پاسخ۴٢_رابطه_اختیار_انسان_با_مشیت_الهی_.mp3
7.26M
⛱ #کانال_کاربران #پاسخ ۴۲ 👆
🔸رابطه اختیار انسان با مشیت الهی
🔻اختیار انسان، ظهور اراده و مشیت الهی است، پس هم واقعیست، چون «ظهور "اراده خدا"» است و اراده خدا واقعیت محض است، و هم مستقل نیست و عین ربط و وابسته به خزینه اراده الهیست، باز هم چون «"ظهور" اراده خدا» است و چیزی از خودش نیست.
🔻مانند تصویر آینه، که دو خصوصیت دارد واقعی و وابسته است، تصویر آینه هم واقعیت دارد و پوچ و کذب و دروغ نیست (که اختیار نباشد و جبر شود)، و هم عین اتصال و وابسته به صاحب جمال است و آنی از او جدا نیست (که مستقل از خدا و تفویض شود)، بلکه «امرٌ بین الأمرين» که نه جبر و نه تفویض، نه غیرواقعی و دروغ است و نه واقعیتی مستقل و جدا، بلکه اساساً «واقعیتش عین اتصال و وابستگی به خدا هست» که واقعی شده است.
⚡قاتِلوهُم يُعَذِّبهُمُ اللَّهُ بِأَيديكُم (توبه، ١٤)
⚡فَلَم تَقتُلوهُم وَلٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُم، وَ ما رَمَيتَ إِذ رَمَيتَ وَلٰكِنَّ اللَّهَ رَمىٰ وَلِيُبلِيَ المُؤمِنينَ مِنهُ بَلاءً حَسَنًا إِنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليمٌ (انفال، ١٧)
eitaa.com/salehi786/555 :سؤال
بسم الله
🔸 اخلاص عمل، با فنای انانیت انسان، موجب ظهور نور خدای سبحان
(ظهور نور اراده خدا در اختیار انسان بجهت تبعیت انسان از نظام تشریع الهی)
🔴 آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) :
🔻انسان به عنوان مرآت تامّ، آیت صِرف و نشانهی محض خداوند سبحان، می تواند به مقامی بار یابد که ذات اقدس اله، همهی شئون علمی و عملی او را از عالی ترین مرحلهی علمی تا نازل ترین مرتبهی عملی، به خود اسناد دهد.
🔻ا گر خدا کاری را قبول کند، به خودش نسبت می دهد. چون در حقیقت، کار، خدایی می گردد. لذا جملهی «تقبّل الله منکم» که به صورت دعا به یکدیگر می گوییم، در حقیقت بدین معناست که کار شما خدایی گردد.
🔻اگر مؤمنین رفتند و خالصانه جنگیدند و خدا کار آنها را قبول کرد، دیگر مال خودش می داند و به خودش اسناد می دهد. چنان که در جریان جنگ بدر، به جنگجویان میدان نبرد فرمود: این قدرت من بود که در شما ظهور کرد و دست من بود که از آستین شما بیرون آمد: «فَلَم تَقتُلوهُم وَلٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُم، وَما رَمَيتَ إِذ رَمَيتَ وَلٰكِنَّ اللَّهَ رَمىٰ» (انفال، ١٧)، یعنی شما آنها را نکشتید، بلکه خداوند آنان را کشت و تو ای پیامبر، تیر را رها نکردی، بلکه خداوند رها کرد.
🔻روشن است که این مطلب اختصاص به جنگ و قتال ندارد بلکه هر کاری این چنین است و جنگ و مبارزه فقط به عنوان نمونه ذکر شده است. بنابراین، اگر خدا کاری را قبول کند، به خودش نسبت می دهد.
🌐{حماسه و عرفان، صفحه ٨٢ و ٨٣}
🔸
@Salehy @Salehi786
🔸انقطاع الی الله
🔸و قانون طلایی الهی
🔸در خودسازی و ساختن عالَمِ خویش بسوی خدا
🔻 رمزهای سلوکی و اسراری از حقایق معرفت نفسی در سیر و سلوک الی الله بر اساس مبانی فطری در همه انسانها
#استاد_صالحی
بخشی از دروس #انسان_شناسی_قرآنی
🔴 شامل ٢ فایل صوتی، و مستندات متنی👇
🔈 بخش1: رمز سلوکیِ انقطاع الی الله
🌐 eitaa.com/salehy/1328 ایتا
🌐 t.me/SalehiBooks/1219 تلگرام
🔈 بخش2: رمز سلوکیِ قانون طلایی الهی
🌐 eitaa.com/salehy/1329 ایتا
🌐 t.me/SalehiBooks/1221 تلگرام
✍ مستندات متنی قانون طلایی الهی👇
🌐 eitaa.com/salehy/1330 ایتا
🌐 t.me/SalehiBooks/1223 تلگرام
#مراقبه #معرفت_نفس #سلوکی
🔸
@Salehy @Salehi786
هدایت شده از الهادی
#حضرت_خضر
💠 عنایت حضرت خضر به اسم وجه الله
🔻 حضرت خضر به اسم «وجه الله» خیلی عنایت دارند. روایت شده یک بار فقیری آن حضرت را به «وجه الله» قسم داد که تو را به وجه الله قسم، کمکم کن!
🔸 حضرت خضر گفتند: من مالی ندارم که به تو بدهم، مرا به غلامی بفروش و پولش را بردار. آن فقیر گفت: شما پیرمرد هستید و... گفتند: تو مرا قسم داده ای و باید همین کار را بکنی! او حضرت خضر را چهارصد درهم فروخت.
🔹 شخصی که حضرت خضر را خریده بود به حضرت خضر کاری نمی گفت، تا اینکه یک بار حضرت خضر می پرسند: پس چرا به من کاری نمی گوئید؟ می گوید: در شما هیبت و جذبه ایست که من جرات نمی کنم کاری بگویم! حضرت خضر فرمودند: باید کاری به من بگوئی!
🔸 سنگ بزرگی بود که باید چند نفر قوی آنرا جا به جا می کردند، گفت: این سنگ را جا به جا کنید. حضرت خضر آن را خیلی سریع جا به جا کردند.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
هدایت شده از الهادی
ادامه مطلب قبل...
🔻 آن شخص تعجب کرد، پس از مدتی خواست مسافرت برود به حضرت خضر گفت: شما در زمان سفر من، تعدادی خشت درست کنید تا من برگردم و اطاقی بسازم، وقتی از مسافرت برگشت دید حضرت خضر، اطاق را هم به خوبی ساخته است!
🔸 آن شخص خیلی تعجب کرد و حضرت خضر را به «وجه الله» قسم داد که شما کیستید؟ ظاهرا قسم به وجه الله در آن زمان مرسوم بوده.
🔹 حضرت گفتند: تو مرا به «وجه الله» قسم دادی و این اسم یک بار دیگر هم مرا مبتلا کرد، من خضر نبی هستم! آن شخص خیلی خجل شد و گفت یا نزد ما بمان و من و زن و بچه ام تا آخر عمر خادم شما هستیم و یا خواستید آزاد باشید حضرت خضر گفتند: مرا آزاد کن که به عبادتم برسم.
(بحار الانوار، ج13 ،ص321)
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸 «من عرف نفسه فقد عرف ربه»
هر کس خود را شناخت، خدایش را میشناسد
🔸بايد راهي را پيدا کنيم كه هر اندازه که رفتيم به همان اندازه به مقصد برسيم آن هم به معلومي زنده و اين همان است که فرمود:
⚡يک حمله ي مردانه ي مستانه نموديم
⚡از علم رهيديم و به معلوم رسيديم
از علم به معلوم رسيدن کار معرفت نفس است، زيرا در معرفت نفس ما با خودِ معلوم يعنی نفس خودمان به علم حضوری مرتبط هستيم.
راهي كه ما هر چه برويم بيشتر تحت تأثير انوار الهي قرار مي گيريم راهِ ارتباط وجودي با خدا و اسماء الهي است و از طريق معرفت نفس اين راه گشوده مي شود و در همين رابطه حضرت علي(ع) فرمودند: «مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَدِ انتَهَی إِلَی غَايَةِ كُلِّ مَعرِفَةٍ وَ عِلمٍ» هرکس خود را بشناسد حقيقتاً به نهايت هر علم و معرفتي دست يافته است.
🔸
🍃گروه اندیشهورز مطالعات خانواده با همكاري موسسه ساحت حضور و تدریس حجت الاسلام #استاد_صالحی، دوره شرح کتاب ده نکته از #معرفت_نفس اثر #استاد_طاهرزاده را «مخصوص بانوان» برگزار مینماید.
🍃کلاس ها سه جلسه در هفته، پنجشنبه ها ساعت 14 تا 16 (٢ جلسه) و جمعه ها از ساعت 11 تا 12 (١ جلسه) برگزار می گردد
🍃هزینه دوره: 50 هزار تومان براي دوازده جلسه طی یک ماه.
علاقمندانی که مشکل در پرداخت هزینه دوره دارند با پیام به مسئول دوره ميتوانند از تخفیفهای دوره استفاده کنند
🍃مهلت ثبت نام: تا پایان آذر ماه ١٣٩٩
🍃مدت برگزاري دوره: ابتدا تا انتهای دى ماه
🍃براي ثبت نام به آیدی زیر (تلگرام و ایتا) پیام دهید 👇
🌐 @MadaraneZohor مرتضوی نژاد
🔸
✅ گروه اندیشهورز مطالعات خانواده
🔸#کتاب_خوب برای آنها که تازه ازدواج کرده اند👌 زوجین جوان بخوانند👇
✅ ازدواج مکتب انسان سازی
(مباحث طبی و دینی پیرامون ازدواج از مجموعه رساله دکترای پزشک شهید سیدرضا پاکنژاد با عنوان «اولین دانشگاه و آخرین پیامبر صلی الله علیه وآله»)
لینک خرید bookroom.ir/book/27151
🔸
@Salehi786 @Salehy
🔸#کتاب_خوب برای آنها که تازه ازدواج کرده اند👌 زوجین جوان بخوانند👇
✅ بهشت خانواده
(مباحث حدیثی پیرامون ازدواج و وظایف زن و شوهر نسبت به همدیگر، اثر حجتالاسلام دکتر سید جواد مصطفوی)
لینک خرید bookroom.ir/book/79562
🔸
@Salehi786 @Salehy
🔸#کتاب_خوب برای آنها که تازه ازدواج کرده اند👌 زوجین جوان بخوانند👇
✅ سلوک با همسر (نه حرف من، نه حرف تو، حرف خدا)
کتاب تاثیرگذار در حسن خلق زن و شوهر با یکدیگر، اثر استاد جعفر صالحان (از شاگردان سلوکی آیت الله سعادتپرور و آیت الله جعفری)
در مورد کتاب rajanews.com/news/165488
لینک خرید bookroom.ir/book/21325
🔸
@Salehi786 @Salehy
هدایت شده از الهادی
#ذکر_یاحی_یاقیوم
💠 آثار ذکر یاحیّ یاقیوم
🔻 ذکر «یاحی یا قیوم» سلطنت مادی (اعم از اقتصادی و...) و اُخروی می آورد.
🔹 در روایات دارد این ذکر همان ذکری بود که با آن آصف بن برخیا تخت بلقیس را آورد (اعلام قرآن،ج۱، ص۱۱۳).
🔸 «حی و قیوم» از لحاظ عددی مساوی با کن فیکون است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
هدایت شده از الهادی
#ذکر #آیت_الله_کشمیری
💠 ذکر اسماء ترکیبی
🔻 آیت الله کشميري ذکر شریف «یاحی یاقیوم» را خيلي سفارش ميکردند و ميفرمودند: خوب است در ترکيب نامهاي حق تعالي، از اسامي مرکبي استفاده شود که خود خداي متعال ترکيب کرده است. خداوند در آياتي اين دو اسم را با هم به کار برده؛ مثلاً ميفرمايد: «الله لا اله الّا هو الحي القيوم » ذکر حي، حيات ميآورد و قيوم، دوام حيات و قوام و استحکام.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
هدایت شده از الهادی
#ذکر #مشکلات
💠 ذکر یاحی یا قیوم
🔻در سیره رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم حکایت شده: وقتي همّ و غم بر قلبشان زياد ميشد و کارها به بنبست کشيده ميشد رو به قبله 18 مرتبه ميگفتند: «يا حيّ يا قيّوم» اگر انسان به اين کار همت کند يک ذکرش نیز زیاد است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
هدایت شده از الهادی
#ذکر #اسماءالله #حضرت_زهرا #امام_رضا
💠 ذکر یا حی یا قیوم
🔻 یکی از وجه اشتراک های حضرت زهراء و امام رضا سلام الله علیهما این است که ذکر آن بزرگواران «یا حی یا قیوم» بوده است و کسی که این ذکر را مشغول شود احساس نزدیکی به این بزرگوارن می کند.
🔸 کسی که مشغول شود به این ذکر، مظهر این ذکر می شود. وقتی انسان در ذکر، یکی از اسماء را به آن حد نصاب رساند دیگر آن اسم مال او می شود و اسم اعظم می شود که در نزد اوست. عدد حد نصاب، به کیفیت خود ذکر و همچنین به خود شخص نیز بستگی دارد.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
هدایت شده از الهادی
#آیت_الله_کشمیری #حیات_طیبه #ذکر
💠 نقش ذکر «ياحیّ يا قيّوم» در روش تربیتی آیت الله کشمیری
🔻روش سلوکي اولياء متفاوت است و روش تربيتيشان هم متفاوت است. نوع ارتباط با اسماء و بهرهوري از اسماء نیز متفاوت است.
🔸 هر کسي روش خودش را دارد ولي خدا رحمت کند، مرحوم آيت الله کشميري، اول يک زاويه خاص و ارتباطي، بين فرد و يکي از اسماء ايجاد ميکرد و بعد ميگفت: فلان تعداد «ياحيّ يا قيّوم» بگو. ميگفت: شما نميدانيد که اسم حی و حیات از ضرورتها است، وقتي حيات نباشد [تلاش های دیگر] فايده ندارد.
🔹 توسل به اين اسم، ابعاد حيات قلب را فراهم ميکند. وقتی دل زنده شد، ادراکها ميآيد و «حيّ» از امّهات اسماء است. منتهي حد نصاب اشتغال به آن بالاست، حد نصابی که در زندگي انسان تأثير بگذارد بالاست، بايد زياد گفت، چرا؟ زیرا ما ظرفيتهايمان، شبيه به يک برکه است و گاهی بزرگتر و بزرگتر و ذو ابعاد است؛ منتهي دائم دارد اضافاتی و اموري وارد اين برکه ميشود که منافي زلالي اين برکه و طهارت اين برکه است و ما بايد به نحوي عمل کنيم که هم جلوي آن آلودگيها را بگيريم و هم از اسماء الهی براي طهارت و زلالی آن استمداد کنیم.
🔸 با توسل به اسم «حي» انسان حیات مییابد، يکي از خطراتي که در اين مسير هست، اين است که حيات، لحظهاي وارد قلب انسان شود ولي ازبین برود. «قيوم» اين را جبران ميکند، «قيوم» تو را نگه ميدارد. بعضي افراد اسماء را مخلوط ميکنند، ولي اولين ترکيب، مربوط به ترکيب حکيم مطلق است. حي و قيوم را خدا ترکيب کرده است: «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَي الْقَيوم ... »
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺شناسه رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکههای اجتماعی:
🔘 @nasery_ir
هدایت شده از نظام اندیشه - استاد صالحی
07- نظام اندیشه1 پاییز 99.mp3
29.95M
🔸جلسه ۷👆 #نظام_اندیشه_1
- پنجشنبه ۲۷ آذر ٩٩
- ارائه های آقای عموعلی، خانم فکور، خانم پناهی پور، و خانم کارگر از مباحث تکلیف جلسه
- سجده ملائکه و آفتاب و ماه و ستارگان (و قلوب اهل ایمان) در برابر قبلهی الهی در ولایت خلیفه الهی و نور الهی در او، کرامت برای شیعهای ایست که مظهر مقیّد نور ایشان شده، و طاعت است برای ولیّ الله مطلق که مظهر مطلق نور خداست و اطاعت او اطاعت خداست (مَن يُطِعِ الرَّسولَ فقد أَطاعَ الله)، و عبودیت است برای خدای سبحان، که اینهمه بروز «امر ولایت الهی» است بر بندگان.
- هر مقدار که از خضوع و اطاعت در برابر ولیّ الهی، زاویه انحراف و تمرّد و انکار ایجاد شود، خروج از دامنه ولایت الهی، و بروز انانیّت طاغوتی و شیطانی، و سقوط از عبودیت خداوند ایجاد میشود.
لذا هر گناهی در فعل، و هر رذیله اخلاقی در صفت، و هر عقیده باطل در ذات، موجب خروج از نور ولایت الهی و اسارت در تاریکیهای انانیّت طاغوتی است.
🔸
⭕️ تکلیف (بیرجند و کاشان) :
🔻 این هفته تکلیف ندارند.
کسانی که بحث «حقیقت قرآن، جمال امام زمان (علیه السلام)» را گوش ندادند با گوش دادن پنج جلسه آن وخواندن فیش متنیش، کنفرانس هر جلسه را در خصوصی استاد @msalehi ارسال نمایند👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/298
⭕️ تکلیف (اصفهان):
🔻در یک سوره با حدود ۵۰ آیه، آیات متذکر توحید صفاتی و اسمائی را در ضمن توحید افعالی در آن بنویسید. خداوند وقتی افعال و کارهای هستی را به خودش نسبت میدهد علّت آن را حضور اسماء و صفات خودش در تمام ارکان هستی میداند، تا توجه انسان به حضور خدا با سلطهی صفات و اسمائش بر عالم هستی بیافتد
🔸
@Nezam_Andishe
هدایت شده از نظام اندیشه - استاد صالحی
🔸جلسه ۷ #نظام_اندیشه_1
- این یک نظام قطعی و تکوینی در عالم است، که باید تحت اطاعت و ولایت خلیفةالله و حجّت الهی قرار گرفت تا از باب ولایتِ روحِ مطلق الهی در او ذیل حاکمیت اسم اعظم الهی و عبودیت خدای سبحان قرار گرفت. لذا برای تحقق قیامت و ظهور مطلق نور خدای سبحان در آن، قطعاً قبل قیامت ظهور امام و ولایت فطرت کل توحیدی در انسان کامل بر ما آشکار میشود (چه در نظام فردی در حال احتضار و دیدار نور امامان، و چه در نظام اجتماعی در ظهور امام زمان ع)، چون ایشان «باب ولایت الهی و باب لقاء الله هستند.
- بیان حدیث خَیط (تنبیه الهی به نخ اعجاز آمیز بدست امام ع)، و سرّ معرفت به قدرت روح الهی و فهم حقیقت امر الهی در روح امام (مَعْرِفَةِ اَلرُّوحِ وَ اَلْأَمْرِ ... هَذَا اَلرُّوحَ مِنْ أَمْرِ اَللَّهِ تَعَالَى فَمَنْ خَصَّهُ اَللَّهُ تَعَالَى بِهَذَا اَلرُّوحِ فَهَذَا كَامِلٌ غَيْرُ نَاقِصٍ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ بِإِذْنِ اَللَّهِ يَسِيرُ مِنَ اَلْمَشْرِقِ إِلَى اَلْمَغْرِبِ فِي لَحْظَةٍ وَاحِدَةٍ يَعْرُجُ بِهِ إِلَى اَلسَّمَاءِ وَ يَنْزِلُ بِهِ إِلَى اَلْأَرْضِ وَ يَفْعَلُ مَا شَاءَ وَ أَرَادَ).
🔸متن کامل روایت و ترجمه آن👇که بخش انتهایی آن در کانال ارسال میشود.
🌐 https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/234908/translate
بسم الله
▫️١
🔸بخشی از حدیث خَیْط، نقل از جابر بن یزید جعفی (از اصحاب سرّ اهل بیت ع)، در اشاره به آن نخ نازک اعجاز آمیزی است که جبرئیل برای رسول الله صلی الله علیه و آله آورده بود و امام باقر بدستور امام سجاد (علیهما السلام) با حرکت آرام آن نخ، به اذن الهی بر دشمنان اهل بیت بلای زلزله در مدینه وارد نمودند (خُذْ مَعَكَ اَلْخَيْطَ اَلَّذِي أُنْزِلَ مَعَ جَبْرَئِيلَ عَلَى جَدِّنَا ... )، در ادامه آن اشاره به معرفت روح و امر الهی در امام👇
🔸(حدیث خَیط)
🔻عن جابر بن یزید الجعفی قال: لمّا أَفْضَتِ الْخِلَافَهًْ إلی بنی أمیّه سفکو فیها الدّم الحرام و ... فشَکَوْتُ من بنی أمیّهًْ و أشیاعهم إلی الإمام المبین أَطهَرِ الطاهرین زَینِ العِبَادِ و سیّد الزُّهَّاد وَ خَلِیفَهًْ اللَّهِ عَلَی العِبَادِ عَلِیِّبْنِالحُسَینِ (علیهما السلام) ... قلت یا بن رسول الله و مَنِ الْمُقَصِّر؟
- قال: الَّذِینَ قَصَّرُوا فِی مَعْرِفَهًْ الْأَئِمَّهًْ وَ عَنْ مَعْرِفَهًْ مَا فَرَضَ اللَّهُ عَلَیْهِم من أَمرِهِ وَ رُوحِهِ قُلْتُ یَا سَیِّدِی وَ مَا مَعْرِفَهًْ رُوحِهِ قَالَ (علیه السلام) أَنْ یُعْرَفَ کُلُّ مَنْ خَصَّهُ اللَّهُ تَعَالَی بِالرُّوحِ فَقَدْ فَوَّضَ إِلَیْهِ أَمْرَهُ یَخْلُقُ بِإِذْنِهِ و یُحْیِی بِإِذْنِهِ وَ یَعْلَمُ الْغَیْرَ مَا فِی الضَّمَائِرِ وَ یَعْلَمُ مَا کَانَ وَ مَا یَکُونُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهًْ وَ ذَلِکَ أَنَّ هَذَا الرُّوحَ مِنْ أَمرِ اللَّهِ تَعَالَی فَمَنْ خَصَّهُ اللَّهُ تَعَالَی بِهَذَا الرُّوحِ فَهَذَا کَامِلٌ غَیْرُ نَاقِصٍ یَفْعَلُ مَا یَشَاءُ بِإِذْنِ اللَّهِ یَسِیرُ مِنَ الْمَشْرِقِ إِلَی الْمَغْرِبِ فِی لَحْظَهًْ وَاحِدَهًْ یَعْرُجُ بِهِ إِلَی السَّمَاءِ وَ یَنْزِلُ بِهِ إِلَی الْأَرْضِ وَ یَفعَلُ مَا شَاءَ وَ أَرَادَ قُلتُ یَا سَیِّدِی أَوْجِدْنِی بَیَانَ هَذَا الرُّوحِ مِن کِتَابِ اللَّهِ تَعَالَی وَ إِنَّهُ من أَمرٍ خَصَّهُ اللَّهُ تَعَالَی بِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) قَالَ نَعَمِ اقْرَأْ هَذِهِ الْآیَهًْ وَ کَذلِکَ أَوْحَیْنا إِلَیْکَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما کُنْتَ تَدْرِی مَا الْکِتابُ وَ لَا الْإِیمانُ وَ لکِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِی بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا قَوْلُهُ تَعَالَی أُولئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمانَ وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ قُلْتُ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْکَ کَمَا فَرَّجْتَ عَنِّی وَ وَفَّقْتَنِی عَلَی مَعْرِفَهًْ الرُّوحِ وَ الْأَمرِ.
💫جابر بن يزيد جعفى (در حدیث خَیط) گفت چون خلافت به بنى اميه رسيد خون ها ریختند و...، از بنى اميه و پيروان آنها شكايت بردم به امام مبین پاکترین طاهرین زين العابدين سیّد الزّهاد و خلیفة الله بر عباد حضرت سجاد (عليه السلام) ... عرض کردم: «ای پسر رسول خدا (علیه السلام) مقصّر کیست»؟
- فرمود: «کسانی که در معرفت امام کوتاهی دارند و همچنین در معرفت آنچه خدا بر آنها واجب نموده از امر و روح خود، مقصّر هستند».
عرض کردم: «معرفت روح خدا چیست»؟
فرمود: «اینکه بداند به هرکسی خداوند این روح را بخشیده امر خود را نیز به او تفویض نموده و به اجازهی خدا میآفریند و زنده میکند و به دیگری علم غیب میآموزد و از گذشته و آینده تا روز قیامت اطّلاع دارد چون آن روح از امر خداوند متعال است هرکه ممتاز به این روح شد، کامل است و نقصانی ندارد هرچه بخواهد با اجازه خدا انجام میدهد از مشرق به مغرب در یک لحظه میرود و به آسمان بالا میرود و به زمین فرود میآید هرچه اراده کند و بخواهد انجام میدهد».
عرض کردم: «آقا دلیلی از این روح در قرآن برایم بیاور که خداوند آن را به محمّد (صلی الله علیه و آله) بخشیده»،
فرمود: «بسیار خوب این آیه را بخوان: «وکذلک اوحینا الیک روحا من امرنا ...» همانگونه بر تو نیز روحی را به فرمان خود وحی کردیم تو پیش از این نمیدانستی کتاب و ایمان چیست ولی ما آن را نوری قرار دادیم که بهوسیلهی آن هرکس از بندگان خویش را بخواهیم هدایت میکنیم. (شوری/۵۲) و این آیه: «اولئک کتب فی قلوبهم الایمان و أیدهم بروح منه» (مجادله/ ۲۲).
👇👇👇
▫️۲
🔻جابر میگوید: گفتم خدا گشايش بتو عنايت كند آن چنانچه عقده دل مرا گشودى و مرا بر شناخت روح و امر كمك كردى.
سپس عرضكردم آقا پس در اين صورت بيشتر از شيعيان مقصرند من يك نفر از ياران خود را نمىشناسم كه داراى چنين معرفتى (به روح امام) باشد
امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «يَا جَابِرُ فَإِنْ لَمْ تَعْرِفْ مِنْهُمْ أَحَداً فَإِنِّي أَعْرَفُ مِنْهُمْ نَفَراً قَلاَئِلَ يَأْتُونَ وَ يُسَلِّمُونَ وَ يَتَعَلَّمُونَ مِنِّي سِرَّنَا وَ مَكْنُونَنَا وَ بَاطِنَ عُلُومِنَا»
«ای جابر! اگر تو يك نفر را نمىشناسى من چند نفر را ميشناسم مىآيند و سلام ميكنند و از من اسرار و علوم پنهان و حقايق را مىآموزند.»
عرضكردم فلان كس با يارانش از اين نمونه هستند (ان شاء اللّٰه) چون من از آنها يكى از اسرار و حقايق شما را شنيدم خيال ميكنم به هدف رسيدهاند و كامل شدهاند
امام فرمود: فردا بگو بيايند با تو اينجا.
من روز بعد آنها را آوردم سلام كردند و احترام گزاردند و بسيار گرامى داشتند امام را و در مقابل ايشان ايستادند.
امام فرمود: «يَا جَابِرُ، أَمَا إِنَّهُمْ إِخْوَانُكَ وَ قَدْ بَقِيَتْ عَلَيْهِمْ بَقِيَّةٌ أَ تُقِرُّونَ أَيُّهَا اَلنَّفَرُ أَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى: يَفْعَلُ مٰا يَشٰاءُ وَ يَحْكُمُ مٰا يُرِيدُ وَ لاٰ مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ وَ لاَ رَادَّ لِقَضَائِهِ وَ لاٰ يُسْئَلُ عَمّٰا يَفْعَلُ وَ هُمْ يُسْئَلُونَ» ؟
«ای جابر، اينها برادران تواند اينك يك مطلب باقيمانده آيا شما اعتراف داريد كه خداوند هر چه بخواهد انجام ميدهد و هر چه اراده كند حكم مينمايد هيچ كس نميتواند حكم او را بتاخير و قضايش را برگرداند از آنچه خدا انجام دهد بازخواست نميشود اما مردم مورد مواخذه هستند»؟
- گفتند آرى خدا هر چه بخواهد ميكند و هر حكمى را كه اراده نمايد اجرا ميفرمايد.
- جابر میگوید: گفتم خدا را شكر كه ایشان روشن و عارف و به هدف رسيدهاند. ولی امام فرمود: «لاَ تَعْجَلْ بِمَا لاَ تَعْلَمُ»، جابر، در مورد چيزى كه نميدانى عجله مكن.
من متحير شدم.
💫امام فرمود: «سَلْهُمْ هَلْ يَقْدِرُ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ أَنْ يَصِيرَ صُورَةَ اِبْنِهِ مُحَمَّدٍ» ؟
«از آنها بپرس آيا علي بن الحسين ميتواند بصورت فرزند خود محمّد در آيد».
- جابر گفت پرسيدم از دادن جواب خوددارى كرده ساكت ماندند.
امام فرمود: «يَا جَابِرُ سَلْهُمْ هَلْ يَقْدِرُ مُحَمَّدٌ أَنْ يَصِيرَ بِصُورَتِي» ؟
«بپرس آيا ميتواند محمّد بصورت من در آيد»
- باز سؤال كردم سكوت كردند و چيزى نگفتند. در اين موقع امام نگاهى بمن نموده فرمود: «يَا جَابِرُ هَذَا مَا أَخْبَرْتُكَ أَنَّهُمْ قَدْ بَقِيَ عَلَيْهِمُ بَقِيَّةٌ» اين دليل آن مطلبى بود كه بتو گفتم كه هنوز مقدارى از معرفت برای آنها باقيمانده که دریابند.
من به آنها گفتم چه شده چرا جواب نميدهيد؟ سكوت كردند و در شک بودند.
امام فرمود: اين دليل جريانى بود كه برايت توضيح دادم كه مقدارى از معرفت باقيمانده.
حضرت باقر عليه السّلام رو به آنها فرمود: «مَا لَكُمْ لاَ تَنْطِقُونَ» چرا حرف نميزنيد؟
آنها بيكديگر تماشا كرده از هم پرسيدند و گفتند: يا ابن رسول اللّٰه ما اطلاعى نداريم بما بياموز.
- حضرت زين العابدين (عليه السّلام) اشاره بفرزند خود حضرت باقر (علیه السلام) كرده پرسيد از آنها كه اين كيست؟ گفتند «محمد» پسر شما است. فرمود: من كيستم؟ گفتند پدر او «علي» ابن الحسين هستی.
💫قالَ فَتَكَلَّمَ بِكَلاَمٍ لَمْ نَفْهَمْ فَإِذَا مُحَمَّدٌ بِصُورَةِ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ وَ إِذَا عَلِيٌّ بِصُورَةِ اِبْنِهِ مُحَمَّدٍ. قَالُوا لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ.
💫در اين موقع امام كلامى را بر زبان راند كه ما نفهميديم ناگاه محمّد بصورت پدرش علي بن الحسين و علي بن الحسين بصورت فرزند خود محمّد در آمد همه گفتند لا اله الا اللّٰه.
💫-امام سجاد علی بن الحسین (علیه السلام) فرمود: « لاَ تَعْجَبُوا مِنْ قُدْرَةِ اَللَّهِ أَنَا مُحَمَّدٌ وَ مُحَمَّدٌ أَنَا»
«از قدرت خدا تعجب نكنيد من محمّدم و محمّد من است».
💫- و امام محمّد باقر (علیه السلام) فرمود: «يَا قَوْمُ لاَ تَعْجَبُوا مِنْ أَمْرِ اَللَّهِ أَنَا عَلِيٌّ وَ عَلِيٌّ أَنَا وَ كُلُّنَا وَاحِدٌ مِنْ نُورٍ وَاحِدٍ وَ رُوحُنَا مِنْ أَمْرِ اَللَّهِ أَوَّلُنَا مُحَمَّدٌ وَ أَوْسَطُنَا مُحَمَّدٌ وَ آخِرُنَا مُحَمَّدٌ وَ كُلُّنَا مُحَمَّدٌ »
«مردم تعجب نكنيد از امر خدا، من علي و علي من است، همه ما يكى هستيم از يك نور، روح ما از امر خداست، اول ما محمّد و وسط ما محمّد و آخر ما محمّد و همهى ما محمّديم.
👇👇👇
▫️۳
🔻قَالَ فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِكَ خَرُّوا لِوُجُوهِهِمْ سُجَّداً وَ هُمْ يَقُولُونَ آمَنَّا بِوَلاَيَتِكُمْ وَ بِسِرِّكُمْ وَ بِعَلاَنِيَتِكُمْ وَ أَقْرَرْنَا بِخَصَائِصِكُمْ
اين سخنان را كه شنيدند همه بسجده افتادند و ميگفتند ايمان بولايت و پنهان و آشكار شما آورديم و اقرار بامتيازات شما داريم.
حضرت زين العابدين ع فرمود: «يَا قَوْمُ اِرْفَعُوا رُءُوسَكُمْ فَأَنْتُمُ اَلْآنَ اَلْعَارِفُونَ اَلْفَائِزُونَ اَلْمُسْتَبْصِرُونَ وَ أَنْتُمُ اَلْكَامِلُونَ اَلْبَالِغُونَ. اَللَّهَ اَللَّهَ لاَ تُطْلِعُوا أَحَداً مِنَ اَلْمُقَصِّرِينَ اَلْمُسْتَضْعَفِينَ عَلَى مَا رَأَيْتُمْ مِنِّي وَ مِنْ مُحَمَّدٍ فَيُشَنِّعُوا عَلَيْكُمْ وَ يُكَذِّبُوكُمْ»
«ای قوم، سر برداريد اينك شما عارف و رستگار و روشن بين هستيد و كامل و به هدف رسيده اید. خدارا خدارا قسم! مبادا آنچه از من و محمّد مشاهده كرديد به مقصرين مستضعف بگوئيد كه شما را مسخره ميكنند و تكذيب مينمايند.
گفتند: «سَمِعْنٰا وَ أَطَعْنٰا» شنیدیم و اطاعت ميكنيم.
امام فرمود: اينك برويد رستگار باشيد. متفرق شدند. جابر گفت: آقا هر كس اين مقام را باين صورتى كه انجام دادى و آشكار كردى نداند اما شما را دوست داشته باشد و اعتراف بمقام شما بنمايد و از دشمنانتان بيزار باشد وضع او چگونه است؟
فرمود: در خوبى و خير است تا برسد.
جابر گفت: يا ابن رسول اللّٰه آيا ممكن است بعد از اين معرفت عالی چيزى موجب مقصر شدن آنها بشود ؟
- امام فرمود: «نَعَمْ إِذَا قَصَّرُوا فِي حُقُوقِ إِخْوَانِهِمْ وَ لَمْ يُشَارِكُوهُمْ فِي أَمْوَالِهِمْ وَ فِي سِرِّ أُمُورِهِمْ وَ عَلاَنِيَتِهِمْ وَ اِسْتَبَدُّوا بِحُطَامِ اَلدُّنْيَا دُونَهُمْ فَهُنَالِكَ يُسْلَبُ اَلْمَعْرُوفُ وَ يُسْلَخُ مِنْ دُونِهِ سَلْخاً وَ يُصِيبُهُ مِنْ آفَاتِ هَذِهِ اَلدُّنْيَا وَ بَلاَئِهَا مَا لاَ يُطِيقُهُ وَ لاَ يَحْتَمِلُهُ مِنَ اَلْأَوْجَاعِ فِي نَفْسِهِ وَ ذَهَابِ مَالِهِ وَ تَشَتُّتِ شَمْلِهِ لِمَا قَصَّرَ فِي بِرِّ إِخْوَانِهِ»
« آرى وقتى كه كوتاهى در مورد حقوق برادران خود بنمايند و آنها را شريك در اموال خود و اسرار و آشكار خود ننمايند و خود در لذت دنيا بسر برند و آنها را بىبهره گذارند در اين موقع است كه نيكى از آنها سلب مىشود و از آنها گرفته مىشود و گرفتار بلاهاى دنيا و گرفتارىهاى طاقت فرسا و دردهاى غير قابل تحمل در مورد خود ميشوند و مالشان از دست ميرود و پراكندگى در جمعيت خود مىيابند چون كوتاهى در رسيدگى به برادر دينى خود نمودهاند.»
جابر گفت: «فَاغْتَمَمْتُ وَ اَللَّهِ غَمّاً شَدِيداً» خيلى غمگين شدم، و به امام گفتم: «يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ مَا حَقُّ اَلْمُؤْمِنِ عَلَى أَخِيهِ اَلْمُؤْمِنِ؟» يا ابن رسول اللّٰه حق مؤمن بر برادر مؤمن خود چيست؟
امام فرمود: «يَفْرَحُ لِفَرَحِهِ إِذَا فَرَحَ وَ يَحْزَنُ لِحُزْنِهِ إِذَا حَزِنَ وَ يُنْفِذُ أُمُورَهُ كُلَّهَا فَيُحَصِّلُهَا وَ لاَ يَغْتَمُّ لِشَيْءٍ مِنْ حُطَامِ اَلدُّنْيَا اَلْفَانِيَةِ إِلاَّ وَاسَاهُ حَتَّى يَجْرِيَانِ فِي اَلْخَيْرِ وَ اَلشَّرِّ فِي قَرْنٍ وَاحِدٍ »
«در شادى او شاد و در حزن او محزون است؛ و تمام گرفتاريهايش را برطرف ميكند و هرگز افسرده نميشود، براى پشيز بىارزش دنياى فانى، چنان با برادران خود مواسات ميكند كه در خوبى و بدى برابر باشند.
عرضكردم چگونه خداوند تمام اينها را براى برادر مؤمن واجب نموده؟
امام فرمود: «أَنَّ اَلْمُؤْمِنَ أَخُو اَلْمُؤْمِنِ لِأَبِيهِ وَ أُمِّهِ عَلَى هَذَا اَلْأَمْرِ لاَ يَكُونُ أَخَاهُ وَ هُوَ أَحَقُّ بِمَا يَمْلِكُهُ »
«زيرا مؤمن برادر مؤمن است از پدر و مادرش بر این امر ولایت، بنا بر اين نميتواند برادرش باشد درحالی كه استفاده از ثروتش فقط منحصر بخودش باشد.
جابر گفت: «سُبْحَانَ اَللَّهِ وَ مَنْ يَقْدِرُ عَلَى ذَلِكَ» ، سبحان اللّٰه چه كسى ميتواند اين طور باشد.
- امام عليه السّلام فرمود: «مَنْ يُرِيدُ أَنْ يَقْرَعَ أَبْوَابَ اَلْجِنَانِ وَ يُعَانِقَ اَلْحُورَ اَلْحِسَانَ وَ يَجْتَمِعَ مَعَنَا فِي دَارِ اَلسَّلاَمِ»
«آن كسى میتواند كه ميخواهد دربهاى بهشت را بكوبد و با حوريههاى زيبا هم آغوش شود و در دار السّلام با ما همنشين باشد.»
👇👇👇
▫️۴
🔻قالَ جَابِرٌ فَقُلْتُ هَلَكْتُ وَ اَللَّهِ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ لِأَنِّي قَصَّرْتُ فِي حُقُوقِ إِخْوَانِي وَ لَمْ أَعْلَمْ أَنَّهُ يَلْزَمُنِي عَلَى اَلتَّقْصِيرِ كُلُّ هَذَا وَ لاَ عُشْرُهُ وَ أَنَا أَتُوبُ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ مِمَّا كَانَ مِنِّي مِنَ اَلتَّقْصِيرِ فِي رِعَايَةِ حُقُوقِ إِخْوَانِيَ اَلْمُؤْمِنِين.
💫- جابر گفت: عرضكردم بخدا قسم هلاك شدم يا ابن رسول اللّٰه چون من كوتاهى كردهام در مورد حقوق برادرانم من نميدانستم كه چنين رفتارى موجب تقصير در باره رعايت حقوق برادران مؤمن مىشود.
🔸
🔻نکته پایانی:
آنجایش که شیعیان به سجده افتادند و اقرار به ایمان خالص کردند (فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِكَ خَرُّوا لِوُجُوهِهِمْ سُجَّداً وَ هُمْ يَقُولُونَ آمَنَّا بِوَلاَيَتِكُمْ وَ بِسِرِّكُمْ وَ بِعَلاَنِيَتِكُمْ وَ أَقْرَرْنَا بِخَصَائِصِكُمْ)
👌 یاد به سجده افتادن سحره (از اژدها شدن عصای موسی باذن الله) میافتیم که البته اینجا در مرتبه بالاتری محقق شده است در معرفت عمیقتر به «روح اعظم الهی» در وجود حجّت الهی. (فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ ساجِدِينَ قالُوا آمَنّا بِرَبِّ الْعالَمِينَ رَبِّ مُوسى وَ هارُون )
🔸متن کامل روایت و ترجمه آن👇
🌐 https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/234908/translate
🔸
@Salehi786
بسم الله
🔸اشاره به برخی آیات الهی متذکر بر توجه به «توحید وحدت وجود قرآنی» مبتنی بر ارتباط خدا با رسولش و مؤمنانِ به رسولش، در بیان عارف شهید عینُ القضات همدانی (از کتاب نامه های عین القضات).
١⚡️«وَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ يُرْضُوهُ» (توبه، 62)
«خدا و رسولش سزاوارترند به اينكه آنها او را راضى كنند»، و نفرمود: " أن يرضوهما " (آن دو را راضى كنند)
(نامه ها، ج1، بند 692).
٢⚡️«لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ وَ تُسَبِّحُوهُ» (الفتح، 9)
«تا شما (امت) به خدا و رسولش ايمان آورده او را يارى و احترام كنيد و صبح و شام تسبيحش گوييد»، و باز نفرمود «تعزروهما و توقروهما و ...»
(نامه ها، ج1، بند 692).
همچنین بلافاصله در آیه بعدش👇(الفتح، 10)
٣⚡️«إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» (الفتح، 10)
«کسانی (از مؤمنان) که با تو (ای رسول) بیعت کرده اند همانا با خدا بیعت نموده اند، ( دست تو به منزله دست خداست لذا) دست خداست که فوق دست آنهاست»
(نامه ها: ج 1، بند 599، و ج 2، بند 55 ).
۴⚡️«فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ، وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى» (انفال، 17)
«شما (مؤمنان) آنها را نکشتید ولکن خدا آنها را کشت، و (ای رسول) تو نبودى كه تير انداختى، ولکن خدا بود که تیر انداخت.
(نامه ها: ج 2، بند 159).
۵⚡️«قاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْديكُمْ» (توبه، 14)
«(ای مؤمنان) با آنها (از مشرکان) مقاتله و مبارزه کنید که خدا به دست شما آنها را عذاب میکند»
(نامه ها: ج 2، بند 9).
۶⚡️«وَ اللَّهُ خَلَقَكُم وَ ما تَعمَلُونَ» (الصافات، 96)
«و خداوند است که هم شما را خلق کرده و هم اعمال شما را خلق نموده است»
(نامه ها: ج 2، بند 9).
۷⚡️«مَن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَد أَطاعَ اللَّهَ» (نساء، 80)
«کسی که اطاعت از رسول کند همانا از خدا اطاعت کرده است.»
(نامه ها: ج 1، بند 599 ؛ و ج 2، بند 55 و بند 159).
🔸
🔸لطایف توحیدی قرآن:
🔻اشارت های لطیف در این آیات شریفه قرآن کریم، به آنست که در آنها خداوند فعل رسولش و مؤمنان به رسولش را به خویش نسبت میدهد، و نیز فعل افراد دیگر برابر ولیّ و رسولش را نیز فعل آنها برابر خدا قلمداد مینماید (مَن اهان لی ولیّا فقد بارَزَنی بالمحاربه)،و در همه حال، حکم وحدانیّت مطلقه وجود حق در تمام آثار الهی بخصوص در رسولش و مؤمنان به رسولش حفظ شده است.
🔻البته این جریان در تمام عالم هستی دائماً برقرار است، منتهی، امتیاز رسول الهی و مؤمنان به هدایت او، بخاطر ایمان و توجه قلبیشان، و غفلت نداشتن و محجوب نبودنشان از این حقیقت توحید است، در تمام مراتب توحید افعالی و توحید صفاتی و توحید ذاتی.
🔻لذا ایشان هرچه دارند بحق داده اند، و آنچه بحق میکنند مالک آن را و بجا آورنده اش را خدا میدانند، چون یافته اند که خودشان و هرچه دارند مال اوست، و جز فعل حق و صفت حق و هویت حق در آنها ظاهر نیست. خداوند هم ظهور هر اراده اش بر رضایت و سخط خویش را به این اولیائش آشکار میکند (فی قول الله عزوجل: «فَلَمَّا آسَفُونا انتَقَمْنا مِنهُم» (زخرف، ۵۵)، إِنَّ اللهَ -تبارک و تعالی- لَايَأسَفُ كَأَسَفِنَا، وَ لكِنَّهُ خَلَقَ أَولِيَاءَ لِنَفسِهِ، يَأسَفُونَ وَ يَرضَوْنَ، وَ هُم مَخلُوقُونَ مُدَبَّرون (مَرْبُوبُونَ)، فَجَعَلَ رِضَاهُم لِنَفسِهِ رِضَیً، وَ سَخَطَهُم لِنَفسِهِ سَخَطاً، ...).
و ظلم به این اولیائش را ظلم به خویش، و محبت به ایشان و ولایتشان را محبت و ولایت خویش میشمارد (فی قوله تعالی "وَ ما ظَلَمُونا" (بقره ۵۷)، إِنَّ اللهَ أَعَزُّ وَ أَمنَعُ مِن أَن یُظلَمَ وَ أَن یَنسُبَ نَفسَهُ إِلَی ظُلمٍ وَ لَکِنَّ اللهَ خَلَطَنَا بِنَفسِهِ فَجَعَلَ ظُلمَنَا ظُلمَهُ و ولایَتَنا ولایَتَهُ).
🔻اراده خدا جای اراده ایشان نشسته، هر اراده ای که برایشان باشد به رضای حق داده اند و می بینند که اراده خداست (قلوبنا وَکرٌ لإرادة الله)،
همینطور سمع الهی جای سمعشان آمده در نوافل، و تدریجا در فرایض می یابند که اذن الله اند (إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحبَبتُهُ كُنتُ سَمعَهُ اَلَّذِي يَسمَعُ بِه)،
و بصیرت الهی بجای بصرشان آمده و تدریجا می یابند که عین الله اند (و بَصَرَهُ اَلَّذِي يُبصِرُ بِه)،
همینطور ید الهی جای یدشان (و يَدَهُ اَلَّتِي يَبطِشُ بِهَا)،
و نطق الهی جای نطق و سخنشان (و لِسَانَهُ اَلَّذِي يَنطِقُ بِه / و ما يَنطِقُ عَنِ الهَوى، إِن هُوَ إِلاّ وَحيٌ يُوحى)،
و نور علم و عقل قدسی الهی جای عقلشان مینشیند (و لَأَقُومَنَّ لَهُ مَقامَ عَقلِه).
والسلام
(بخشی از متن پایانی از اشارات #علامه_طباطبایی در کتاب ثمرات حیات، جلد ٢ ص٢٣۴_٢٣۶، جلسه ١٢٢، استفاده شده است)
🔸
@Salehy @Salehi786
🔸کانال نرمافزار های مفید 👇
(نرم افزارهای اندرویدی که سابقا در کانال تلگرام و برخی در ایتا ارسال شده بودند)
🌐 eitaa.com/SalehiApps ایتا
🌐 t.me/SalehiApps تلگرام
هدایت شده از سعیدی
📘 #میراث_نفیس
📘سومین جلد از مجموعه ارزشمند کتاب #ثمرات_حیات، میراث شفاهی علامه طباطبایی (ره)، تالیف عارف واصل حضرت آیة الله سعادت پرور (ره) منتشر شد.
مرکز پخش: قم مجتمع ناشران، طبقه b پلاک 12
☎️ 025- 37842549 09034892982
📡 پایگاه اطلاع رسانی و فروش: ketabrah24.ir
پیام رسان انتشارات آفتاب فطرت در ایتا و اینستاکرام:
https://eitaa.com/aftabefetrat
http://www.instagram.com/aftabe_fetra