eitaa logo
مرور قرآنی ادبیات عرب
72 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
ا﷽ا ◽️یاصاحب الزمان عج 🔷🔹محتوا وجان قرآن ادبیات است و الفاظش فقط شکل ظاهری آن است ✍🏽مقام معظم رهبری 🔶️🔸️کپی مطالب فقط با ذکر نشانی کانال جایز است+صلوات ✌🏼 تاسیس : ۹۹/۹/۳ 👇🏼انتقادوپیشنهاد 🤝🏽 @ ○●○● 📚📚📚
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ پاسخ پرسش اول خبر مادام نمیتواند جمله ی فعلیه ی ماضویه باشد. زیرا این فعل به همراه دو معمول خود ،مفید بخش استمرار معنی تا زمان تکلم به آن می باشد. درحالی که فعل ماضی دال بر انقطاع به زمان تکلم است. ☑️ پاسخ پرسش دوم ثبوت خبر برای اسم در اینجا به معنی اسناد(به همراه تاکید ) است نه به معنی ثبوتی که در مقابل حدوث است. بنابراین تنافی وجود ندارد. 🆔 @shahed_adabiyat
♨️ ادامه دسته بندی افعال مقاربه 2⃣ رجاء : دلالت بر امید داشتن حصول خبر برای اسم می کنند. که عبارتند از : عسی ، اخلولق، حری در قرآن کریم موارد متعددی از فعل عسی استعمال شده است که خبر آن غالبا به همراه ان و فعل مضارع می آید. ✅نکته : این افعال فقط به صورت ماضی به کار برده شده اند. 3⃣ شروع : دلالت بر شروعِ فعلی (خبر) برای اسم میکنند. که عبارتند از : طَفِقَ ، انشَاَ ، جَعَلَ ، اَخَذَ ، عَلِقَ ، شَرَعَ ، هَبَّ ، بَدا ، قام سوره ۳۳ رُدُّوهَا عَلَيَّ فَطَفِقَ مَسْحًا بِالسُّوقِ وَالْأَعْنَاقِ سوره ۱۲۱ فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا و طَفِقا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَعَصَىٰ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَىٰ 💬 در استعمال طفقا به عنوان افعال شروع می باشد. ✅ نکته : از این افعال فقط طفق و جعل به عنوان مضارع هم استعمال شده اند. 📚
🔆 مبحث هفتم 🔆حروف شبیه به لیس 📌سوره ۷۴ ......وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ سوره ۱۲۳ ...وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ 📖 خبر "ما" گاهی اوقات به وسیله باء زائده مجرور واقع می شود. ✅همانطور که خبر لیس نیز این‌ گونه واقع می شود.👇🏼 سوره ۳۷ وَمَن يَهْدِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن مُّضِلٍّ أَلَيْسَ اللَّهُ بِعَزِيزٍ ذِي انتِقَامٍ 📌 سوره ۲۷۰ وَمَا أَنفَقْتُم مِّن نَّفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُم مِّن نَّذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ 📖 از شروط عمل حروف شبیه به لیس ترتیب مبتدا و خبر می باشد که در این آیه مبتدا موخر شده است در نتیجه ما مهمل گردیده و عمل نکرده است و هردو جار و مجرور در محل رفع هستند. در چنین شرایطی که ما مهمل میشود ، من زائده بر مبتدا(که موخر است) داخل می شود. 📌 سوره ۱۵ قَالُوا مَا أَنتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا 📖 از دیگر شروط عمل حروف شبیه به لیس این است که نفی انها به وسیله ادات حصر شکسته نشود یعنی در صورتی این حروف عمل میکنند که نفی شان شامل همه چیز بشود و استثنایی درکار نباشد. بنابر این در این آیه که الّا آمده است در نتیجه ما مهمل شده است و بشر را نصب نداده است. ◾️@shahed_adabiyat
دو شرط از شرایط عمل حروف شبیه به لیس در ذیل شاهدمثال ها بیان شد. شرط سوم: بعد از این حروف ان زائده واقع نشود. 🖇 این سه شرط باید در جمله ای که "ما" شبیه به لیس قرار دارد، وجود داشته باشد. در کتاب و شرط چهارمی را برای "ما" ذکر کرده اند. ↩️شرط چهارم : اگر معمول خبر غیرظرف و جارومجرور باشد و بر اسم ما مقدم شود ، ما عمل نمی کند. ✅ در کتاب دو شرط دیگر برای "ما" ذکر کرده است. 1⃣ : "ما"تکرار نشود. 2⃣ :بدل موجبی برای خبر "ما" نیامده باشد. 🖇اما در "اِن" شبیه به لیس فقط دو شرط اول باید وجود داشته باشد و از آنجا که غالبا با الاّ استعمال می شود در نتیجه غالبا عمل نمی کند. 📖سوره ۳۱ وَقُلْنَ حَاشَ لِلَّهِ مَا هَٰذَا بَشَرًا إِنْ هَٰذَا إِلَّا مَلَكٌ كَرِيمٌ 📖سوره ۲۹ وَقَالُوا إِنْ هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ 📝 ان نافیه می باشد و بعد از آن الّا آمده است در نتیجه مهمل گردیده است 🔳 @shahed_adabiyat
‌🖇 "لا" شبیه به لیس نیز علاوه برسه شرط اول "ما" ، داری شرط چهارمی می باشد که اسم و خبر آن باید نکره باشد. ❌اما در کتاب ، مصنف شرط عدم زیادت "ان" را برای "لا" بیان نکرده است. چون در کلام عرب ان زائده بعد از لا واقع نشده است. 🖇 برای حرف "لات" در کتاب فقط دو شرط ذکر کرده اند که عبارتند از : 1⃣ : اسم و خبر آن از اسماء زمان باشد مانند حین و ساعه. 2⃣ یکی از دومعمولش حذف می شود که آن محذوف غالبا اسم لات می باشد. 📖سوره ۳ و لَاتَ حِينَ مَنَاصٍ 📝 در این آیه اسم لات حذف شده است و خبر آن باقی مانده است. ✅ در کتاب علاوه بر این دو شرط ، شروط عمل لا را نیز برای لات واجب دانسته است. 🔳 @shahed_adabiyat
🌐 جست و جویی درباره حقیقتِ کلمه ی "لاتَ" (تنوع در مطالب) در این باره سه قول وجود دارد 1⃣ : فعل ماضی ست. و همین کسانی که میگویند فعل ماضی ست نیز اختلاف دارند 1⃣ : یک عده قائل شده اند که از لاتَ یلیتُ است و به معنی نقص است ولی به لحاظ تناسبی که نقص با نفی دارد این فعل به معنی نفی نیز استعمال شده است. 2⃣: اصل لَیِسَ بوده است و یاء تبدیل به الف شده است بنابر قاعده اعلال ، سین نیز قلب به تاء شده است! 2⃣ :دو کلمه است : مرکب از لانافیه و تاء تانیث(قول جمهور) 3⃣ : مرکب از یک کلمه (لانافیه) و بعض کلمه ی دیگر است : لاتحین بوده است که تاء از حین جداشده است! و قائل اند که این تاء زائده است. 📚 🔊@shahed_adabiyat
💠 مبحث هشتم 💠 حروف مشبه بالفعل 🏵 شاهد مثال های قرآنی ایی که در این درس بررسی می‌شوند مربوط به این مسائل است 📌معانی این حروف 📌 حکم تخفیف(مشدد نبودن) این حروف 📌 اهمال این حروف 📌مواضع فتح و کسر انّ ✅تمامی موارد بالا را ان شاءالله در روز های آینده به همراه شاهد مثال های قرآنی بیان خواهیم نمود.🌹
📌معانی حروف مشبه بالفعل ۱و۲_أَنَّ و إِنَّ : به منظور تاکید، تحقیق و تثبیت کلام آورده می شوند و موجب برطرف سازی هرگونه حالتی غیر از علم و یقین اند. این دو حرف کثیرا در قرآن کریم استفاده شده اند. ۳_كَأَنَّ : تشبیه اسم به خبر این حرف تنها یک بار در قرآن کریم آمده است. 🔰سوره ۵۰ فَمَا لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ□كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُّسْتَنفِرَةٌ 📃 كَأَنَّ به عنوان تشبیه به کار رفته است و هم (اشاره به کسانی دارد که از تذکر روی گردانند) تشبیه شده است به گورخرانی وحشی! ❇️برخی از علما درباره ی معنی كَأَنَّ قائل به تفصیل شده اند. ۴_لکنّ : به معنی استدراک می باشد.یعنی دفع پنداری که از کلام ماقبلش فهمیده می شود. 🔰سوره ۸۷ قَالُوا مَا أَخْلَفْنَا مَوْعِدَكَ بِمَلْكِنَا وَلَٰكِنَّا حُمِّلْنَا أَوْزَارًا مِّن زِينَةِ الْقَوْمِ فَقَذَفْنَاهَا فَكَذَٰلِكَ أَلْقَى السَّامِرِيُّ 📃 لکنّ به عنوان استدراک از کلام‌ سابق به کار برده شده است. ◾️@shahed_adabiyat
💠 نکته : علت های اهمال اِن مخففه از ثقیله 1⃣ _ وقتی تشدید این حروف از بین رفت ، در عمل ضعیف می شوند. 2⃣ _ وقتی این حروف مخفف می شوند ، بر جمله ی فعلیه نیز می توانند داخل شوند در نتیجه اختصاص آنها به جمله ی اسمیه از بین می رود و می دانیم که اختصاص اعمال آور است و در اینجا چون اختصاص از بین رفته بنابر این مهمل شده اند. 🌀 نکته : وقتی اِن مخففه از ثقیله بر افعال داخل شوند ، آن فعل غالبا ماضی ناسخه است، و در مرتبه ی بعد مضارع ناسخه است و در مراتب بعدی ماضی غیرناسخ و مضارع غیرناسخ قرار دارند. 📚 ▪️@shahed_adabiyat
📌 تخفیف حروف مشبه بالفعل إِنَّ(مکسوره) 📢سوره ۳۵ وَزُخْرُفًا وَإِن كُلُّ ذَٰلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةُ عِندَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ 📢سوره ۱۱۱ وَإِنَّ كُلًّا لَّمَّا لَيُوَفِّيَنَّهُمْ رَبُّكَ أَعْمَالَهُمْ إِنَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ خَبِيرٌ 🔷 در هر دو آیه إِنَّ به صورت مخفف آمده است که در این صورت غالبا عمل رفع و نصب نمی کند مانند آیه ی اول ، ولی گاهی نیز عمل کرده است مانند آیه دوم. ✅ اگر إِنَّ مخفف شد برای فرق بین ان مخففه از ثقیله و ان نافیه یک لام بر سر خبر می آید. ❇️البته اگر کلام به گونه ای باشد که تناسب با نفی نداشته باشد ، پس وقوع لام فارقه ضرورتی ندارد.( ) 📢سوره ۵۱ وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ 📢سوره ۵۶ أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطتُ فِي جَنبِ اللَّهِ وَإِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ 🔷 هرگاه بعد از آن مخففه از ثقیله فعل بیاد ، وجوبا عمل نمی کند و در این حالت ، فقط افعال ناسخه بعد از آن واقع می شود. 📚 ⚫️ @shahed_adabiyat
۵_ لَیتَ : به معنی آرزو داشتن است. 🔰سوره ۳۸ حَتَّىٰ إِذَا جَاءَنَا قَالَ يَا لَيْتَ بَيْنِي وَبَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِينُ 📃 حرف لیت به معنی ای کاش که نوعی آرزو کردن است استعمال شده است. ای کاش بین من و تو فاصله مشرق و مغرب بود. بعدَ(اسم لیت) بینی و بینک(خبرمقدم) ۶_ لَعَلَّ : به معنی امید داشتن از وقوع امری مطلوب و امید وقوع امری مکروه و ناپسند. 🔰سوره ۱۰ فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 📃 لعل به معنای اول به کار رفته است. 🔰سوره ۱۷ اللَّهُ الَّذِي أَنزَلَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ وَالْمِيزَانَ وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيبٌ 📃 لعل به معنای دوم به کار رفته است.(که در نزد اکثریت انسانها روزقیامت باتوجه به اعمالشان ، ناپسند شمرده شده است) 🔅 در قرآن کریم موارد بسیاری تحت عنوان لعلّهم و لعلّکم در این معنا آمده است. ◾️@shahed_adabiyat
📌 تخفیف كَأَنَّ ، لکنّ ، لعلّ 📢سوره ۲۴ كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ سوره ۷ وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّىٰ مُسْتَكْبِرًا كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ 🔹 كَأَنَّ مانند اَنّ مفتوحه می باشد یعنی عملش ملغی نمیشود در ضمیرشان عمل میکند اما گاهی اسمش ضمیرشان نیست و اسم ظاهر است. 📢سوره ۷۶ وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَٰكِن كَانُوا هُمُ الظَّالِمِينَ 🔹 لکنّ اگر مخفف شود عمل رفع و نصب انجام نمی دهد. ✅لعلّ به صورت مخفف استعمال نشده است. ◾️@shahed_adabiyat