eitaa logo
صالحین حضرت مریم (س)
114 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
3.1هزار ویدیو
66 فایل
این کانال جهت اجرای برنامه های صالحین حوزه حضرت مریم ناحیه زنجان ایجاد شده است لطفاسرگروه های پایگاهها ی خود را عضو نمایید از این به بعد محتوای بارگزاری شده درکانال مرجع اصلی حلقه ها خواهد بود عملکردحلقه های صالحین با توجه به ارسال گزارش سنجیده خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه شرح دعای چهل وششم صحیفه سجادیه فراز ۲۲و۲۳ لَمْ تَكُنْ أَنَاتُكَ عَجْزاً،وَلَاإِمْهَالُكَ وَهْناً ،وَلَا إِمْسَاكُكَ غَفْلَةً،وَلَاانْتِظَارُكَ مُدَارَاةً،بَلْ لِتَكُونَ حُجَّتُكَ أَبْلَغَ،وَكَرَمُكَ أَكْمَلَ،وَإِحْسَانُكَ أَوْفَى،وَ نِعْمَتُكَ أَتَمَّ،كُلُّ ذَلِكَ كَانَ وَلَمْ تَزَلْ وَهُوَكَائِنٌ وَ لَاتَزَالُ مدارایت از روی ناتوانی ومهلت دادنت ازباب سستی وخودداریت به خاطرغفلت وبه تأخیر انداختنت از روی مدارا وسازش نبود؛بلکه برای این بوده که حجتت رساتر وبزرگواریت کامل‌تر واحسانت فراگیرتر ونعمتت تمام‌تر باشد. تمام اینها بودوهست و می‌باشد و خواهد بود. حُجَّتُكَ أَجَلُّ مِنْ أَنْ تُوصَفَ بِكُلِّهَا،وَمَجْدُكَ أَرْفَعُ مِنْ أَنْ يُحَدَّ بِكُنْهِهِ،وَنِعْمَتُكَ أَكْثَرُمِنْ أَنْ تُحْصَى بِأَسْرِهَا،وَإِحْسَانُكَ أَكْثَرُمِنْ أَنْ تُشْكَرَ عَلَى أَقَلِّهِ حجتت برتر ازآن است که بتوان همۀ آن رابه دایرۀ وصف کشیدوبزرگیت بالاتراز آن است که بتوان به عمق و ژرفای آن رسید ونعمتت بیش ازآن است که به شماره درآید واحسانت افزونتر از آن است که کمترینش سپاس شود. تأخير در عذاب و حكمت مداراى خداوند مهلت دادن وشتاب نكردن خداوند درعذاب بندگانش بردوگونه است؛ اول:تأخير ومهلت دادن عذاب نسبت به مؤمنان: هدف خداوندمتعال دراين تأخير،بيدار شدن بنده مؤمن وپيدا كردن راه‌ هدايت ورستگارى است، درواقع يك نوع تفضل ومهربانى از طرف خداوند مقدرشده تابنده ازخواب غفلت بيرون بيايدو راه توبه پيش بگيرد وبا خداى خود آشتى كند. وبدا به حال كسى كه با اين همه لطف خداوند،بازهم راه اهمال وسستى راپيشه خود ساخته ودنبال بيرون آمدن از شقاوت وبدبختى است،پس نبايد براستدراج و تأخير انداختن خداوند،غرّه شدو ازتوبه غافل ماند. حضرت على(ع)دراين باره مى‌فرمايد: قَدْامْهِلُوا فى‌ طَلَبِ الْمَخْرَجِ وَهُدُواسَبيلَ الْمَنْهَجِ وَعُمِّرُوا مَهَلَ الْمُسْتَعْتِبِ.«1» اينان دردنيا براى بيرون آمدن ازگمراهى مهلت داده شدند،وبه راه روشن هدايت گشتند،و فرصت دراختيارشان قرار گرفت،مانند فرصت دادن به شخصى كه ناراضى را ازخودراضى كند دوم:تأخير در عذاب نسبت به كفار: از آيات و روايات احاديث استفاده مى‌شود كه:مهلت دادن به كفار وعدم شتاب درعذاب آنان در واقع يك نوع مجازات الهى محسوب مى‌شودبه نام مجازات استدراجى،يعنى چنين است كه خداوندگناهكاران را طغيان‌گران جسور و زورمند راطبق يك سنت،فورى و سريع مجازات نمى‌كند،بلكه درهاى نعمت‌ها رابه روى آنها مى‌گشايد. هرچه بيشتر درمسير طغيان گام برداند، نعمت خود رابيشتر مى‌كند،و اين از دو حال خارج نيست،يا اين نعمت‌ها،باعث تنبه و بيداريشان مى‌شود،كه دراين حال برنامه هدايت الهى عملى شده است،ويا اينكه بر غرور وبى‌خبرى آنان مى‌افزايد،كه در اين صورت مجازات ايشان به هنگام رسيدن به آخرين مرحله،دردناك‌تر مى‌شود؛زيرا هنگامى كه غرق انواع ناز ونعمت‌ها مى‌شوند،خداوند همه رامى‌گيرد وطومار زندگانى آنها را درهم مى‌پيچدو اينگونه مجازات بسيار دردناك و سخت‌تر است. خداوندمتعال در اين باره مى‌فرمايد: ﴿فَذَرْنِي وَمَنْ يُكَذِّبُ بِهَٰذَاالْحَدِيثِ ۖ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ﴾«2» پس مرابا كسانى كه اين قرآن را انكارمى‌كنند واگذار،به زودى ما آنان را به تدريج از آنجاكه نمى‌دانند[به سوى عذاب‌]مى‌كشانيم. خداوند دراين آيات به گنهكاران هشدار مى‌دهدكه تأخير دركيفر را دليل برپاكى و درستى خود،ياضعف وناتوانى پروردگارنگيرند و ناز ونعمت‌هايى را كه در آن غرقند،نشانه تقربشان به خداندانند،بلكه اين مقدمه مجازات استدراجى خداونداست كه به آنها مهلت مى‌دهدبالا وبالاتر برونداماسرانجام آنان راچنان برزمين مى‌كوبد كه اثرى از ايشان باقى نماندوتمام هستى وتاريخشان را درهم مى‌پيچد. محمدبن مسلم در روايتى ازامام محمدباقر (ع) چنين سؤال مى‌كند: اخبِرنى‌ عَنِ الْكافِرِالْمَوْتُ خَيْرٌلَهُ أَمِ الْحَياةُ فَقالَ(ع):الْمَوْتُ خَيْرٌلِلْمُؤْمِنِ وَالْكافِرِقُلْتُ: وَلِمَ؟قالَ:لِانَّ اللَّهَ يَقُولُ‌﴿وَمَاعِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرَارِ﴾«3»يَقُولُ:﴿و لَ يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواأَنَّمَانُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌلِأَنْفُسِهِمْ ۚإِنَّمَانُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُواإِثْمًا ۚوَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ﴾«4»«5» خبربده مرا ازاينكه مرگ براى كافربهتر است يا زندگى؟امام(ع)درجواب فرمود:مرگ براى مؤمن وكافر خوب وپسنديده است.گفتم: چرا؟فرمود: براى اينكه خداوندمتعال مى‌فرمايد:«و آنچه نزد خداست،براى نيكوكاران بهتراست ونيز مى‌فرمايد:«وكسانى كه كافر شدندگمان نكنند مهلتى كه به آنان مى‌دهيم به سودشان خواهد بود،جزاين نيست كه مهلتشان مى‌دهيم تابرگناه خودبيفزايند،وبراى آنان عذابى خواركننده است. ادامه👇 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
امام صادق (عليه السلام) درباره تأخير و تعجيل عذاب مى‌فرمايد: اذا ارادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً عَجَّلَ عُقُوْبَتَهُ فِى الدُّنْيا وَ اذا اراد بِعَبْدٍ سُوءاً امْسَكَ عَلَيْهِ ذُنُوبَهُ حَتَّى يُوافِىَ بِها يَوْمَ الْقِيامَةِ.«6» هر گاه خداوند خير بنده‌اى را بخواهد، در دنيا به مجازات او شتاب مى‌ورزد و هر گاه شرّ بنده‌اى را بخواهد، گناهانش را براى او نگاه مى‌دارد تا روز قيامت در برابر آن كيفر كامل ببيند. پس اين اموال و فرزندان در حقيقت، يك نوع عذاب و مجازات براى كفّار مى‌باشد؛ زيرا خداوند مى‌خواهد آنها را در ناز و نعمت فرو برد تا به هنگام گرفتار شدن در چنگال كيفر الهى، تحمّل عذاب بر آنها دردناك‌تر باشد، چون اگر درهاى نعمت به سوى انسان بسته باشد و آمادگى پذيرش ناراحتى‌ها را پيدا كند، مجازات، زياد و دردناك نخواهد بود، امّا اگر كسى را از ميان ناز و نعمت بيرون كشند و به سياه چال زندان وحشتناكى بيفكنند فوق العاده دردناك‌تر خواهد بود، علاوه بر اين‌ فراوانى نعمت، باعث مى‌شود پرده‌هاى غفلت و غرور بر روى چشمان ضخيم‌تر شود، تا آن جا كه راه بازگشت براى آنان غيرممكن گردد و اين همان عذاب استدراجى خداوند است و به تعبير ديگر بدترين نوع گمراهى، آن است كه خداوند انسان را به حال خود واگذارد و در گناه و معصيت به او مهلت دهد. خداوند متعال در قرآن كريم مى‌فرمايد: ﴿أَيَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ‌مِن مَّالٍ وَ بَنِينَ* نُسَارِعُ لَهُمْ فِى الْخَيْرَ تِ بَل لَّا يَشْعُرُونَ﴾«7» آيا گمان مى‌كنند افزونى و گسترشى كه به سبب مال و اولاد به آنان مى‌دهيم،* در حقيقت مى‌خواهيم در عطا كردن خيرات به آنان شتاب ورزيم؟ [چنين نيست‌] بلكه [آنان‌] درك نمى‌كنند [كه ما مى‌خواهيم با افزونى مال و اولاد، در تفرقه، طغيان، گمراهى و تيره‌بختى بيشترى فرو روند.] امير المؤمنين (عليه السلام) نيز نه تنها به كفّار، بلكه به تمامى اقشار جامعه اعم از مؤمن و كافر هشدار مى‌دهد كه مواظب عذاب استدراجى خداوند باشند، مبادا مهلت دادن و تأخير در عذاب باعث بيشتر شدن غفلت انسانى از توبه و بازگشت شود. امام على (عليه السلام) در نهج البلاغه مى‌فرمايد: انَّهُ مَنْ وُسِّعَ عَلَيْهِ فى‌ ذاتِ يَدِهِ فَلَمْ يَرَذلِكَ اسْتِدْراجاً فَقَدْ امِنَ مَخُوفاً.«8» چرا كه به هر كس نعمت وسيع بخشيده شود و آن را مقدمه كيفر تدريجى به حساب نياورد از برنامه ترسناكى، خود را ايمن دانسته. امام صادق (عليه السلام) در تفسير آيه: ﴿وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ﴾«9» و كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، به تدريج ازجايى كه نمى‌دانند [به‌ ورطه سقوط و هلاكت مى‌كشانيم تا عاقبت به عذاب دنيا و آخرت دچار شوند.] مى‌فرمايد: هُوَ الْعَبْدُ يَذْنِبُ الذَّنْبَ فَتُجَدَّدَ لَهُ النِّعْمَةُ مَعَهُ تُلْهيه تِلْكَ النِّعْمَةُ عَنِ الْاسْتِغْفارِ مِنْ ذلِكَ الذَّنْبِ.«10» بنده گنهكارى است كه پس از انجام گناه، خداوند اورا مشمول نعمتى قرار مى‌دهد، ولى او نعمت را به حساب خوبى خودش گذاشته و از استغفار در برابر گناه غافلش مى‌سازد. و نيز در روايتى ديگر مى‌فرمايد: انَّ اللَّهَ اذا ارادَ بِعَبْدٍ خَيْراً فَاذْنَبَ ذَنْباً اتْبَعَهُ بِنِقْمَتِهِ وَ يُذَكِّرَهُ الْاسْتِغْفارَ وَ اذا اراد بِعَبْدٍ شَرَّاً فَاذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَةٍ لِيُنْسِيَهُ الْاسْتِغْفارَ وَ يَتَمادى‌ بِها.«11» هر گاه خداوند خير بنده‌اى را بخواهد، به هنگامى كه گناهى انجام مى‌دهد او را گوشمالى مى‌دهد تا به ياد توبه بيفتد و هنگامى كه شرّ بنده‌اى را (بر اثر اعمالش) بخواهد، موقعى كه گناهى مى‌كند نعمتى به او مى‌بخشد تا استغفار را فراموش نمايد و به آن ادامه دهد. پی نوشت ها: (1)- نهج البلاغه: خطبه 82. (2)- قلم (68): 44. (3)- آل عمران (3): 198. (4)- آل عمران (3): 178. (5)- بحار الأنوار: 6/ 134، باب 4، حديث 33؛ تفسير العياشى: 1/ 206، حديث 155. (6)- بحار الأنوار: 78/ 177، باب 1، حديث 18؛ الخصال: 1/ 20، حديث 70. (7)- مؤمنون (23): 55- 56. (8)- نهج البلاغه: حكمت 358. (9)- اعراف (7): 182. (10)- الكافى: 2/ 452، حديث 3؛ بحار الأنوار: 5/ 218، باب 8، حديث 11. (11)- بحار الأنوار: 5/ 217، باب 8، حديث 9؛ الكافى: 2/ 452، حديث 1. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐موضوع : ⬅️قسمت ۱۳ : ❤️رهبر حکیم و فرزانه،در دیدارجمعی از بانوان قرآن‌پژوه کشور درتاریخ ۱۳۸۸/۰۷/۲۸ فرمودند : 🔥همیشه به شکل در نظامهای طاغوتی به زن نگاه شده؛ 🔥امروز در هم همین جور است. ❌حالا عده‌ای از - مثل خیلی از مردان - در همین نظامهای غربی شخصیتهای برجسته و محترم و پاکیزه‌ای ممکن است در بیایند، لیکن به زن که در فرهنگ غربی نهادینه شده، نگاه غلطی است؛ 🔥 نگاه است، 🔥نگاه است. 💥 ادامه دارد.... ادامه دارد.... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 روش جالب امام موسی صدر برای تبلیغ در لبنان ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اولین سلام صبحگاهی، تقدیم به ساحت قدسے قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان(عج) ... ❤السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمن و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولای ْ الاَمان الاَمان أللَّهُمَ عَجلْ لِوَلِیکْ ألْفَرَج بحق زینب کبری(س) به قصد زيارت ارباب بی کفن : ❤السلام عليك يا اباعبدالله و علي الارواح التي حلت بفنائك عليك مني سلام الله أبدا ما بقيت و بقي الليل و النهار و لا جعله الله آخر العهد مني لزيارتكم السَّلامُ عَلي الحُسٓين و عٓلي عٓلي اِبن الحُسَين و عَلي اولاد الحُسَين وَ علَي اصحابِ الحُسَين. أللهم ارزقنا زیارت الحسین (ع) اللهم ارزقنا شفاعة الحسین (ع) ❤السلامُ عَلَیک یا امام الرئوف یا ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ المُرتضی ✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨ أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکَ ألْفَرج وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حضرت زینب(س)... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
❤بياد مولا، به رسم ادب، اولین حاجت امروزمان را از خداوند رحمان، فرج منجی عالم میخواهیم به حرمت دعای فرج آن حضرت : بسم الله الرحمن الرحيم اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ... ❤و برای سلامتی محبوب: اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . ❤الهی... یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد، یا عالیُ بِحَقِّ علی، یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه، یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن، یا قَدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن، عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حَضرَتِ زِینَب(س) 🌺 سلامتی و تعجیل در فرج آقا ... 🌺 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۱ قرآن کریم شامل آیات ۱۳۵ تا ۱۴۱ سوره مبارکه بقره 🍃🌹🍃 🌺 امام رضا (ع) می‌فرمایند: «لا تَطلُبُوا الهُدی فی غَیرِالقُرآنِ فَتَضِلّوا» هدایت را جز از قرآن مجویید که گمراه خواهید شد. (امالی صدوق /۴۳۸) 🎙 استاد: مرحوم منشاوی ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 صلی‌الله علیه و آله: 🍃ادْعُوا اللَّهَ وَ أَنْتُمْ مُوقِنُونَ بِالْإِجَابَةِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ لَا یَسْتَجِیبُ دُعَاءً مِنْ قَلْبِ غَافِلٍ لَاهٍ.🍃 🌷خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از قلب غافل بی خبر نمی پذیرد.🌷 📚بحارالانوار(ط-بیروت) ج 90 ، ص 321 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
▪️ قالَ الرِّضا عليه السلام 💠 اَلْمُؤمِنُ اِذا غَضِبَ لَمْ يُخْرِجْهُ غَضَبُهُ عَنْ حَقٍّ، وَ اِذا رَضِىَ لَمْ يُدْخِلْهُ رِضاهُ فى باطِلٍ، وَ اِذا قَدَرَ لَمْ يَأْخُذْ اَكْثَرَ مِنْ حَقِّهِ. 🔘 مؤمن، هرگاه خشمگين شود، غضبش او را از حق بيرون نمى برد و هرگاه خرسند شود، خوشنوديش او را به باطل نمى كشاند و هرگاه قدرت يابد، بيش از حق خودش بر نمى دارد. 📗بحار الانوار، ج 75، ص 355 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ــ ۱۳ فَبِمَا نَقْضِهِمْ مِيثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً ۖ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ ۙ وَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ ۚ وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىٰ خَآئِنَةٍ مِنْهُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ نهایتاً آنان را به سبب پیمان شكستنشان لعنت كردیم، و دل‌هایشان را بسیار سخت گردانیدیم، [تا جایی كه‌] كلمات خدا را از جایگاه اصلی و معنای حقیقی‌اش تغییر می‌دهند، و بخشی از آنچه را [از معارف و احكام تورات واقعی‌] كه به وسیله آن پند داده شدند، به فراموشی سپرده [و نادیده گرفتند]، و همواره از اعمال خائنانه آنان جز اندكی از ایشان [كه وفادار به پیمان خدایند] آگاه می‌شوی؛ پس [تا نزول حكم جهاد] از آنان درگذر و [از مجازاتشان‌] روی گردان؛ زیرا خدا نیكوكاران را دوست دارد. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 :(آيه ١٣) : 💠در تعقيب بحثى كه دربارۀ پيمان خدا با بنى اسرائيل در آيه قبل گذشت، در اين آيه اشاره به پيمان شكنى آنها و عواقب اين پيمان شكنى مى‌كند و مى‌فرمايد: «چون آنها پيمان خود را نقض كردند ما آنها را طرد كرديم و از رحمت خود دور ساختيم و دلهاى آنها را سخت و سنگين نموديم» (فَبِما نَقْضِهِمْ مِيثاقَهُمْ لَعَنّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً) . 💠 در حقيقت آنها به جرم پيمان شكنى با اين دو مجازات، كيفر ديدند، هم از رحمت خدا دور شدند، و هم افكار و قلوب آنها متحجّر و غير قابل انعطاف شد. 💠 سپس آثار اين قساوت را چنين شرح مى‌دهد: «آنها كلمات را تحريف مى‌كنند و از محل و مسير آن بيرون مى‌برند» (يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ) . و نيز «قسمتهاى قابل ملاحظه‌اى از آنچه به آنها گفته شده بود به دست فراموشى مى‌سپارند» (وَ نَسُوا حَظًّا مِمّا ذُكِّرُوا بِهِ) . بعيد نيست قسمتى را كه آنها به دست فراموشى سپردند، همان نشانه‌ها و آثار پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و آله» باشد كه در آيات ديگر قرآن به آن اشاره شده است، و نيز ممكن است اين جمله اشاره به آن باشد كه مى‌دانيم تورات در طول تاريخ مفقود شده، سپس جمعى از دانشمندان يهود به نوشتن آن مبادرت كردند و طبعاً قسمتهاى فراوانى از ميان رفت و قسمتى تحريف يا به دست فراموشى سپرده شد، و آنچه به دست آنها آمد بخشى از كتاب واقعى موسى (ع) بود كه با خرافات زيادى آميخته شده بود و آنها همين بخش را نيز گاهى به دست فراموشى سپردند. 💠 سپس اضافه مى‌فرمايد: «هر روز به خيانت تازه‌اى از آنها پى مى‌برى، مگر دسته‌اى از آنها كه از اين جنايتها بركنارند و در اقليّتند» (وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلى خائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلاّ قَلِيلاً مِنْهُمْ) . 💠 و در پايان به پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» دستور مى‌دهد كه «از آنها صرف نظر كن و چشم بپوش، زيرا خداوند نيكوكاران را دوست دارد» (فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اصْفَحْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ) . 💠 بطور مسلّم اين گذشت و عفو در مورد آزارهايى است كه به شخص پيامبر رسانيدند نه در مسائل هدفى و اصولى اسلام كه در آنها گذشت، معنى ندارد. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت228 جالب اين كه بعضى براى اين كه زبان به شكايت بگشايند چرخ گردون را مخاطب قرار مى دهند و زمانه را نفرين مى كنند كه نمونه هاى آن در اشعار شعرا و نثر نويسندگان فراوان است; اما اگر درست آن را بشكافيم گاهى اين شكايت به شكايت از پروردگار باز مى گردد. همان گونه كه در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده است كه فرمود: «لا تَسُبُّوا الدَّهْرَ فَإنَّ اللهَ هُوَ الدَّهْرُ; زمانه را دشنام ندهيد، زيرا اين همان خداوند است (كه با اين تعبير بيان شده است)». در حديث ديگرى از آن حضرت آمده است كه فرمود: «لا تَسِبُّوا الرِّياحَ فَإنَّها مَأمُورَةٌ وَلاَ الْجِبالَ وَلاَ السّاعاتِ وَلاَ الاَْيّامَ وَلاَ اللَّيالِىَ فَتَأْثِمُوا وَيَرْجِعَ إلَيْكُمْ; بادها را دشنام ندهيد زيرا از طرف خدا مأمورند و نه كوه ها و نه ساعت ها و نه روزها و شب ها را كه اگر اين كار را كنيد مرتكب گناه شده ايد و آن لعن و نفرين، به خود شما باز مى گردد». البته گاه انسان براى جلب آرامش مصيبت خود را با دوستان مؤمن در ميان مى گذارد تا آن ها به او تسلى دهند، اين ضررى ندارد; ولى گاه نزد غير آنها شكايت مى كند كه اين كار، زيان بار است. البته شكايت كردن به درگاه خداوند نه تنها عيبى ندارد، بلكه نوعى دعا و تضرع و درخواست از اوست و در دعاهاى معصومان هم آمده است، همان گونه كه يعقوب پيغمبر بعد از آنكه يوسف و بنيامين را از دست داد در برابر سرزنش افراد گفت: «(قالَ إِنَّما أَشْكُوا بَثِّي وَ حُزْني إِلَى اللَّهِ وَ أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ); گفت: من غم و اندوهم را تنها به خدا شكوه مى كنم; و از خدا چيزهايى مى دانم كه شما نمى دانيد!». نيز در مناجات دوم از مناجات هاى پانزده گانه امام سجاد(عليه السلام) مى خوانيم: «إِلَهِى إِلَيْكَ أَشْكُو نَفْساً بِالسُّوءِ أَمَّارَةً». سپس در سومين گفتار حكيمانه مى افزايد: «كسى كه در برابر ثروتمندى به علّت ثروتش تواضع كند، دو سوم دين خود را از دست داده است»; (وَ مَنْ أَتَى غَنِيّاً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِينِهِ). در اين كه چگونه تواضع كردن در برابر ثروتمندى براى غناى او سبب مى شود كه دو سوم دين انسان بر باد رود، توجيهات فراوانى از سوى شارحان نهج البلاغه ذكر شده است. ۱.همان گونه كه در حكمت 227 گذشت، ايمان داراى سه ركن است: معرفت قلبى، اقرار زبانى و عمل به اركان دين; كسى كه در برابر چنين ثروتمندى خضوع مى كند در واقع اقرار زبانى به توحيد را با كلمات تملق آميزش در هم شكسته و همچنين خضوعى كه بايد در برابر ذات پاك پروردگار داشته باشد به وسيله خضوع در مقابل اين ثروتمند، به شرك آلوده كرده است، بنابراين دو ركن از اركان ايمان را بر باد داده، هرچند ايمان قلبى او محفوظ مانده باشد. 2. كمال نفس انسانى به وسيله علم و عفت و شجاعت است و كمال قوه شهوانى به داشتن عفت و كمال قوه غضبى به داشتن شجاعت است و از آنجا كه فروتنى در مقابل ثروتمند براى ثروتش موجب علاقه زياد به دنيا و خارج شدن از فضيلت عفت مى شود و همچنين سبب بيرون رفتن از دايره حكمت و دانش است كه بايد هر چيز را به جاى خود بگذارد به اين ترتيب دو ركن از اركان سه گانه فضليت و كمال انسانى از بين مى رود. ولى اين توجيه قابل نقد است، زيرا چنين كسى فضيلت سوم او كه شجاعت است نيز براى اين خضوع ذليلانه از بين مى رود، بنابراين هر سه ركن فضيلت از ميان رفته است. 3. توجيه سوم اين است كه منظور از دو ثلث، بخش اعظم دين است كه مجازا اطلاق دو ثلث بر آن شده، زيرا انسانى كه در برابر غير خدا براى غنايش تواضع مى كند و او را در واقع روزى رسان خود مى پندارد آلوده به شرك شده است و مى دانيم كه توحيد، اعظم بخش هاى دين است. در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: هنگامى كه آيه شريفه «(لاَ تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجاً مِّنْهُمْ …); (بنابر اين،) هرگز چشم خود را به مواهب مادّى، كه به گروه هايى از آنها داديم، مدوز» نازل شد. پيغمبر(صلى الله عليه وآله)بيان مشروحى فرمود; از جمله فرمود: «مَنْ أَتى ذا مَيْسَرَة فَتَخَشَّعَ لَهُ طَلَبَ ما في يَدَيْهِ ذَهَبَ ثُلْثا دينِهِ; كسى كه نزد ثروتمندى برود و به اميد استفاده آنچه او در اختيار دارد، در برابر او خضوع كند دو سوم دينش بر باد رفته است». سپس امام صادق(عليه السلام) به راوى اين روايت (مفضل بن عمر) فرمود: (در تفسير اين جمله) عجله نكن. كسى كه نزد ديگرى برود كه داراى امكاناتى است و او را احترام و توقير كند گاهى لازم است كه چنين كارى را انجام دهد، زيرا مى خواهد شكر نعمت را بگزارد (بنابراين چنين كسى دو ثلث دينش از بين نمى رود). ادامه دارد... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه شرح دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه فراز۲۴و۲۵ وَقَدْقَصَّرَبِيَ السُّكُوتُ عَنْ تَحْمِيدِكَ،وَفَهَّهَنِيَ الْإِمْسَاكُ عَنْ تَمْجِيدِكَ،وَقُصَارَايَ الْإِقْرَارُ بِالْحُسُورِ،لَارَغْبَةً يَاإِلَهِي بَلْ عَجْزاً . اکنون،نبودن زبان سخن،مرا ازسپاسگزاریت ناتوان ساخته؛وخودداری از بزرگداشتت،مرا درمانده وناتوان کرده؛ونهایت قدرتم این است که به درماندگی ازسپاست اقرار کنم.ای خدای من!این درماندگی ازسپاس،نه ازبی‌رغبتی، بلکه ازناتوانی من است. فَهَاأَنَاذَا أَؤُمُّكَ بِالْوِفَادَةِ،وَأَسْأَلُكَ حُسْنَ الرِّفَادَةِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِهِ،واسْمَعْ نَجْوَايَ وَ اسْتَجِبْ دُعَائِي،وَلَاتَخْتِمْ يَوْمِي بِخَيْبَتِي،وَلَاتَجْبَهْنِي بِالرَّدِّ فِي مَسْأَلَتِي،وَأَكْرِمْ مِنْ عِنْدِكَ مُنْصَرَفِي،وَتُرِيدُ مُنْقَلَبِي،إِنَّكَ غَيْرُضَائِقٍ بِمَاتُرِيدُ،وَلَاعَاجِزٍعَمَّا تُسْأَلُ،وَأَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ،وَلَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ اینک منم که آمدن به درگاه تو راقصد می‌کنم و ازحضرتت توقع پذیرایی نیک دارم؛پس بر محمد وآلش درود فرست و رازم رابشنو و دعایم رامستجاب کن وروزم را به نومیدی ختم مکن ونسبت به گداییم،دست ردبه سینه‌ام نزن؛ورفتنم را ازنزدت وبازگشتم را به سویت،گرامی دار؛زیرا هرچه را اراده کنی،از انجامش دچارسختی نمی‌شوی؛ودربرآوردن آنچه ازتو خواسته شود،ناتوان نمی‌باشی؛و تو برهرکاری توانایی وحول و قوه‌ای نیست،جز به خدای بلندمرتبۀ بزرگ. درماندگی انسان درسپاس از خداوند براى به جا آوردن حق شكر،ابتدا بايد نعمت را شناخت و دانست كه خداوند چه نعمت‌هايى به انسان ارزانى داشته است؛سپس بايد ببيند آيا شكر نعمت را مى‌تواند به جا آورد يا نه. با كمى دقت و مطالعه و نگاه انسان به خود و ديگر مخلوقات مى‌بيند كه بازگو كردن و برشمردن همه نعمت‌ها از عهده ما خارج است و ما نمى‌توانيم با عقل ناقص و قاصر بشرى، نعمت‌هاى الهى را برشمريم، چه رسد به اين كه بخواهيم در صدد شكر آن برآييم تفسير نعمت در كلام نراقى‌ ملااحمدنراقى درتفسير حقيقت نعمت مى‌نويسد: «نعمت بر دونوع است: اوّل:آنچه لِذاتِه مطلوب است نه به جهت تحصيل خيرديگر، یعنى غرض ازآن وصول به مطلوبى ديگرنيست و اين نوع مخصوص به لذات عالم آخرت است،يعنى مشاهده جمال الهى وسعادت لقاى او وساير لذات بهشت از بقايى كه فنا ندارد وشادى كه غم با او نيست وعلمى كه جهل پيرامون آن نمى‌گردد وغنايى كه فقر ازپى ندارد و غير اينها،از آنچه هيچ چشمى نديده وهيچ گوشى نشنيده،وبه هيچ خاطرى خطور نكرده،و اين نوع،نعمت حقيقى ولذت واقعى است و ازاين جهت پيامبر (صلی الله علیه )فرمود: لا عَيْش الَّا عَيْشَ الْآخِرَة.«1» عيشى نيست مگرعيش آخرت. دوم:آنكه وسيله خير و لذتى ديگر مى‌شود، خواه به خودى خودهم مطلوب باشديا نه و آن بر چهارقسم است: قسم اول: اخلاق فاضله وصفات حسنه كه جامع همه چهار صفت است.صفت علم و عفت وشجاعت وعدالت كه اين‌ها علاوه بر اين كه خود موجب لذت و بهجت‌اند،وسيله رسيدن به لذات حقيقيه اخرويه نيز هستند و خود اين اخلاق و صفات لذيذند در دنيا و آخرت ونافعند در هر دو عالم و باعث راحتند در هر دوسراى و مستحسنند درجميع احوال و اين قسم از نعمت،نعمت است در دنيا و آخرت. قسم دوم:فضايلى كه متعلق به بدن انسان است و آن چهار چيز است.صحت و قوت و طول عمر و جمال يعنى خالى بودن از نقص و زيادتى و عيب و استقامت و تناسب اعضا. قسم سوم:نعمت‌هاى دنيويه خارج از بدن انسان كه عبارت است از مال و جاه،اهل و قبيله. قسم چهارم:اسبابى كه فى الجمله مناسبتى با اخلاق حسنه و فضايل ربانيه داردكه هدايت از جانب خداوند و رشد او و تأييد او باشد«2» آرى،تعمت‌هاى خداوندخارج از احصا و شمارش است وعقول بشر قاصر از شمردن است چه رسدبه شكرگزارى از آن نعمت‌ها. ازدست و زبان كه برآيد كزعهده شكرش به درآيد بنده همان به كه زتقصير خويش‌ عذربه درگاه خداى آورد ورنه سزاوار خداونديش‌ كس نتواند كه به جاى آورد (سعدى شيرازى) البته بايد توجه داشت كه اگرچه خداوندما را امربه شكرگزارى ازنعمت‌ها نموده و مى‌فرمايد: ﴿اعْمَلُواْ ءَالَ دَاوُدَ شُكْرًا وَ قَلِيلٌ مّنْ عِبَادِىَ الشَّكُورُ﴾«3» اى خاندان داود!به خاطرسپاس گزارى[به فرمان‌هاحق‌]عمل كنيد؛واز بندگانم اندكى سپاس گزارند. ولى در عين حال بايد بدانيم كه خداوند نيازى به شكرما ندارد ودستوربه شكر،خودنعمت ديگرى است برما توفيق شكرگزارى پيدا كردن خودموجب شكر ديگرى مى‌شود،از اين رومجالى براى اداى حق شكرگزارى نمى‌ماند. حقيقت شكر وشكرگزارى‌ حقيقت شكرچيست وچگونه شكر كردن عامل تربيت مى‌باشد. حقيقت شكر،تنها تشكر زبانى ياگفتن‌ الْحَمْدُ لِلَّه‌ ومانند آن نيست،بلكه شكرگزارى ۳ مرحله است: ادامه👇 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰# @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
مرحله اول: این است كه بينديشيم كه بخشنده نعمت كيست؟اين توجه وايمان و آگاهى پايه اول شكراست. مرحله دوم:زبان است. مرحله سوم:عمل،شكر عملى آن است كه درست بينديشيم كه هرنعمتى براى چه هدفى به ما داده شده است،آن را در مورد خودش صرف كنيم كه اگر درمورد خودش صرف نشود،كفران نعمت كرده‌ايم. بايد فكركرد چراخداوند مثلًابه ما چشم داد، چرا نعمت شنوايى و گويايى بخشيد.آيا جز اين بوده كه عظمت او را در اين جهان ببينيم، راه زندگى را بشناسيم و با اين وسايل در مسيرتكامل گام برداريم،حق را درك كنيم و از آن دفاع نماييم و با باطل بجنگيم،اگر اين نعمت‌هاى بزرگ خداوند را، در اين مسيرها صرف كرديم شكر عملى او را به جا آورديم و اگر وسيله‌اى براى طغيان و خودپرستى و غرور و غفلت و بيگانگى و دورى از خداوند متعال شد، اين عين كفران است. امام صادق(ع)مى‌فرمايد: ماانْعَمَ اللَّهُ عَلى‌ عَبْدٍمِنْ نِعْمَةٍ فَعَرَفَهابِقَلْبِهِ وَ حَمِدَاللَّهَ ظاهِرَاًبِلِسانِهِ فَتَمَّ كَلامُهُ حَتَّى يُؤْمَرَلَهُ بِالْمَزيدِ.«4» خداوند هرگاه به بنده‌اى نعمت بدهدو آن را به قلب خود بشناسدو بازبان هم سپاس گويد،هنوز شكرش تمام نشده است كه خداوند برنعمت‌هاى او مى‌افزايد. وهمچنين در جواب سؤال ابابصير گفت:يابن رسول اللّه!آيابراى شكر حد وحدودى هست كه اگرعبد انجام دهد جزءشاكران بشود؟ امام صادق(ع)فرمود: يَحْمَدُاللَّهَ عَلى‌ كُلِّ نِعْمَةٍ عَلَيهِ فى‌ اهْلٍ وَمالٍ وَ انْ كانَ فيماانْعَمَ عَلَيْهِ فى‌ مالِهِ حَقٌّ ادَّاهُ.«5» خداوند راشكر مى‌كند كه درهرنعمتى كه به او و خاندانش مى‌رسد،اگرچه مالى را كه به او رسيده حقش را ادا كرده باشد. ونيز مى‌فرمايد:ماانْعَمَ اللَّهُ عَلى‌ عَبْدٍ بِنِعْمَةٍ صَغُرَتْ اوْكَبُرَتْ فَقالَ:الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّاادَّى شُكْرَها.«6» هرنعمتى كه خداوند به بنده‌اى عطا كند،چه كوچك باشد ويابزرگ و او بگويد:الْحَمْدُلِلَّه شكر آن را ادا كرده است. بنابراين درمقابل اين همه نعمت‌ها،چه چيزى مى‌توان گفت وچه كارى مى‌توان انجام دادتا شكر او شود،جزاينكه با زبان قاصر،اقرار به ناتوانى برشكر نعم الهى بنماييم و چه بسيار نعمت‌هايى كه ما از آنها غافل هستيم و به آنها توجه نداريم بااينكه مهم هستند. تفسیری برنعیم درآیه شریفه امام رضا(ع)درمجلسى كه براى اصحاب خود تشكيل داده بودند فرمودند: در دنيانعمت حقيقى وجود ندارد. بعضى ازدانشمندان حاضر درمجلس گفتند: چگونه خداوندمى‌فرمايد: ﴿ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ﴾«7» آنگاه شما در آن روز از نعمت ها بازپرسى خواهيد شد. و اين نعيم در دني آب سرد است. حضرت رضا(ع)باصداى بلندفرمود: شمااين طور اين آيه را تفسير مى‌كنيدوچند گونه نعمت رامى‌شماريد. بعضى مى‌گويند:آب سرد،ديگرى غذاى خوب مى‌داند وگروهى خواب خوش مى‌شمارد. پدرم نقل مى‌كند كه حضرت صادق(ع)درباره اقوال مختلف شمادرمورد نعمت درآيه شريفه غضبناك شده وفرمود: هرگزخدا از بندگان درمورد چيزى كه به آنها تفضل نموده نمى‌پرسد ومنت برآنها نمى‌گذارد،منت گذاردن براى نعمت،ازمردم زشت است،چگونه مى‌توان چنين چيزى را به خداوندمتعال نسبت داد،بلكه نعيم در آيه شريفه حب ماخاندان وموالات ما است كه خداوندبعد از توحيد و نبوت از آن سؤال مى‌كند؛زيرا وقتى بنده،حق اين نعمت را به جا آورد او را به جانب بهشت جاويدمى‌برد.«8» بنابراين ماچگونه مى‌توانيم شكراين همه نعمت‌هاى ظاهر وپنهان را به جا بياوريم،جز اينكه اقراربه عجز وناتوانى كنيم. امام صادق(ع)مى‌فرمايد: اوْحَى‌ اللَّهُ تَعالى‌ الى‌ مُوسى‌ يامُوسى‌! اشكُرْنى‌ حَقَّ شُكْرى‌ فَقالَ:يارَبِّ كَيْفَ اشْكُرُكَ حَقَّ شُكْرِكَ،لَيْسَ مِنْ شُكْرٍ اشْكُرُكَ بِهِ الَّا وَانْتَ انْعَمْتَ بِهِ عَلَىَّ،فَقالَ:يا مُوسى‌!شَكَرْتَنى‌ حَقَّ شُكْرى‌ حينَ عَلِمْتَ انَّ ذلِكَ مِنّى‌.«9» خداوندمتعال به موسى(ع)وحى فرستاد،اى موسى!مرا شكرگزار باش،گفت:بار خدايا! چگونه حق شكرت را ادا كنم؛زيرا هر شكرى،خود از نعمت‌هاى تو به شمار مى‌رود، خداوند فرمود:اى موسى حق شكر همان است كه بدانى آن هم از من است. و نيز در روايتى ديگر فرمود: ماانْعَمَ اللَّهُ عَليهِ بِنِعْمَةٍ فَعَرَفَها بِقَلْبِهِ فَقَدْ ادَّى شُكْرَها.«10» هركس كه خداوندنعمتى به او عنايت فرمايد وبفهمد كه اين نعمت ازطرف خداست،به تحقيق شكرنعمت را ادا نموده است. پی نوشت ها: ۱.بحارالأنوار:19/ 124،باب7،حديث9. ۲.معراج السعادة:630-631،فصل شناخت نعمت‌هاى الهى. ۳.سبأ(34):13. ۴.بحارالأنوار:68/ 40،باب61،حديث28. ۵.الكافى:2/ 95،حديث12. ۶.بحارالأنوار:68/ 32،باب61،حديث9؛ الكافى:2/ 96،حديث14. ۷.تكاثر(102):8. ۸.عيون أخبارالرضا:2/ 129،حديث8. ۹.بحارالأنوار:13/ 351،باب11،حديث41؛ الكافى:2/ 98،حديث27. ۱۰.بحارالأنوار:68/ 32،باب61،حديث10. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰# @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اولین سلام صبحگاهی، تقدیم به ساحت قدسے قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان(عج) ... ❤السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمن و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولای ْ الاَمان الاَمان أللَّهُمَ عَجلْ لِوَلِیکْ ألْفَرَج بحق زینب کبری(س) به قصد زيارت ارباب بی کفن : ❤السلام عليك يا اباعبدالله و علي الارواح التي حلت بفنائك عليك مني سلام الله أبدا ما بقيت و بقي الليل و النهار و لا جعله الله آخر العهد مني لزيارتكم السَّلامُ عَلي الحُسٓين و عٓلي عٓلي اِبن الحُسَين و عَلي اولاد الحُسَين وَ علَي اصحابِ الحُسَين. أللهم ارزقنا زیارت الحسین (ع) اللهم ارزقنا شفاعة الحسین (ع) ❤السلامُ عَلَیک یا امام الرئوف یا ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ المُرتضی ✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨ أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکَ ألْفَرج وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حضرت زینب(س)... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
❤بياد مولا، به رسم ادب، اولین حاجت امروزمان را از خداوند رحمان، فرج منجی عالم میخواهیم به حرمت دعای فرج آن حضرت : بسم الله الرحمن الرحيم اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ... ❤و برای سلامتی محبوب: اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . ❤الهی... یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد، یا عالیُ بِحَقِّ علی، یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه، یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن، یا قَدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن، عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حَضرَتِ زِینَب(س) 🌺 سلامتی و تعجیل در فرج آقا ... 🌺 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا