💢قاعدهيى كه ما از آن صحبت مىكنيم، قاعدهى بناى محكم و استوارى است و سه عنصر قطعى در وجود و ذات خودش لازم دارد، كه البته هريك از آن سه عنصر بر امورى متوقف است و بر او نيز امورى مترتب مىباشد:
💠اولين عنصر، #فقه است. فقاهت را به همان معناى #پيچيده و #ممتازى كه امام (ره) براى ما معنا مىكردند و بخصوص در بيانات دو، سه سال اخيرشان بر آن تأكيد داشتند، معنا مىكنيم؛ يعنى تركيبى از متد علمى و دقيق فقاهتى و به تعبير امام (ره): #فقه_جواهرى. فقه صاحب جواهر، به معناى دقت و اتقان كامل در قواعد فقهى و استنتاج منظم فروع از همان قواعدى است كه در فقه و اصول مشخص شده است.
💠 اين فقاهت، دو ركن دارد، كه ركن اول آن، #اصول #معتدل و #قوى و #آگاه به همهى جوانب #استنباط است، و ركن دوم، #تطور_فقه مىباشد و همان چيزى است كه امام در معناى اجتهاد و مجتهد و فقيه مىفرمودند و تأكيد داشتند كه مجتهد و فقيه بايد با ديد باز بتواند #استفهامها و سؤالهاى #زمانه را بشناسد. سؤال، نصف جواب است. تا شما سؤال زمان را ندانيد، ممكن نيست بتوانيد در فقه براى آن جوابى پيدا كنيد. بنابراين، فهم سؤال و ترتيب جواب مناسب براى آن، مهم است.
💠عنصر دوم، #تهذيب و #اخلاق است. روزى به اتفاق جمعى از فضلاى بزرگ در خدمت امام (ره) بوديم. در آن محفل، از حوزهى قم صحبت شد. يكى از بزرگان اساتيد و علماى اعلام قم كه مورد احترام و قبول همهى ما هستند، در آن جلسه به امام عرض كردند كه شما نسبت به قم، توجه و عنايت داشته باشيد. آن روز امام (ره) فرمودند كه اين چيزها لازم نيست؛ شما اگر فقط به ابقاى دو عنصر در حوزهى قم توجه كنيد، همه چيز حل خواهد شد: اول، فقاهت است- كه گمان مىكنم تعبير ايشان اين بود كه مواظب باشيد شعلهى فقاهت فروننشيند- و دوم، اخلاق و تهذيب است. ما اگر مهذب باشيم، خواهيم توانست هستى خود را در خدمت اسلام و نظام اسلامى قرار دهيم؛ ولى اگر مهذب نباشيم، آنچه كه داريم، در خدمت قرار نخواهد گرفت و چهبسا كه در جهت #عكس هم قرار گيرد.
💠تاريخچهى حوزههاى علميه و سرگذشت شگفتانگيز علماى بزرگ و اسلاف درخشان ما، حامل تجربههاى بسيار زيادى در اين زمينه است كه تهذيب چقدر اثر مىگذارد. نزديكترين تجربهاى كه ما در اختيار داريم، وجود همين شخصيت عظيمى است كه امروز دنيا را به خود متوجه كرده است.
امام (ره) مدرّسى #منزوى در قم بودند. درسشان در مسجد #سلماسى كه داخل يك كوچه- نه در مركز حوزه- قرار گرفته بود، ارايه مىشد. خانهى ايشان هم در انتهاى همان كوچه واقع شده بود؛ يعنى براى رفت و آمد به مسجد محل درس كه روزى دوبار انجام مىگرفت، حتّى احتياج به ديدن خيابان نداشتند و طبيعتاً هميشه مسير خانه به مسجد و مسجد به خانه را طى مىكردند. ايشان علىالظّاهر منزوى بودند؛ ولى در حقيقت مدرّسى بزرگ و قطبى جذاب براى طلاب و فضلاى جوان و سرشار از خصلتها و صفات خوب به شمار مىآمدند.
اعتقاد من اين است كه #اخلاص و صفاى باطن و رابطهى #معنوى و پيوند مستحكم بين قلب او و خداى مقلب القلوب، موجب شد كه اين مرد بتواند از انزواى ظاهرى خود خارج شود و دست نيرومندى براى دگرگون كردن بنياد ارزشهاى مادّى در سطح جهان شود.
💠براستى بنيان ارزشهاى مادّى در دنيا لرزيده است. رهبر كمونيست كشورى دوردست با قدرت مادّى بالا و داراى پيشرفتهاى زياد مىگويد: خواهش مىكنم كتابى در بارهى اسلام بدهيد تا مطالعه كنم (!) قبل از پيروزى انقلاب، شما نمىتوانستيد به زور دست جوانى كه باد ماركسيسم به دماغش خورده بود، يك جلد كتاب اسلامى بدهيد و بگوييد اين كتاب را مطالعه كن! ما با زحمت زياد و هزار كلام شيرين، تعدادى جوان را گرد هم جمع مىكرديم، تا چند كلمه از مبانى اسلام را به صورت شفاهى و يا كتبى به گوش و دل آنها برسانيم؛ ولى بازهم نمىرسيد. در آن روزها همهى ما- حوزههاى علميه، علما و مدرّسان و فضلا- بوديم، ولى عملًا به نتيجهى دلخواه نمىرسيديم. سرانجام به بركت قيام امام (ره)، ملت ايران و دنيا تكان خوردند و دگرگونى عظيمى در افكار و انديشههاى مردم و جوانها به وجود آمد.
💠امروز نمايندهى مجلس يك كشور مادّى كه هفتاد سال بر مبناى ماترياليسم ديالكتيك اداره شده است، به من مىگويد: به بركت امامِ شما، در پارلمان كشورم سخنرانيها با «بسم الله الرّحمن الرّحيم» شروع مىشود. شخصيتهاى معروف فكرى دنيا نيز نسبت به آنچه كه در مشت اين مرد بزرگ بود و بر دنيا عرضه مىكرد، احساس عطش مىكنند. بنابراين، با حركت آن رهبر عزيز، بنياد ارزشها و قراردادها و مسلّمات مادّى تكان خورد و دگرگون شد.
💠 مسئله اين نيست كه ما چند شرابخانه را در مملكتمان بستيم و نگذاشتيم فلان منكر انجام بگيرد؛ اينها ظواهر كار و پديدارهاى قضيه است؛ عمق كار خيلى از اينها بيشتر است. به بركت قيام اين مرد، دنيا و ايران تكان خورد. هرچند ما نقش ملت ايران را در انقلاب، نقش اول و درجهى يك مىدانيم، اما چه كسى اين ملت را اينگونه هدايت كرد؟ چه كسى اين همه سرچشمه را در آنها به جوشش در آورد و اين همه استعداد را زنده كرد؟ آيا غير از آن روح بزرگ و آن انسان عظيم، كس ديگرى بود؟
💠 عظمت كار او، به ارتباطش با خدا و تهذيب نفس او برمىگردد. امام (ره) يك انسان مهذب بود. دشمنان داخلى و خارجى او نيز اين ويژگى را قبول داشتند و اعتراف مىكردند كه او آدم مؤمنى است. آن گروگان امريكايى كه چهارصد و چهل و چهار روز در ايران اسير بوده و طبيعتاً همهى آن ماجراها را از چشم امام مىديده است، مصاحبه مىكند و مىگويد: من از كسانى نيستم كه از فوت امام خوشحال شوم. او ارزشهاى اخلاقى مخصوص خودش را داشت و هيچكس در حد او نبود.
💠 عنصر سوم، آگاهى سياسى است. آگاهى سياسى به مثابهى چشمى است كه اگر نداشته باشيم، آن دو عنصر ديگر در حركت به ما كمك نخواهند كرد. بايد سه عنصر اصلى قاعده را حفظ كرد. البته حوزهى علميه بايد يكپارچه باشد و از برخى تشنجات كه در گوشه و كنار وجود دارد، برى و بركنار بماند. حوزهى علميه، جايگاه قداست و پاكى است.
📚22/ 03/ 1368 / سخنرانى در مراسم بيعت هزاران تن از طلاب، فضلا و اساتيد حوزه ى علميه ى قم و روحانيون بيست كشور جهان
@sahifeh_entezar
🏴🏴ضمن تسلیت به مناسبت ارتحال ابراهیم عصر و آموزگار آمریکا شکنان؛ یادآور میشود راس ساعت یازده گوش جان خواهیم سپرد به بیانات امین و نایب امام خمینی(ره) حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله)
#خامنه_ای_خمینی_دیگر_است
@sahifeh_entezar
هدایت شده از صحیفه انقلاب
📌اين آيه، مد نظر امام فقيدِ عزيزمان در طول زندگيش بود: «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ».
♻️سالها پيش، نوشته ى ايشان در دفتر يادبود مرحوم وزيرى را در يزد زيارت كردم. آن مرحوم، من را به منزلش برد و با تفصيلاتى، اين نوشته را كه در صندوقچه يى گذاشته بود و تقريباً در گوشه يى از خانه اش مخفى كرده بود، آورد و باز كرد و نوشته ى امام را كه در سال هاى دهه ى بيست نوشته بودند «قيامِ لله»، به من نشان داد. اصلًا محور حرف در نوشته ى ايشان، قيامِ لله بود.
🔰آن ذهن جوّالِ وسيع و ديد حكيمانه ى ايشان، اين قيامِ لله را در آن دوران- كه تازه از اختناق رضاخانى بيرون آمده بودند- بر كارهايى كه به نظر شريفشان مى شد انجام بدهند و بايد افراد انجام مى دادند و احساس مسئوليت مىكردند، منطبق ساخت.
🔰يكى دو صفحه نوشته بودند. آن نوشته، حاكى از يك حركت ارتجالى نبود و معلوم مى شود در ذهن شريف ايشان و در تمام مراحل زندگى، «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى» سابقه داشته است.
... همه ديدند كه حركت و گفتن و سكوتش براى خداست و هر كارى كه انجام مى داد، با قصد قيامِ لله بود. تنها همين يك چيز هم بود كه موجب شد به دست آن بزرگوار- كه قطعاً مرتبه ى تالى پيامبران و ائمه (ع) بود- يك معجزه اتفاق بيفتد. اين چيزى كه اتفاق افتاده و تحول عظيم جهانى كه به دنبال انقلاب اسلامى پديد آمده، واقعاً يك معجزه است. اين معجزه، به دست امام (ره) اتفاق افتاد و امام هم با تكيه به «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ» توانست اين كار را بكند.
۶۸/۱۱/۹
#رهبر_معظم_انقلاب
#قیام_لله
@sahifeh_entezar
هدایت شده از صحیفه انقلاب
🍃در مسائل، ملایمت و جهت #رحمت بیشتر از جهت خشونت تاثیر میکند. من در زمان اختناق رضا خانی وقتی در مدرسه فیضیه صحبت میکردم، آن گاه که از جهنم و عذاب الهی بحث میکردم همه خشکشان میزد، ولی وقتی از رحمت حرف میزدم میدیدم که دلها نرم میشود و اشکها سرازیر میگردد و این تاثیر رحمت است. با ملایمت انسان بهتر میتواند مسائل را حل کند تا شدت.
🔸امام خمینی (ره)؛ 14 آبان 1362
🔸جلد ۱۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۰۲ تا صفحه ۲۰۴
@sahifeh_entezar
هدایت شده از صحیفه انقلاب
🔰سخنرانی های امام خمینی(ره) در دهه چهل از جمله نقطه های فراموش شده است و همین مساله باعث تخفیف جایگاه واقعه پانزده خرداد در افکار عمومی معاصر است.
🔰سخنرانی های امام (ره) پیرامون کلیدواژه هایی مثل #کاپیتولاسیون #اصلاحات_ارضی #انجمن_های_ایالتی_و_ولایتی #کشتار_فیضیه #کشتار_پانزده_خرداد #انقلاب_سفید #دروازه_تمدن #ارتجاع_سیاه به عنوان پرونده مستقل در صحیفه خوانی باید در نظر گرفته شود.
🔰یکی از این سخنرانی های مهم، بیانات ایشان در مسجد اعظم قم به تاریخ بیست و شش فروردین سال 43 پس از آزادی از حصر است که #پیشنهاد_استماع می شود.
@sahifeh_entezar
👇👇👇
هدایت شده از صحیفه انقلاب
1343-01-25_064k_سخنرانى_در_جمع_اقشار_مختلف_مردم_(15_خرداد،_عملكرد_دولت_و_رسالت_علما).mp3
34.72M
♨️قضیه 15 خرداد من مطلع نبودم تا اینکه حبس به حصر تبدیل شد و اخبار خارج به من رسید؛خدا میداند که مرا اوضاع 15 خرداد کوبید
♨️آقا، اگر مردی اسم ببر؛ بگو که خمینی، توی حبس ما رفتیم پیش او، و او گفت که بر گذشتهها صلوات! خمینی غلط میکند همچو حرفی میزند خلاف دین اسلام؛ خمینی میتواند تفاهم کند با ظلم؟ غلط میکند. خمینی آنجا هم که بود، تو حبس هم که بود، مجد اسلام را حفظ میکرد، میتواند حفظ نکند؟
♨️من از آن آدمها نیستم که اگر یک حکمی کردم بنشینم چرت بزنم که این حکم خودش برود؛ من راه میافتم دنبالش. اگر من خدای نخواسته، یکوقتی دیدم که مصلحت اسلام اقتضا میکند که یک حرفی بزنم، میزنم و دنبالش راه میافتم و از هیچ چیز نمیترسم بحمد الله تعالی. و الله، تا حالا نترسیدهام. آن روز هم که میبردندم، آنها میترسیدند؛ من آنها را تسلیت میدادم که نترسید.
♨️اهانت به مراجع، یعنی انقطاع ولایت و من یک نصیحت میکنم به بچههای طلاب؛ طلاب جوان که تازه آمدهاند و حاد و تندند؛ و آن این است که آقایان، متوجه باشید اگر چنانچه شَطْر کلمهای به یک نفر از مراجع اسلام، شطر کلمهای اهانت بکند کسی به یک نفر از مراجع اسلام، بین او و خدای تبارک و تعالی ولایت منقطع میشود
🔸امام خمینی (ره)؛ 26 فروردین 1343
🔸جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۸۵ تا صفحه ۳۰۸
@sahifeh_entezar
♨️ عدهيى از افراد سادهانديش خيال مىكنند كه اگر دانشجو بخواهد حضور انقلابى داشته باشد، راهش اين است كه بر سر مسئولان خود داد بكشد؛ خير، اينكه انقلابىگرى نيست.
♨️ آنجايى كه مىبينيد دانشجو بر سر مسئولان امر داد مىكشد، مسئولان با دانشجويان همجهت نيستند؛ آنها #مزدور امريكا هستند و اين جوانان نمىتوانند طاقت بياورند و بالاخره فرياد اعتراض مىكشند؛ كمااينكه در رژيم گذشته همينگونه بود و دانشجو و طلبه و مردم و وجدانهاى بيدار و انسانهاى شجاع و روحهاى سالم، بر سر مسئولان امر داد مىكشيدند.
♨️مبادا عدهيى به صورت فريبانگيز و با ترفندهاى گوناگون بيايند و به چند جوان ساده تفهيم كنند كه دانشجو بايستى فرياد بكشد! بله، فرياد بايد كشيده شود؛ ولى بر سر #امريكا و قدرتهايى كه مزاحم مسئولان و ادارهكنندگان نظام هستند.
📚23/ 03/ 1368/ سخنرانى در مراسم بيعت جمع كثيرى از دانشجويان و دانشگاهيان
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در عصر عاشورای سال 1342 که منجر به دستگیری ایشان می شود
💢خدا کند که مرادت این نباشد؛ خدا کند که مرادت از اینکه «مرتجعین سیاه مثل حیوان نجس هستند و ملت باید از آنها احتراز کند»، مرادت علما نباشند و الّا تکلیف ما مشکل میشود و تکلیف تو مشکل میشود. نمیتوانی زندگی کنی؛ ملت نمیگذارد زندگی کنی. نکن این کار را؛ نصیحت مرا بشنو. آقا! 45 سالت است شما؛ 43 سال داری، بس کن، نشنو حرف این و آن را؛ یکقدری تفکر کن، یکقدری تامل کن! یکقدری عواقب امور را ملاحظه بکن! یکقدری عبرت ببر! عبرت از پدرت ببر. آقا! نکن این طور! بشنو از من؛ بشنو از روحانیین؛ بشنو از علمای مذهب؛ اینها صلاح ملت را میخواهند؛ اینها صلاح مملکت را میخواهند.
💢اسرائیل نمیخواهد در این مملکت دانشمند باشد؛ اسرائیل نمیخواهد در این مملکت قرآن باشد؛ اسرائیل نمیخواهد در این مملکت علمای دین باشند؛ اسرائیل نمیخواهد در این مملکت احکام اسلام باشد. اسرائیل به دست عمال سیاه خود، مدرسه را کوبید. ما را میکوبند؛ شما ملت را میکوبند. میخواهد اقتصاد شما را قبضه کند؛ میخواهد زراعت و تجارت شما را از بین ببرد؛ میخواهد در این مملکت، دارای ثروتی نباشد، ثروتها را تصاحب کند به دست عمال خود.
@sahifeh_entezar
47.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بیانات آیت الله خامنه ای(حفظه الله) خطیب وقت نمازجمعه تهران
📆پانزده خرداد از ایام الله است؛ایام الله می تواند مردمان #مقاوم را به خود بیاورد
✅پانزده خرداد روز آمیختگی اعتقاد و انگیزه #ایمانی با حرکت انقلابی و مبارزه برای رهایی بود
✅گرامیداشت پانزده خرداد؛ پیام پیروزی به سلطه گران مستکبر و توده های #مستضعف
@sahifeh_entezar
🔰 نهجالبلاغه ما را از اين فاصلهى طولانى با صدر اسلام به نزديكترين پايگاهها و امنترين ديدگاهها نسبت به معارف اسلامى ميرساند.
🔰 اگر ما روى نهجالبلاغه كار كنيم و اگر آن مقدار از #خطب اميرالمؤمنين كه در نهجالبلاغه نيست جمع بشود و روى اينها كارهاى #فنى دربارهى #سند و خصوصياتى كه #اعتبار آنها را مشخص و مسلم و قطعى ميكند انجام بگيرد، و ما بتوانيم مجموعهاى در حدود همين نهجالبلاغهى موجود يا بيش از آن به طورى كه نسبت به تعداد خُطب اميرالمؤمنين شايد نزديك به #پانصد خطبه از آن حضرت سراغ داده شده برسانيم، خدمت بزرگى به معارف اسلامى در قرن پانزدهم هجرى انجام شده است.
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔰 نهجالبلاغه ما را از اين فاصلهى طولانى با صدر اسلام به نزديكترين پايگاهها و امنترين ديدگاه
💠يك مطلب ديگرى كه وجود دارد- كه امروز ما را هر چه بيشتر به نهجالبلاغه محتاج ميكند، بيشتر از گذشته- اين است كه ما در طول تاريخ اسلام متأسفانه با انحرافى كه از كجفهمى و #جهالت از يك سو و غرضورزى و #دشمنى از سوى ديگر حاصل شده، مواجه هستيم و اين موجب آن شده است كه ما در آنچه در اختيارمان از معارف اسلامى هست سردرگمىهايى داشته باشيم.
💠در طول اسلام نادانىها و جهالتهايى وجود داشته، تنگنظرىها و خودخواهىهايى وجود داشته كه موجب شده معارف اسلامى و حقايق اسلامى آنچنان كه هستند و بايد شناخته بشوند شناخته نشوند؛ و متقابلًا غرضورزىها و خباثتها و تعمد بر انحراف اسلام هم از اولين قرنهاى پيدايش اسلام از سوى قدرتمندان و از سوى كسانى كه خلوص و صفاى اسلام به زيان آنها بوده است مشاهده شده.
💠 ما در طول تاريخ همواره احتياج داشتيم به سرچشمههاى خالص و زلال انديشهى اسلامى و اركان فكرىاى كه بتوان به آنها متكى شد. خوشبختانه قرآن كريم در اختيار مسلمانها همواره بوده، اگرچه در فهم قرآن هم همان بدبينىها و كجبينىها و نفهمىها و يا غرضورزىها دخالتهايى كردند؛ اما بحمدلله متن قرآن سالم و به دور از هرگونه تصرف بدخواهانه يا جاهلانهاى در اختيار همهى مسلمانها هست. لكن اين موجب نميشود كه سرچشمههاى زلال معرفت براى مسلمانها امروز به همان ضرورتى كه سلامت قرآن براى مسلمانها دارد ضرورى نباشد.
💠 امروز ديگر آن روزى است كه با گسترش فرهنگ بشرى و با عمق معرفتى كه بر انسانها حاكم است، كسانى بنشينند با گذشت زمان با وجود فاصلهى از صدر اسلام آن معارف دستنخوردهى خالصِ سالم كه ميتواند اطمينان و باور انسان را به خود جلب كند هر چه بيشتر جمع كنند و در اختيار استنباط و اجتهاد متفكران و صاحبنظران قرار بدهند؛ اين كارى است كه در احاديث هم بايد انجام بگيرد.
💠نهجالبلاغه اين راه نزديك را در مقابل پاى ما ميگذارد. نهجالبلاغه ما را از اين فاصلهى طولانى با صدر اسلام به نزديكترين پايگاهها و امنترين ديدگاهها نسبت به معارف اسلامى ميرساند. اگر ما روى نهجالبلاغه كار كنيم و اگر آن مقدار از #خطب اميرالمؤمنين كه در نهجالبلاغه نيست جمع بشود و روى اينها كارهاى #فنى دربارهى #سند و خصوصياتى كه #اعتبار آنها را مشخص و مسلم و قطعى ميكند انجام بگيرد، و ما بتوانيم مجموعهاى در حدود همين نهجالبلاغهى موجود يا بيش از آن به طورى كه نسبت به تعداد خُطب اميرالمؤمنين شايد نزديك به #پانصد خطبه از آن حضرت سراغ داده شده برسانيم، خدمت بزرگى به معارف اسلامى در قرن پانزدهم هجرى انجام شده است.
💠 با گذشت اين همه مدت از صدر اسلام ما بتوانيم يك منبع غنى لايزالى كه مورد قبول همهى مؤمنين به اسلام هم ميتواند باشد در اختيار مسلمانها قرار بدهيم؛ اين چقدر ما را نسبت به فهم اسلام و بينش ما را نسبت به معارف اسلامى مدد خواهد كرد؟ و اين امروز كارى است ممكن، بخصوص در سايهى نظام جمهورى اسلامى- كه اساساً بر مبناى قرآن و نهجالبلاغه شكل گرفته- اين كارى است كه حتماً بايستى انجام بگيرد و اين اميدوارى هست كه كوشش برادران عزيز ما در بنياد نهجالبلاغه و همهى كسانى كه با آنها همكارى ميكنند اين خدمت بزرگ را به عالم اسلام بتواند بكند.
📚 26/ 01/ 1363 / بيانات در چهارمين كنگرهى بينالمللى نهجالبلاغه
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جمهوری اسلامی لفظی نخواستیم
💠ما كه مىگوييم حكومت همان طور كه اسلامى است، #محتوايش هم #اسلامى باشد، يعنى هرجا كه شما برويد، در هر وزارتخانه كه شما برويد، در هر اداره كه شما برويد، در هر كوچه و برزن كه شما برويد، در هر #بازار كه شما برويد، در هر #مدرسه و #دانشگاه كه شما برويد، آنجا اسلام را ببينيد؛ احكام اسلام را ببينيد. اين براى اين است كه ما حكومت اسلامى خواستيم. ما جمهورى اسلامىِ #لفظى نخواستيم. ما خواستيم كه حكومت #اللَّه در مملكتمان- و ان شاء اللَّه در ساير ممالك هم- اجرا بشود.
📚 صحيفه امام، ج8، ص: 283
@sahifeh_entezar
💢متفكرينى پيدا شدند كه اينها در صدد طرح دوبارهى اسلام و مطرح كردن معارف اسلامى در ميان هياهوى تبليغاتى فرهنگ غربى- كه فرهنگ جديد و مدرن به حساب مىآمد- بودند..
💢ما در ميان متفكرين ايرانى و غيرايرانى- چه عرب، چه هندى و غير اينها شايد تُرك- شخصيتهايى داشتيم كه اين خط را دنبال ميكردند؛ چهرههاى معروفى كه بعضى از مؤلفين، بعضى از شعراء، بعضى از فلاسفه در اين عصر جديد از اين قبيل هستند. من وقتى كه نگاه ميكنم به اين چهرههاى شناختهشدهى اين رديف، اين روال، مرحوم شهيد مطهرى را يكى از برترين اينها به حساب مىآورم؛ علت هم همين #جامعيتى است كه شما به آن اشاره كرديد.
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
💢متفكرينى پيدا شدند كه اينها در صدد طرح دوبارهى اسلام و مطرح كردن معارف اسلامى در ميان هياهوى تبلي
💠 تصور من اين است كه مرحوم آيتالله مطهرى رضواناللهعليه به عنوان يكى از چهرههايى كه در احياء تفكر اسلامى بيشترين نقش را داشتند و جزو يكى از پرچمداران اين #بينش_نوين_اسلامى و طرح دوبارهى اسلام در فضاى فرهنگ امروزى جهان بايد به شمار بيايد.
💠 همينطور كه ميدانيم از صد و بيست سال يا صد و بيست، سى سال، سى، چهل سال پيش به اين طرف متفكرينى پيدا شدند كه اينها در صدد طرح دوبارهى اسلام و مطرح كردن معارف اسلامى در ميان هياهوى تبليغاتى فرهنگ غربى- كه فرهنگ جديد و مدرن به حساب مىآمد- بودند؛ كه از اين قبيل شخصيتهاى معروف مثل سيدجمالالدين شناخته شدند. اينها را نسلهاى امروز به عنوان #مصلحين_اجتماعى و مبارزين بزرگ و چهرههاى فكرى و سياسى و انقلابى اسلام ميشناسند؛ كه همهى اين خصوصيات را شما در سيدجمال مشاهده ميكنيد.
💠 هنر بزرگ سيدجمال در مبارزهى سياسى او نبود، بلكه هنر بزرگ او در اين بود كه اسلام را به عنوان يك دين #زنده و به عنوان يك مايهى زندگى و به عنوان يك مكتبى كه يك #نظام_اجتماعى را در خودش دارد دوباره مطرح ميكرد. تمام تلاش سيدجمال و حركت او در آفاق اسلام از شرق تا غرب براى همين بود كه ميخواست اين دوبارهنگرى به اسلام را در جوامع اسلامى زنده كند، و آن حالتى را كه در گذشته- ساليان دراز- بر افكار صاحبنظران اسلامى تحميل شده بود- حالت #خمودگى اسلامى- اين را از بين ببرد.
💠 ما در ميان متفكرين ايرانى و غيرايرانى- چه عرب، چه هندى و غير اينها شايد تُرك- شخصيتهايى داشتيم كه اين خط را دنبال ميكردند؛ چهرههاى معروفى كه بعضى از مؤلفين، بعضى از شعراء، بعضى از فلاسفه در اين عصر جديد از اين قبيل هستند. من وقتى كه نگاه ميكنم به اين چهرههاى شناختهشدهى اين رديف، اين روال، مرحوم شهيد مطهرى را يكى از برترين اينها به حساب مىآورم؛ علت هم همين #جامعيتى است كه شما به آن اشاره كرديد.
💠 اين مرد يك فقيه بود، يعنى اسلام را وقتى ميخواست تبيين كند و مسائل اسلامى را بيان كند از خودش چيزى مايه نميگذاشت. اسلام را ميشناخت، #فقه_اسلامى را بلد بود و همانطور كه ميدانيد فقه اسلامى به معناى شيوهى #استنباط احكام از #منابع_اوليه اسلام- يعنى كتاب و سنت- است، و فقيه آن كسى است كه اين شيوهى استنباط را بلد است؛ و درسى هم كه براى فقاهت در حوزهها خوانده ميشود در حقيقت درس آشنايى با اين شيوه است. خب مرحوم مطهرى يك #مجتهد بود، يعنى اين شيوه را به خوبى بلد بود. اينجور نبود كه به دام افكار التقاطى شرقى يا غربى بيفتد، همچنانى كه بسيارى از متفكرين مصلح و طرفدار تجديد حيات دوبارهى اسلام در آن دام افتادند.
💠 يك #فيلسوف بود- يعنى با #معارف عميق و استدلالى اسلام آشنا بود- يك #سخنور بود- يعنى ميتوانست همهى آنچه را كه بلد است به زبان بياورد- يك #نويسندهى بسيار خوب بود- يعنى ميتوانست همهى آنها را بنويسد- تمام اين جنبههايى كه جنابعالى اشاره كرديد واقعاً ابعاد يك شخصيت زبدهى برجسته بود كه ميتوان او را يكى از متفكرين و يكى از پرچمداران احياى تفكر اسلامى به شمار آورد
📚 (10/ 02/ 1363) گفتگو پيرامون شهادت استاد مطهرى
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
💠 تصور من اين است كه مرحوم آيتالله مطهرى رضواناللهعليه به عنوان يكى از چهرههايى كه در احياء
💠 به نظر من مرحوم مطهرى با دو ابزار با دو وسيله ميتوانستند تفاهم و نزديكى بين دو قشر روحانيون و تحصيلكردههاى جديد را به وجود بياورند. يكى #تلاش_عملى و ديگرى #غناى_شخصيت خود ايشان.
💠از لحاظ تلاش عملى خب ايشان در #دانشگاه درس گرفتند، با #دانشجوها انس پيدا كردند، در مجامع تحصيلكردهها، #مهندسين، #پزشكان شركت كردند، به عنوان يك قطب و ملجأ و پناهى براى تحصيلكردههاى جديد شدند ... آن زمانها، هزاران دانشجو و فارغالتحصيل و كسانى كه توى مسائل فرهنگ جديد درس خوانده بودند و تحصيل كرده بودند آقاى مطهرى را به عنوان يك ملجأ، يك پناه، يك ملاذ، يك آدمى كه حرفشان را ميفهمد، ميتواند دردهايشان را علاج كند، سؤالاتشان را #پاسخ بدهد، به او نگاه ميكردند و اينها.
💠و ايشان نوشتههايش، سخنرانىاش در راديو در آن سالهاى اوائل، بعد هم سخنرانىهاى گوناگونش در دانشگاههاى مختلف، سراسر كشور در اين خط بود؛ و شايد بتوانم بگويم ايشان #موفق_ترين چهرهى روحانى در ميان محيطهاى فرهنگ جديد بود، يعنى در دانشگاهها و حول و حوش دانشگاهها؛ مثل تحصيلكردهها و فارغالتحصيلها. موفقترين چهره بود، يعنى هيچكدام از اين چهرههاى #تقريب بين روحانى و دانشگاه به قدر ايشان در اين جهت موفق نبودند و ايمان آن تحصيلكردههاى جديد را جلب نكرده بودند.
💠 دومى غناى شخصيت خود ايشان بود؛ ميدانيد يكى از چيزهايى كه بين اين دو قشر را جدا كرده بود اين بود كه اين دو قشر را به هم بىاعتقاد كرده بودند. تحصيلكردههاى جديد فارغالتحصيل حوزهى علميه را يك آدم باسواد نمىدانستند، اصلًا آنچه را كه او بلد بود آن را سواد نمىدانستند، به حساب نمىآوردند، علم نمىدانستند. روحانى در عرف و فرهنگ غربى تزريقشدهى به يك عدهى از تحصيلكردههاى ما يك عنصر بىسواد و پرمدعايى بود و به حساب مىآمد كه اصلًا تضييع وقت بود كه انسان با او بنشيند حرف بزند يا خودش را به او نزديك كند، يعنى او را اصلًا قابل نمىدانستند كه يك چهرهى يك شخصى بداند او را. متقابلًا تحصيلكردهى حوزهى علميه تحصيلكردههاى دانشگاهى را با همين چشم نگاه ميكرد. علاوه بر اينكه حالا بىدين ميدانست آنها را جاهل و عامى هم ميدانست. يعنى اهل علم و عوام يك تقسيمى بود در حوزههاى علميه كه مردم دنيا دو قسم بودند، يك قسم اهل علم، يك قسم عوام؛ و اهل علم يعنى آنى كه تحصيلكردهى حوزه است و عوام يعنى آن كسى كه تحصيلكردهى حوزه نيست؛ حالا تحصيلكردهى هر جاى ديگر هم ميخواهد باشد. دو قشرى كه هر دو اهل علمند، هر دو اهل تحصيلاتند، هر دو با مغز و با تفكر و تعقل سر و كار دارند و همديگر را بىسواد ميدانند، شما طبيعى است كه فرض كنيد اينها اصلًا به هم نزديك نشوند، با هم آشنا نشوند.
💠 مرحوم مطهرى جزو شخصيتهايى بود، جزو #پيشروان كاروان تقريب روحانى و دانشجو بود كه با قوّت و صلابت شخصيت علمى خودش مخاطبين خودش را متواضع كرد در مقابل خود. يعنى هنگامى كه ايشان وارد دانشگاه شد و افرادى در رشتههاى مختلفِ متناسب با شخصيت آقاى مطهرى وقتى با ايشان برخورد كردند، از ايشان استفهام كردند، با ايشان مسألهاى را مطرح كردند، با يك مغز بزرگ، با يك #انديشه_عميق، با يك ذهن باز مواجه شدند.
💠 يك مرد متفكر قوى صاحبنظر كه در- رشتهاش فلسفه و فقه بود، ولى بعد جامعه شناسى مطالعه كرده بود، اقتصاد مطالعه كرده بود، فلسفههاى اروپايى را مطالعه كرده بود و افرادى از متخصصين و صاحبنظران اين رشتهها به خود جذب كرده بود- ايشان در اين اواخر يك درس جامعهشناسى اسلامى يا ... فلسفهى تاريخ، بله فلسفهى تاريخ داشت، كه خب يك عدهاى از افراد صاحبنظر، اساتيد فن، اساتيد، بههرحال درس ايشان شركت ميكردند كه خود ايشان براى من نقل كردند كه دو تا درس ايشان داشتند ميگفتند يكى دانشجوها شركت ميكنند، يكى اساتيد، اين درسى بود كه اساتيد شركت ميكردند. فلسفهى هِگِل را مثلًا ايشان آنچنان قوى و خوب آگاه بود و فرا گرفته بود با آن قوّت علمىاى كه داشت كه خب كسانى كه توى اين رشتهها، توى اين معقولات كار ميكردند شخصيت ايشان را و ارزش ايشان را درك ميكردند.
💠 پس شخصيت علمى و قوى مرحوم شهيد مطهرى هم بيشترين تأثير را در نزديكى اين دو قشر داشت. يعنى وقتى كه تحصيلكردههاى جديد نگاه ميكردند ميديدند يك روحانى عالمِ متفكرِ فاضلى مثل شهيد آقاى مطهرى را در مقابل خودشان دارند. از طرفى وقتى كه در حوزههاى علميه- كه خب شخصيت آقاى مطهرى در حوزهها واضح بود براى بيشتر افرادى كه در حوزهها بودند- وقتى ميديدند ايشان دل به قشر تحصيلكردهى جديد بسته و با اينها سر و كار دارد آنها هم يك حالت تقارب و تفاهمى برايشان به وجود مىآمد.
📚 (10/ 02/ 1363) گفتگو پيرامون شهادت استاد مطهرى
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اگر ما امروز قوانين اسلام را اجرا نكنيم، كى اجرا بكنيم؟ آقايانى كه مىگوييد نمىشود، پس كى مىشود؟
💢پس بگوييد هيچ وقت اسلام نه! بگوييد نهضت منهاى اسلام. همان طورى كه گفتيد اسلام منهاى روحانيت، حالا هم بگوييد نهضت منهاى اسلام.
💢 اگر با اين نهضت اسلام را متحقق نكنيد و احكام اسلام را مو به مو جارى نكنيد، مأيوس باشيد ديگر نخواهد شد.
💢آنهايى كه به اسلام عقيده دارند، آنهايى كه دلشان براى قرآن مىتپد، امروز بايد فعاليت كنند.
💢15 خرداد براى همين بود. قبل از 15 خرداد براى اسلام بود قيام روحانيون؛ قيام 15 خرداد براى همين بود؛ بعد از آن هم دنباله همين بود. اسلام بود لَيْسَ الّا. ما غير اسلام نمىخواهيم. و اسلام در همه وقت و خصوصاً حالا قابل اجراست.
📚 صحيفه امام، ج8، ص: 57
@sahifeh_entezar
💢هارونالرشيد تمام آن كارهائى را كه بايد براى قبضه كردن يك انسان مخالف و يك مبارز حقيقى انجام داد، همه را انجام ميدهد: تهديد، تطميع، فريبكارى؛ همهى اينها را انجام ميدهد.
💢يكى از حرفهائى كه آنجا با موسىبنجعفر ميزند، اين است كه ميگويد شما بنىهاشم از #فدك محروم شديد، آلعلى. فدك را از شماها گرفتند، حالا من ميخواهم فدك را به شما برگردانم. بگو فدك كجاست، حدود فدك چيه، تا من فدك را به شما برگردانم. خب معلوم است كه اين يك فريبى است كه ميخواهد فدك را برگرداند، به عنوان كسى كه حق از دسترفتهى آلمحمّد را ميخواهد به آنها برگرداند، چهرهاى براى خودش درست كند.
💢حضرت ميگويد بسيار خب، حالا كه ميخواهى فدك را بدهى، من #حدود_فدك را براى تو معين ميكنم. بنا ميكنند حدود فدك را معين كردن؛ آن حدودى كه امام موسىبنجعفر براى فدك معين ميكنند، تمام #كشور_اسلامى آن روز را در بر ميگيرد؛ فدك يعنى اين. يعنى اينكه تو خيال كنى كه ما دعوامان در آن روز بر سر يك باغستان بود، چند تا درخت خرما بود، اين #ساده_لوحانه است.
💢 مسئلهى ما آن روز هم مسئلهى چند تا نخلستان و باغستان فدك نبود، مسئلهى #خلافت پيغمبر بود؛ مسئلهى #حكومت_اسلامى بود. منتها آن روز آن چيزى كه فكر ميشد ما را از اين حق بهكلى محروم خواهد كرد، گرفتن فدك بود. لذا ما در مقابل اين مسئله پافشارى ميكرديم. امروز آن چيزى كه در مقابل ما تو غصب كردى، باغستان فدك نيست كه ارزشى ندارد. آنچه كه تو غصب كردى، #جامعه_اسلامى است، كشور اسلامى است.
📚 (23/ 01/ 1364) خطبههاى نماز جمعه تهران
@sahifeh_entezar
زندگانی موسی بن جعفر علیه السلام.pdf
118.3K
💠اينكه شما به كتابى كه پانصد روايت، هزار روايت در باب زندگى موسىبنجعفر هست، مراجعه كنيد، اين زندگى موسىبنجعفر را به شما نشان نخواهد داد.
💠 بايد اول معلوم بشود چهارچوب زندگى موسىبنجعفر چه بود. اصلًا ائمه (عليهمالسّلام) آيا يك زندگى #سياسى داشتند يا نه؟ آيا زندگى ائمه (عليهمالسّلام) فقط اين بود كه يك عده شاگرد، يك عده مريد، يك عده علاقهمند را دور خودشان جمع كنند احكام نماز و احكام زكات و احكام حج و اخلاقيات اسلامى و معارف و اصول دين و عرفان و اين چيزها را به آنها بيان كنند و همين و بس؟ يا نه، غير از اين چيزهائى كه گفته شد و روح آنچه كه گفته شد، يك چهارچوب ديگرى در زندگى ائمه است كه آن همان زندگى سياسى ائمه (عليهمالسّلام) است؛
♨️بیانات تفصیلی آیت الله خامنه ای خطیب وقت نماز جمعه تهران پیرامون زندگی امام موسی بن جعفر علیه السلام
@sahifeh_entezar
هدایت شده از صحیفه انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃تمام تشکیلاتی که در اسلام از صدر اسلام تا حالا بوده است، و تمام چیزهایی که انبیا از صدر خلقت تا حالا داشتند و اولیای اسلام تا آخر دارند، معنویات اسلام است، عرفان اسلام است.
🍃ما باید عمده توجهمان به عرفان اسلامی باشد. اگر ملاحظه فرموده باشید در آیات شریفهای که مربوط به معنویات و عرفان و- عرض میکنم که- سلوک و این طور چیزهاست، در هیچ کتابی نظیر قرآن نیست و هیچ کتابی سابقه ندارد که این طور عرفان داشته باشد؛ این طور فلسفه داشته باشد.
🍃آن چیزی که من توصیه میکنم به همه اهل علم و به همه آقایان، به همه دانشمندان اینکه دنبال این بروید که معارف اسلامی را در بین مردم تقویت کنید که راس امور این معارف اسلامی است و اگر او درست بشود همه کارها درست میشود.
🍃آن طور نیست که بعضی نزاعها مربوط به اسلام باشد، به خدا باشد. برای خدا انسان نمیشود اهانت کند به مومن، برای خدا انسان نمیشود که کشف ستر مومن بکند، اینها همه برای این است که نفسیت انسان این جوری است.
#معارف
@sahifeh_entezar
🔖آقا اين #اصطلاحات خدا مىداند كه يك وبالى است به عهده ما! خدا مىداند كه اين اصطلاحات هر چه زيادتر شد، اگر تهذيب نفس در كار نباشد، به ضرر دنيا و آخرت جامعه مسلمين تمام مىشود.
🔖 اصطلاحاتْ اثرى ندارد. #علم_توحيد، اگر چنانچه مشفوع نباشد با اين صفاى نفس، همان علم توحيد براى انسان وبال خواهد شد! چه بسا اشخاصى كه عالم به علم توحيد بودند و منحرف كردند طوايفى را؛ اشخاصى را منحرف كردند؛ و حال اينكه عالم به علم توحيد بودند.
🔖 چه بسا اشخاصى كه همين اطلاعات شما را بهتر مىدانستند لكن از باب اينكه انحراف داشتند، وقتى كه وارد شدند در يك جامعه، منحرف كردند يك جامعه را.
📚 صحيفه امام، ج2، ص: 18
@sahifeh_entezar
🔰اگر اينها(سران کشورهای اسلامی) توحيد كلمه كنند، ديگر يهود به #فلسطين طمع نمىكند؛ ديگر هندو به #كشمير طمع نمىكند. اين براى اين است كه نمىگذارند شما متحد بشويد.
🔰بدانند آنها- مىدانند هم- دستهايى كه مىخواهند منابع شما را از دستتان بگيرند، مىخواهند ثروت شما را به رايگان ببرند، مىخواهند ذخاير تحت الارضى و فوق الارضى شما را به يغما ببرند، آنها نمىگذارند كه عراق و ايران با هم متحد بشود؛ ايران و مصر با هم متحد بشود؛ تركيه و ايران با هم متحد بشود؛ همهشان با هم #وحدت_كلمه پيدا كنند. نخواهند گذاشت.
🔰ولى شما تكليفتان اين نيست؛ رؤسا تكليفشان اين است كه بنشينند با هم تفاهم كنند، حدود و ثغور خودشان را حفظ كنند، هر كدام حدود و ثغورشان محفوظ، لكن آن دشمن خارجى كه به شما اين قدر ضرر وارد مىكند در مقابل او توحيد كلمه كنيد.
🔰 اگر توحيد كلمه بكنيد، يك مشت #يهودى_دزد در فلسطين است، بيش از يك ميليون از مسلمين را ده سال، بيشتر از ده سال است كه متفرق كردهاند و ممالك اسلامى نشستهاند با هم عزا گرفتهاند، اگر توحيد كلمه باشد چطور مىتوانند اينها، اين يك مشت يهود دزد، چطور مىتوانند فلسطين شما را از دستتان بگيرند و مسلمين را از فلسطين بيرون كنند و نتوانيد هيچ كار بكنيد؟ اگر توحيد كلمه كنيد، چطور هندوى بدبخت مىتواند #كشمير_عزيز را از ما بگيرد و از مسلمين بگيرد و هيچ كارى از آنها نيايد؟
📚صحيفه امام، ج2، ص: 34
@sahifeh_entezar
se-chalesh-eslam-gharb(000752.442-011025.044).mp3
15.06M
💢 بیانات آیت الله عبدالکریم فرحانی پیرامون مدیریت معاصر تمدن اسلامی
📒معنای حوزه و دانشگاه انقلابی چیست؟ حوزه سکولار کدام است؟
📒راهکار امام خمینی(ره) برای انقلابی نگه داشتن این دو نهاد چه بود؟
🔖در تحول علم دینی هم حوزه و هم دانشگاه نقش دارند.
📒ارتجاع روشنفکری در بیان رهبری چیست؟ راه مقابله با آن کدام است؟
📗چالش های سه گانه میان اسلام و غرب
📗اسلام و یونان قدیم به مدیریت امام صادق(ع) و امام رضا(ع)
📗انقلاب و غرب معاصر به مدیریت علامه طباطبایی(ره) و شاگردانش
🔖تفاوت فلسفه مضاف با امتداد حکمت در چیست؟
🔖امتداد حکمت صدرایی و محی الدینی با امتداد حکمت امام و علامه طباطبایی چه تفاوت هایی دارد؟
📘چالش معاصر انقلاب با فلسفه مدرن غرب؛ رسالتی که چهل سال بر زمین مانده است.
📘هشدار بیست سال پیش رهبری نسبت به ارتجاع روشنفکری
📘علوم انسانی اسلامی راهکار ما در چالش سوم
📘علم اسلامی، علمی که توسط اسلام به عنوان یک موجود زنده اصلاح شده باشد.
📌 با این صوت، انگیزه مضاعفی برای تحصیل پیدا می کنید؛ #پیشنهاد_استماع
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
💢 بیانات آیت الله عبدالکریم فرحانی پیرامون مدیریت معاصر تمدن اسلامی 📒معنای حوزه و دانشگاه انقلابی چ
💢 من پديدهاى را مشاهده كردم و مشاهده مىكنم كه جز اسم گفته شده براى آن، عنوانى پيدا نمىكنم: #ارتجاع_روشنفكرى، رجعت روشنفكرى
❇️من بارها گفتهام كه روشنفكرى در ايران، بيمار متولّد شد. مقولهى روشنفكرى، با خصوصيّاتى كه در عالمِ تحقّق و واقعيّت دارد كه در آن، فكر علمى، نگاه به آينده، فرزانگى، هوشمندى، احساس درد در مسائل اجتماعى و بخصوص آنچه كه مربوط به فرهنگ است، مستتر است در كشور ما بيمار و ناسالم و معيوب متولّد شد. چرا؟ چون كسانى كه روشنفكران اوّلِ تاريخ ما هستند، آدمهايى ناسالمند
❇️و اما اين بيمارى چه بود؛ يعنى كجا بروز مىكرد؟ اين را از زبان آل احمد براى شما ذكر مىكنم. آل احمد در مشخصات روشنفكر مىگويد: يك مشخصات، مشخصات عوامانهى روشنفكر است. او مىگويد معناى «عوامانه» اين نيست كه عوام، روشنفكر را اينگونه تصوّر مىكنند؛ بلكه خود روشنفكر هم گاهى همينطور فكر مىكند. اين خصوصيات سهتاست: #اوّل مخالفت با مذهب و دين يعنى روشنفكر لزوماً بايستى با دين مخالف باشد! #دوم علاقهمندى به سنن غربى و اروپارفتگى و اينطور چيزها؛ #سوم هم درسخواندگى. اين ديگر برداشتهاى عاميانه از روشنفكرى است؛ مميّزات روشنفكر اين است. يعنى اگر كسى متديّن شد، چنانچه علّامهى دهر باشد، اوّلْ هنرمند باشد، بزرگترين فيلسوف باشد؛ روشنفكر نيست! بعد مىگويد اين سه خصوصيتى كه برداشت عاميانه و خصوصيات عاميانهى روشنفكرى است، در حقيقت سادهشدهى دو خصوصيت ديگرى است كه با زبان عالمانه يا زبان روشنفكرى مىشود آنها را بيان كرد. يكى از آن دو خصوصيت، عبارت است از بىاعتنايى به سنّتهاى بومى و فرهنگ خودى كه اين ديگر بحث عوامانه نيست؛ اين حتمى است ديگرى، اعتقاد به جهانبينى علمى، رابطهى علمى، دانش و قضا و قدرى نبودن اينها؛
❇️ مثالهايى هم مىزند. علّت اين است كه آن روزى كه مقولهى روشنفكرى مقولهى «انتلكتوئل» اوّل بار در فرانسه به وجود آمد، اوقاتى بود كه ملت فرانسه و اروپا از قرون وسطى خارج شده بودند؛ مذهب كليسايىِ سياهِ خشنِ خرافىِ مسيحيّت را پشت سر انداخته و طرد كرده بودند. دانشمند را مىكُشد، مكتشف و مخترع را محاكمه مىكند، تبعيد مىكند، نابود مىكند، كتاب علمى را از بين مىبرد. اين بديهى است كه يك عدّه انسانهاى فرزانه پيدا شوند و آن مذهبى كه اين خصوصيت را داشت و از خرافات و حرفهايى كه هيچ انسان خردپسندى آن را قبول نمىكند، پُر بود، به كنارى بيندازند و به كارهاى جديد رو بياورند و دائرةالمعارفِ جديدِ فرانسه را بنويسند و كارهاى بزرگ علمى را شروع كنند. بديهى است كه اينها طبيعت كارشان پشت كردن به آن مذهب بود. آن وقت روشنفكر مقلّد ايرانى در دورهى قاجار، كه اوّل بار مقولهى «انتلكتوئل» را وارد كشور كرد و اسم منوّرالفكر به آن داد و بعد به «روشنفكر» با همان خصوصيت ضدّ مذهبش تبديل شد، آن را در مقابل اسلام آورد؛ اسلامى كه منطقىترين تفكّرات، روشنترين معارف، محكمترين استدلالها و شفّافترين اخلاقيات را داشت؛ اسلامى كه همان وقت در ايران همان كارى را مىكرد كه روشنفكران غربى مىخواستند در غرب انجام دهند! يعنى در برههاى از دوران استعمار، روشنفكران غربى، با مردم مناطق استعمارزدهى غرب همصدا شدند. مثلًا اگر كشور اسپانيا، كوبا را استعمار كرده بود و ثروت آنجا شكر كوبا را در اختيار گرفته بود، «ژان پل سارتر» فرانسوى از مردم كوبا و از «فيدل كاسترو» و از «چهگوارا»، عليه دولت استعمارى فرانسه دفاع مىكرد و كتاب مىنوشت: «جنگ شكر در كوبا».
❇️به عبارت ديگر، روشنفكر غربى در برههاى از زمان، با دولت و با نظام حاكم بر خودش، به نفع ملتهاى ضعيف مبارزه مىكرد. اين كار در ايران به وسيلهى چه كسى انجام مىگرفت؟ به وسيلهى ميرزاى شيرازى؛ به وسيلهى ميرزاى آشتيانى در تهران؛ به وسيلهى سيد عبد الحسين لارى در فارس. اينها با نفوذ استعمار مبارزه مىكردند؛ اما چه كسى به انعقاد قراردادهاى استعمارى و دخالت استعمار كمك مىكرد؟ ميرزا ملكمخان و امثال او و بسيارى از رجال قاجار كه جزو روشنفكران بودند. يعنى درست مواضع #جا_به_جا شده بود؛ اما درعينحال مبارزه با دين خرافى مسيحيّت در روشنفكرى ايران، جاى خودش را به مبارزه با اسلام داد! بنابراين، يكى از خصوصيات روشنفكر اين شد كه با اسلام، دشمن و مخالف باشد.
#پیوست
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
💢 بیانات آیت الله عبدالکریم فرحانی پیرامون مدیریت معاصر تمدن اسلامی 📒معنای حوزه و دانشگاه انقلابی چ
❇️جالب اينجاست كه وقتى قيد عدم تعبّد را جزو قيود حتمى و اصلى روشنفكرى ذكر مىكنند، نتيجه اين مىشود كه #علّامه_طباطبايى، بزرگترين فيلسوف زمان ما كه از فرانسه فلاسفه و شخصيتهاى برجستهاى مثل #هانرى_كربن به اينجا مىآيند و چند سال مىمانند تا از او استفاده كنند، روشنفكر نيست؛ اما مثلًا فلان جوجهشاعرى كه به مبانى مذهب و مبانى سنّت و مبانى ايرانىگرى اعتقادى ندارد و چند صباحى هم در اروپا يا امريكا گذرانده، روشنفكر است؛ و هرچه در اروپا بيشتر مانده باشد، روشنفكرتر است! ببينيد چه تعريف غلط و چه جريان زشت و نامناسبى به نام روشنفكر در ايران ايجاد شده بود!
❇️بعد از پيروزى انقلاب، روشنفكرى در ايران برنيفتاد روشنفكرى وجود داشت اما در واقع يك روشنفكرى نوين به وجود آمد. در دورهى انقلاب، شاعر، نويسنده، منتقد، محقّق، كارگردان، سينماگر، نمايشنامهنويس و نقّاش، از دو قشر پديد آمد: يكى از عناصرى كه انقلاب اينها را به وجود آورده بود و دوم عناصرى كه از دورهى قبل بودند و انقلاب اينها را بهكلّى قلب ماهيّت كرده بود. براى اوّلين بار بعد از گذشت تقريباً صد سال از آغاز تحرّك روشنفكرى در ايران، روشنفكرى بومى شد. آن كسانى كه در مقولههاى روشنفكرى فعّالترند و در مركز دايرهى روشنفكرى قرار دارند يعنى نويسندگان و شعرا تا برسد به قشرهاى گوناگون، مثل هنرمندان و نقّاشان و ... اينها براى اوّلين بار در اين كشور مثل يك ايرانى فكر كردند، مثل يك مسلمان حرف زدند، محصول روشنفكرى و هنرى و ادبى توليد كردند؛ اين شد يك دوران جديد.
❇️يك كلمه از بحث من باقى مانده و آن يك كلمه، همهى آن مطلبى است كه اسم اين بحث به مناسبت آن است. آن يك كلمه اين است: از بعد از #جنگ تلاشهايى جدّى شروع شده براى اينكه روشنفكرى ايران را به همان حالت بيمارى قبل از انقلاب برگردانند برگشت به عقب، #ارتجاع يعنى باز قهر كردن با مذهب، قهر كردن با بنيانهاى بومى، رو كردن به #غرب، دلبستگى و وابستگى بىقيد و شرط به غرب، پذيرفتن هرچه كه از غرب از اروپا و از امريكا مىآيد، بزرگ شمردن هرآنچه كه متعلّق به بيگانه است و حقير شمردن هرآنچه كه مربوط به خودى است؛ كه در باطن خودش، تحقير ملت ايران و تحقير بنيانهايش را همراه دارد. من اين را مشاهده مىكنم.
#پیوست
📚(22/ 02/ 1377) بيانات در جمع دانشجويان دانشگاه تهران
@sahifeh_entezar
🔔 بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی ششمین دوره تبیینی-گفتمانی با عنوان "در پرتو گام دوم" را به صورت مجازی برگزار مینماید
📆 زمان ثبتنام: ۱۶ الی ۲۲ مردادماه
◻️برگزاری دوره: ۱ لغایت ۷ شهریورماه
⬇️ جهت کسب اطلاعات تکمیلی و ثبت نام:
🌐 http://bfanis.ir/gam2-register/