست همه‏‌ى آنها را بنويسد- تمام اين جنبه‏‌هايى كه جنابعالى اشاره كرديد واقعاً ابعاد يك شخصيت زبده‏‌ى برجسته بود كه ميتوان او را يكى از متفكرين و يكى از پرچمداران احياى تفكر اسلامى به شمار آورد 📚 (10/ 02/ 1363) گفتگو پيرامون شهادت استاد مطهرى‏ @sahifeh_entezar