eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید: اولین محرم بعد از ارتحال امام و روضه مرحوم کوثری 🏴روضه استقبال از محرم الحرام ▪️حرم را از حرم کردند بیرون همه سرگشته اندر دشت و هامون ▪️کسانی را که بر عالم پناه‌اند برون کردند از بیت خداوند
❓❓پرسش: چند سؤال در باره خواندن زیارت عاشورا: 1. خواندن زیارت عاشورا در چه روزهایی توصیه می شود؟ 2. آیا روشی هست که بشود زیارت عاشورا را سریع و خلاصه خواند، یعنی در قسمت لعن و سلام، آیا این ها خلاصه هم دارند یا حتما باید 100 مرتبه باشند؟ 3. آیا سجده آخر را حتما باید انجام داد و حتما باید روی زمین سجده کرد؟ چون متن سجده زیاد هست و در صورت حفظ نبودن، چه باید کرد؟ 🔰🔰پاسخ: 1. زیارت عاشورا را در هر زمان می توان خواند، خصوصا اوقاتی که مناسبت خاصی با زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) دارد. 2. اگر کسی می خواهد به ثواب کامل برسد و یا تمام آثار را داشته باشد، علی القاعده تمام زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام بخواند؛ البته خواندن زیارت عاشورا، از اعمال عبادی مستحبی است لذا الزام و اجبار ندارد؛ از اینرو اکتفا کردن به یک لعن و یک سلام و یا اکتفا کردن به سلام آخر زیارت عاشورا، مشکلی ندارد و به همان اندازه ثواب و آثار دارد. 3. همان طور که عرض شد، خواندن زیارت عاشورا مستحب است لذا الزام و اجباری در خواندن آن و کیفیت خواندن نیست؛ علی القاعده ثواب و آثار بیشتر، در صورتی است که سجده آخر هم انجام شود و الا واجب نیست و می توان انجان نداد، و یا ذکر سجده را خواند ولی به سجده نرفت. البته می توان حتی به نیت سجده، سر را خم کرد و یا حتی با اشاره چشم، نیست سجده کرد و ذکر سجده زیارت عاشورا را خواند؛ هم چنین می توان مهر با در دست گرفت و پیشانی را روی آن قرار داد و کتاب دعا هم باز باشد تا بتوان از روی آن خواند؛ همه این ها صحیح است و آثار و ثواب خودش را دارد. 👈🏻❓❓ممکن است پرسیده شود روایتی از امام هادی(علیه السلام) هست که به جای خواندن صد بار لعن و سلام، می توان فقط فراز آخر لعن و سلام، را صد بار خواند؛ آیا چنین روایتی داریم و صحیح است؟ 🔰🔰در جواب باید گفت چنین روایتی در منابع روایی موجود نیست. این روایت را فقط جناب ابطحی اصفهانی، در تحقیق و تکمله ای که بر کتاب «شفاء الصدور فی شرح زیارة العاشور» طهرانی داشته اند، از کتاب «الصدف المحشون» شیروانی، که او هم از کتاب «الفیروزه الطوسیه» طوسی خراسانی، از ... از امام هادی (علیه السلام) نقل کرده است.(1) 🔰🔰نکته: لازم به ذکر است، گرچه این روایت در منابع روایی نیامده است ولی عمل طبق آن، اشکالی ندارد؛ زیرا زیارت عاشورا مستحب است و الزام و اجباری در نحوه خواندن آن نیست؛ لذا می توان به نیت رجاء و امید ثواب، آن را انجام داد و ثواب هم دارد. 👈🏻❓❓ممکن است پرسیده شود چگونه این روایت آدرس دارد ولی می گویید در منابع روایی نیست؟ 🔰🔰در جواب باید گفت کتب و منابع حدیثی و روایی، کتب مشخصه و معروفی هستند؛ هم اختصاص به حدیث و روایت دارند و هم نویسنده آن ها شخصیت حدیثی و حدیث شناسی دارد. لذا بودن روایت در این منابع، اهمیت خاص خود را دارد. روایتی اگر در هیچ یک از منابع روایی و کتب مشخصه نیامده باشد، معنایش این است که آن حدیث از اعتبار لازم برخوردار نیست. ممکن است کارشناسان و متخصصان حدیث، آن را دیده اند و نیاورده اند، که این می تواند به خاطر اطمینان نداشتن به صدور آن روایت از معصوم باشد؛ زیرا نمی توان بدون دلیل موثق و معتبر، چیزی را به معصوم نسبت داد. ممکن هم هست اصلا آن را ندیده اند که بیاورند، که این هم خودش ضعف آن روایت را می رساند، زیرا حدیثی که در هیچ دوره ای توسط کارشناسان و متخصصان حدیث، ثبت و ضبط نشده است، اطمینان لازم را نمی تواند بیاورد. بنابر این: در چنین مواردی نمی گوییم اصلا چنین حدیثی نداریم، می گوییم این حدیث در هیچ یک از منابع معتبر حدیثی نیامده است، لذا آن اعتبار لازم را ندارد و نمی توان آن را بطور قطع به معصوم نسبت داد. البته در ادعیه و اذکار می توان به نیت رجاء و امید ثواب، آن را انجام داد و ثواب هم دارد؛ از اینرو در زیارت عاشورا که خودش عمل مستحبی است، می توان طبق این روایت عمل کرد و منعی وجود ندارد. 📖پی نوشت: 1. شفاء الصدور في شرح زيارة العاشور [منبع الكترونيكي]، تاليف: ابي الفضل الطهراني، تحقيق و پاورقي: علي موحد ابطحي اصفهانی، ناشر: موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت (ع)، ج 2، ص 110، پاورقی.
🌸 آخرین نماز 🌸 🧡 دکتر کیهانی گفت: امیدی نیست؛ مسمومیت شیمیایی و عفونت دست، خیلی شدیدتر از آن بوده که بشود با این داروها کنترلش کرد. با این همه، من وظیفه دارم تا آخرین لحظه تلاش کنم. 🧡 مصطفی را نشناختم. تمام تنش زخم بود یا تاول. زخم ها را باندپیچی کرده بودند، اما تاول ها را نمی شد کاری کرد. 🧡 زخم های داخل گلو و دهان، حالا لب ها را هم گرفته بود. چشم هایش بسته بود. بد نفس می کشید. قفسه ی سینه به شدت بالا و پایین می رفت. 💜 لوله‌ی سرم را وصل کرده بودند به رگ گردن. جلو که رفتم، چشم هایش را باز کرد. لب هایش تکان خورد. سرم را بردم جلو. 💜 گفت می خواهم وضو بگیرم. گفتم: آب برای تاول ها ضرر دارد، تیمم کن. گفت: این آخرین را می خواهم با بخوانم. 📚 زیر این حرف ها خط بکشید؛ ص ۱۱۷. 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
﷽ 📚 معرفی آثار عاشورایی نخستین کتاب، مقتل جامع است که در این مرحله به اجمال معرفی می‌شود و در فرصت‌های بعدی گزیده‌هایی از آن خواهد آمد. 🖊 نام کامل کتاب: تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهداء 🔹 دو جلد 864 + 1064 صفحه 🔹 چاپ اول 1389 🔰ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 👈این کتاب به وسیله 16 نفر از تاریخ‌پژوهان زیر نظر استاد مهدی پیشوایی تدوین شده است. ❇️امتیاز مقتل جامع آن است که با استفاده از منابع معتبر به جنبه‌های مختلف زندگی امام حسین علیه‌السلام و تاریخ عاشورا پرداخته و به لحاظ جامعیت و روشمند بودن بهترین اثر موجود و فعلی است. 🔅به جهت استقبال از این کتاب «گزیده» آن نیز در یک جلد (520 ص) منتشر شده است.
۱ ▫️ایمان نوری است که به زندگی انسان معنا داده و او را از بت پرستی، هواپرستی، شیطان پرستی و... نجات می‌دهد. ایمان به خدا، رسولان الهی و... از مواردی است که در آیات قرآن آمده وخداوند، بارها اهل ایمان را با خطاب "یا ایهاالذین آمنوا" مورد عنایت قرار داده و اوامر و نواهی خویش را بیان فرموده، تا خدا باوران، به آن عمل کنند. ایمان تنها گفتن «شهادتین» و اقرار زبانی نیست. هم اعتقاد قلبی است، هم اقرار زبانی و هم عمل با اعضا و جوارح. نمود عینی ایمان، در عمل آشکار می‌شود. به تعبیر مولا علی(ع): «با اعمال شايسته به ایمان استدلال می‌شود» (شرح نهج‌البلاغه، ابن‌ابی‌الحدید، ج۹ ص۲۰۰)؛ ▫️انسان با ایمان تنها از خداوند یاری می‌خواهد و تنها از او می‌ترسد. ایمان به وجود حضرت مهدی‌(ع)، امید‌بخش و انگیزه‌آفرین برای عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی است و شک «آفت ایمان» است. پایان قسمت اول
🕌 احکام ❓سؤال: در بعضی از هیأت‌های مذهبی مصیبت‌هایی خوانده می‌شود که مستند به مقتل معتبری نیست... بلکه گاهی بعضی از امور برای مدّاح یا خطیب حسینی از راه الهام و مکاشفه مکشوف می‌شود، آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است؟ تکلیف شنوندگان چیست؟ ✅ پاسخ آیت‌الله : نقل مطالب به صورت مزبور بدون این که مستند به روایتی باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعی ندارد... تکلیف شنوندگان نهی از منکر است به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد. ❓سؤال: اگر بی اساس خوانده شد ما چه وظیفه‌ای داریم؟ ✅ پاسخ آیت‌الله : اگر دروغی از ذاکرین بشنوید بر حسب وظیفه شرعی باید به عنوان نهی از منکر به خود گوینده تذکر دهید و همه مکلّفین این وظیفه را دارند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حقیقت ناب
🔲 احکام مناسبتی ایام عزاداری محرم 1️⃣ طبق نظر مقام معظم رهبری 🔹بیان زبان حال در مداحی سؤال1: آیا ب
🔲 احکام مناسبتی ایام عزاداری محرم 2️⃣ طبق نظر مقام معظم رهبری 🔹برگزاری مراسم در ساعات اداری سؤال4: برگزاری مراسم دعای توسل و عاشورا در ساعت اداری در دستگاههای اجرائی به صورت هفتگی یا دهۀ محرم و ایام فاطمیه چه حکمی دارد؟ جواب: اگر موجب تضییع حقوق مراجعه کنندگان نشود، اشکال ندارد و اگر در این زمینه مقرراتی وجود دارد، باید مراعات شود. 🔹برهنه شدن در عزاداری سؤال5: آیا برهنه شدن هنگام سینه زنی بدون حضور نامحرم اشکال دارد؟ جواب: شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی که با لباس انجام می شده است برگزار شود. 🔹لطمه زدن در عزاداری سؤال6: آیا لطمه زدن به بدن در عزاداری ها جایز است؟ جواب: اگر ضرر قابل توجه داشته باشد یا موجب وهن مذهب یا عزاداری معصومین علیهم السلام باشد، جایز نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اهمیت زیاد شهید حججی به نماز اول وقت 🇮🇷 به مناسبت ۱۸ مرداد سالروز شهادت 📚 منبع: کتاب حجت خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ چرا اقامه عزای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام با وجود گذشت حدود چهارده قرن همچنان ضرورت دارد؟ ⭕️ «شهید مطهری»
☘️ آقای من! این که به زیارتت آمده، بنده‌ای از بندگان خداست که محبّت تو وجودش را تسخیر کرده و در انتظار فرمان تو دست به سینه گذاشته. من مهمانم؛‌ مهمانی که بر تو وارد شده و با دستی پر از نیاز به سویت آمده. چشم امیدم به روح کریم توست، آقا! ☘️من به دنبال دنیا نیستم. حاجاتم نیز رنگ دنیا ندارد. کربلا که می‌آیم، این‌گونه می‌شوم: بی آن که بخواهم دنیا از دم دروازۀ کربلا از من جدا می‌شود. ☘️آقا! تو که دردانۀ خدایی و هر چه بگویی خدا زمین نمی‌زند، از خدا بخواه که مرا به جایگاهی مثال زدنی برساند، اوج کمال. تو به خدا بگو رتبۀ بندگی‌ام را بالا ببرد، بالا تا پیش شما. ☘️مقصد من تویی حسین! مدّت‌هاست بار سفر به کوی تو بسته‌ام؛ امّا در این دنیایی که تو بهتر از من می‌شناسی، به قدری فراز و نشیب‌ها بی‌هوا و دا‌م‌ها گسترده است که قدم به قدم می‌لغزم و گام‌هایم سست می‌شود. ☘️حسین جان! هیچ مسیری به سوی خدا نیست مگر آن که از کربلا عبور می‌کند. پس گام‌های مرا در هجرت به سوی خویش استوار گردان تا راه یابم به جایی که سایۀ کفالت تو بر سر من باشد. اگر این بشود، آشوب، کلّ عالم را هم به هم بریزد، من ذرّه‌ای به هم نخواهم ریخت. ☘️تو بندۀ خدایی و خدا امر فرموده که سرپرستی ما را به عهده بگیری. حالا که تو سرپرست مایی، اگر از آسمان، خاک غم ببارد و از زمین خار ماتم بروید، نه غباری از غم به دلم خواهد نشست و نه خاری از ماتم به قلبم فرو خواهد رفت. •┈┈┈┈┈••✾••✾••┈┈┈┈• 📚 با حسین تا خدا، گذری بر زیارت مطلقه امام حسین(علیه السلام)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب اول محرم ۱۳۹۸ امامزاده عبدالله شوشتر جان و تنم قربان تو یا ثارالله وابن الثاره حاج صادق آهنگران شعر: مرتضی ذاکر
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
حقیقت ناب
#چشمه_حکمت #آیات_نور #تفسیر_قرآن #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_نازعات #سوره_نازعات #نازعات 🔅🔅🔅 💢 نگ
🔅🔅🔅 💢 نگاشت53: نکات تفسیری آیه44 تا 46 سوره نازعات إِلَى‌ رَبِّکَ‌ مُنْتَهَاهَا نهایتش به سوی پروردگار توست [کیفیت برپا شدن و زمان وقوع و اوصافش را کسی جز خدا نمی داند.] ۱ - تنها خداوند، خصوصیات قیامت و زمان وقوع آن را مى داند. (إلى ربّک منتهیها) ۲ - هرگونه تصمیم گیرى درباره زمان و دیگر خصوصیات قیامت، با خداوند است. (إلى ربّک منتهیها) ۳ - تصمیم گیرى درباره امور قیامت و تعیین زمان آن، از شؤون ربوبیت خداوند است. (إلى ربّک منتهیها) ۴ - آگاه نساختن مردم - حتى پیامبر(ص) - از زمان وقوع قیامت، مؤثر در رشد و تربیت آنان (إلى ربّک منتهیها) واژه «ربّ»، گواه این است که هدف از مسکوت گذاشتن زمان قیامت، تربیت و رشد دادن است و چون پوشیده ماندن آن، تنها ویژه پیامبر(ص) نبوده است; مى توان سودمندى آن را به همگان تعمیم داد. ۵ - انحصار تصمیم گیرى درباره قیامت به خداوند، دلیل ناآگاهى پیامبر(ص) از زمان وقوع آن است. (فیم أنت من ذکریها . إلى ربّک منتهیها) جمله «إلى ربّک...»، به منزله تعلیل براى جمله قبل است. 🌱🌱🌱 إِنَّمَا أَنْتَ‌ مُنْذِرُ مَنْ‌ يَخْشَاهَا وظیفه تو فقط بیم دادن کسانی است که همواره از آن می ترسند. ۱ - پیامبر(ص)، هشدار دهنده و انذار کننده مردم درباره رخدادهاى قیامت (إنّماأنت منذر من یخشیها) ۲ - تعیین زمان وقوع قیامت، از محدوده وظایف و اختیارات پیامبر(ص)، بیرون است. (إنّماأنت منذر) ۳ - تنها کسانى هشدارها و انذارهاى پیامبر(ص) را مى پذیرند که داراى زمینه خشیت و هراس از گرفتارى هاى قیامت باشند. (إنّماأنت منذر من یخشیها) ۴ - حوادث قیامت، هولناک و سزاوار ترس و نگرانى است. (من یخشیها) ۵ - دانستن زمان وقوع قیامت، خطر گرفتارى به کیفرهاى موجود در آن را کاهش نمى دهد. (یسئلونک ... من یخشیها) جمله «إنّما أنت منذر ...» در مقام بیان این نکته است که آنچه درباره قیامت داراى اهمیت است، توجه به گرفتارى هاى آن و نگرانى و ترس از خطرات آن است و زمان آن - چه معلوم باشد و چه مجهول - تأثیرى در آن جهت ندارد. 🌱🌱🌱 کَأَنَّهُمْ‌ يَوْمَ‌ يَرَوْنَهَا لَمْ‌ يَلْبَثُوا إِلاَّ عَشِيَّةً أَوْ ضُحَاهَا گویی آنان روزی که قیامت را می بینند چنین می پندارند که در برزخ جز شامگاهی یا صبح گاه آن درنگ نکرده اند! ۱ - فاصله ولادت تا قیامت - در دیدگاه اهل محشر - فاصله اى ناچیز و همسان با عصر یک روز و یا وقت چاشت آن (کأنّهم ... لم یلبثوا إلاّ عشیّة أو ضحها) ۲ - فاصله قیامت و دنیا - هرچند طولانى باشد - در برابر عظمت حوادث قیامت ناچیز و بسان گذشت نیمروز از عمر دنیا است. (کأنّهم ... لم یلبثوا إلاّ عشیّة أو ضحیها) ۳ - صحنه قیامت، آشکار و مکشوف در برابر دیدگان تمام انسان ها (کأنّهم یوم یرونها) ۴ - توجه به نزدیک بودن قیامت و اندک بودن فاصله آن با زندگانى دنیا، افزایش دهنده ترس و نگرانى درباره گرفتارى هاى آن* (إنّما أنت منذر من یخشیها . کأنّهم یوم یرونها لم یلبثوا إلاّعشیّة أو ضحیها) "والحمد لله رب العالمین" 🔹 پایان تفسیر سوره نازعات 🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 فرهنگ انسانیت ▪️ابی‌عبدالله صلوات‌الله‌علیه به دنیا رسم انسانیت و زندگی انسانی را آموخت. ▪️این مجالس برای این است که با این فرهنگ و مرام سال به سال آشناتر بشویم. 96/07/08
حقیقت ناب
🏴 فرهنگ انسانیت ▪️ابی‌عبدالله صلوات‌الله‌علیه به دنیا رسم انسانیت و زندگی انسانی را آموخت. ▪️این مجا
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 رسم انسانیت و زندگیِ انسانی ◾️آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه: لااله‌الاالله. کشته‌شدن انبیا سلام‌الله‌علیهم‌اجعین و تن به مصائب شدیدِ دنیا دادنِ اولیای خدا، برای این است که احساسات و عواطف من و شما متوجه به آنها شود؛ دلمان بسوزد. به فکر این بیفتیم که از آنها و از عملکرد و فرهنگ و منطقشان حمایت کنیم. ◾️(سیدالشهدا) فرمود: من حلالی را حرام نکرده‌ام؛ یعنی مشکل دینی پیدا نکرده‌ام؛ از نظر دین، حرامی را هم حلال نکرده‌ام؛ ظلم هم که به شما نکرده‌ام؛ بین راه فرمود: «اِنّی لَمْ اخْرُجْ اشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفْسِداً وَلا ظالِماً، انَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاصْلاحِ فی امَّةِ جَدّی»؛ من که راه افتادم حرف زدم، چهار نفر دورم جمع کردم که به ظالم بگویم: «به مظلوم ظلم نکن». ◾️این فرهنگ، این مرام، بد مرامی است؟ به چه دلیل «تَسْتَحِلُّونَ دَمى»؟ این یعنی دارید با من جنگ می‌کنید که من را بکشید. «فَبِمَ تَسْتَحِلُّونَ دَمى؟» به چه دلیل؟ ◾️یک چیزی بگویید؟ نگفتند عبیدالله‌بن‌زیاد ما را از کوفه تهدید کرده است و فرستاده عراق. ننوشتند از شام دو هزار نفر، هزار نفر، پانصد نفر، نه پانصد هزار سرباز آمده و به کوفی‌ها اضافه شده است. عبیدالله همه آنها را از کوفه و اطراف کوفه تهدید کرده بود که الان لشکر شام می‌آید و همه را زیرورو می‌کند و چنین و چنان می‌کند. پس بروید کربلا. ولی اینجور نشد. ◾️همین کوفی‌ها بودند که راه افتادند. اگر این حرف را می‌زدند، حضرت طور دیگری جواب می‌داند. «فَبِمَ تَسْتَحِلُّونَ دَمى؟» چرا می‌خواهید خون من را بریزید و مرا بکشید؟ مجوز عقلی‌تان چیست؟ مجوز شرعی‌تان چیست؟ مجوز انسانی‌تان چیست؟ اگر هیچ نوع مجوزی ندارید، دنیا بفهمد که من با چه کسانی طرف هستم. ◾️عرض کردند: «نَقْتُلُکَ بُغْضًا لِاَبِیکَ». نگفتند عبیدالله به زور ما را اینجا فرستاده. چون یک چنین زوری پشت سرشان نبود. شنیده بودند که امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه مرد باتقوایی است؛ به مظلوم کمک می‌کند؛ نمی‌گذارد ظالم به مظلوم ظلم کند؛ مخالف مشرکین است؛ مخالف کفار است؛ این که موجب نمی‌شود که بچۀ او را، نوۀ او را، خاندان او را دَرب‌وداغون بکنند. امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه بدها را کشته است؛ غیرانسان‌ها را کشته است، غیرباتقواها را کشته است؛ بی‌تقواها را کشته است. ◾️این حرف را یک نفر نگفته است که ما را به زور از کوفه به کربلا فرستادند. این اثر هیچ نیست، اما این هست که با تو جنگ می‌کنیم، چون ما از پدرت دل خوشی نداشتیم. ◾️شعارهایی که روز عاشورا از سوی عمرسعد داده می‌شده و اطرافی‌هایش که مردم را تحریک بکنند به کشتن اولیای خدا یکی‌اش این بوده «هذا ابن القتال العرب». چون پدر او عرب‌ها و مشرکین را کشته است، پس او را بکشیم. از این انسان بی‌فرهنگ‌تر در دنیا پیدا می‌شود؟ این همه در دنیا بی‌دین هستند، هیچ کدامشان با کسی عداوت نمی‌ورزند به این دلیل که پدر تو چه کار کرده است. این آدم یک انسان مستقل است. نه مشکل شرعی و دینی، نه مشکل انسانی، نه مشکل اخلاقی. نگفتند که همین‌جوری بی‌دعوت آمده‌ای در مملکت ما. چون فرمود دعوتم کردید و در بین راه به حربن‌یزید ریاحی نشان داد: دوازده هزار انسان چند تا از صاحبان امضا. ◾️حربن‌یزید ریاحی عرض کرد: یابن‌رسول‌الله، من امضایم در هیچ یک از این نامه‌ها نیست. خبر هم ندارم. هر دو خبر هم ندارم که چنین دعوتی از شما شده است. ولی انسان بود؛ شعور داشت؛ اسیر نفسش نبود؛ این هفت‌هشت روزه رفت فکر کرد، دید حق با پسر پیغمبر است. ◾️این انسان است. می‌گوید شما دعوت کردید آمدم. پشیمان هستید برمی‌گردم. نفرمود چرا پشیمان هستید. این همه راه مرا آوردید؛ خرجم زیاد شد؛ زن و بچه‌ام خسته شدند. نَه. اینها را نفرمود. پشیمان هستید برمی‌گردم. گفتند نمی‌گذاریم برگردید. اباعبدالله صلوات‌الله‌علیه به دنیا رسم انسانیت و زندگیِ انسانی در دنیا را آموخت. ◾️این مجالس برای این است که با این آموزش با این فرهنگ با این مرام من و شما سال‌به‌سال آشناتر بشویم. گریه هم باشد؛ شام هم باشد؛ ناهار هم باشد؛ لباس سیاه هم باشد؛ اما هدف این است؛ هدف اصولی این است. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
* شب عاشورا کسی برنگشت * 📆 در این روزهای منتهی به ماه محرم در سال ۶۰ امام حسین(ع) به سوی کوفه در حرکت بود که خبر شهادت مسلم و هانی توسط فردی که از کوفه می‌آمد داده شد. امام به اصطلاحِ امروز به طور شفاف اعلام کرد که اوضاع کوفه بعد از نامۀ اولیۀ تأیید مسلم برای حرکت ما؛ تغییر کرده و تلویحاً خطر پیش‌رو را به همراهان خود گوشزد فرمود. ⛺️ آنگاه با یارانش به مشورت پرداخت و به این نتیجه رسیدند که به مسیر ادامه دهند. یکی از دلایل این بود که رفتن شخص امام به کوفه متفاوت از حضور مسلم خواهد بود. جایگاه آن حضرت نسبت به رسول‌الله و مدیریت بحران او می‌توانست اوضاع را به گونه دیگری رقم بزند. در این منزلگاه عده‌ای از همراهی با امام منصرف شده و بازگشتند. اینان کسانی بودند که از مکه با آن حضرت آمده بودند و گویا چشم‌داشتی به حکومت و جایگاه سیاسی آن‌حضرت پس از رسیدن به خلافت ظاهری داشتند. ✅ در تاریخ نامی از این افراد یا تعداد آنان نیامده است؛ اما این روشن است که پس از این مرحله، انصراف و بازگشت دیگری از اردوگاه حسینی رخ نداد و اینکه گاهی گفته می‌شود شب عاشورا افرادی بازگشتند درست نیست. بلکه در آن شب همه حاضران با اعلام وفاداری، بر ماندن خود در کنار اباعبدالله تأکید کردند و هیچ‌کس انصراف نداد. (ع) 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ الْـفَـرَج🌤 🏴حقیقت ناب🏴 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹
❤️راهی برای عبرت منتظران شور حسینی، منهای شعور حسینی‼️ 🔺عکس بالا، صحنه به دار کشیدن ۹ آزادیخواه تبریزی در شهر تبریز بدست لشگر قزاق روس در سال ۱۲۹۰ روز عاشوراست. هنگامی که روس ها در حال به دار کشیدن آزادیخواهان و دلاوران تبریز در روز عاشورای سال ۱۲۹۰ بودند، صدای طبل و سنج از کوچه پس کوچه های تبریز شنیده میشد و مردم تبریز در حال عزاداری برای امام حسین ابن علی علیه السلام بودند. 🔴فرمانده فوج قزاق روس اینگونه تعریف میکند: "خیلی میترسیدیم که آن جمعیت عظیم عزادار حسینی، به آزادیخواهان مبارز تبریزی بپیوندند، در آن صورت چه بر سر ما میآمد !!" اما جمعیت عزادار حسینی، فقط عزاداری و گریه کردند و علم بر دوش کشیدند! و تعزیه خوانی راه انداختند و به اعدام ۹ دلاور آزادیخواه خود هیچ توجهی نکردند!! 🔴چون سیاست را از دین جدا می دانستند؛ و در حالی که ۹ دلاور تبریزی بر سر دار بودند، غذاهای نذری خود را گرفتند و به خانه هایشان رفتند !! آیا هدف قیام امام حسین، فقط این بود که مردم گریه کنند؟ یا اینکه درس عبرت بگیرند و هوشیار باشند که مورد ظلم اجنبی و منافق خودی قرار نگیرند. 🔺فاعتبروا یا اولی الابصار 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ الْـفَـرَج🌤 🏴حقیقت ناب🏴 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️به حسینی های عالم بگویید: ▪️حسین این زمان مهدی است و اوست تنها و آواره.... ▪️حسین زمان را تنها نگذاریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓پرسش روایتی به مناسبت اول محرم از امام صادق(ع)‌ نقل می‌شود که اهل‌بیت بخاطر لباس خونین و پاره پاره سیدالشهداء اشک می‌ریزند. 🔰🔰پاسخ: بررسی و توضیح درباره این روایت:👇👇👇 حدیثی منسوب به امام صادق(ع): «إذا هل هلال محرم نشرت الملائکه ثوب الحسین و هو مخرق من ضرب السیوف و ملطخ بالدماء فنراه نحن و شیعتنا بالبصیره و لا بالبصر فإذا تنفجر دموعنا: هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می شود ملائکه پیراهن امام حسین را آویزان می کنند در حالیکه پاره پاره شده از ضربه های شمشیر و آغشته به خون است؛ ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم دل (و نه با چشم ظاهری) می بینیم پس اشک های ما سرازیر می شود» 👈🏻براساس مطالعات انجام شده قدیمی‏‎ترین سند برای این حدیث کتاب ثمرات الاعواد، ص36، تألیف هاشمی نجفی است. 👈🏻سيد علي بن حسين هاشمي نجفي زاده 1329ق، درگذشته 1395ق برابر با 1354شمسی و از خطیبان و شاعران نجف با دوازده اثر در حوزه مطالعات تاریخی است. 📖 (سید محسن امین، اعیان الاشراف، ج3، ص148). کتاب 👈🏻«ثمرات الاعواد في مصائب المعصومين عليهم السلام و احوالهم» او درسال 1355شمسی منتشر شده است؛ 📖 (آقابزرگ تهرانی، الذریعه، ج5، ص12). 👈🏻او خبر بالا را بدون هیچ گونه سند و منبعی نقل کرده ✅ و عبدالله بن حاج حسن آل درویش از مؤلفان معاصر هرمزگانی نیز این خبر را در کتاب «المجالس العاشورائيّة»، ص12 از کتاب ثمرات الاعواد هاشمی نجفی نقل کرده است. ✅بنابراین، برای خبر نقل شده از امام صادق(ع) پیشینه‏‎ای فراتر ثمرات الاعواد و زمانی فراتر از 45 سال یافت نشد. ✅پس طبق مباحث پیش گفت برای ما علم به صدور این روایت از امام صادق علیه السلام حاصل نمیشود و نمیئ توانیم این روایت را به امام معصوم انتساب داد. 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ الْـفَـرَج🌤 🏴حقیقت ناب🏴 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹
✳️ امام رضا (ع) فرمود: هر گاه ماه محرم فرا مى‏رسيد، پدرم (موسى بن‏ جعفر) ديگر خندان ديده نمى‏شد و غم و افسردگى بر او غلبه مى‏يافت تا آن كه ده روز از محرم مى‏گذشت، روز دهم محرم كه مى‏شد، آن روز، روز مصيبت و اندوه و گريه پدرم بود. (امالى صدوق، ص ۱۱۱) : "As soon as the month of Muharram would set in my father (A) was never seen laughing, and he would be overcome by melancholy until after the first ten days had passed." قال الرضا (ع): كان ابى اذا دخل شهر المحرم لا يرى ضاحكا و كانت الكابة تغلب عليه حتى يمضى منه عشرة ايام، فاذا كان اليوم العاشر كان ذلك اليوم يوم مصيبته و حزنه و بكائه ...