eitaa logo
سالن مطالعه
190 دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
2.5هزار ویدیو
998 فایل
امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه‌ی ملّی، که یک واجب دینی است. امام خامنه‌ای مدیر: @Mehdi2506
مشاهده در ایتا
دانلود
:🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 مقاله چهارم؛ و بشارت‌های باب قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12069 ◀️ قسمت چهارم: صبح ازل، نخستین مرآتی بود که در نگاه بابیان، از سوی خداوند، مبعوث شد تا تعالیم باب را ادامه دهد. باب، در یکی از آثار خود، گفته که تا پیش از ظهور من یظهره الله، نوزده مرآت، مبعوث خواهند شد، [۲۵] و در نبود مرآت‌ها، بابیان، باید به «شهداء بیان» (عالمان بابی برجسته) مراجعه کنند. [۲۶] با این توصیف، دانسته می‌شود گفتار بالا، که سلطنت را از آن «مرایای الهی» دانسته، به «مرآت»هایی که از سوی خداوند برانگیخته می‌شدند، نظر داشته است. صبح ازل، نخستین مرآت بود، و آن زمان، زمام پیروان باب را در دست داشت. این دو نویسنده‌ی بابی، در ادامه، از حق صبح ازل در این مسیر، سخن گفته‌اند: عدل حقیقی، ترتیب حقیقی است، و ظلم حقیقی، خطا در ترتیب است که وضع الشیء در غیر موضوعٌ‌له باشد. در این صورت، چقدر ظلم خواهد بود که اشرف موجودات، و عقل اول، و نور ذاتی، و روح قدسی، و مبدأ کاینات، و منشأ اصلی، که حق او ترتیب حقیقی و ریاست بر کل موجودات است، و به‌منزله‌ی قلب عالم و روح آدم می‌باشد، امروز، به حسب ظاهر، در ادنی ارض و بدترین نقاط روی زمین، محبوس و مسجون باشد، و انواع مصائب و بلیّات و محنت‌ها، از هر طرف، بر وی جمع آمده، دشمنان داخلی و خارجی، اطراف او را فرا گرفته باشند! البته، در این حال، عالم از اعتدال حقیقی افتاده، انقلابات شدید به عالم روی خواهد داد، امثال وبا و طاعون و خسف و زلازل و قحط و غلاء و موت فجأة؛ و امراض گوناگون و جنگ‌های خونریز و شورش‌های فتنه‌انگیز، عالم را آسوده نخواهد گذاشت. [۲۷] روشن است که این گفتار، به صبح ازل نظر دارد. او بود که در نگاه پیروانش، «اشرف موجودات، و عقل اول، و نور ذاتی، و روح قدسی، و مبدأ کاینات، و منشأ اصلی» بود، و «ریاست بر کل موجودات» حق او بود، اما، در «ادنی ارض، و بدترین نقاط روی زمین» – که همان قبرس باشد – «محبوس و مسجون» بود، و روزگار سختی را می‌گذراند. این دو نویسنده‌ی بابی – که هر دو، داماد صبح ازل نیز بودند [۲۸] – در ادامه، دیگربار به این حق پرداخته، و از «صاحب ولایت مطلقه‌ی کلیه» که «سلطنت صوری در دین بیان» با اوست، سخن گفته‌اند: سلطنت صوری در دین بیان، حق کسی است که قوه‌ی نبوّت را با قوه‌ی حکمت، متحد کرده، یعنی، صاحب ولایت مطلقه‌ی کلیّه باشد، و خداوند – سبحانه – وعده داده که در ایام چنین پادشاه حقیقی، زمین را پر از عدل و داد فرماید، و جمیع خیرات و برکات آسمانی و سعادات دوجهانی را بر روی اهل زمین باز نماید، [و] کمترین ملک سلطنت او، از ماه تا ماهی باشد، و بر جن و انس و طیر و وحش و دیو و ملک، فرمانروایی کند. [۲۹] ایشان، پس از این گفتار، به بیان برخی وظایف پادشاهان بابی رسیده‌اند: ۱. فراگیر کردن «صلح عمومی»، جلوگیری از خرید و فروش سلاح‌های جنگی، و برداشتن رسم اسارت و برده‌فروشی، و…؛ [۳۰]. ۲. نپذیرفتن «فدیه و جزیه» از «منکرین و معاندین دین بیان»، و کُشتن هرکه «به مشعر فؤاد و توحید» نیامده، تا با این «قتل عامه»، «صلح عامه» حاصل شود، و «کل روی زمین»، در «مشعر فؤاد» وارد شوند؛ [۳۱]. ۳. قراردادن «پنج قطعه از زمین» به‌عنوان «سواد اعظم، و معموره‌ی بزرگ و نمونه، و بلد الامین، و رضوان نعیم»، و افزودن سه قطعه‌ی دیگر به آن‌ها، برای آن که «جنات ثمانیه، تمام و کامل گردد.» [۳۲]. ۴. جلوگیری از سکونت «غیر از اهل بیان» در آن هشت وادی؛ [۳۳]. ۵. ساختن «بقاع حروف حی و حروف دالّه بر این امر»، به‌شکلی «عالی‌اساس، و رفیع‌البنیان، و مستحکم‌الارکان»، و آراستن آن‌ها با «هرگونه زینت و زیب و آرایش و نور»؛ [۳۴]. ۶. وجوب پناه دادن به کسی که «مصدر جنایت» بوده، اما «از خوف مجازات بدان بقاع نوریة التجا و استغاثه کند، یعنی پناه بدان‌جا ببرد.» [۳۵]. ۷. ساختن «عمارتی بسیار رفیع و محکم و منقه و مزین، به منتهی درجه‌ی عظمت»، با «تجملات و اثاث و تفریشات و و تزئینات»، به‌نام هریک از «ملوک بیان»؛ [۳۶]. ۸. نوشتن کتابی از سوی هر پادشاه بابی، در شرح «آثار بزرگ و کارهای عمده‌ی خود»، و وصیت به وارث خود، که آن را به من یظهره الله برساند؛ [۳۷]. ۹. تشکیل مجلسی در «هر بلد و هر مرکز»، با حضور «سفراء و مبعوثان هر دولت، و منتخبین آن مملکت»، تا «به‌طور مساوات در میان سکنه‌ی آن حدود حکم کند، اعم از اهالی یا اجانب.» [۳۸]. با این ترتیب، دانسته می‌شود که باب برای پیروان خود آینده‌ای روشن را نوید داده بود. ایشان نیز به آن آینده امید داشتند. آینده‌ای که در آن آیین باب فراگیر می‌شد، و پادشاهانی قدرتمند در آن پدیدار می‌شدند. در این میان، به نظر می‌رسد که نگارش آن بشارت‌ها در کتاب «هشت بهشت»، نقش مهمی در آگاهی بابیان از آن‌ها داشته است. 🔸🌺🔸-------------- 📚 کلی داستان، مقاله و ... در @salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 🇮🇷 🇮🇷 ◀️ قسمت ۱۳۸م قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12071 فصل دهم نبرد فاو ۲۹. بچه‌ها عجیب حال و هوایی داشتند شادی و گریه در اوج با هم عجین شده بود سربه‌سر هم می‌گذاشتند... بعدش دعا می‌خواندند و سینه می‌زدند برای عملیات جشن حنابندان راه انداخته بودند و از هم قول شفاعت می‌گرفتند بیشتر آن‌ها را می‌شناختم؛ اما در میان آن‌ها پسرخاله‌ام مجید صلواتی بیشتر جذبم کرد یکی از معاونان شهردار همدان بود آمدنش به جبهه ماجرایی داشت پرسیدم: "تنها آمده‌ای!؟" جواب داد: "نه داداش هم آمده" گفتم: "مجید جان! مواظب باش! جنگ داداش‌ها را با هم می‌برد" ادرم جعفر، تعریف می‌کرد: "مجید با اینکه درس مهندسی می‌خواند اما از فرط تواضع و فروتنی گاهی دست به کارهای عجیب و غریب می زد. از جمله اینکه یک بار در یک محله شلوغ و پررفت‌وآمد، ۲-۳ گونه سیب زمینی و یک ترازو گذاشته بود و سیب زمینی می‌فروخت. شهردار وقت همدان او را همان‌جا می‌بیند شهردار از توانایی‌های مجید در امور فنی و مهندسی با خبر بود. او را جذب شهرداری می‌کند و به همین سادگی می‌شود یکی از معاونان شهردار" اینجا مجید در کارخانه نمک؛ جانانه جنگید اما زنده ماند. دو ماه بعد برای عملیات در جزیره مجنون دوباره برگشتم برگشتم شهرداری را رها کرد و پس از یک نبرد سخت در شهریور ماه ۱۳۶۵ در کنار آب؛ تشنه به شهادت رسید برگشتم و از علی آقا خواستم که با گردان بروم گفت: "بیشتر بچه‌های طرح‌وعملیات شهید و مجروح شده‌اند و فرمانده طرح‌وعملیات از من نیروی کمکی خواسته من و نصرت نایینی را فرستاد طرح‌وعملیات ما برای اولین بار آن فضا را تجربه کردیم فرمانده آن‌جا سید مسعود حجازی توی خط مقدم مستقر بود خودمان را به آنجا رساندیم داخل یک سنگر بتونی و ظاهر محکم که حکم قرارگاه در خط را داشت همان‌جا متوجه شدیم که همزمان لشکر امام حسین، عاشورا و کربلا نیز با ما عمل خواهند کرد مسیر و فلش حرکت لشکر ما در قالب دو گردان به سمت مستقیم و مقابل بود یعنی همان مسیری که ذوالفقاری و کنعانی شناسایی کرده بودند تخریب‌چی‌ها قبل از بقیه داخل میدان مین رفتند و یک معبر باریک زدند گردان‌ها در آن معبر باریک اختفاء کردند و خودشان را به خاکریز عراقی‌ها رساندند یک آن؛ صدای رگبارها و انفجارها سکوت را شکست درگیری آغاز شد اولین بار در تجربه جنگی‌ام بود که هنگام عملیات در خط می‌ماندم و جلو نمی‌رفتم چند دقیقه بعد بی‌سیم‌ها روشن شدند و از جلو به آقای حجازی خبر دادند که خط را شکسته‌اند آتش بی امان دشمن هم روی سنگر بتنی می‌ریخت سنگر مثل گهواره تکان می‌خورد شاید هر در هر دقیقه ۷-۸ خمپاره روی سقف سنگر می‌نشست سنگر محکم بود ولی آتش مجال بیرون رفتن از سنگر را از هر کسی می‌گرفت یکی از فرماندهان از جلو با بی‌سیم به حجازی پیغام داد: "بین ما و گردان کنارمان یک شکاف خالی است. باید از نیرو پر شود." سنگر تاریک بود فقط صداهای بی‌سیم و آدم‌ها شنیده می‌شد و لحظه‌ای که خمپاره یا توپ دم سنگ می‌خورد؛ از شعاع انفجار، داخل سنگر روشن می‌شد و ما همدیگر را می‌دیدیم حجازی گفت: "یکی داوطلب شود برای الحاق این دو گردان. باید جایی از خاکریز خالی نماند." 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12168 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📖 @salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
مستند «»، جامع‌ترین مستند یهود و صهیونیسم‌شناسی
22.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ✡ مستند قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12073 🎯 قسمت شانزدهم: نبرد مکتبی - مکتب‌سازی 🔹 سریال مستند با موضوع «بررسی حرکت نظام‌مند جبههٔ باطل با محوریت صهیونیسم جهانی و مبانی پروتکل‌های دانشوران صهیون» تهیه شده است. 🔹 این سریال با نگاهی کلان و استراتژیک به جریان و اصیل‌ترین ایادی حزب‌الشیطان یعنی -جهانی، بندهای کلیدی را بررسی می‌کند؛ پروتکل‌هایی که حاکی از یک برنامهٔ مرموز و شیطانی برای جهان است. 🔹 بررسی صریح و بی‌پرده از این جریان منسجم شیطانی به‌منظور عمیق‌تر و نیز تنوع عناوین و موضوعات، همراه با رویکرد قرآنی و غلبهٔ جریان حق و نابودی جبههٔ باطل از دیگر خصوصیات این مستند است. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12205 🔸🌺🔸-------------- @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ✡🔥 🔥✡ قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12076 🗞 مقاله سی و سوم: ◀️ قسمت پنجم؛ ✳️ در ابتدای مقاله گفته‌شد؛ در ضمن سه عنوان به بررسی تلاش‌های جریان حاکم برای تغییر شرایط می‌پردازیم: ۱) تلاش برای برتری‌بخشی به آیین یهود ۲) تلاش برای آبروبخشی به یهودیان ۳) تحریف احادیث ناظر به یهود عنوان یکم در ضمن قسمت‌های اول تا چهارم مقاله گذشت؛ اینک عنوان دوم: ۲) تلاش برای آبروبخشی به یهودیان 👈 الف) تصدیق کلام بزرگان یهود از سوی رسول‌الله (ص) در منابع غیرشیعی، به روایت‌هایی برمی‌خوریم که علم علمای یهود به احوال قیامت و در پی آن، تصدیق سخن آن‌ها از سوی رسول‌الله (ص) را بیان می‌کند! نمونه نخست: دانشمندی از یهود گفت: "زمانی که قیامت برپا می‌شود، خداوند آسمان‌ها را روی یک انگشت و زمین‌ها را روی انگشتی دیگر و آب و خاک را روی انگشت سوم و خلایق را روی چهارمین انگشت قرار می‌دهد، سپس آن‌ها را تکان می‌دهد و می‌گوید: منم فرمانروا، منم فرمانروا!" رسول‌الله (ص) را دیدم که می‌خندید، طوری که دندان‌هایش آشکار شد؛ و این به‌خاطر تعجب حضرت و تصدیق گفتار آن دانشمند یهودی بود. سپس رسول‌الله (ص) تلاوت فرمود: وَ مَا قَدَرُوا اللهَ حَقَّ قَدْرِهِ… [۳۶]؛ و آن‌ها خدا را آن‌گونه که باید، نشناختند…» [۳۷] از محتوای متعارض و ناسازگار این گزارش -که صدای بزرگان عامه را نیز درآورده [۳۸]- کاملاً آشکار است که راوی تلاش دارد سخت‌ترین شرایط را به نفع یهودیان، مصادره کند! نمونه دوم: از ابوسعید خدری نقل شده است: «از رسول‌الله (ص) شنیدم که می‌گفت: زمین در روز قیامت قطعه نانی خواهد شد که خداوند آن را همان‌گونه که شما در سفر نان خود را تا می‌کنید؛ تا کرده و آن را برای اهل بهشت نگه داشته است. یکی از بزرگان یهود آمد و گفت: محمد! خداوند بر تو برکت دهد؛ می‌خواهی بگویم خداوند برای اهل بهشت، چه تدارک دیده؟ فرمود: بگو. گفت: زمین، یکدست تبدیل به نان می‌شود. و حرف رسول‌الله (ص) را تکرار کرد. حضرت به ما نگریست و به‌گونه‌ای خندید که دندانش پیدا شد. سپس فرمود: خورشت آن‌ها را هم بگویم؟ گفتند: آری. گفت: خورشت آنان، گاو و ماهی است…» [۳۹] ب) تصدیق پاسخ‌های نامأنوس رسول الله (ص) از سوی بزرگان یهود در نمونه دیگری از آبروبخشی به یهودیان، شاهد آن هستیم که بزرگان یهود، پاسخ‌های عجیب و غریب رسول‌الله (ص) به پرسش‌هایشان را تأیید می‌کنند و آن را دلیل حقانیّت او به‌شمار می‌آورند؛ به‌عنوان نمونه: یکی از احبار یهود پیش رسول‌الله (ص) آمد و پرسید: «روزی که زمین دگرگون می‌شود، مردم کجا خواهند بود؟ نخستین کسی که از صراط رد می‌شود کیست؟ در بهشت به آن‌ها چه چیزی تحفه می‌دهند و خوراک و آشامیدنی آن‌ها چیست؟» رسول‌الله (ص) نیز پاسخ‌هایی نامأنوس به او داد: «مردم، آن روز در تاریکی کنار صراط هستند و پیش از همه، فقرای مهاجران از پل می‌گذرند و نخستین خوراکی آن‌ها گوشه‌ای از جگر ماهی است که بسیار خوشمزه است و خوراکشان، گوشت گاو و آشامیدنی آن‌ها هم از چشمه سلسبیل است…» جالب آن‌که یهودی نیز رسول‌الله (ص) را تصدیق کرد و رسالت او را پذیرفت و رسول‌الله (ص) نیز گفت: «پاسخ پرسش‌های او به من الهام می‌شد!» [۴۰] ج) حکم براساس خواب‌ها و پیشنهادهای یهودی رسول‌الله (ص) در اثر انتقاد یک یهودی، به ترک سخنی که در بین مسلمانان رایج بود، و جایگزینی آن با سخنی دیگر دستور داد. این ماجرا به گونه‌های متفاوتی گزارش شده است: یک‌بار از زنی به نام قتیله نقل شده: «مردی یهودی نزد رسول‌الله (ص) آمده و گفت: شما مشرکید؛ چراکه می‌گویید: آنچه خداوند خواست و آنچه من خواستم» [مَا شَاءَ اللهُ و شِئْتُ] و نیز می‌گویید: «سوگند به کعبه» [والکعبة]. رسول‌الله (ص) به مسلمانان دستور داد هرگاه خواستند سوگند یاد کنند، بگویند: «سوگند به پروردگار کعبه» [وَ رَبّ الْکعْبَة] و نیز بگویند: «هرچه خداوند خواست و سپس من خواستم» [مَا شاءَ اللهُ ثمَّ شِئْتُ]. [۴۱] در گزارشی دیگر: «یک یهودی در خواب دید که گفته می‌شود: بهترین امت، امت محمد (ص) است؛ به شرط آن‌که نگویند “هرچه خداوند و هرچه محمد (ص) خواست” [مَا شَاءَ اللهُ وَ شَاءَ مُحَمَّدٌ]. شخص یهودی خواب خود را برای رسول‌الله (ص) نقل کرد و حضرت به مسلمانان فرمود: نگویید هرچه خداوند و هرچه محمد (ص) خواست؛ بلکه فقط بگویید هرچه خداوند خواست! [مَا شَاءَ اللهُ وَحْدَهُ]» [۴۲] 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12207 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📖 @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 حرانی 🔶🔸احمَد بن عَبدُالحَلیم معروف به ابن‌تَیْمِیّه حَرّانی (۶۶۱ - ۷۲۸ق) قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12017 ◀️ قسمت سوم؛ 🔶🔸اندیشه‌ها و نظرات ✳️ رویکرد تفسیری اتکا به ظواهر قرآن و تفسیر روایی روش ابن‌تیمیه برای تفسیر قرآن است او تفسیر بدون رجوع به احادیث را حرام می‌دانست. 🔹ابن‌تیمیه روش خود در تفسیر را در کتاب «مقدمة فی اصول التفسیر» ارائه داده است. بر طبق نظر او پیامبر اسلام(ص) تمام قرآن را برای صحابه تفسیر کرده و با نقل صحابه، تابعین آن تفاسیر را جمع‌آوری کرده‌اند. 🔹بر اساس روش ابن‌تیمیه ابتدا قرآن به قرآن تفسیر می‌شود و در مرحله بعد باید به سنت نبوی و در نبود سنت نبوی به اقوال صحابه و در نهایت به تفاسیر تابعین رجوع شود.[۴۳] ✳️ نقد فلاسفه 🔹ابن‌تیمیه فلاسفه را به سه گروه تقسیم می‌کند. دهریون: کسانی که عالم را ازلی می‌دانند و صانع مدبری برای آن متصور نیستند. طبیعیون: کسانی که بیشتر تمرکز خود را بر عالم طبیعت گذاشته و معاد را منکرند. الهیون: فلاسفه متقدم مانند افلاطون، ارسطو، فارابی و ابن‌سینا که عقیده به قدیم بودن عالم دارند.[۴۴] 🔹ابن‌تیمیه فلاسفه را به چند دلیل تکفیر کرده است: فلاسفه مدعی عدم امکان شناخت خداوند به دلیل انکار صفات و اسماء خدا یا تعطیل صفات هستند. فلاسفه با ازلی دانستن عقول عشره مرتکب شرک در ربوبیت شده‌اند. اعتقاد به اسقاط تکالیف الهیه اعتقاد به تعطیل نبوت انکار معاد جسمانی[۴۵] ✳️ رویکرد سیاسی 🔹رویکرد سیاسی ابن‌تیمیه تابعی از نظرات او درباره عقب‌ماندگی و ضعف جهان اسلام و فروپاشی خلافت عباسی در اثر حمله مغولان و صلیبیان که هرکدام قسمتی از سرزمین اسلامی را اشغال کرده بودند، است. 🔹ابن‌تیمیه مشکلات جهان اسلام را به دلیل وجود فرقه‌گرایی می‌داند و راه برون‌رفت از وضعیت عقب‌ماندگی مسلمانان را در کنار گذاشتن فرقه‌گرایی و جهاد می‌بیند. 🔹به نظر او جهاد از همه عبادات و احکام اسلامی از جمله نماز، روزه و حج برتر است و ویژگی واقعی یک انسان مسلمان نه در ریاضت و تقوای فردی، بلکه در جهاد بروز می‌کند. به نظر ابن‌تیمیه کسانی که در جهاد شرکت می‌کنند، اگرچه شهید شوند، پیروز میدان هستند و اگر مسلمانان در جهاد شرکت نکنند کافر خواهند شد.[۴۶] 🔶🔸نظرات برخی از نظرات ابن‌تیمیه عبارتند از: ✳️ درباره اهل بیت ابن‌تیمیه، محبت به اهل بیت را واجب و امامت را برای آنها می‌داند و سب و لعن آنها را از مصادیق ظلم قلمداد می‌کند.[۴۷] 🔹وی امام علی(ع) را برترینِ مسلمانان بعد از خلفای سه‌گانه معرفی می‌کند و معتقد است عالم‌ترین و افضل اهل بیت بعد از پیامبر اسلام(ص) علی بن ابی‌طالب است. 🔹او برای امام علی(ع) صفات حسنه فراوانی از جمله عدالت، زهد و صدق برمی‌شمارد[۴۸] و بر این اعتقاد است که او شهید شد و در بهشت ساکن می‌شود.[۴۹] 🔹با این حال پاره‌ای از احادیث و اخباری را که در فضیلت اهل بیت(ع) وارد شده است، مخدوش و مجعول دانسته است؛ بر این اساس ابن‌تیمیه معتقد است امام علی(ع) در ۱۷ مورد، خلاف نص قرآن عمل کرده است و جنگ‌های او نه به خاطر دین‌خواهی بلکه به خاطر دنیاطلبی و ریاست‌طلبی بوده است.[۵۰] 🔹ابن‌تیمیه معتقد است که گرچه امام حسین(ع) مظلومانه به شهادت رسید، اما قیام وی فاقد مصلحت دنیوی و اخروی بوده است. او قیام عاشورا را عامل ایجاد فتنه‌های زیادی در امت اسلام و خلاف سیره پیامبر اسلام(ص) معرفی می‌کند. وی در مقابل، یزید را از آمریت شهادت امام حسین(ع) مبرا می‌کرد و معتقد بود سرِ امام برای یزید برده نشد، بلکه به سوی ابن‌زیاد حمل شد.[۵۱] 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12209 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📖 @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ؛ کتاب خاطرات رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/11977 ◀️ قسمت سی‌‌ونهم؛ 📒 فصل هشتم؛ قلعه سرخ ۱. 🔶🔸فعالیت‌های تشکیلاتی نخستین بازداشت من در اواخر بهار سال ۱۳۴۲ در اواخر زمستان همان سال دوباره بازداشت شدم 🔶🔸ایستگاه‌های مسیر زاهدان پس از تصمیم‌گیری برای رفتن به زاهدان که قبلاً گفتم؛ با قرآن استخاره کردم و این آیه‌ی کریمه آمد: لَقَدِ ابتَغَوُا الفِتنَهَ مِن قبلُ و قَلَّبُوا لَکَ الاُمُورَ حتی جاء الحقُّ و ظهر امرُ اللهِ و هم کارهون" سوره توبه/۴۸ پیش از این نیز درصدد فتنه‌جویی بر آمدند و کارها را بر تو وارونه ساختند؛ تا اینکه حق آمد و امر خدا آشکار شد در حالی که آنان ناخشنود بودند صفحه‌ای را از قران که باز کرده بودم با کلمه‌ی: "قلبوا لک الامور" شروع می‌شد از این آیه دریافتم که وظیفه من در زاهدان بسیار دشوار خواهد بود؛ اما انشاالله با موفقیت همراه خواهد شد و همین‌گونه شد که تصور می‌کردم در زاهدان هیچ‌کسی را نمی‌شناختم می‌دانستم که آقای کفعمی در آنجا است ایشان روحانی برجسته منطقه بود در نامه‌ای از آقای میلانی در مشهد خواستم که به آقای کفعمی نامه‌ای بنویسد و مرا به او معرفی کند و از او بخواهد در مسائلی که ممکن است برایم پیش بیاید به من کمک کند آیت الله میلانی در آن زمان از علمای بزرگ و رده اول و از مراجع تقلید ایران بود ایشان ساکن مشهد بود نسبت به من هم محبت بسیار داشت می‌دانست که هدف من از سفر به زاهدان انجام یک وظیفه مبارزاتی است قم را در یک روز سخت و بحرانی ترک کردم من و تعدادی از دوستان به خاطر اتفاقی که دقیقاً به یاد ندارم تحت تعقیب بودیم ما از در مخفی پشت مدرسه‌ی خان که در زیرزمین رخت‌شوی‌خانه بود بیرون رفتیم من سوار اتوبوس شدم که بیشتر مسافران آن از طلاب و علمایی بودند که برای تبلیغ سفر می‌کردند اتوبوس از قم به مقصد کرمان حرکت کرد کرمان آخرین مقصد اتوبوس حدود هزار کیلومتر تا قم فاصله دارد بیش از این سی مبلغ دینی که در این اتوبوس بودند به‌تدریج در شهرها و روستاهای بین راه پیاده می‌شدند، تا آنجا که به یاد دارم در میان مسافران آیت‌الله سبحانی هم بود وقتی اتوبوس به اصفهان رسید شب شده بود و می‌بایستی راننده و مسافران استراحت کنند ما برای کل این مجموعه یک خانه کوچک را دربست اجاره کردیم و شب خوبی را در آنجا گذراندیم و درباره مسائل مختلفی گفت و گو کردیم که آمیزه‌ای از حرف زدن و بیان گرفتاری‌ها امیدها و آرزوها و امور تبلیغی بود چنین جلساتی برای ما جزو بهترین ساعت‌ها و لحظه‌ها بود وقتی به یزد رسیدیم به طور اتفاقی آقای صدوقی رضوان‌الله‌علیه را دیدیم ایشان در آن زمان از علمای معروف یزد بود و بعداً یکی از چهره‌های برجسته انقلاب اسلامی شد امام خمینی او را بسیار دوست می‌داشت در سال ۱۳۶۱ در هشتمین دهه عمر خود در محراب نماز به دست گروه جنایتکار منافقین به شهادت رسید بعد از آن به کرمان رسیدیم همه از اتوبوس پیاده شدیم من می‌بایستی با یک اتوبوس دیگر سفر خود را از کرمان تا زاهدان در یک مسیر ۵۰۰ کیلومتری ادامه می‌دادم در کرمان دوستان عزیزی داشتم مانند آقای محمدجواد حجتی‌کرمانی که با هم نزد مرحوم علامه طباطبائی شفای بوعلی می‌خواندیم و همچنین آقای سیدکمال شیرازی آنها با اصرار از من خواستند چند روزی نزدشان بمانم این دو تن به هم به دنبال حوادث دردناک قم؛ از قم برگشته بودند آقای حجتی که اهل کرمان بود؛ اما آقاسیدکمال شیرازی دو ماه پیش از رسیدن من به کرمان در این شهر سکونت اختیار کرده بود و همان‌جا هم ازدواج کرده بود 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12170 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📖 @salonemotalee
🍃🏴 🇮🇷 🏴🍃 •┈┈••🌹 🌹••┈┈• 💐 : دست امام، انگشت اشاره‌ی امام در همه‌ی پیچ و خم‌های زندگی ما را راهنمائی می‌کند و یکی از قوی‌ترین و بهترین مواریث معنوی امام، همین وصیت‌نامه‌ی اوست. جا دارد در برهه‌های مختلف، مردم، مسئولان گوناگون، جوان‌ها این وصیت‌نامه را بازخوانی کنند. ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12021 ◀️ قسمت هفتم؛ ✳️ ۲- اسلام و حکومت اسلامی پدیده الهی است که: با به کار بستن آن سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تأمین می‌کند و قدرت آن را دارد که قلم سرخ بر ستمگری‌ها و چپاولگری‌ها و فسادها و تجاوزها بکشد و انسان‌ها را به کمال مطلوب خود برساند. و مکتبی است که برخلاف مکتب‌های غیرتوحیدی، در تمام شئون فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی دخالت و نظارت دارد و از هیچ نکته، ولو بسیار ناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد فروگذار ننموده است؛ و موانع و مشکلات سر راه تکامل را در اجتماع و فرد گوشزد نموده و به رفع آنها کوشیده است. اینک که به توفیق و تأیید خداوند، جمهوری اسلامی با دست توانای ملت متعهد پایه‌ریزی شده، و آنچه در این حکومت اسلامی مطرح است اسلام و احکام مترقی آن است؛ برملت عظیم الشأن ایران است که در تحقق محتوای آن به جمیع ابعاد و حفظ و حراست آن بکوشند که حفظ اسلام در رأس تمام واجبات است، که انبیای عظام از‌ آدم ـ علیه السلام‌ـ تا خاتم النبیین ـ صلی الله علیه وآله وسلم‌ـ در راه آن کوشش و فداکاری جانفرسا نموده‌اند و هیچ مانعی آنان را از این فریضه بزرگ باز نداشته؛ و همچنین پس از آنان اصحاب متعهد و ائمه اسلام ـ علیهم‌صلوات‌الله ـ با کوشش‌های توانفرسا تا حد نثار خون خود در حفظ آن کوشیده‌اند. و امروز بر ملت ایران، خصوصاً، و بر جمیع مسلمانان، عموماً، واجب است این امانت الهی را که در ایران به طور رسمی اعلام شده و در مدتی کوتاه نتایج عظیمی به بار آورده، با تمام توان حفظ نموده و در راه ایجاد مقتضیات بقای آن و رفع موانع و مشکلات آن کوشش نمایند. و امید است که پرتو نور آن بر تمام کشورهای اسلامی تابیدن گرفته و تمام دولت‌ها و ملت‌ها با یکدیگر تفاهم در این امر حیاتی نمایند، و دست ابرقدرتهای عالم‌خوار و جنایتکاران تاریخ را تا ابد از سر مظلومان و ستمدیدگان جهان کوتاه نمایند. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12172 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📖 @salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 •┈┈••🍃 ۴۰۲🍃••┈┈• ‏پدرم بهم گفت: قوی باش! یه مقطعی از زندگی هست که؛ مجبوری سختی و مصیبت بکشی. گفتم: کدوم مقطع!!؟ پدر! 😊😳 گفت: مقطع تولد؛ تا مرگ! 👻🤣😜 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ --------🔸😜🔸--------- 🤲 به نام خدای خالق زیبایی ✋سلام 💐 از امیرالمؤمنین علیه‌السلام: مَنْ عَظَّمَ صِغَارَ الْمَصَائِبِ، ابْتَلَاهُ اللَّهُ بِكِبَارِهَا كسى كه مصيبت‌هاى كوچك را بزرگ شمارد، خدا او را به مصيبت‌هاى بزرگ مبتلا خواهد كرد. 📒 نهج البلاغه؛ حکمت۴۴۸ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ ✍ زندگى در اين جهان خالى از مصائب نيست منتها هر كسى به يك شكل گرفتار مصيبت می‌شود. شكست در ازدواج، بيمارى خود یا افراد خانواده، مشكلات كسب و كار، از دست دادن عزيزان، عوارض ناشى از عوارض طبیعی، مشکلات مدیریتی که در اختیار انسان نیست و ... مصائبى است كه هركس به يك يا چند مورد از آن گرفتار است. این مشکلات. گاه آزمايش و امتحان است، گاه كفاره گناهان، گاه زنگ بيدارباش گاه در ظاهر مصيبت است و در باطن رحمت به طور دقيق نمى‌توان تعيين كرد كه هر مصيبتى از كجا سرچشمه گرفته؛ هرچند در بعضى از موارد قرائنى براى شناخت سرچشمه وجود دارد. یادمان باشد چه بسا خداوند رحيم مصيبت كوچك‌ترى را براى جلوگيرى از مصيبت بزرگ‌ترى براى بنده‌اش فرستاده است. 👌 در هر حال؛ آن‌ها كه در برابر مصيبت‌هاى كوچك جزع‌وفزع و بى‌تابى مى‌كنند و زبان به شكايت مى‌گشايند؛ با اين كارِ خود، مستحق مصيبت‌هاى بزرگترى مى‌شوند. و به عكس اگر شكر الهى را به‌جا آورند و حتى آن را به عنوان موهبتى از ناحيه او پذيرا شوند؛ چه بسا خداوند مواهب مهمى نصيب آن ها كند كه آن مصيبت در برابر آن كوچك و ناچيز باشد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📖 @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ امروز؛ چهارشنبه‌ ☀️ ۲۴ خرداد. ۱‌۴۰۲ ☪ ۲۵ ذیقعده ۱۴۴۴ ✝ ۱۴ ژوئن ۲۰۲۳ منسوب به چهار امام مظلوم در تبعید و و و علیهم‌السلام ذکر امروز؛ یکصد مرتبه یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ 📆 روزشمار: 🏴 ۵ روز تا شهادت امام جواد علیه‌السلام 💐 ۶ روز تا سالروز ازدواج زوج الگوی بهشتی امام‌علی و حضرت‌فاطمه علیهماالسلام 🏴 ۱۲ روز تا شهادت امام محمد باقر علیه‌السلام 💐 ۱۴ روز تا روز عرفه 💐 ۱۵ روز تا عید قربان 💐 ۲۰ روز تا میلاد امام هادی علیه‌السلام 💐 ۲۳ روز تا عیدالله‌الاکبر؛ عید سعید غدیر 💐 ۲۷ روز تا عید مباهله پیامبر اسلام صل‌الله‌علیه‌وآله •┈┈••✾•🌸مناسبت‌های امروز🌸•✾••┈┈• 📆 مناسبت‌های شمسی 📆 مناسبت‌های قمری 🔹روز دحوالارض 🔹حرکت امام رضا علیه‌السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‌ق) 📆 مناسبت‌های میلادی 🔹نخستین گروه زندانیان سیاسی لهستانی به (بزرگ‌ترین و مجهّزترین اردوگاه کار اجباری آلمان نازی در لهستان) برده شدند (١٩۴٠م - ۱۳۱۹ش) 🖊 بیشتر بدانیم؛ 👈آشویتس: قلب هولوکاست https://eitaa.com/salonemotalee/8763 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
KayhanNews75979710412150515254162.pdf
13.46M
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 تمام صفحات امروز چهارشنبه ‌ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ 🔸🌺🔸 -------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📖 @salonemotalee
2_144178960461214211.mp3
1.45M
🎙 هسته‌ای در خدمت زندگی ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «از ظرفیّت دانش هسته‌ای بایستی برای بخش‌های مختلفِ زندگیِ مردم استفاده کرد. سرریز بحث هسته‌ای، برای صنعت، برای سلامت، برای کشاورزی، برای محیط زیست، برای آب‌شیرین‌کن، برای درمان بیماری‌ها و برای همه چیز در جامعه مفید است. ✏️ خوشبختانه این کار را سازمان انرژی هسته‌ای دارد انجام می‌دهد و به انرژی متوقّف نمانده؛ به این کارهای اساسی و مهم [هم] دارد می‌رسد؛ و من تأکید می‌کنم و اصرار دارم که به این اهمّیّت بدهید، دنبال بکنید، زندگی مردم را از پیشرفت علمی مربوط به صنعت هسته‌ای برخوردار کنید.» ۱۴۰۲/۳/۲۱ 🔸🌺🔸-------------- @salonemotalee
✡ مقاله اول؛ یهودیان؛ خاندان باب و تجارت جهانی تریاک https://eitaa.com/salonemotalee/11422 ✡ مقاله دوم؛ https://eitaa.com/salonemotalee/11811 ✡ مقاله سوم: ؛ https://eitaa.com/salonemotalee/11917 ✡ مقاله چهارم؛ و بشارت‌های باب https://eitaa.com/salonemotalee/12009 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
:🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 مقاله پنجم؛ قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12100 ◀️ قسمت یکم: 🔶🔸لایه‌های زیرین تکاپوهای فعالان بابی (ازلی) در دوره‌ی قاجار 🔹با توجه به آنچه [در قسمت‌های قبل] آمد، می‌توان دانست که بابیان (ازلیان)، و از آن جمله، کسانی از ایشان که بر ضد حکومت قاجار تکاپو داشتند، آینده‌ای روشن را پیش روی خویش می‌دیدند. 🔹ایشان، براساس تعالیم باب، مطمئن بودند که پادشاهانی خواهند یافت، و توسط آنان، بر دشمنان خود، پیروز خواهند شد. با توجه به بشارت‌هایی که در کتاب «هشت بهشت» آمده، و نیز با تأمل در سیر تکاپوهای فعالان بابی ضد قاجار، تأثیر دو بشارت از آن نویدها را در افزایش تکاپوهای ایشان می‌توان دید، گو این‌که بیشتر آن بشارت‌ها عملی نشد. 🔸نخستین بشارت، به «ذلت اعداء الله، و نصرت و ظفر اهل الله» بازمی‌گشت، 🔸و دومی، به «انقراض دولت قاجار» اشارت داشت. 👈 بشارت نخست: ذلت اعداءالله و نصرت و ظفر اهل‌الله https://eitaa.com/salonemotalee/12100 🔹پیش از این گذشت که در کتاب «هشت بهشت»، آمده: «[خداوند،] بشارت می‌دهد ذلّت اعداء الله را قبل از انقضای شصت‌وپنج سال از ظهور بیان، و نصرت و ظفر اهل الله را.» [۱] 🔹در ادبیات باب، واژه‌ی «بیان»، هم به تمام آثار او، و هم به‌طور ویژه، به دو کتاب «بيان عربی» و «بیان فارسی» گفته می‌شد. [۲] در حالت نخست، شروع نگارش بیان، آغاز دعوت باب، و در حدود سال ۱۲۶۰ق - ۱۲۲۳ش است، [۳] و در حالت دوم، شروع نگارش بیان، حدود سال ۱۲۶۴ق - ۱۲۲۷ش است.[۴] بنابراین، بابیان، بر آن بودند که پیش از گذشت شصت‌وپنج سال از سال ۱۲۶۰ یا ۱۲۶۴ق، به «نصرت و ظفر» دست یافته، «ذلّت اعداء الله» را خواهند دید. 🔹در این مرحله، برای محاسبه‌ی شصت‌وپنج سال، دو حالت، وجود دارد. محاسبه بر اساس تقویم هجری قمری، و محاسبه بر اساس تقویم بیانی. در حالت نخست (سال = ۱۲ ماهِ در حدود ۳۰ روزه)، به دو سال ۱۳۲۵ و ۱۳۲۹ق می‌رسیم. [۵] در حالت دوم (سال = ۱۹ ماهِ ۱۹ روزه) نیز به حدود همان دو سال می‌رسیم. [۶] 🔹با توجه به آخرین حدّ زمان پیروزی (۱۳۲۵ یا ۱۳۲۹ق)، و با نگاه به نوع حکومت در آیین باب (پادشاهی مشروطه‌ی مرآت)، و نیز در نظر داشتن این‌که مرآت آن زمان، میرزا یحیی صبح ازل بود، سخن یکی از بهائیان معاصر با مشروطیت را می‌توان پذیرفت: [در واقعه‌ی نبرد مجاهدین با نایب حسین کاشی،] نُه نفر از مجاهدین کشته می‌شوند که یکی از آن‌ها، حامدالملک بود که ازلی بود، و بسیار آدم متهوّری بود، و در واقعه‌ی به هم خوردن مشروطه و خرابی مجلس، چند نفر را کشته بود، ولی آدم خوش‌طینتی نبود، و خیلی خیالات در دیگ خیال می‌ریخت. ازجمله، خیالش این بود که: «بعد از آنی که مشروطه، استقراری پیدا کرد، ما، حضرت ازل را به طهران دعوت می‌کنیم، و بعد از ورود، مسلماً، او سلطان می‌شود!» [۷] 🔹این گفتار، با تمام آنچه از متون بابی آورده شد، هم‌خوانی دارد، و باید مورد پذیرش قرار گیرد. میرزا احمد حامدالملک شیرازی، از نوادگان ملا محمدعلی حجّت زنجانی (رهبر بابیان در جنگ زنجان) بود. [۸] وی، همچنین، نسبت دامادی با میرزا نورالله (پسر صبح ازل) داشت، [۹] و برای دیدار با صبح ازل، به قبرس نیز رفته بود. [۱۰] وی، سرانجام، از تکاپوگران بابی ضد قاجار بود، و در میان اعضای «انجمن باغ میرزا سلیمان‌خان میکده»، جای گرفت. [۱۱] (در آینده، درباره‌ی نقش اساسی اعضای این انجمن در شکل‌گیری جنبش مشروطیت ایران گفت‌وگو خواهیم کرد.) بنابراین، کسی که این گفتار را – که با اندیشه‌ی سیاسی بابیان همسانی تام و تمام دارد – برای آن بهائی گفته، یکی از تکاپوگران بابی ضد قاجار – که با دو شخصیت مهم بابیان (حجّت زنجانی و صبح ازل) نیز نسبت داشت – بوده است. 🔹بر همین اساس است که سخنان مهدی ملک‌زاده (تاریخ‌نگار ازلی)، درباره‌ی «آزادمردان ایران» که «برای طلوع صبح سعادت در تکاپو بودند»، به‌شکلی عمیق‌تر فهمیده می‌شود. باید گفت که «طلوع صبح سعادت»، همان «ذلّت اعداء الله» و «نصرت و ظفر اهل الله» بود که به پادشاهی صبح ازل می‌انجامید، نه صِرفِ تأسیس نظام مشروطیت. این بشارت، اکنون، به حدّ پایانی خود (۱۳۲۵ یا ۱۳۲۹ق) نزدیک می‌شد. 🔹بر همین اساس، تکاپوگران بابی چون میرزا نصرالله ملک‌المتکلمین، سید جمال‌الدین واعظ، و حاج میرزا یحیی دولت‌آبادی، «آزادی خواهان»، یعنی دیگر تکاپوگران بابی و یا هم‌مسلکانشان در مخالفت با حکومت قاجار را در باغ میرزا سلیمان‌خان میکده جمع کردند، تا با تمرکز بیشتری به فعالیت بپردازند. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12201 🔸🌺🔸-------------- 📖 @salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 •┈┈••🍃 ۴۰۳🍃••┈┈• وقتی "سگ" می‌شیم؛ هیچ‌کس دوست‌مون نداره😂😜 اما وقتی "خر" می‌شیم؛ همه عاشق‌مون می‌شن! 😳 چرا این‌قده بین حیوانات فرق می‌ذارین 😂😂 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ --------🔸😜🔸--------- 🤲 به نام خدای عادل ✋ سلام 💐 از امیرالمؤمنین علیه‌السلام به یکی از مدیران‌شان در مورد حیوانات: ... غَيْرَ مُعْنِفٍ وَ لَا مُجْحِفٍ وَ لَا مُلْغِبٍ وَ لَا مُتْعِبٍ ... فَإِذَا أَخَذَهَا أَمِينُكَ فَأَوْعِزْ إِلَيْهِ: أَلَّا يَحُولَ بَيْنَ نَاقَةٍ وَ بَيْنَ فَصِيلِهَا وَ لَا يَمْصُرَ لَبَنَهَا فَيَضُرَّ ذَلِكَ بِوَلَدِهَا وَ لَا يَجْهَدَنَّهَا رُكُوباً وَ لْيَعْدِلْ بَيْنَ صَوَاحِبَاتِهَا فِي ذَلِكَ وَ بَيْنَهَا، وَ لْيُرَفِّهْ عَلَى اللَّاغِبِ وَ لْيَسْتَأْنِ بِالنَّقِبِ وَ الظَّالِعِ وَ لْيُورِدْهَا مَا تَمُرُّ بِهِ مِنَ الْغُدُرِ وَ لَا يَعْدِلْ بِهَا عَنْ نَبْتِ الْأَرْضِ إِلَى جَوَادِّ الطُّرُقِ وَ لْيُرَوِّحْهَا فِي السَّاعَاتِ وَ لْيُمْهِلْهَا عِنْدَ النِّطَافِ وَ الْأَعْشَابِ، ... در رساندن حيوانات، آن را به دست چوپانى كه خيرخواه و مهربان، امين و حافظ، كه نه سختگير باشد و نه ستمكار، نه تند براند و نه حيوانات را خسته كند، بسپار. ... هر گاه امین تو حیوانات را گرفت (برای زکات)، به او سفارش كن تا: «بين شتر و نوزادش جدايى نيفكند، و شير آن را ندوشد تا به بچّه‌اش زيانى وارد نشود. در سوار شدن بر شتران عدالت را رعايت كند، و مراعات حال شتر خسته يا زخمى را كه سوارى دادن براى او سخت است بنمايد. آنها را در سر راه به درون آب ببرد، و از جاده‌هايى كه دو طرف آن علف‌زار است به جادّه بى‌علف نكشاند، و هر چندگاه شتران را مهلت دهد تا استراحت كنند، و هر گاه به آب و علف‌زار رسيد، فرصت دهد تا علف بخورند و آب بنوشند». ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ ✍ وقتی دینی تا این حد برای حیوانات حقوق قائله، و فریب حیوانات را ممنوع می‌داند، و ظلم به حیوانات را تا این حد زشت می‌داند؛ حقوق انسان‌ها برایش چقدر اهمیت خواهد داشت. وای به حال ما اگر حقوق هم نوعان خویش را رعایت نکنیم. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📖 @salonemotalee