eitaa logo
✍️ شاعر شو
286 دنبال‌کننده
68 عکس
11 ویدیو
4 فایل
🖍مدیریت شاعر #مهین‌اسدی‌آسترکی_ناردُهْدر 👌نکات آموزشی‌مفید 😇 #آموزشگرساده‌ام 🌹 #لفظ_استاد_برام_زیاده 🌺پس #ممکنه_گاهی_خطا_بگم ⭕️ #آموزش_خصوصی_مجازی_نمیدم 📘 #فعالیت‌به_قدر_وسع 💐با احترام؛ وقت‌پاسخ درشخصی ندارم @Mahass 🌀 #کپی‌باذکرمنبع_حق‌الناسم_هست
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴🏴🏴🏴 🍀 🖍 🏴 علیه السَّلام. 🏴🏴🏴🏴 🏴 بر امام حسین علیه السلام گریه کنید و بگریانید🌹🌹 در میان روضه هایت سر به زیر افکنده ام آنقدر خوبی ، خدا گریه حســابش می کند 🖍 ✸ یک وقتی یک نفر در خواب دیده بود که امام حسین علیه السلام، از حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام پرسیده بودند که: «روضه خوانها چند نفر هستند؟ صورتشان را بده من ببینم» ✸ صورت را که به امام حسین علیه السلام مےدهند، نام بعضے از روضه خوان ها را قلم می زنند. زمان شاه بعضی روضه خوانها و واعظ ها از طرف دولت به گلستان دعوت می‌شدند، شاه آن بالا می نشست و اینها روضه می‌خواندند. امام حسین علیه السلام نام این روضه خوان ها را خط می زند. ✸ آن کسی که این خواب را دیده بود متوجه میشود که نام« آسید عبدالهادی» هم جزو روضه خوان هاست. تعجب می‌کند چون که آسید عبدالهادی مرجع بودند. بعد از رحلت آقای بروجردی رحمت الله، آسید عبدالهادی مرجع شد. ✸ فردای آن شب خدمت آسید عبدالهادی رسید و گفت: که آقا من یک چنین خوابی دیده ام که اسم شما را جزوه روضه خوان های امام حسین علیه السلام نوشته بودند. ✸ ایشان فرموده بودند: درست است من کتابی خواندم روایاتی بود راجع به فضیلت گریاندن بر امام حسین علیه السلام؛ مثل این روایت که مَنْ بَکیٰ؛ کسی که خودش بر مصیبت امام حسین علیه السلام گریه کند، أَوْ اَبْکیٰ یا مردم را بر مصیبت آن حضرت علیه السلام بگریاند یعنی روضه بخواند و دیگران را به گریه بیندازد، أَوْ تَباکیٰ یا گریہ اش نمےآید، اما تباکی کند، مثل گریه دروغین که دختر بچه ها مےکنند، وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّة؛ بهشت بر او واجب می‌شود. ✸ من این روایات را مطالعه کردم و با خودم گفتم: «عجب، ما خودمان چرا این کار را نکنیم؟ من در هفته یک شب کتاب مقتل را به دست می‌گیرم و برای زن و بچه ام روضه می‌خوانم» ✸ بعد آسید عبدالهادی فرمودند: «معلوم می شود که این کاری که ما کردیم مورد قبول واقع شده است، که اسم ما را هم جزو روضه خوان ها نوشته اند» "از بیانات آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)" 🌹 ارسـالـی از شاعـره بـانـو : 🖍 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🏴🏴🏴🏴 🍀 🖍 🏴 🏴 🏴 علیه السّلام 🏴🏴🏴🏴 🖌 مرحوم در کتاب داستانی را در مورد شاعر مرثیه سرای حضرت سید الشهدا علیه السلام بدین مضمون نقل میفرماید: 💠 گویند چون پسر مولانا محتشم درگذشت مرثیه ای درباره او گفت شبی حضرت اسد الله الغالب علی علیه السلام را در خواب دید. 💚 فرمود:ای محتشم برای فرزند خود مرثیه و شعر سرودی، ولی برای قره العین و نور چشمانم حسین (ع) مرثیه نگفتی؟ 🌺 صبح که بیدار شد در اندیشه این خواب بود،که شبی دیگر باز امیر المومنین علیه السلام را در خواب دید که فرمود:برای فرزندم حسین مرثیه ای بگو! ⁉️ عرض کرد:فدایت شوم مصیبت حسین علیه السلام خارج از حد و حصر است لذا آغاز سخن را پیدا نمیکنم.چه بگویم؟ 🌹 فرمودند:بگو"باز این چه شورش است که در خلق عالم است" 🌕 بیدار شد مصرع در خاطرش بود همان ساعت به یمن شاه اولیاء و از برکت عنایت آن حضرت به سرودن بقیه اشعار ادامه داد تا به این مصرع رسید"هست از ملال گرچه بری ذات ذولجلال..." 🌕 مصرع دیگر به خاطر او نمیرسید و در ذهن نمی آمد 🌕 چند روزی به این منوال گذشت شبی حضرت قائم(عج) را در خواب دید که فرمودند:ادامه شعر را بگو"کو در دلست و هیچ دلی نیست بی ملال" 🌹 بیدار شد و ادامه شعر را تا بند آخر گفت. ✅ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
Tazkare_Shoara_Samarghandi.pdf
14.59M
🍀 🖍 📚 ✅ فـایـل pdf 🖍 دولتشاه سمرقندی شاعر و تذکره‌نویس خراسانی می‌باشد. کتاب تذکره الشعرای او، یکی از مهمترین تذکره‌های فارسی است. این کتاب شرحی است از احوال شعرا، سلاطین، امرا و حتی افسانه‌های ایرانی. کتاب فوق، حاوی اطلاعات بسیار ارزشمندی از بزرگانی مثل ،  ،  ،  ،  و  می‌باشد. 👌 دولتشاه به دلیل تسلط فوق ‌العاده‌ای که بر شعر و ادبیات و صنایع ادبی داشته است ، اثری به شدت شایسته و درخور تقدیر را خلق کرده است. 👆 بـه هـمـّت بـرادر شـاعـرمون 🍀 (شبگرد) ✅ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
ـ ﷽ ــــــــــ 🌹 🖍 🖍 👇 💐 ـــــــــــــــــــ در آخرین قسـمت جناس ؛ به خلاصه و بیان کلی و نهایی انواع جناس و زیر شاخه های آن می پردازیم. ●●■□■●● 🖍 ۱_ 🔔 جناس تام است. ✅ ۱_ (مماثل) ✅ ۲_ (مرفّو ) ✅ ● ۱_ ● ۲_ (ملفّق) ✅ ۳_جناس است. ● ۱_ ● ۲_ ●●■○■●● 🖍۲_ ✅ ۱_ در مصوّت‌کوتاه(معرّب) ✅ ۲_ 👇 است. 🔔 ۱_ یا نقطه 🔔 ۲_ 🔔 ۳_ 💠 که هر کدام در چهار محل حرف ؛ اختلاف حرف دارند. 🖌 ۱_ 🖌 ۲_ 🖌 ۳_ 🖌 ۴_ از دو محل اختلاف ✅ ۳_ افزایشی زايدالاوّل (مطرّف) زایدالوسط زایدالآخر(مذیّل) ✅ ۴_ و انواع آن داریم. 🔔 ۱_ دونوع است.(عکس_مشوّش) 🔔 ۲_ 🔔 ۳_ 🔔 ۴_ 🔔 ۵_ ✅ ۵_ ✅ ۶_ ✅ ۷_ (اقتضاب) ✅ ۸_ (شبه‌اشتقاق) ✅ ۹_ ✅ ۱۰_(جناس اجناس) ✅ ۱۱_  🖌 پـایـان‌جـنـاس ● ✅ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
●●○●● 🌹 ❇️ 📚 🖍 هست 🖍توی علم ریاضی ومنطق؛ وقتی که دو بخش و دو قسمتِ معادله؛ با هم برابر و مساوی باشن؛ بین اون‌ها یک علامت تساوی (=) قرار می دیم مثل ۱+۵=۱×۶ که حاصل و جوابِ هر دو طرف ؛ عدد ۶ شش هست 📚 📚 از تعادل میاد 📚 به معنی 🔶 پس یعنی: 🔺 🖍 📚 : ✅ ✍ وقتی شاعر؛ دو مصراعِ یک بیت را طوری هنرمندانه بیان کنه که تصور بشه ✍ هیچ ارتباط معنایی با هم ندارن و هرکدوم معنای مستقلی دارن ✍ : یک مصراع؛ و معادلی برای مصراع دیگر باشه و هر دو مصراع؛ داشته باشن؛ بهش میگن اسلوب معادله 📚 به زبان ساده تر وقتی شاعر در یک مصراع؛ نکته و مطلبی رو بگه ☝️و در مصراع دیگه؛ برای ؛ بیاره ؛ اسلوب معادله انجام داده 🟢 🔻 🖍 ۱_ آرایه ادبی از نوع و هست 🖍 ۲_ دو مصراعِ یک بیت؛ کاملا از نظر نحوی و زبان دستوری جمله؛ از همدیگه اند و هیچ یا یا چیز دیگری؛ اونها رو حتی درمعنا به هم مرتبط نمیکنه به طوری که میتونیم جای دو مصراع رو هم با هم عوض کنیم یا وسطشون علامت تساوی(=) بزاریم 🖍 ۳_ بين دو مصراع، پيوندهای وابسته ساز مثل : كه، چون، زيرا و... نمیزاریم 🖍 ۴_ دو مصراع بر پایه هست 🖍۵_ به عبارتی یک مصراع؛ برای مصراع دیگر (مفهوم) هست 🖍۶_استاد اسلوب معادله رو نوعی تمثیل میدونه 🖍۷_برخی بزرگان شعر، تمثیل رو همون تشبیه میدونند و برخی؛ تمثیل رو نوعی خاص از تشبیه میدونند 🖍۸_ در اسلوب معادله؛ یک طرفِ معادله یا یک مصراع معادله هست. 🖍۹_ طرف دیگه یا مصراع دیگر معادله هست. که هر_دو_طرف در قصد نویسنده؛ برابر هستن 🖍 ۱۰_نبايد با علامت سؤال (؟) همراه باشه 🖍۱۱_می‌تونیم بعد از مصراع اول از لحاظ توضیح معنایی (نه اوردن لفظ ظاهری در شعر)؛ «همان طور که؛ مثل اینکه و...» بیاریم 🖍۱۲_ اسلوب معادله معمولا ، و...دارن 🖍۱۳_ معمولا یک مصراع و مصراع دیگر از تجربیات روزمره و حکمت‌های عامیانه هست 👇 : ■ بی کمالی های انسان از سخن پیدا شود پسته ی بی مغز چون لب وا کند رسوا شود ■ ریشه نخل کهنسال از جوان افزون تر است بیشتر دلبستگی باشد به دنیا پیر را 🖍۱۴_این آرایه بیشتر در هست 🖍۱۵_ در اشعار مثل صائب و اشعار بیشتر هست 🖍۱۶_ گاهی به صورت هم در شعر قدما دیده شده 👇: √کهتری را که مهتری یابد هم بدان چشم کهتری منگر خُرد شاخی که شد درخت بزرگ در بزرگیش، سرسری منگر 🖍 ۱۷_ وقتی حرف ربط «که » و... بیاد ☝️دیگه 🤔 و دستور زبانی ظاهری در واژگان جمله؛ وجود نداره : √من از روییدن خار سر دیوار دانستم ناکس کس نمی گردد به این بالا نشستن‌ها 🖍 ۱۸_در اسلوب معادله؛ گوینده الزاما و فقط از یک مثل ظاهری دم دستی استفاده نمیکنه؛ بلکه باید برای موضوع خود؛ یک مثال روشن‌تر و قابل فهم تر و نزدیکتر به موضوع؛ رو انتخاب کنه 🖍۱۹_ با ؛ در همین مصراعِ ‌تشبیه و مثال ؛ به مصراع مفهوم(موضوع) هست 📕 در ؛ الزاما فقط یک (مشهور یا شخصی) آورده میشه و نقش ضرب المثل ؛ مشبهٌ‌به هست 👇 √اندک اندک به هم شود بسیار دانه دانه است غلّه در انبار مصرع یک 👇 اما در بیت زیر چون مثال را برای اورده؛ اسلوب معادله هست: عیب پاکان زود بر مردم هویدا میشود (مفهوم یا موضوع) موی اندر شیر خالص زود پیدا میشود (مثال) ✅ پس اگر ۲مصراع در دستور زبانی جمله؛ به هر دلیلی به هم وابسته باشن و مفهوم یکسانی هم نداشته باشن؛ اسلوب معادله نیست 🔰 ●دود اگر بالا نشیند، کسر شأن شعله نیست جای چشم ابرو نگیرد گرچه او بالاتر است ●میشوند از سردمهری، دوستان از هم جدا برگ ها را می کند باد خزان از هم جدا ● اظهار اشک پیش ستمگر ز ابلهی است اشک کباب موجب طغیان آتش است ● دل گمان دارد که پوشیده است راز عشق را شمع را فانوس پندارد که پنهان کرده است ● افتادگی آموز اگر طالب فیضی هرگز نخورد آب زمینی که بلند است ● دل که شد غافل ز حق؛ فرمان پذیرِ تن شود می برد هرجاکه خواهد اسب، خواب‌آلوده را ✍ 📚 ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
✍️ شاعر شو
☆♡🌸♡☆ ❌ #سـرقــت_ادبی ✅ #قســمت_دوّم 👇 خلاصه ی کوتاهی جلسه ی قبل: 👇 🌺 #الهام‌گیری_ازشاعردیگر عموما
●●□○💓○□●● ❌ 🌺 ●●□○💓○□●● 📣 عدّه ای از ناآگاهی یا لجاجت با یک توجیه بی ربط می‌گویند فلان شاعر قدیمی (حافظ) از فلان شاعر تعبیری رو برداشته و گیومه نداشتند و نگذاشته ؛ پس ما هم از هرکی و هرچقدر دلمان بخواهد شعر و ترکیب به اسم خودمون برمیداریم و سرقت هم نیست و اسمش را میگذارند الهام ⁉️ 🌹 🔴 ۱_ الهام؛ تقلید از قالب و وزن و قافیه و کلیت موضوع هست .نه بکارگیری ترکیبات و توصیفات جزئی. 🔴 ۲_ تضمین یک سبک قدیمی است و فقط مختص عصرما نیست. 🔴 ۳_ در قدیم اصلِ نقل قول تضمین و حفظ امانتش وجود داشته؛ فقط روش نقل‌قول ها اندکی فرق دارند. 🔴 ۴_موضوع زشت بودن سرقت ادبی ؛ فقط امروزی نیست. بلکه در قدیم به آن میگفتند و آن ‌را . عموم شاعران قدیم با ارجاع و نقل قول و بیان اینکه فلان مفهوم شعر خود را از شاعر دیگری تقلید و تضمین کردند ؛ می کردند.حتی شاعران قدیم گاها نام شاعری را که ازش تقلید و تضمین می کردند داخل متن شعر خود می‌آوردند. ⇧این هم درجواب کسانی که میگن تضمین و قوانینش کار شاعران امروزیه و چون قدیم گیومه گذاری نبوده پس سرقت ادبی و روش های مقابله باهاش هم نبوده و امروز هم نباید باشه.❌ 🔴 ۵_کار زشت ؛زشت است. از هرکسی سر بزند بازهم زشت است .سارق بودن فلان شاعرقدیمی دلیل توجیه کننده ای برای استناد و عمل ما نیست. 🔴 ۶_شاعران قدیم ؛ قدیم اند؛ نه معصوم‌الهی .خیلی ازقوانین شاعران قدیم؛ ممکنه ناقص و یا اشتباه بوده و اصلاح شده باشه. ما باید طبق قانون اخلاقی جلو بریم. و از تقلید کارهای غیراخلاقی قدیمی ها پرهیز کنیم. 🔔 پس کسانی‌که با تعصّب و تکبّر بیجا؛ این توجیه دروغ درمورد شاعران قدیم رو درست میدونند ؛ کار خیلی زشتی می‌کنند که از شاعران عصر جدید تقلید و سرقت و الهام میکنند. 🔥 بلکه باید بروند ازهمان زبان سنتی شاعران قدیمی مقبول خودشان؛ سرقت کنند. 🔴 ۷_این ادّعا؛ دروغ بستن به شاعران قدیم و بالاخص حافظ هست. ⇩چون⇩ 🔺 خودحافظ در شعرش اعتراف کرده که به سبک کدام شاعران کرده. مثلا (دارد سخن حافظ طرزِ سخن خواجو) پس خودحافظ و شعرای قدیم هم این بی در و پیکری سارقان امروزی را نداشتند.و این توجیه دروغ و وقیحانه ی سارقان امروزیه که میخوان آزادانه و ای‌کیلویی سرقت کنند. 🔺 :حافظ و ... و استقبال و تضمین داشته‌اند. نه اینکه عین واژگان را باهمان ترتیب و ترکیب بیاورند. 🔺 : این‌که حافظ در عصر خودش بین عموم مردم ایران ؛خیلی معروف نبود و حتی به روایتی درکل عمرش از شیراز بیرون نرفته بود و بعدترها شناخته و مشهور شد. برعکس ؛سعدی شاعری جهانگرد و مشهور و پخته ای بود. 🔺 : چون اشعار حافظ در عصر خودش تنظیم و طبقه بندی نشد ؛ پس احتمال تحریف اشعار حافظ در طی زمان وجود دارد. و خیلی از انتشارات و چاپ کنندگان کتاب ؛ اشعاری رو به نام حافظ زده باشند که یا مال حافظ نبود و خود حافظ هم اون ها رو به نام خودش منتشر نکرده ؛ یا حافظ بطور پاورقی ؛ برای مردم بیان کرده که از فلان شاعر تقلید و تضمین کرده ؛ولی مراکز چاپ کتاب و ویراستارها ؛ بخاطر بی علمی در این مورد ؛ توضیحات تضمین اثر رو حذف و تحریف کردند 🔺 اینکه اخلاقا و عقلاً ؛ استناد به حافظ و شاعران قدیمی؛ برای توجیه سرقت ادبی؛ نامقبول هست 🔴 ۸_ درقدیم به علت کم سوادی عمومی؛ تعداد شاعران کمتربود و البته علاقه‌ی‌ مردم به شعرخوانی بیشتر؛ برای همین در ذهن مردم، یک شاعر و شعرهایش زودتر و بیشتر شناخته و مشهور میشدند. برای همین اگرکسی از کسی تقلید و تضمین میکرد برای مردم جای شبهه نمی بود 🔴 ۹_شاعران قدیم سبک تضمین داشتند؛ ولی نه به سبک ضداخلاقیِ سارقان امروزی. بلکه روش متفاوتی داشتند 🖍 بله ممکنه گیومه گذاری و علائم نگارشی امروزی رو نمی‌داشتند ✅ ولی حتما شون رو برای داشتند. ✅ این بود که حتما به صورت های⇩ ⇦۱_‌ ⇦۲_‌ ؛به مردم می‌فهماندند که دراین شعرشان ازفلان شاعر تضمین و تقلید کرده اند ❌ متاسفانه سارقان امروزی حتی زیر بار همین سنت شاعران قدیمی یعنی هم نمی روند چه برسد به گیومه‌گذاری 🔴 ۱۰_برخی اهالی مؤسسات چاپ و ویراستاری، بخاطر بی خبری علمی شون از قوانین مهم عرصه‌ۍ شعر ،اصل تضمین را درکتابهای چاپی اعمال نکردند این کم‌کاری و اجحاف؛ تقصیر شاعران قدیم نیست که سارقان بخوان با چسبوندنش به حافظ و... خباثت سارقانه‌ی خودشونو توجیه کنن و دیگران رو فریب بدن.بلکه تقصیر موسساتِ چاپِ غیرتخصصیِ امروزی هست 🖍 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
5.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹🌹 🎥 ملاک شعر و شاعر خوب و بد در سخن مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مدّظله‌العالی) 👌 🌹 متخصص صاحب نظر باید شاعر رو شعرش را تصدیق کند. 📚 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🖍 🌹 دوستان شاعر گرامی ✏️ برای شاعر فقط ۲ جا مناسبه ✅ ۱_ نوشاعره و میخواد راه بیفته. ✅ ۲_بخاطر خوشآمد از یک شعر خاصی و جهت تضمین و انواع تضمین باشه. (نه سرقت و ...) ♦️ بزرگواران سعی کنید از یه جا به بعد به واسطه کسب علم حرفه ای شعر و تمرین و پرورش استعدادتون زودتر از فاز نوشاعری دربیاید. هرچه زودتر مستقل بشید. صاحب سبک خودتون بشید. و هی گل و بلبل و فراق و نگار و کلیشه های دیگران رو تکرار و تقلید نکنید و نوآورانه و متنوع شعر بگید. لااقل از هر دو بیت تون یک بیت تون نوآورانه ی خودتون باشه. نه تقلید ها و کلیشه گویی هایی که از اشعار دیگران در ذهن تون ملکه شده . ♦️ برای بیان عواطف شاعرانه تون از عشق و شادی و غم و حماسی و ... دنبال مثال ها و تشبیهات و نحوه ی بیان های جدیدتر و تولیدی خودتون باشید. ♦️ اسیر سبک بیان دیگران نشید. ✅ شعر سبک خودتون رو بگید. هرچند ضعیف. کم کم راه میفتید و در سبک خودتون قوی و نوآور و خلاق میشید. ♦️ دنبال رشد سریعِ بی کیفیت تقلیدی نباشید . 🖍 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
هدایت شده از نگاشته
نقد، قند است؛ اگر پذیرا باشیم! انتقاد، انتقام نیست؛ اگر منصف باشیم... ✍️ @negashteh | نگاشته
✍️ شاعر شو
🌹 #زبان‌شعر_سنتی‌وامروزی 🌹 #عللِ‌لزومِ‌امروزی‌شدن‌زبان‌شعـر 🌹 #راهکارهای‌تمرینیِ‌امروزی‌کردن‌زبان‌ش
🌹 تا اینجا چهار مورد موثر بر تغییر زبان رو گفتیم. الحمدالله آرایه جناس رو کامل کردیم و اسلوب معادله رو هم گفتیم. ان شاءالله پست آموزشی بعدی درمورد علت و چرایی امروزی شدن زبان هست. 🌹 با ما همراه باشید🌹