eitaa logo
صالحی - ارتباط کاربران
1.2هزار دنبال‌کننده
743 عکس
253 ویدیو
266 فایل
﷽ 💫 طلبه ای ساده دروس خارج حوزه قم لیسانس نرم افزار ارشد مهندسیIT دکتری عرفان اسلامی ✅اینجا نشر پژوهشها و پرسش وپاسخهای کاربران 📌خصوصی @mSalehi ✅ کانال تدریس: 1. @Shia_erfan 2. @Nezam_Andishe ✅ کانال اصلی بنده @Salehy 📲نرم‌افزارهای مفید @SalehiApps
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 معرفی *کتاب «رمز های بی پایان آینه»* (تصویر فهرست و بخشی از کتاب👆) 📌گردآوری دکتر علی بابایی (کتب) 🔻نشر مولی 02166409243 🔸 🔸 *راهنمایی لینک خرید اینترنتی کتاب* 🔻1. فروشگاه تفرید قیمت 50,000 تومان، با %10 تخفیف: *45,000 تومان* https://basalam.com/tafrid.ir/product/3159631 🔸 🔻2. فروشگاه الو کتاب قیمت *60.000 تومان* https://basalam.com/aloketab91/product/1837364 🔸 🔻3. فروشگاه بوستان کتاب قیمت 130.000 تومان (چاپ جدید)، با 10% تخفیف قیمت *117.000 تومان* www.bustaneketab.ir/book/40965 🔸 🔻4. فروشگاه پاتوق کتاب فردا قیمت 130.000 تومان (چاپ جدید)، با 5% تخفیف قیمت *123.500 تومان* https://bookroom.ir/book/63928 🔸 🔻5. فروشگاه اروند کتاب قیمت *130.000 تومان* (چاپ جدید) https://basalam.com/poiict/product/5629429 🔸 ✅ این کتاب در *جلسه 8 شرح «کتاب جامع الکلیات عرفان شیعی»* (ذیل بیان اول، بحث «نسبت خداوند با عالم»)، مورد استفاده قرار گرفته است: 🔰صوت این جلسه👇 🌐 https://eitaa.com/shia_erfan/94 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی 🔹 @Shia_erfan 🔸 @Salehi786
بسم الله 🔸عمر تو، وقتِ حضور توست در برابر خدای حاضر 🔸 وقت حال، نزولی مقدّر از آن «وقتِ حضوری‌» است که روح ما در عالمِ خزائنِ بینهایتِ حضور الهی دارد. 🔸حالِ قلب، حضور یافتن توجه حضوری قلب، در برابر خدای حاضرِ لحظه لحظه در تجلیست. 🔻حالِ حضورِ قلبت با خدای حاضر را دریاب. در حضور باش و از نیستی‌ها جدا باش. نه غصه‌ی گذشته را بخور که رفته و نیست، نه خوف آینده را داشته باش که نیامده و نیست. و نه تعلق به نیستی‌ها و حدود عدمی دنیا داشته باش! 🔻فقط تعلق و عشق محض و بند به خدای بینهایت داشته باش. 🔻فقط با اطاعت و محبت خداست که به آزادی مطلق میرسی. خودت را فقط خرج خدا کن و به هیچ قیمت محدود و عدمی نفروش! 🔻آزادی مطلق با عبودیتِ بینهایت و تعلق به خدای بینهایت محقق می‌شود. آزاد از هر قید عدمی زمانی و مکانی و دنیوی، و آزاد از بند شدن به هر محدودیتی در تجلی. عالم تحت تسخیر این عبد مطلق خداست که آزاد از هر غیر است و برای همین تمام تجلیات هستی تحت تسخیر روح آزاد و عبودیت بینهایتِ اوست. 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/453592 شناسه حدیث : ۴۵۳۵۹۲ نشانی : غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۲۲۲ 🔻معصوم : امیرالمؤمنین (علیه السلام) إِنَّ عُمْرَكَ وَقْتُكَ اَلَّذِي أَنْتَ فِيهِ مَا فَاتَ مَضَى وَ مَا سَيَأْتِيكَ فَأَيْنَ؟! قُمْ فَاغْتَنِمِ اَلْفُرْصَةَ بَيْنَ اَلْعَدَمَيْنِ 🔸 لینک متن eitaa.com/shia_erfan/143 لینک صوت eitaa.com/shia_erfan/94 🔸 @Shia_erfan @Salehi786
بسم الله 🔸 امام زمان (علیه السلام) قلب درک‌کننده و آگاه و محیط و حافظ و شنوا و بینای خدا در عالم هستی است. امام زمان، قلب خداست ♥ (وَ قَلبُهُ اَلوَاعِي). 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/310332 شناسه حدیث : ۳۱۰۳۳۲ نشانی : التوحيد ج ۱، ص ۱۵۲ 🔻معصوم : امام صادق (علیه السلام) عَنِ اِبْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِنَّ اَللَّهَ وَاحِدٌ أَحَدٌ مُتَوَحِّدٌ بِالْوَحْدَانِيَّةِ مُتَفَرِّدٌ بِأَمْرِهِ خَلَقَ خَلْقاً فَفَوَّضَ إِلَيْهِمْ أَمْرَ دِينِهِ فَنَحْنُ هُمْ . يَا اِبْنَ أَبِي يَعْفُورٍ! نَحْنُ حُجَّةُ اَللَّهِ فِي عِبَادِهِ وَ شُهَدَاؤُهُ عَلَى خَلْقِهِ وَ أُمَنَاؤُهُ عَلَى وَحْيِهِ وَ خُزَّانُهُ عَلَى عِلْمِهِ وَ وَجْهُهُ اَلَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ وَ عَيْنُهُ فِي بَرِيَّتِهِ وَ لِسَانُهُ اَلنَّاطِقُ . 💥 *«وَ قَلْبُهُ اَلْوَاعِي»* . وَ بَابُهُ اَلَّذِي يَدُلُّ عَلَيْهِ وَ نَحْنُ اَلْعَامِلُونَ بِأَمْرِهِ وَ اَلدَّاعُونَ إِلَى سَبِيلِهِ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ وَ بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ نَحْنُ اَلْأَدِلاَّءُ عَلَى اَللَّهِ وَ لَوْلاَنَا مَا عُبِدَ اَللَّهُ . 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/299718 شناسه حدیث : ۲۹۹۷۱۸ نشانی : بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۶۴ 🔻معصوم : امام صادق (علیه السلام) ، امیرالمؤمنین (علیه السلام) عَنْ عَبْدِ اَلْمُزَاحِمِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: كَانَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) يَقُولُ: . أَنَا عِلْمُ اَللَّهِ 💥 *«وَ أَنَا قَلْبُ اَللَّهِ اَلْوَاعِي»* وَ لِسَانُ اَللَّهِ اَلنَّاطِقُ وَ عَيْنُ اَللَّهِ اَلنَّاظِرُ وَ أَنَا جَنْبُ اَللَّهِ وَ أَنَا يَدُ اَللَّهِ. 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/235515 شناسه حدیث : ۲۳۵۵۱۵ نشانی : بحار الأنوار، ج ۲۶، ص ۲۵۷ 🔻 معصوم : امام صادق (علیه السلام) ، امیرالمؤمنین (علیه السلام) ختص، [الإختصاص] ، عَلِيُّ بْنُ عَبَّاسٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ حَمْزَةَ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: خَطَبَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (صَلَوَاتُ الله عَلَيْهِ) فَقَالَ فِيمَا يَقُولُ: . أَيُّهَا اَلنَّاسُ سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي أَيُّهَا اَلنَّاسُ! 💥 *«أَنَا قَلْبُ اَللَّهِ اَلْوَاعِي»* وَ لِسَانُهُ اَلنَّاطِقُ وَ أَمِينُهُ عَلَى سِرِّهِ وَ حُجَّتُهُ عَلَى خَلْقِهِ وَ خَلِيفَتُهُ عَلَى عِبَادِهِ وَ عَيْنُهُ اَلنَّاظِرَةُ فِي بَرِيَّتِهِ وَ يَدُهُ اَلْمَبْسُوطَةُ بِالرَّأْفَةِ وَ اَلرَّحْمَةِ وَ دِينُهُ اَلَّذِي لاَ يُصَدِّقُنِي إِلاَّ مَنْ مَحَضَ اَلْإِيمَانَ مَحْضاً وَ لاَ يُكَذِّبُنِي إِلاَّ مَنْ مَحَضَ اَلْكُفْرَ مَحْضاً . 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/286301 شناسه حدیث : ۲۸۶۳۰۱ نشانی : بحار الأنوار، ج ۹۷، ص ۳۴۷ نشانی : المزار الکبير ج ۱، ص ۳۰۲ 🔻عنوان باب : كتاب المزار > أبواب زيارة أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (صلوات الله عليه) ثُمَّ قَالَ زِيَارَةٌ أُخْرَى لَهُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: تَقِفُ عَلَى بَابِ اَلسَّلاَمِ وَ تَقُولُ: اَللَّهُمَّ إِلَيْكَ وَجَّهْتُ وَجْهِي وَ عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ رَبِّي اَللَّهُ أَكْبَرُ كَمَا بِمَنِّهِ هَدَانَا اَللَّهُ أَكْبَرُ إِلَهُنَا وَ مَوْلاَنَا اَللَّهُ أَكْبَرُ وَلِيُّنَا اَلَّذِي أَحْيَانَا اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي بِمَنِّهِ هَدَانَا... - ... ثُمَّ تَقُولُ: اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ سَيِّدَ اَلْوَصِيِّينَ وَ حُجَّةَ رَبِّ اَلْعَالَمِينَ عَلَى اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ وَارِثَ عِلْمِ اَلنَّبِيِّينَ وَ إِمَامَ اَلْمُتَّقِينَ وَ قَائِدَ اَلْغُرِّ اَلْمُحَجَّلِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ يَا إِمَامَ اَلْهُدَى وَ مَصَابِيحَ اَلدُّجَى وَ كَهْفَ أُولِي اَلْحِجَى وَ مَلْجَأَ ذَوِي اَلنُّهَى اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حِجَابَ اَلْوَرَى وَ اَلدَّعْوَةَ اَلْحُسْنَى وَ اَلْآيَةَ اَلْكُبْرَى وَ اَلْمَثَلَ اَلْأَعْلَى اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا شَجَرَةَ اَلنِّدَاءِ وَ صَاحِبَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْحُجَّةَ عَلَى جَمِيعِ اَلْوَرَى فِي اَلْآخِرَةِ وَ اَلْأُولَى اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اَللَّهِ وَ خِيَرَتَهُ وَ وَلِيَّ اَللَّهِ وَ حُجَّتَهُ وَ بَابَ اَللَّهِ وَ حِطَّتَهُ وَ عَيْنَ اَللَّهِ وَ آيَتَهُ... ⚡... وَ قَلْبُهُ اَلْوَاعِي اَلْبَصِيرُ اَلْمُحِيطُ بِكُلِّ شَيْءٍ وَ نُورُهُ اَلَّذِي أَضَاءَ بِهِ اَلْبَرِيَّةَ... 🔸 لینک صوت eitaa.com/shia_erfan/94 🔸 @Shia_erfan @Salehi786
بسم الله در 🔸در کتاب شریف وسائل الشیعه، ج۵ ص۸۹ الی ۹۲، در باب ۵۳ از ابواب پوشش نماز از تتمه کتاب صلاة، بابی از احادیث است، با عنوان «باب استحباب همراه داشتن در هنگام سفر و خوف و در هنگام نماز خواندن و در وقت دعا کردن» با ذکر #۱۲_حدیث ( بَابُ استِحبَابِ استِصحَابِ العَقِيقِ فِي السَّفَرِ وَ الخَوفِ وَ فِي الصَّلَاةِ وَ فِي الدُّعَاء) 🔸همچنین، در ج۷ ص۱۴۳و۱۴۴، باب۶۶ ابواب الدعا از تتمه کتاب الصلاة، با عنوان «باب استحباب پوشیدن انگشتر عقیق و فیروزه برای دعا کننده» با ذکر #۵_حدیث (بَابُ استِحبَابِ لُبسِ الدَّاعِي خَاتَمَ فَیرُوزَجٍ و خَاتَمَ عَقِيق) 🔸و نیز در ج۱۴ ص۳۹۹، باب۳۳ ابواب المزار از تتمه کتاب الحج، با عنوان «بَابُ استِحبابِ التَّخَتُّمِ بِاليَاقُوتِ و العَقِيقِ و الفَيرُوزَجِ و الحَدِيدِ الصِّينِيِّ و حَصَى الغَرِيِّ و كَثرَةِ النَّظَرِ إِلَيهَا»، که حدیثش در انتهای این نوشتار می‌آید. 🔻در ادامه بخشی از متن برخی از احادیث این باب را ذکر میکنیم برای استفاده از که تکویناً در نهفته است: 👇👇👇 🌷عن الصادق (علیه السلام): ✨صَلَاةُ رَکعَتَینِ بِفَصِّ عَقِيقٍ تَعدِلُ أَلفَ رَکعَةٍ بِغَیرِه 🔻دو رکعت نماز با همراه داشتن نگین عقیق، معادل هزار رکعت نماز بدون آن است. 🔸 🌷عَنِ الصَّادِقِ (عليه السلام) قَال: ✨مَا رُفِعَت كَفٌّ إِلَى اللَّهِ أَحَبُّ إِلَیهِ مِن كَفٍّ فِيهَا خَاتَمُ عَقِيق 🔻بلند نشده کف دستی [برای دعا] بسوی خدا محبوب تر نزد خدا از دستی که [بهنگام دعا] در کف آن انگشتر عقیق باشد (اینکه بر وجود عقیق در بهنگام تاکید فرمودند یعنی فقط نگین عقیق راهنگام دعا چرخانده، رویش به کف دست باشد) 🌷مَن تَخَتَّمَ بِالعَقِيقِ قُضِيَت حَوَائِجُهُ 🔻مؤمنی که انگشتر عقیق بهمراهش بدارد [کمک میکند که] حوائجش مقضی شود 🌷مَن اِتّخَذَ خاتماً فَصُّهُ عَقیق لَم یَفتَقِر وَ لَم يُقضَ لَهُ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحسَنُ. 🔻مؤمنی که نگین انگشترش عقیق باشد، به فقر نمی‌افتد و حوائجش به احسن وجه مقضی میشود 🔸 🌷مَنْ تَخَتَّمَ بِالعَقِيقِ لَم يَزَل يَنظُرُ إِلَى الحُسنَى مَا دَامَ فِي يَدِهِ وَ لَم يَزَل عَلَيهِ مِنَ اللَّهِ وَاقِيَةٌ. 🔻مؤمنی که خاتم عقیق همراهش باشد دائماً حُسن و نیکی به وی رسد مادامی که عقیق در دستش هست، و دائماً از جانب خداوند حفاظی بر او قرار دارد. 🔸 🌷اَلعَقِيقُ أَمَانٌ فِي السَّفَر 🌷اَلعَقِيقُ حِرزٌ فِي السَّفَر 🔻نگین عقیق [از جانب خداوند] موجب امان و حرز در سفر است 🌷شَكَا رَجُلٌ إِلَى النَّبِيّ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهُ قُطِعَ عَلَيهِ الطَّرِيق، فَقَالَ (ص) :✨هَلَّا تَخَتَّمتَ بِالعَقِيقِ فَإِنَّهُ يَحرُسُ مِن كُلِّ سُوءٍ 🔻مردی به پیامبر شکایت برد که در سفر راه را بر او بستند (و اموالش را بردند)، حضرت فرمود: «چرا انگشتر عقیق بدست نکردی، همانا عقیق حراست از هر سوئی میکند 🌷عَن عَلِيٍّ (علیه السلام) قَال: تَخَتَّمُوا بِالعَقِيقِ يُبَارَك اللّه عَلَيكُم- وَ تَكُونُوا فِي أَمنٍ مِنَ البَلَاءِ. 🔻به نگین عقیق انگشتر بدست کنید خداوند برشما برکت دهد و در امان از بلا باشید. 🔸 بسوی بهنگام 🌷عن الرضا (عليه السلام) : مَن أَصبَحَ و فِي يَدِهِ خَاتَمٌ فَصُّهُ عَقِيقٌ مُتَخَتِّماً بِهِ فِي يَدِهِ اليُمنَى- وَ أَصبَحَ مِن قَبلِ أَن يَرَاهُ أَحَدٌ ✨فَقَلَبَ فَصَّهُ إِلَى بَاطِنِ كَفِّهِ و قَرَأَ "انّا انزلناه" إِلَى آخِرِهَا، ثُمَّ يَقُولُ : ✨«آمَنتُ بِاللَّهِ وَحدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ- و آمَنتُ بِسِرِّ آلِ مُحَمَّدٍ و عَلَانِيَتِهِم» - وَقَاهُ اللَّهُ فِي ذَلِكَ الیَومِ شَرَّ مَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَاءِ- و مَا يَعرُجُ فِيهَا و مَا يَلِجُ فِي الأَرضِ و مَا يَخرُجُ مِنهَا- و كَانَ فِي حِرْزِ اللَّهِ و حِرز رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) حَتَّى يُمسِي. 🔻 : حضرت امام رضا (علیه السلام) فرمودند: "هر کس صبح کند و در دست او انگشتر عقـیقى باشد و قبل از این که کسى او را ملاقات کند و ببیند،✨نگین عقیق خود را به طرف کف دست بچرخاند و «سوره قدر» را تا به آخر تلاوت کند و سپس بگوید: ✨"آمَنتُ بِاللَّهِ وَحدَهُ لَاشَرِیکَ لَهُ و آمَنتُ بِسِرِّ آلِ مُحَمَّدٍ و عَلَانِیَّتِهِم"، خداوند او را در آن روز از شرِّ آنچه از آسمان نازل مى شود و به سوى آسمان بالا مى رود و همچنین از شرّ آنچه در زمین فرو مى رود و از آن خارج مى شود حفظ مى کند، و در حرز خداوندمتعال و حرز رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به سر مى برد تا روزش را به آخر شب برساند. 🔸 🌷بَعَثَ الوالی إِلَى رَجُلٍ مِن آلِ أَبِي طَالِبٍ فِي جِنَايَةٍ- فَمَرَّ بِأَبِي عَبداللَّهِ (علیه السلام) فَقَالَ أَتبِعُوهُ بِخَاتَمِ عَقِيقٍ فَأُتِيَ بِخَاتَمِ عَقِيقٍ فَلَم يَرَ مَكرُوهاً
🔻حاکم ظالم عده ای را فرستاد برای دستگیری یکی از اولاد آل ابیطالب به تهمت جنایت، پس آن فرد را از نزد امام صادق عبور دادند، و حضرت به یارانش گفت یک نگین عقیق به او بدهید که همراهش باشد، پس یک انگشتر عقیق بدستش رسید و در این ماجرا هیچ کراهتی به او نرسید. 🔸 🌷مَنْ صَاغَ خَاتَماً مِنْ عَقِيقٍ فَنَقَشَ فِيهِ : «مُحَمَّدٌ نَبِيُّ اللَّهِ وَ عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَّهِ» وَقَاهُ اللَّهُ مِيتَةَ السَّوْءِ وَ لَمْ يَمُتْ إِلَّا عَلَى الْفِطْرَةِ. 🔻کسی که با نگینی از عقیق انگشتری بدست کند که بر آن عقیق حک شده باشد: «مُحَمَّدٌ نَبِيُّ اللَّهِ وَ عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَّهِ»، خداوند متعال آن شخص را از مرگ بد حفظ میکند، و نمیمیرد مگر به مرگ طبیعی (فطری). 🔸 🌷مِن كِتَابِ اللِّبَاسِ لِلعَيَّاشِيِّ عَنِ الأعمَشِ قَالَ: كُنتُ مَعَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) عَلَى بَابِ أَبِي جَعفَرٍ المنصُورِ- فَخَرَجَ مِن عِندِهِ رَجُلٌ مَجلودٌ بِالسَّوطِ، فَقَالَ لِي يَا سُلَیمَانُ- انظُر مَا فَصُّ خَاتَمِهِ؟ 🔻همراه امام صادق (علیه السلام) بودیم بر سر درب کاخ منصور، که مردی از آنجا خارج شد درحالی که تازیانه خورده بود! حضرت به من فرمود: "سلیمان! ببین که نگین انگشتر این مرد چیست؟" ✨فَقُلتُ يَا ابنَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَصُّهُ غَيرُ عَقِيقٍ ✨فَقَالَ يَا سُلَيمَانُ أَمَا إِنَّهُ لَو كَانَ عَقِيقاً لَمَا جُلِدَ بِالسَّوطِ 🔻دیدم و گفتم: نگینش غیر از عقیق است حضرت فرمود: "ای سلیمان! همانا اگر نگین انگشترش از عقیق می‌بود [حفظ می‌شد و] تازیانه نمیخورد. ✨قُلتُ يَا ابنَ رَسُولِ اللَّهِ زِدنی؟ ✨قَالَ يَا سُلَیمَانُ هُوَ أَمَانٌ مِن قَطعِ اليَدِ 🔻عقیق بر دست، امان است از قطع شدن دست ✨هُوَ أَمَانٌ مِنْ إِرَاقَةِ الدَّمِ 🔻عقیق امان است از ریخته شدن خون ✨إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ أَن تُرفَعَ إِلَیهِ فِي الدُّعَاءِ- يَدٌ فِيهَا فَصُّ عَقِيقٍ 🔻خدا دوست دارد که بلند شود بسویش در دعا، دستی که درآن نگین عقیق باشد ✨العَجَبُ كُلُّ العَجَبِ مِن يَدٍ فِيهَا فَصُّ عَقِيقٍ- كَيفَ تَخلُو مِنَ الدَّنَانِيرِ وَ الدَّرَاهِمِ 🔻عجب است کل العجب، از دستی که نگین عقیق دارد چگونه از پول (درهم و دینار) خالی شود! ✨إِنَّهُ حِرزٌ مِن كُلِّ بَلَاءٍ 🔻عقیق موجب حرز از هر بلاست ✨هُوَ أَمَانٌ مِنَ الْفَقْرِ 🔻عقیق موجب امان از فقر است ✨قُلتُ أُحَدِّثُ بِهَا عَن جَدِّكَ الحُسَيْنِ بنِ عَلِيٍّ عَن أَمِيرِالمُؤمِنِين(علیهما السلام)؟ 🔻گفتم: این حدیث را نقل کنم؟ ✨قَالَ نَعَم 🔸 🌷عَنِ المُفَضَّلِ عَن أَبِي عَبدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: ✨أُحِبُّ لِكُلِّ مُؤمِنٍ أَن يَتَخَتَّمَ بِخَمسَةِ خَوَاتِيم : ۱. بِاليَاقُوتِ وَ هُوَ أَفخَرُها ۲. و بِالعَقِيقِ وَ هُوَ أَخلَصُهَا لِلّٰهِ و لَنَا ۳. و بِالفَیرُوزَجِ وَ هُوَ نُزهَةُ النَّاظِرِ مِنَ المُؤمِنِينَ وَ المُؤْمِنَاتِ وَ هُوَ يُقَوِّي البَصَرَ وَ يُوَسِّعُ الصَّدرَ و يَزِيدُ فِي قُوَّةِ القَلب ۴. و بِالحَدِيدِ الصِّينِيِّ و مَا أُحِبُّ التَّخَتُّمَ بِهِ و لَا أَکرَهُ لُبسَهُ عِندَ لِقَاءِ أَهْلِ الشَّرِّ لِيُطفِئَ شَرَّهُم وَ أُحِبُّ اتِّخَاذَهُ فَإِنَّهُ يُشَرِّدُ المَرَدَةَ مِنَ الجِنِّ وَ الإِنسِ ۵. و مَا يُظهِرُهُ اللهُ بِالذَّكَوَاتِ البِيضِ بِالْغَرِيَّينِ ✨قُلْتُ: يَا مولایَ وَ مَا فِيهِ مِنَ الفضلِ؟ ✨قَالَ : مَن تَخَتَّمَ بِهِ وَ يَنظُرُ إِلَیهِ كَتَبَ اللهُ لَهُ بِكُلِّ نَظرَةٍ زَورَةً أَجْرُهَا أَجرُ النَّبِيِّينَ وَ الصَّالِحِينَ و لو لَا رَحمَةُ اللهِ لِشِيعَتِنَا- لَبَلَغَ الفَصُّ مِنْهُ مَا لَا يُوجَدُ بِالثَّمَنِ وَ لَكِنَّ اللهَ رَخَّصَهُ عَلَيْهِم لِيَتَخَتَّمَ بِهِ غَنِيُّهُم وَ فَقِيرُهُم 🌐 hadith.inoor.ir/hadith/179829 🔸 🔻امام صادق(علیه السلام): ✨دوست ‏دارم كه مؤمن در انگشترش از استفاده کند: ۱.ياقوت كه از همه فاخرتر است ۲.عقيق كه از هر نگين ديگری خالصتر براى خدا و ماست ۳.فيروزه كه مايه سرور خاطر هر زن و مرد مؤمن مى‏شود و نور چشم را تقويت مى‏كند و سينه را گشاده مى‏سازد و بر قوت قلب مى‏افزايد ۴.حدیدصينى، هر چند خودم خوش نمى‏دارم كه همیشه آن را به دست كنم ولى بهنگام رويارويى با مردم شرور از به دست كردن آن بدم نمى‏آيد تا شر وغضب آنان را خاموش كند، و همراه داشتن آن را دوست مى‏دارم، براى وقتی كه جن و انس سركش را دور ‏كند و ۵.دُرهاى سپيد بحر نجف (دُرّهای ناحیه دریای نجف، نه قبرستان نجف) گفتم: اى سرور من! در دُرّ نجف، چه فضيلتى‏ست؟ فرمود: هر كس به آن بنگرد، خداوند به هر نظرش، اجر پيامبران و صالحان را مى‏نويسدو اگر لطف و رحمت خداوند برشيعيان ما نبود، هر نگين از آن، چنان گران مى‏شد كه به هيچ قيمت پيدا نمی‌شد،ولى خداوند آن را براى شیعیان فراوان و ارزان قرارداده كه غنی وفقیر ايشان بتوانند از نگين دُر انگشتر بسازند 🔸 @Salehi786
بسم الله فرزنددار شدن برای (و ازدواج)، توصیه به همراه نمودن با حک آیه «رب لاتذرنی فردا و انت خیر الوارثین» بر روی نگین (یا پشت نگین) 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/281823 شناسه حدیث : ۲۸۱۸۲۳ نشانی : بحار الأنوار، ج ۹۲، ص ۳۴۳ عنوان > باب الدعاء لطلب الولد 🔻معصوم : امام هادی (علیه السلام) ما، [الأمالي] ، للشيخ الطوسي اَلْمُفِيدُ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ اَلنَّحْوِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْقَاسِمِ اَلْأَنْبَارِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ اَلطَّائِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلصَّيْمَرِيِّ قَالَ: تَزَوَّجْتُ اِبْنَةَ جَعْفَرِ بْنِ مَحْمُودٍ اَلْكَاتِبِ فَأَحْبَبْتُهَا حُبّاً لَمْ يُحِبَّ أَحَدٌ أَحَداً مِثْلَهُ وَ أَبْطَأَ عَلَيَّ اَلْوَلَدُ فَصِرْتُ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لَهُ فَتَبَسَّمَ وَ قَالَ: ⚡ اِتَّخِذْ خَاتَماً فَصُّهُ فَيْرُوزَجٌ وَ اُكْتُبْ عَلَيْهِ: 💥 «رَبِّ لاٰ تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ اَلْوٰارِثِينَ» قَالَ فَفَعَلْتُ ذَلِكَ فَمَا أَتَى عَلَيَّ حَوْلٌ حَتَّى رُزِقْتُ مِنْهَا وَلَداً ذَكَراً . 🔸 ✅ *ترجمه* : 🔻امالی شیخ طوسی: محمد صَیمَری گفت: با دختر جعفر بن محمود کاتب ازدواج کردم، آنچنان عاشق او بودم که محبّت هیچ کس نسبت به دیگری در حدّ عشق من به آن زن نبود، و بچه دار شدن‌مان به تأخیر افتاد! پس نزد امام هادی (علیه السلام) رفتم و این مطلب را به ایشان گفتم. آن حضرت تبسّمی کرد و فرمود: ⚡ *انگشتری بگیر که نگینش باشد و بر آن (حک کن و) بنویس* : 💥 *«رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِینَ»* {پروردگارا، مرا تنها مگذار و تو بهترین ارث برندگانی} (سوره انبیاء، آیه ٨٩) گوید: این کار را کردم و یک سال نگذشت که پسری از همسرم نصیبم شد. 🔸 پ.ن: مرد و زن هردو چنین فیروزه‌ای همراه داشته باشند. بصورت انگشتر یا گردنبند فرقی نمیکند. میتوانند حکاکی آیه را پشت نگین کنند که تماس بی‌وضو به آیه نداشته باشند، یا اینکه اگر روی نگین است یا دائم الوضو باشند و یا روی نگین آن لایه سلفون و... (که بشود روی فیروزه قرار داد) بکشند که تماس مستقیم با آیه ایجاد نشود. ضمنا فیروزه سنگی حساس است و نباید روغن و کف صابون به آن بخورد. برای پاکسازی اولیه هم چند ساعت در آب معمولی (تاکیدا معمولی، نه آب‌نمک) قرار دهند. 🔸 @Salehi786
بسم الله آثار ذکر *«مٰا شٰاءَ اللّٰهُ لاٰ قُوَّةَ إِلاّٰ بِاللّٰه»* 🔸 🔻 همانطور که در روایت مذکور از امام هادی (علیه السلام) در مورد حکاکی بر برای حفظ و برکت دقت کردید، حضرت یک جانب آن را فرمودند منقش به ذکر *«مَا شَاءَ اللَّهُ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّه؛ أَسْتَغْفِرُ اَللَّه»* بشود. ایتا 🌐 eitaa.com/salehi786/745 تلگرام 🌐 https://t.me/SalehiBooks/1391 🔸 ⚠️دقت بشود که در ذکرش کلمه *«حول»* ندارد. 🔸این ذکر، برگرفته از آیه ٣٩ سوره کهف است. آنجا که در ضمن داستانی می‌فرماید که فرد مؤمن به دوست خسارت دیده اش (در اثر ناشکری) توصیه کرد که هنگام ورود به باغِ محل کارت چرا این ذکر الهی را تابحال نگفتی! (و لو لا إذ دخلت جنتك قلت ما شاء الله لا قوة إلا بالله) 🔻پس دائما بگو : *«ما شاءَ اللّهُ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّٰه»* ( الکهف، ٣٩ ) 🔸 🔻کلا کسانی که گره‌هایی در زندگی دارند این ذکر «ماشاءاللهُ لاقوةَ الا بالله» را زیاد بگویند، و حتی اگر می‌توانند بصورت خطاطی یا بر روی کاغذی پرینت شده یا بصورت تابلویی این ذکر بصورت مکتوب شده هم در جای مناسبی نصب کنند (در خانه یا محل کار) و در طی روز بهش نگاه کنند. 🔻همین ذکر را هم اگر روی نگین انگشتر یا نگین گردنبند (بصورتی که تماس بدون وضو با آن نیابند) هم حک کنند و همراهشان باشد خیلی خوب است. هم خاصیت حفظ دارد و هم برکت دادن به کار و اموال و گشایش در امورات زندگی. 🔻همچنین این ذکر نقش نگین انگشتر امام رضا (علیه السلام) بوده است👇 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/116505 نشانی: کافی، ج۶ ص۴٧٣ 🔻معصوم : امام رضا (علیه السلام) عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا (علیه السلام) عَنْ نَقْشِ خَاتَمِهِ وَ خَاتَمِ أَبِيهِ (علیه السلام) قَالَ نَقْشُ خَاتَمِي: 💥 *«مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ لاٰ قُوَّةَ إِلاّٰ بِاللّٰه»* وَ نَقْشُ خَاتَمِ أَبِي «حَسْبِيَ اَللّٰهُ» وَ هُوَ اَلَّذِي كُنْتُ أَتَخَتَّمُ بِهِ. 🔸 ✅ *ترجمه* : 🔻يونس بن عبد الرحمن گويد: از امام رضا (عليه السّلام) پرسيدم: بر نگین انگشتر شما چه ذکری حك شده و بر نگین انگشتر پدرتان امام كاظم (عليه السّلام) چه ذکری نقش بسته بود؟ 🔻 امام رضا (علیه السلام) فرمود: 💥 نقش نگین انگشتر من *«مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ لاٰ قُوَّةَ إِلاّٰ بِاللّٰه»* است. و نقش نگین انگشتر پدرم «حسبي اللّه» بود پيش از آن‌كه من انگشتر جديدى انتخاب كنم، همان انگشتر پدرم را در دست مى‌كردم و پاى نامه‌ها را با آن مهر و امضا مى‌نمودم. 🔸 🔻این ذکر، در دستورالعمل امام صادق (علیه السلام) هم برای دفع خطرات و چشم‌زخم و حسادت‌ها هست، که امام می‌فرمایند این ذکر را بگو👇 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/281491 شناسه حدیث : ۲۸۱۴۹۱ نشانی : بحار الأنوار، ج ۹۲، ص ۱۲۸ وَ مِثْلُهُ وَ رُوِيَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) أَنَّهُ قَالَ: اَلْعَيْنُ حَقٌّ وَ لَيْسَ تَأْمَنُهَا مِنْكَ عَلَى نَفْسِكَ وَ لاَ مِنْكَ عَلَى غَيْرِكَ فَإِذَا خِفْتَ شَيْئاً مِنْ ذَلِكَ فَقُلْ : 💥 *«مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ لاٰ قُوَّةَ إِلاّٰ بِاللّٰهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم»* ، ثَلاَثاً وَ قَالَ إِذَا تَهَيَّأَ أَحَدُكُمْ تَهْيِئَةً تُعْجِبُهُ فَلْيَقْرَأْ حِينَ يَخْرُجُ مِنْ مَنْزِلِهِ اَلْمُعَوِّذَتَيْنِ فَإِنَّهُ لاَ يَضُرُّهُ بِإِذْنِ اللَّه. ✅ *ترجمه* : 🔻نقل از امام صادق (علیه السلام) است که فرمودند: چشم‌زخم حق است و از آن بر خود ایمن مباش و دیگران نیز از تو در امان نیستند. 🔻پس هر وقت هراسی داشتید یا حس چشم و نظر و حسادت بر خود یافتید، [حداقل] سه بار این ذکر را بگویید: 💥 *«مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ لاٰ قُوَّةَ إِلاّٰ بِاللّٰهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم»* هرچه خواست خداست (ما شاء الله)، هیچ قدرتی جز به خدای بلندمرتبه و بزرگ (علی و عظیم) نیست. سپس فرمودند: هرگاه یکی از شما به ظاهری زیبا درآمد که ممکن است موجب جلب نظر واقع شود، هنگامی که از خانه خارج می‌شود باید معوذتین یعنی سوره های فلق و ناس (قل اعوذ برب الفق، و قل اعوذ برب الناس) را بخواند که به اذن خدا به او آسیبی نرسد. 🔸 📌پ.ن: 🔻 اذکار جلالیه‌ی *«العلی العظیم»* در انتهای ذکر اخیر (دستور امام صادق علیه السلام) تاثیر مضاعف در دفع آثار سوء نظرها و نقص‌ها و حسدها دارد. 🔻 همچنین ذکر *«استغفر الله»* که در انتهای دستور امام هادی (علیه السلام) برای حک بر عقیق زرد بود، تاثیر در رفع مانع و نقص‌های درونی انسان دارد که با توجه به استغفار از خدا و تذکر بر کسب طهارت دائمی با همراه داشتن آن انگشتر، موجب دورشدن بلایا و فتنه‌ها و آفات خواهد شد (که آنها با گناهان جلب می‌شوند، و حالا با توجه به استغفار دائمی، از آثار سوء گناهان تطهیر می‌شود). 🔸 @Salehi786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸حضرت مهدی علیه السلام : من روزی صدبار برای شما دعا میکنم . 🔹خاطره ای جالب و شنیدنی از حجت الاسلام و المسلمین قرائتی 🆔 eitaa.com/emame_zaman
هدایت شده از AM!R HOSSEiN VAHABI
سلام حاج‌آقا شب بخیر امشب برای نزدیکی به امام زمان چه کاری انجام بدیم؟
هدایت شده از 🌷محمدحسین صالحی
نذر و عهد داشته باشید
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻دبیرستاد راهبری فناوری حوزه علمیه خبرداد: 🔔 فراخوان عضوگیری کانون طلاب و دانش آموختگان عرصه فناوری اطلاعات / طلاب توانمند در زمینه IT در این کانون عضو شوند مشروح گفت‌وگو: https://hawzahnews.com/xc8RR
صالحی - ارتباط کاربران
🔻دبیرستاد راهبری فناوری حوزه علمیه خبرداد: 🔔 فراخوان عضوگیری کانون طلاب و دانش آموختگان عرصه فناوری
. 🔸 طلاب و دانش آموختگان محترم می توانند تا ۲۹ اسفند ماه سال جاری، با مراجعه به سایت ITSETAD.IR نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام نمایند. پس از این مرحله عزیزان کانون برای ارتباطات بعدی با ایشان در تماس خواهند بود. 📌لینک ثبت نام 🌐 https://itsetad.ir/سیستم-ثبت-نام/#1677002346364-49afe832-db79 🔻پ.ن: این مجموعه، دوره آموزشی ندارند. صرفا معرفی افراد توانمند به مجموعه های متقاضی نیرو است.
هدایت شده از محسن قنبریان
رادیو اسنپ اقتصادی_1.mp3
6.23M
مدل سقراطی جهاد تبیین! 🎙 گفتگوی اقتصادی سیدامیرحسین حسینی با آقای راننده اسنپ 💠 موضوع: مقایسه رفاه مردم ایران در جهان سوم و آمریکا و اروپا در جهان اول ✍ هر روز در محافل خانوادگی تا درون تاکسی و صف نانوایی با بحث های طرفینی ای در حوزه معیشت و اقتصاد، وضعیت ایران و سایر کشورها و... مواجه ایم و بعضا تصاویر سیاه از ایران و زیبا از اروپا و آمریکا می شنویم. (پژوهشگر اقتصادی) هم در اسنپ با این بحث مواجه شده، به شکل سقراطی و با دیالوگ ذهنیت راننده اسنپ را تغییر داده است. فرم و محتوای این ، به نظرم بدیع و جالب آمد. عامه مردم نه همایش ها را شرکت و نه برنامه های تبیینی و تخصصی رسانه ملی را می بینند و نه ایتا و روبیکا و بله را فوروارد می کنند؛ لذا این شکل گفتگوها -بشرط تسلط- برای گروه هدف بزرگی از جامعه، تبیین صورت می دهد. جوانان دانشجو و طلبه خوب است این روش را بیاموزند و امتداد دهند. حتی تجربه ها را به اشتراک بگذارند! به افرا بپیوندید: @afra_eco ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📸 مسعود دیانی، دین‌پژوه و مجری نام‌آشنای برنامه سوره که چندی‌پیش به سرطان مبتلا شده بود، ساعتی پیش دار فانی را وداع گفت. @Farsna
هدایت شده از آقا روح‌ الله
میزان محتوای عمل است، نه صورت عمل.
هدایت شده از آقا روح‌ الله
شمشیر علی بن ابی طالب- سلام الله علیه- و فرود آوردن شمشیر و به دشمن، آن شمشیر را ضربه زدن و او را کشتن، این امری است که در همه جا واقع می‌شود و بسیاری از اشخاص این عمل را کرده‌اند و می‌کنند. ارزش به اینها نیست، ارزش به آن است که در قلب علی بن ابی طالب چه می‌گذشته است و مرتبه اخلاص او چه اندازه بوده است. امام خمینی (ره)؛ 28 فروردین 1361 ✅️@agha_ruhollah
هدایت شده از سیگنال مجازی
💢 به مردم ایران به مناسبت سال نو 🔹زارع‌پور در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان: 🔹به عنوان عیدی به مردم، ترافیک و برخی از سکوهای ارتباط تصویری داخلی در ایام نوروز به مدت و هزینه آن توسط وزارت ارتباطات به اپراتور‌ها پرداخت می‌شود. 📌کانال ما در پیامرسان ایتا.گپ.سروش👇 🌐 @signalmajazi
هدایت شده از روشنگری
📌رهبر انقلاب خطاب به علما و طلاب: 🔻اگر انبيا فقط احکام می‌گفتند، کسی با آنها دشمنی نمی‌کرد : 🔹انبيا كارشان مسئله‌گويى فقط نبود. اگر انبيا فقط به اين اكتفا ميكردند كه حلال و حرامى را براى مردم بيان كنند، اينكه مشكلى وجود نداشت؛ كسى با اينها درنمى‌افتاد. 🔹در اين آيات شريفه‌اى كه اين قارى محترم با صوت خوش و با تجويد خوب در اينجا تلاوت كردند: « اَلَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسٰالاٰتِ اللّٰهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لاٰ يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللّٰهَ‌ » ؛ اين چه تبليغى است كه خشيت از مردم در او مندرج است كه انسان بايد از مردم نترسد در حال اين تبليغ؟ 🔹اگر فقط بيان چند حكم شرعى بود كه ترس موردى نداشت كه خداى متعال تمجيد كند كه از مردم نميترسند؛ از غير خدا نميترسند. 🔹اين تجربه‌هاى دشوارى كه انبياى الهى در طول عمر مبارك خودشان متحمّل شدند، براى كى بود؟ چه‌كار ميكردند؟ « وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قٰاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمٰا وَهَنُوا لِمٰا أَصٰابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ وَ مٰا ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكٰانُوا » ؛ چى بود اين رسالتى كه بايد برايش جنگيد؟ بايد جنود الله را براى او بسيج كرد، پيش برد؛ فقط گفتن چند جمله‌ى حلال و حرام و گفتن چند مسئله است‌؟! 🔹انبيا براى اقامه‌ى حق، براى اقامه‌ى عدل، براى مبارزه‌ى با ظلم، براى مبارزه‌ى با فساد قيام كردند، براى شكستن طاغوتها قيام كردند. طاغوت آن بتى نيست كه به فلان ديوار يا در آن زمان به كعبه آويزان ميكردند؛ او كه چيزى نيست كه طغيان بخواهد بكند. طاغوت آن انسان طغيانگرى است كه به پشتوانه‌ى آن بت، بت وجود خود را بر مردم تحميل ميكند. 🔹طاغوت، فرعون است؛ « إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاٰ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهٰا شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طٰائِفَةً مِنْهُمْ‌ » ؛ اين، طاغوت است. با اينها جنگيدند، با اينها مبارزه كردند، جان خودشان را كف دست گذاشتند، در مقابل ظلم ساكت ننشستند، در مقابل زورگويى ساكت ننشستند، در مقابل اضلال مردم سكوت نكردند. انبيا، اينند. 🚩 بیانات در ديدار روحانيّون و طلّاب، ۱۳۸۸/۰۲/۲۳ 🆘 @Roshangari_ir 🔜 Rubika.ir/roshangari_ir
بسم الله «لزوم اخذ حکمت، ولو از اهل نفاق» 🔸 🔻 : «آیا خوندن اشعار مولوی که سنّی بوده و از معاویه و ابوبکر و عمر لعنة الله علیهم تمجید کرده گناه و ایراد داره؟» eitaa.com/salehi786/833 🔸 🔸سلام 🔻آیا خواندن اشعار الفیه ابن مالک سنی که برای یادگیری ادبیات عرب جزو دروس رسمی حوزه های شیعه هست اشکال داره؟ 🔸دقت بفرمایید که اساساً: 🔻در کتبی مثل فصوص الحکم جناب ابن عربی و اشعار مثنوی و دیوان شمس جناب مولوی، حتی اگر شیعه شدنشان را نپذیریم و وجود برخی عبارات در آثارشان را بخاطر تقیه و حفظ جانشان ندانیم (که برای اینها هم دلیل هست)، به فرض سنی بودنشان، بازهم استفاده از معرفت و حکمت ها و مَثَل های خوب معارفی و نکات دقیق علمیشان امری صواب و صحیح است، چنانکه امروزه در مجامع علمی داخلی و بین‌المللی، کتب ایشان بعنوان زبده ترین متون علمی و رسمی دروس فلسفه و عرفان و ادبیات در حوزه علمیه و دانشگاه‌ها محسوب می‌شود مثل بسیاری از کتب مختلف رسمی که در ادبیات عرب تدریس می‌شوند، و استفاده از نکات دقیق علمی آنها امری عالمانه و عالیست. کتبی مانند: کتاب مغنی اللبیب (اثر ابن هشام ادیب مصری قرن8، سنی حنبلی) و یا کتاب الفیه (اثر ابن مالک طائی، ادیب مصری قرن7، سنی شافعی) که از قدیم طلبه ها آن را حفظ می‌کردند و کتاب «البهجة المرضیة» شرح الفیه ابن مالک، اثر سیوطی (ادیب مصری قرن10، سنی شافعی) که کتاب رسمی علم نحو ادبیات عرب در دانشگاه‌ها و حوزه علمیه است 🔸 🔸 اساساً طبق توصیه اولیاء معصوممان (علیهم السلام) باید سعی کنیم که در نگاهمان به *هر مطلبی از هر کسی* (چه شیعه چه سنی، چه مسلمان چه مسیحی، چه مؤمن چه منافق) *توجه به جامع نکات مثبت و منفی کلامشان باشد* تا حکمت (نکات مثبت) را جذب کنیم، در عین اینکه آن را از بخشهای ناقص یا خطایش (نکات منفی) جدا می‌کنیم. 🔸 🔻اینکه معصومین (علیهم السلام) مؤکداً می‌فرمایند همانا حکمت گمشده مؤمن است ولذا آن را از هر جایی و هر کسی می‌جوید، و باید حکمت را بگیرد ولو از اهل شر و اهل نفاق! یعنی جنبه منفی نفاق و شرارت آنها را جدا کرده، و با تلاش علمی، سعی کند جنبه مثبت در حکمت و معرفت آنها را اخذ کند 🔻و اتفاقا همین حکمت اهل البیت (علیهم السلام) به ما یاد داده که کلام حکیمانه و عقل پسند را از دهان هرکسی در هر جای عالم باشد اخذ کنیم، چرا که تمام آنها از افاضات معنوی و باطنی ایشان است که روزی مردمان شده است. و برای همین است که «حکمت بنفسه نـور است و گمشده‌ی مؤمن»، چون در هرجایی باشد صادر از مصادر نور الهی در حقیقت نوریه محمدیه (صلی الله علیه و آله) است 👌ولذا باید به نـور کلام و محتوای حکیمانه گفته‌ها دقت کرد، نه به متکلم و گوینده آن‌ها (به «ما قال» نظر کرد، نه به «من قال»!) 🔸بعنوان نمونه ۷ روایت👇 🔸 ✅ امیرالمؤمنین(علیه السلام) 🔻 *خُذِ الحِكمَةَ مِمَّن أَتَاكَ بِهَا، وَ اُنظُر إِلَى «مَا قَالَ»، و لا تَنظُر إِلَى «مَن قَالَ»!* غرر الحکم، ج ۱، ص ۳۶۱ hadith.inoor.ir/hadith/455197 🔸 ⚡قرنَتِ الهیبة بالخیبة و الحیاء بالحرمان 🔻 *وَ الحِكمَةُ ضالَّةُ المُؤمِنِ فَليَطلُبهَا وَ لَو فِي أَيدِي أَهلِ الشَّرّ* تحف العقول، ج ۱، ص ۲۰۱ hadith.inoor.ir/hadith/303720 🔸 ⚡اَلهَيبَةُ خَيبَةٌ، و الفُرصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السّحاب، 🔻 *و الحِكمَةُ ضالَّةُ المُؤمِنِ فَخُذِ الحِكمَةَ وَ لَو مِن أَهلِ النّفاق* خصائص الأئمة(ع)، ج ۱، ص ۹۴ hadith.inoor.ir/hadith/315171 🔸 ✅ امام صادق(علیه السلام) 🔻 *إنّ الحِكمَةَ لَتَكُونُ في قَلبِ المُنَافِقِ فَتَجَلجَلُ في صَدرِهِ حَتَّى يُخرِجَهَا فَيُوعِيَهَا المُؤمِن* بحار الأنوار، ج ۲، ص ۹۴ hadith.inoor.ir/hadith/221766 🔸 ✅ امام باقر(علیه السلام) 🔻 *أما إِنَّهُ لَيسَ عِندَ أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ حَقٌّ و لا صَوَابٌ إِلا شَيءٌ أَخَذُوهُ مِنَّا أهلَ البیت* 🔻 *و لا أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ يَقضِي بِحَقٍّ و عَدلٍ و صَوَابٍ إلا مفتاحُ ذلک القَضَاءِ و بابُهُ و أَوَّلُهُ و سَبَبُهُ عليُّ بنُ أبی طالب (علیه السلام)* فاذا اشتبهت عليهم الامور كان الخطأ من قبلهم اذا اخطئوا، و الصواب من قبل علي بن ابي طالب (علیه السلام) بحار الأنوار، ج ۲، ص ۹۴ hadith.inoor.ir/hadith/221769 🔸 ✅ امام باقر (علیه السلام): 🔻 *إنَّهُ لَيسَ أَحَدٌ عِندَهُ عِلمُ شَيءٍ إلا خَرَجَ مِن عِندِ أمِيرِالمُؤمِنِين (علیه السلام)* ⚡فليذهبِ النّاسُ حيث شاءوا فَوَ اللهِ لَيَأتِيَنَّ الأمرُ هَاهُنَا (و أشارَ بِيَدِهِ إلى صَدرِه) بحار الأنوار، ج ۲، ص۹۴ hadith.inoor.ir/hadith/221772 🔸 🔸پس هر علم و حکمتی را از هر جایی بیاموز «علم معرفت نفس و معرفت رب، ولو از چین!» ✅ مولا علی (علیه السلام) ⚡ اُطلُبُوا العِلمَ و لَو بِالصِّينِ و هُوَ عِلمُ مَعرِفَةِ النَّفسِ و فِيهِ مَعرِفَةُ الرَّبِّ عزّ و جلّ بحار الأنوار، ج ۲، ص ۳۲ hadith.inoor.ir/fa/hadith/221526 🔸 ⛱ @Salehi786
: 🔸آن دسته از انسان‌ها که دین را صرفا از پدر و مادر شنیده و پذیرفته‌اند، و خودشان در خط نرفته‌اند، نخواهند داشت. 🔸 ✦ كسانى كه از اين معانى بى‏خبرند و يا از مبدأ و معاد جز امر جزئى نمى‏دانند، مثل بسيارى از عوام الناس كه از پدر و مادر خود يك مفهومى شنيده‏اند كه بايد عالَم را موجِدى باشد و به همين اندازه قناعت كرده و مدام در امور معاش و افكار دنيوى خود هستند، البته لازم نيست اين اشخاص، عوام باشند؛ چون ممكن است در علوم ديگر صاحب نظر باشند؛ مثلًا اگر علم اجمالى را به دستش بدهى، خيلى خوب مى‏تواند آن را حل كند و يا در صناعت ديگر طورى مهارت دارد كه كسان ديگر مثل ساخته او نمى‏توانند چيزى بسازند، ولى در قسمت به همان مرتبه ادنى قناعت نموده‏اند. ✦براى چنين اشخاصى حاصل نخواهد شد؛ چون اينها در خط درك معانى عقليه نرفته‏اند و يا اگر رفته باشند، خيلى با تقصير و تسامح رفته‏اند و لذا نتوانسته‏اند كيفيت قدرت و كيفيت علمِ احدى را نسبت به تمام موجودات عالم به طورى كه لا يشذّ عن حيطة علمه شى‏ء، و در مرتبه ذات به تمام موجودات عالم باشد، تحصيل كنند. 🔸 📚تقريرات فلسفه امام خمينى (قدس‌سره)، ج‏۳، ص۴۸۳ 🔸 @Salehi786