eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⚪️ جلسات الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت 🔵 جلسه بازخوانی و تحلیل و بررسی متن 🔴 با حضور حجت الاسلام و المسلمین 🔘 زمان: پنج شنبه ها ساعت 8 تا 9 صبح ☑️ مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
هدایت شده از سلمان رئوفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسمه تعالی آیت الله آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضائیه، آیت الله اعرافی مدیر محترم حوزه های علمیه، مراجع معظم تقلید چند طلبه باید مورد هتک حرمت یا ضرب و شتم قرار بگیرند و چند طلبه باید بمیرند تا حضرات مسئول به این مسائل رسیدگی حقوقی و قضایی کنند طلاب حوزه خواهان رسیدگی قضایی و دادگاهی کردن عوامل ماجرا برای این هتک حرمت به دلیل امر به معروف هستند و السلام سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۲/۸ @salmanraoofi 🔴 عوامل را شناسایی کنید این فیلم را عوامل ای به اسم در داخل تهیه کرده اند که با صحنه سازی قصد تشویش اذهان عمومی علیه یک روحانی را دارند. یک هموطن روحانی در خیابان در حال تردد است که یکی از عوامل داخلی مرتبط با مسیح علینژاد جلوی ایشان کشف حجاب میکند و با راه اندازی سروصدا و هجوم دیگر عوامل تهیه کننده فیلم به روحانی حاضر در صحنه متعرض میشوند و مردم را هم تحریک میکنند که این روحانی ،زن کشف حجاب کننده را کتک زده است عوامل تهیه کننده صورت خود را پوشانده اند که نشان دهنده یک کار تیمی و از قبل برنامه ریزی شده میباشد. انتظار اینست دستگاه های امنیتی پیگیری جدی برای شناسایی و برخورد با عوامل تهیه کننده فیلم و متعرض با این روحانی مظلوم داشته باشند تا اندک منحرفان جامعه مان بدانند این زن بدکاره یعنی مسیح علی نژاد که اخیرا مبالغ هنگفتی را هم از آمریکا دریافت کرده برایشان هزینه خواهد داشت. طلاب و امت حزب الله منتظر تو دهنی شما به این معرکه گیران نمک به حرام هستند...
سلمان رئوفی
باسمه تعالی آیت الله آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضائیه، آیت الله اعرافی مدیر محترم حوزه های علمی
باسمه تعالی دفعه قبل کانال بحوث توانست با پیگیری قضیه شهید تولایی در مشهد به نتایج خوبی برسد 🔻🔻🔻🔻🔻 https://eitaa.com/salmanraoofi/2028 https://eitaa.com/salmanraoofi/2118 این بار با حمایت اعضای کانال و طلاب بزرگوار به نتیجه بهتری می رسیم ان شاء الله و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۲/۱۰ @salmanraoofi عوامل را شناسایی و محاکمه کنید https://eitaa.com/salmanraoofi/5063
باسمه تعالی یادداشت دوم رسیده از اعضای کانال با هشتک به زودی منتشر می شود بزرگواران لطفا ۱. هشتکهای مناسب را خودشان در بالای نوشته بنویسند و هشتک را اول قرار دهند مثلا و ... ۲. برای بهتر خوانده شدن و مورد توجه قرار گرفتن به تکه های نوشته فواصل لازم را بدهند ۳. با تزیین لازم نوشته بهتر دیده می شود لطفا این تزیین (🔆) که مخصوص کانال بحوث است استفاده شود متشکر از مشارکت شما @salmanraoofi
آسیب‌شناسی کتب درسی حوزه علمیه؛ با نگاهی به سطوح شش‌گانه چالش ذهنی 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆 همواره تربیت فکری طلاب در حوزه علمیه یکی از دغدغه‌های اصلی بزرگان به ویژه مراجع عظام تقلید اعلی الله مقامهم بوده و هست و اساتید معظم و مسوولین متعهد به فکر رفع موانع این هدف مقدس بوده و هستند. 🔆با نگاهی به روند پی به جایگاه ویژه «چالش‌های ذهنی-علمی» در این فرایند می‌بریم به گونه‌ای که تربیت ذهنی هم‌چون تربیت جسمی بدون وجود چالش‌های متناسب با ذهن و روح فرد یادگیرنده حاصل نمی‌شود تاکید اساتید مبرز بر نقض و ابرام و یا تشبیه محفل درس بی‌اشکال و جواب به «مجلس روضه» توسط امام خمینی قدس سره در همین الگو تعریف می‌شود. 🔆بنابراین در اهمیت و ضرورت در روند تدریس و تحصیل شکی نیست اما نگاهی دقیق‌تر به این مقوله ما را به تحصیلی باکیفیت و پر بازده ره‌نمون می‌کند. توضیح این‌که چالش ذهنی تحصیلی را با یک نگاه می‌توان به شش سطح تقسیم کرد و یک طلبه با آغاز مرحله اول می‌بایست با راه‌نمایی استاد و برخی عوامل دیگر به مراحل عالی این چالش برسد: ◀️سطح اول: چالش لفظی ◀️سطح دوم: چالش محتوایی ◀️سطح سوم: چالش مبنایی ◀️سطح چهارم: چالش مکتبی ◀️سطح پنجم: چالش علمی ◀️سطح ششم: چالش فراعلمی 🔆سطح اول این مسیر؛ نازل‌ترین سطح آن است که طلبه در آن با الفاظ و عبارات و ضمائر و اسامی اشاره مواجه می‌شود و آن را حل می‌کند و به مرحله دوم یعنی می‌رسد و در این مرحله به محتوا به عنوان عنصری مستقل و گزاره‌ای علمی می‌نگرد که فارغ از صحت مبانی و پشتوانه‌های نظری آن می‌تواند درست یا غلط باشد. طلبه در این مرحله طبق ادبیات رایج حوزوی به می‌پردازد. 🔆در ادامه طلبه خوش استعداد در صورت وجود شرایط دیگر وارد مرحله جدیدی می‌شود که همان بررسی‌ها و است به این معنا که فرد محصل از لایه بنائات مصنف می‌گذرد و پایه‌های نظری که سایر مطالب و مسائل بر اساس آن شکل می‌گیرند را به چالش می‌کشد. این مرحله در ادبیات حوزوی به شناخته می‌شود. 🔆سه مرحله سابق در دروس حوزوی کم و بیش وجود دارد و درس و بحث‌های گرم تا حدی از آن برخوردارند اما معمولا بهترین دروس سطح یا بسیاری از دروس خارج نیز از این مرحله تجاوز نمی‌کنند در صورتی که بسیاری از مبانی و بنائات با دیدی کلان در مکاتب فکری اساطین علم تعریف می‌شوند و اگر اندیشمندان برجسته دیده نشود جایگاه مبانی و بنائات یا غلط فهم می‌شود یا لااقل به طور کامل فهم نمی‌شود و زوایای آن گنگ می‌ماند. 🔆تا این سطح از چالش علمی؛ ما درون دایره و نه علم محض قرار داشتیم به طور مثال کسی که با محور کفایه این چالش را شروع می‌کند تا این مرحله در نهایت به مکتب فکری مرحوم آخوند که یکی از اصولیون است می‌رسد اما طبیعتا ما نمی‌خواهیم در این دایره بمانیم در نتیجه باید مکتب و مبنا و بنای آخوند را در علم اصول ببینیم و آن را به چالش بکشیم اما البته چالش علمی طلبه به این مرحله ختم نمی‌شود و در مرحله بعد پس از تسلط بر چارچوب و محتوای علم باید علم خود را به دیگر علوم مرتبط پیوند بزند و در نهایت به برسد و به درجه برسد. البته این مرحله منحصر در علوم مرسوم حوزوی نیست و نباید باشد به طور مثال یک اصولی مبرز پس از تسلط بر مبانی بومی و استحکام عقیدتی می‌بایست با نظریات جدید حوزه زبان‌شناسی که امروز به یک علم مستقل و پربسامد تبدیل شده نگاه کند. 🔆شکی نیست که این مسیر؛ مسیری طولانی است که مجموعه‌ای از عوامل باید به محصل علم یاری برسانند و موانع را بردارند تا طلبه مستعد بتواند لحظه به لحظه به مرزهای علم نزدیک شده و مدققانه و شجاعانه کند اما با نگاهی به رویه فعلی حوزه می‌بینیم که یکی از موانع اساسی امروز خشک‌فهمی‌ها و جمودهایی است که مانع پیش‌رفت علمی حوزه‌اند. کسانی که با کج‌اندیشی و را مزیت می‌بینند و نمی‌دانند؛ یا می‌دانند و اغراضی دارند؛ که با این جمود خود طلبه متوسط را در مرحله ابتدایی رشد علمی متوقف؛ و رشد علمی طلاب مستعد را کند می‌کنند به گونه‌ای که این سرمایه‌های ارزشمند اسلام معمولا نمی‌توانند به سطوح بالاتر برسند و برخی پیش از رسیدن به منظومه علمی ذبح می‌شوند و برخی دیگر به مطالعات فرارشته‌ای حتی فکر هم نمی‌توانند بکنند. 🔆با این نگاه مسؤولین محترم حوزه علمیه قم که سال‌هاست پرونده تحول کتب درسی را در دست دارند و مسؤول اصلی رفع این مانع اساسی هستند مسؤولیت مضاعفی دارند که امیدواریم با عنایت و اهتمامی ویژه‌تر این مانع را بیش از پیش بردارند. محمدعلی افضلی سطح ۳ حوزه @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆متاسفانه حوزه های علمیه آنطور که باید تبلیغات مناسبی برای ایجاد جریان لازم برای جذب افراد مستعد به حوزه ندارند این کار زیبا از حوزه علمیه امام صادق علیه السلام #آبادان ، علاوه بر آشنایی با حوزه آشنایی کوتاه با حوزه علمیه امام صادق ع آبادان است @salmanraoofi
#فقه #علوم_انسانی_اسلامی 💢جایگاه‌شناسی #فقه در منظومه #علوم_اسلامی 📌آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نشست اول از سلسله نشست‌های علمی ظرفیت‌شناسی فقه در مواجهه با مسائل نوپدید، گفت: وقتی ظرفیت‌شناسی فقه گفته می‌شود، یعنی فقه ما این ظرفیت را دارد که با مسائل نوپدید و مستحدثه مواجهه موفق داشته باشد. مواجهه باید موفق باشد، زیرا صرف مواجهه و پاسخ دادن بدون این که حکایت از یک سیستم یا نظم داشته و یا کارآمد باشد، منظور نیست، بلکه مواجهه کارآمد و موفق مورد نظر است. ادامه گفتار👇👇👇 @salmanraoofi
💢جایگاه‌شناسی در منظومه 📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، آیت الله ابوالقاسم عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در نشست اول از سلسله نشست‌های علمی ظرفیت شناسی فقه در مواجهه با مسائل نوپدید، با موضوع «جایگاه شناسی فقه در منظومه علوم اسلامی» که روز دوشنبه ۶ اسفند در مدرسه حقانی برگزار شد، با اشاره به روایتی از (ع) اظهار داشت: به تعبیر حضرت، اگر یک حدیث درباره حلال و حرام که از شخصى راستگو فرا بگیرید، بهتر از دنیا و زر و سیم‌هاى آن است. 🔹 استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به عنوان ظرفیت شناسی فقه در مواجهه با مسائل نوپدید بیان کرد: در رابطه با این نشست که به جایگاه شناسی فقه در علوم اسلامی اختصاص یافته است، مقاله‌ای راجع به ظرفیت‌ شناسی فقه نوشته‌ام که مسلما برای کسانی که به تدریج وارد دروس فقه می‌شوند و قصد تلاش در این زمینه را دارند، می‌تواند با ایجاد یک گفتمان، رویکرد و نگاه همراه باشد. 🔹 وی با بیان اینکه در عنوان عام نشست، یک پیش انگاره و پیش فرض مسلم گرفته شده است که فقه ما از ظرفیت برخوردار است، گفت: وقتی ظرفیت‌شناسی فقه گفته می‌شود، یعنی فقه ما این ظرفیت را دارد که با مسائل نوپدید و مستحدثه مواجهه موفق داشته باشد. 🔹 آیت الله علیدوست ادامه داد: مواجهه باید موفق باشد، زیرا صرف مواجهه و پاسخ دادن بدون این که حکایت از یک سیستم یا نظم داشته یا کارآمد باشد، منظور نیست، بلکه مواجهه کارآمد و موفق مورد نظر است. 🔹 وی در ادامه به معنای فقه و ضرورت تأمل بر آن اشاره و مطرح کرد: زمانی که جایگاه شناسی فقه گفته می‌شود، منظور از جایگاه شناسی، موقعیت فقه و منظور از منظومه علوم اسلامی این است که فقه در مجموعه علوم یعنی کلام، تفسیر، اصول فقه، تاریخ و ادبیات چه جایگاهی دارد، اما منظور از کلمه فقه باید مقداری توضیح داده شود. 🔹 استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خیلی اوقات در نصوص دینی ما، فقه به معنای فهم با عنایت و تدبر به کار می‌رود، گفت: دو معنا برای فهم وجود دارد؛ فهم با تدبر و بدون تدبر. 🔹 وی ادامه داد: ممکن است کسی نظر یک مجتهد یا روایتی را حفظ کند که این فهم است، اما فقه نیست و اگر روایت یا فتوایی را با تدبر فهمید، مثل اینکه به دنبال سند آن رفت یا روایت را تحلیل و تدبر کرد، فقه می‌شود، بنابراین به هر فهمنده‌ای فقیه اطلاق نمی‌شود، بلکه به کسی که با تدبر و اندیشه به مطلبی دست پیدا کند، فقیه گفته می‌شود. 🔹 آیت الله علیدوست با اشاره به آیه ۱۲۲ سوره توبه بیان کرد: ما در آیات و روایات به فقه [به معنای عام] یعنی فهم با تدبر دعوت شده‌ایم، در سوره توبه هم لیفهموا گفته نشده، بلکه «لیتفقهوا فی الدین» آمده است، در روایات نیز تعبیر فقیه به معنای فهم با تأمل زیاد به کار رفته است و سیلی از روایات وجود دارد که ما را نه فقط به فهم بلکه به فقه دعوت می‌کند. 🔹 وی اضافه کرد: در معنای دوم فقه، یک دانش در مقابل اصول فقه، شیمی، فیزیک و ریاضیات است که علم فقه مورد نظر است، گاهی هم لفظ علم آورده نمی‌شود، مانند اینکه گاهی علم نحو و گاهی نحو گفته می‌شود، اما مراد دانش است. 🔹 استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: این جایگاه شناسی فقه در منظومه علوم اسلامی می‌تواند به معنای این دانش باشد که معمولا از خواندن شرح لمعه یا کتابی کنار آن آغاز می‌شود. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
💢اسلام و حکومت دینی مانع پیشرفت‌های نوین نیست/ حوزه پاسخگوی شبهات باشد 📌آیت‌الله محمدمهدی شب زنده‌دار، در تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب گفت: 🔹یکی از انتظارات رهبر انقلاب از جوانان، پاسخگویی عالمانه به شبهات است. ایشان فرمودند که طلاب و فضلای جوان باید روشنگری کرده و با استدلال و بدون ایجاد چالش و بدون آنکه بی احترامی شود قلم بزنند، سخنرانی کنند و شبهاتی مانند این که برای برخی مسائل به آیه «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ» تمسک می‌شود را پاسخ دهند. 🔹یک توهم در عده‌ای از کسانی که اطلاع درستی از اسلام ندارند وجود دارد که گمان می‌کنند روحانیت و اسلام با پیشرفت‌های نوین مخالف است. 🔹اگر بر مدیریت فضاهای مجازی تأکید می‌شود بدان معنا نیست که با اصل این امور و استفاده صحیح از آن مخالفت وجود دارد؛ نمی‌توان گفت چون پیشرفت بوجود آمده هرگونه امر باطل، منکرات و مخالف اخلاق باید در دسترس همگان باشد. ادامه گفتار👇👇👇 @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📌 عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به تبلیغات سوء دشمن گفت: اسلام، انقلاب و حوزه مانع پیشرفت نیستند و مخالفتی ندارند و تبلیغات در این زمینه دروغ است. 🌿🌿🌿 📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، ✳ آیت الله محمد مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در پنجمین جلسه از تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در درس خارج وی برگزار شد، با اشاره به بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب گفت: توهمی در عده ای از کسانی که اطلاع درستی از اسلام ندارند وجود دارد که گمان می کنند روحانیت و اسلام با پیشرفت های نوین مخالف است. 🔹 وی افزود: شاید سوژه هایی هم در یک زمان هایی وجود داشته که باعث شده این تلقی در عده ای پیدا و یا برای عده ای دست آویز شود، تلقی این بود که علما با تکنولوژی و پیشرفت های روز مخالف هستند در حالی که این گونه نبود. 🔸 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تبلیغات دروغین دشمنان علیه انقلاب اظهار داشت: امروزه تبلیغ می شود که اگر حکومت اسلامی و انقلاب باشد جلوی پیشرفت را می گیرد و این یکی از تصورات باطلی است که دشمن از آن سوء استفاده می کند. 🔹 وی ادامه داد: در این فراز رهبر انقلاب بر این مطلب تکیه می کنند که انقلاب اسلامی متحجر نیست و نسبت به امور نوپیدایی که بشر می تواند از آن استفاده های صحیح کند منعی ندارد و روی آرمان و اهداف خودش ایستاده است و از آن ها به هیچ عنوان دست بر نمی دارد، در این بخش می فرمایند”جمهوری اسلامی، متحجر و در برابر پدیده‌ها و موقعیتهای نوبه‌نو، فاقد احساس و ادراک نیست، اما به اصول خود به‌شدت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان به‌شدت حساس است.” ✳ آیت الله شب زنده دار با بیان این که انقلاب اسلامی به اصول خود مانند عفت، عفاف، حجاب و اخلاق پایبند است، ابراز داشت: اگر بر مدیریت فضاهای مجازی تأکید می شود بدان معنا نیست که با اصل این امور و استفاده صحیح از آن مخالفت وجود دارد، نمی توان گفت چون پیشرفت شده هرگونه امر باطل، منکرات و مخالف اخلاق باید دردسترس همگان باشد. 🔹 وی عنوان کرد: رهبر انقلاب در بخش دیگر بیانیه می فرماید”با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمی‌کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند.” این که چرا بماند، برای اینکه تکلیف الهی است و این که چگونه بماند مهم است، نه این که بعدها در مسیر ببیند که باید این چه کند تا بماند و با ستمکاران، استعمارگران، استثمارگران و با طواغیت بسازد. خیلی از انقلاب ها برای اینکه بعداً بمانند دست از اصول خودش کشیدند اما انقلاب اسلامی این گونه نیست. 🔸 عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به فراز دیگری از بیانیه گام دوم انقلاب “بی‌شک فاصله‌ میان بایدها و واقعیتها، همواره وجدانهای آرمانخواه را عذاب داده و می‌دهد،” خاطرنشان کرد: بایدها این بود که عدالت اجتماعی برقرار و منکرات برطرف بشود ولی ما می بینیم این واقعیت ها به نحوی که متوقع است، محقق نشده است و این همه را آزار می دهد اما بسیاری از آن ها بحمدالله محقق شده است. 🔹 وی اضافه کرد: رهبری می فرمایند “اما این، فاصله‌ای طی‌شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‌شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد.” یکی از نسل جوانِ مومنِ دانا و پرانگیزه که بحمدالله در تمام اقشار و در حوزه های مبارکه علمیه هم فراوان اند فضلای جوان هستند. ✳ آیت الله شب زنده دار یکی از انتظارات رهبر انقلاب از جوانان را پاسخگویی عالمانه به شبهات دانست و گفت: رهبر انقلاب دو سه هفته پیش فرمودند که طلاب و فضلای جوان باید روشنگری کرده و با استدلال و بدون ایجاد چالش و بدون آنکه بی احترامی شود قلم بزنند، سخنرانی کنند و شبهاتی مانند این که برای برخی مسائل به آیه «لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ» تمسک می شود را پاسخ دهند. 🔹 وی افزود: چنین مسائلی باید توسط حوزه های علمیه روشن شود و طلاب جوان باید در این زمینه نقش آفرینی کنند، طلاب و فضلای جوان باید نسبت به آرمانها، واقعیت ها و حقایق احساس مسؤولیت داشته باشند و با قلم و بیان خود به روشنگری بپردازند. 🔸 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: همانگونه که به عنایت خدای متعال اصل انقلاب در ناباوری به ثمر نشست، رسیدن به این آرمان های واقعی ان شاءالله به ثمر خواهد نشست البته اگر همان فعالیت ها، اخلاص ها پیگیری ها ادامه داشته باشد. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
هدایت شده از بیداری ملت
🔴هشدار دوباره سردار سلیمانی درباره توطئه تحمیل برجام ۲ به ملت 🔻 ۱۰ دلیل برای شکست دشمن مقابل ‌ایران دارم/هیچ کشوری امروز به اندازه ایران در منطقه قدرتمند نیست سرلشکر سلیمانی: 🔹افکاری وجود دارد که دنبال تشکیک در بین مردم است و دانسته یا نادانسته به‌دنبال شبه‌افکنی و تخریب نسبت اسلام و انقلاب هستند . 🔹چرا اینقدر اصرار بر برجام 2 دارند 🔹 این برجام یک برجام سه ضلعی است که هدف اصلی آن خشکاندن جریان‌های اسلامی و هدف نهایی آن نابودی ایران است که به واسطه آن اسلام را نابود کنند. 🔹هیچ کشوری امروز به اندازه ایران در منطقه قدرت و اقتدار ندارد و عوامل قدرت ما زیاد هستند. 🔹خیلی کشورها مال و پول دارند اما کتوله‌های سیاسی هستند که در حقیقت هیچ چیز ندارند. 🔹دارا بودن رهبری حکیم از عوامل قدرت ایران است. 🔹 شکست دشمن در مقابل ما حتمی است . ✍بیداری ملت 🔴به کمپین بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
دستاوردهای چهل سالگی انقلاب.mp3
11.33M
🔆فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه با موضوع "دستاوردهای چهل سالگی انقلاب در حوزه علوم انسانی" @salmanraoofi
Mirbaqeri-26.mp3
3.5M
🔆بازخوانی اهداف انقلاب در 40 سالگی 🔆آیت الله میرباقری @salmanraoofi
🔆متأسفانه کتاب رجال کبیر علامه حلی_که بارها در خلاصه به آن ارجاع داده اند_به دست ما نرسیده است. با این حال آنچه در آثار حضرت علامه در باب رجال نگاشته شده میراث ارزشمندی است که باید تجمیع می شد. 🔆علامه از عالمان طراز اول شیعه است و سطر سطر مطالبش محل توجه و اهتمام. 🔆محقق گرامی و رجالی ماهر جناب آقای ملکیان این تحقیق را به انجام رساندند که عتبه عباسیه(ع) اخیرا منتشر کرده است. @salmanraoofi
#انقلاب_اسلامی_و_تجربه_روشنفکری از روشنفکری چپ تا روشنفکری لیبرال ۱ 🌿🌿🌿 ✳ حجت الاسلام مهدوی زادگان گفت: انقلاب اسلامی باعث تحولات معرفتی درجریان روشنفکری شد و ما تحول از چپ روشنفکری به روشنفکری لیبرال را شاهد بودیم. انقلاب اسلامی جریان روشنفکری را دچار انفعال کرد. 📝 پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ انقلاب اسلامی ایران در طول چهل سال حاکمیت خود، با تجربه های مختلفی در حیطه های مختلف نظری و عملی مواجه بوده است. علی‌رغم همه دشمنی هایی که از سوی غرب شاهد بوده ایم اما می توان گفت، انقلاب اسلامی تجربه‌ای است که طی آن دین که سالیان سال از عرصه اجتماعی کنار گذاشته شده بود، دوباره به متن اجتماع باز گشت. 🔸 یکی از تجربه هایی که انقلاب اسلامی با آن مواجه شد و پیروزی انقلاب باعث شد، این مواجهه شکل جدیدی به خود بگیرد موضوع روشنفکری است. روشنفکری قبل و بعد از سال ۵۷، با هم متفاوت است و با انقلاب اسلامی صورت جدیدی یافت. در گفتگو با حجت الاسلام داود مهدوی زادگان به بررسی نسبت انقلاب اسلامی و موضوع روشنفکری پرداخته شده است که در ادامه می خوانید؛👇👇👇 @salmanraoofi
از روشنفکری چپ تا روشنفکری لیبرال ۲ 🌿🌿🌿 ✳ *در ابتدا و در مقدمه بحث خوب است در این موضوع کمی گفتگو کنیم که پیروزی انقلاب اسلامی باعث شد ما تجربه جدیدی را برای جهان به منصه ظهور برسانیم و این تجربه در حیطه های مختلف خود را نمایان ساخت. به نظر شما انقلاب اسلامی چه نوع تجربه ای را به رخ جهان کشید و آنها چه نوع مواجهه ای با انقلاب اسلامی یافتند؟ 🔸 اولاً یک بحث کلی در مورد تجربه انقلاب داریم که به اعتقاد بنده انقلاب اسلامی از آن جنس تحولات اجتماعی–سیاسی بود که به طور جد تجربیات عظیمی را برای ما پدید آورد و دستاورد گرانبهایی از این جهت بود که ما خیلی چیزها را با انقلاب اسلامی تجربه کردیم. دامنه و گسترش تجربه انقلاب هم خیلی وسیع است. 🔸 تجربه انقلاب اسلامی اختصاص به طرفداران انقلاب هم ندارد؛ بلکه حتی کسانی که انقلاب را قبول ندارند هم انقلاب اسلامی را تجربه می کنند. هر کس باید نسبت خود را با انقلاب مشخص کند. عمق تجربه انقلاب به آن سوی جهان نیز می رسد و آمریکایی ها هم انقلاب اسلامی را تجربه می کنند. 🔸 ما قدرت مذهب و روحانیت را با انقلاب اسلامی تجربه کردیم. در دنیای امروز که مذهب به حاشیه رفته است، به یک باره انقلاب اسلامی، قدرت مذهب را احیا کرد و غرب که قرن هاست این قدرت را ندارد، با این اتفاق مواجه می شود و آن را تجربه می کند. 🔸 وقتی فوکو در دوران انقلاب به ایران آمد، قدرت روحانیت را تجربه کرد و با برخی از آنها نیز گفتگو کرد. اینها چیزهایی نبوده که در گذشته به آنها توجه بشود. 🔸 اگر بخواهیم تجربه انقلاب اسلامی را با مشروطیت مقایسه کنیم، تصور من این است که تجربه انقلاب در نسبت با مشروطیت خیلی وسیع تر و گسترده تر است. 🔸 ملت ایران دریافتن خود و جدی گرفتن خود را با انقلاب اسلامی تجربه کرد نه با مشروطیت. اگر بپرسیم مردم چه زمان خود را جدی گرفتند، این با انقلاب اسلامی اتفاق افتاد. پیام مشروطیت به عموم مردم نرسید که بخواهند خود را جدی بگیرند. اما در انقلاب اسلامی این جدی گرفتن لمس شد. 🔸 ما در گذشته چون خود را جدی نمی گرفتیم برایمان مهم هم نبود که تحت حمایت روسیه باشیم یا انگلیس. مردم با انقلاب اسلامی خود را جدی گرفتند، این وضعیت را مشروطیت نداشت و این حسن القا نشد که مردم خود را جدی بگیرند. 🔸 در مشروطه آن آگاهی به مردم منتقل نشد که خود را جدی بگیرند. در آن زمان بحث آزادی و حق تعیین سرنوشت و … مطرح بود اما اینها پیام های سطحی بود و باطنی نداشت چون مردم در اثر این پیام ها خود را جدی نگرفتند. وقتی جامعه ای خود را جدی بگیرد، حق تعیین سرنوشت برایش مهم می شود و به همه چیز از جمله توافقات و قراردادها حساس می شود. 🔸 اما با انقلاب اسلامی ملت خود را جدی گرفتند و چون این اتفاق افتاد، ما پرسشگر شدیم. ما چه از خود و چه از دیگری پرسش می کنیم. با انقلاب اسلامی وجه پرسشگری مردم شکل گرفت. در این چهل ساله این وجه پرسشگری نه تنها کم نشد بلکه تشدید هم شده است. 🔸 روحیه پرسش گری در ملت ما روحیه ای فزاینده است و بخاطر اینکه که ملت خود را جدی گرفته است و این با انقلاب اسلامی شکل گرفت. 🔸 اگر بخواهیم همین موضوع را یک آسیب شناسی کنیم می توان گفت الان روندها و فعالیت هایی وجود دارد که می خواهد وجه پرسشگری را به نوعی از ملت بگیرد. فضای مجازی چنین نقشی را ایفا می کند که به شیوه ریختن انبوه اطلاعات، مخاطب را خلع سلاح می کند. فضای مجازی امروز ما نوعی استحمار است. ما استثمار را در عالم خارج داریم ولی استحمار در فضای مجازی صورت می گیرد. ذهن ها را آنچنان مشوش می کنند که آن وجه پرسشگری از ما سلب شود. @salmanraoofi
از روشنفکری چپ تا روشنفکری لیبرال ۳ 🌿🌿🌿 ✳ *تجربه انقلاب اسلامی را در عرصه های مختلف می توان مطرح کرد که یکی از آنها مسئله روشنفکری است. مردم ایران روشنفکری را با انقلاب اسلامی تجربه کرد. روشنفکری در گذشته در محفل های خاص و پاتوق های خاصی بودند و پیوندی با مردم نداشتند. از آن سو مردم هم اینها را تجربه نکرده بودند. اما با انقلاب اسلامی مسئله روشنفکری وجه جدیدی یافت، چه نوع صورتبندی در مورد روشنفکری و نسبت آن با انقلاب اسلامی می توان ارائه داد؟ 🔸 مردم پس از انقلاب اسلامی، روشنفکری را تجربه کردند. پیش از انقلاب چنین تجربه ای وجود نداشت. ساحت های روشنفکری یا رویه های دیگر روشنفکری را هم ما بعد از انقلاب تجربه کردیم. 🔸 جریان روشنفکری پیش از انقلاب، یک جریان چپ بود و خیلی شعارهای تندی را مطرح می کردند. بسیاری از شعارهای ضدامپریالیستی را قبل از انقلاب توسط آنها می شنیدیم. اما ما بعد از انقلاب هم باطن شعارهای آنها را فهمیدیم و هم رویه دیگر روشنفکری را تجربه کردیم. بعد از انقلاب بسیاری از شعارهای اینها رنگ باخت و اثری نداشت. آنها مواضع ضدسرمایه داری و ضد امپریالیستی و دفاع از محرومین و… داشتند اما بعد از انقلاب دیگر از این حرف ها سخنی به میان نبود. روشنفکری در طبقه متوسط شهری خلاصه شد. شعارها و آرمان های روشنفکری، زندگی شهری بود و دیگر از شعارهای قبل از انقلاب خبری نبود. 🔸 رویه دیگر روشنفکری که روشنفکری لیبرال است، قبل از انقلاب برجسته نبود و حتی آثار آنها هم زیاد نبود. بعد از انقلاب اینها به یک باره برجسته شدند. 🔸 بسیاری از افرادی که ژست ضد سرمایه داری داشتند الان به شدت مدافع سرمایه داری اند و آمال و آرزوهای آنها این بود که مقیم آمریکا شوند و عده ای از آنها هم مقیم آمریکا شدند. مفهوم چپ آمریکایی، خیلی برای ما واضح است چون آن را تجربه کردیم. این یک واقعیت است و ما یک چپ آمریکایی هم داریم. روشنفکری ای که اینهمه ضد استبداد حرف می زد و سخنرانی می کرد، بعد از انقلاب حامی شاه شد. عباس میلانی که کتاب معمای هویدا یا نگاهی به شاه را می نویسد از این دست است. 🔸 حرف بنده این است که یک اتفاقی در انقلاب اسلامی افتاد که بر جریان روشنفکری تاثیر گذاشت و باعث شد تحولات معرفتی در جریان روشنفکری رخ دهد. ما یک تحول از چپ روشنفکری به راست روشنفکری را شاهد بودیم. روشنفکری مارکسیستی به روشنفکری لیبرال تبدیل شد و این پاسخی به وقوع انقلاب بود. 🔸 انقلاب اسلامی آن شعارهایی که چپ روشنفکری مطرح می کرد را از آنها گرفت و یک امر بالاتری را مطرح کرد که آن شعارها را در خودش داشت. بازرگان می گفت «ما باران می خواستیم اما سیل آمد» یک دفعه انقلابی حادث شد که حرف هایی خیلی برتر از حرف های روشنفکران زد. 🔸 انقلاب وجه انتقادی روشنفکران را از آنها گرفت و آنها منفعل شدند. لذا مجبور شدند رویکردها و پروژه های جدیدی را شکل دهند. مثلا روشنفکری دینی اساساً پدیده ای مربوط به بعد از انقلاب است. روشنفکری اصلاً پیش از انقلاب احساس نمی کرد که به چیزی به نام روشنفکری دینی نیاز باشد. تصور آنها این بود که مذهب را کنار زده اند و همه نهادهای مدنی را عرفی کردند، روحانیت را به حاشیه بردند و دیگر احساس نمی کردند که به جریان روشنفکری دینی نیاز داشته باشند. 🔸 اکبر گنجی در نشریه راه نو گفتگوهایی دارد که یکی از آنها با باقر پرهام است. پرهام به عنوان یک روشنفکر لائیک با گرایش های مارکسیستی، می گوید جریان روشنفکری دینی و سکولار باید با هم متحد شوند و با هم همکاری کنند تا مشکلات را از سر راه برداریم. گنجی به او می گوید که شما قبل از انقلاب جریان روشنفکری دینی را تحویل نمی گرفتید می گوید بله درست است آن موقع اینگونه بود ولی الان نباید در مورد گذشته صحبت کنیم. 🔸 لذا ما تجربه ای از روشنفکری دینی را به دست آوردیم که برای قبل از انقلاب نبود. شکل گیری روشنفکری دینی بعد از انقلاب از سر انفعال روشنفکران بود که وقتی دیدند، دین به عرصه آمده، روشنفکری خود را به دین چسباند تا بتواند خود را احیا کند. در واقع به نوعی رنگ عوض کرد. 🔸 روشنفکری خیلی مایل است خود را به عنوان یک جریان معرفی کند اما ما بعد از انقلاب پروژه روشنفکری را تجربه کردیم. پروژه ابتدا و انتهایی دارد. پروژه بودن روشنفکری، بعد از انقلاب رخ داد که همان روشنفکری دینی است. به اعتقاد من روشنفکری دینی جریان نیست بلکه یک پروژه است. 🔸 با مشروطیت، روشنفکری گفتمان مسلط شد. حرف ها و ادبیات همان حرف های روشنفکری بود. گفتمان حاکم و مسلط، روشنفکری بود. انقلابی اتفاق افتاد که گفتمان روشنفکری را از ساخت سیاسی جامعه کنار زد و آن را از رسمیت انداخت. طبیعی است که روشنفکری به فکر می افتد تا خود را بازیابد لذا پروژه هایی را ترسیم می کند. یکی از این پروژه ها روشنفکری دینی است. @salmanraoofi
از روشنفکری چپ تا روشنفکری لیبرال ۴ 🌿🌿 🔸 در این حوزه خیلی مجبور شدند کار کنند. اگر مجله کیان را نگاه کنید، در هر شماره یک نظریه مطرح می شود. در یک شماره نظریه قبض و بسط مطرح می شود، بعد نظریه ذاتی و عرضی و بعد نظریه صراط های مستقیم که هر کدام یک نظریه است. فاصله طرح این نظریات به شش ماه هم نمی رسد. در حالی که نظریه ها حداقل ۲۰ سال اعتبار دارد. اما روشنفکری دینی در ایران به فاصله چند ماه نظریات جدیدی را مطرح می کند به این خاطر که انقلاب اسلامی، آنچنان قدرت دارد که روشنفکری برای به انفعال کشاندن گفتمان انقلابی و از صحنه خارج کردن آن باید خیلی کار کند. 🔸 شدت ترجمه آثار غربی بعد از انقلاب قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. پیش از انقلاب جریان روشنفکری ضرورت ترجمه را احساس نمی کردند. این نهضت ترجمه برای بعد از انقلاب است. 🔸 در کتاب ما و مدرنیت که گفتگوی بین چند نفر است آمده است که می گویند باید کار کنیم و آثاری را باید ترجمه کنیم و… یعنی احساس می کردند که دیگر با یک کتاب و دو کتاب نمی توانند کار را تمام کنند و باید آثار زیادی ترجمه یا تالیف شود. 🔸 روشنفکری با انقلاب اسلامی خود را گسترده تر کرد و مجبور شد، عرصه های مختلفی را دربرگیرد. این فربهی با انقلاب اسلامی اتفاق افتاد. ✳ *به نظر شما پس از انقلاب، روشنفکری چه نسبتی با انقلاب اسلامی یافت؟ 🔸 اگر بخواهیم نسبت روشنفکری با انقلاب اسلامی را بیان کنیم، تصور من این است که جریان روشنفکری به غلط انقلاب اسلامی و گفتمان انقلابی را خصم و دشمن خود می داند نه رقیب خود. لذا نسبت روشنفکری با انقلاب اسلامی کاملاً خصمانه و منازعه آمیز است. به همین خاطر حاضر به هیچ گونه گفتگو نیست. 🔸 پس از انقلاب، روشنفکران به رادیکالیسم روی آوردند. ما آثاری از روشنفکران داریم که در مورد مشروعیت خشونت قلم زدند. در فتنه ۸۸ آرش نراقی مقاله ای در مورد مشروعیت خشونت می نویسد. کسانی که خشونت را نفی می کردند به راحتی در جاهایی از مشروعیت خشونت بحث می کنند. 🔸 کتابی با عنوان ترور و تفکر هست که گفتگویی بین هانا آرنت و چامسکی است که بحث از مشروعیت خشونت می کنند و برای دفع یک شر بالاتر خشونت را مشروع می شمارند. ✳ *چرا به خشونت رسیدند؟ 🔸 تصور من این است که جریان روشنفکری تمام راه های گفتگو را بستند و یک نوع تصلب و نفرت و کینه در نسبت با گفتمان انقلابی و تفکر دینی پیدا کردند. روشنفکری در نسبت با گفتمان انقلاب یک نوع خصومت کینه توزانه ای پیدا کرد و همین کینه توزی، باعث می شود، خشونت را جایز بدانند. 🔸 این در حالی است که الان بسیاری از روشنفکران از دولت حقوق می گیرند و منزلتی که روشنفکران بعد از انقلاب دارند قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست. قبل از انقلاب روشنفکری هم درجه دوم تلقی می شد. 🔸 از سوی انقلاب اسلامی با روشنفکران منازعه و خصومتی نبوده است اما از آن طرف رفتار منازعه آمیز و خصومت ورزانه نسبت به اندیشه دینی و روحانیت و گفتمان انقلاب را شاهد بوده ایم. 🔸 اما چرا این کینه توزی اینقدر شدت پیدا کرده است؟ مهمترین دلیل این نوع کینه توزی را من در نوعی از احساس حقارت نسبت به گفتمان انقلاب می بینم. کسی که احساس حقارت می کند به رفتارهای کینه توزانه از قبیل رادیکالیسم و خشونت میل پیدا می کند. 🔸 انقلاب اسلامی شعارهای روشنفکران را عملی کرد. روشنفکران شعار دموکراسی می دادند اما از دل آن استبداد پهلوی درآمد اما الان می بینند، روحانیت، نظامی را تاسیس کرده که مردم دموکراسی را تجربه می کنند. اینکه جریان روشنفکری از گروه ها یا احزاب یا کاندیداهای خاصی در انتخابات حمایت می کنند، به این معنی است که این دموکراسی واقعیت دارد و دارند آن را تجربه می کنند. @salmanraoofi
از بعضی سوال کردم نمایش خوب و ارزشی است 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆دعوتید به اجرای نمایشی کاملا متفاوت از گروه نورالهدی: تئاتر «خواستگاری» به نویسندگی و کارگردانی خانم زهرا فاطمی . ارسال نام و تعداد افراد به شماره: 09190506016 و 09915192702 جمعه 10 اسفندماه ساعت 16 مکان: قم، نیروگاه، میدان امینی بیات، خیابان آیت الله کاشانی، بعد از میدان معصومیه (ب طرف امام ره)، نبش کوچه 68 کاشانی، مرکز فرهنگی آموزشی فاطمه الزهرا س هزینه بلیط: 3000 تومان به مناسب ایام میلاد حضرت زهرا(س) زمان اجرا: 45 دقیقه سروش: http://sapp.ir/noorolhodaa ایتا: https://eitaa.com/noorolhodaa بله: ble.im/join/MThlMGVjYj تلگرام: https://telegram.me/NoorAlhoda85 @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔆اجتماع بزرگ طلاب 🔆جهاد تمدنی گام دوم حوزه همیشه انقلابی در لبیک به بیانیه مهم #گام_دوم_انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب حفظه الله 🔆با حضور و حمایت مراجع عظام تقلید جامعه محترم مدرسین شورای عالی حوزه های علمیه نهادهای عالی حوزوی اساتید و طلاب حوزه های علمیه  برادران و خواهران 🔆زمان: یکشنبه -۹۷/۱۲/۱۲ - ساعت ۱۰صبح مکان: قم - مدرسه مبارکه فبضیه @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📝 اختصاصی شبکه اجتهاد: همواره ترجیع بند توصیه‌های مقام معظم به مسئولین کشور، استفاده از ظرفیت‌ها و توان بالای انقلابی بوده است. معظم‌له چندی پیش نیز در بیانیه گام دوم انقلاب، ضمن اینکه انقلاب را در «دوّمین مرحله‌ی و و » دانستند، بر نقش محوری جوانان در تحقق این آرمان تاکید ورزیدند. چند روز پس از آن نیز در دیدار با اقشار مختلف مردم آذربایجان شرقی، ناظر به جوانان دو نکته مهم ایراد فرمودند. یکی اینکه «جوانان موتور پیشران کشور هستند و باید خود را از لحاظ روحی، معنوی، اخلاقی، علمی و توانایی‌های مدیریتی و تشکیلاتی آماده کنند». و دیگر اینکه «استفاده از ظرفیت‌های کشور را نیاز‌مند حرکت جوانان دانستند و به گروه‌های جوان مومن انقلابی توصیه نمودند باید هر کاری را که امکانپذیر است در چارچوب قوانین و مصلحت کشور انجام دهند و معطل کسی نمانند». 🔸 اکنون آنچه برای ما طلاب جوان انقلابی اهمیت دارد این است که متوجه باشیم نه تنها از دایره مخاطبان ولی امر مسلمین خارج نیستیم، بلکه بیشترین بار مسئولیت بر دوش ما است. اگر قرار است این انقلاب به سمت «خودسازی، جامعه پردازی» و در نهایت تحقق یک «» حرکت کند، قطعا بدون پشتوانه ، این کار امکان پذیر نیست. بدیهی است که تهیه نقشه راه رسیدن به این هدف بزرگ، بدون مشارکت اسلام شناسان خوش فکر و خلاق حوزوی که آشنا به مبانی اسلام و مقاصد متعالی شریعت هستند، ممکن نیست. در این میان نیز اندیشمندان جوان به خاطر توان و انرژی بالا و انگیزه و روحیه جهادی که در خود دارند به‌ترین گزینه برای ادای این تکلیف بزرگ هستند. 🔸 پژوهشگران و اندیشمندان جوان در نخستین گام باید مختصات هدف، که یعنی تمدن مورد نظر اسلام را مشخص نمایند تا در پرتو آن، راه رسیدن و نقشه راه نیز ترسیم شود. باید روشن شود مورد نظر اسلام چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. اگر رهبر معظم انقلاب همواره پیشرفت‌های متخصصین جوان ایرانی را تحسین می‌کنند و بر افزایش سرعت و شتاب ایشان تاکید می‌ورزند، به این معنا نیست که تمدن مد نظر ایشان صرفا دنباله روی غرب و جلو زدن از آن‌ها در تمدن مادیِ الحادی است. زیرا آنچه رکن اصلی تمدن مد نظر اندیشمندان اسلامی از جمله معظم است، همان قید اسلامی آن است. بنابراین همین که حد و مرز پیشرفت مادی در تمدن اسلامی تا کجاست و اصلا مسابقه با در این زمینه تا چه حد صحیح است، یکی از کلیدی‌ترین مسائلی است که اندیشمندان حوزی باید به آن پاسخ دهند و جا دارد ده‌ها کرسی نظریه پردازی و جلسات گفتگو و مناظره پیرامون آن شکل بگیرد و زوایای آن به خوبی روشن شود. 🔸 یکی دیگر از مسائل مهمی که باید تکلیف خود را با آن یکسره کنیم و است. چهل سال است که فقط حرف آن را زدیم و اقدام جدی و قابل توجهی در این راستا انجام ندادهایم. آیا بعد از چهل سال نباید تکلیف این مسئله روشن شده باشد؟ منکرین که با یک «نداریم» شانه از زیر بار مسئولیت خالی می‌کنند؛ این مدعیان هستند که باید پاسخ درخوری داشته باشند. بدیهی است که بعد از چهل سال دیگر نمی‌توان با کلی گویی به این مسئله پاسخ داد. اگر محصولی در این زمینه تولید کرده‌ایم باید آن را عرضه کنیم، وگرنه باید دید این ناتوانی به خاطر ضعف روش علمی و فقهی رایج است یا به خاطر تنبلی و بیتفاوتی ما، یا هر دو؟ 🔸 برخی نیز فقط همایش می‌گیرند و سخنرانی می‌کنند و مدعی هستند که با همین فقه و اصول موجود و بالاتر از آن با همین مکاسب شیخ(ره)، می‌توان همه سوالات و نیازهای دنیای امروز را پاسخ داد و حتی بالاتر از آن نظام سازی کرد؛ اما پاسخ نمی‌دهند که با این کتابی که مشحون از اصول عملیه است، چگونه می‌توان کرد و دریغ از ارائه یک نمونه عملی. 🔸 اما این وظیفه سنگین، با نصب بنر و پوستر یا برگزاری همایش و سخنرانی برخی روحانیون و ائمه جمعه و جماعات درباره آن و احیانا تعریف و تمجید از متن زیبای بیانیه، ادا نمی‌شود. از بدنه حوزه و بزرگان آن نیز کاری بر نمی‌آید که اگر غیر از این بود در این چهل سال معلوم شده بود. پس طلاب جوان مومن انقلابی که موتورهای هستند، باید کمر همت بسته، آستین‌ها را بالا بزنند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و معطل هیچ کس نمانند. «چرا که به عمل، کار برآید». 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ره 🔆فضیلت آنست که دشمنان به آن اعتراف کنند: 🔆عبدالکریم سروش: «خمینی مردمی ترین رهبر تاریخ این کشور است، استقبال و بدرقه او را ببینید 🔆بین شاه و خمینی، صددرصد خمینی را انتخاب می‌کنم 🔆خمینی از ایام حکومت هخامنشیان تا حالا باسوادترین رهبر این کشور بوده نه فقط در ایران، پادشاهان انگلیس و فرانسه را ببینید آدمهای با علم و باسوادی نبودند 🔆در تاریخ ما آقای خمینی نمونه بی‌نظیر بود در مقام حکومت‌داری 🔆بین شاه یا خمینی اصلا جای مقایسه نیست چه نسبت خاک را با عالم پاک؟ این کسانی که الان مدعی رهبری خارج از کشور هستند تهی‌دست و تهی‌مغز هستند 🔆سخنرانی به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب، منلوپارک کالیفرنیا، ۱۸ بهمن ۹۷ @salmanraoofi
باسمه تعالی به ذهنم رسیده این تابستان یک باب کوچک فقه را که احتمالا "استخاره" باشد در حدود ۴۰ روز به روش چند مکتب فقهی ارائه کنم ولی فکر میکنم در این ۴۰ جلسه به اندازه ۴۰۰ جلسه درس خارج نکته به افراد منتقل شود نه به دلیل اینکه بنده درس میگویم به این دلیل که نکات روشی درباره موضوع شناسی، استظهار، استدلال، اجماع، شهرت رویکردهای مختلف فقهی به مسائل فقهی و موارد دیگر به دست مخاطبان خواهد رسید همچنین ممکن است مکتب شناسی فقهی استاد آیت الله شب زنده دار را سال بعد شروع کنم نه از جهت شخص ایشان بلکه از این جهت که بررسی مکتب فقهی فردی که زنده است احتمال تحلیلهای خطا را کم می کند و خود فرد به غنای تحلیلها کمک خواهد کرد تا خدا چه خواهد و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ @salmanraoofi
باسمه تعالی ایستگاه پایانی از خبر ۲۰.۳۰ را الان ببینید قسمت دوم فردا @salmanraoofi
هدایت شده از بصیرت انقلابی
متاسفانه برخی از دوستان به جای اینکه به اصل این برنامه توجه کنند، یکی به ساعت آن در گروه های طلبگی ان قلت می کند، دیگری به مکان آن ایراد می گیرد ، دیگری حرف سکولارها را تکرار می کند و می گوید چرا درس ها را در آن ساعت تعطیل کرده اند؟ آن دیگری می گوید که من به سخنران مراسم انتقاد دارم، پس شرکت نمی کنم! یکی نیست بگوید این گردهمایی بزرگترین و رسمی ترین تجمع حوزه های علمیه در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب است و برخی اهداف آن در پیام بالا تشریح شد، اگر رهبری را قبول دارید، اگر اهتمام به بیانیه گام دوم رهبری را حياتي ترين اقدام در تداوم انقلاب میدانید، اگر خطر سکولارهای حوزوی را درک کرده اید، فردا زمان لبیک و اعلام حضور و هشدار آماده باش همگانی است، اگر هم کسی رهبری را قبول ندارد یا بیانیه گام دوم را به تعبیر آیت الله شب زنده دار دقیق و حساب شده نمی داند یا حب و بغض با فلان سخنران را از اصل این حادثه اصلی تر می‌داند ، همان بهتر که جزو قاعدين و بهانه جویان باقی بماند که حوزه انقلابی جای آنان که ستون خیمه انقلاب را قبول ندارند یا قدرت تشخیص اصلی و فرعی را به تعبیر رهبری ندارند نیست. نظر خود را در گروه مباحثات انقلابی مطرح کنید 👇 http://eitaa.com/joinchat/2841968654C1c033152b3