eitaa logo
صالحی - ارتباط کاربران
1.3هزار دنبال‌کننده
754 عکس
256 ویدیو
276 فایل
﷽ 💫 طلبه ای ساده دروس خارج حوزه قم لیسانس نرم افزار ارشد مهندسیIT دکتری عرفان اسلامی ✅اینجا نشر پژوهشها و پرسش وپاسخهای کاربران 📌خصوصی @mSalehi ✅ کانال تدریس: 1. @Shia_erfan 2. @Nezam_Andishe ✅ کانال اصلی بنده @Salehy 📲نرم‌افزارهای مفید @SalehiApps
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸یک ‏ عمیق از امام کاظم (علیه السلام)، به یُمن و مبارکی روز ولادتشان🌷 🔸متن کامل حدیث👇و احادیث مرتبطش در ادامه 📌ایتا 🌐 eitaa.com/salehi786/1099 📌 تلگرام 🌐 t.me/SalehiBooks/1862
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/259610 شناسه حدیث : ۲۵۹۶۱۰ نشانی : بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۶۵، ص ۱۴۷ *معصوم : امام کاظم (علیه السلام)* كِتَابُ زَيْدٍ اَلنَّرْسِيِّ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) : اَلرَّجُلُ مِنْ مَوَالِيكُمْ يَكُونُ عَارِفاً يَشْرَبُ اَلْخَمْرَ وَ يَرْتَكِبُ اَلْمُوبِقَ مِنَ اَلذَّنْبِ نَتَبَرَّأُ مِنْهُ؟ فَقَالَ [موسی بن جعفر ع] : *«تَبَرَّءُوا مِنْ فِعْلِهِ وَ لاَ تَبَرَّءُوا مِنْهُ أَحِبُّوهُ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَهُ»* قُلْتُ فَيَسَعُنَا أَنْ نَقُولَ فَاسِقٌ فَاجِرٌ؟ فَقَالَ لاَ اَلْفَاسِقُ اَلْفَاجِرُ اَلْكَافِرُ اَلْجَاحِدُ لَنَا اَلنَّاصِبُ لِأَوْلِيَائِنَا أَبَى اَللَّهُ أَنْ يَكُونَ وَلِيُّنَا فَاسِقاً فَاجِراً وَ إِنْ عَمِلَ مَا عَمِلَ وَ لَكِنَّكُمْ تَقُولُونَ : *فَاسِقُ اَلْعَمَلِ فَاجِرُ اَلْعَمَلِ مُؤْمِنُ اَلنَّفْسِ*، *خَبِيثُ اَلْفِعْلِ طَيِّبُ اَلرُّوحِ وَ اَلْبَدَنِ*، وَ اَللَّهِ مَا يَخْرُجُ وَلِيُّنَا مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ وَ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ نَحْنُ عَنْهُ رَاضُونَ يَحْشُرُهُ اَللَّهُ عَلَى مَا فِيهِ مِنَ اَلذُّنُوبِ مُبْيَضّاً وَجْهُهُ مَسْتُورَةً عَوْرَتُهُ آمِنَةً رَوْعَتُهُ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِ وَ لاَ حُزْنٌ، وَ ذَلِكَ أَنَّهُ لاَ يَخْرُجُ مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى يُصَفَّى مِنَ اَلذُّنُوبِ إِمَّا بِمُصِيبَةٍ فِي مَالٍ أَوْ نَفْسٍ أَوْ وَلَدٍ أَوْ مَرَضٍ وَ أَدْنَى مَا يُصَفَّى بِهِ وُلِيُّنَا أَنْ يُرِيَهُ اَللَّهُ رُؤْيَا مَهُولَةً فَيُصْبِحُ حَزِيناً لِمَا رَأَى فَيَكُونُ ذَلِكَ كَفَّارَةً لَهُ، أَوْ خَوْفاً يَرِدُ عَلَيْهِ مِنْ أَهْلِ دَوْلَةِ اَلْبَاطِلِ، أَوْ يُشَدَّدُ عَلَيْهِ عِنْدَ اَلْمَوْتِ، فَيَلْقَى اَللَّهَ طَاهِراً مِنَ اَلذُّنُوبِ آمِناً رَوْعَتُهُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ثُمَّ يَكُونُ أَمَامَهُ أَحَدُ اَلْأَمْرَيْنِ رَحْمَةُ اَللَّهِ اَلْوَاسِعَةُ اَلَّتِي هِيَ أَوْسَعُ مِنْ ذُنُوبِ أَهْلِ اَلْأَرْضِ جَمِيعاً وَ شَفَاعَةُ مُحَمَّدٍ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِمَا إِنْ أَخْطَأَتْهُ رَحْمَةُ رَبِّهِ أَدْرَكَتْهُ شَفَاعَةُ نَبِيِّهِ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ فَعِنْدَهَا تُصِيبُهُ رَحْمَةُ رَبِّهِ اَلْوَاسِعَةُ.
صالحی - ارتباط کاربران
🔸یک ‏#حدیث عمیق از امام کاظم (علیه السلام)، به یُمن و مبارکی روز ولادتشان🌷 🔸متن کامل حدیث👇و احادیث
👌👌 🔸 این حدیث نقل شده از امام موسی کاظم (علیه السلام) بیانات مشابه حدیثی و مویدات زیادی در روایات داره (برای کسی که ممکنه نسبت به سند حدیث در کتاب زید نرسی ابهام یا اشکال داشته باشه) 🔻مخصوصاً این عبارت دقیق و شریف حدیث که فرمود: 👌 *«تَبَرَّءُوا مِنْ فِعْلِهِ وَ لَاتَبَرَّءُوا مِنْهُ أَحِبُّوهُ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَهُ ... خَبِيثُ الْفِعْلِ طَيِّبُ الرُّوحِ وَ الْبَدَنِ»* hadith.inoor.ir/hadith/259610 🔸روایات زیادی با این مضمون داریم که : *«أَنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ اَلْعَبْدَ وَ يُبْغِضُ عَمَلَهُ، وَ يُبْغِضُ اَلْعَبْدَ وَ يُحِبُّ عَمَلَهُ»* 🔻 مثل روایتی که استاد عابدینی در جلسه 40 درس اخلاقشان (در 15 تیر 1401) از امام باقر (علیه السلام) نقل فرمودند؛ صوت آن جلسه👇 🌐 eitaa.com/abedini/3534 در ایتا 🌐 t.me/ostadabedini/3363 در تلگرام 🔻متن روایت مذکور استاد عابدینی، و برخی روایات مؤيد دیگر، در ادامه 👇
🔸 به تعبیر ، شخص مذکور در این روایت که اولش بظاهر دشمن اهل بیت (ع) بوده، با دعای امام (ع) و *تجربه نزدیک به مرگی* که داشت و بعدش به زندگی دنیا برگشت، به حقیقت ولایت حضرت امام باقر (علیه السلام) یقین و هدایت پیدا کرد و از دشمنی به دوستی منقلب شده و شیعه خالص امام شد. 👇 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/248208 شناسه حدیث : ۲۴۸۲۰۸ نشانی : بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۶، ص ۲۳۳ ما، [الأمالي] ، للشيخ الطوسي اِبْنُ شِبْلٍ عَنْ ظَفْرِ بْنِ حُمْدُونٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: كَانَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ اَلشَّامِ يَخْتَلِفُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ [الباقر] عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ كَانَ مَرْكَزُهُ بِالْمَدِينَةِ يَخْتَلِفُ إِلَى مَجْلِسِ أَبِي جَعْفَرٍ يَقُولُ لَهُ: يَا مُحَمَّدُ أَ لاَ تَرَى أَنِّي إِنَّمَا أَغْشَى مَجْلِسَكَ حَيَاءً مِنِّي مِنْكَ وَ لاَ أَقُولُ إِنَّ أَحَداً فِي اَلْأَرْضِ أَبْغَضُ إِلَيَّ مِنْكُمْ أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ أَعْلَمُ أَنَّ طَاعَةَ اَللَّهِ وَ طَاعَةَ رَسُولِهِ وَ طَاعَةَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ فِي بُغْضِكُمْ وَ لَكِنْ أَرَاكَ رَجُلاً فَصِيحاً لَكَ أَدَبٌ وَ حُسْنُ لَفْظٍ فَإِنَّمَا اِخْتِلاَفِي إِلَيْكَ لِحُسْنِ أَدَبِكَ وَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ يَقُولُ لَهُ خَيْراً وَ يَقُولُ لَنْ تَخْفَى عَلَى اَللَّهِ خَافِيَةٌ فَلَمْ يَلْبَثِ اَلشَّامِيُّ إِلاَّ قَلِيلاً حَتَّى مَرِضَ وَ اِشْتَدَّ وَجَعُهُ فَلَمَّا ثَقُلَ دَعَا وَلِيَّهُ وَ قَالَ لَهُ: إِذَا أَنْتَ مَدَدْتَ عَلَيَّ اَلثَّوْبَ فَأْتِ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ سَلْهُ أَنْ يُصَلِّيَ عَلَيَّ وَ أَعْلِمْهُ أَنِّي أَنَا اَلَّذِي أَمَرْتُكَ بِذَلِكَ - قَالَ فَلَمَّا أَنْ كَانَ فِي نِصْفِ اَللَّيْلِ ظَنُّوا أَنَّهُ قَدْ بَرَدَ وَ سَجَّوْهُ فَلَمَّا أَنْ أَصْبَحَ اَلنَّاسُ خَرَجَ وَلِيُّهُ إِلَى اَلْمَسْجِدِ فَلَمَّا أَنْ صَلَّى مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ تَوَرَّكَ وَ كَانَ إِذَا صَلَّى عَقَّبَ فِي مَجْلِسِهِ قَالَ لَهُ : يَا أَبَا جَعْفَرٍ إِنَّ فُلاَنَ اَلشَّامِيِّ قَدْ هَلَكَ وَ هُوَ يَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَيْهِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ: كَلاَّ إِنَّ بِلاَدَ اَلشَّامِ بِلاَدٌ صَرْدٌ وَ اَلْحِجَازَ بِلاَدٌ حَرٌّ وَ لَهَبُهَا شَدِيدٌ فَانْطَلِقْ فَلاَ تَعْجَلَنَّ عَلَى صَاحِبِكَ حَتَّى آتِيَكُمْ ثُمَّ قَامَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنْ مَجْلِسِهِ فَأَخَذَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وُضُوءاً ثُمَّ عَادَ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ مَدَّ يَدَهُ تِلْقَاءَ وَجْهِهِ مَا شَاءَ اَللَّهُ ثُمَّ خَرَّ سَاجِداً حَتَّى طَلَعَتِ اَلشَّمْسُ، ثُمَّ نَهَضَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَانْتَهَى إِلَى مَنْزِلِ اَلشَّامِيِّ فَدَخَلَ عَلَيْهِ فَدَعَاهُ فَأَجَابَهُ ثُمَّ أَجْلَسَهُ وَ أَسْنَدَهُ وَ دَعَا لَهُ بِسَوِيقٍ فَسَقَاهُ وَ قَالَ لِأَهْلِهِ اِمْلَئُوا جَوْفَهُ وَ بَرِّدُوا صَدْرَهُ بِالطَّعَامِ اَلْبَارِدِ ثُمَّ اِنْصَرَفَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَلَمْ يَلْبَثْ إِلاَّ قَلِيلاً حَتَّى عُوفِيَ اَلشَّامِيُّ فَأَتَى أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ أَخْلِنِي فَأَخْلاَهُ فَقَالَ: أَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اَللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ بَابُهُ اَلَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ فَمَنْ أَتَى مِنْ غَيْرِكَ خَابَ وَ خَسِرَ وَ ضَلَّ ضَلاٰلاً بَعِيداً قَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ وَ مَا بَدَا لَكَ؟ قَالَ: *أَشْهَدُ أَنِّي عَهِدْتُ بِرُوحِي وَ عَايَنْتُ بِعَيْنِي فَلَمْ يَتَفَاجَأْنِي إِلاَّ وَ مُنَادٍ يُنَادِي أَسْمَعُهُ بِأُذُنِي يُنَادِي وَ مَا أَنَا بِالنَّائِمِ رُدُّوا عَلَيْهِ رُوحَهُ فَقَدْ سَأَلَنَا ذَلِكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ* فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ: *«أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ اَلْعَبْدَ وَ يُبْغِضُ عَمَلَهُ وَ يُبْغِضُ اَلْعَبْدَ وَ يُحِبُّ عَمَلَهُ»* قَالَ فَصَارَ بَعْدَ ذَلِكَ مِنْ أَصْحَابِ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ . قب، [المناقب] ، لابن شهرآشوب مُحَمَّدُ بْنُ شِبْلٍ اَلْوَكِيلُ بِالْإِسْنَادِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ : مِثْلَهُ.
نهج البلاغه خطبه 154 - خطبه‌ای در منزلت اهل بیت (علیهم السلام) 🔻قال امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) : ... وَ قَدْ قَالَ اَلرَّسُولُ اَلصَّادِقُ (صلى‌الله‌عليه‌وآله) : *«إِنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ اَلْعَبْدَ وَ يُبْغِضُ عَمَلَهُ»،* *«وَ يُحِبُّ اَلْعَمَلَ وَ يُبْغِضُ بَدَنَهُ»*... ⚡مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند: ... و همانا پيامبر صادق ما [حضرت محمد] (صلّى اللّه عليه و آله) فرمودند: *«همانا خداوند بنده‌اى را دوست دارد امّا كردار و عمل او را دشمن»،* *«و كردار و عمل بنده‌اى را دوست مى‌دارد امّا شخص او را دشمن».* ... 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/104293 شناسه حدیث : ۱۰۴۲۹۳ نشانی : الکافي ج ۱، ص ۱۵۲ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ 🔻عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ [الصادق] عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: *إِنَّ اَللَّهَ خَلَقَ اَلسَّعَادَةَ وَ اَلشَّقَاءَ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ خَلْقَهُ،* *فَمَنْ خَلَقَهُ اَللَّهُ سَعِيداً لَمْ يُبْغِضْهُ أَبَداً وَ إِنْ عَمِلَ شَرّاً أَبْغَضَ عَمَلَهُ وَ لَمْ يُبْغِضْهُ،* *وَ إِنْ كَانَ شَقِيّاً لَمْ يُحِبَّهُ أَبَداً وَ إِنْ عَمِلَ صَالِحاً أَحَبَّ عَمَلَهُ وَ أَبْغَضَهُ لِمَا يَصِيرُ إِلَيْهِ،* *فَإِذَا أَحَبَّ اَللَّهُ شَيْئاً لَمْ يُبْغِضْهُ أَبَداً،* *وَ إِذَا أَبْغَضَ شَيْئاً لَمْ يُحِبَّهُ أَبَداً.* 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/104874 شناسه حدیث : ۱۰۴۸۷۴ نشانی : الکافي ج ۱، ص ۳۷۶ وَ عَنْهُ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ حَبِيبٍ اَلسِّجِسْتَانِيِّ 🔻عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ [الباقر] عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: *قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى* : *لَأُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً،* *وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً.* 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/104875 شناسه حدیث : ۱۰۴۸۷۵ نشانی : الکافي ج ۱، ص ۳۷۶ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ جُمْهُورٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ اِبْنِ مُسْكَانَ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ 🔻عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ [الصادق] عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ: *إِنَّ اَللَّهَ لاَ يَسْتَحْيِي أَنْ يُعَذِّبَ أُمَّةً دَانَتْ بِإِمَامٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتْ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً،* *وَ إِنَّ اَللَّهَ لَيَسْتَحْيِي أَنْ يُعَذِّبَ أُمَّةً دَانَتْ بِإِمَامٍ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتْ فِي أَعْمَالِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً.* 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/104873 شناسه حدیث : ۱۰۴۸۷۳ نشانی : الکافي ج ۱، ص ۳۷۵ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اَلْعَزِيزِ اَلْعَبْدِيِّ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ: 🔻 قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ [الصادق] عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: إِنِّي أُخَالِطُ اَلنَّاسَ فَيَكْثُرُ عَجَبِي مِنْ أَقْوَامٍ لاَ يَتَوَلَّوْنَكُمْ وَ يَتَوَلَّوْنَ فُلاَناً وَ فُلاَناً لَهُمْ أَمَانَةٌ وَ صِدْقٌ وَ وَفَاءٌ وَ أَقْوَامٌ يَتَوَلَّوْنَكُمْ لَيْسَ لَهُمْ تِلْكَ اَلْأَمَانَةُ وَ لاَ اَلْوَفَاءُ وَ اَلصِّدْقُ. قَالَ: فَاسْتَوَى أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) جَالِساً *فَأَقْبَلَ عَلَيَّ كَالْغَضْبَانِ،* ثُمَّ قَالَ: *«لاَ دِينَ لِمَنْ دَانَ اَللَّهَ بِوَلاَيَةِ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ»،* *«وَ لاَ عَتْبَ عَلَى مَنْ دَانَ بِوَلاَيَةِ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اَللَّهِ»* قُلْتُ لاَ دِينَ لِأُولَئِكَ وَ لاَ عَتْبَ عَلَى هَؤُلاَءِ؟ قَالَ نَعَمْ لاَ دِينَ لِأُولَئِكَ وَ لاَ عَتْبَ عَلَى هَؤُلاَءِ، ثُمَّ قَالَ: أَ لاَ تَسْمَعُ لِقَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «اَللّٰهُ وَلِيُّ اَلَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ اَلظُّلُمٰاتِ إِلَى اَلنُّورِ » يَعْنِي مِنْ ظُلُمَاتِ اَلذُّنُوبِ إِلَى نُورِ اَلتَّوْبَةِ وَ اَلْمَغْفِرَةِ لِوَلاَيَتِهِمْ كُلَّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اَللَّهِ، وَ قَالَ «وَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيٰاؤُهُمُ اَلطّٰاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ اَلنُّورِ إِلَى اَلظُّلُمٰاتِ » إِنَّمَا عَنَى بِهَذَا أَنَّهُمْ كَانُوا عَلَى نُورِ اَلْإِسْلاَمِ فَلَمَّا أَنْ تَوَلَّوْا كُلَّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ خَرَجُوا بِوَلاَيَتِهِمْ إِيَّاهُ مِنْ نُورِ اَلْإِسْلاَمِ إِلَى ظُلُمَاتِ اَلْكُفْرِ فَأَوْجَبَ اَللَّهُ لَهُمُ اَلنَّارَ مَعَ اَلْكُفَّارِ فَ‍ «أُولٰئِكَ أَصْحٰابُ اَلنّٰارِ هُمْ فِيهٰا خٰالِدُونَ». 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/104374 شناسه حدیث : ۱۰۴۳۷۴ نشانی : الکافي ج ۱، ص ۱۸۳ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنِ اَلْعَلاَءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ 🔻 قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ [الباقر] عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: *«كُلُّ مَنْ دَانَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِعِبَادَةٍ يُجْهِدُ فِيهَا نَفْسَهُ وَ لاَ إِمَامَ لَهُ مِنَ اَللَّهِ فَسَعْيُهُ غَيْرُ مَقْبُولٍ وَ هُوَ ضَالٌّ مُتَحَيِّرٌ وَ اَللَّهُ شَانِئٌ لِأَعْمَالِهِ»،* وَ مَثَلُهُ كَمَثَلِ شَاةٍ ضَلَّتْ عَنْ رَاعِيهَا وَ قَطِيعِهَا فَهَجَمَتْ ذَاهِبَةً وَ جَائِيَةً يَوْمَهَا فَلَمَّا جَنَّهَا اَللَّيْلُ بَصُرَتْ بِقَطِيعِ غَنَمٍ مَعَ رَاعِيهَا فَحَنَّتْ إِلَيْهَا وَ اِغْتَرَّتْ بِهَا فَبَاتَتْ مَعَهَا فِي مَرْبِضِهَا فَلَمَّا أَنْ سَاقَ اَلرَّاعِي قَطِيعَهُ أَنْكَرَتْ رَاعِيَهَا وَ قَطِيعَهَا فَهَجَمَتْ مُتَحَيِّرَةً تَطْلُبُ رَاعِيَهَا وَ قَطِيعَهَا فَبَصُرَتْ بِغَنَمٍ مَعَ رَاعِيهَا فَحَنَّتْ إِلَيْهَا وَ اِغْتَرَّتْ بِهَا فَصَاحَ بِهَا اَلرَّاعِي اِلْحَقِي بِرَاعِيكِ وَ قَطِيعِكِ فَأَنْتِ تَائِهَةٌ مُتَحَيِّرَةٌ عَنْ رَاعِيكِ وَ قَطِيعِكِ فَهَجَمَتْ ذَعِرَةً مُتَحَيِّرَةً تَائِهَةً لاَ رَاعِيَ لَهَا يُرْشِدُهَا إِلَى مَرْعَاهَا أَوْ يَرُدُّهَا فَبَيْنَا هِيَ كَذَلِكَ إِذَا اِغْتَنَمَ اَلذِّئْبُ ضَيْعَتَهَا فَأَكَلَهَا، وَ كَذَلِكَ وَ اَللَّهِ يَا مُحَمَّدُ مَنْ أَصْبَحَ مِنْ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ لاَ إِمَامَ لَهُ مِنَ اَللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) ظَاهِرٌ عَادِلٌ أَصْبَحَ ضَالاًّ تَائِهاً وَ إِنْ مَاتَ عَلَى هَذِهِ اَلْحَالَةِ مَاتَ مِيتَةَ كُفْرٍ وَ نِفَاقٍ، وَ اِعْلَمْ يَا مُحَمَّدُ أَنَّ أَئِمَّةَ اَلْجَوْرِ وَ أَتْبَاعَهُمْ لَمَعْزُولُونَ عَنْ دِينِ اَللَّهِ قَدْ ضَلُّوا وَ أَضَلُّوا فَأَعْمَالُهُمُ اَلَّتِي يَعْمَلُونَهَا «كَرَمٰادٍ اِشْتَدَّتْ بِهِ اَلرِّيحُ فِي يَوْمٍ عٰاصِفٍ لاٰ يَقْدِرُونَ مِمّٰا كَسَبُوا عَلىٰ شَيْءٍ ذٰلِكَ هُوَ اَلضَّلاٰلُ اَلْبَعِيدُ». 🔸
. 🔸 جناب در *جلسه 66 مهدویت* هم احادیثی در این رابطه ذکر فرمودند 👇صوتش در لینک‌های ذیل هست: 🌐 ostadabedini.blog.ir/post/87 در وبلاگ 🌐 https://t.me/albaten/226 در تلگرام 🔸 والسلام 🔸 @Salehi786
بسم الله امام کاظم (علیه السلام) 🔸 🔸نقل صحابه سرّ جناب یونس بن عبدالرحمن، از حضرت امام کاظم (علیه السلام) 🔻حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ بْنِ اَلصَّلْتِ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ عَلِيِّ بْنِ اَلصَّلْتِ عَنْ عَمِّهِ أَبِي طَالِبٍ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلصَّلْتِ عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ قَالَ: ⚡️قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ (عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ) : لِأَيِّ عِلَّةٍ عَرَجَ اَللَّهُ بِنَبِيِّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) إِلَى اَلسَّمَاءِ وَ مِنْهَا إِلَى سِدْرَةِ اَلْمُنْتَهَى وَ مِنْهَا إِلَى حُجُبِ اَلنُّورِ وَ خَاطَبَهُ وَ نَاجَاهُ هُنَاكَ وَ اَللَّهُ لاَ يُوصَفُ بِمَكَانٍ؟ ⚡️فَقَالَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) : إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لاَ يُوصَفُ بِمَكَانٍ وَ لاَ يَجْرِي عَلَيْهِ زَمَانٌ وَ لَكِنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَرَادَ أَنْ يُشَرِّفَ بِهِ مَلاَئِكَتَهُ وَ سُكَّانَ سَمَاوَاتِهِ وَ يُكْرِمَهُمْ بِمُشَاهَدَتِهِ وَ يُرِيَهُ مِنْ عَجَائِبِ عَظَمَتِهِ مَا يُخْبِرُ بِهِ بَعْدَ هُبُوطِهِ وَ لَيْسَ ذَلِكَ عَلَى مَا يَقُولُ اَلْمُشَبِّهُونَ - «سُبْحٰانَ اَللّٰهِ وَ تَعٰالىٰ عَمّٰا يُشْرِكُونَ» (القصص ۶۸). 🔸 ✅ ترجمه:‌ 🔻يونس بن عبد الرحمان گويد:به امام كاظم (عليه السّلام) عرض كردم: «چرا خداوند متعال پيامبرش حضرت محمد (صلّى اللّه عليه و آله) را با معراج بسوی آسمان و از آن‌جا به سوى سدرة المنتهى و از آن‌جا به سوى حجاب‌هاى نور بالا برد و در آن مراتب (آسمانی) با او گفتگو و نجوا نمود و راز گفت درحالى‌كه خداوند سبحان [در همه جا هست و محدود به مکان‌ها نیست و] به مكان وصف نمى‌شود؟» ⚡️حضرت موسی بن جعفر (علیهما السّلام) فرمود: «هماناکه خداى تبارك و تعالى هرگز به مكان وصف نمى‌شود و زمان بر او جریان ندارد، و ليكن خداوند (با معراج پیامبرش) خواست كه به وسيلۀ وجود مبارک پيامبرش (صلّى اللّه عليه و آله) بهفرشتگان و ساكنان آسمان‌هاى خود را شرافت دهد و با مشاهده شدن آن حضرت در آسمان‌ها به فرشتگان و ساکنان آسمان کرامت بخشد، و نیز به پیامبرش (ص) عجايب عظمت خويش را بنمايد كه پیامبر بعد از فرود آمدنش از آنها خبر دهد. و اين امر آن‌گونه كه فرقۀ مشبّهه مى‌گويند نیست (که برای خدا یک جسم و مکانی قائلند). «پاك و منزّه است خدا و برتر است از آنچه شرك مى‌ورزند». (ترجمه جعفری، ج۱ ص۲۲۷) 🔸 📌نشانی حدیث: التوحيد (صدوق)، جلد۱ صفحه۱۷۵؛ باب 28 باب نفي المكان و الزمان و السكون و الحركة و النزول و الصعود و الانتقال عن الله عز و جل 🌐 http://noo.rs/a7op7 🔸 @Salehi786
۵۴ 💬 🔻 : «ببخشید استاد یه سوالی دارم کمکم کنید: برای کسی که ظاهر و باطنش باهم متفاوت شده، یعنی با خودش صادق نیست و از حقیقت زندگیش دورشده، چه دستورالعملی توصیه می‌کنید؟» 🔸پاسخ‌ صوتی ۵۴: 👌 *توحید و یکی‌شدن ظاهر و باطن به اتصال با نور الهی و جریان «آیه نور» در تمام وجودمان* 👇 🌐 t.me/msalehi786/345 تلگرام 🌐 eitaa.com/salehi786/1118 ایتا
پاسخ۵۴ - توحید و یکی‌شدن ظاهر و باطن به اتصال با نور الهی در مضامین «سوره نور» و توجه به «آیه نور» و به ذکر «نور علی نور» .mp3
2.02M
۵۴ 👆 🔸 *توحید و یکی‌شدن ظاهر و باطن به اتصال با نور الهی و جریان «آیه نور» در تمام وجودمان* 🔻[رُوِیَ أنّ رسول الله (ص) فی المعراج]: ⚡️رأَى ملائکةَ الحُجُب یقرءونَ سورةَ النّور، و خُزّان الکرسی یقرءونَ آیةَ الکرسی noo.rs/h5BQj 🔻قال النبی(ص): ⚡️سبحانَ من قَدَّرَ الحجب من غیر أن یستعین بأحد سبحان خالقِ سورةِ النّور noo.rs/JQQ6r 🔻قال الرضا (ع): ⚡️إنّ رسول الله (ص) لمّا أُسريَ به إلى السّماء و بَلَغَ عند سدرَةِ المُنتهى خُرِقَ له في الحُجُبِ مثلُ سَمِّ الإبْرَةِ فرأَى من نورِ العظمةِ ما شاءَ اللهُ أن يَرَى noo.rs/1scrt 🔻زیارت ندبه: ⚡️اللهم إني أسألك أن تصلي على محمد نبي رحمتك و كلمة نورك و أن تملأ قلبي نور اليقين و صدري نور الإيمان و فكري نور الثبات و عزمي نور العلم و قوتي نور العمل و لساني نور الصدق و ديني نور البصائر من عندك و بصري نور الضياء و سمعي نور الحكمة و مودتي نور الموالاة لمحمدوآله عليهم السلام حتى ألقاک noo.rs/RyZKu 🔸 👌کشف حجب معنوی (درظاهر و باطن) با امداد ذکر فرشتگانِ حجب از «سوره نور»، که حجاب‌ها به «نور وجه الله» (نور محمدی) رفع و مکشوف می‌شوند eitaa.com/salehi786/1117 :سؤال
بسم الله ⛱ ۵۵ 💬 🔸 🔻 : سلام برادر ، این بحث ولایت بین مومنین نازله ولایت الهی است و روایت اسحاق بن عمار و بقیه بحث مواسات را کجاها استاد عابدینی خوب تبیین کردن؟ یک بنده خدایی میخواد گوش بده تا حالا نشنیده 🔻 : 🔰سلام؛ هفت دسته مباحث مرتبط با فضای سوالتان در آثار 👇 1🔸رابطه رحم طینی و رحم ولایی و رحم رحمانی؛ 📌 کتاب اهل بیتی‌ها 🌐 nashremaaref.ir/product/441270 🔸 📌سخنرانی در هیأت فقه و شهادت حوزه معصومیه قم، طی 2 جلسه در سال 1398 🌐 t.me/ostadabedini/2314 صوتی تلگرام 🌐 t.me/ostadabedini/2318 PDF متن 🔸 2🔸بحث ولایت مومنین نازله ولایت امام، و آن‌هم نازله ولایت الهی؛ 📌 سخنرانی محرم 1396 در دانشگاه علم و صنعت، طی 5 جلسه👇 🌐 t.me/ostadabedini/1422 صوتی تلگرام 🔸 3🔸بخصوصه در بیان روایت اسحاق بن عمار؛ 🔰 متن روایت: noo.rs/QQQqy 📌سخنرانی اخلاقی حوزه امام باقر (ع) در سال 1394 🌐 https://fa.mfeb.ir/?p=5949 📌 جلسه 345 شرح اصول کافی، در سال 1400 🌐 https://tamhis.ir/?p=7658 📌 جلسه 766 شرح تفسیر المیزان، در سال 1400 🌐 https://tamhis.ir/?p=7060 📌 جلسه 9 مهدویت، در سال 1394 🌐 ostadabedini.blog.ir/post/12 📌 برنامه سمت خدا، در 7 فروردین 1395، در آداب مهر و قهر 🌐 samtekhoda.tv3.ir/content/200923 📌 برنامه سمت خدا، در 8 آبان 1397؛ نکاتی پیرامون رابطه مؤمنین در زیارت اربعین 🌐 samtekhoda.tv3.ir/content/201040 📌 برنامه سمت خدا، در 8 شهریور 1399؛ در حب و بغض ولایی حضرت اباالفضل (ع) 🌐 samtekhoda.tv3.ir/content/201109 🔸 4🔸 رابطه توحید ولایی با توحید الوهی 📌 جلسات نظام اندیشه ٢ (سال 1400)، بخصوصه جلسات 8 و 9 و 10 و 13 و 27 👇 🌐 t.me/Nezam_Andishe/228 صوتی تلگرام 📌 همچنین جلسه 71 مهدویت، در سال 1396 🌐 ostadabedini.blog.ir/post/92 🔸 5🔸مباحث جلسات 15گانه «حرکت کاروانی» 📌 مباحث حرکت کاروانی، در سال 1399 🌐 https://ble.ir/karavani کانال بله 🌐 t.me/ostadabedini/2620 صوتی تلگرام 🌐 t.me/ostadabedini/2619 تصویری تلگرام 🌐 eitaa.com/abedini/1536 لینک تصویری ایتا 🔸 6🔸مباحث مهر و قهر؛ بررسی حب و بغض از منظر اسلام 📌 بحث مهر و قهر، در رادیو معارف، طی 27 جلسه، در سال 1394 🌐 ostadabedini.blog.ir/post/104 🔸 7🔸 نگاه منظومه‌ای به دین، در سه سطح طولی 📌بحث «ظهور و اربعین با نگاه منظومه ای به دین»، طی 3 جلسه در جلسات 85 تا 87 مهدویت، در سال 1397 🌐 ostadabedini.blog.ir/category/نگاه-منظومه-ای-به-ظهور/ والسلام 🔸 @Salehi786
hejab.pdf
546.3K
🔸خلاصه نموداری کتاب مساله حجاب 📌 اثر استاد 🔸 @Salehi786 @Salehy
۵۶ 💬 🔻 : «سلام. مشهور است که امام حتماً به سلامِ زائر جواب می‌دهد چرا که جواب سلام واجب است. مگر امام در برزخ تکلیفی دارد؟ سائر اولیاء الهی چه طور؟ - اصلاً تفاوت امامِ حیّ (خاصه امام حیِّ غائب) با امامِ (ظاهراً) میّت در چیست؟ آیا در بسط ید و میزان تأثیر تفاوتی دارند؟ چه تفاوتی در شئون امامت دارند؟ - اگر امام در همه جا حاضر است و اگر «نعتقد حرمة صاحب المشهد الشریف في غیبته کما نعتقدها في حضرته» آن وقت فرقِ حرمِ امام با جاهای دیگر در چیست؟ آیا صرفاً در برکت و نیروی معنوی جسم امام است یا چیزی دیگر؟ متشکرم» 🔸 🔰علاوه بر پاسخ متنی که یکی از دوستان خوب طلبه در تصویر [بخش٢] داشتند: 🔸پاسخ‌ صوتی ۵۶👇 👌 *جایگاه امام حی و حاضر (علیه السلام)، و علت حس ارتباط خاص با روح امام (ع) در اماکن مقدسه ائمه (علیهم السلام)، با اینکه روح امام همه‌جا هست* 👇 🌐 eitaa.com/salehi786/1124 ایتا 🌐 t.me/msalehi786/348 تلگرام
پاسخ ۵۶ - جایگاه امام حی و حاضر، و علت حس ارتباط خاص با روح امام (ع) در اماکن مقدسه ائمه (ع) با اینکه روح امام همه‌جا هست .mp3
2.89M
۵۶ 👆 🔸 *جایگاه امام حی و حاضر (علیه السلام)، و علت حس ارتباط خاص با روح امام (ع) در اماکن مقدسه ائمه (علیهم السلام)، با اینکه روح امام همه‌جا هست* 🔸 eitaa.com/salehi786/1123 :سؤال
🔰تبلیغ با محوریت 🔰 ✅مترو و هیئات تهران ✅شرایط پذیرش ۱. آشنایی با اندیشه های مقام معظم رهبری ۲. اتمام پایه ششم تحصیلی ۳. سابقه تبلیغ عمومی و فعالیت در فضای مجازی 🔅برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید: http://www.jahad-tabeen.com/
🔺 دومین دوره جامع مجازی «تربیت مربی معارفی برهان» 👤 با تدریس ۱۹ استاد برجسته کشوری 🔸دارای اپلیکیشن اختصاصی 🔹 محتوای کاربردی و مهارتی 🔸رقابتی و تعاملی، لایو با اساتید دوره 🔸اعطای گواهینامه 🔸 دعوت به همکاری منتخبین در شبکه مربیان 👈 اردوی مشهد مقدس ثبت‌نام با تخفیف ویژه 👇 Morabi.javanan.org 💫 ❇️ @Aqr_Javanan
بسم الله ⛱ ۵۷ 💬 🔸 چهارشنبه ١۴٠١/۴/۸ از جواب به متن ذیل👇در لینک شد (که برداشتی غلط از یک حدیث توحیدی داشت)! 🌐 eitaa.com/eategadat/334 ایتا 🌐 t.me/eategadat/900 تلگرام (متن مربوط به فردی ضد فلسفه وعرفان اسلامی ازشاگردان آقای حسن میلانی) 🏴 🔸در ۵٧ برای نقد علمی آن، ضمن اشاره به عبارات خودمتناقض متن، در همان فضای احادیث به عبارات کاملا برخلاف بیان معصومین(ع)‌ درآن اشاره شد👇 🔸▫️١ 🔻 ۱. در ابتدای متن می‌نویسند: «بینونت حق و خلق *بینونت وصفی* است،‌ بینونت میان واحد و متجزی». که اشاره است به روایت ذیل: ⚡امام الموحدین امیرالمومنین علی(علیه السلام): «توحيدُهُ تَميِيزُهُ مِن خَلقِهِ و حُكمُ التَّمييزِ بَينونَةُ صِفَةٍ لاَ بَينونَةُ عُزلَةٍ» http://noo.rs/xEOnF بینونت وصفی (و نه عزلی با وجودی جدا و منعزل و بیگانه از مخلوق)‌ می‌باشد، اما ایشان در ادامه متنشان با نقض همین بیان، با نقض «بینونت وصفی»‌ آن را تبدیل به «بینونت وجودی» (بینونت عزلی)‌ میکنند و اینطور می‌نویسند: «وجود حق متعال به دلیل بینونت وجودی با موجود متجزی، مرتبه وجودی اش- ان صح التعبیر- مرتبه وجود واحد است که خالق ماسواست نه مرتبه عالیه آنها»! 🔸 🔻۲. در جایی مینویسند: «واحد هیچ موطنی از مواطن هستی را پر یا خالی نمیکند تا گفته شود او جا برای غیر میگذارد یا نمیگذارد». اگر واحد است و تزاحم وجودی با غیرش ندارد پس هیچ جای و مکانی خالی از او نیست، و به تعبیر روایات «صمد»‌ است یعنی «جوف» ندارد و همه جا را پر کرده است، در عین اینکه چون مقید به هیچ قید و حدود هیچ مکانی نیست این خالی نبودن مکان‌ها از او اینطور نیست که بخواهد یک مکان را دون مکان دیگر اشغال کند، یا به مکانی نزدیک‌تر از مکان دیگر باشد. و این همان روایات شریف معصومین(علیهم السلام)‌ است:‌ ⚡️امام صادق (علیه السلام): «فَإِنَّهُ لا يَخلُو مِنهُ مَكَانٌ و لا يَشتَغِلُ بِهِ مَكَانٌ فَلا يَكونُ إلی مَكَانٍ أَقرَبَ مِنهُ إلی مَكَانٍ» http://noo.rs/JIyfE ⚡️امام کاظم (علیه السلام)‌:‌ «إِنَّ اللهَ تبارک و تعالی كَانَ لَم يَزَل بِلا زَمَانٍ و لا مَكَانٍ و هُوَ الآنَ كَمَا كَانَ لا يَخلُو مِنهُ مَكَانٌ و لا يَشغَلُ بِهِ مَكَانٌ و لا يَحُلُّ في مَكَانٍ» http://noo.rs/P6Un0 🔸 🔻۳. عجیب اینکه در ادامه همین حدیث که اشاره صریح به «وجود بی‌نهایت خداوند متعال»‌ شده است: «فَرَبُّنَا تبارک و تعالی لا شِبهَ لَهُ و لا ضِدَّ و لا نِدَّ و لا كَيفِيَّةَ *و لا نِهَايَة*»،‌ ایشان کاملا برخلاف آن نوشته اند:‌ «محال است وجود بی‌نهایت بالفعل شدةً، مدةً و عدةً (خدای فلاسفه) وجود خارجی یابد»! http://noo.rs/CNa5m 🔸 🔻۴. اگر وحدت ظلی را که ظهور وحدتِ حقیقی حقه خداوند متعال است درست درک میکردند نه «قاعده الواحد» را انکار میکردند، و نه برخلاف آیه صریح قرآن که فرمود «و مٰا أَمرُنٰا إلاّٰ وٰاحِدَة» (القمر۵۰)‌ کلامی می‌نوشتند! همانا این حقیقت امر خداوند متعال (مذکور در آیه شریفه)، هم غیر خداست و هم امری واحد است؛ در عین اینکه وحدتش، ظل و ظهوری از وحدت حقه الهی است، در مقابل وحدت حق نیست که به آن حد بزند؛ بلکه اساسا چون ظهور وحدت حق است موکد بر وحدت الهی است و نه منافی آن. و نیز بمانند حقیقت نوری اهل البیت (علیهم السلام)‌ که نوری واحد است (کلنا نور واحد)‌ و همان «حقیقت الروح» است که «مقام خلیفة اللهی» برای ظهور اسماء الهی (عَلَّمَ آدمَ الأسماءَ كُلها) در جنبه «وجهُ اللهی»‌ آن روح واحدست: ⚡️ كُنّا عند ابی عبدالله ع فَسَألَهُ رَجُلٌ عن قولِ الله تعالی «كُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ إلّا وَجهَهُ»، قال ع ما یقولون فيه؟ قلتُ: يَقُولُونَ يَهلِكُ كُلُّ شَيْ‏ءٍ إلّا وَجهَهُ. فَقَالَ الصادق ع: «يَهلِكُ كُلُّ شَيْ‏ءٍ إلّا وَجهَهُ الَّذِي يُؤتَى مِنهُ و نحنُ وَجهُ اللهِ الَّذِي يُؤتَى مِنه» http://noo.rs/e5mzL ⚡امام صادق (علیه السلام): في قول الله عزوجل: «و لِلّٰهِ الأَسمٰاءُ الحُسنىٰ فَادعُوهُ بِهٰا»، قال: نَحنُ واللهِ الأسمَاءُ الحُسنىٰ http://noo.rs/DOhiw ⚡️ امام صادق(علیه السلام)‌‌: «فی قوله عزوجل «يَسئَلُونَكَ عن الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِن أَمرِ رَبِّي» قال: إِنَّ اللهَ تبارک و تعالی أَحَدٌ صَمَدٌ، و الصَّمَدُ اَلشَّيْءُ اَلَّذِي لَيسَ لَهُ جَوْفٌ، و إِنَّمَا الرُّوحُ خَلقٌ مِن خَلقِهِ لَهُ بَصَرٌ و قُوَّةٌ و تَأْيِيدٌ يَجعَلُهُ الله في قُلُوبِ الرُّسُلِ والمؤمنين» http://noo.rs/hUOeL ⚡️امام سجاد (علیه السلام): لا تَعجَبُوا مِن قُدرَةِ الله، أَنَا مُحَمَّدٌ وَ مُحَمَّدٌ أَنَا. و قال مُحَمَّدٌ (الباقر ع): يا قَومُ لا تَعجَبُوا مِن أَمرِ الله، أَنَا عَلِيٌّ و عَلِيٌّ أَنَا، و كُلُّنَا وَاحِدٌ مِن نُورٍ وَاحِدٍ و رُوحُنَا مِن أَمرِ الله، أَوَّلُنَا مُحَمَّدٌ و أَوسَطُنَا مُحَمَّدٌ و آخِرُنَا مُحَمَّدٌ و كُلُّنَا مُحَمَّدٌ 👇
▫️٢ ⚡️{عن جابر بن یزید الجُعفی} قُلتُ يا ابنَ رسول الله و مَنِ المُقَصِّرُ؟ ⚡️قَالَ: اَلَّذِينَ قَصَّرُوا فِي مَعرِفَةِ الأَئِمَّةِ و عَن مَعْرِفَةِ مَا فَرَضَ اللهُ عَلَيهِم مِن أَمرِهِ و رُوحِهِ. ⚡قُلْتُ: يَا سَيِّدِي و مَا مَعرِفَةُ رُوحِهِ؟ ⚡قَالَ [السجاد] (علیه السلام): أَن يُعرَفَ كُلُّ مَن خَصَّهُ اللهُ تعالی بِالرُّوحِ فَقَد فَوَّضَ إِلَيهِ أَمرَهُ يَخلُقُ بِإِذْنِهِ و يُحْيِي بِإِذنِهِ و يَعلَمُ الغَيرَ مَا في اَلضَّمَائِرِ وَ يَعلَمُ مَا كَانَ و مَا يَكُونُ إِلَى يَومِ القِيَامَةِ و ذَلِكَ أَنَّ هذا الرُّوحَ مِن أَمرِ اللهِ تعالی، فَمَن خَصَّهُ اللهُ تعالی بِهَذَا الرُّوحِ فَهَذَا كَامِلٌ غَيرُ نَاقِصٍ يَفعَلُ مَا يَشَاءُ بِإِذنِ اللهِ يَسِيرُ مِنَ المَشرِقِ إلى المَغرِبِ في لَحظَةٍ وَاحِدَةٍ يَعرُجُ بِهِ إلى السَّمَاءِ وَ يَنزِلُ بِهِ إلى اَلْأرضِ و يَفعَلُ مَا شَاءَ و أَرَادَ. ⚡قُلتُ: يَا سَيِّدِي أَوْجِدنِي بَيَانَ هذا الرُّوحِ مِن كِتَابِ اللهِ تعالی و إِنَّهُ مِن أَمرٍ خَصَّهُ اللهُ تعالی بِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله)؟ ⚡قال (ع): نعم، اِقرَأْ هذه الآيَة: «و كَذٰلِكَ أوحَينٰا إِلَيكَ رُوحاً مِن أَمرِنٰا مٰا كُنتَ تَدرِي مَا الكِتٰابُ و لا الإِيمٰانُ و لٰكِن جَعَلْنٰاهُ نُوراً نَهدِي بِهِ مَن نَشٰاءُ مِن عِبٰادِنٰا»، وقوله تعالی: «أُولٰئِكَ كَتَبَ في قُلُوبِهِمُ الإِيمٰانَ و أَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِنهُ». ⚡قُلتُ: فَرَّجَ اللهُ عَنكَ كَمَا فَرَّجتَ عَنِّي و وَفَّقتَنِي عَلَى مَعرِفَةِ الرُّوحِ و الأمرِ ... http://noo.rs/4AHCA 🔻از این👆بیانات معصومین(ع)، بطلان این👇بخش متن واضح است که نوشتند: «قاعده الواحد باطل است، چون وجود دو واحد عقلا محال است»! 🔻چون وجود دو واحد تام مستقل از هم محال است، نه وجود خدای واحد مستقل، با ظهورش در خلقت «روح واحد الهی و امر واحد الهی» که وجودش عین وابستگی به خداست. 🔸 🔻۵. بالاخره معلوم نشد که در نظر ایشان خداوند متعال در برابر خلقش متصف به تغایر و تمایز میشود یا خیر؟ اگر تغایر دارد چرا برخلافش نوشته اند «در حق متعال هیچ نحوه تغایر و امتیاز نیست»! و اگر حق تعالی در برابر خلقش (که کثیرند)‌ متصف به تغایر و امتیاز نیست چرا نوشته اند: «وجود حق متعال بینونت وجودی با موجود متجزی [دارد]»! 🔻جواب برهانی معصومین (علیهم السلام)‌ روشن است: خداوند سبحان نوعی از تمایز را ندارد و نوعی از تمایز را دارد. وجود خدای سبحان تمایز وصفی از وجود خلقش دارد، اما تمایز عزلی و وجودی از خلق ندارد که وجود خدا منعزل از خلق در گوشه ای و خلقش در گوشه دیگر باشد. 🔻بنابر این از اوصاف وجود خداوند سبحان وجود صمدی است که بجهت اطلاقش هیچ بینونت وجودی و تمییز عزلی و قید و حدی بر او راه ندارد و از این جهت به صمدیتش متصف به تغایر و تمایز وجودی نمی‌شود و به صمدیتش ارکان تمام اشیاء هستی را پر کرده است و جوفی ندارد و جایی از او خالی نیست و او نور و حیات همه اشیاست؛ در عین اینکه خود همین صمدیت و اطلاقش دلیل بر تمایز وصفی حق نسبت به خلقش هست چرا که خلایق متصف به قیودند و او متعالی و منزه از هر قید و حد (حسی و وهمی و عقلی) است:‌ ⚡️ امام صادق (علیه السلام)‌:‌ «أَسأَلُكَ بِاسمِكَ الْأَحَدِ الصَّمَدِ الَّذِي مَلَأَ أَركَانَ‏ كُلِ‏ شَيْ‏ءٍ» http://noo.rs/eB3Db ⚡️ امام باقر (علیه السلام)‌:‌ « اَلصَّمَدُ اَلَّذِي لا يُوصَفُ بِالتَّغَايُر» http://noo.rs/K8h6r ⚡️ امام باقر و امام حسین (علیهما السلام)‌:‌ «اَلصَّمَدُ الَّذِي لا جَوفَ لَهُ» http://noo.rs/ZD7lY ⚡️ امیرالمومنین علی (علیه السلام)‌: «هُوَ حَيَاةُ كُلِّ شَيْءٍ و نُورُ كُلِّ شَيْءٍ» http://noo.rs/HK6cl 🔸 🔻در پایان، علاوه بر نقدهای حدیثی فوق، این نکته عقلی مهم است که کلا مطالب خودمتناقض در متن مذکور موج می‌زند! ولذا قبل ازجواب به نقدهای دیگران، باید اول جواب خودش را بدهد و عقلا در برابر همین متن خودش بگوید که: 1- چرا از طرفی می‌گوید حق و خلق متباین هستند، و از طرفی خلق را دال وجودی برخالقش می‌داند!! چطور دلالت با تباین (بدون هیچ ارتباط و سنخیت) ممکن است؟ بالاخره آن ارتباط و سنخیت و حیث جامع بین حق و خلق که موجب دلالت مخلوق بر خالق بشود چیست؟ اگر یک وجه همسنخی در اصل حقیقت وجود نباشد دلالت بین دو موجود متباین چگونه ممکن است!؟ 2- بالاخره برای اینکه خلق و حق تعالی بینونتشان بینونت وصفی بشود (و نه عزلی)، چه وجه مشترکی دارند که تمایزشان در اوصاف آن وجه مشترک است، و دو موجود منعزل از هم نیستند که هرکدام در یک مکان و گوشه‌ای جدا باشند. 3- بالاخره وقتی در متنشان به یک تقسیم‌بندی بین واحد (حقیقت مجرد لاینقسم) و متجزی (حقیقت محدود ممتد تقسیم‌پذیر) می‌پردازند، آنچه که مَقسم و وجه مشترک بین آنهاست که از آن به «حقیقت» تعبیر کرده‌اند چیست؟! و... یاحق 🔸 @Salehi786
صالحی - ارتباط کاربران
بسم الله ⛱ #کانال_کاربران ۵۷ 💬 🔸 چهارشنبه ١۴٠١/۴/۸ از جواب به متن ذیل👇در لینک #سوال شد (که برداشتی غ
. 🔸همچنین، نقدی دیگر بر آن متن (سوال ۵٧)، از جانب یکی از دوستان طلبه فاضل (دکترای شیعه شناسی) که در نقد علمی مطالب اشتباه آقای میلانی و... فعالند👇 🌐 https://t.me/tabeshe_agahi/1427 🔸 متن آن نقد علمی در ادامه👇👇
🖍تعلیقه ای بر یک تحلیل حدیثی 📚 مولف متن فوق، گمان دارد حدیث حضرت جواد(ع) را شرح و تفسیر کرده است. ما بدون قصد ورود به شرح حدیث، صرفاً نکاتی را درباره این تفسیر و توضیح شاگرد حسن میلانی عرض میکنیم. 1- این متن با نص اصلی روایت اختلاف دارد و در منابع، «أو متوهم بالقلة و الکثرة» نیست. هر چند از فرمایش حضرت چنین بر می آید که ماسوی الله میتواند متوهم بالقلة و الکثرة باشد ولی در نص حدیث، چنین چیزی پس از عبارت اول حدیث وجود ندارد(الكافي: ج1 ص116 ح7، توحيد صدوق: ص193 ح7، الاحتجاج: ج2 ص442) 2- مولف در شماره یک مدعی است بینونت خالق و مخلوق، بینونت وصفی است و بلافاصله در شماره دو می گوید هیچ سنخیتی میان خالق و مخلوق نیست و این یعنی خالق و مخلوق، بینونت ذاتی و عَزلی هم دارند و مولف، به فاصله یک خط، مدعای خودش را باطل کرده است. زیرا اگر میان خالق و مخلوق هیچ سنخیتی (مطلقاً) وجود نداشته باشد پس تباین ذاتی و عزلی دارند و دو حقیقت کاملاً جدا و منحاز و بی ارتباط با یکدیگرند و این را هم عقل نفی میکند هم نص روایات معصومین. 3- در شماره 3 مدعی است فقط خدا فاقد جزء و بعض است. اگر مراد، جزء مادی باشد نه مدعایی مبرهن است و نه در فرمایش حضرت جواد چنین چیزی است که همه ماسوی را متجزی مادی بداند. در عبارت حضرت[طبق عبارتی که مولف نقل کرده و درصدد توضیح آنست] ، دو وصف برای ماسوی ذکر شده است: اول تجزی و دوم متوهم بالقلة و الکثرة و میدانیم که «تفصیل، قاطع شرکت است» لذا برخی مخلوقات متجزی نیستند و الا تقسیم حضرت، لغو می بود. این تفکیک در کلام حضرت، روشن و واضح است. 4- در شماره 4 نوشته انفصال واحد و متجزی حقیقی است. مقصود از انفصال، چیست؟ یعنی تباین مفهومی؟ یا تباین وجودی؟ اگر تباین مفهومی باشد کسی منکر نیست و اگر مقصود، تباین وجودی باشد که بازگشت به بینونت عزلی است که در روایات انکار شده و مولف هم آنرا نپذیرفته و فقط بینونت وصفی را قبول دارد. 5- در شماره 5 نوشته است:«کثرت در ماسوا حقیقی و وحدت اعتباری است» یعنی الان مولف این متن، اعتباراً یک نفر است و حقیقتاً چند نفر است؟! 6- در شماره 6 نوشته است :«کثرت، فرع بر تجزی است» این هم صحیح نیست زیرا مثلاً نقطه بسیط است و قابل تجزی نیست ولی میتوان نقطه های متعدد و کثیری را فرض کرد. لذا کثرت و تجزی، دو مقوله منحازند که ملازمه ای با یکدیگر ندارند. 7- در شماره 7 نوشته است: «واحد چون زیاده و نقصان پذیر نیست، قهرا ازلی و قدیم خواهد بود» برهان این ملازمه کجاست؟ چه ملازمه منطقی میان عدم زیاده و نقصان با ازلیت و قدم وجود دارد؟ مولف به صرف ادعا بسنده کرده است و مدعایش را اثبات نکرده است. 8- در شماره 9 نوشته:«واحد حقیقی منزه از قوه و استعداد و جسمانیت و حرکت و دیگر اوصافی است که همگی مناط امکان است» اگر مولف، معنای مناط را میداند و تفاوتش را با علامت و نشانه، توجه دارد باید توضیح بدهد چطور و به چه برهانی قوه و استعداد و جسمانیت و حرکت، مناط امکان است؟ لازمه این ادعا آنست که موجودی که فاقد قوه و حرکت و جسمانیت باشد نمیتواند ممکن الوجود باشد. این ادعا مستند به چه برهان و دلیل عقلی است؟ 9- باز در ادامه شماره 9 می نویسد:«هر حرکتی فرع بر قوه و هر موجود بالقوه‌ای، بالضروره وجودش امتدادی خواهد بود» اولاً چرا نویسنده ای که درصدد شرح فرمایش معصوم است از اصطلاحات فلسفی و مبانی فکری فیلسوفان (همچون حرکت و قوه) استفاده کرده است؟ یعنی حضرت جواد هم این مبانی فلسفی را قبول دارد یا بر اساس این مبانی فلسفی، خداشناسی دینی را ارائه داده اند؟ ثانیاً ادعا شده است «هر موجود بالقوه ای وجودش امتدادی است» در حالیکه موجود بالقوه، حقیقتاً وجود ندارد و وجود بالفعل نیست تا متصف به اوصاف وجودی شود و الا نامش دیگر موجود بالقوه نبود. حال چطور است که چنین موجود بالقوه‌ای (که بالفعل معدوم است) وجودش امتدادی است باید از مولف این متن که دکترای فلسفه دارد پرسیده شود. 10- در شماره 10 نوشته است:«تمام اوصاف حق در وحدت محقق‌اند در مقابل، تمامی اوصاف ماسوا در کثرت و تجزی» یعنی الان وصف وحدت و تشخصِ مخلوقات هم در کثرتشان محقق است؟ چطور می شود وصف تشخص، در کثرت محقق باشد؟ یعنی تشخص موجودات هم متکثر است؟ یعنی یک سیب، واقعاً چند سیب است و یک پیامبر، واقعاً چند پیامبر است؟ یعنی حضرت مهدی واقعاً چند حضرت مهدی است؟ انسان عاقل به چنین سخنی تفوه میکند؟ در ادامه نوشته است:«در حق متعال هیچ نحوه تغایر و امتیاز نیست» تغایر با چه چیزی؟ اگر با مخلوقات مراد است پس آن انفصال حقیقی که در شماره 4 مدعی بودید تغایر و امتیاز نیست؟ آیا مقابل تغایر، عینیت نیست؟ اگر تغایر را نفی میکنید رابطه خالق و مخلوق عینیت است؟ می شود دو شیء، نه مغایر هم باشند نه عین یکدیگر؟ مولف که تغایر و عینیت و سنخیت میان خالق و مخلوق را نفی میکند پس چه رابطه ای میان خدا و مخلوقاتش قائل است؟ 👇👇
11- در شماره 12 نوشته:«مناط مخلوقیت، تجزی و زیاده و نقصان پذیری است» در حالیکه این تفسیر خلاف فرمایش حضرت جواد و تحریف سخن ایشان است زیرا ایشان فرمودند یا تجزی یا زیاده و نقصان [بصورت منفصله مانعة الخلو] و نه «تجزی و زیاده و نقصان»‌ [بصورت اجتماع] 12- در شماره 14 نوشتند:«تشکیک در وجود باطل است، چون هر وجودی به نحو لا یقفی قابل ازدیاد است» اولاً چه ارتباطی میان مقدمه و تعلیل مذکور است؟ اینکه هر وجودی قابل ازدیاد است چگونه دلالت بر بطلان تشکیک دارد؟ برهانی بر این ملازمه بیان نشده است. ثانیاً اگر مولف ملتفت قضیه کلیه‌ای باشد که نوشته است لازمه‌اش این است که وجود خدا هم مشمول این قاعده باشد و وجود خداوند هم قابل ازدیاد باشد و طبق اصلی که امام فرموده و مولف هم قبول کرده چیزی که قابل قلت و کثرت باشد مخلوق است. نتیجه اینکه خدای مولف هم مخلوقی بیش نیست چون قابل ازدیاد است. 13- در انتها به بینونت وجودی خالق و مخلوق اشاره کرده است ولی توضیح نداده مقصود از بینونت وجودی چیست و چه ارتباطی با بینونت عزلی(که در روایات نفی شده است) دارد. اگر وجود خالق و مخلوق متباین به تمام ذات هستند چگونه از دو حقیقت متباین به تمام ذات، یک مفهوم واحد مشترک انتزاع شده است؟ مولف هیچیک از این مطالب را توضیح نداده است. 🖊نتیجه این توضیحات مختصر (که مجال تطویل نبود) این است که مطالب مولف بسیار مبهم، گنگ، فاقد برهان، فاقد تبیین عقلی است که به صرف طرح ادعا بسنده کرده و نه ملازمه میان مقدمه و تالی اثبات شده است و نه مبادی تصوری بحث را تنقیح و ایضاح کرده است و با اینهمه اجمال و ابهام و بی دلیلی، مدعی است این روایت، تمام مبانی فلسفی (!) را هم باطل کرده است و روشن ترین(!) مبانی توحیدی را هم بیان کرده است... برای ایشان آرزوی توفیق داریم 🔸 ✅ کانال «تابش آگاهی؛ تأملات عقلانی پیرامون دین» 🌐 https://t.me/tabeshe_agahi/1427