فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ ابوالفضل ساجدی
#آسیب_شناسی_منبر
#آسيب_شناسي_اسوه_پردازي_در_تبليغات_ديني 2️⃣
نمونه اي از تقدس گرايي افراطي از اين كليپ به گوش مي رسد.
وي ميگويد "خدا يک گوشهاي بيكار نشسته و فقط دارد تماشا ميکند؛ او کار را به علي سپرده و هر زمان که علي هم مشكل پيدا كرد فاطمه را هم صدا ميزنه!!"
ولايت تكويني ائمه ع سخني حق است اما به معناي تعطيلي كار خدا نيست.
اينگونه اسوه پردازي ديني سبب دين گريزي جوانان است، افزون آنكه جهل پراكني است و معصومان ع را نيز از امكان الگوي عملي بودن خارج مي كند.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
✍️ حامد ساجدی
⭕️ علم و دین: پاسخ به #الحاد_مدرن (نئوداروینیسم) 2️⃣1️⃣
🔸ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش حیات3️⃣
مشکل واکنشهای مداخله گر:
⭕️طبیعت گرایان برای تبیین پیدایش حیات فرض می گیرند که مواد آلی مانند قند و آمینواسید که اجزای شکل دهنده سلول هستند چند میلیارد سال پیش در یک برکه بزرگ کنار هم با غلظت بالایی جمع شدند تا با هم ترکیب شوند و ملکولهای بزرگتر مورد نیاز برای شکل گیری سلول را ایجاد کنند. آنها نام این برکه بزرگ را "سوپ پیشازیستی" گذاشته اند. اما در این جا دو مشکل وجود دارد:
⭕️اول اینکه در طبیعت نیرویی وجود ندارد که این مواد را کنار هم جمع کند و به درجه ای از غلظت برساند که با هم ترکیب شوند. علاوه بر اینکه هیچ شاهدی بر تجمع مواد آلی در یک برکه بزرگ پیش از شکل گیری حیات یافت نشده است.
✅اما نکته اساسی تر این است که فرایند شکل گیری ترکیبهای زیستی همواره در معرض دخالت واکنشهای دیگر است. برای مثال با فرض اینکه آمینواسیدها در سوپ پیشازیستی ایجاد شده باشند، آنها نه تنها میان ترکیب شدن با سایر آمینواسیدها و ترکیب شدن با موادی دیگر همچون قندها، واکنش دادن با آمینواسید را ترجیح نمی دهند، بلکه با قندها راحت تر واکنش می دهند تا با سایر آمینواسیدها. بنابراین آمینواسیدها منتظر آمینواسیدهای مناسب برای شکل دهی پروتئین نمی مانند و با سایر مواد آلی وارد واکنش می شوند و ترکیبی می سازند که برای شکل گیری حیات بی فایده است. به همین صورت قندها هم تمایل به واکنش دادن با قندها ندارند بلکه دخالت واکنشهای دیگر ترکیبات نامناسبی برای شکل دهی سلول زنده ایجاد می کند.
✅به همین دلیل است که در آزمایشهای شبیه سازی که در ان دانشمندان سعی می کنند شرایطی شبیه سوپ پیشازیستی را در ازمایشگاه ایجاد کنند تا موفق به ساخت سلول شوند، خروجی عمده لوله های ازمایش، میدان بزرگی از لجنهای غیر زیستی و مواد لا ینحلی به نام قیر است، نه بیوپلیمرهایی مانند رشته های امینواسیدی یا نوکلئوتیدها که اجزای اساسی سازنده سلول هستند. این نشان می دهد که واکنشهای مداخله گر حتی در بهترین شرایط آزمایشی هم رخ می دهد و برای جلوگیری از آن دخالتها، تمهیدات شدیدی از سوی آزمایشگر لازم است.
از اين رو طرفداران نظريه طراحي هوشمند معتقدند شكل گيري حيات و جلوگيري از واكنشهاي مداخله گر در فرايند شكل گيري اولين سلول زنده، نيازمند تبييني فرامادي و نشانه هدايتگري هوش فرا طبيعي در فرايند شكل گيري حيات است.
ر.ک:
Scientific American, 1991, Vol. 264, No. 2
The Design of Life
کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
✍️ ابوالفضل ساجدی
✅ از تقدس زدايي افراطي بپرهيزيم
#آسیب_شناسی_منبر
#آسيب_شناسي_اسوه_پردازي_در_تبليغات_ديني 3️⃣
فروكاهش جايگاه الگوهاي ديني
نقطه ي مقابل تلقي فراانساني، تقدسزدايي افراطي است. گاه چنان تبييني از اسوهها انجام ميشود كه سيماي برجسته اجتماعي، معنوي، اخلاقي و عرفاني آنان ناديده گرفته ميشود و انگيزة الگوگيري و همانندسازي در مخاطب كاهش مييابد. گاه فروكاهش منزلت اسوههاي ديني به تخريب شخصيت آنان و انكار درجات و مقامات آنان منتهي ميشود. ريشه اين ديدگاه نگرش برخي از نويسندگاني است كه جز با نگاه پوزيتيويستي نميتوانند به جهان و انسان بنگرند يا كسانيكه دچار انديشه هاي التقاطي هستند. حاميان اين نگرش، كرامات معصومين ع را انكار مي كنند. در قرون اخير در دوران رنسانس و مدرنيزم كه نگاه صرفا مادي در جهان غرب رواج يافت، برخي از نويسندگان مسلمان در داخل يا خارج كشور هم تحت تاثير اين ديدگاه به سمت نفي يا ترديد در كرامات و معجزات پيامبران كه در قرآن آمده است سوق داده شدند. آنها با تفسير مادي از اين آيات و نيز نفي كرامات در زندگي معصومين ع در صدد تحميل نگرش مادي خود در فهم دين برامدند. تأويل گرايي ماترياليستي گروههاي التقاطي، يا تفاسير التقاطي امثال نصر حامد ابوزيد، محمد احمد خلف الله، امين خولي، دكتر سروش، مجتهد شبستري و مصطفي ملكيان نمونه هايي از آن هستند. براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به كتاب حقير (زبان قرآن، با نگاهي به چالشهاي كلامي تفسير، درس ششم تا نهم، چاپ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ واکنش مجری آمریکایی به شعار #مرگ_بر_آمریکا در اعتراضات داخلی: اینجا تهران نیست، اينجا اوکلند و کالیفرنیاست... این یعنی شما مردم، كشور خود را دوست نداريد. اين مشكل از كجا مي آيد؟ ...
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
عشق الهی 51.mp3
3.91M
🎤 #عشق_الهی (51)
✅ روش كسب عشق الهي: مبارزه با خودخواهي 2️⃣
✅ مستي غرور، تكبر و خودخواهي، سيستم ادراك قلبي ما نسبت به خدا را مختل مي كند و مانع عشق الهي مي شود.
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/240
✍️ ابوالفضل ساجدی
✅ #دلايل_ضرورت_به_كارگيري_هنر_در_تعليم_و_تربيت_ديني:
9️⃣ به كارگيري هنر ميتواند گرايش و پايبندي به دين را افزايش دهد و بازار تربيت ديني را رونق بخشد. اگر نگرش جوانان به آموزههاي ديني، زيباشناسانه باشد، بدين معنا كه خدا را چون زيبا؛ بلكه زيباترين است، دوست بدارند و اطاعت كنند، و از آنجا كه صفات نيكو زيبنده و دوستداشتني هستند، خود را بدانها بيآرايند و جامه عمل بپوشانند، اشتياقي روزافزون به دين مييابند. بيترديد كشف زيباييها و زشتيهاي اخلاقي در پرتو نظر و انديشهاي هنرمندانه حاصل ميشود. اگر هنرمند، زيباييهاي صفات نيك را آشكار سازد، ميتواند بسوي تربيت اخلاقي خود و ديگران گامي بلند پيش نهد. به ميزاني كه جوان به زيباييهاي اخلاقي بيشتر پي برد، با رغبت بيشتري بسوي تحقق آنها ميشتابد. همچنين هر قدر زشتي خصلتهاي ناروا بر او آشكارتر شود، انزجار وي از آنها فزونتر و پيرايش از آنها آسانتر ميشود. آنكه حرام و حلال الاهي را به دليل زشتي و زيبايي پاس ميدارد، از طاعت خود لذت ميبرد و با ميل و رغبت در مسير حق گام برميدارد. اگر پيش از امر و نهي و بايد و نبايد، زشتيهاي محرمات و زيباييهاي واجبات را براي جوانان برملا سازيم، گرايش آنان به دين فزوني خواهد يافت. اگر در امر به معروف و نهي از منكر نيز از اين شيوه مدد جوييم، ثمراتي گوارا از گلستان آموزههاي قرآني نصيب ما خواهد شد. اين روش، اگر به موقع و به درستي انجام شود، براي طيف گستردهاي از جوانان كارسازتر از ساير شيوههاست.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🟣 🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
🔺قابل توجه والدين، مربيان، معلمان، و مبلغان
🔸ارائه بیش از 120 آسيب در مسير تعليم و تربيت كارآمد ديني نسل نو، (در خانواده، مساجد، مدارس و دانشگاهها)، و راههاي برونرفت از آنها را با نگاهي به قرآن و روايات
👈در کتاب: #دين_گريزي_چرا_دين_گرايي_چه_سان؟، #تعليم_و_تربيت_ديني_نسل_نو_آسيب_شناسي_و_درمان.
مولف: ابوالفضل ساجدی
ناشر: قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
🔹فهرست اجمالي مطالب كتاب:
1. آسيبهاي مشترك آموزشي و پرورشي و راههاي برون رفت
2. آسيبهاي اختصاصي آموزشي و راههاي برون رفت
3. آسيبهاي اختصاصي پرورشي و راههاي برون رفت
در هر يك از دو بخش آسيبهاي اختصاصي، عناوين زير محور بحث هستند:
1. اهداف آسيب زا
2. روشهاي آسيب زا
3. ابزارهاي آسيب زا
4. عوامل آسيب زا
🔰 @Sajedi_ir
⭕️ #گوهر_دین_در_قرآن 1️⃣
‼️بعضي میگن: مهم اینه که باطن یا #دلت_پاک_باشه
نه رفتار ظاهری مثل نماز و روزه و ...
✅یکی از مباحث مهم در فلسفه دین، بحث گوهر دین است. در این بحث مسأله این است که گوهر تدین و آن بخش از تدین که ارزش ذاتی دارد چیست؟ اگر دیانت ما چه ویژگی داشته باشد ارزشمند است؟ هسته اصلی دیانت که اعمال و مناسک ظاهری وابسته به آن است چیست؟
✅در این زمینه اقوال متعددی مطرح است. برای مثال برخي از اندیشمندان غربی اخلاقی زیستن را گوهر دین می دانند. کانت و هگل از جمله سردمداران این دیدگاه هستند و برخی متفکران داخلی مانند آقای ملکیان نیز این دیدگاه را تأیید می کنند. در این رویکرد دین حقیقی همان اخلاق است. به گفته کانت و هگل اگر غایت دین صرفاً پرستش خداوند باشد و اصلاح اخلاقی در آن مغفول واقع شود، انسان گرفتار گمراهی دینی یا دین دروغین می شود. در این دیدگاه نماز و مناسک دینی که اعمالی فراتر از دستورات محض اخلاقی را در بر دارند جزء مذهب ناب نیستند و باید کنار گذاشته شوند.
✅اما به نظر می رسد در این سخن از پیوند بین اخلاق و اطاعت خداوند غفلت شده است. انسان اخلاق مدار وقتی درک کند که تمام هستی اش از سوی خداوند به او هدیه داده شده است، بالاترین سطح از تعهد اخلاقی را نسبت به خداوند پیدا می کند و حق خداوند را بر هر حقی مقدم می دارد زیرا قدردانی از نعمتهای خداوند را بر خود لازم می بیند. بنابراین نمی توان دم از اخلاقی زیستن بزنیم و در عین حال از اطاعت خدا سر باز زنیم.
✅از سوی دیگر بندگی خالصانه خداوند نیز منجر به تقویت اخلاق اجتماعی انسان می شود، زیرا خداوند رعایت حق الناس و موازین اخلاقی را از مهمترین دستورات خود قرار داده است.
✅بنابراین باید گفت گوهر تدین، بندگی خالصانه خداوند و تسلیم قلبی و عملي نسبت به اوست. آیاتی از قرآن مانند «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ؛ با ارزشترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شماست»(حجرات: 13)، «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ؛ جن و انس را جز برای عبادت کردن خلق نکردم» (ذاریات: 56) و «وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ؛ آنها به جز این دستور نداشتند که خدا را با بندگی خالصانه و راستین عبادت کنند»(بینه: 5) به خوبی نشان می دهد گوهر دین، التزام قلبی به رعایت دستورات خداوند و بندگی خالصانه اوست.
🖌حامد ساجدی
⭕️ #فلسفه_دین #شریعت
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_adm
عشق الهی 52.mp3
5.53M
🎤 #عشق_الهی (52)
✅ عشق الهي هدايتگر رفتار و پيوند زننده علم به عمل است. 1️⃣
✅ اگر خدا براي ما مهمترين و محبوبترين موجود شد، نه تنها ذهن و دل بلكه عمل را نيز متحول مي كند.
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/243
گذشت عمر و بیا غفلت از اِله مکن
بس است خیره سری دیگر اشتباه مکن
هر آنچه نامه نوشتی تو از گناه بس است
بیا و توبه کن و نامه ای سیاه مکن
به میهمانی خود خوانده ات خدا اینک
بیا و وقت گرانمایه را تباه مکن
به درک این زمانه، اگر نکوشیدی
بیا و غفلت از این مابقیِ ماه مکن
اگر که چشم شفاعت به مرتضی داری
به چشم بد به کسی در جهان نگاه مکن
برای آن که به مقصد رسی بدون خطر
بیا و نفس دنی را رفیق راه مکن
کلید گنج سعادت بُوَد به دست عمل
بکوش در عمل و ترک پایگاه مکن
شعار شاعر «ژولیده» روز و شب این است
گذشت عمر و بیا غفلت از گناه مکن (ژولیده نیشابوری)
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🟣 🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
عشق الهی 53.mp3
6.21M
🎤 #عشق_الهی (53)
✅ عشق الهي هدايتگر رفتار و پيوند زننده علم به عمل است. 2️⃣
❓چگونه بفهميم خدا براي ما برترين محبوب هست يا نه؟
❓خانواده اي كه خدا برايش اَحَب (محبوبترين) و اَهَم (مهمترين) است چه ويژگيهايي دارد؟
❓نقش اَحَب شدن خدا در رفتار اجتماعي چيست؟
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/244
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واكاوي ابعاد نفوذ فرهنگي غرب و انديشه سكولار نوليبرال در ايران
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نگاه علمي يك ساينتيست (پروفسور سمندری) در مورد #روح
🔸وجود روح انساني قابل انكار نيست.
🔸بدن بدون روح نمي تواند زنده بماند.
🔸دانش انسان شناسي و كيهان شناسي ما بسيار محدود است.
#روح
#نفس
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🟣 🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
عشق الهی 54.mp3
5.99M
🎤 #عشق_الهی (54)
✅ روش كسب عشق الهي: تلقين حضور و عظمت خدا 1️⃣
✅ تكرار ذكر با توجه
🔸تلقين چه اثراتي به دنبال دارد؟
🔸تلقين در امور مادي و معنوي چه تفاوتي دارد؟
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/245
✍️ ابوالفضل ساجدی
#زبان_دين و #زبان_قرآن (1)
❓ريشه هاي نفي قرآن و شريعت يا ترديد در آن
شرايط اجتماعي و فرهنگي معاصر بستر نويني براي دين پژوهي گسترانيده و پرسشهاي پرشماري را فراروي دين مداران گشوده است. يكي از موضوعات كليدي چالش زا در اين عرصه، ”زبان دين“ و ربط وثيق آن با "زبان قرآن" است. ”زبان دين“ در طول تاريخ براي پژوهشگران و مفسرين متون ديني كما بيش مطرح بوده و شرايط فكري سده ي بيستم نگاهي ويژه و سيماي تازه اي بدان بخشيده و ابهاماتي را فراروي دين پژوهان نهاده است.
محور اصلي سخن در زبان قرآن پرسشهايي در مورد گزاره هاي قرآني است. از جمله پرسشهاي شايان توجه در اين رابطه اين است كه آيا تمام گزاره هاي قرآني ناظر به واقعيت هستند؟ آيا مدلول ظاهري انها مراد است؟ تا چه اندازه مي توان از زبان نمادين، رمزي، تأويلي، مجاز و ... در فهم قرآن سخن گفت؟ رابطه ي فهم گزاره هاي قرآني با فهم تجربه ي ديني و احساسات دروني چيست؟
اهتمام به تبيين زواياي زبان قرآن و مرز ارتباط آن با زبان فلسفه، زبان علم، نقاط اختلاف و اشتراك انها، و تعيين ويژگيهاي گزاره هاي قرآني مي تواند تاثيري بنيادي بر حل بسياري از سوالات و چالشهاي معاصر در حوزه ي گسترده تري چون دين شناسي برجاي نهد. في المثل پرسشهايي در خصوص قلمرو شريعت، رابطه ي تعاليم وحياني با داده هاي عقلاني و علمي بشر، ميزان اثبات پذيري مدعيات ديني، معرفت شناسي ديني و فهم پذيري متون مقدس، هرمنوتيك كتاب و سنت از جمله موضوعاتي هستند كه پاسخ نهايي آنها بدون تبيين زبان دين و زبان قرآن ممكن نيست. نويسندگاني مانند دكتر سروش، و آقاي مجتهد شبستري به دليل مباني ناصواب در زبان قرآن و هرمنوتيك، به تدريج اعتبار آموزه هاي قرآن و عمل به شريعت را مورد ترديد قرار دادند. (ادامه دارد)
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
✍️ ابوالفضل ساجدی
#زبان_دين و #زبان_قرآن (2): مفهوم شناسي
زبان دين (The Language of Religion) شاخهاي از فلسفه ي دين است كه به تحليل گزارهها، جملات يا آموزه هاي ديني ميپردازد تا در مقايسه با آموزه هاي طرح شده در انواع علوم انساني و تجربي، اختصاصات آموزه هاي ديني و اشتراكات آن با آموزه هاي ديگر را كشف و تحليل كند. از ميان اين دو دسته صفات اختصاصي و اشتراكي، زبان دين بيشتر در جستوجوي ويژگيهايي است كه متون مقدس را از ديگر متون، و باورهاي ديني را از ساير انواع باورها و دانشهاي تجربي، تاريخي، فلسفي و... ممتاز ميسازد. بر اين اساس، زبان قرآن نيز شاخهاي جديد از علوم قرآني است كه با توجه به مباحث زبانشناسي معاصر و با نگاهي تحليلي به ساختار قرآن، محتوا و انواع گزارههاي آن، به كشف ويژگيهاي اختصاصي گزارههاي قرآني و ويژگيهاي مشترك ميان گزاره هاي قرآني و غير قرآني ميپردازد. نتيجة تحليلهاي انجامشده در زمينة گزارههاي ديني، به نگرشهاي متعددي دربارة زبان دين بهطور عام، و زبان متون مقدس ـ ازجمله قرآن ـ بهطور خاص انجاميده است؛ مانند زبانِ: تمثيلي، نمادين، اسطورهاي، ابرازگرا، فطرت، ولايت، هدايت، نمادين، تأليفي، عرف عام و عرف خاص. هريك از اين نگرشها بهمنزلة وصفي عام براي گزارههاي اين متون مطرح است.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🟣 🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
✖️ثمره ي اولین همکاری بین اسرائیل و امارات
🔸محمود رفعت، حقوقدان و وکیل مشهور مصری:
به گزارش مشرق، اين حقوقدان در توییتر نوشت: در اولین همکاری بین اسرائیل و امارات، تلآویو دانشمندان یا اساتید دانشگاهی خود را به ابوظبی نفرستاد بلکه لباس خوابهای زنانه فرستاد که توسط یک مدلینگ اسرائیلی در دبی برای آن تبلیغ شد.
تعدادی از مدیران بانکهای اسرائیلی هم به امارات آمدهاند تا این گاو شیرده را بدوشند؛ این است اهداف بزرگ اسرائیل در امارات.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
شکوفایی اندیشه دینی 23.mp3
4M
🎤فایل صوتی
⭕️ موضوع: #تربيت_اعتقادي #نسل_نو (23)
(#دين_گريزي_چرا_دين_گرايي_چه_سان؟)
🔷 #قسمت_بیست_و_سوم :
✅ گام اول رفع موانع شناختي:
✅ چه تفاوتي ميان سوالات ديني و غيرديني وجود دارد؟
✅ اين تفاوت چه اقتضايي دارد؟
مجموعه سخنان دکتر ساجدی که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/251
سلامت معنوي- بينش و باوردهي- مقاله حامد و حقير به فرهنگستان-.pdf
277.9K
📕منبعي براي سلامت معنوی فرزندان:
مقاله «سلامت معنوي كودكان 7 تا 12 ساله از طريق بينش دهي و باورسازی»
نویسندگان: حقیر و بنده زاده
نشر در مجله علمي پژوهشي "فرهنگ و ارتقاي سلامت"
🔰@Sajedi_ir
✍️ ابوالفضل ساجدی
⭕️ روش كسب #سلامت_معنوی:
✳️ تقويت روحیه بخشندگی، همدلي و همياري 1️⃣
❇️ شركت فعال در برنامه هاي همياري و مواسات، گامي بسوي سلامت معنوي است.
❇️ بخشندگي و همدلي زيباست، زيبايي اخلاقي و معنوي دارد.
❇️ براي زيباسازي خود، فرزندان و جامعه همت گماريم.
دو صفت يا روحیه اي که باید از کودکی زمینه سازی شود، و رابطه عميقي با سلامت معنوي دارد، روحیه بخشندگی و همدلي (همدردی با دیگران و خود را جای دیگران گذاشتن) است.
1. تقويت روحيه بخشندگي
اين صفت باعث خشنودی خداوند میشود و از با فضیلتترین صفات انسان است و موجب زیبایی ایمان و معنویت اوست. امیرالمومنین ع در مورد نكته اول مي فرمايند: إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يُحِبُّ كُلَّ سَمْحِ الْيَدَيْنِ حَرِيزِ الدِّين؛ خدای متعال انسان بخشنده ای که از دین خود محافظت می کند را دوست دارد.(غرر الحکم، ص376). حضرت ناظر به نكته دوم می فرمایند: تحل بالسخاء و الورع فهما حلیة الایمان و اشرف خلالک؛ دو ویژگی بخشندگی و پرهیز از گناه را در خود پدیدار کن چرا که این دو، زینت ایمان هستند و از بهترین ویژگیهای تو هستند.(همان)
از سوی دیگر بخل و خساست ویران کننده ایمان و معنویت انسان است. رسول خدا ص در اين باره مي فرمايد: لا یجتمع الشح و الایمان فی قلب عبد ابدا؛ بخل(شدید) و ایمان هرگز در قلب بنده ای جمع نمی شوند.(مشکاه الانوار، ص231) ایشان همچنین می فرمایند: ما محق الاسلام محق الشح شیء؛ هیچ چیز مسلمانی فرد را به اندازه بخل (شدید) نابود نمی کند.(کافی، ج4، ص45) بنابراین کسی که بهره ای از ویژگی بخشندگی ندارد در واقع در سلامت معنوی اش دچار خلل شده است.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ زيبايي اخلاقي بخشندگي و همدلي را در اين كليپ مشاهده كنيد.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
✍️ حامد ساجدی
⭕️ علم و دین: پاسخ به #الحاد_مدرن (نئوداروینیسم) 3️⃣1️⃣
🔸ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش حیات4️⃣
مشکل هامپتی دامپتی! ( The humpty-dumpty problem)
✅سلول زنده از ملکولهای بزرگی مانند دی ان ای و پروتئینها تشکیل شده است. محققان بیوشیمی هنوز نتوانسته اند نمونه ای از این ملکولهای بزرگ را با در اختیار داشتن مواد اولیه لازم در آزمایشگاه بسازند. اما حتی با در اختیار داشتن این ماکروملکولها باز هم نمی توان به شکل گیری سلول زنده امیدوار بود.
✅حتی اگر فرض کنیم این ماکروملکولها را به نسبت درست و در شرایط درست داریم و هیچ ماده مداخله گر دیگری در کار نباشد نمی توان با آنها یک سلول ساخت. حتی اگر در آینده محققان موفق به ساختن سلول از این طریق بشوند، این حاصل ذهن طراح آنها خواهد بود نه شانس و تصادف. با این حال پژوهشگران حوزه بیوشیمی هنوز نتوانسته اند یک سلول زنده با در اختیار داشتن ماکروملکولهای لازم بسازند. این را تحت عنوان مشکل هامپتی دامپتی می شناسند.
✅مشکل هامپتی دامپتی به این معنی است که اگر یک سلول زنده را در یک تیوپ استریل سوراخ کنید تا موادش بیرون بریزد و بخواهید دوباره آن را بازسازی کنید موفق نمی شوید! زیرا همه اجزای سلول باید در جای مناسب خود قرار گیرند و تعامل خاصی با هم داشته باشند. مثلاً ماشین پروتئین ساز سلول خود مستلزم چینش، همکاری و تقسیم کار دقیق میان شصت آنزیم در ارتباط با DNA است که یک سیستم پیچیده از ارتباط و انتقال و کنترل را ایجاد می کند. خود این سیستم با آنزیمهای پروتئینی دیگری هدایت می شود که آنها نیز باید به طور دقیق تنظیم شده باشند.
✅از این رو کنار هم قرار گرفتن اجزاء سلول به نحوی که بتواند کارکرد مناسب خود را داشته باشد، بدون دخالت یک ذهن طراح غیر ممکن به نظر می رسد.
ر.ک:
Robert Dorit, The Humpty-Dumpty Problem, American Scientist, 2011, Vol 99, No. 4.
کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
#آثار
#فصلنامه
#معرفی_کتاب
#منابع_تحقيق
علاقه مندان به موضوع علم ديني از ديدگاه شهيد مطهري مي توانند به نشريه زير مراجعه كنند:
💢 تازه های نشر
🌟📚 شماره 77 و 78 فصلنامه انتقادی ـ نظری #کتاب_نقد منتشر شد...
🔰 ✍🏼 #علم_دینی و روش اکتشافات آن از آثار و آرای استاد #شهید_مطهری
🔸 این مجموعه شامل شش مقاله و یک گفتگو با عناوین زیر میباشد:
🔹 نظریه فطرت و کارکردهای آن از دیدگاه فیلسوف فطرت/ #محمدجواد_رودگر
▫️ شهید مطهری و گامهای پیش تولید علم دینی/ #قاسم_ترخان
🔹 منطق تولید علم دینی از منظر شهید مطهری/ #رمضان_علی_تبار
▫️ علم دینی از دیدگاه استاد شهید مطهری/ #محمدعلی_سوادی
🔹 مواجهه انتقادی استاد مطهری با رویکرد غربی به علم اجتماعی (علم اجتماعی سکولار از چشم انداز نقد ساختارشکنانه)/ #مهدی_جمشیدی
▫️ درآمدی بر امکان تولید علم جدید اسلامی براساس اندیشه استاد مطهری در فلسفه تاریخ/ موسی نجفی
🔹 گفت و گو (هماندیشی علم دینی در آثار و آرای استاد شهید مطهری)
⚜️ هم اکنون برای سفارش این اثر ارزشمند اقدام کنید:
🌐 poiict.ir/15739
🆔 @iictchannel
کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆نقدهای حجت الاسلام دکتر رفیعی به سخنان حسن آقامیری در باب سوء استفاده وی از داستان حر برای توجیه اسلام رحمانی( طرفدار اباحه گری)
⛔️ اعتراض دکتر رفیعی به انفعال حوزه علمیه در باب تبلیغات انحرافی حسن آقامیری
🔴 این گونه تفکرات(تفکرات امثال آقامیری) برای جوانان خطرناک تر از تفکرات داعش است.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/254
✍️ ابوالفضل ساجدی
⭕️ روش كسب #سلامت_معنوی:
✳️ تقويت روحیه بخشندگی و همدلي 2️⃣
❇️ بخشندگي زيباست، فرزنداني زيبا تربيت كنيم.
بخل و بخشندگی دارای ریشه های غریزی و فطری هستند. غرائز مادي ما را به بخل سوق مي دهد، اما گرايش فطري ما به بخشندگي است، لذا همه انسانها ولو بخيل باشند بخشندگي را تحسين مي كنند و بخل را ناپسند مي دانند. به رغم تفاوتهای فردی افراد در برخورداری از این صفات، تا حدود زیادی میتوان بر اثر تربیت عقلانی و معنوی، بخشندگی را کسب کرد، لذا طبق روایات، خردورزي و رشد عقلانی می تواند در رشد صفت بخشندگی مؤثر باشد. به فرموده امير مومنان ع: "الحرص و الشره و البخل نتیجه الجهل"؛ حرص و طمع و بخل نتیجه نادانی است.(غررالحکم، ص292) "علیک بالسخاء فانه ثمره العقل"؛ سخاوتمند باش که این خصلت، میوه عقلانیت است.(غررالحکم، ص376) بنابراین دلسوزان سلامت معنوي بايد خود و ديگران را به گونه اي تربیت کنند که به تقویت روحیه بخشندگی بيانجامد.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin