eitaa logo
سلمان رئوفی
5.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
324 ویدیو
186 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📚 4- فی البحار عن علی علیه السلام : « وَ إِنَّمَا هَلَكَ النَّاسُ حِينَ سَاوَوْا بَيْنَ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ بَيْنَ أَئِمَّةِ الْكُفْرِ وَ قَالُوا إِنَّ الطَّاعَةَ مَفْرُوضَةٌ لِكُلِّ مَنْ قَامَ مَقَامَ النَّبِيِّ ص بَرّاً كَانَ أَوْ فَاجِراً فَأْتُوا مِنْ قِبَلِ ذَلِكَ‏ قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ‏ أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ كَالْمُجْرِمِينَ ما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ‏ وَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُماتُ وَ النُّورُ .6» ▪ و همانا مردم هلاک شدند هنگامی¬ که بین امامان هدایت و پیشوایان کفر تساوی برقرار کردند و گفتند فرمانبری هر کس که قائم مقام پیامبر است واجب است نیکوکار باشد یا بدکار پس از اینجا ضربه خوردند ، و خداوند فرموده : آیا مسلمین را با مجرمین مساوی قرار می¬ دهید چه میشود شما را چگونه حکم می¬کنید و خداوند فرموده : آیا بینا و کور برابرند یا ظلمات و نور مساوی هستند7 . 🔅🔅🔅 📚 5- فی الکافی باسناده عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ غَالِبٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ : « لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ- يَوْمَ نَدْعُوا كُلَ‏ أُناسٍ‏ بِإِمامِهِمْ‏ قَالَ الْمُسْلِمُونَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَ لَسْتَ إِمَامَ النَّاسِ كُلِّهِمْ أَجْمَعِينَ قَالَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَا رَسُولُ اللَّهِ إِلَى النَّاسِ أَجْمَعِينَ وَ لَكِنْ سَيَكُونُ مِنْ بَعْدِي أَئِمَّةٌ عَلَى النَّاسِ مِنَ اللَّهِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يَقُومُونَ فِي النَّاسِ فَيُكَذَّبُونَ وَ يَظْلِمُهُمْ أَئِمَّةُ الْكُفْرِ وَ الضَّلَالِ وَ أَشْيَاعُهُمْ فَمَنْ وَالاهُمْ وَ اتَّبَعَهُمْ وَ صَدَّقَهُمْ فَهُوَ مِنِّي وَ مَعِي وَ سَيَلْقَانِي أَلَا وَ مَنْ ظَلَمَهُمْ وَ كَذَّبَهُمْ فَلَيْسَ مِنِّي وَ لَا مَعِي وَ أَنَا مِنْهُ بَرِي‏ءٌ .8» ▪ در کافی از جابر نقل شده امام باقر (ع) فرمود: چون اين آيه نازل شد (71 سوره اسراء): «روزى كه هر مردمى را به امام آنها بخوانيم » مسلمانان گفتند : يا رسول اللَّه مگر شما امام همه مردم‏ نيستيد؟ گويد: رسول خدا (ص) فرمود: من از طرف خدا بر همه مردم رسولم و بعد از من محققاً امامانى از خاندانم از طرف خدا به مردم گماشته مى‏شوند، آنها در ميان مردم قيام مى‏كنند و مردم آنها را تكذيب مى‏نمايند و ائمه‏ كفر و ضلالت و پيروانشان به آنها ستم مى‏كنند، هر كه بدانها گرود و پيروى آنها كند و آنها را تصديق نمايد او از من است و همراه من است و محققاً مرا ملاقات خواهد كرد، آگاه که هر كه بر آنان ستم كند و آنها را تكذيب كند از من نيست و همراه من نيست و من از او بيزارم. 📝 پی نوشت: 6. بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‏66 / 82 . 7.این روایت می¬رساند که هلاکت مردم به دلیل ائمه کفر و تبعیت از آنان است با توجه به امر آیه «قاتلوا ائمه الکفر» می¬فهیم که احیاء مردم در کشتن ائمه کفرکه بانیان دولت کفر هستند می¬باشد و لذا کشتن ائمه کفر جایز بلکه واجب است و لذا انقلاب علیه دولت کفر نیز جایز بلکه واجب است . 8. الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏1 / 215 . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
باسمه تعالی بعضی بزرگواران نظرم را درباره قضایای اخیر خواستند این هم نظر بنده 👇
باسمه تعالی آقای ظریف نه دیپلمات است نه سیاستمدار در عرف دیپلماتیک دیپلمات نیست چون کارهای او علیه منافع کشور است و در سیاست هم سیاستمدار نیست چون اگر عرف دینی را معیار بگیریم سیاست او مخالف اصول مسلم اسلامی است و به جای تضعیف کفّار، با به رسمیت شناختن قدرتهای استکباری سعی می کند تنها ملت آزاده ی جهان را تابع منافع دشمنانش کند و اگر عرف سیاسی را معیار بگیریم باز هم نتوانسته با مکر و حیله ملّت خود را در برابر مستکبران خونخوار و درّنده بین المللی حفظ کند این انسان خودباخته و مهره سوخته به جای اعتراف به اشتباهات خود و تجربه اندوختن از برجامی که خودش گفت قراردادش پیش آمریکا به اندازه جوهر کاغذ هم ارزش ندارد باز هم به راه غلط خود ادامه می دهد اینها تعجب ندارد، تعجب از علمای اسلام و بزرگان حوزه و روحانیت و حضراتی چون آیت الله آملی، اعرافی، خاتمی، اراکی، شورای عالی حوزه، جامعه مدرسین و بزرگان شورای نگهبان چون آیت الله شب زنده دار و مدرّسی و تمام نامداران فرهنگی حوزه است که با نشانِ لباسِ محافظت از دین و ادعای انقلابی بودن و با شنیدن حرفهای رهبر معظم انقلاب حفظه الله مبنی بر عدم مذاکره و دیدن خشم ملت غیور و فرهیخته ایران از ترور بزدلانه شهید سپهبد توسط شیطان بزرگ، باز هم در برابر حرفهای خلاف وزیر خارجه در برابر رهبری در سکوت به سر می برند بعضی حضرات مدعی انقلابی بودن، برای یک کتاب سوزی که معلوم‌ نیست واقعا چقدر دین را به خطر انداخته و چه ضرری برای جمهوری اسلامی ایران و مردم شریف آن دارد، اینطور دست به قلم و بیانیه هستند و قراردادهای استعماری مظلوم کشی که سلطه کفّار را بر جامعه اسلامی هموار می کند چون تصویب FATF ، اجرای عملی سند ۲۰۳۰، قرارداد مصیبت بار پاریس و تحریف مکرّر اسلام توسط رئیس جمهور دروغگو و اذناب حوزویش مثل سروش محلاتی مزدور سر در لاک خود فرو برده اند دفاع از دین و اسلام و جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب کی و کجا قرارست اتفاق بیفتد، نمیدانم آقای اعرافی و حضرات دیگر، انقلابی بودن به‌ عمل موقع است، به تبیین فتنه هاست به دفاع از ولایت فقیه و خرج دارایی برای انقلاب اسلامی است امثال شما که این موقعیت و مقامی که دارید از انقلاب اسلامی و رهبرمعظم انقلاب است باید در مواقع خطر، با افتخار اعتبارتان را فدای انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب کنید و گرنه بیانیه های بی خطر صادر کردن از هر کسی بر می آید درباره مراجع معظم تقلید هم جز سکوت و خون دل خوردن حرفی نیست و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۱۱/۸ @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅پاسخ امام خمینی به حرفهای نامربوط ظریف 🔅باید ایران از این مغزهای پوسیده و تربیت شده دست آمریکاییها تصفیه بشود @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅آیت الله سیفی مازندرانی: زعمای حوزه در مواقع حساس آنطور که باید رهبری را حمایت نکردند!! @salmanraoofi
🔴 بیانیه ی آیت الله سیفی مازندرانی در واکنش به هجمه ها علیه شورای نگهبان ✳️بسم الله الرحمن الرحیم✳️ و أوفر صلواته علی محمد و آله الطاهرین ✅ تعجبی ندارد که شورای محترم نگهبان با نگاه دقیق و تیزبین به استناد اسناد و مدارک قطعی و بر اساس تشخیص خود برای حراست از ارزشهای الهی نظام مقدس جمهوری اسلامی و صیانت از هویت اسلامی آن، مجلس شورای اسلامی این رکن اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی را ـ که در رأس همه ی امور است ـ از نا اهلان خالی نموده تا اینکه راه را برای اهل این مسئولیت خطیر هموار و مهمترین سنگر قانونگذاری و نظارت بر مسئولین را بدست لائقان و شایستگان این رسالت بزرگ بسپارد. ✅ آنچه جای بسی تعجب است این است که: کسانی که در جایگاه رفیع دفاع از ارزشهای اصلی و الهی این نظام مقدس قرار گرفته اند، چگونه سرگرم بده بستانهای سیاسی و حزبی و اقتصادی و مالی شده و توجیه گر حقوق مالی چند برابری ـ نسبت به عموم مردم ـ برای خود شده و آن را به تصویب رسانیده اند؟ ❓❓چرا در مقابل حقوق های نجومی قیام نکرده و مهر سکوت بر لب زده اند؟!. آیا ندانسته اند که این رفتار بر خلاف توصیه های مکرر امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ها و نامه های مکرر ایشان به زمامداران مسلمین است؟ یا اینکه حلاوت و لذت چرب و شیرین مال اندوزی آنان را غافل گردانیده است؟ ❓❓کسانی که باید خود بالاترین سنگر و بزرگترین نقش را در پاسداری از حریم و کیان نظام اسلامی ایفاء کنند چگونه معاهده و قراردادی را به تصویب می رسانند که سران استکبار جهانی آن را علیه ملل مستضعف و نهادهای مجاهدین تدوین نموده که نقشه ی راه سلطه و استعمار آنان است؟ معاهده ای که پاسداران و نگهبانان کیان اسلام و مسلمین را نشانه رفته و آنان را مورد تحریم و مبارزه مالی قرار داده است تا جائی که به مخالفت شورای نگهبان هم اعتنایی نکرده اند!. آیا اینان تعلقاتی به جامعه ی به اصطلاح جهانی و یا در کشورهای آنان دارند؟! 🔴 کسانی که معاهده ی نحس برجام بدفرجام را به سرعت و استعجال بدون اعتناء به تذکرات و انتقادات و ادلّه ی صاحب نظران حوزه و دانشگاه و بر خلاف نظر خیرخواهان انقلابی به تصویب رسانده و بعد از تصویب، برخی دولتیان را ـ که مدتی مدید به شرائط 9 گانه ولی امر مسلمین، بلکه حتی به شرائطی که خود مجلسیان گذاشته اند کمترین اعتنایی نکرده بلکه در این مدت این شرائط را مورد سانسور خبری قرار داده اند ـ هرگز مورد انتقاد قرار نداده اند. ❓❓ آیا در خلال این مدت مدید این دوره از مجلس، تاکنون هیچ اندیشیده ایم که آنان را چه شده است و چه عناصری در مجلس سبب شدند که در مقابل این همه واردات بی رویه و قاچاقهای کلان کالاهای اساسی که بزرگترین عامل فلج کننده ی اقتصاد کشور است قیام نکرده اند و مصوّبه و مخالفت جدی نداشته اند؟ 🔴 این چه توجیهی جز بده بستانهای سیاسی و مالی می تواند داشته باشد؟؟؟! آیا همین مصانعات و بده بستانهای سیاسی نیست که امام عسکری‌علیه السلام (احتجاج طبرسی: ج2، ص263) فرمودند: اگر هر فقیه شیعی به آن مبتلا شود از عدالت ساقط بوده و هیچ نظر و قولی از او اعتبار ندارد و او از راه و رسم أئمه ی اهل بیت علیهم السلام خارج است؟ ✅ اینجانب ضمن تقدیر و تشکر صمیمانه از موضع قاطع شورای محترم نگهبان، اساتید و فضلاء و طلاب جوان حوزه ی علمیه قم و نیز حوزه های سراسر کشور را متذکر می شوم که: ⭕️ مراقب باشید امروز باید فریاد را بر سر کسی کشید که عزت و شرف مردم عزیز و با ایمان و انقلابی و شجاع ایران اسلامی را با پیشنهاد ذلیلانه و تلویحی مذاکره با سران جنایتکار استکبار مورد معامله قرار می دهد، ـ و با جواب منفی آنان روبرو می‌شود ـ ، و از سوی آنان مهر ذلّت و خواری را بر پیشانی خود نصب می کند. و این آن واقعیت تلخی است که جای تعجب دارد، نه کار حکیمانه و قاطعانه ی شورای نگهبان برای حفظ و حراست از ارزشهای الهی و هویت اسلامی این نظام مقدس. ⭕️ و نیز فریاد را بر سر آن کسی باید کشید که با شعار وحدت می خواهد این فریادهای مقدس را در نطفه خفه گرداند. آری انتخابات در رأس همه ی امور است و باید همتها برای برگزاری هر چه باشکوه تر آن باشد. ولی مهمتر، همّت برای برگزاری هدفمند و عزت آفرین این انتخابات برای نظام مقدس اسلامی است. ✅ دقت کنید که اگر این انتخابات و یا هر انتخابات دیگر بالاترین تعداد شرکت کنندگان را داشته باشد ولی راه ورود نا اهلان را به مجلس باز کند هرگز انتخابات موفّقی نخواهد بود. قطعا مشارکت حداکثری در انتخابات مهم است ، ولی ماهیت راهیافتگان به مجلس مهمتر است، که آیا از شایستگان و مؤمنان به ارزشهای انقلاب اسلامی هستند؟ یا از نا اهلان؟ و السلام علی عبادالله الصالحین و أولیائه الصدیقین و علی الشهداء و المجاهدین لنصرة دینه و إعلاء کلمته التي هي العُلیا. حوزۀ علمیۀ قم علی اکبر سیفی مازندرانی ۲ ج الثانی/ ۸ بهمن ۹۸
🏴شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را تسلیت عرض میکنم عن أبي عبدالله(علیه السلام) أنّه قال: «إِنَّا أَنزَلناهُ فِي لَيلَةِ القَدر»؛ اللّیلة فاطمة(علیهالسلام) و القدر الله. فمن عرف فاطمة (علیهالسلام) حقّ معرفتها فقد أدرک لیلة القدر، و إنّما سمیّت فاطمة (علیهاالسلام) لأنّ الخلق فطموا عن معرفتها. از حضرت امام جعفر صادق (عليه السلام) نقل است كه فرمودند: در آيه شریفه: «إِنَّـا أَنـزَلـنـاهُ فـِي لـَيـلَـةِ الـقَـدر» « ليله »: حضرت فاطمه زهراء(عليهاالسلام) « قدر »: الله(جل جلاله) است. پس هر كس حضرت فاطمه زهراء(سلام الله عليها ) را به گونه اي كه حق معرفتش است بشناسد بدرستیکه شب قدر را درك كرده است و همانا ناميده شده است فاطمه(سلام الله عليها) چون خلايق از شناختن او عاجزند.    (بحارالانوارج۴۳،ص ۶۵) @salmanraoofi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅بزرگ ترین فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها از دیدگاه امام خمینی ره @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚 6- فی علل الشرایع ؛ باسناده عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع يَقُولُ‏ الْمُؤْمِنُ‏ عَلَوِيٌ‏ لِأَنَّهُ عَلَا فِي الْمَعْرِفَةِ وَ الْمُؤْمِنُ هَاشِمِيٌّ لِأَنَّهُ هَشَمَ الضَّلَالَةَ وَ الْمُؤْمِنُ قُرَشِيٌّ لِأَنَّهُ أَقَرَّ بِالشَّيْ‏ءِ الْمَأْخُوذِ عَنَّا وَ الْمُؤْمِنُ عَجَمِيٌّ لِأَنَّهُ اسْتَعْجَمَ عَلَيْهِ أَبْوَابُ الشَّرِّ وَ الْمُؤْمِنُ عَرَبِيٌّ لِأَنَّ نَبِيَّهُ ص عَرَبِيٌّ وَ كِتَابُهُ الْمُنْزَلُ‏ بِلِسانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ‏ وَ الْمُؤْمِنُ نَبَطِيٌّ لِأَنَّهُ اسْتَنْبَطَ الْعِلْمَ وَ الْمُؤْمِنُ مُهَاجِرِيٌّ لِأَنَّهُ هَجَرَ السَّيِّئَاتِ وَ الْمُؤْمِنُ أَنْصَارِيٌّ لِأَنَّهُ نَصَرَ رَسُولَهُ وَ أَهْلَ بَيْتِ رَسُولِ اللَّهِ وَ الْمُؤْمِنُ مُجَاهِدٌ لِأَنَّهُ يُجَاهِدُ أَعْدَاءَ اللَّهِ تَعَالَى فِي دَوْلَةِ الْبَاطِلِ بِالتَّقِيَّةِ وَ فِي دَوْلَةِ الْحَقِّ بِالسَّيْف ‏.9» ▪ از عماره از پدرش که گفت : شنيدم امام صادق عليه السّلام مي¬فرمود: مؤمن علويست چون در معرفت برترست، و مؤمن هاشمى است چون گمراهى را درهم شكسته، و مؤمن قرشى است چون اقرار دارد به چيزى كه از ما دريافت شده و مؤمن عجمى است چون درهاى بد به روى او بسته است، و مؤمن عربى است چون پيغمبرش عربى است و كتابش نازل به عربى مبين است و مؤمن نبطى است زيرا دانش را استنباط كرده، و مؤمن اهل هجرتست چون از گناهان كوچيده ، و مؤمن انصاريست چون خدا و رسولش و خاندان رسولش را يارى كرده، و مؤمن مجاهد است چون با دشمنان خدا عز و جل جهاد كند در دولت باطل با سپر (تقيه) و در دولت حق با شمشير. 📝 پی نوشت: 9.علل الشرائع / ج‏2 / 467 / 222 . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
9 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 🔹 مشی چهارم : مرتبط به افرادی است که معتقدند تحصیل فلسفه به فهم عرفی و فطرت سالم فقهی و اصولی فرد صدمه رسانده و باعث کج سلیقگی در فهم صحیح مباحث فقهی و اصولی میشود این مشی مربوط به مکتب سامرا که بیشتر ، افکارش در محقق فشارکی و موسس حوزه محقق حائری تبلور پیدا کرده و مکتب قم که افرادی چون آیت الله بروجردی پرچمدار آنند تبلور پیدا کرده که ا کنون نیز پیروانی دارد . 👈 آنچه باید متذکر شد این استکه : ▪ طلابی که به تحصیل فقه و اصول مشغولند و دوستدار ادامه این علوم هستند باید از ابتدا به تحقیق در مورد این نکته بپردازند که ⏪ کدام مشی مقتضای تحقیق و مستدل و مبرهن یا مورد پسند آنهاست و برنامه تحصیلی و اجتهادی خود را با توجه به این مبانی سامان دهند و استاد خود را با توجه به این مباحث انتخاب کنند تا بعد از مدتی تحصیل در مباحث فقه و اصول سردر گم نباشند و راه خود را به طور صحیح بپیمایند . ⏪ نکته دوم : اگر فردی احساس میکند با تحصیل فلسفه فهم عرفی او به هم ریخته و دقتهای زیادی به خرج میدهد بهتر است بین تحصیل فلسفه و فقه و اصول یکی را انتخاب کند و اگر خواهان تحصیل فقه و اصول است تحصیل فلسفه را رها کند . ⏪ نکته سوم : بهتر است اساتید فقه و اصول از ابتدا مبنای خود را انتخاب کنند و به دخالت یا عدم دخالت فلسفه در فقه و اصول بپردازند و از تحصیل فلسفه در خلال علم اصول بپرهیزند چراکه یکی از مشکلاتی که اکنون گریبانگیر علم اصول شده همین تحصیل فلسفه در خلال علم اصول است که باعث شده قواعد فلسفی و کاربرد و جایگاه آنها به طور صحیح شناخته نشوند و قواعد در غیر جایگاه خود و اصطلاحات در غیر کاربرد خود استفاده شوند . ✅ تحلیل تاریخی ورود فلسفه به علم اصول : مباحث تاریخی همیشه روشنگری خاص خود را دارند و باعث اثبات بهتر مبانی فرد مستدِّل خواهند شد در این مبحث به سیر تاریخی ورود فلسفه به اصول خواهیم پرداخت و سپس به ارائه نظر در مورد لزوم یا عدم لزوم داخل کردن مباحث فلسفی به اصول میپردازیم . ▪ اگر بخواهیم سیر تاریخی مباحث علم اصول را بررسی کنیم و در آن به این نکته بپردازیم که از چه زمانی فلسفه وارد علم اصول شد و به تحلیل تاریخی بپردازیم و در این تحلیل و سیر به کتب و بزرگان تاثیر گذار در تاریخ و مسائل این علم توجه داشته باشیم باید گفت : ▪ گرچه محقق طوسی و علامه حلی به فلسفه وارد بودند اما اثری از ورود مباحث فلسفی در کتب این دو بزرگوار به چشم نمی آید . و بعد از این دو هم در کتب اصولی ردی از ورود فلسفه به علم اصول دیده نمی شود در نقطه حیات دوباره علم اصول توسط محقق بهبهانی هم بعضی قواعد کلامی وارد علم اصول شد و در ادامه توسط سید مجاهد صاحب مفاتیح الاصول و بعد از ایشان صاحب قوانین و یا صاحب فصول هم ردی از فلسفه مشاهده نمیشود بلکه در قوانین و فصول بیشتر مباحث الفاظ مورد بررسی قرار گرفته و تقریبا جنبه عقلی اصول مورد غفلت قرار گرفته است . بعد از ایشان هم بزرگانی چون شریف العلما مازندرانی و شیخ اعظم انصاری توجه و نگاهی به فلسفه و ورود آن به این علم نداشته اند . ▪ پر واضح است که از زمان صاحب کفایه بعضی قواعد فلسفی آن هم به طور پنهان وارد علم اصول شد لذا در کفایه رد روشنی از قاعده الواحد برای اثبات نیاز یک علم به موضوع واحد وجود ندارد و همچنین در موضوع جبر و اختیار کسی که فلسفه خوانده متوجه میشود که ایشان از منظر فلسفی به حل این معضل میپردازد البته در کفایه عقل گرایی شدیدی به چشم میآید که قبل از ایشان به این سنخ سابقه ای ندارد مثلا در بحث تعارض ایشان قائل به عدم توقیفی بودن مرجحات شده اند که با توجه به قرائنی میتواند دلالت بر عقل گرایی شدید ایشان باشد . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔊 اطلاعیه نشر کتاب 📚 کتاب "شرح لغت موران" اثر جدید حضرت آیت الله یزدان پناه (حفظه الله) توسط یکی از شاگردان ایشان، جناب حجت الاسلام والمسلمین سعیدی حسینی که از فضلا و اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم می باشند، به همت موسسه نفحات در دست انتشار می باشد. 🔹️ کتاب سلسله ای از دروس جناب استاد یزدان پناه است که در شهر آمل برای عموم فرهیختگان از مردم برگزار کرده اند. 🔸 لغت موران یکی از رسائل تمثیلی جناب شیخ شهاب الدین سهروردی "شیخ اشراق" می باشد. این رساله مشتمل بر ۱۲ فصل می باشد که در هر فصل جناب شیخ اشراق داستانی که غالبا از حیوانات است را نقل کرده، سپس از آن استفاده های سلوکی می کند و به ذکر آیات و روایات می پردازد. 🔹️ اخبار بعدی پیرامون این کتاب، متعاقبا منتشر می شود. 💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات @Nafahat_eri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بازتاب تحقیرآمیز سخنان ظریف در شبکه‌ فاکس نیوز، شبکه محافظه‌کاران تندروی آمریکا! 🔸مشاور سابق پمپئو: این مصاحبه ظریف «گریه کردن برای کمک» بود. 🔶آقایان غرب‌پرست، تحویل بگیرید! این‌گونه جناب ظریف با ایران رو به تحقیر کشاند. تکرارهای شما علت این است. آیا شماها با ملت هم مشکل دارید!! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥‌تهمتهای و تمسخرهای روحانی نسبت به شورای نگهبان ❌به همسایه‌ها کادو بدهید، تایید صلاحیت بگیرید، این شد انتخابات...؟! @salmanraoofi
بیانیه بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم در اعتراض به سخنان جنجالی رییس جمهور و مواضع نسنجیده وزیر امور خارجه [ صفحه 1 از 2 ] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 و لا تَکُونُوا کَالَّذینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ»؛ و مانند کسانى نباشید که پس از آن‌که نشانه‏ هاى روشن (پروردگار) به آنان رسید، پراکنده شدند و اختلاف کردند و برای آنها عذاب عظیمى خواهد بود (آل‏ 105/عمران) 🔹 بیانات برخی از سیاست ورزان برخواسته از فرایند انتخابات و اطرافیانشان در دو قطبی کردن جامعه ای که در این برش تاریخی از زمان، با حضور دهها میلیونی خود در تشییع شهدای مقاومت پاسخی محکم به یاوه سرایی های مستکبران عالم دادند و بر سر عهد بودن خود بر مبانی اسلام ناب را با مشت گره کرده و با فریادهای برخواسته از اعماق جان، یک دل و یک صدا و با دیدگان اشکبار در برابر چشمان مبهوت عالم به نمایش گذاشت، جای بسی تأمل است. 🔸 بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم با دعوت از تکیه زنندگان بر آرای مردم و تایید صلاحیت شدگان دیروز شورای محترم نگهبان، به مراقبت از رفتار و گفتار خود، و هرگونه برپا کردن آتش اختلاف و دمیدن در آن را محکوم و از مسئولین محترم تقاضامند است به جای سخنان و جنجال های گاه و بیگاه و توئیت ها و یادداشت ها و دروغ هایی که حاصلی جز شادی دشمنان قسم خورده ملت را نخواهد داشت، به سامان دادن امور مدیریتی تحت اشراف خود بپردازند و فرصت خدمت به ولی نعمتانشان را با بازی های خسارت بار سیاسی از دست ندهند و اگر بر عهد خود با امام راحل و بر بیعت بر امام حاضرمان هستند تکلیف خود در این چند روز باقیماندة فرصت خدمت و پرداختن به حل مشکلات اساسی مردم را با هیچ چیز دیگری جایگزین ننمایند و دستاورهای عظیم جبهه مقاومت و سیلی فرزندان اسلام بر صورت سیاه استکبار را با اظهاراتی نسنجیده در فضای مسموم رسانه ای مخفی ننمایند. 🔹 از سوی دیگر بیانات این روزهای وزیر امور خارجه مبنی بر احتمال مذاکره مجدد با آمریکا و اینکه ما هنوز بر میز مذاکره باقی مانده‌ایم و آنها [امریکایی ها] طرفی هستند که میز مذاکره را ترک کرده اند، در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل و بیانیه سراسر توجیه وزارت امور خارجه که حاکی از فراموشی تعالیم دینی در سیاست بین الملل و راهبردهای آن است و نیز بازی خوردن سیاست ورزان ما در زمین کارگردانان رسانه ای در فضایی که غبار اندوه شهادت سرداران نام آور مقاومت بر قلب هایمان سنگینی می کند بسی عجیب تر است. از این روی تأمل در نکاتی چند بر همگان خصوصا وزیر محترم و دستگاه متبوعشان ضروری است. @rozaneebefarda ادامه در پست ذیل
بیانیه بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم در اعتراض به سخنان جنجالی رییس جمهور و مواضع نسنجیده وزیر امور خارجه [ صفحه 2 از 2 ] 🔹 اینکه ما اهل مذاکره ایم و برای احقاق حقوق ملتمان و همه مظلومان عالم باید مذاکره کنیم حرفی صحیح و معقول است اما مذاکره با چه کسی و چه شرایطی و بر سر چه ؟ در شرایطی که دشمن در دشمنی خود حریص است و خیانت را آشکارا در بوق های تبلیغاتی خود فریاد می زند و هدفی جز به ذلت کشیدن ملت مسلمان را ندارد و به برکت خون سردار مقاومت و جاودانه مان عالم به حقانیت گفتار و رفتار ایران اسلامی اذعان می کند، سودای مذاکره در سر داشتن برای نمایش چهره ای ضد جنگ و صلح طلب خوش خیالی و ساده انگاری است. 🔹خداوند علیم در جای جای قرآن حکیم مسلمین را از سستی در برابر کفار و مشرکین برحذر داشته اشت و بدانها گوشزد نموده است که شما برتر از آنانید و با وجود ایمان و همراهی خداوند جلیل دلیلی برای سستی و ترس وجود ندارد - مگر آنکه باوری به خدا و نیروی درون بر استقامت نداشته باشیم - ؛ «فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَكُمْ وَ لَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمالَكُم‏» ؛ سست مشوید ‌و کافران را‌ به آشتی ‌و صلح دعوت نکنید در حالی که شما برتر هستید و خدا با شماست و هرگز از اعمال‌تان نمی کاهد‌. (۳۵/محمد) 🔹 راهبرد ها و خطوط کلی نظام در مواجهه با آمریکای سیه روی و سایر هم پیمانان خبیثش در بیانات مختلف و بالاخص در بیانات اخیر راهبر انقلاب به صورتی شفاف ارائه گردیده است که تعمق بیشتر همگان خصوصا مجریان سیاست بین الملل را می طلبد و این همان مطالبه همه ملت شریف ایران در همه زمانها خصوصا یوم الله تشییع پیکر سردار عزیزشان بود. 🔹انقلابی و بر مبنای اسلام و ایمان بودن از طرفی و راضی کردن و راضی نگه داشتن مستکبران عالم از طرف دیگر امری تحقق ناپذیر است و جز با زیر پا نهادن یکی دیگری حاصل نخواهد شد؛ « وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم‏» (120 / بقره) 🔸 سال ها تجربه های خسارت بار متوقف کردن کشور تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات مختلف چه ثمری برای ملت جوان و غیور و توانمند، داشته است و در آستانه چهل و یکمین سالگرد انقلاب چه تغییری جز تندی و هرزگی در مواضع مسئولین آمریکایی و مستکبران عالم مشاهده شده که دوباره زمزمه مذاکره شنیده می شود؟! 🔸 بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم در پایان از همگان، خصوصا رسانه های عمومی تقاضا می کند با پرداختن به اولویت های روز نظام مقدس اسلامی وحدت و یکدلی ملت ایران، ایستادگی را سرلوحه عمل خود قرار دهند. بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم (98/11/8) @rozaneebefarda
🗓سالروز رحلت استادالعرفاء 🏳آیةالله سیدعلی آقا قاضى 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم میرزا علی آقای قاضی یکی از حسنات دهر است؛ یعنی واقعاً شخصیت برجسته علمی و عملی مرحوم قاضی، اگر نگوییم بی‌نظیر، حقّاً در بین بزرگان کم نظیر است. مهمترین مسئله در این باب، اینستکه ما در بین سلسله‌ی علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزه‌های علمیه یک گذرگاه و جریان خاص الخاص آقای قاضی و شاگردانشان داریم که میتواند برای همه الگو باشد، هم برای علما الگو باشد علمای بزرگ و کوچک هم برای آحاد مردم و هم برای جوانها؛ میتوانند واقعاً الگو باشند. اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند مجاهدت کردند کار کردند، و به مقامات عالیه رسیدند. و مهم این است که این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق من درآوردی و تخیّلی مثل بعضی از سلسله‌ها و دکانهای تصوّف و عرفان و مانند اینها بلکه صرفاً از طریق شرع مقدّس آن هم با خبرویت بالا، به دست آوردند! ۹۱/۴/۲۶ @Jahade_tabeini
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج 📰 پرونده شماره ۱۲؛ «معضل مسکن طلاب» 🔹 شهرک مهدیه سایز: A3 نوع: رنگی کیفیت: چاپ 💠 محتوای مهم‌ترین مطالب این شماره: 📝 وقتی طلاب جوان از قم اخراج می‌شوند 📝 مهدیه و انبوه منازل خالی از سکنه 📝 طوفان در مهدیه 📝 اطلاعات کامل اراضی و منازل شهرک مهدیه 📝 طرح ایده برای تکمیل شهرک مهدیه 📝 و دیگر مقالات 📌 دانلود گاهنامه در کانال 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
1.pdf
3.52M
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج 📰 پرونده شماره ۱۲؛ «معضل مسکن طلاب» 🔹 شهرک مهدیه سایز: A3 نوع: رنگی کیفیت: چاپ 💠 محتوای مهم‌ترین مطالب این شماره: 📝 وقتی طلاب جوان از قم اخراج می‌شوند 📝 مهدیه و انبوه منازل خالی از سکنه 📝 طوفان در مهدیه 📝 اطلاعات کامل اراضی و منازل شهرک مهدیه 📝 طرح ایده برای تکمیل شهرک مهدیه 📝 و دیگر مقالات 📌 نشر حداکثری http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
10 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ▪ با ورود این قواعد به اصول مدرسین و مجتهدین علم اصول مجبور شدند به فرا گیری و نقد این مبانی یا توضیح و تشیید آن بپردازند چرا که کتاب کفایه مدار درس و تدریس و نقد و تبیین قرار گرفته بود و از آنجا که تحصیل فلسفه در آن زمان حوزه نجف جرم محسوب میشده بزرگان معمولا به طور پنهان به تحصیل این علم می پرداختند یا در حوزهای دیگر مثل اصفهان این علم را فرا گرفته و بعد در نجف رحل اقامت می افکندند مثلا صاحب عروه به طور پنهانی از فیلسوف شهیر عصّار پدر فلسفه را فرا گرفته اند و آیة الله بروجردی در اصفهان در این علم متبحر شده اند البته حکمت متعالیه در این عصر در سبزوار توسط محقق سبزواری ترویج و تحصیل میشده و در اصفهان توسط عارف بید آبادی قبلا رواج یافته بود و آیة الله بروجردی بیشتر حکمت مشاء را فرا گرفته بودند و به ذوق این حکمت متمایل بودند تا ذوق حکمت متعالیه . ▪ این تحصیل پنهانی و عدم رواج فلسفه باعث شد بیشتر بزرگان بعدی خصوصا در عصر آیة الله سید ابوالحسن اصفهانی که شهریه مدرسین و محصلین فلسفه را قطع کردند با توجه به قریحه و استعداد ذاتی خود به کتب فلسفی مراجعه کنند و به طور خود خوان به تحصیل این علم روی آورند و این خود خوانی و خود فهمی باعث شد که قواعد را در غیر جایگاه خود و اصطلاحات را در غیر موضوع له استفاده کنند و با تحلیل های خاص خود به نقد و ابرام بپردازند به طوریکه میتوان گفت ما در این مباحث مثل فلاسفه غرب شدیم که هر فیلسوف مبانی اصطلاحات و قواعد خود را دارد و به رد فلاسفه دیگر میپردازد بر خلاف فلسفه اسلامی که هر فیلسوف مبانی و مطالب فیلسوف دیگر را پیگیری کرده و به استحکام آن مبانی نظر دارد . ▪ برای اثبات این مطلب کافیست نگاهی به اصول امام خمینی و علامه طباطبائی بیندازیم ما در این مقام به یک مثال که شهید صدر اشاره فرموده اند ا کتفا میکنیم . ▪ در بحث موضوع علم اصول شهید صدر متذکر شده اند که : برای ضرورت وجود موضوع عام برای هر علمی به دو دلیل استدلال شده: ⏪ 1- اینکه هر علمی غرضی دارد که دو نوع غرض هم داریم که توضیح میدهند . ⏪ 2- تطبیق کبرای فلسفی قاعده الواحد لا یصدر الا من واحد بعد از اینکه آنرا به واحد نوعی تعمیم داده اند بعد نقض و ابرامهایی که در این مقام صورت گرفته نقل میکنند و در آخر میفرمایند حقیقت این است که این قاعده که هر علمی موضوع واحدی دارد که مسائل آن علم دور آن میچرخد یک امر ارتکازیست که با کمترین تامل روشن میشود ا گر در نتیجه دو امر اشتباهی رخ ندهد : ⏪ 1- تخیل اینکه منظور از موضوع ، موضوعیست که در مرحله تالیف و تصنیف موضوع قرار گرفته ، در حالیکه مقصود از موضوع علم ، محور بحوث علم به حسب مناسبات واقعیه و اقتضائات آن علم است . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚 7- فی الغیبه للنعماني، باسناده عن بريد بن معاوية العجلي، عن أبي جعفر محمد بن علي الباقر (عليه السلام)، في قوله: « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا.» قال: «اصبروا على أداء الفرائض، و صابروا عدوكم، و رابطوا إمامكم المنتظر .» ▪ در کتاب غیبت متعلق به نعمانی آمده ؛ امام باقر درباره آیه : يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا فرمودند : اصبروا : یعنی بر اداء فرائض صبر کنید و صابروا یعنی در صبر بر دشمنانتان چیره شوید و رابطوا یعنی تجهیز سپاه کنید برای امام منتظرتان . 🔅🔅🔅 📚 8- فی البحار عن عيون أخبار الرضا عليه السلام باسناده عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الثَّقَفِيِّ قَالَ : « سَمِعْتُ الرِّضَا ع يَقُولُ‏ مَنْ أَحَبَّ عَاصِياً فَهُوَ عَاصٍ وَ مَنْ أَحَبَّ مُطِيعاً فَهُوَ مُطِيعٌ وَ مَنْ أَعَانَ ظَالِماً فَهُوَ ظَالِمٌ وَ مَنْ خَذَلَ‏ ظَالِماً فَهُوَ عَادِلٌ إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ وَ لَا يَنَالُ أَحَدٌ وَلَايَةَ اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ وَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِبَنِي عَبْدِ الْمُطَّلِبِ ايتُونِي بِأَعْمَالِكُمْ لَا بِأَحْسَابِكُمْ وَ أَنْسَابِكُمْ قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‏ فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خالِدُون 10‏» ▪ در نقل بحار از عیون اخبار الرضا آمده ؛ ابراهيم بن محمد همدانى گفت: از حضرت رضا شنيدم مي¬فرمود هر كس گنه‏كارى را دوست داشته باشد گنه‏كار است و هر كه شخص مطيع را دوست داشته باشد او نيز مطيع خدا است كسى كه به ظالم كمك كند ظالم است و هر كه ظالمی را خوار كند عادل است11 همانا بين خدا و احدى قرابت و خويشاوندى نيست هيچ كس به ولایت الهی نمی¬رسد مگر با اطاعت و همانا رسول خدا به فرزندان عبد المطلب فرمود: اعمال خود را بمن نشان دهيد نه خويشاوندى و خانواده‏تان را خداوند بزرگ ميفرمايد:« و آنگاه كه در صور دميده شود، هيچگونه خويشاوندى و پيوندى بين آنها نخواهد بود و از يكديگر تقاضاى همراهى و كمك نمى‏كنند (چون هر كس به فكر نجات خويش است)كسانى كه كفّه‏ى ترازوى اعمال نيك آنها سنگين باشد، آنها همان رستگارانند. و كسانى كه كفّه‏ى ترازوى اعمال نيكشان سبك باشد، آنها همانهايى هستند كه به خود ضرر رسانده‏اند و براى هميشه مقيم جهنّم خواهند بود. » 📝 پی نوشت: 10.بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏93 ؛ ص221. 11. مسلما انقلاب و گرفتن دولت از ظالمین خوار کردن آنان است . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
11 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ⏪ 2- تفسیر جمعی از عرض ذاتی به اینکه : عرض ذاتی آن چیزیست که عارض بر شیء یا حمل بر آن میشود بعد از فراغ از ثبوت آن که این تفسیر باعث مشکل شدن تطبیق قاعده بر بسیاری از بحثهای علوم شده . ایشان میفرمایند بعد از تصحیح این دو نقطه میتوان گفت که برای هر علمی موضوعیست که بحوث آن علم را حول محور واحدی سوق میدهد . ▪ سپس ایشان به تعاریف و اشکالات و پاسخهایی که در تفسیر عرض ذاتی آمده میپردازد در ابتدا به تفسیر خاصی که محقق عراقی از عرض ذاتی داده و با همه اصولیون و حکما مخالفت کرده میپردازد و نظر ایشان را مطرح میکند سپس سه اشکال به ایشان وارد میکند و در اشکال سوم میفرماید : بین شیء و آنچه عارض آن میشود دو نسبت وجود دارد ✅ 1- نسبت محلیت که منظور از آن اینستکه شیء محل و موضوع برای عَرَض باشد ✅ 2- نسبت منشئیت که منظور از آن این استکه شیء سبب برای وجود عَرَض باشد و این دو نسبت گاهی متطابق و گاهی مفارقند مثلا آتش برای حرارت هم محل است هم منشاء در حالیکه برای آب فقط محل است و اگر مجاورت را محل حرارت فرض کنیم آتش فقط برای حرارت منشاء است . ▪ بعد میفرمایند چون محقق عراقی ذاتیت عروض را به این تفسیر کرده که معروض حقیقتا محل برای عَرَض باشد در کیفیت تطبیق چنین معنایی برای عارض بواسطه امر مساوی آنطور که در کلمات حکما آمده متحیر شده اند در حالیکه منظور حکما از عرض ذاتی به منشئیت آن بوده نه محلیت آن . سپس به توضیح دو اقسام واسطه در عرض ذاتی میپردازند و در آخر عارض شدن بواسطه امر مباین را توجیه میکنند و به اشتباه اصولیون در تفسیر عروض به محلیت اشاره میکنند و میفرمایند : ▪ آنها ( اصولیون ) بعد از اینکه عروض را به محلیت تفسیر کردند مساوات و اعم و اخص بودن را به لحاظ عالم صدق و اتحاد خارجی در نظر گرفتند در نتیجه صورت تباین واسطه از ذی الواسطه در وجود خارجی شامل تعریف نشد پس آن را به قسمی از اقسام عرض غریب اضافه کردند . اما بعد از آنکه واضح شد که منظور از عروض منشئیه حقیقیست نه محل بودن همچنین واضح شد که : منظور از مساوات و اعمیت و اخصیت آن چیزیست که به حسب مورد خارجی منشا باشد فرقی نمیکند که با موضوع متحد در وجود باشد یا نه ، چرا که منشئیت و در پی آمدن فرقی نمیکند که منشا متحد در وجود با ناشی باشد یا مباین با آن و بر این اساس عارض بواسطه امر مباین قسم جدیدی برای عرض غریب نیست بلکه اگر واسطه در پی اش نفس موضوع باشد عرض ذاتیست و گرنه عرض غریب است . ▪ ملاحظه میکنید که فهم اشتباه محقق عراقی و تفسیر اشتباه اصولیون از عَرَض ذاتی باعث شده که شهید صدر چندین صفحه را به تصحیح این مطلب اختصاص دهند و همچنین تصریح کنند که موضوع داشتن یک علم که امری ارتکازی است بواسطه دو اشتباه که یکی از آنها مربوط به فهم اشتباه از عرض ذاتی میشود که نکته ای فلسفی است مورد شک قرار گرفته 8. 📝 پی نوشت: 8.(بحوث فی علم الاصول ص37 تا ص49 ). ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
12 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ▪ لذا باید گفت این طرز تحصیل فلسفه و برخورد با مسائل آن باعث شده خلط و پیچش عجیبی در مباحث بوجود آید و وقت زیادی برای اثبات و نقض این قواعد گرفته شود حتی میتوان گفت که این سنخ دخالت اصولیون در مباحث فلسفی باعث شده شاهد فلسفه ای مختص به علم اصول باشیم چرا که قواعد فلسفی را در غیر جایگاه خود استفاده میکنند و برای اثبات جریان آنها به فلسفه پردازی و استدلالات فلسفی روی آورده اند و این خود یکی از مسائلیست که باعث شده تورم و آماس در مباحث اصولی بوجود آید . ▪ اشکال علمی ورود فلسفه به علم اصول : هر علمی فضای علمی خاص خود را دارد و سنخ تحلیلات خاص خود را میطلبد اصولا عدم تداخل سنخ تحلیلات یک علم در علم دیگر از نشانه های سلامت ذوق یک عالم است تحلیل علمی این مطلب از کارهای مشکلیست که بیانی واضح و تحلیلی دقیق میطلبد آنچه در این زمینه به ذهن میرسد این است که : 🔹 مباحث این علم در ابتدا مربوط به مباحث الفاظ است که این مباحث قطعا عرفی و عقلائی است و سنخ تحلیلات فلسفی با سنخ تحلیلت عرفی عقلائی متفاوت بوده و نگاه فلاسفه به مباحث الفاظ از زاویه فلسفی است نه از زاویه عقلائی و عرفی به عنوان مثال نگاه اندکاک لفظ در معنی باعث شده تا عده ای استعمال یک لفظ در چند معنی را محال بدانند اما با نگاه و تحلیل عقلائی و عرفی این امر نه تنها ممکن است بلکه واقع شده و همانطور که مشهور است لفظ (عین) چندین معنای مختلف دارد . به عبارت علمی و دقیقتر باید گفت ملا ک صدق قضایای اصولی در اینجا با ملاک صدق قضایای فلسفی متفاوت است و سنخ تحلیل نیز تفاوت دارد. 🔹 نوع دیگر مباحث که در اصول مطرح است مباحث ملازمات عقلیست چرا که گاهی عقل حکم به ملازمه بین یکی از احکام خود با احکام شرع میکند که به مباحث مستقلات و غیر مستقلات عقلی تقسیم میشود آنچه حجت است مستقلات است که نوعا باز گشت به حسن عدل و قبح ظلم میکند در این مباحث هم صرفا آنچه عقل میفهمد حجت است و تحلیلات فلسفی اگر هم حکمی در زمینه عدل باری تعالی داشته باشد از این زاویه است که آنچه به ظاهر ظلم دیده میشود ظلم نیست بلکه در نظام احسن این عالم اصولا ظلمی وجود نداشته و امور عدمی ظلم یا نقص محسوب نمیشود و لذا زاویه بحث وجود یا عدم وجود ظلم است نه حکم فقهی ملازم با حسن عدل یا قبح ظلم علاوه بر اینکه حسن عدل و قبح ظلم به مباحث کلامی بیشتر شبیه است تا فلسفه . ▪ به بیان دیگر در این مباحث زاویه بحث اصولی و فلسفی متفاوت است . 🔹 مباحث دیگر علم اصول شامل اصول عملیه است که این مباحث هم چه عقل به آنها حکم کند چه شرع ، فلسفه ارتباطی به این مباحث پیدا نمیکند چرا که اگر عقل حکم کند فهم فلسفی و غیر فلسفی دخالتی ندارد و حجت است البته در مباحث فلسفی به تحلیل نظام عالم می پردازند تا تحلیل مبانی و نظام تشریع و در علم کلام بیشتر به مبانی نظام تشریع پرداخته میشود تا در فلسفه و اگر شرع حکم کند از احادیث فهمیده میشود که این فهم هم باید عرفی باشد نه فلسفی . 🔹 به بیان دیگر هیچ سنخیت و تطابقی در اهداف علم اصول و فلسفه در این بحث دیده نمیشود و در این مباحث هیچ ارتباطی با هم ندارند ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
8 🔅🔅🔅 📚 1- فی السرائر عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ الْيَمَانِ قَالَ: « نَظَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى زَيْدِ بْنِ حَارِثَةَ فَقَالَ الْمَقْتُولُ فِي اللَّهِ وَ الْمَصْلُوبُ فِي أُمَّتِي وَ الْمَظْلُومُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي سَمِيُّ هَذَا وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى زَيْدِ بْنِ حَارِثَةَ فَقَالَ ادْنُ مِنِّي يَا زَيْدُ زَادَكَ اسْمُكَ عِنْدِي حُبّاً فَأَنْتَ سَمِيُّ الْحَبِيبِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي‏ .12» ▪ در سرائر از حذيفة بن يمان آمده ؛ پيامبر اكرم نگاهى به زيد بن حارثه‏ نموده فرمود همنام اين است اشاره بزيد كرد كسى كه در راه خدا كشته مى‏شود و بدار آويخته‏ ميگردد و مظلوم از خانواده من است. آنگاه بزيد بن حارثه فرمود بيا پيش من اين نام باعث محبت بيشترى از تو در دل من شد تو هم نام حبيب و دوست خانواده منى 13. 🔅🔅🔅 📚 2- في كتاب الفتن بإسناده : « أنّ أمير المؤمنين صلوات اللّه عليه وقف بالكوفة في الموضع الذي صلب فيه زيد بن علي، فبكى حتى اخضلّت‏ لحيته، و بكى الناس لبكائه، فقيل له: يا أمير المؤمنين ممّ بكاؤك؟ فقد أبكيت أصحابك، فقال: «أبكي إنّ رجلا من ولدي يصلب في هذا الموضع لا أرى فيه حسّه‏ من رضي أن ينظر إلى عورته .» ▪ سلیلی در کتاب فتن با اسنادش آورده : همانا امیرالمومنین صلوات الله علیه در کوفه در جایی که زید بن علی به صلیب کشیده شد ایستاد پس گریه کرد تا ریشش از گریه خیس شد ، و مردم به خاطر گریه ایشان گریه کردند ، پس به آن حضرت گفتند : ای امیر المومنین گریه شما از چیست ؟ به تحقیق که اصحابت را به گریه انداختی ، پس فرمود : گریه می¬کنم همانا مردی از پسرانم در این جا به صلیب کشیده می¬شود هر که راضی شود که به عورتش نگاه کند نمی-بینم در او رحم باشد. 📝 پی نوشت: 12.. السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي (و المستطرفات) / ج‏3 / 638 . 13. این روایت و روایات بعدی در مورد زید و کسانی¬که که علیه دولتهای ظالم قیام کرده¬اند است که با توجه به دفاع ضمنی ائمه از آنان دلالت دارد که قیام و انقلاب علیه دولتهای ظالم جایز بلکه تحقیقا ادای حق جهاد است طبق آیه ای که امام علیه السلام به آن اشاره کرده¬اند. 14. التشريف بالمنن في التعريف بالفتن / 244 / الباب 31 . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
13 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ▪ مطلب دیگر اینکه مباحث فلسفه به سه نوع اساسی بازگشت میکند ⏪ 1) طبیعیات : بعضی از این مباحث صحیح و بعضی هم صحت و سقمشان قابل تحقیق است و بدون شک با رشد علوم طبیعی ثابت شده که بعضی از مباحث فلسفی مردود است به هر حال صحت یا عدم صحت آنها ارتباط و دخالتی در مباحث اصولی ندارد. ⏪ 2) مباحث معقولات ثانیه: مثل مواد ثلاث ،علت ومعلول و مقولات عشر این مباحث حاصل تجریدات عقلی و تحلیلات فلسفی مختص به فلاسفه اسلامیست و سنخ این تحلیلات هم با علم اصول تناسبی ندارد چرا که بحث رابطه علت و معلول در تکوین با تشریع متفاوت است و احکام علوم اعتباری با علوم تکوینی متفاوت لذا در احکام طهارت و نجاست با آسان گیری خاصی از شارع مواجه میشویم حال آنکه شارع دست از نجاست آنها هم بر نداشته مثل جواز نماز خواندن با لباسی که کمتر از یک درهم به خون آغشته است . ⏪ 3) مباحث الاهیات به معنی الاخص : این مباحث مرتبط با مبدا و معاد است در این مباحث هم فلسفه از زاویه اثبات فلسفی ، مبانی فلسفی این مسائل ، کیفیت ، مراحل و چگونگی این مسائل به آنها می پردازد و از این جهت که این مباحث پایه چه قوانینی در تشریع قرار میگیرند مسائل را بررسی نمیکند لذا زاویه تحلیلات فلسفی باز متفاوت است . ✅ نتیجه: مسائل مباحث اصولی و سنخ تحلیل آنها و همچنین مسائل مباحث فلسفی و سنخ تحلیل آنها و همینطور اهداف و زوایای مباحث فلسفی و مباحث اصولی تناسب و تشابهی با هم ندارند و لذا همانطور که ذوق سلیم اقتضا میکند برهان علمی هم اقتضا دارد که قواعد و سنخ تحلیلات فلسفی و مسائل و سنخ تحلیلات اصولی را از هم جدا کنیم تا علم اصول راه صحیح و علمی خود را طی کند . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
14 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ✅ 2)علم منطق : بحث از احتیاج و عدم احتیاج به منطق در مباحث بعض بزرگانی که به علوم مقدماتی اجتهاد پرداخته اند به چشم می آید اما نوع دیگری از منطق که به تازگی در دنیا مورد توجه بسیار قرار گرفته و تاثیر این نوع منطق در اجتهاد فقیه مبحث جالب و تاثیر گذاریست که مورد غفلت قرار گرفته لذا در این مبحث به این نکته خواهیم پرداخت . ▪ منطقی که در حوزهای علمیه رواج دارد منطق ارسطوئیست این منطق به گزاره های ارائه شده را به دو قسم صحیح و غلط تقسیم میکند و به بیان دیگر نگاهی رایانه ای و صفرُ و یکی به مسائل دارد اما در حدود هفتاد سال اخیر منطق دیگری به مباحث علمی جهان توسط یک محقق ایرانی وارد شد که به منطق فازی معروف است در نگاه این منطق گزاره ها به صحیح و غلط تقسیم نمیشوند بلکه به طور نسبی به آنها نگاه میشود و مثل معروف این منطق در مورد گزاره ها این است که بین سفید و سیاه خاکستری وجود دارد این نگاه گرچه در مورد علوم طبیعی مثل شیمی کاربرد پیدا کرده ولی در فضای علوم نقلی هم بسیار راه گشاست به طور مثال گر چه احادیث یا صحیحند یا ضعیف اما درجه صحت و ضعف آنها نیز متفاوت است و ضعف بعضی از احادیث را میتوان با قرائن دیگری جبران کرد این روش در بین بعضی فقها رائج بوده و هست اما با ورود علمیِ منطق این نوع مباحث میتوانیم مبانی این روش فقاهتی را متقن تر و مستدل تر ارائه کنیم . ▪ نکته دیگر این که فضای کاربردی این منطق بسیار وسیع است و شامل علم اصول و فقه و رجال هم میشود به عنوان مثال امروزه بحثی در مباحث اصولی وارد شده که آیا تجمع ظنون حجت است یا نه ؟ با این منطق حجیت ظنون متراکم که به حد ظن متآخم به علم یا به تعبیر دیگر اطمینان برسد اثبات میشود چرا که همه حجج در یک رتبه از حجیت قرار ندارند بلکه حجیت امری مقول به تشکیک است . ▪ در روشهای فقه الحدیثی به اصطلاحی که گذشت و نیز نگاههای رجالی بعضی فقها چنین سیره ای داشته اند یکی از محققین در زمینه وثوق به روایت و روش فقه الحدیثی و روش رجالی آیة الله بروجردی چنین نوشته است : یاد آوری این نکته لازم است که بنای اولیه سید در اصل پذیرش روایات بر مناقشه سندی نبود ، زیرا مبنای وی این بود که روایت را با جمع شواهد و قراین بپذیرد ؛ یعنی روایاتی که وثوق به صدور آنها از معصومان پیدا میکرد ، اگرچه صحیح – به اصطلاح متاخران – نمی بود و در روایاتی که به صدور آنها وثوق حاصل نمیکرد – اگر چه تمام رجال سند آن ثقه بودند – درنگ می نمود . ▪ با این حساب ، بررسی سندی و رجالی از نظر وی تنها برای این نبود که با دست یابی به صحت اصطلاحی متاخران روایت را معتبر بداند و بدون آن روایت را ساقط کند ، بلکه از نظر وی همه این تلاشها در کنار قراین دیگر بایست راهی به وثوق به صدور می گشود . بنا بر این ، دقت در اسناد و احوال راویان در بررسی های روایی وی جایگاهی بلند در قرینه سازی داشت . این بود که صرف وثاقت راوی خصوصیتی نداشت ، بلکه تامل تام در مجموع متن و سند میتوانست موجب وثوق به صدور شود . آنچه او میکرد – از جمله تلاش برای اثبات وثاقت راوی – کوششی برای دست یابی به این اطمینان بود . برای همین ، نظر وی را در مورد هیچ یک از مواردی که در روشهای رجالی متاخران اماره وثاقت شمرده میشودیا از این حیث فاقد اعتبار است ، نمیتوان به طور مکانیکی اعلام کرد . چرا که راه وی در ارزیابی روایت دیگر گونه است و بنا بر این بحث در اینکه آیا کدام مورد واقعا اماره توثیق اند بی ثمر است . از دید وی هر یک از این موارد تا حدی میتواند شاهد صدور روایت باشد و شکی نیست که قدر و ارج آن چه اماره وثاقت بودنش نزد دیگران محل بحث است ، در تلاش قرینه یابی وی یکسان نیست . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi