eitaa logo
حکمت (یادداشت ها، برنامه ها و آثار)
232 دنبال‌کننده
39 عکس
6 ویدیو
22 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نمای اجتماعی اربعین عبدالله صلواتی جامعه خبری الف ۱۴۰۲/۵/۲۴ https://www.alef.ir/news/4020615001.html https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت شانزدهم: آزادگی 🟣رهایی نحوه ای از هستی است؛ هستی ای که خویش را از بند قید و تاریکی رهانیده و بسوی اطلاق و اشراق در حرکت است. 🔵آزادگی همان هستی امتدادیافته است که خویش را به بیرون از خود و منافعش گسترش داده و تمام قد برای «دیگری» است. به دیگرسخن، منطق ترجیح او همواره «دیگری» است. تو گویی خودی نمی بیند تا خود را بر دیگری ترجیح دهد. 🟢منطق ترجیح آزادگی، در اتمسفر بیکران شکل می گیرد؛ بیکرانی که جلوه های باشکوهش، خواب و خوراک و زندگی روزمره اش را تحت الشعاع قرار داده و او از سر عشق، حیات و مماتش را با بیکران تنظیم می کند. 🟠آزادگان ایران اسلامی، سالها اسارت و دربند بودن را به عشق بیکران و برای دیگری، یعنی وطن تحمل کردند و هنوز از درد و جراحات و یادآوری تالمات و محرومیتهای دوران اسارت رنج می برند. آنها در دل این اسارت، سالها آزادگی و اطلاق و رهاشدگی از تعینات وجودی را عمیقاً تجربه کرده اند. 🔴اساسا شرط آزاده شدن به اسم و عرف آزاده بودن در اصل است و آزادگان ما آزادگی را «پیش» و «در» اسارت تجربه کردند یعنی پیش از آنکه آزادی یابند آزاده بودند. 🟤آزادگی یک فعل وجودی است نه اسم. آزادگی نقطه کانونی که آغاز و پایان زمانی داشته باشد نیست اصلا آزادگی بازه زمانی ندارد. آزادگی سوار بر زمان و همراه با آن شکل می گیرد و فربه می شود و البته باید حراست و تقویت شود. 🟡فعل وجودی آزادگی، بهشت را رقم می زند. چون بهشت جای تجربه اطلاق و اشراق است و آزاده کسی است که به معنای دقیق کلمه بهشت سرریزشده را تجربه می کند و در آن با بیکران، عاشقانه زیست می کند. بهشت سرریزشده در این جهان، بهشتی است که مجوز ورود به بهشت موعود را رقم می زند. 🟣آزاده اما بهشت برایش موضوعیت ندارد او خدای بهشت را می بیند و مدام به چهره او نظر دارد و خیر و ایثار به یک معنا، تراوش و بازتابی از هم افقی آزاده با وجه بیکران است و حکایت این هم افقی از سوی ما و اهتمام به فضیلت قدردانی از ناحیه ما و مشق آزادگی از روی دست آنها، تقرب به بهشت سرریزشده و بیکران را به ارمغان می آورد. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) بیست و ششم مرداد ۱۴۰۳ سالروز ورود آزادگان سرافراز به ایران https://eitaa.com/salavati_hekmatha
🔸پیش نشست نخستین همایش بین المللی تربیت در زیست بوم جدید با تاکید بر هویت و امید 🔹Pre-meeting of the First International Conference on Education in the New EcosystemWith Emphasis on Identity and Hope 🕓زمان؛ دوشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۶ الی ۱۹ 🕤 Monday, August 19, 2024; 8:30,11:30، New york; 5:30,8:30، California 🔻گواهی حضور منوط به ثبت نام و حضور در جلسه می باشد. ▪️لینک ثبت نام: https://events.sru.ac.ir/fa/workshop.php?id=79 ▫️لینک حضور: https://www.skyroom.online/ch/11573801gh/hamayesh--tarbiat--dar-zist-bome-jadid 📌 تارنمای اطلاع رسانی همایش: 🌐 https://2ncene.sru.ac.ir/fa ☎️ تماس با ما: 1⃣ دبیرخانه علمی: ۰۲۱۲۲۹۷۰۰۶۰ داخلی: ۲۵۹۸ و ۲۴۲۵ 2⃣دبیرخانه اجرائی: ۰۲۱۵۵۰۶۷۷۹۹ و ۰۲۱۵۵۰۶۸۸۱۶
💢امکان این سینا برای انسان معاصر عبدالله صلواتی سمینار بزرگداشت حکیم شیخ الرئیس ابوعلی سینا اصفهان یکم شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۸ تا ۱۲ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢امکان این سینا برای انسان معاصر قسمت نخست عبدالله صلواتی اصفهان، سمینار بزرگداشت ابن سینا 🟣ابن سینا دروازه ورود به حکمت اشراق و حکمت متعالیه است. در عین حال او فیلسوف مستقل است و با آمدن سهروردی و ملاصدرا هنوز زنده و اثرگذار است و حرفها برای شنیدن و امکانات برای استنباط دارد. 🔵ملاصدرا در عین حالی که منتقد سرسخت این سیناست بشدت از او متأثر است و بسیار هوشمندانه امکانات ابن سینا را با شاقول نگرش وجودی به استخدام میگیرد برای طراحی نظامی نو. 🟢برخی می گویند «ابن سینا در روش فلسفی خویش اهل احتیاط بوده و از تعبیر «لعل» در بیان فلسفی خویش به کار میبرد اما ملاصدرا چنین نبود.» اما واقع امر سویه دیگری دارد. با این توضیح که راهبرد هر دو فیلسوف یعنی این سینا و ملاصدرا انعطاف پذیری و گشودگی به حقایق و دیگری بود اما تاکتیک آنها متفاوت است ابن سینا از«لعل» در زمان تردید بهره میبرد و با این کار گشودگی اش را حفظ میکرد و ملاصدرا با گزارش خطای فلسفی اش از گشودگی خویش خبر می داد. 🟡در فلسفه ابن سینا راهبردهای قدرتمندی برای سیاستگذاری و مدیریت و حاکمیت وجود دارد و توان کشف و تشخیص پیشفرض های انسان شناختی بویژه یکسان انگاری انسانها و نادیده گرفتن تفاوت‌ها و فروکاست امکانات آدمی را داراست و در گام بعد امکان ویرایش این پیش‌فرض‌ها و طراحی پیشفرض های اثربخش نیز در این فلسفه وجود دارد. 🟣 تشخیص حماقت در حوزه فردی و سازمانی یکی از کارویژه های فلسفی است و فلسفه ابن سینا هم این ظرفیت را داراست. در مجموع می توان گفت این امکان را فلسفه سینوی داراست که بر پایه آن، جهانی انسانی تر و معنوی تر بسازیم. دوم شهریور ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢گشودگی به جهان؛ میراث ابن‌سینا برای انسان امروز عبدالله صلواتی گزارش خبرگزاری بین المللی ایکنا از سخنرانی با موضوع امکان این سینا برای انسان معاصر در سمینار بزرگداشت ابن سینا در اصفهان https://iqna.ir/fa/news/4233171 ❇️ایران فرهنگی ریشه در فلسفه و حکمت دارد و آنچه ما از سیاستگذار انتظار داریم، این است که به ریشه خود توجه کند که یکی از این ریشه‌ها، ابن‌سیناست. https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢عالَم فیلسوف گاهی جزء نانوشته‎ها و نااندیشیده‏‌هاست عبدالله صلواتی خبرگزاری مهر ۹۷/۳/۵ https://www.mehrnews.com/news/4306327/ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢امکان ابن سینا برای انسان معاصر (قسمت دوم) عبدالله صلواتی 🟣میراث فلسفی ابن سینا همانطور که برای آکادمی‌ها ظرفیت قدرتمندی برای اندیشیدن فراهم می‌کند برای امروز ما هم سخن‌ها دارد. این میراث برای سیاست‌گذاران ما، برای مدیران ما، برای برنامه ریزان ما، و برای زندگی کنونی ما حرف‌های جدی برای گفتن دارد. 🟡میراث فکری ابن سینا برای خروج از وضعیت کاریکاتوری زمانه و آدمی، برای تعمیق معنای زندگی، برای زیست اخلاقی تمام قد، برای گفت و گوهای میان فرهنگی، و برای ایران فرهنگی امکانات بسیاری دارد. 🟠ابن سینا برای انسان معاصر و برای ایرانی مهم است به دلیل امکاناتی چون ویرایش ذهن، تصحیح رویکردها، ترمیم سیاست‌گذاری‌ها، رهایی از تمامیت‌خواهی‌ها، الگویی برای توانمندی، نجات از «تقلیل‌های مهلک معرفت‌شناختی،انسان‌شناختی‌، و الهیاتی»، و خلق آینده‌ای روشن. 🟢شاید انگاره‌هایی که از فلسفه و از میراث فکری فلسفی بطور عام و از ابن سینا بطورخاص داریم سبب شده فلسفه را در گذشته فریز کنیم و هرازگاهی کالاهای فلسفی را به مثابة زیرخاکی، در موزة آکادمی، ویترین و عرضه کنیم. 🔵 اکنون باید عینک‌های انگاره‌‌های ترک‌خورده را زمین گذاشت و چشم‌ها را شست و جور دیگری به ابن سینا نگریست و او را در زمان زنده کرد و تپش نبض زمان را در حکمت سینوی به‌وضوح شنید. https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت هفدهم: دانش 🔵دانش به نوعی انباشت منسجم مجاهدت های عقلانی و معنوی و تجربی بشر است. تجربه، آزمایش، مشاهده، استدلال، شهود، تحلیل، ترکیب، توصیف، و تبیین همگی دست به دست هم می دهند تا به نظریه، نظام، حکم و نتیجه برسیم. 🟣 تعبیری علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) دارد با این مضمون «جهان علم انباشته است» و عالِم با نسبت درستی که با عالَم برقرار می کند به نماهایی از حقایق دست می یابد و به مدد قوه متصرفه، دست به تجزیه و ترکیب و محاکات و انگاره سازی می زند تا بهتر پدیده ها را فهم کند و حجاب از مجهولات بردارد و آنها را به سرای ناب معلومات فراخواند و نماها و اسرار و دلالت‌های باطنی پدیدها را دریابد. 🟢دانش به نوعی حرکت از ظاهر خویش به باطن است و التفات به قوا و ادراکات باطنی و در پی این حرکت، حرکت از ظاهر عالَم به باطن عالَم محقق می شود و دانش محصول این دو حرکت و باطنی شدن و عمق یافتن آدمی است. 🟡باطن عالَم موضع سکینه و وقار و وحدت و وجود ناب است و «بهشت سرریزشده» در جهان تجلی همان وجود ناب است که در شکل آرامش و وقار رخ می نماید و اشتغال به کثرات و تعینات از آن حیث که حجاب اند نه از آن جهت که آیه و نمای حق هستند ما را به ظاهر هستی در جایی دور از بهشت سکنا می دهند. 🔵پس دانش به یک معنا بهشت است چنان که در روایت از امام علی علیه السلام آمده: «مَجلِسُ العِلمِ رَوضَةُ الجَنَّةِ». ذهنی که با نسیه انگاری بهشت خو گرفته روایت بالا را تاویل می کند و اجازه نمی دهد ظهور روایت فهم شود و روایت بالا را اینطور می فهمد: پاداش جلسات علمی، بهشت است یا نتیجه مجلس علم، بهشت است یا با شرکت در جلسات دانشی بعد از مرگ به بهشت می رویم. همه اینها درست است اما اگر پدیدارشناسانه سراغ روایت رویم و تعصبات و تمنیات و پیش‌فرض‌ها را اپوخه کنیم دانش و مجلس دانش را خود بهشت درمی یابیم؛ به تعبیر نگارنده: «بهشتی سرریزشده». 🟣از سوی دیگر، سروکار داشتن با عالَم از آن جهت که دفتر و صنع الهی است سرو کار داشتن با بهشت است. به تعبیر علامه حسن زاده آملی(ره): «سراسر صنع دلدارم بهشت است» و دانش مقدمات ورود به باطن و اسرار هستی را فراهم می کند و وقتی هستی را صنع الهی بدانیم مطالعه هستی می شود مطالعه بهشت و گام زدن در باغ های بهشت. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) بیستم شهریور ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
❇️میلاد با سعادت پیامبر رحمت حضرت رسول (ص) و ولادت با برکت امام جعفر صادق(ع) مبارک❇️ امام صادق (عليه‌السلام): «ما قَضى مُسلِمٌ لِمُسلِمٍ حاجَةً إلاّ ناداهُ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالى: عَلَيَّ ثَوابُكَ، ولا أرضى لَكَ بِدونِ الجَنَّةِ:هيچ مسلمانى حاجت مسلمانى را روا نمى‌كند، مگر آن كه خداوند ـ تبارك و تعالى ـ او را ندا دهد: «ثواب تو بر عهده من است و براى تو، به [چيزى]جز بهشت، راضى نمى‌شوم». الكافي : ج ۲ ص ۱۹۴ ح ۷ ، دانشنامه قرآن و حديث جلد ۱۸ ، ص : ۴۶۰ منبع: حدیث نت
💢پدیدارشناسی بهشت قسمت هجدهم: بهشتِ جست و جوگر 🔵انسانی که از ساحت بشری فراروی کرده و آهنگ آدمیت می کند عشق به بهشت در او شعله ور می شود. شعله ای که قرار را از او می رباید و دلش را گم می کند در هیاهوی جذبه و زیبایی و شکوه. 🟢شکوهی که زبان در وصفش توان سخن ندارد مگر آنکه به خدای بهشت متوسل شود و از او بخواهد به مددش واژه ها را بر زبانش جاری سازد تا با او و به زبان او از تجربه لحظه ناب شکوه سخن گوید. 🟣پیامبر رحمت (ص) فرموده است: «هر امری راهی دارد و راه بهشت، دانش است» (میزان الحکمه/حدیث ۱۳۹۰۲) و می فرماید: «هرکه برای آموختن دانش بیرون رود، دری به سوی بهشت به رویش گشوده می شود». (میزان الحکمه/ حدیث ۱۳۹۰۳) در نگاهی می توان گفت مراد از این بهشت، بهشتِ این جهانی نیست، بلکه بهشتی است که در آینده نصیب طالب علم می شود.. 🟠اما از منظری پدیدارشناسانه می توان گفت این بهشت نقد است. زیرا به تعبیر قرآن کریم جزا وفق عمل است: «جَزَاءً وِفَاقًا» (نبا/۲۶) به تعبیر علامه حسن زاده آملی، جزا عین عمل است نه جدای از آن. بنابراین دانش کلید بهشت سرریزشده است. 🔵در روایت دیگری آمده: «هرکه در جست و جوی دانش باشد بهشت در جست و جوی او برمی آید» (میزان الحکمه/ حدیث ۱۳۹۰۴). از منظر پدیدارشناسانه، اهتمام به دانش، ورود به ساحتی شگفت انگیز است؛ ساحتی که برای بهشت هم جذاب است و دوست دارد آدمی را در این ساحت دیدار کند. 🟢به عبارتی، دانش، ویژگی «روی آوردندگی» بهشت را فعال می کند و بهشت می شود طالب و دانش جو می شود مطلوب. در این حالت بهشت دوست دارد در پی طالب دانش بدود و خویش را به آدم عالم برساند همان طور که دیگران دوست دارند به سوی بهشت حرکت کنند و بهشتی شوند. 🟣 نزد طیفی که بهشت شیدای آنهاست بهشت، حجاب و رهزن بهشت آفرین نیست.به دیگرسخن، دانش، حجاب نورانی و ظلمانی را کنار می زند تا هیچ چیز حجاب راه حقیقت نشود. البته اگر دانش زمانی خاصیت حجاب زدایی اش را از دست دهد خود می تواند به حجاب اکبر تبدیل شود. به نظر می رسد بهشت عاشق این خاصیتِ حجاب زدایی دانش و دلالتش به حق و حقیقت است و بنابر اتحاد علم و عالم و معلوم، بهشت عاشق انسانِ عالم است. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) یکم مهر ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
برنامه تلویزیونی پیامبر اکرم (ص) از نگاه غربیان (پیامبر اکرم از نگاه کارل ارنست-قسمت اول) نگارش متن: عبدالله صلواتی تهیه کننده: محمد رحیمی گویندگان: آقای سعید مظفری و خانم الیزا اورامی کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه 4 بازپخش سوم مهر ۱۴۰۱ https://telewebion.com/episode/0x2995a61 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
عالم چهار فصلست فصلی خلاف فصلی با جنگ چار دشمن هرگز قرار ماند پیش آ بهار خوبی تو اصل فصل‌هایی تا فصل‌ها بسوزد جمله بهار ماند دیوان شمس https://eitaa.com/salavati_hekmatha
طرح واره صدرایی.pdf
372.2K
طرح وارة صدرایی برای علوم انسانی در زمینه و زمانة اسلامی عبدالله صلواتی در زمینه و زمانه علوم انسانی و علوم اجتماعی کنونی، جهان به بخش کوچکی، یعنی دنیا فروکاست شد و انسان با همة پیچیدگی اش به تن و روان تقلیل یافت. اما بنابر زمانة آخرین پیامبر بر این باور است که: زمینه کنونی علوم باید مطابق این زمانه دگردیسی یابد و بجای غوطه ور شدن در برساخت ها و زندانی شدن در ذهن (زمینه معرفت شناسی کنونی) و بجای تقلیل انسانی به آدمک های ابژه شده (زمینه انسان شناسی کنونی) باید به نظم جدیدی اندیشید که در آن، برساخت های اجتماعی، نه شریعت را می بلعد و نه عدالت را زیر چرخ دندنه هایش له می کند. نگارنده بر این باور است که شبکة معرفتی صدرایی با طرح، رهیافت، اهداف، روش، و مسائلی که دارد می تواند بدون آنکه تجربیات بشری را نادیده بگیرد، زمینه ای را فراهم کند تا هم نظریه های نوینی در علوم انسانی و علوم اجتماعی شکل گیرد و هم نظریه های شکل گرفته در علوم انسانی و اجتماعی رایج، سیرتی بومی و الهی بیابند .https://eitaa.com/salavati_hekmatha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔲 انا لله و انا الیه راجعون شهادت سید مکتب مقاومت تسلیت ▪️ وای از غمی که تازه شود با غمی دگر       مرهم نداشت سود، که داغی اثر نکرد
💢پدیدارشناسی بهشت قسمت نوزدهم. شهید (ویژه شهادت سید و حکیم مکتب مقاومت) 🟣زمانی که از ظاهر هستی به باطن سفر می کنی تمام معادلات بهم می ریزد در هیچ معادله ای شما به عنوان مهاجر و مسافر ملکوت حضور نداری، بلکه آنچه در معادلات هست خداست و اسمای او و «دیگری» آیینه خداست. 🟢وقتی اسرار ملکوت را به نظاره می نشینی و با حقیقت پیمان می بندی بدون آنکه اهل حساب و کتاب باشی و شماره کنی یکسره خویش را وقف «حق» میکنی. همه شیدای تو می شوند بهشت هم در پی توست اما تو نه «دیگری» می بینی نه شیدایی آنها و نه بهشت می بینی و نه دوستداری بهشت. آنچه هست بهشت آفرین است که همه چیزت را از تو گرفته تا شایسته میقات و دیدار شوی. 🔵به یک معنا این مسافر خویش را به خدا میسپارد و او را وکیل خویش می گیرد. پس او جانش را به خدا می دهد و خدا هم خریدار او می شود (توبه/۱۱۱) اما او چون یکسره محو چهره دل آرای حق است نه خویش را می بیند و نه جانسپاری اش و نه سرسپردگی اش. 🟢این مسافر محو رخسار حق است و این رخسار همان بهشت است. به قول سعدی: «بهشت است این که من دیدم نه رخسار» و او به مدد این توجه وجودی خود یکسره بهشت می شود به حکم اتحاد ناظر و منظور و نظر. 🔵به تعبیر روایت شهید نظر می کند در وجه الله: «أن ینظر فی وجه اللَّه» مسافرت مردان خدا از این دست است کوله بارشان تعین هستی است و گامهایشان در زمین حق و سرشان سرسپرده حقیقت و در نگاهشان پیروزی از آن خدا: «تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ، عَضَّ عَلَى نَاجِذِكَ، أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ، تِدْ فِي الْأَرْضِ قَدَمَكَ، ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَى الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَكَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ» (نهج البلاغه/خطبه۱۱). 🟣شهید سرش را به عاریه به خدا می دهد تا حیات به دست آورد. حیاتی اصیل و جاودان. آنها نزد خدا روزی می خورند (آل عمران/۱۶۹). تار و پود این حیات اصیل و روزی عبارت است از رحمت و حکمت و مغفرت و رضوان؛ تار و پودی که دقیقا بهشت مشتاق آن است. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) هفتم مهر ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی تربیت با تاکید بر هویت و امید گفت و گو با دکتر عبدالله صلواتی فیلم و متن گفت و گو👇 https://medu.gov.ir/fa/node/224368 سایت وزارت آموزش و پرورش 23مهر1403 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
در گفت و گو با عبدالله صلواتی مطرح شد: 💢دومین همایش ملی و اولین همایش بین المللی تربیت در زیست بوم جدید با تاکید بر هویت و امید در ۳ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عبداله صلواتی دبیر علمی همایش در این زمینه افزود: در این همایش به دنبال این هستیم که با استفاده از امکانات بتوانیم جریان‌سازی تربیتی را در کل کشور ایجاد کنیم و در نظر داریم یک سری از امکانات خاموش و تعدادی از بحث‌های غیرفعال و یک سری از ظرفیت‌های موجود در کل کشور را از این طریق فعال کنیم. وی افزود: مسئولیت‌های جمعی این را می‌گوید که نهادهای مختلف در رابطه با مسئله تربیت و مسئله آموزش و پرورش مسئول هستند؛یکی از تقلیل‌ها و مغالطات که ممکن هست در امر تعليم و تربيت رخ بدهد این هست که ما آن را ارجاع می‌دهیم صرفا به وزارت آموزش و پرورش، بله آموزش و پرورش مسئولیت مستقیم در رابطه با آموزش و تربیت دارد و این بدان معنا نیست که دیگر وزارتخانه‌های مسئولیتی در این رابطه ندارند. به نظر می‌رسد برخی از مدیران چون این ذهنیت را دارند نمی‌توانند در مسئله تربیت و آموزش به وزارت آموزش و پرورش کمک کنند به هر روی ما این همایش تربیت در زیست بوم جدید را بنیاد نهادیم تا بتوانیم بر اساس آن ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و ادارات کل آموزش و پرورش سراسرکشور و وزارتخانه‌های دیگر را برای مسئله تربیت فعال کنیم. https://medu.gov.ir/fa/node/224368
💢پدیدارشناسی بهشت قسمت بیستم. مقاومت (ویژه شهادت یحیی سنوار سردار مقاومت) 🟣آرامش و وقار و شکوه در موقعیت مرزی دفاع مقدس و گاه شهادت، پیامی است که سنوار به جهان مخابره کرد و فلسطین، سنوار خواهد شد تا بنیاد از خانه رژیم کودک کش برکند. 🔵تو گویی تمام فضایل معرفتی و اخلاقی در زمان شهادت سنوار وجود جمعی یافت تا برای آینده فلسطین و آینده مقاومت چراغ راه باشد و سوختی باشد برای ویرانی رژیمی که ترور و نسل کشی را در دستور کار خود قرار داد. 🟢فقط کسی می تواند این چنین اسوه باشد و این چنین بدرخشد که بهشت را زیست کرده باشد و به اصل بهشت، یعنی انسان کامل در دو مظهر نبی و امامش نزدیک شده باشد و داستان کربلا را بارها در زندگی اش مرور کرده و آن در هسته قدرت وجودش جای داده باشد. از سنوار نقل است: «صلح و مذاکره در کار نیست یا پیروز می شویم یا کربلا رخ می دهد والسلام» 🟠مطلبی درباره مرگ منسوب به امام علی علیه السلام است و یحیی سنوار آن را در سرالسر خویش نهادینه کرد و با آن زندگی کرد: «دو روز در زندگی انسان هست، روزی که در آن مرگ سرنوشت تو نیست، و روزی که مرگ سرنوشت تو ست». 🟤و او نه از روز اولش ترسید و نه روز دوم. از روز اول نمیترسید چون مرگ سرنوشتش نبود پس کسی نمی توانست به او آسیبی برساند. از روز دوم هم نمیترسید چون اگر تقدیرش بود نمی توانست از آن جلوگیری کند. 🟢یحیی کتاب مقاومت را به قوت گرفت و فصل جدیدی از آن گشود او به جهانیان عملا آموخت که بهشت صرفا با ایمان بدون استقامت به دست نمی آید و اینکه الله را خدا قرار دهی نه دنیا را هنوز با بهشت فاصله داری. 🔵بعد این انتخاب بزرگ، باید استقامت بورزی تا بهشت عاری از حزن و خوف و بهشت همراهی با فرشتگان سرریز شود و این بهشت سرریز شده مقدمه بشارت بهشت موعود را رقم زند: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» (فصلت/۳۰) 🟣مقاومت، یکی از عوامل قدرتمند زیست بهشتی است. آنان که شهادت، مقاومت، ایثار و فضایل را در همین دنیا زیست نکردند طبیعی است که نه بهشتی در زندگی شان سرریز شده و نه بهشتی با خود دارند که به سرای دیگر حمل کنند. برای عاشقانه زیستن باید بهشت را همچون «دیگریِ» لویناس با خود حمل کنی تا وقارت چون سنوار طوفانی شود در برهم زدن جریان ظلم و تمامیت خواهی و استبداد. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) بیست و هشتم مهر ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هویت به مثابه حقیقت استاد اسدالله رحمان زاده مدرس کالج کانتراکاستای آمریکا سوم آبان 1403 نخستین همایش بین المللی و دومین همایش ملی تربیت در زیست بوم جدید با تاکید بر هویت و امید فایل صوتی https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢عبدالله صلواتی در نخستین همایش بین المللی و دومین همایش ملی تربیت در زیست بوم جدید گفت بنیاد این همایش بر هویت و امید پایه‌ریزی شد. دو مولفه‌ای که برای ادامه حیات و دستیابی به حیات طیبه ضرورت راهبردی است. 🟢دنیای امروز دنیای پیشرفت در تکنولوژی و فناوری ولی دنیای پسرفت در روابط انسانی و انسانیت است. ما امروز شاهد نهایت جنایت‌ها در غزه و لبنان هستیم.  🟣این همایش امروز تمام نمی‌شود بلکه کمیته کاربست دستاوردهای همایش تشکیل خواهد شد و با هم‌اندیشی مولفان مقالات منتخب، یافته‌ها و راهکارهای عملیاتی پژوهش‌ها، عملیاتی خواهند شد. 🟡در همایش تربیت در زیست‌بوم جدید از ۲۰ مولف پژوهش‌های برتر تربیتی تقدیر شد. خبرگزاری پانا سوم آبان 1403 https://www.pana.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-52/1512301-%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D9%88%D9%85-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%88%D9%84%D9%81-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%AA%D9%82%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF https://eitaa.com/salavati_hekmatha
🔴 اختتامیه همایش تربیت در زیست بوم جدید برگزار شد. 🔹به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، مراسم اختتامیه اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی تربیت در زیست‌بوم جدید (با تاکید بر هویت و امید) عصر روز پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، دکتر مجتبی قربانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، و دکتر عبدالله صلواتی، دبیر علمی همایش، در مدرسه دارالفنون برگزار شد. 🔹 مشاهده متن کامل خبر در سایت دانشگاه: https://www.sru.ac.ir/?p=135915 @sruinfo
💢خیال به مثابة ساحت وجودی و فضای مجازی عبدالله صلواتی 🔸شانزدهمین پیش نشست علمی همایش تنظیم‌گری فضای مجازی 🔰 مرکز مطالعات فضای مجازی و اندیشکده حکمرانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ▪️ عبدالله صلواتی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی ▪️ ابراهیم معظمی گودرزی کارشناس ارشد فرهنگی ✍️ دبیر علمی: عضو هیأت علمی گروه غرب شناسی پژوهشگاه 📅 چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۸:۳۰ 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی(همراه با پرسش و پاسخ): 🌐 skyroom.online/ch/iict/cyber 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/tanzimgari-16 سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel