eitaa logo
سلام فرشته
192 دنبال‌کننده
1هزار عکس
813 ویدیو
8 فایل
خدایا، قلب هایمان را آماده سلام کردن به فرشته هایت بگردان رمان ، داستان و کلیپ و پادکست هاي #تولیدی هشتک خورده انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. فهرست مطالب: https://eitaa.com/salamfereshte/2162 نویسنده: #سیاه_مشق
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 انتشار نخستین‌بار 🔻 نخستین دیدار جمعی از آزادگان با رهبر انقلاب اسلامی در سال ۶۹ 🗓 سالروز آغاز بازگشت آزادگان دوران دفاع مقدس به میهن اسلامی 🔍 متن بیانات را بخوانید👇 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2344
🏴🎙 رحمه الله : ▪️ آن آقا بالای منبر می‌گفته است: «[وقتی که] می‌خواهید به روضه بروید، [اگر] از شما سؤال کردند که کجا می‌خواهید بروید، نگویید می‌خواهید بروید روضه، بگویید می‌خواهیم برویم کربلا». 📚 رحمت واسعه، ص٣۴٨ (مجموعه فرمایشات آیت‌اللّٰه بهجت پیرامون حضرت سیدالشهداء علیه السلام و اصحاب و یاران آن حضرت) 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
📌رابطه وظیفه و علاقه هایمان چیست؟ وظیفه باید علاقه را شکل بدهد؟ حفظه الله: 🌸 نگاه کنید. دین اسلام، یک دین بسیار جالبی است. اگر تبعیت کنیم از تربیت دینی، به یک جایی می رسیم آن بعد نگرشی با بعد گرایشی ما، انطباق پیدا می کنند. وقتی ما تعبیر معرفت را به کار می بریم، این تعبیر، خیلی جالب است. ببینید معرفت مربوط به قلب است. مربوط به ذهن نیست. معرفت دو بعد اساسی دارد. یک بعد ادراکی، یعنی درک می کند. از جنس شهود است. حضور است. درک شهودی و حضوری. هم درک در آن است و هم مهر و محبت در آن است. عشق در آن است. ما معرفت بی عشق و محبت نداریم. هر دو به هم می رسد. درست است که از فکر شروع می کنیم، از علم حصولی مجبوریم شروع کنیم، ولی وقتی پیش برود و کسی به معرفت برسد، هم مربوط به بعد ادراکی می شود و هم مربوط به بعد عاطفه ها و علاقه ها و گرایش ها می شود. و طبیعتا معرفت، جدای از عمل و تبعیت و این ها نیست. همه را در خود جای می دهد. 🍀دین هم تمرکزش روی معرفت است. به معرفت دعوت می کند. اللهم عرفنی نفسک. دعایی است که برای عصر غیبت، حضرات معصومین در اختیار پیروانشان قرار داده اند. صحبت از علم نیست. صحبت از معرفت است. معرفت در قلب است. در معرفت، هم ادراک است و هم عشق و مهر و محبت. این ها به هم می رسند. ✍️وظیفه که فرمودید، این را عرض کنم وقتی به اینجا می رسیم، دیگر وظیفه کاملا انطباق پیدا می کند بر همان چیزی که دارم درک می کنم و بر همان چیزی که مهر و محبت نسبت به او پیدا کرده ام و آن را وظیفه خودم می دانم که در عمل هم به منصه ظهور برسانم. یعنی چندگانگی هی کم می شود. هر چه انسان به کمال واقعی نزدیک تر بشود، این پراکندگی ها، آشفتگی ها، چندگانگی ها هی برطرف می شود و یک جوری به وحدت می رسد. می بیند یک چیز، هم مُدرَک اوست. بعد ادراکی او را تامین می کند. هم متعلق مهر و محبت اوست و هم نسبت به او احساس وظیفه می کند و در مرحله عمل، آن را دنبال می کند. 🌸اما اینکه از کجا شروع کنیم، هر کسی باید ببیند در چه موقعیتی هست و توانش چه چیزی را اقتضا می کند. اکثر قریب به اتفاق آدم ها، از همان دانش های متعارفی که دارند، باید کار را شروع کنند تا ان شاالله دانششان عمق و تعالی پیدا کند و قلبی بشود. قلبی تر بشود. از علم حصولی، شروع می کند. علم و دانشی که در دسترس همه ماست. از عقل شروع می کنیم که به قلب برسیم. در قلب هم عرض کردم، هم بعد ادراکی و هم بعد گرایشی، هم بعد ادراکی و هم بعد نگرشی به هم می رسند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/08 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیهم السلام
❓پرسش: می گویند علاقه، استعداد، نیاز جامعه. این ارتباط طولی که مطرح می شود انگار دستگاه فکری اینجا دستگاه اسلامی نمی شود. کسی بخواهد اسلامی فکر کند، باید علاقه اش وظیفه اش باشد و وظیفه اش همان علاقه اش باشد و مسئولیت اجتماعی ای هم که درک کرده همان وظیفه و علاقه اش باشد. ولی می بینیم من خوشم می آید از قضاوت. از تبلیغ. شاید وظیفه الانم این باشد که در پژوهشگاه باشم. یا یک نفر پژوهشگاهی است و نیاز جامعه این مهره را ندارد. هر چند میل شخصی او بودن در کارهای پژوهشی است. ولی نیاز جامعه چیز دیگری است. این رابطه باید عرضی تعریف بشود یا نه؟ خیلی ها این سه تا را مطرح می کنند و عرضی مطرح می کنند. که خب به این علاقه داری. استعدادهایت را سنجیدیم و نیاز جامعه پس شما بفرما در این شغل. ✅ پاسخ حفظه الله: ✍️بله. چاره ای هم شاید نداشته باشیم. ما دنبال تعالی هستیم. ولی الان باید واقعیت ها را در نظر بگیریم. الان گرفتار یک چندپارگی ها، تشتت (هستیم)، گویا بین علاقه ما و استعداد ما و وظیفه ما و .. انگار ارتباطی نیست. چندگانگی، چند بارگی. غرق شده ایم در کثرت. 🌸وقتی آدم تعالی پیدا می کند، این ها به هم نزدیک می شود. به وحدت برسد. یک جورایی برسد به این که همانی که علاقه اش هست همان وظیفه اش هست. همان هم استعدادش هم هست. پس طبیعتا در مخاطب خودمان باید ببینیم این مخاطبی که می خواهیم ما الان راهنمایی بکنیم، در چه مرتبه ای از درک و علم و دانش و فهم و توانمندی هست. متناسب با او باید ادبیات خودمان را شکل بدهیم. که او بتواند در وجود خودش، در حقیقت با ما ارتباط برقرار کند و کار پیش برود. در ابتدا درست است. شاید وظیفه را یک چیز می داند، علاقه را یک چیز می داند و هنوز بین این ها فاصله است. انطباقی پیدا نکرده است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/08 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیهم السلام
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند دقيقه، تامل... حفظه الله 🔹به چي تکيه کردي؟ ▪️زمان : ۱۷ دقيقه 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌟کس دیگری نمی تواند سهم و حظ و بهره او را تصاحب بکند. حفظه الله: 🌸رسیده بودیم به بیست و یکمین توصیه و یااباذری که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم داشتند. قسمت اول این توصیه را مورد توجه قرار دادیم. مجدد بخوانیم یک نکته ای را می خواهم اضافه کنم. یَا اباذر! لَا یُسْبَقُ بَطِی ءٌ بِحَظِّهِ، وَ لَا یُدْرِکُ حَرِیصٌ مَا لَمْ یُقَدَّرْ لَهُ 🍀همچنانکه جلسه گذشته محضر مبارکتان عرض کردم، این توصیه اشاره دارد به اجتناب از افراط و تفریط در تحصیل و کسب روزی. به عبارت دیگر، ما را فرامی خواند و دعوت می کند به اجمال در طلب که در روایات دیگر هم این مفهوم مطرح شده است. 🔹ادبیات جالبی در این توصیه به کار گرفته شده است. گویا در تحصیل روزی ما دو حالت را مشاهده می کنیم. یکی بطیء یعنی سستی کردن در کسب روزی، یکی حرص ورزیدن. شاید به نظرمان برسد که یک حالت سومی هم داریم و آن این است که به اندازه و به مقدار لازم فرد تلاش کند و چرا آن مطرح نشده است؟ 🔻به نظر می رسد با توجه به اینکه اکثر آدم ها در تحصیل روزی حرص می ورزند، اکثرا حریص اند، اکثرا مبتلا به حرص هستند و آدم هایی که حریص اند، کسانی که مثل آن ها حرص نمی ورزند را بی خیال و بطیء و در حقیقت از جمله افرادی که در تحصیل روزی کوتاهی می کنند به حساب می آورند، با توجه به این ذهنیتی که در جامعه مشاهده می شود که یا آدم باید حرص بورزد، یا باید سستی کننده در روزی به حساب بیاید، با این نگاهی که اکثر و غالبی است مطلب ارائه شده است. که هر کس که حریص نباشد گویا بطی به حساب می آید لذا حضرت می فرمایند: لَا یُسْبَقُ بَطِی ءٌ بِحَظِّهِ هیچ آدمی که سستی می ورزد در تحصیل آن روزی و کسب که شاید در واقع هم بطی نباشد. شاید دارد همان مقدار لازم از تلاش را انجام می دهد. کس دیگری نمی تواند سهم و حظ و بهره او را تصاحب بکند. 🍃و لَا یُدْرِکُ حَرِیصٌ مَا لَمْ یُقَدَّرْ لَهُ آدم حریص هم با حرص ورزی، بیشتر از آنچه که برای او مقدر شده است نمی تواند به دست بیاورد. این مضمون را ما در روایات متعدد مشاهده می کنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/13 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیهم السلام
🌸 سهیمه ما باقی است حفظه الله: ☘️در یک جمع بندی نهایی می توانیم این را بگوییم هر انسانی که ایجاد و خلق می شود، آنچه که باید در زندگی به او برسد از ابتدایی که به دنیا می آید تا انتها، همه مقدر می شود. از جرعه های آبی که باید بیاشامد، لقمه هایی که باید فرو ببلعد. نفس هایی که تنفس می کند. گریه ها و قطرات اشکی که می ریزد، خنده هایی که صورت می دهد، همه این ها مشخص می شود. 🔻 اموالی که باید به او برسد، مثلا فرض کنید در تقدیر الهی مشخص شود که به این فرد هزار داده شود، هزار لقمه، هزار جرعه آب، ده میلیارد در طول عمر به او پول می رسد، همه این ها مشخص شده است. و تا هر یک از این مقدرات باقی مانده باشد از این دنیا نمی رود. یک جرعه و یک قطره آبی که مقدر او باشد و هنوز فرو نبرده باشد، زنده است. وقتی که سهم او از خوردنی ها و آشامیدنی ها و تصاحب کردن ها به پایان رسید از این دنیا می رود. بعد از آن هم یک لحظه نمی تواند در این دنیا باقی بماند. 👈منتهی چیزی که هست، انسان می تواند با سعی و تلاش خودش، جای این برخورداری و عدم برخورداری ها را عوض کند و جلو و عقب بیندازد. اینکه مثلا ابتدای عمرش برخوردار باشد یا وسط های عمرش یا آخر عمرش. این جور نیست که هر چه زیادتر تلاش کنیم، به خودمان سخت بگیریم، ما یک ریال به آنچه که مقدر ماست اضافه می شود. نه. جایش عوض می شود. 🌸 بله یکی خیلی تلاش و کوشش کند، آن روزی ای که در ابتدا به او داده می شده بیشتر می شود و در وسط یا اخر عمرش، نداری اش بیشتر می شود. یا اگر مواجه می شود یا یک سختی هایی، اگر دست و پا بزند و جزع و فزع و برخی امور دیگر که این غم و غصه ها نباشد، این غم و غصه ها اگر الان از زندگی اش برداشته شود، واگذار می شود به ادامه آن. یک جایی باید این اندازه غم و غصه داشته باشد. اگر مواجه شدیم با سختی ها، ناملایمات، نداری ها، صبر بورزیم، این سهیمه ما باقی است. اینجور نیست که برای ما کم بشود. در ادامه عمر، مخصوصا در پایان عمر به ما می رسد و ما آن موقع در راحتی قرار می گیریم. الان اگر در مواجهه با سختی ها صبر بورزم، در ادامه عمر، در پایان عمر آن خوشحالی هایی که برای من مقدر شده به من می رسد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/13 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیهم السلام
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔳رسول الله صلي الله عليه و آله :مَن أكْثَرَ الاسْتِغْفارَ جَعلَ اللّهُ لَهُ مِن كُلِّ هَمٍّ فَرَجا ، و مِن كُلِّ ضِيقٍ مَخْرَجا ، و رَزَقَهُ مِن حَيثُ لا يَحْتَسِبُ . ▪️ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه زياد استغفار كند، خداوند گره غمهاى او را بگشايد و از هر تنگنايى بيرونش برد و از جايى كه گمان نمى برد، روزيش رساند . 📚بحار الأنوار , جلد۷۴ , صفحه۱۷۲ ، مستدرك الوسائل , جلد۵ , صفحه۳۱۷ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💠دنبال صبرورزی و رضایت مندی حداکثری باشیم حفظه الله: 🌺چقدر جالب اینکه انسان فضا را یک فضای توحیدی ببیند. خدا همه کاره است. و تمام این مقدرات هم در جهت تربیت انسان و شکوفایی استعدادهای او است.. پس خودمان را به تقدیر الهی بسپاریم. اتفاقا چقدر خوب است که انسان در ابتدای عمر در جوانی وقتی که تنهاست، نیازمندی هایش کمتر است، تا جایی که می تواند به سختی ها بسازد. و با این صبرورزیدن ها، یک آینده خوبی را برای خودش رقم بزند. یک بزرگسالی و دوران پیری خیلی خوب و قابل قبول. خدایا هر چه خلاصه برای ما سهمیه در نظر گرفته ای، اگر در ابتدای دوران جوانی به ما نرسید، اواسط یا اواخر عمر به ما برسد. ✅خیلی خوب است که انسان دنبال صبرورزی حداکثری و رضایت مندی حداکثری باشد. و این هم در دنیای انسان اثر می گذارد و هم در آخرت انسان. و یک ذره هم این صبر وتحمل ها، این رضایت داشتن به سختی های زندگی، چیزی از بهره ما کم نمی کند. اتفاقا چقدر خوب است که انسان، استفاده کردن از دارایی ها و امکانات خودش را تا جایی که می تواند به تاخیر بیاندازد. برای وقتی قرار بدهد که نیاز او حداکثری است. نیاز او بیشتر است. 🔹هر چه عمر انسان بیشتر می شود، سطح تماس و نیاز او گسترده تر می شود. و چقدر ضروری است که آن موقع دارا باشد. الان شما جوانید و در دوران جوانی، هر چقدر تماس و ارتباط داشته باشید، باز این ارتباطات حداقلی است. در آینده گسترش پیدا می کند. در آینده با ازدواجی که می کنید، فرزندانی که خدا به شما عنایت می کند و به تدریج، نوه هایی که خداوند به شما می دهد، روابط تان اینقدر گسترش پیدا می کند که نیازمندی تان به دارایی بیشتر می شود. و شاید از همین جا باشد که در دعای شب و روز مبعث از خداوند این دو درخواست را داریم خدایا بهترین عمل ما در دوران پیری ما باشد. و بیشترین روزی ما هم در آن دوران پیری ما باشد. در وقتی که عمر ما دارد به نهایت می رسد. آن موقع هم عمل ما بهترین باشد و هم روزی ما بیشترین باشد. دست ما باز باشد. آن موقع نیاز انسان به وسعت رزق، بیشتر است. 🍃 چقدر خوب است در دوران جوانی و ابتدای عمر، انسان رویکرد و سیاست صبرورزی حداکثری را داشته باشد که هر چه سهمیه دارد، بهره دارد، پس انداز شود برای آن موقع. این هم یک نحوه پس انداز است دیگر. پس انداز حتما این نیست که آدم پول را ببرد و بانک سرمایه گذاری کند. این هم پس انداز است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/13 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
❓سوال: دعاهایی که برای افزایش رزق است، باعث می شود که همین رزقمان زودتر برسد؟ ✅ پاسخ حفظه الله: (ما) دعا می کنیم. خداوند هم مطابق با مصلحت ما مستجاب می کند. عرض بنده این است که یکجوری نباشد که انسان اعتراض کند. بر خلاف مقدرات، بخواهد تلاش کند. خدای نکرده دست به حرام دراز کند. یعنی اینقدر بی قرار بشود، ترک وظیفه کند و برود به سمت برخورداری بیشتر و کم کم در یک شرایطی قرار بگیرد که خیلی برایش مهم نباشد حلال است یا حرام است. همین که برخورداری بیشتر را در زندگی به دست بیاورد(برایش مهم باشد). منظور مدیریت کردن این روحیات است. به این معنا نیست که دعا نکند. 🍃شاید اصلا مقدر شده است که دعا کنیم و دعا مستجاب بشود و هم الان و هم در اواخر عمر برخوردار باشیم. این جور نیست که حتما لزوما همه افراد باید یکسان سختی ببینند. یعنی متشرعانه این نیازها را تامین کنیم. دعا کنیم. تلاش کنیم. به اندازه. نه اینکه به آب و آتش بزنیم و حلال و حرام برای ما مهم نباشد. این صحبت ها در صدد متعادل کردن روحیه ما است. (در صدد) تعدیل روحیه ماست که خلاصه یک روحیه با فضیلتی داشته باشیم. تلاش کنیم کوشش کنیم. اما اگر مقدر نبود، بی صبری نکنیم. اعتراض نکنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/13 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴انا لله و انا الیه راجعون🏴 ▪️ ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله ناصری رحمه الله عليه را تسليت عرض مي کنيم. رحمه الله ⭕ دنیا جای گذره، هرچی میتونی بردار ... اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ✨امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف به شخصی فرمود: «خود را درست کن، ما به سراغت می‏آییم!» 🔸 ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نِقاب دیدار ما از آن حضرت است! 📚 در محضر بهجت، ج۳، ص۲۵۷ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴گریه، اسلحه مومن است🏴 👈 با اشک چشم، هوای نفس خود را نابود می‌کنیم 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte علیه السلام
❓سوال: اسلام داشتن و شیعه بودن خودش یک روزی است؟ ✅ پاسخ حفظه الله: 🌼 بله. ایمان و معنویت. همه این ها. هم نعمت های ظاهری، هم باطنی و هم معنوی. خدا ظرفیت فرد و مصلحت فرد را می داند. با آن علم جامع و کامل و شامل الهی. خدا خبر دارد. می بیند این به صلاحش نیست. از نظر مالی خیلی برخوردار باشد. ظرفیت ندارد. دینش صدمه می بیند. ایمانش صدمه می بیند. یکی دیگر می بینید به گونه ای است که اگر نداشته باشد اصلا از دین فاصله می گیرد. این مصلحت ها را خدا می داند. خدا با توجه به آنچه که به صلاح بنده است، ظرفیتی که دارد، در رابطه به آن نعمت های ظاهری و باطنی، مقدراتی برایش قرار داده است و این مقدرات به او می رسد . 🔹 ما نباید همه اش مشغول دغدغه ها و فکر و خیالهای مادی باشیم، هم چنان که از دعاها استفاده می کنیم؛ مطلوب نیست ولا تَجعَلِ الدُّنيا أكبَرَ هَمِّنا ، ولا مَبلَغَ عِلمِنا اینجوری نباشد که بزرگ ترین همت ما دنیا باشد و مبلغ، یعنی محل بلوغ و نهایت علم ما هم دنیا باشد. این پسندیده نیست اما اینکه به اندازه و به مقدار حاجت، ما فکر و خیال دنیایی داشته باشیم و سعی و تلاش کنیم در این زمینه ها؛ این نه تنها ایراد ندارد بلکه تا یک مقداری اصلا وظیفه ماست. باید نفقه خودمان و افرادی که تحت تکفل ما هستند را تامین کنیم. این اصلا واجب شرعی است. این اندازه پسندیده است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/13 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 رحمه الله در را بزن، آخرش کسی در را باز می کند 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
📚بروید مطالعه کنید ... حفظه الله: 🌼بروید مطالعه کنید زندگی نامه کسانی که از نظر علمی و دانشی و هم چنین امور معنوی، جامعه بشری را جلوبردند، می بینید این ها ساده زندگی کرده اند. این صحبتی که می کنم فقط مربوط به مسلمان ها و متدینین نیست. حتی در جوامع غیر دینی. 🍀 اگر کسی بخواهد واقعا یک محتوا و محصول ارزشمندی را به جامعه عرضه کند، باید هزینه کند. باید سختی بکشد. خیلی از اوقات، مخترعان، مکتشفان، علما را می بینید که اصلا جامعه آن ها را به رسمیت نمی شناختند. همراهی نمی کردند. حتی از زندگی خودشان خرج کردند برای اینکه محصول خودشان را به تولید محصول نمونه ای برسانند تا نظرها را جلب کنند. سختی کشیدند. تا سختی کشیده نشود علم و دانش بشر پیشرفت نمی کند. 🌸 بدانیم که اگر ما آمده ایم در عرصه علمی، فرهنگی، دینی، معرفتی، می خواهیم خدمتی را ارائه کنیم، در درجه اول خودمان را باید به یک جایی برسانیم. پس فرهنگ قناعت یک فرهنگ ضروری برای ما می شود. اجتناب از تجمل برای ما یک امر ضروری است. طبیعتا نباید خودمان را در مسائل دنیایی، با اهل دنیا مقایسه کنیم. با کسانی که خیلی برخوردارند و خیلی خرج می کنند. نباید چشم و هم چشمی داشته باشیم. این یک مطلب مهم. طبیعتا وقتی ازدواج می کنیم باید مواظب باشیم شریک زندگی ای انتخاب کنیم که اهل این روحیات و رویکردها باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/13 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🔸 دعای هر روز ماه صفر
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند دقيقه، تامل... حفظه الله 📌بهت نياز دارم ▪️زمان : ۶ دقيقه 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
📌هر چه رشد علمی ما به تاخیر بیافتد... حفظه الله: 🌸عزیزان حتی اگر می خواهیم از نظر مالی یک تدبیر عقلایی به خرج داده باشیم خودمان را از نظر علمی بکشیم بالا. هر چه این رشد علمی ما به تاخیر بیافتد، مشکلات ما دیرتر حل می شود. پس اولویت را در آن رشد علمی قرار بدهیم. اصلا فضا عوض بشود. فرصت هایی در اختیار ما قرار می گیرد که بتوانیم زندگی خود را به خوبی تدبیر کنیم. هر چه در این مراحل پایین بمانیم، مشکلات معیشتی ما دیرتر حل می شود و هر چه خودمان را زودتر بکشیم بالا، مشکلات معیشتی ما بهتر، زودتر و راحت تر حل می شود. پس اگر کسی می خواهد مشکلات معیشتی اش را تدبیر کند یک تدبیر عقلایی، باید زودتر.. 📚الان جوان هایی که می روند در دانشگاه، سعی می کنند تمرکز کنند در رشد علمی در اینکه دوره شان را زودتر به پایان برسانند که بتوانند بروند مسائل گوناگون زندگی از جمله مسائل معیشتی را حل کنند. اگر قرار باشد یک دانشجویی – حوزه که به جای خود، حتی یک دانشجو – هی برود سپری کردن این دوره را به تاخیر بیاندازد و سعی کند جاهای مختلف برای خودش یک کار پاره وقتی را گیر بیاورد، می بینید این دوره دیرتر طی می شود و آن مشکلات معیشتی اش هم دیرتر حل می شود. 🔹پس تا جایی که می توانیم مخصوصا عزیزانی که هنوز ازدواج نکرده اند، کمربند همت را محکم تر ببندند و تا جایی که می توانند بهتر درس بخوانند و بهتر رشد کنند. که در یک مدت زمان مناسب تری، بستر تدبیر معیشتی فراهم بشود. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/13 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله 🔹مگر می شود ما خدا را بخواهیم و او ما را رها کند و به خود راهنمایی نکند؟ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔘«امام محمدباقر(علیه‌السلام)»: اَكثِر ذِكْرَ المَوتِ فَإِنَّهُ لَم یُكثرْ انسانٌ ذِكرَ المَوتِ اِلاّ زَهِدَ فی‌الدّنیا. ▪️زیاد به یاد مردن باش، کسی که زیاد به یاد مردن باشد مسلّماً از دنیا قطع علاقه خواهد کرد. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
سوال: یک نفر هست رزق معنوی اش زیاد می شود و رزق مادی اش کم می شود. یا برعکس. این رزق ها طوری هستند که روی همدیگر اثر بگذارند و کم و زیاد شوند؟ ✅ پاسخ حفظه الله: 🌸 هر انسانی در زمینه معرفتی، یک مصلحت و ظرفیتی دارد و خداوند هم برایش یک روزی ای مقدر کرده است. طبیعتا اگر بخواهد این روزی معرفتی را به دست بیاورد، باید در زمینه مادی هم مانند دیگران زندگی نکند. این طبیعی است.این رزق ها در همدیگر می تواند اثر داشته باشد. اگر فرض کنید طول عمر را برایش در نظر بگیریم، می تواند روی برخورداری مادی اش اثر بگذارد. یک موقع عمرش کوتاه تر می شود، برخورداری مادی اش بیشتر می شود. بهره های معرفتی اش بیشتر می شود می تواند در نعمت های ظاهری اش اثر می گذارد و به نظر می رسد که اثر می گذارد. ☘️اگر بخواهیم ادامه بدهیم، باید این جمله پایانی فرمایش رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را در اینجا توجه کنیم وَ مَنْ أُعْطِیَ خَیْراً فَإِنَّ اللَّهَ أَعْطَاهُ، وَ مَنْ وُقِیَ شَرّاً فَإِنَّ اللَّهَ وَقَاهُ، این یعنی توحید افعالی. هر خیری از خداست. و هر دفع شری از خداست. همه چیز را از خدا ببین. چقدر به انسان آرامش می دهد. یک آرامش واقعی. هر خیری که در عالم مشاهده می کنیم، به ما می رسد و هم چنین به دیگران، این از جانب خداست. این را از جانب خدا بدانیم. و هر شری که دفع می شود چه از خودمان چه از دیگران، این از جانب خدا دفع شده است. طبیعتا همانجور که عرض کردم، این توحید افعالی است. ببینید پیامبر اسلام با توجه به توحید افعالی دارند ابوذر را تربیت می کنند. این می شود اخلاق توحیدی که با توحید و معارف توحیدی فرد را متحول کنیم و تربیتش کنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/13 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند دقيقه، تامل.. حفظه الله 📌پس من کس و کار ندارم؟ ▪️زمان : ۱۷ دقيقه 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 رحمه الله در را بزن، آخرش کسی در را باز می کند 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
❓ سوال: غایت توحید افعالی، نفی اسباب است؟ ✅ پاسخ حفظه الله: 🌺نه. غایتش این است که متوجه بشویم که مسبب الاسباب خداست. حتی سببیت اسباب را هم از خدا می بینیم. توحید افعالی به این معنا نیست که اسباب یکدفعه ای منهدم و محو بشود. سرجای خودش است. 🌸خدا رحمت کند حضرت علامه طباطبایی را که می فرمایند با توحید و با رسیدن به توحید، چیزی در خارج عوض نمی شود. یعنی اسباب عوض نمی شوند. در نگاه ما استقلال دادن به اسباب، محو می شود. نه اینکه وجود اسباب منتفی بشود. اسباب هست و می فهمیم که سببیت اسباب هم از خداست. 🍃 خداست که این اسباب را اسباب کرده است. هر چه اسباب دارند از خدا دارند از خودشان ندارند. پس خداوند برای آنکه آن مسبب را محقق کند، این اسباب را قرار داده است. خدا همه کاره است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/13 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله