eitaa logo
سیدنقی موسوی
943 دنبال‌کننده
100 عکس
26 ویدیو
57 فایل
فقه و فلسفه تربیتی (آثار، دروس، سخنرانی) سیدنقی موسوی تیله بُنی استادیار دانشگاه فرهنگیان
مشاهده در ایتا
دانلود
5f72ca26186483ae1ad35047_-6402401406740875196.mp3
19.36M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1404_1403 20 آبان 1403 🔸درس فقه حکمرانی تربیتی - جلسه چهل و چهار ادامه مباحث گذشته: - دلیل 13: حرمه اضلال و شرح نکات کبروی و صغروی - توشه ها و دلالات برای الگوی حکمرانی تربیتی از این دلیل: 1 . تفاوت ضلال و اضلال در طراحی الگوی حکمرانی تربیتی 2. نگاه اسم مصدری به ضلالت به مثابه نشگانگانی برای تربیت سکولار/سکولاریزیم تربیتی 3. ... 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
🔰 سلسله دروس خارج و درس گفتارهای نظام‌های اسلامی 🔹موضوع: فقه حکمرانی تربیتی 🎙استاد: حجت الاسلام و المسلمین سید نقی موسوی 🔹 زمان: یکشنبه ها، ساعت 08:00 🔹 مکان: دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح (قم. میدان معلم- خیابان سمیه- بین کوچه 26 و 28- پلاک 472) ❇️ جهت اطلاعات بیشتر و پاسخگویی: @Meftahandishe _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
5f72ca26186483ae1ad35047_5014248264824596373.mp3
18.81M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1404_1403 27 آبان 1403 🔸درس فقه حکمرانی تربیتی - جلسه چهل و پنجم دلیل 14: علم نافع بررسی کبروی 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
5f72ca26186483ae1ad35047_8633277904991369687.mp3
18.54M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1404_1403 27 ابان 403 🔸درس فقه حکمرانی تربیتی - جلسه چهل و ششم ادامه دلیل علم نافع: توشه ها و دلالات برای الگوی حکمرانی تربیتی از این دلیل: معنای نفع و ضرر و نسبتش با ایده دانشگاه و نسلهای دانشگاه (کارآفرین و ...)، مانحن فیه از منظر فلسفه برنامه درسی و .... 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
5f72ca26186483ae1ad35047_-3119822266577325162.mp3
21.43M
نشست علمی: 📌عنوان: ظرفیت های فقه تربیتی در حل مسائل تربیتی 🎙سخنران: سیدنقی موسوی مکان: مدرسه پیامبر اعظم (ص) 030901 محورهای مباحث: 1. تربیت و مسائل ان در دنیای مدرن 2. فقه تربیتی چیست؟ 3. ظرفیتها و کارآمدی های فقه تربیتی در حل مسائل تربیتی 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
5f72ca26186483ae1ad35047_-1397787719832397755.mp3
27.42M
01 آذر 1403 🔸درس فقه تربیتی: فقه مدرسه - جلسه بیست و هشتم ادامه مباحث (المساله الاولی: ایقاظ النائم للصلاه در مدارس شبانه روزی و اردوهای دانش آموزی) دلیل 5: تمسک به قاعده ارشاد تقریب اول: نقد و بررسی کبروی و صغروی تقریب دوم: (ارشاد در تربیت از باب اینکه تربیت از موضوعات مهمه است) نقد و بررسی کبروی 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
نام مجله: مطالعات فقه اسلامی و مبانی حقوق عنوان مقاله: مشارکت پذیری حاکمیت در تربیت رسمی و عمومی از منظر فقه تربیتی نویسنده: سیدنقی موسوی چکیده: «دولتی شدن تربیت رسمی» به همان میزان محل بحث و مناقشه است که در رویکردهای اخیر نئولیبرالیستی «بازاری شدن دانش و آموزش»! همچنان که «مردمی شدن تربیت رسمی» تلاشی است برای احیای نقش¬ها و کنشگری¬های توده¬ها در حکمرانی تربیتی و مبنایی است برای توسعه «مشارکت تربیتی». مسئله نوشتار حاضر عبارت است از بررسی «مشارکت¬پذیری حاکمیت در تربیت رسمی عمومی از منظر فقه تربیتی» و سوالات این تحقیق، به قرار زیر است: مشارکت¬پذیری حاکمیت در تربیت بر أساس ادله شرعی، به چه میزان مطلوبیت دارد؟ روش تحقیق، روش توصیفی و استنباطی با تأکید بر روش اجتهادی است. پس از تبیین موضوع، یازده دلیل برای بررسی حکم فقهی «مشارکت-پذیری حاکمیت در تربیت رسمی» ارائه و ارزیابی شد و براساس ادله موردپذیرش، «مشارکت¬پذیری حاکمیت در تربیت رسمی» از باب حُسن عقلی و عُقلایی و از باب قبول و پاسخ به احسان و نیز از باب اعانه و تعاون و همچنین از باب وظیفه فوقانی حاکمیت در تربیت بر حاکمیت، مستحب و ترک آن مکروه می¬باشد و از از باب حق¬پذیری و «قبول خیرخواهی و امر به معروف» و از باب دفع ضرر مُحتَمل مُعتنابه و نیز از باب حکم ثانوی، ولایی و تعاهد قانونی بر حاکمیت واجب است. واژگان کلیدی: ، ، ، . 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
5f72ca26186483ae1ad35047_-1853217124054077098.mp3
17.74M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1404_1403 4 آذر 1403 🔸درس فقه حکمرانی تربیتی - جلسه چهل و هفتم المساله الثالثه: حقوق و تکالیف تربیتی توده ها و مردم و عموم مکلفان (اجمالا مردم نقش/تکلیف تربیتی دارند به مثابه بازیگر تربیت) ذکر چند مقدمه : مقدمه 1: معنای قسمی مردم در مانحن فیه مقدمه 2: تلبس مردم بمعنای قِسمی در مانحن فیه مقدمه 3: تفکیک و تمایز عالِم با مردم در مانحن فیه: مقدمه 4: نوع تعنون و تلبّس برای مردم در مانحن فیه: ( مردم فارغ از شخصیت حقوقی شان) مقدمه 5: مردم¬پایه بودن الگوی حکمرانی تربیتی مستنبط از فقه تربیتی برخلاف الگوهای شبکه محور جدید مقدمه 6: تبیین وجه مردم پایگی الگوی حکمرانی تربیتی مقدمه 7: تبیین وجه مردم پایگی الگوی از حیث تربیت مشارکتی و مشارکت تربیتی 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
5f72ca26186483ae1ad35047_3079243471382901210.mp3
19.89M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1404_1403 4 آذر 1403 🔸درس فقه حکمرانی تربیتی - جلسه چهل و هشتم ادامه مباحث گذشته: ادامه مقدمات: مقدمه 8: کدام روایت از شبکه مندی در الگوی حکمرانی تربیتی؟ مقدمه 9: بررسی شبهه سکولاریستی بودن این الگو در وجه افقی خود مقدمه 10: کدام مردم در وجه افقی الگوی مذکور! 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
5f72ca26186483ae1ad35047_-3151640892024260943.mp3
4.85M
🎙 سخنران: سیدنقی موسوی عنوان: مقاومت یا انقیاد تربیتی در میانه نظر و عمل در: اختتامیه کشوری پنجمین پویش سفیران حسینی دانشگاه فرهنگیان (سازمان مرکزی)، مکان: اردوگاه 15 خرداد .قم، 7 آذر 1403 محورهای سخنرانی: - هژمونی اومانیستی و سکولار و کدخدامحوری در نظامات، فرهنگی، آموزشی و رسانه ای ؟ - احیای گفتمان مقاومت توسط فرهنگ عاشورایی انقلاب اسلامی - تحولات آخرالزمانی (مساله فلسطین) و لزوم بازتامل در کارکرد مقاومتی آپ (مدرسه مقاوم، معلم مقاوم، دانش اموز مقاوم) -کدام دیدگاه ها در برنامه درسی و فلسفه تربیت، از مقاومت دفاع می کند؟ و کدام از انقیاد تربیتی؟ - مقاومت کُشی در علوم انسانی/اجتماعی/تربیتی مدرن از کجا ناشی می شود؟ - انقیاد در فلسفه برنامه درسی مدرن؟ تطهیر و سفیدشویی تاریخ و برنامه درسی پدیده استعمار قدیم و جدید! و سیاست‌های میلیتاریستی و خونریزانه. - روایت تربیت اومانیستی از رهایی و آزادی و معنای رهایی بخشی و آزادی بخشی نظام آپ (رهایی از ؟ انقیاد به؟) - یحیی سنوار یا بت مَن ؟ روایت کودک خیالی و واقعیت گریز - وارونه سازی مفاهیم، مهمترین کارکرد دانش و آموزش مدرن برای کُشتن مقاومتها (مشاطه گری و تدلیس واژه های آزادی، رهایی، حقوق، وطن، دانش، آموزش، برنامه درسی و ...) 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
5f72ca26186483ae1ad35047_418908897913699887.mp3
19.03M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1404_1403 08 آذر 1403 🔸درس فقه تربیتی: فقه مدرسه - جلسه بیست و نهم ادامه مباحث (المساله الاولی: ایقاظ النائم للصلاه در مدارس شبانه روزی و اردوهای دانش آموزی) دلیل 6: تمسک به ادله نهی از منکر تقریب 1 و 2 مخدوش است تقریب 3و4 مقبول است 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
5f72ca26186483ae1ad35047_-3659356183149479772.mp3
13.34M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1404_1403 08 آذر 1403 🔸درس فقه تربیتی: فقه مدرسه - جلسه سی ام ادامه مباحث (المساله الاولی: ایقاظ النائم للصلاه در مدارس...) دلیل 7: تمسک به ادله امر به معروف 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
🔰 مجمع پژوهشگاه‌های علوم انسانی - اسلامی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه برگزار می‌کند 🌀 نشست علمی پنجمین همایش علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری 🔘 علوم تربیتی، خانواده و راهبرد مقاومت 🎙ارائه‌دهندگان: 👤 دکتر محمدرضا زیبایی‌نژاد ⏹ ویژگی‌های خانواده مقاوم 👤 دکتر خدابخش احمدی ⏹ مقاومت به عنوان ویژگی انسانی 👤 دکتر سیدنقی موسوی ⏹ مکتب تربیتی مقاومت 👤 دکتر فریبا علاسوند ⏹ زنان و مقاومت 🎙 دبیرجلسه: 👤 دکتر محمد داوری 📅 زمان: یکشنبه 18 آذر 1403 ⏰ ساعت: 9 تا 12 ◀️ مکان: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سالن حکمت 🔗 لینک ورود به جلسه: 🌐 skyroom.online/ch/rihu/meeting1 ⬅️ پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
5f72ca26186483ae1ad35047_2662558657181777393.mp3
13.13M
سخنرانی در نشست علمی پنجمین همایش علوم انسانی اسلامی عنوان :تربیت مقاومتی و مقاومت تربیتی 030918 🎙️سخنران: سیدنقی موسوی محورها : -طرح مساله -صورت‌بندی مفهومی، تحلیل زبانی و اصطلاحی مقاومت -تحلیل روانشناختی مقاومت -صورتبندی مفهومی تربیت مقاومتی و مقاومت تربیتی -مقاومت بمثابه راهبرد تربیتی -ایده فقه تربیتی در تربیت مقاومتی و مقاومت تربیتی 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
5f72ca26186483ae1ad35047_-7425389225258356291.mp3
8.58M
سخنرانی در اولین همایش حکمرانی تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی مکان. دانشگاه فرهنگیان. نسیبه. تهران عنوان : ارائه مقاله تقسیم کار ملي و هم افزایی نهادها در حکمرانی تربیتی از منظر فقه تربیتی 030918 🎙️سخنران: سیدنقی موسوی محورها : -طرح مساله (ماده 92 قانون برنامه هفتم پیشرفت) -وضعیت فرانهادی تربیت -تربیت مشارکتی و مشارکت تربیتی -تربیت مقاومتی و مقاومت تربیتی -وظیفه فوقانی حاکمیت -نتیجه گیری 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از mousavi
مقاله تقابل فهم و اقرار در تربیت دینی.pdf
454.4K
چاپ مقاله جدید عنوان: بررسی انتقادی مدعای تقابل فهم و اقرار در تربیت دینی نویسنده: سیدنقی موسوی چکیده: تربیت دینی به معنای پرورش ایمان، رویکردی دیرین است. از دهه 1950 این رویکرد با انتقاداتی مواجه شده است. منتقدان از منظر سکولاریستی و پلورالیستی براین باورند که در تربیت دینی، فهم حاصل نمی­‌شود و هدف، عبارت است از اقرار و اعتراف. بنابراین باید از «تربیت دینیِ اقراری» دست شست و به جای آن «تربیت دینیِ غیراقراری» یا «تربیت سکولار» پیشنهاد می­‌شود. به جای «آموزش دین» نیز باید به «آموزش درباره ادیان» همت گماشت. نوشتار حاضر با روش تحقیق توصیفی، تحلیلی و انتقادی، درصدد گردآوری، صورت­بندی و ارزیابی این دیدگاه است. پس از گزارش این دیدگاه، مدعای مذکور در قالب سه تقریر بازسازی شده که عبارت­‌اند از : 1. عدم امکان فهم دینی در تربیت دینی؛ 2. تلازم انحصارگرایی دینی و عدم فهم؛ 3. تلازم تلقین و عدم فهم. در ادامه به تفصیل تقریرهای فوق مورد سنجش و نقادی قرار گرفته و در نهایت مدعای تقابل فهم و اقرار در تربیت دینی مخدوش دانسته شده و گفته شده است که 1. ایمان­-محوری در تربیت دینی، مانع از حصول فهم در متربی نیست و تربیت دینی می‌­تواند عقلگرا باشد؛ 2. انحصارگرایی دینی (پیش‌­فرض گرفتن حقانیت یک دین) مانع از انعقاد فهم در متربی نیست و اساس تربیت پلورالیستی هم این‌گونه است؛ 3. معیار تلقین، موضوع نیست و تربیت دینی الزاماً تلقینی نیست، همانطور که تربیت سیاسی، تربیت اخلاقی و تربیت علمی هم اگر با روش غیراستدلال 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از mousavi
تایید نهایی مقاله عنوان: انگاره معلم فروشنده: تعارضی در اسناد تحولی آموزش و پرورش نویسنده: سیدنقی موسوی مجله: پژوهشهای آموزش و یادگیری (دانشگاه شاهد) چکیده مقدمه: باتوجه به اهمیت انگاره¬ها در تعلیم و تربیت، انگاره معلم در فلسفه تربیت معلم اهمیت بسزایی دارد. هدف نوشتار حاضر این است تا یک تعارض را بررسی نماید. تعارض «انگاره معلم فروشنده» منعکس شده در برخی از مواضع اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران با انگاره غالب و مختار از معلمی یعنی «معلم هادی». روش: روش پژوهش در این تحقیق روش توصیفی- استنباطی و انتقادی است. یافته¬ها: براساس یافته¬های پژوهش روشن شد که این انگاره بر رویکردی بازاری، منطق هزینه-فایده، نگاه کالایی، شیءواره و پولی استوار است. این انگاره برساخته نگرش نئولیبرال از دانش و آموزش است که به کالایی¬سازی دانش و تعویض نقش معلمی به فروشندگی منجر می¬شود. این انگاره با مبانی «انگاره معلم هادی» و مبانی هستی-شناختی، معرفت¬شناختی، انسان¬شناختی و ارزش¬شناختی تربیت در فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران متعارض است. همچنانکه با کرامت مربی، جایگاه انسانی معلم، سندیت معلم، جایگاه و نقش خانواده¬ها، اصل تقدم مصالح تربیتی، مسئولیت حکومت در تربیت و الگوی حکمرانی تربیتی و حاکمیتی بودن آموزش رسمی تعارض دارد. بحث و نتیجه¬گیری: تعارض مذکور، خطایی فاحش در اسناد تحولی بوده است. در مورد الگوی جبران خدمات و تامین مالی نظام آموزشی بجای الگوی مبادله¬ای، شی¬واره و کالاانگار، باید گفت که در فقه اسلامی بجای سخن از الگوی «کَسب و تَکسُّب» از الگوی «ارتزاق» از بیت¬المال سخن گفته¬ می¬شود و باید پژوهشهای مفصلی به الگوپردازی این موضوع در زیرنظام تامین و تخصیص منابع مالی بپردازد. کلید واژه: ، ، ، 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از mousavi
مقاله تربیت ایدئولوژیک.pdf
1.19M
انتشار مقاله جدید عنوان: ایدئولوژیک بودن تربیت در جمهوری اسلامی ایران نویسنده: سیدنقی موسوی چکیده: پیشینه و اهداف: هدف این پژوهش، بررسی انتقادی مدعایِ «ایدئولوژیک بودن تربیت در جمهوری اسلامی ایران» است. ر روش‌ها‌: وش تحقیق، روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی است. یافته‌ها: در ابتدا مدعای مذکور توصیف و تحلیل شد. در ادامه ضمن شناسایی عدم تنقیح مفهومی «تربیت ایدئولوژیک» و اغتشاش مفهومی و تبعیض در کابرد این مفهوم پاسخهای زیر مطرح شد: 1. واژه ایدئولوژی دستکم دارای سه معنای مثبت، منفی و خنثی است و اشکال‌کنندگان معنای واحدی از «تربیت ایدئولوژیک» اراده نمی-کنند؛ 2. در ادبیات تخصصی فلسفه تربیت و فلسفه برنامه درسی، ایدئولوژی با نظام تربیت رسمی در ارتباط بوده و برنامه درسی ذاتی ایدئولوژیک دارد؛ 3. از باب پاسخ نقضی، باید دانست که «تربیت سکولار» و «تربیت لیبرال» تربیتی ایدئولوژیک است (هم به معنای منفی و هم به معنای مثبت)؛ 4و5و6. اگر اشکال به لحاظ کُبری به «اسلامی بودن» و یا حکومتی شدن و یا شبه‌تربیت شدنِ «تربیت در جمهوری اسلامی ایران» ناظر باشد، وارد نیست اما اگر منظری صُغروی به آسیب‌های روبناییِ «تربیت در جمهوری اسلامی ایران» متوجه باشد قابل پذیرش است؛ هرچند شبهه تلقین، وارد نیست. نتیجه‌گیری: نتیجه آنکه اشکال «ایدئولوژیک بودن تربیت در جمهوری اسلامی ایران» وارد نیست؛ اما این سخن به معنای مسدود شدن باب گفتگو، نقد، سنجش و اصلاح نیست. کلیدواژه: 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
پذیرش مقاله جدید در همایش حکمرانی تعلیم و تربیت (شورای عالی انقلاب فرهنگی) عنوان: تقسیم کار و هم¬افزایی نهادها در حکمرانی تربیتی از منظر فقه تربیتی نویسنده: سیدنقی موسوی چکیده: قانون برنامه پنج¬ساله هفتم جمهوری اسلامی ایران در ماده 92 تکلیف نموده تا «برنامه تقسیم کار ملی و نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» تهیه شود. باتوجه به ضرورت مطالعات سیاستی و فقهی در مسائل حکمرانی تربیتی، نوشتار حاضر درصدد است تا «تقسیم کار ملی و هم¬افزایی نهادها در حکمرانی تربیتی» را از منظر فقه تربیتی بررسی نماید. روش تحقیق، روش توصیفی و استنباطی است. طبق بررسی¬های این نوشتار، نتایج زیر بدست آمد. 1) «تربیت به مثابه امری فرانهاد» در فقه تربیتی است (اعم از حاکمیت، خانواده، نخبگان دینی و توده¬های مردم) که بصورت شبکه¬ای از حقوق و تکالیف تربیتی طولی و عرضی قابل ترسیم است. تربیت در فقه تربیتی از «اهم المهمّات» است که «شارع به ترک آن راضی نیست». 2) «تقسیم کار و هم¬افزایی نهادها در حکمرانی تربیتی» از باب «تربیت مشارکتی» و «مشارکت تربیتی» بنحو «اعانه تربیتی» و «تعاون تربیتی» و نیز از باب «مقاومت تربیتی» و «تربیت مقاومتی» و نیز با ملاحظه «وظیفه فوقانی حاکمیت در تربیتِ متربیان و نیز توانمندسازی و یاری¬رسانی مربیان و بازیگران تربیت» » امری مطلوب و مستحب و در مواردی واجب است. واژگان کلیدی: ، ، ، . 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
پذیرش مقاله جدید در همایش حکمرانی تعلیم و تربیت (شورای عالی انقلاب فرهنگی) عنوان: تحلیل احادیث «تعلیم باب هُدی» از منظر حکمرانی دانش و آموزش نویسندگان: سیدنقی موسوی، علیرضا مزینانی چکیده احادیثی با مضمون تعلیم باب هدی و معلم خیر که در روایات اسلامی وجود دارد ظرفیت بالایی جهت توشه برداری در راستای سامان بخشی به حکمرانی دانش و آموزش دارد. تحلیل و بررسی روایات تعلیم باب هدی که قرابت مضمونی فراوانی با تعلیم خیر دارند علاوه بر اثبات مطلوبیت تعلیم هدایت آمیز، مهر بطلانی بر حکمرانی سکولار در حیطه علم و تعلیم و ایده فراغت دانش از ارزش دارند. نوشتار حاضر درصدد است با روش توصیفی استنباطی به بررسی این احادیث از منظر حکمرانی دانش و آموزش بپردازد. پس از غربال حجیت محور این روایات، مطالب فراوانی در راستای تکمیل پازل حکمرانی، از ادله معتبر قابل اصطیاد است. برخی از دلالت¬های استنباط شده بدین قرار است: جهت گیری کلان فضای تربیت، انگیزه بخشی جهت ورود باذلانه به عرصه تعلیم هدایت آمیز، توجه به ظرفیت ابزارهای نوین جهت نشر مضاعف دانش، بازبینی و کشف مولفه های صحیح ارزیابی معلمان، پرهیز از ذهن گرایی محض در جوامع علمی و فرهنگ سازی عمومیِ آموزشِ هادیانه از جمله توشه های احادیث معتبر باب در راستای تنظیم حکمرانی می باشد. کلیدواژه ، ، ، 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
پذیرش مقاله جدید عنوان : تحلیلی از تربیت براساس آیه ششم سوره تحریم نویسنده: سیدنقی موسوی پذیرش نهایی مجله علمی «پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی» چکیده باتوجه به اهمیت خانواده¬پژوهی و مطالعات تربیتی مبتنی بر تفسیر قرآن، مساله نوشتار حاضر عبارت است از مفهوم-پردازی تربیت/فرزندپروری و مرزشناسی آن با مفاهیم مشابه و متضاد براساس آیه ششم سوره تحریم. روش پژوهش توصیفی، استنباطی و تحلیلی است. در بخش اول (تفسیر إنطاقی) تلاش شد با روش تفسیری و اجتهادی، مراد جدی آیه شریفه فهم و وقایه به مثابه تربیت، مفهوم¬پردازی گردد و با رعایت ضوابط فهم متن و کشف معانی، اینگونه استدلال شد که «وقایه در این آیه، یا از باب مقدمه یا مصداق، همان تربیت است» و این نتیجه حاصل شد که فرایند وقایه و تربیت وقایی تحت اطلاقات تربیت است و نباید به فرایند اضراری و اضلالی تبدیل گردد. در بخش دوم (تفسیر استنطاقی) تلاش شد نسبت «تربیت وقایی» با دیگر مفاهیم مشابه و متضاد ترسیم شود و این نتیجه حاصل به دست آمد که سخت¬هسته تربیت وقایی، هدایت الهی است و تربیت وقایی با تربیت لیبرال و تربیت سکولار در تضاد است. وقایه مساویِ مفهوم هدایت و تربیت و اعم از تعلیم، ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر است. همچنین وقایه نسبت به مفهوم حضانت و تامین نفقه اعم و نسبت به مفهوم ولایت ¬می¬تواند مساوی باشد. کلید واژه: ، ، ، ، 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
🔰 سلسله دروس خارج و درس گفتارهای نظام‌های اسلامی 🔹موضوع: فقه حکمرانی تربیتی 🎙استاد: حجت الاسلام و المسلمین سید نقی موسوی 🔹 زمان: پنجشنبه ها، ساعت 07:15 🔹 مکان: دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح (قم. میدان معلم- خیابان سمیه- بین کوچه 26 و 28- پلاک 472) ❇️ جهت اطلاعات بیشتر و پاسخگویی: @Meftahandishe _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
5f72ca26186483ae1ad35047_4973788709319646071.mp3
19.44M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1404_1403 29 آذر 1403 🔸درس فقه تربیتی: فقه مدرسه - جلسه سی یکم ادامه مباحث (المساله الاولی: ایقاظ النائم للصلاه در مدارس شبانه روزی و اردوهای دانش آموزی) دلیل 8: تمسک به اطلاقات تربیت عبادی و اطلاقات نمازاموزی نقد و بررسی: اشکال در اطلاق/ اشکال صغروی 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
5f72ca26186483ae1ad35047_1107389307704879081.mp3
19.65M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1404_1403 29 آذر 1403 🔸درس فقه تربیتی: فقه مدرسه - جلسه سی و دوم ادامه مباحث (المساله الاولی: ایقاظ النائم للصلاه در مدارس شبانه روزی و اردوهای دانش آموزی) دلیل 9: استدلال به طریق اولویت (طریق فحوی) نقد وبررسی: اشکال صغروی/ ادعای انصراف 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
5f72ca26186483ae1ad35047_8696958177619100068.mp3
16.43M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1404_1403 29 آذر 1403 🔸درس فقه تربیتی: فقه حکمرانی تربیتی- جلسه چهل و نهم ادامه جلسات گذشته (معانی و تفسیر مردم بنیادی الگوی حکمرانی تربیتی) مقدمه 11: مردم بنیادی الگوی حکمرانی و نسبتش با حاکمیتی بودن تربیت دو قول: الف) مجاز گویی ب) حقیقت گویی مقدمه 12 : آیا مردم محوری و مردم بنیادی آپ در الگوی مختار حکمرانی تربیتی به معنای حاکمیت زدایی از آپ است؟ نسبت مردم بنیادی و حاکمیت زدایی از آپ ؟ 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
5f72ca26186483ae1ad35047_-3271479177763995837.mp3
16.86M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1404_1403 29 آذر 1403 🔸درس فقه تربیتی: فقه حکمرانی تربیتی- جلسه پنجاهم ادامه جلسات گذشته (معانی و تفسیر مردم بنیادی الگوی حکمرانی تربیتی) ادامه مقدمه 12: سوال تقلیل یافته : نسبت مردم¬بنیادی و مردم محوری در الگوی مختار حمکرانی تربیتی با انحصارزدایی از آپ ؟ پاسخ 1، پاسخ 2، پاسخ 3، پاسخ 4 مقدمه 13: تسهیم (درونی) اقتدارتربیتی در میان سه بازیگر مردمی(والد، عالم و توده ها)، در وجه مردم بنیادی در الگوی حکمرانی تربیتی چگونه است؟ پاسخ الف) در وجه طولی شبکه: پاسخ ب) در وجه عرضی شبکه: 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم معارفه معاونت پژوهش و فناوری- 030924 - سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان 🔻🔻 عنوان: دوگان های دانشگاه فرهنگیان (نگاهی ستادی و صفی) 🎙سخنران: سیدنقی موسوی توصیه کلان این است که نباید در این دوگانه های ساختگی/کاذب گرفتار شد و باید به اهداف اساسنامه وفادار بود در سطح ستاد و صف! 🔸دوگان های ستادی (سیاستگذاری/حکمرانی): - دوگان دانشگاه یا تربیت معلم (غلبه وجه آکادمیک یا وجه آموزش و پرورشی) - دوگان افتقار و اعسار (افتقار دانشگاه فرهنگیان به امکانات و اعسارش از انجام ماموریتها) - دوگان تامین یا تربیت معلم - دوگان حال و آینده تربیت معلم (نیاز مقطعی آپ به معلم و عدم اینده نگری در توسعه ) 🔸دوگان های صفی - دوگان آموزش یا تربیت (نسبت معاونت اموزشی و فرهنگی و چند پارگی با معاونت دانشجویی ) - دوگان دانشجویان ترددی و خوابگاهی (لزوم زیست شبانه روزی) - دوگان الزام و اختیار در برنامه های فرهنگی (فوق برنامه یا متن برنامه؟) - دوگان عضو هیات علمی و مربی (انگاره آیین نامه ارتقاء از عضو هیات علمی و انگاره اساسنامه) مقاله یا دست سازه؟ - دوگان سرفصل (مصوب دروس) و اهداف عالیه (عند التزاحم، اهداف مصوب، مقدم است) - دوگان واقعی ساختار و عاملیت (عاملیت زدایی عضو هیات علمی در چهارچوب ایین نامه ارتقا ) - دوگان تجربه و تدرّس (کارورزی یا دانش اندوزی؟) -دوگان تولید علم و تجربه های میدان (مرز دانش آموزش مضاف) 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
باسمه تعالی مقاله جدید- در فرایند ارزیابی مجلات: 📚عنوان مقاله : تبیین مبانی فقهی «حلقه¬های میانی تربیت» و کشف دلالت¬های آن در حکمرانی تربیتی 🖋نویسنده: سیدنقی موسوی 📌چکیده: نظریه «حلقه¬های میانی» در دیدگاه امام خامنه¬ای به معنای کنشگری واسطی گروه¬های نخبه مردمی در نیل به دولت جوان حزب¬اللهی است. این نظریه لفظاً یا مناطاً شامل عرصه تربیت بعنوان «حلقه¬های میانی تربیت» هم می¬شود. مساله نوشتار حاضر عبارت است از تبیین و تعلیل مبانی فقهی نظریه «حلقه¬های میانی تربیت» و استنتاج دلالت¬های آن در حکمرانی تربیتی. روش تحقیق روش توصیفی استنباطی و استنتاجی است. براساس بررسی-ها نتایج زیر بدست آمد: 1) «حلقه¬های میانی تربیت» به معنای تشکیل و پرورش گروه¬های مردمی و جوان انقلابی برای کنشگری در عرصه تعلیم و تربیت، مورد تجویز است؛ 2) براساس هفت استدلال فقهی که برخی ناظر به وظایف تربیتی حاکمیت و بعضی ناظر به وظیفه تربیتی توده¬ها و شماری دیگر ناظر به «میانی بودن کنشگری تربیتی» دلالت داشته، «حلقه¬های میانی تربیت» دارای مطلوبیت شرعی بنحو استحباب و وجوب است؛ 3) این نظریه به الگویی مردمی از «تسهیم اقتدار تربیتی» و حکمرانی تربیتی دلالت دارد که با الگو¬های رقیب که مردمی¬سازی دانش و آموزش را به خصوصی¬سازی و کالایی¬سازی فرومی¬کاهند، متفاوت است و در عرصه «تربیت مدرسه¬ای» می¬تواند ابتنائی برای رویکرد «مدرسه¬محوری» که محور مشارکت¬پذیری محله، خانواده، مسجد و سمن¬ها باشد، قلمداد گردد. واژگان کلیدی: ، ، ، . 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/