🏴از بیعت امام حسن ع تا غیبت حجت بن الحسن عج
✅اگر #علم و #عصمت ائمه ع را با #دلایل عقلی و نقلی پذیرفتیم و ایشان را از نظر علم و آگاهی، #برتر دانستیم به حکم #عقل، باید در تمام تصمیمگیریها #تسلیم ایشان باشیم چه #صلح و #بیعت کنند و چه #قیام و #مبارزه و چه از چشمها #غیبت!
✅مشکل رفتاری بسیاری از ما به اصطلاح شیعه،به همین #ضعف در #ایمان به برتری امام و قوت در #خودبرتربینی ما بر میگردد و به همین جهت همانند آنهایی که در زمان #امام_حسن مجتبی بودند گاهی- بخاطر مشکلات- به غایب بودن #امام_حجت_بن_الحسن عج ایراد میگیریم و هنوز #غافل از #منزلت و #وظیفه خاص هر کدام از ائمهایم.
👈ابو سعید عقیصا میگوید: وقتى #امام_حسن ع با معاويه مصالحه كرد، مردم به نزد او آمدند و بعضى از آنها امام را به واسطه بيعتش مورد سرزنش قرار دادند،
#امام_حسن ع فرمود:☘️ «واى بر شما، چه مىدانيد كه چه كردم؟ به خدا سوگند اين عمل براى شيعيانم از آنچه كه آفتاب بر آن بتابد و غروب كند بهتر است، آيا نمىدانيد كه من امام واجب الطاعة بر شما هستم و به تصریح رسول خدا ص يكى از دو سروران #جوانان بهشتم؟ گفتند: آرى، فرمود:...آيا مىدانيد كه هيچ يك از ما ائمه نيست جز آنكه #بيعت سركش زمانش بر گردن اوست مگر حضرت #قائم كه روح الله #عيسى بن مريم پشت سر او نماز مىخواند؟ خداوند ولادت او را #مخفى مىسازد و شخص او #پنهان مىشود تا آنگاه كه خروج كند بيعت احدى بر گردن او نباشد...»☘️(كمال الدين، ج1، ص: 316)
✅جریان حکم به تبعیت از #ولی_فقیه
👈اگر #حضرت_مهدی در عصر غیبت ما را به #عالمان ربانی حواله داده و آنها را #حجت خود، معرفی کردند(كمال الدين، ج2، ص: 484) وقتی خبرهترین آنها که حاکم جامعه و #ولی_فقیه است برای کشور شیعه، تصمیمی میگیرد باید #تسلیم او بود .
👈این تسلیم بودن نه به معنای #معصوم بودن او که به معنای #تبعیت از #دستور عمومی #امام_عصر عج خواهد بود و خود #حجت و علامتی است برای #صداقت ما در پذیرش #ولایت امام زمان؛ چه حکمتش را فعلاً بدانیم و چه ندانیم. چه خوشمان بیاید و چه نیاید.
👈امان از عدم #خودسازی که گاهی بخاطر #توهم برتری خود بر #امام معصوم، او را #نقد میکنیم چه رسد به #ولی_فقیه و #عالِم دینی!
استاد #حسن_ملایی
📌شهادت امام حسن(ع)، ۷ صفر یا ۲۸صفر؟
پاسخ:
۲۸ صفر تاریخ دقیق شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام بوده و ۷ صفر میلاد امام موسی کاظم علیه السلام است.
📌چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم عراق، ۷صفر را در ایران روز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در ۲۸صفر است.
بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است:
✅بررسی اقوال:
◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ صفر را ماه شهادت امام معرفی کرده اند.
◀️برای اولین بار محمدبن مکی عاملی( معروف به شهیداول) از علمای قرن۸ نظریه ۷صفر را مطرح کرده است.
در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛ بنابراین، این روایت ضعف سندی دارد.
◀️گزارش دیگری که مستند قائلان به ۷ صفر است، از کتابی با عنوان موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، منتسب به یکی از علمای زیدی مذهب(۴ امامی) به نام قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است.
در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست.
◀️لازم به ذکر است که قاسم رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام عسکری علیه السلام را در سال 260 ذکر کرده است، اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا شهادت امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام عسکری(ع) را نوشته است؟
◀️لازم به ذکر است که بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است.
◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه مانند شیخ صدوق، مفید، طوسی و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر ۲۸ صفر اتفاق دارند.
◀️گزارش قاسم نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و مرسل است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست.
◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) در ۲۸ صفر مورد توجه بوده است چنانکه ابن خزاز و شیخ عباس قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند.
◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون کفعمی اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند.
📌نکته دیگر آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند:
طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز میلاد امام کاظم علیه السلام نقل کرده اند.
حال چگونه برخی روایت ۷صفر درباره شهادت را از شهیداول می پذیرند ولی روایت ولادت امام کاظم علیه السلام در ۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند ناصرالدین شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است.
📚برای مطالعه بیشتر ر.ک:
بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، يدالله مقدسی.
💠 جمع بندی:
به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن نبوده و همان ۲۸ صفر صحیح است. البته نظر بنده آن است که ۷ صفر میلاد امام موسی کاظم علیه السلام است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از حضرت آیت الله ناصری (رحمت الله ) می پرسند تا بحال در طول زندگیتون شده از خدا نامید بشید ، جواب ایشان را بشنوید ، واقعاً شنیدنی ست ، برای شادی روح پر فتوح و مطهر ایشان صلوات
🏴 سالروز شهادت مظلومانه و جانسوز کریم اهلبیت، امام حسن مجتبی علیهالسلام تسلیت باد 🏴
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
این مطلب باید برای اهل ایمان مجسّم شود و یقین کنند که دوری از کسانی که خداوند متعال امر فرموده با آنها باشیم (اهلبیت علیهمالسلام) موجب دوری ما از جمیع برکات دنیویه و اخرویه است!
📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۳۸
باسلام
تعدادی بنر تمثال شهید محمّد حسین حدادیان جهت نصب بر روی کوله پشتی زائرین اربعین حسینی آماده گردیده است، لذا خادمین گروهها و کاروانها جهت اعلام نیاز هماهنگ فرمایند.
📌شهادت امام حسن(ع)، ۷ صفر یا ۲۸صفر؟
پاسخ:
۲۸ صفر تاریخ دقیق شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام بوده و ۷ صفر میلاد امام موسی کاظم علیه السلام است.
📌چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم عراق، ۷صفر را در ایران روز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در ۲۸صفر است.
بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است:
✅بررسی اقوال:
◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ صفر را ماه شهادت امام معرفی کرده اند.
◀️برای اولین بار محمدبن مکی عاملی( معروف به شهیداول) از علمای قرن۸ نظریه ۷صفر را مطرح کرده است.
در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛ بنابراین، این روایت ضعف سندی دارد.
◀️گزارش دیگری که مستند قائلان به ۷ صفر است، از کتابی با عنوان موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، منتسب به یکی از علمای زیدی مذهب(۴ امامی) به نام قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است.
در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست.
◀️لازم به ذکر است که قاسم رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام عسکری علیه السلام را در سال 260 ذکر کرده است، اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا شهادت امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام عسکری(ع) را نوشته است؟
◀️لازم به ذکر است که بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است.
◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه مانند شیخ صدوق، مفید، طوسی و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر ۲۸ صفر اتفاق دارند.
◀️گزارش قاسم نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و مرسل است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست.
◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) در ۲۸ صفر مورد توجه بوده است چنانکه ابن خزاز و شیخ عباس قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند.
◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون کفعمی اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند.
📌نکته دیگر آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند:
طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز میلاد امام کاظم علیه السلام نقل کرده اند.
حال چگونه برخی روایت ۷صفر درباره شهادت را از شهیداول می پذیرند ولی روایت ولادت امام کاظم علیه السلام در ۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند ناصرالدین شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است.
📚برای مطالعه بیشتر ر.ک:
بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، يدالله مقدسی.
💠 جمع بندی:
به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن نبوده و همان ۲۸ صفر صحیح است. البته نظر بنده آن است که ۷ صفر میلاد امام موسی کاظم علیه السلام است.
🖊دکتر یاوری
📌امام #کاظم(ع)
◀️بنابر روایات مشهور، امام موسی بن جعفر(ع) در هفت صفر سال 128 قمری در منطقه اَبواء بین مکه و مدینه به دنیا آمد.
◀️امام صادق(ع) هنگام بازگشت به مدینه سه روز به مهمانان غذا داد.
◀️ابوالحسن، ابوابراهیم و ابوعلی از کنیه های مشهور ایشان بوده و القاب مشهوری مانند کاظم، صابر، امین، عبدصالح و زَيْنِ الْمُجْتَهِدِين برای آن حضرت ذکر شده است.
◀️فروبردن خشم و چشم پوشی از آزار مخالفان، علت اصلی شهرت ایشان به کاظم بیان شده است. براساس خبری از ابن حجر هیتمی(م974ق)، آن حضرت در میان مردم عراق به باب قضاء حوائج در نزد خدا معروف است.
📚 ابن ابی الثلج، تاريخ أهل البيت، ص82؛
📚 فتال نیشابوری، روضة الواعظين و بصيرة المتعظي، ج1، ص221.
📚«طبری شیعی ولادت امام کاظم(ع) را ذی الحجه سال 127 نقل کرده است.» طبری شیعی، دلائل الامامه، ص303.
📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص215؛
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی¬طالب، ج4، ص323.
📚خطیب بغدادى، تاریخ بغداد، ج13، ص327.
📚 صفار، بصائرالدرجات في فضائل آل محمّد، ج1، ص440.
📚برقی، المحاسن، ج2، ص418.
📚ابونصر بخاری، سر السلسلة العلوية، ص36؛
📚کلینی، الکافی، ج2، ص109، ح3؛
📚ابن حجر هیتمی، الصواعق المحرقة في الرد على أهل البدع والزندقة، ص203.
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🏞 #عکس_نوشت
💢 مظلومیت بی انتهای امام مجتبی سلام الله علیه
✳️ "ابو الحسن علی بن حمّاد عبدی عدوی" عالم و ادیب شیعی قرن چهارم هجری
در مرثیهاش برای امام مجتبی علیه السلام میگوید:
ألم يَكن ابنُه الحسنُ المزَكّي لَه لَحما بَلى وَدما وَعَظما
فَكيفَ يُصَدُّ عَنه بِغَيرِ ناه ويُرمى نَعشُه سَهما فسَهما
🔸 آیا حسن بن علی علیه السلام، آن پاکسیرت و پارهی تن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم نبود؟
چگونه او بدون هیچ عذری از دفن در جوار مرقد جدّش منع شد
و پیکر مطهرش آماج تیرهای پی در پی گردید!؟ [1]
📜 ۱ . دیوان ابن حمّاد العدوي، صفحه 165
✳️ پ.ن : این بیت نشان میدهد تیرباران پیکر مطهر امام مجتبی علیه السلام در میان شیعیان قرن چهارم هجری مسألهای مشهور بوده است.
🕋 #دمی_با_قرآن 🕋
❓مردم ما خیلی مظلومن. میدونی چرا؟
✅چون الان همه دشمنان داخلی و خارجی از تمام ابزار رسانه ایشون برا ضلالت ملت دارن استفاده میکنن!!!
🎙مثلا طرف سرش به کار خودشه، داره یه پادکست انگیزشی گوش میده که همش از خدا دم میزنه، ولی طفلی نمیدونه پشت پردش عرفانهای نوظهور و دین التقاطیه!!!
❌مثلا کلیپ انگیزشی داره میگه : «ما حق نداریم درباره دیگران قضاوت کنیم».
❓_حتما میپرسی: خب! مگه چه اشکالی داره؟
❇️+ شما بگو چه اشکالی نداره😠
✅فقط اگه سواد رسانه داشته باشی میفهمی این داره با تکنیک «جوهرزدایی»، دین رو تقلیل میده به عرفان های نوظهور!!
✅خب تو کل دین ما قضاوت جایگاه خیلی مهمی داره، انقد که یکی از فروع دین ماست، اگه ما قضاوت نکنیم و عیب همدیگه رو به هم نگیم،
❓چجوری اصلاح بشیم؟
❌پس وقتی میگن قضاوت نکن، یعنی کلا امر بمعروف و نهی از منکر(توبه ۷۱) رو ببوس بذار کنار!!
❓گرفتی چی شد؟
🍃بهانۀ بودن
شنیدهام که اگر حجت خدا روی زمین نباشد، زمین اهلش را فرو میبرد. آفرین به معرفت زمین، مرحبا به عشقی که در دلش از تو دارد؛ اما آقا! به زمین از قول ما بگو تحمّل زمین، جز حضور حجت خدا هیچ دلیل دیگری ندارد. اگر تو نباشی، ما خودمان راهی پیدا خواهیم کرد تا زمین را ترک کنیم. زمینی که تو در آن نباشی، ارزش ماندن ندارد. ما با هر اندازه از بدی، دنیا را بدون تو در خیالمان هم تصور نمیکنیم. حتی خیالی این چنین، ذرهای آرام و قرار برایمان نمیگذارد.
آقای خوبم! تو همیشه بهانۀ بودن ما هستی!
شبت بخیر بهانۀ بودن!
#شب_بخیر
#بهانه_بودن
#محسن_عباسی_ولدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تشرف یک بانوی مسیحی به دین مبین اسلام
🔹یک بانوی مسیحی با حضور در دفتر حجتالاسلام حسین شاکریفر، امام جمعه شهرستان ممسنی به دین اسلام مشرف شد و به وحدانیت حق تعالی، نبوت پیامبر اسلامی(ص) و امامت دوازده معصوم (ع) اقرار کرد.
🔹قبل از مشرف شدن وی به دین مبین اسلام، حجتالاسلام شاکریفر اصول دین «توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد» را برای وی تشریح و تبیین کرد و در پایان یک جلد کلام الله مجید به این بانوی تازه مسلمان پیرو شیعه اثنی عشری اعطا شد.
🍃لبخند زندگی
من همیشه خودم را در مقابل نگاه تو میبینم. هر کاری که میکنم در خیالم صورت تو را ترسیم میکنم و تلاش میکنم بفهمم که روی چهرۀ ماهت لبخند است یا اخم؟ گاهی...، نه خیلی اوقات نمیدانم با کاری که میکنم، دلت را شاد میکنم یا غمگین.
آقا! میشود به جای این که همیشه صورتت را در خیالم ترسیم کنم، یک بار لبخند و یک بار هم ابروان در هم کشیدهات را با چشمان سرم ببینم؟ یک بار وقتی کاری کردم که دلت شاد شد، لبخندت را نشانم بده ویک بار هم وقتی که غمگینت کردم، ابروان درهَمَت را. من اگر لبخند و اخمت را ببینم، باور کن تا آخر عمر جز لبخند، ارمغانی برایت نخواهم داشت. میخواهم همۀ دغدغهام را نشاندن لبخند روی لب تو بگذارم.
شبت بخیر لبخند زندگی!
#شب_بخیر
#بهانه_بودن
#محسن_عباسی_ولدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نشان_راه
#توبه_از_تصوف
🔻محمد حسین شهریار:
پنج بت در زندگی داشتم که برای تائب شدن باید آنها را می شکستم؛
۱. ابتلا به مواد مخدر
۲. عشق مجازی
۳. تصوف و درویشی
۴. موسیقی
۵. رفقاء
🙏به توفیق الهی این همه بت را شکستم اما بعد، [مردم و مسئولین] طوری مرا #دل_شکسته کردند، که جز خدا برای من باقی نماند.😔
🦋شهریارا حرم عشق مبارک بادت
🦋که در این سایه دولت به پناه آمده ای
⚠️تذکر مهم:
دوری جستن از اندیشه های صوفیانه و به کار گیری هنر در خدمت اسلام و قرآن توصیه #شهریار_ایران به عنوان یکی از دوستداران زبان و ادبیات فارسی است.
بنابر این مخالفت با تصوف ودرویشی را نباید به معنای مخالفت با #شعر_و_ادب_فارسی دانست. کما اینکه مخالفت با اندیشه های انحرافی یک دانشمند، بازیگر و فوتبالیست مشهور به معنای مخالفت با علم و هنر و ورزش نیست.💯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روضه اربعین امام سجاد علیه السلام
🎙#شهید_دستغیب
مثل اربعین ندانم
در زمین کربلا
چه ضجه هایی
از چه دل های پاکی بلند گردیده
که تا قیام قیامت
حال و روز اربعین حسین
هر فاقد محبتی
آن هم ناله اش بلند می شود
دو سه تا کلمه زین العابدین روضه خوانده برای جابر
جابر که غش کرد
نمی دانم شما چه بر سرتان بیاید
روضه ای که زین العابدین خواند
در غروب روز اربعین
برای جابر
فرمود جابر:
وَ هاهُنا وَاللّهِ ذِبْحُ اَطْفالِنا
وَ هاهُنا وَاللّهِ قَتْلُ رِجالِنا
آه یعنی جابر جات خالی بود نبودی ببینی
در آن سرزمین
سربچه ها...
ذِبْحُ اَطْفالِنا
آه آی
در این سرزمین آی جابر
سرهای مردهای ما از بدن جدا کردند
آه آی
و حرّقت خیامنا
نبودی ببینی
در این زمین خیمه ها را آتش زدند ...
💝 سلام امام زمانم 💝
#سلام_فرمانده
☀️ آسمان ابری دلهایمان نور خورشید نگاهت را تمنا میکند...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 #پادکست
💧#تفسیرقطرهای
🎤مفسر:حجتالاسلاموالمسلمین#قرائتی
📖سورهی مبارکه #انسان
🌸آیات ٣ و ۴
⏱زمان: ٧ دقیقه و ۵۶ ثانیه
📌ممانعت مخالفان از عزداری شیعیان
آیا در طول تاریخ کسانی بوده اند که از عزاداری شیعیان یا زیارت قبر اهل بیت و سیدالشهدا منع کرده باشند؟
پاسخ: بله
برخی از جریان های انحرافی به مخالفت با اجرای شعائر شیعی ازجمله #زیارت حرم اهل بیت(ع) و #عزاداری برای امام #حسین(ع) می پرداختند و حتی حسن بن علی #بَربَهاری دستور قتل زنی به نام #خِلب را به دلیل نوحه خوانی بر سیدالشهدا(ع) صادر کرد.(1)
مخالفان شیعه در عزاداری روز #عاشورا برای شیعیان #حلب و #بغداد، آشوب ایجاد می کردند. (2)
📚تنوخی، نشوار المحاضرة و أخبار المذاكرة، ج2، ص233- 231.
📚ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج9، ص561.