eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
4.8هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
90 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با دبیر انجمن: @Mostafagoodarzi ارتباط با دبیر اجرایی و مسئول برگزاری دوره‌ها: @Savade_rasane ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
فضای مجازی بازیهای رایانه ای و امکان انتخاب گزینه های اخلاقی.pdf
213.6K
🔹مقاله: فضای مجازی بازی های رایانه ای و امکان انتخاب گزینه های اخلاقی نویسندگان: علی رازی زاده، سید رضی موسوی گیلانی، بهروز مینایی 🔹منبع: پژوهشنامه اخلاق سال هشتم پاییز 1394 شماره 29 🔸کلید واژه ها: ، فرهنگ سازی، ، گزینه اخلاقی 🔸چکیده بازی های رایانه ای به دلیل بهره مندی از قابلیت های تعاملی و ظرفیت هایی در جهت امکان مشارکت کاربر در سیر تکامل ، به ای تأثیرگذار برای و ارتقای نگرش بازی های رایانه ای تبدیل شده اند. این ظرفیت، امکان آن را برای کاربر در محیط مجازی بازی رایانه ای فراهم می کند تا بدون توجه به عواقب تصمیم گیری های خود، آزادانه و از میان گزینه های اخلاقی و غیراخلاقی، گزینه مناسب با آموزه های دینی و جامعه کاربر را برگزیند. این مقاله تلاش می کند تا چگونگی فراهم کردن زمینه لازم را برای انتخاب گزینه اخلاقی در بازی رایانه ای بررسی کند؛ ازاین رو این مقاله ضمن گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه ای و تبیین داده ها به صورت توصیفی تحلیلی، این فرض را مطرح می کند که بازی های رایانه ای، با بهره گیری از ظرفیت های تعاملیِ خود، شرایطی را برای کاربران فراهم می کنند تا آنها بتوانند بدون توجه به عواقب انتخاب هایشان، داوطلبانه و از روی اختیار، در شرایط و موقعیت های متفاوت تصمیم گیری کنند. @savad_rasaneh
آمار جدید مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی: 🔹دبیرخانه نتایج گزارشی با عنوان رصد فرهنگ رفتار خانواده ایرانی در سال 1396 منتشر کرد که در آن آمار تازه و جالبی از مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی در حوزه ارائه شده است. 🔸نتایج این پژوهش که مجری آن بیان داشته در نقاط شهری و روستایی و برای افراد 15 ساله و بیشتر اجرا شده است، معطوف به سنجش رفتارهای فرهنگی ایرانی در سال 1396 است و رفتارهایی مثل و سرانۀ مطالعه، سینما و تئاتر، موسیقی و تماشای تلویزیون داخلی را مورد بررسی قرار داده است. 1️⃣حدود 58 درصد افراد 15 ساله و بیشتر باسواد طی سال قبل از آمارگیری، مطالعۀ غیردرسی داشته‌اند، سرانه مطالعه کتاب غیردرسی افراد 15 ساله و بیشتر، 7 ساعت و 41 دقیقه در ماه است که از این میزان سرانه ماهانه مطالعه و ، 3 ساعت و 7 دقیقه بوده است. در مورد وضعیت مطالعۀ نیز جامعه آماری مورد مطالعه کمتر از 30 درصد است. 2️⃣حدود 19 درصد از افراد 15 ساله و بیشتر، در سال قبل از آمارگیری به رفته‌اند، حدود 5/1 درصد از افراد 15 ساله و بیشتر در سال قبل از آمارگیری به رفته‌اند . 3️⃣درمورد 4‏/91 درصد افراد 15 ساله و بیشتر برنامه‌های سیمای را تماشا کرده‌اند که 5‏/99 درصد مخاطبین در روزهای غیرتعطیل و 94 درصد در روزهای تعطیل سیمای جمهوری اسلامی ایران را تماشا کرده‌اند. سرانه تماشای برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران توسط افراد 15 ساله و بیشتر، 4 ساعت و 52 دقیقه در روز بوده است. 4️⃣حدود8‏/67 درصد افراد 15 ساله و بیشتر در زمان آمارگیری گوش داده‌اند. سرانۀ هفتگی گوش دادن به موسیقی توسط افراد 15 ساله و بیشتر، 2 ساعت و 21 دقیقه در روز بوده است. 5️⃣حدود 53 درصد افراد 15 ساله و بیشتر، عضو بوده‌اند و سرانه حضور افراد 15 ساله و بیشتر در شبکه‌های اجتماعی، 1 ساعت و 4 دقیقه در روز بوده است. @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| وظیفه‌ی حوزه‌های علمیّه نسبت به گذشته سنگین‌تر است 🔺 گزیده بیانات رهبرانقلاب در دیدار اخیر طلاب. ۹۸/۲/۱۸ 💻 @Khamenei_ir @savad_rasaneh
"جنجال‌انگیزی یک در مدارس" کلیپ‌هایی که این روزها در فضای به‌اصطلاح مجازی بیشتر به چشم می‌خورد خبر از ماجرایی عجیب و پیچیده می‌دهد که بیش از هر چیزی ابتدا نیاز به بررسی از زوایای گوناگون دارد؛ کلیپی با عنوان «جنتلمن» نه‌تنها که حتی فضای حقیقی مدارس را نیز متأثر کرده است. ازآنجاکه هدف از نگارش این سطور تبیین وقایع است، خوانندگان را به ذکر نکاتی کوتاه دعوت می‌کنم و قضاوت را بر عهده مخاطبان می‌گذارم. 1. در قریب به‌اتفاق کلیپ‌های منتشرشده از مدارس، شاهد پخش یک موزیک خاص با مضمونی سخیف و جنسی هستیم و به‌سختی می‌توان این مسئله را اتفاقی قلمداد کرد. به‌ویژه آنکه توجه داشته باشیم این اتفاق در مدارس افتاده است نه دانشگاه که فضای بازتری نسبت به مدرسه در امور فرهنگی دارد. اینکه تمامی مدیران این به شکل اتفاقی به یک خاص علاقه داشته باشند و علاوه بر هنجارهای موجود در جامعه دینی ایران همان را برای دانش آموزان خود پخش کنند در حد محال است. آن‌هم موزیکی که خواننده فراری آن اذعان دارد برای گروهی خاص و جهت پخش در فضایی خاص تولید کرده است. 2. برای همه کسانی که حتی یک‌بار با آموزش و پروش همکاری داشته‌اند مانند روز روشن است که با سازوکار موجود در ، بدون بخشنامه امکان برگزاری هیچ مراسم و برنامه فوق‌العاده‌ای اعم از برنامه‌های مرتبط با مناسبت‌های ملی، مذهبی و غیر آن وجود ندارد و یا در حد محال است. 3. تقریباً تمامی دانش آموزان مدارسی که کلیپ آن‌ها منتشرشده است شعر را حفظ هستند. اگر ساسان حیدری توانمند و مشهوری بود و فعالیت وی و نیز پخش آثار او در فضای عمومی کشور ممنوع نبود، در بهترین حالت می‌شد قبول کرد که چند نفر از هر کلاس که بیشتر به خواننده‌های فراری علاقه دارند به خاطر علاقه شخصی ترانه او را حفظ باشند، اما همخوانی جمعی یک موسیقی زننده از سوی همه نشان از آن دارد که در قریب به‌اتفاق مدارس، هنگام فیلم‌برداری و مستندسازی این ماجرا بار چندمی بوده است که این پخش می‌شده است. 4. این اتفاق‌ها بدون عقبه فکری و روان نبوده است. وقتی کمی صفحات تاریخ را ورق می‌زنیم، چند نکته را مشاهده می‌کنیم که می‌توان آن‌ها را به این مسئله ربط داد که به‌عنوان‌مثال به یکی دو مورد اشاره می‌شود: - اعلان مسئولان دولتی ازجمله خانم ابتکار به‌عنوان معاون در امور و در تاریخ 28/7/97 مبنی بر اینکه افسردگی، جامعه را به‌شدت تهدید می‌کند. - خبر آماده شدن طرح شادسازی مدارس و مراکز آموزشی به این بهانه و صدور بخشنامه‌هایی در این راستا که در میان خطوط خبری مختلف پنهان شد و کسی در آن زمان نفهمید ماجرای این طرح و شکل و محتوای آن چیست؟ 5. با پخش شدن این کلیپ‌ها که در قالب و محتوا متحد هستند می‌توان محتوای طرح مذکور تا حدی حدس زد. این نکته زمانی بیشتر قریب‌به‌یقین می‌شود که تمامی این ماجراها درست زمانی اتفاق می‌افتد که امام جامعه مسلمین نسبت به اجرایی سازی تذکر و هشدار می‌دهند و آن را تربیت پیاده‌نظام برای نظام سلطه معرفی می‌نمایند و از مردم و مسئولان می‌خواهند هم با این سند و هم با عوامل آن مقابله کنند. 6. دقت در این نکته جالب است که شاهد خط خبری رسانه‌های معاند ازجمله از لحظات اول انتشار این کلیپ‌ها هستیم. این رسانه‌های وامدار و با انتشار این کلیپ‌ها و معرفی این اتفاقات به‌عنوان انتخاب نسل جدید تلاش کردند این نوع گرایش را هنجاری جدید معرفی کنند که از اراده ملت جوشیده است و آن را در مقابل ارزش‌های دینی و اخلاقی جامعه قرار دادند. این رسانه‌ها با نادیده گرفتن دغدغه‌های والدین و حتی دانش‌آموزانی که نسبت به این امور معترض بودند، هنجارهای جدید خود خوانده را خواست مردم (!) خواندند و تلاش کردند هنجارهای دینی جامعه را به حکومت، حاکمیت و مسائل سیاسی ربط دهند و دوگانه‌ای پیرامون آن ایجاد کنند. دریکی از این شیطنت‌ها دولتی انگلیس کودکانی که با آهنگ مانکن رقصیدند را طرفداران ساسی نامید و ادعا کرد این نسل آن چیزی نخواهد شد که حکومت می‌خواهد و حکومت می‌خواهد مردم را به افرادی تبدیل کند که بی‌هیچ فکری خود را درراه اهداف نظام به کشتن دهند. در این گزارش، دوگانه سازی میان دو مسئله اتفاق افتاده است؛ گزارشگر اندک انقلابیون نسل جدید (!) را طرفداران معرفی می‌کنند و در مقابل باقی افراد جامعه را که شروع به رقصیدن کرده‌اند را با استدلال اینکه کودکان نسل نو به آهنگ مانکن اقبال بیشتری دارند و آن‌ها را حفظ هستند، آن‌ها را طرفداران این مانکن بی‌روح می‌خواند. ادامه در پست بعدی👇 @savad_rasaneh
7. هم‌زمانی این وقایع با تلاش آشکار عده‌ای برای به‌زانو درآوردن در امور مختلف ، ، و اذعان برخی مسئولان در همایش‌های بین‌المللی نسبت به اجرایی سازی سند ننگین 2030 انسان در قالب چهارشنبه‌های سفید، تجمع‌های غیرقانونی در دانشگاه از سوی مردان برای اعتراض به حجاب بانوان و ... انسان عاقل را به این باور می‌رساند که محال است این وقایع آن‌هم به این شکل، اتفاقی باشد یا حاصل توطئه تعدادی مدیر و معاون در چند مدرسه. این‌که چه اهداف مستقیم و غیرمستقیمی پشت این ماجرا و وقایعی شبیه به این امر خوابیده است نیاز به واکاوی بیشتر و کسب بصیرت روزافزون دارد که ضرورت بازنگری نسبت به هشدارهای را بیش‌ازپیش آشکار می‌کند. علی قهرمانی - عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب @savad_rasaneh
1551262796-10196-22-7.pdf
438.7K
🔹مقاله: بررسی رابطه سواد رسانه‌ای و تهاجم فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی نویسندگان: سید علی محمد رضوی - نصرت الله نعمتی فر - سید حسین موسوی 🔹منبع: اسلام و مطالعات اجتماعی سال ششم پاییز 1397 شماره 2 (پیاپی 22) 🔸کلید واژه ها: ، ، ، 🔸چکیده: پژوهش حاضر، به دنبال بررسی رابطه میان بهره مندی کاربران از سواد رسانه ای و در معرض تهاجم فرهنگی قرارگرفتن آنها در استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام است. جامعه آماری تحقیق، شامل کاربران فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند وجمعیت نمونه، به شیوه در دسترس بودن به تعداد 435 نفر انتخاب شدند. در این میان ابزار اندازه گیری پرسش نامه محقق ساخته و روایی آن از نوع صوری و برای پایایی، آزمون مقدماتی با استفاده از آلفای کرونباخ بوده که در متغیر تهاجم فرهنگی 817/.0و در متغیر سواد رسانه ای 878/0به دست آمد. یافته های تحقیق نشان می دهد؛ رابطه معکوسی بین سواد رسانه ای و تهاجم فرهنگی در میان کاربران وجود دارد. همچنین بین سن کاربران و تهاجم فرهنگی رابطه معکوسی وجود داشت. نتایج به دست آمده، بر تفاوت معناداری میان دو متغیر جنسیت و تحصیلات کاربران با تهاجم فرهنگی دلالت دارد. همچنین آزمون تحلیل مسیر، تأییدکننده تاثیر متغیرهای سن، تحصیلات، سواد رسانه ای و میزان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام بر تهاجم فرهنگی است. @savad_rasaneh
🔹نشست مبانی قرآن روش اقتباس و از موضوعات قرآنی 🔹با حضور رضا رحیمی فرد استاد دراماتورژی و نویسنده قرآنی «فهرست مقدس» زمان: یکشنبه - 98/2/29 ساعت 22 مکان: قم، ابتدای خیابان معلم، مرکز همایش های غدیر @savad_rasaneh
🔹 دوره های آموزشی هنری ویژه 🔹مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری مجتمع آموزشی شهید حقانی شهرک مهدیه قم دوره های آموزشی هنری رسانه ای را ویژه تابستان برگزار می کند. نویسندگی خلاق خوشنویسی عکاسی با موبایل 🔹آسیب شناسی (با همکاری انجمن سواد رسانه طلاب) @savad_rasaneh
3 گام مهم برای ایمنی در فضای مجازی آیا صرف داشتن سواد رسانه‌ای منجر به کاهش آسیب‌ها می‌شود؟ محمد حسن عبدالصمد - روزنامه کیهان 🔹این روزها اکثر مردم در فضای رسانه‌ای تنفس می‌کنند. عده‌ای می‌گویند نگوییم بلکه بگوییم فضای واقعی غیرملموس و حتی عده‌ای این تعریف را هم ناقص می‌دانند و می‌گویند این فضا ملموس هم هست و هیچ تفاوتی با عالم واقعی ندارد. دروغ، تهمت، شایعه، کلاهبرداری، اتلاف وقت، اعتیاد، محتوای غیراخلاقی، ایجاد تردید و بدبینی که در دنیای واقعی وجود دارد در فضای مجازی نیز وجود دارد و یا می‌توان گفت فضای مجازی رفتار و هنجار‌های اجتماعی را می‌تواند تشدید و یا تسهیل کند. این آسیب‌ها که نماد بیرونی دارد مربوط به رفتار انسان‌ها می‌باشد این در حالی است که بسیاری از آسیب‌هایی که مربوط به افکار و بینش انسان‌ها است، از دید کارشناسان پنهان مانده است و ممکن است بعد از گذر چند دهه خود را نمایان سازد. 🔹سواد رسانه‌ای بسیاری از کارشناسان راه‌حل کاهش آسیب‌های احتمالی فضای مجازی را گسترش «» می‌دانند. به همین منظور خوشبختانه چند سالی است که برخی از ارگان‌ها و کارشناسان به صورت خودجوش و سازماندهی شده به آموزش سواد رسانه‌ای روی آورده‌اند. اما چند سؤال جدی در این حوزه مطرح است: آیا آموزش سواد رسانه‌ای منجر به کاهش آسیب‌های ناشی از فضای مجازی می‌شود؟ آیا در کشورهایی که آموزش سواد رسانه‌ای را از سال‌های دور شروع کرده‌اند، این آسیب‌ها کاهش پیدا کرده است؟ آیا صرف داشتن دانش سواد رسانه‌ای لزوماً منجر به کاهش آسیب‌ها می‌شود؟ (فرد سیگاری که می‌داند سیگار بد است آیا سیگار را ترک می‌کند؟) چه عوامل دیگری برای کاهش آسیب‌های رایج در حوزه رسانه و فضای مجازی وجود دارد؟ 🔹تقابل غلط سواد رسانه‌ای و فیلترینگ متاسفانه عده‌ای تنها راه‌حل مشکلات بی‌شمار فضای مجازی را، یادگیری دانش سواد رسانه‌ای می‌دانند و برای به ثمر نشستن اهداف سیاسی و اقتصادی خود شعار می‌دهند که «سواد رسانه‌ای به جای » باشد. این شعار شاید عامه‌پسند باشد اما فردی که اندک دانشی در حوزه رسانه داشته باشد می‌داند که تقابل سواد رسانه‌ای و فیلترینگ، حرفی از اساس غلط و غیرکارشناسانه است. برای روشن شدن غلط بودن این سخن به مثال زیر توجه کنید: کدام پدر عاقل و دلسوزی قبل از آنکه فرزندش گواهینامه راهنمایی و رانندگی را بگیرد سویچ اتومبیل را به او می‌دهد تا به مسافرت برود؟ پس یک گام این است که مهارت یادگیری استفاده از اتومبیل را بداند (آموزش سواد رسانه‌ای)، حال سؤال این است که آیا صرف داشتن گواهینامه باعث می‌شود این جوان در رانندگی با خطر تصادف مواجه نشود؟ خیر؛ بلکه عوامل دیگری مانند: امنیت اتومبیل (نوع ابزار رسانه‌ای)، جاده‌های سالم و امن (زیر ساخت)، علائم هشدار‌دهنده مانند تابلوی «خطر ریزش کوه»، «مسیر مسدود است»، «انحراف به چپ ممنوع» و...(فیلترینگ) بسیار مهم و تاثیرگذار هستند. 🔹در اینجا باز این سؤال مطرح می‌شود که اگر فرد هم گواهینامه داشته باشد و هم تمام عوامل بالا توسط حاکمیت تامین شده باشد، آیا باز هم از خطر تصادف به دور است؟ خیر، اگر این فرد با داشتن گواهینامه و داشتن اتومبیل ایمن در جاده‌های سالم و بی‌خطر براساس میل باطنی‌اش سرعت غیرمجاز داشته باشد و یا به علائم توجهی نکند یقینا دچار خطر خواهد شد. پس جدای از مهارت یادگیری «سواد رسانه‌ای» و «عوامل محیطی»، نیاز به یک «عامل بازدارنده درونی» به شدت احساس می‌شود. ادامه در پست بعدی👇 @savad_rasaneh
🔹نقش مهم «خود کنترلی» یا «تقوا» شاید برای همین است که داشتن دانش و مهارت سواد رسانه‌ای منجر به ندیدن فیلم‌های پورن و غیراخلاقی نمی‌شود. برای اثبات این ادعا می‌توان به بالاترین سرچ‌ها در فضای مجازی در کشور‌هایی که سواد رسانه‌ای را از سال‌های دور آموزش و نهادینه کرده‌اند، توجه کرد. برخی از کارشناسان حوزه رسانه، نام این عامل بازدارنده درونی را «» گذاشته‌اند در حالی که همین مفهوم به معنای کامل‌تر با نام «» در اسلام از آن یاد شده است. یعنی انسان بتواند در برهه‌های مختلف زندگی به خواهش‌های نفسانی خود نه بگوید. این نه گفتن دو علت می‌تواند داشته باشد، یک علت مادی، که من مثلا فلان غذا را نمی‌خورم برای اینکه برای من ضرر جسمی دارد، یعنی فرد علم به ضرر این فعل دارد و علم تجربی هم این ضرر را ثابت کرده است. اما گاهی این نه گفتن ریشه در عبد و فرمان پذیر بودن دارد، یعنی من این کار را انجام نمی‌دهم برای اینکه پروردگارم این کار را نهی کرده است، یعنی علم تجربی شاید این ضرر را ثابت نکرده باشد اما ایمان من به پروردگار عالم و قوانین او، به من اجازه انجام فلان فعل حرام را نمی‌دهد هر چند میل من به انجام دادن آن باشد. 🔹سه گام مهم در مجموع، اگر بخواهیم شرط لازم برای حضور در فضای مجازی را اعلام کنیم، باید گفت که سه گام برای رسیدن به این هدف باید برداشته شود. گام اول: عوامل محیطی (مدیریت سالم، زیر ساخت سالم، ابزاربومی، پایش محتوا یا فیلترینگ و...) گام دوم: سواد رسانه‌ای (سواد رایانه ای، رژیم مصرف، تفکر انتقادی، رسانه شناسی و...) گام سوم: عامل بازدارنده درونی یا به عبارتی دیگر مهار نفس و تقوا. متاسفانه برخی از مسئولان و کارشناسان حوزه رسانه، گزینشی به این مراحل می‌نگرند و تنها تحقق یک گام را کافی می‌دانند؛ در حالی که برای محقق شدن کاهش آسیب‌های رایج در فضای مجازی باید این سه گام همزمان محقق شود. برای مثال مدیران دولتی اعم از رئیس‌جمهور و وزارت ارتباطات معتقد به اجرایی شدن سواد رسانه‌ای هستند هر چند همین گام هم ابتر مانده است و تا زمانی‌که عوامل محیطی و عامل بازدارنده اعمال نشود، مشکلات کماکان پا برجا است. برخی دیگر هم تنها محقق شدن عوامل محیطی را کافی می‌دانند که این نگرش هم هر چند آسیب‌ها را کمتر می‌کند اما منجر به رفع مشکلات رایج در فضای مجازی نمی‌شود. از این افراد باید پرسید که آیا به فرض مثال اگر تمام مردم در بستر داخلی و در عضو باشند که اتفاقی مهم و مثبت است، آیا مخاطبان در معرض ترویج شایعه، اعتیاد رسانه‌ای و محتوای بیهوده قرار نمی‌گیرند؟ یقینا هر سه گام از اهمیت ویژه خود برخوردار است و مردم و مسئولین باید برای تحقق این سه گام بکوشند. @savad_rasaneh
🔹انجمن سواد رسانه طلاب برگزار می کند: بازنمایی مفاهیم در 🔹با حضور کارشناسان : حجت الاسلام و المسلمین سعید ارجمندفر دکترمحمد حسین فرج نژاد 🔸زمان: دوشنبه 30 اردیبهشت - ساعت 22 🔸مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، مرکز همایش های غدیر، طبقه منفی 2 @savad_rasaneh
🔹دوره های تابستانه انجمن طلاب برگزار می شود: ویژه طلاب و خانواده های آنان 1️⃣ کارگاه نقد و تحلیل : استاد سعید مستغاثی (پنج شنبه عصر) 2️⃣ مطالعات : دکتر فرشاد مهدی پور (چهارشنبه صبح) 3️⃣ با موبایل (مقدماتی و پیشرفته): استاد روح الله رفیعی (پنج شنبه صبح و عصر) 4️⃣ تولید محتوا در فضای مجازی: آقایان ابوذر ظفری و سید علی موسوی (چهارشنبه عصر) مدارک: یک قطعه عکس، مدرک حوزوی، (50 هزار تومان هزینه کلاس) زمان: ثبت نام تا 29 خرداد تمدید شد زمان کلاس ها تقریبی است و بعد ثبت نام طلاب نهایی می شود. شماره تماس: 371160 داخلی 5157 مکان: صفائیه کوچه 21 ، مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی - واحد سواد رسانه @savad_rasaneh https://eitaa.com/savad_rasaneh
🔻نشست انجمن سواد رسانه طلاب با موضوع بازنمایی مفاهیم قرآنی در سینمای غرب در مرکز همایش های غدیر برگزار شد. @eshragh_mfh @savad_rasaneh
🚨 نگران زبان فارسی‌ام؛ از صداوسیما گله‌مندم، به جای زبان صحیح، زبان بی‌هویت را ترویج می‌کند 🔻 رهبرانقلاب، در پایان : 🔸 حفظ هویت برای یک ملت بسیار مهم است عزیزان. چرا که ملتی که هویت خود را از دست بدهد، در مشت بیگانگان آب می‌شود و از بین می‌رود. 🔹 راجع به زبان فارسی بنده در حقیقت نگرانم. من از گله‌مندم. بجای اینکه زبان صحیح و معیار و صیقل‌خورده‌ی کاملا درست را ترویج کند، زبان بی‌هویت را ترویج می‌کند. زبان بی‌هویتی که گاهی غلط و بدتر از همه پر از و خارجی است. 🔸 وقتی یک مجری یک تعبیر فرنگی از یک مترجم یا نویسنده را در صداوسیما تکرار میکند، موجب عمومی شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زوائد مضرّ می‌شود. ما داریم مفت زبان خودمان را آلوده می‌کنیم. ۹۸/۲/۳۰ 💻 @Khamenei_ir @savad_rasaneh
میلاد پر سرور امام حسن مجتبی علیه السلام کریم اهل بیت و ماه پر نور نیمه رمضان بر شما روزه داران گرامی مبارک باد. 🌺🌸 @savad_rasaneh
استفاده از دین در سینمای غرب برای رسیدن به هدف غیردینی خود به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سعید ارجمندفر در نشست علمی «بازنمایی مفاهیم قرآنی در » که به همت مرکز فرهنگی هنری در حاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم تمام مفاهیم در سینمای غرب را مورد بررسی قرار دهیم، فرصت یک جلسه نیست و مباحث مختلفی در این زمینه وجود دارد. وی با بیان این که علت کثرت مفاهیم قرآنی در سینمای غرب، نگاه دینی آن است، گفت: بسیاری از مفاهیم مشترک ادیان الهی در سینمای غرب مورد بررسی قرار می گیرند؛ البته این توجه و بررسی به این معنا نیست که لزوماً در مقام تثبیت و تعریف بوده باشد، بلکه سینمای غرب یک نگاه ویژه ای به دین دارد. این محقق و پژوهشگر دینی تصریح کرد: در سینمای غرب با محور قرار دادن یک دین خاص، به صورت مشترک توجه ویژه ای به مقوله ها، مفاهیم و المانهای دینی آن دارند و گاهی تعریف عام تری وجود دارد که از مقوله دین در استفاده می کنند برای اینکه به هدف خود که غیر از دین باشد، برسند و البته گاهی هم نقد دین را انجام می دهند. وی با اشاره به فیلم «برای انتقام» که از محصولات سینمای غرب است، افزود: در این فیلم، بانویی وارد جریانی شده و به رئیس یک شبکه تی وی پناهنده میشود و بعد متوجه می شود که این رئیس جزء همان گروهی است که از آنها فرار کرده است، اما این رئیس او را در اتاقی مخفی می برد که کتب قرآن در قفسههای آن قرار دارد؛ در پایان فیلم هم فردی که در منزل او قرآن نگه داشته بود، کشته شد؛ یعنی در این فیلم ها، مفاهیم و تصاویر دینی به تصویر کشیده شده است. حجت الاسلام والمسلمین ارجمندفر با بیان این که وقتی وارد مفاهیم قرآنی میشویم، متوجه می شویم که قرآن کتاب هدایت و سرشار از مفاهیم است، اظهار داشت: سینمای غرب در یک بستر دینی و فرهنگی خاص شکل گرفته و مشاهده می کنیم که بسیاری از المان های دینی و قرآنی، در آن ها نیز وجود دارد؛ مانند اذان، نماز به سبک اسلامی که خاص دین اسلام است و مفاهیم نبوت و... که عام است. وی ادامه داد: یکی از اساس های مهمی که رد قرآن، کتب مقدس و در سینما به آن جدی پرداخته شده، تاریخ مقدس است که جزئی از سینمای دینی به شمار میرود و بسیاری از این مفاهیم را مورد بررسی قرار می دهد و لزوماً نگاه سینمای غرب همیشه نسبت به معارف دینی منفی نیست، بلکه سینمای پاک داریم. این محقق و دینی با اشاره به اینکه تقلیل گرایی در تمام معارف دینی مشاهده می کنیم و اساساً سینما مقوله تقلیل گرایی را در باور اصل قرار داده است، تصریح کرد: سینما به عنوان یک ابزار مادی فعالیت میکند و زمانی که می خواهد دست به معانی عالی رتبه مثل خدا بزند، چاره ای جز تقلیل گرایی ندارد، پس امکان چنین چیزی در سینما وجود دارد اما الهیات و با انحرافاتی که در آن اتفاق افتاده، انبیاء را در مقام عصمت معرفی نمی کند و در حد انسان تنزل پیدا می کند و حتی بعضاً برای یک جنس از خداوند استفاده می کنند و او را به تصویر می کشند. وی با بیان این که در تاریخ مقدس های متعددی داریم و نگاه جدید سینمای غرب به بازنویسی آزاد از تاریخ مقدس است؛ در سوره طه از آیه ۹ به بعد، داستان مواجهه حضرت موسی(ع) در کوه طور به نمایش کشیده می شود و به حضرت موسی(ع) خطاب می شود که من پروردگار تو هستم، و حضرت در این مواجهه خشوع دارد. حجت الاسلام والمسلمین ارجمندفر خاطرنشان کرد: این حالت خشوع در سینما به تسلیم اجباری تقلیل شده است و انسان در این تسلیم هیچ کاری از دستش برنمیآید؛ وقتی حضرت موسی(ع) در مواجهه با خداست، از شدت شوق این فرصت را نمی خواهد از دست دهد و این مقوله در یهودیت نیز وجود دارد اما در یک فیلمی ایشان را در حد چوپان نزول داده است و به جای عصا، شمشیر به دست او دادند؛ در این فیلم اقتدار خداوند را با یک نماد بسیار کوچک کودک نشان می دهد؛ استفاده کارگردان از کودک برای به تصویر کشیدن خداوند این است که دین مربوط به دوران کودکی است و حضرت ابراهیم(ع) در این فیلم به جای جنگ با فرعون عملاً با خدا خواهد جنگید؛ همچنین که این فیلم مسیحی است و چهره این کودک دقیقاً مطابق با چهره حضرت عیسی(ع) در بغل مادرش است. @savad_rasaneh
در سینمای غرب تاریخ مقدس به تاریخ قوم خاص تقلیل داده شده است به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، محمد حسین فرج نژاد در نشست علمی «بازنمایی مفاهیم قرآنی در سینمای غرب» که به همت مرکز فرهنگی هنری در حاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، با بیان این که حدود ۳ هزار آیه از آیات درباره تاریخ است، اظهار داشت: قرآن کتاب زندگی و دین برنامه زندگی است و لذا مفاهیم اصلی که در قرآن طرح شده، مهمترین مفاهیمی است که همه افراد بشر به آن نیاز دارند. وی با بیان این که ۵۰۰ آیه از آیات قرآن اسلامی غیر از احکام است، گفت: مفاهیم اصلی که در آیات مکی مطرح می شود، توحید و نبوت و معاد است، لذا در این آیات اصول کلی و بنیادی سبک زندگی بیان می شود و در آیات مدنی قرآن کریم سبک زندگی به نحو بارزتری ساحات زندگی انسان را پوشش می دهد. فرج نژاد اظهار کرد: حدود ۲ هزار آیه قرآن در مورد معاد است. درباره نظامات سیاسی و اجتماعی در قرآن حدود هزار آیه قرآن وجود دارد و لذا مسئله مهمی است و بیش از ۳۰۰ آیه اقتصادی در قرآن وجود دارد. وی با اشاره به اینکه خداشناسی از مسائل کلیدی قرآن کریم است، افزود: تمدن و سینمای غرب خداگرایی را به ملی گرایی و نژادگرایی تغییر داده و هستی شناسی جامع را به جهان مادی تغییر دادند و خدای جهانی را به خدای ملی تغییر و انسان را به بشر مادی کوتاه بین تغییر دادند، همچنین معاد را به بهشت زمینی یا معاد بسیار کوچک دیگری تغییر دادند و منجی هدایت گر را به موعود قومی تغییر دادند. این منتقد عرصه سینما تصریح کرد: در سینمای غرب، دین به عنوان برنامه جامع زندگی به و سبک زندگی مادی، احکام الهی به سبک زندگی مادی، نبوت به تجربه عرفانی و دینی شخصی تبدیل می شود و آخر الزمان به آخر زمین تغییر دادند اما عصر به منجی زمینی، جهاد به داعش یا تسامح تغییر داده شده است. وی افزود: در سینمای غرب تاریخ مقدس به تاریخ قوم خاص تقلیل داده شده است، همچنین تفریح و تذکار به سرگرمی و وقت گذرانی تقلیل داده شده است. فرج نژاد اظهار داشت: گاهی برای بهتر شدن اخلاق یا زندگی سکولار، خداوند را یک فرد در نظر می گیرند و نگاه ابزاری به خداوند است و یک عقل کاملاً سطح پایین را به بشر نشان می دهد. وی با بیان این که نباید اساس اصلی هنر را فراموش کنیم، گفت: وضعیت فکر جامعه بسیار تأسف بار است و دلیل آن، وجود این فیلم های غربی و تحلیلهای سطحی از آن است و در برخی بحث های غیر مفید غرق شده و از جوانان غافل شدیم، لذا اساس اصلی هنر سینما را فراموش نکنیم. این منتقد عرصه سینما تصریح کرد: چه زمانی انسان را برتر از خدا می دانند و چه زمانی سند ۲۰۳۰ رو می توانند امضا کنند که این سند ورود صد در صد تمدن غرب به ساحت انسان است. فرج نژاد اظهار داشت: بحث ما این نیست که توصیف ادیان را نداشته باشیم، بلکه مهم نگاه به دین است؛ غرب اگر توانسته موفق باشد، به این دلیل است که نگاه خود را با آثار فاخر به بشر القا کرده است، پس با توصیف غلط دین مشکل داریم. وی خاطرنشان کرد: سینمای غرب آثار جدی و فاخری است و سالانه حدود ۵۰۰ الی ۸۰۰ تولید می کند و که حدود بیست سی فیلم آن جدی است و دنیا را تحت تأثر قرار می دهد؛ سینمای آرمانی ما سینمای غرب نیست چون تفکر سست بنیاد هستند و ظاهر زیبایی دارد اما درون آن قوی نیست؛ در طول ۴۰ سال گذشته بعد از انقلاب اسلامی قوت بسیار جدی داشته است اما جناح عقلانی و متفکر جهان به این اذعان دارد که سینمای ایران در این چهل سال در حوزه تاریخ مقدس و دفاع مقدس حرف های جدی برای گفتن دارد. @savad_rasaneh
🔹 فراخوان فصلنامه مطالعات دینی رسانه علاقمندان می‌توانند جهت ارسال مقالات و آثار خود به سایت http://jrsm.qomirib.ac.ir/ مراجعه نمایند. @savad_rasaneh
شاخص های ارتباطات اجتماعی در اسلام.pdf
2.98M
📝 شاخص های در جامعه اسلامی (2 جلد) نویسنده: حسن یوسف زاده همکاران جلد اول: اسماعیل صابر کیوج، علیرضا بشیری و مریم علوی همکاران جلد دوم: محمد رضا زالی، رفیع الدین اسماعیلی و داود بشیرزاده تهیه و تنظیم: مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری با همکاری پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص) @savad_rasaneh
🔹مهدی حق وردی استاد انجمن : 🔸چرا با محتوای و سومین بازی پرطرفدار در است! 🔸دوگانه و دوگانه غیرواقعی است 🔸«دسترسی» و «سیاست‌های رسانه‌ای» موضوع مغفول مانده سواد رسانه‌ای است برای دریافت متن کامل مصاحبه مراجعه نمایید: 👇 http://farhangesadid.ir/fa/news/1684/ @savad_rasaneh
انتشارات منتشر کرد؛ 📝 «غناء» متن درس خارج فقه رهبر معظّم انقلاب اسلامی اسلامی در موضوع غناء و موسیقی این کتاب دربردارنده‌ی 75 جلسه‌ی رهبر معظّم انقلاب اسلامی(مدّظلّه‌العالی) در موضوع و است که در سال تحصیلی 87- 88 حوزه برگزار شده است. به‌گونه‌ای میتوان این کتاب را جامع‌ترین کتاب در این موضوع و با این سطح علمی دانست. از اختصاصات این کتاب، بررسی تمام روایات مربوط به بحث غناء و موسیقی و است. و و عموم علاقمندان به میتوانند از مباحث علمی این اثر فاخر بهره‌مند شوند. (مدظله) در جلسه اول این درسها می‌فرمایند: بحث غناء جزو مباحث مهمّه است. خود مسئله، مسئله‌ی مشکلی است. مقدار روایتی که از ائمّه(علیهم‌السّلام) در باب غناء وارد شده است، درباره‌ی کمتر محرّمی از وارد شده است. این‌همه سخن، موعظه وتحذیر از ائمّه(علیهم‌السّلام) درمورد غناء، نشان‌دهنده‌ی اهمّیّت مسئله است. به اینکه چرا این اندازه اهمّیّت دارد، در خلال بحث باید برسیم. علاوه‌براینکه در دوران ما، با این گوناگونی که وجود دارد، مسئله‌ی غناء از گذشته اهمّیّتش بیشتر است. خرید کتاب از طریق آدرس: http://book-khamenei.ir/ @savad_rasaneh
شهادت شهید رمضان اول مظلوم عالم، حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام بر شما روزه داران گرامی تسلیت باد. 🔸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «امیرالمؤمنین قلّه است، به سمت آن قلّه حرکت کنید. وظیفه‌ی ما این است، به سمت قلّه حرکت کنیم. صفات امیرالمؤمنین را [در نظر] بگیرید، به‌قدر وسعمان، به‌قدر توانمان در این جهت حرکت کنیم.» ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ @savad_rasaneh
🔹تصوير در سينماي غرب در سايه سازشكاري - آرش فهیم سينماي يكي از جريان هاي اصلي و غالب در سينماي مغرب زمين است. اين وضعيت در هاليوود با غلظت و شدت بيشتري روبه رو است، به طوري كه تمامي كمپاني هاي توليد در وابسته به سرمايه دارهاي صهيونيست هستند. به همين دليل از ابتداي تشكيل در خاورميانه و حتي پيش از آن، سينماي آمريكا به توليد فيلم هايي در اين زمينه رو آورد. به عنوان مثال، از سال ها پيش از تشكيل رژيم صهيونيستي نيز با فيلم هايي نظير «آتش متقابل»(ادوارد ديميتريك1947)، «قول مردانه»(اليا كازان1948) و ... به موضوع و مظلوميت تاريخي صهيونيست ها مي پرداخت. اما با اشغال فلسطين، اين رويكرد پررنگ تر شد؛ تا آنجاكه به اعتقاد برخي از كارشناسان، يك ژانر جديد به نام فيلم صهيونيستي به وجود آمد. فيلم هايي چون «شمشير در صحرا» (جرج شرمن1949)، «مارگير» (ادوارد ديميتريك1953)، «اكسدوس»(اتوپره مينجر1960) و ... براي اولين بار موضوع بازگشت به سرزمين موعود و تشكيل كشوري مستقل توسط اين عده را دستمايه درام قرار دادند. اينگونه فيلم ها همواره در هاليوود ساخته مي شده اند. در سال هاي اخير نيز چند فيلم با نمايش افسانه «هولوكاست» به نوعي سعي كردند تا به رژيم صهيونيستي كمك كنند. نمونه هاي شاخص چنين فيلمهايي را مي توان «فهرست شيندلر» ساخته و «پيانيست» اثر دانست. ادامه مقاله در: http://arashfahim.blogfa.com/post/436 @savad_rasaneh
🔔 دوره های تابستانه برگزار می‌شود ✔️ کارگاه نقد و تحلیل فیلم ✔️ مطالعات فضای مجازی ✔️ مستندسازی با موبایل ✔️ تولید محتوا در فضای مجازی ثبت‌نام و اطلاع بیشتر:🔻 @savad_rasaneh •┈┈••✾••┈┈• به کانال رسمی ‌بپیوندید: ↙️ eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
🔹 سینمای ایران چه زمانی فلسطین را بهتر خواهد دید؟ روز قدس نزدیک است. همیشه این ایام که می‌رسد همه احساس می‌کنند باید کاری برای نمایند. با این حال بازهم باید به روح معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) درود فرستاد که آخرین جمعه ماه رمضان را برای تمامی مسلمانان و آزادی خواهان جهان نامید تا قبله اول مسلمین در سایه هجمه های گسترده دولت‌های استکباری جهان و غفلت سران عرب به فراموشی سپرده نشود. اگرچه مسئله مظلومیت مردم فلسطین و سرزمین غصب شده آن‌ها روزبه‌روز آزادی خواهان بیشتری را در جهان با خود همراه می کند. دراین‌بین رابطه رسانه‌های با مسئله فلسطین چگونه است؟ چند نکته قابل‌ملاحظه است: 1- فارغ از اینکه رهبران عربی کشورهای مسلمان جهان چه دیدگاهی درباره فلسطین دارند، مسلمانان جهان و امت اسلامی از عِده و عُده قابل‌توجهی برخوردار هستند و به لحاظ امکانات می‌توانند هم دینان خود را حمایت نمایند. این مسئله در بحث نیز قابل‌توجه است و مسلمانان رسانه‌های مختلفی از سنتی تا نوین را دارا هستند. امام می‌فرمود: اگر مسلمین مجتمع بودند، هرکدام یک سطل آب به می‌ریختند، او را سیل می‌برد.... 2- نکته دوم این است که امروزه رسانه‌ها همچون تلویزیون، ، و شبکه‌های ماهواره ای نقش بسیار گسترده‌ای از حیث آموزشی، اطلاع‌رسانی، اقناع افکار عمومی و خط دهی به عموم افراد جامعه را دارند. جامعه اسلامی هم از این قاعده مستثنا نیست. حال سؤال این است که مسلمانان جهان و علی‌الخصوص ایرانیان مسلمان که صاحب قدرت رسانه هستند چقدر نقش خود را در بحث فلسطین ایفاء کرده‌اند؟ این مسئله را اگر بخواهیم بخصوص در مدیوم سینما و آن‌هم در دنبال کنیم، چرا این‌همه کمبود وجود دارد؟ گاهی مسئله را که از جنبه وسیع‌تری نگاه کنیم، شاهد هستیم که سهم سینمای ایران در مسئله‌ای فراتر از فلسطین یعنی مقاومت به‌صورت کلی نیز بسیار ناچیز است. مسئله بااهمیتی همچون داعش و جنگ نیابتی در سوریه و عراق شکل گرفت و به برکت خون شهیدان ایرانی، عراقی، سوری، افغانستانی و پاکستانی به پایان رسید، اما اگر تک کارهایی مانند به‌وقت شام ابراهیم حاتمی کیا نبود، ایران اسلامی به‌عنوان پرچم‌دار مقاومت در جهان چه تحفه قابل‌عرضه‌ای برای ارائه داشت تا گفته شود این متن رسانه ای، تفکر انقلاب اسلامی را در عرصه جهانی مقاومت بازنمایی می‌کند. برمی‌گردیم به بحث فلسطین. در و سابقه تاریخی خود که جستجو می‌کنیم، هنوز هم در قوی‌ترین آثار ارائه‌شده سینمای ایران باید به مرحوم سیف‌الله داد در سال 1373 اشاره نمود. فیلم جدی دیگر که در این زمینه ساخته‌شده پرویز شیخ طادی در سال 1388 است. فیلم‌های دیگری همچون زخم زیتون، هیام، سی‌وسه روز و... نیز هستند. این‌ها تمام داشته سینمای ما برای یکی از مهم‌ترین مسئله‌های جهان معاصر است. این در حالی است که سینمای مغرب زمین چه قبل از شکل‌گیری و چه در زمان این رژیم همیشه یک‌صدایش، فریاد از یهودستیزی در جهان و حمایت از غاصبان آب‌وخاک ملت مسلمان فلسطین و یا حداقل و ترویج تروریست بودن مسلمانان و ایجاد شبهه در حق قانونی مردم فلسطین بوده است. وقتی بخشی از کمپانی‌های مهم فیلم‌سازی در و عده قابل‌توجهی از بازیگران و کارگردانان غربی هستند، باید خواند حدیث مفصل از این مجمل. باید امید داشت در روزهایی که دنیا به دنبال برای پایمال کردن حقوق مردم مظلوم فلسطین است، قشر متعهد سینمای ایران که اکثریت این عرصه را شامل می‌شود، هم‌نوا با خیل عظیم حامیان حقوق مردم فلسطین از ادیان و اقوام مختلف در سرتاسر جهان به پا خیزند و با دست برداشتن از ساخت فیلم‌های آپارتمانی، با رعایت مسائل امروز مردم فلسطین و توجه به شیوه‌های ساخت در گستره بین‌الملل و مخاطب جهانی، دین خود را به انسانیت ادا کنند. اگرچه در بحث معامله قرن باید به سخنان در دیدار رمضانی خود با اساتید دانشگاه‌ها اشاره کرد: ... کارهای خیانت باری که بعضی از دنباله‌های آمریکا دارند در منطقه انجام می‌دهند برای جا انداختن معامله‌ی قرن؛ که البته جا نخواهد افتاد و هرگز تحقق هم پیدا نخواهد کرد و و دنباله‌هایش حتماً در این قضیه هم شکست خواهند خورد. عباسعلی متولیان دبیر انجمن سواد رسانه طلاب متن یادداشت در خبرگزاری حوزه: http://hawzahnews.com/detail/News/493643 @savad_rasaneh