eitaa logo
شهرستان ادب
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
297 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻نسیم انقلاب (پروندۀ را با شعری از ابراهیم قبله آرباطان به‌روز می‌کنیم؛ شعری که تبریز و فعالیت‌های انقلابی این شهر شکوهمند را می‌ستاید و با زبان زیبای ترکی آمیخته است. این شعر را با هم می‌خوانیم) ▪️«تو را ای شهر حریت تو را ای معدن غیرت تو را ای معنی عزت تو را من دوست می‌دارم تو شهر قهرمان‌خیزی تو از احساس لبریزی تو تبریزی تو تبریزی تو را من دوست می‌دارم چهل سال استقامت‌ها شهادت‌ها شهامت‌ها تو ای شهر رشادت‌ها تو را من دوست می‌دارم تویی بیست و نه بهمن تویی باران، تویی آهن تویی غداره را دشمن تو را من دوست می‌دارم نسیمِ انقلابی تو وطن را آفتابی تو اجانب را عذابی تو تو را من دوست می‌دارم...» متن کامل این شعر را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10045 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻گزارش تصویری عصر شعر #چله_نور در دانشگاه تهران 🔗 ShahrestanAdab.com/Content/ID/10048 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻#آن_جا_که_نامی_نیست مجموعه غزل‌های عاشقانه‌ #یوسفعلی_میرشکاک رونمایی می‌شود 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10049 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻فرصت طلایی انقلاب برای ادبیات داستانی ایران (یادداشتی از #محمدقائم_خانی در پروندۀ #چهل_سال_انقلاب) ▪️«...نوشتن رمان نیاز به ذهنیت و زبان خاصی دارد که امکان قصه‌گویی متناسب با واقعیت و ارائۀ روایتی در نسبت با روابط علی و معلولی را داشته باشد. فارسی مدرن که در دورۀ معاصر و پس از مواجهۀ ایرانیان با تغییرات دنیای جدید ایجاد شده، وضعیت خاصی دارد که آن را از بسیاری از زبان‌های دیگر متمایز کرده و فرصتی تاریخی را پیش‌ِ‌روی نویسندگان ایرانی قرار داده است تا رمان را آن‌گونه که می‌خواهند، بنویسند. ادبیات معاصر ایران – به هر دلیل که باشد – نگاه ما را به جهان شکل داده است، پس نویسندگان و شاعران، نمایشنامه‌نویسان و حتی مترجمان ادبی بر آنچه بر ما رفته است یا می‌رود، مسئولند...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10050 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻فتح طلسم‌ها (نبرد خیر و شر و تقابل نور و ظلمت در افسانه های کهن و ادبیات ما سابقۀ دیرینه دارد. جدا از حضور مختلف و متعدد این عناصر در ادبیات فارسی "اعم از ادبیات عامه تا ادبیات رسمی" یکی از ابیاتی که این تقابل را به‌خوبی نشان داده است، بیت معروف حافظ است که "خلوت دل نیست جای صحبت اضداد | دیو چو بیرون رود فرشته درآید". بیتی که در سرود خاطره‌انگیز "بوی گل و سوسن و یاسمن آید" حمید سبزواری که برای ورود امام سروده و خوانده شد، چنان زیبا تضمین شده است که تشخصی جدید یافته است. در ادامه یاد می‌کنیم از یک نیمایی قدیمی استاد که در سال‌های دهۀ چهل متأثر از این افسانه سروده شده است. ایشان در توضیح این شعر خود می‌نویسد: "ما در افسانه‌هایمان شخصیتی داریم به نام "ملک ‌بهمن" که در خواب می‌بیند شیشۀ عمر دیو را به دست آورده و با شکستنش آن را نابود کرده است. هم‌نامی پسرم بهمن با ملک بهمن آن افسانه، شعری شد با نام فتح طلسم‌ها") ▪️در قصه‌های عهد کهن خواندیم: وقتی که شاهزاده ملک بهمن در بند دیو بود یکشب به خواب دید فتح طلسم‌ها همه با اوست اینک در فصل بی‌شهامت تسلیم شاید هزار قرن از مرگ آن دلیر گذشته است و بازوان شیرشکاران با شاخه‌های پوک شکسته است اما دلیر کوچک من بهمن هم‌نام شاهزاده آن قصه‌های خوب بی‌خوابی عمیق‌اش تعبیر سال‌های بی‌رؤیا نیست احساس می‌کنم این چشم‌های معصوم گاهی به خواب اگر می‌رفت آن سوی پلک خسته خود می‌دید فتح طلسم‌ها همه با اوست ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 https://www.instagram.com/p/BtgAga7Hj4Y ▪️در میان اینهمه چالش‌ها و فراخوان‌های گوناگون شبکه‌های مجازی، جای چالش‌های ادبی و هنری خالی‌ست. سایت شهرستان ادب از این به بعد ستونی را به این چالش‌های ادبی اختصاص می‌دهد. هربار یکی از پرونده‌های سایت یا رویدادهای مهم ادبی یا اجتماعی جهان فارسی را بهانه‌ای برای این چالش‌ها می‌کنیم. در دومین #چالش_ادبیاتی شهرستان ادب به بهانه پرونده #شعر_فاطمی و پرونده #چهل_سال_انقلاب و یا با موضوع #انقلاب_فاطمی از شما دعوت می‌کنیم تک‌بیت، دوبیتی، رباعی و شعر نوی کوتاه خود یا دیگران را (با ذکر نام شاعر) با هم به اشتراک بگذاریم. گزیده‌ای از بهترین‌های این چالش در پرونده #شعر_فاطمی و پرونده #چهل_سال_انقلاب سایت #شهرستان_ادب نیز منتشر می‌شود. شعرهای کوتاهی که به نظرتان زیباست را در در بخش‌کامنت‌های همین‌ پست اینستاگرام یا در سایت شهرستان ادب برای ما بنویسید. #چالش_شعر_کوتاه ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 صفرخان (بازخوانی شعری انقلابی از در پروندۀ ) ▪️حسین منزوی را با عاشقانه‌های شورانگیز و جنونمند می‌شناسیم. البته گاه می‌شنویم که منزوی شعر اجتماعی نیز داشته است، اما این سخن بیشتر در همین حد متوقف می‌ماند یا در حد یک احساس شخصی محدود تعریف می‌شود. این در حالی است که بسیاری از شعرهای منزوی، رنگ سیاسی اجتماعی قابل توجهی دارد؛ در بسیاری از این شعرها، مفهوم آزادی و مبارزه از نماد و ابهام فراتر رفته است. به نظر می‌رسد این ابیات در شعرهای اولیۀ منزوی و نیمایی‌های او فراوانی بیشتری دارد: تو را سر می‌دهم ای ترانۀ آزادی! به بهای تیری که بر گلویم می‌نشیند و تبری که بر انگشتانم تو را سر می‌دهم ای آزادی! ای ترانۀ خونین! البته این به آن معنا نیست که غزل‌ها از این مفاهیم تهی است. بیت زیر، یکی از همین ابیات است: یاران رفته با خط خونین نوشته‌اند: اوج ستم همیشه به طغیان رسیده است اما در اینجا به معرفی و بازخوانی بخشی از شعر بلند «صفرخان» می‌پردازیم. این نیمایی بلند، در ستایش «صفر قهرمان*» به عنوان قدیمی‌ترین زندانی که بیشتر عمر خود را در زندان‌های ساواک گذراند و در آستانۀ انقلاب در سال 57 آزاد شد، گفته شده است. این شعر ابتدا در سال 58 به صورت کتابی مجزا منتشر شد و به برادرش تقدیم شد. او همچنین در مقدمۀ کتاب، صفرخان را سمبل مقاومت و نمونۀ مثال‌زدنی از کسانی دانسته است که جوانی‌شان را در سیاه‌چال‌ها و سلول‌های مردم‌کش به باد دادند تا مردم در این سوی زندان‌ها سرانجام آزادی را فراچنگ آورند. او همچنین در مقدمۀ این کتاب می‌نویسد: «قرار بود این کتاب همان موقع که بحث زندانیان سیاسی مطرح بود منتشر شود، ولی دولت نظامی ازهاری همان شبه‌آزادی را هم گرفت.» البته جز ارج نهادن این روحیۀ تسلیم‌ناپذیری، به نظر می‌رسد این شعر بیش از آنکه ستایش یک فرد باشد، گزارشی از وضعیت اختناق‌آور و شکنجه‌گر آن دوران و روحیۀ مبارز عمومی حکایت می‌کند. بخشی از این شعر بلند را می‌خوانیم: صفرخان! مردِ سی پاییزِ پیوسته! حکایت کن بگو از سال‌های پرپرت، باری بگو با من در آن سی سال در آن دخمه در آن بیغوله آن گودال چه آمد بر سرت باری؟ بگو، هر چند خط‌های نوشته روی پیشانیت حکایت می‌کند با صد زبان خاموش از آن سی سال، سی سال پریشانیت، اما بی پشیمانیت حکایت کن بگو از پله‌های پیچ در پیچی که تا عمق جهنم راهی‌ات می‌کرد و نیز از نردبان‌های یهودایی که بالا می‌کشیدت تا صلیب درد بگو از سقف کوتاهی که پیوسته سرت را خم نگه می‌داشت و از نیروی بی‌مرگی که «نه» می‌گفت و گستاخانه قامت در تو می‌افراشت ادامۀ این شعر را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10063 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻درنگی در شعر «شانلی امام» سرودۀ سهند ( پروندۀ را با مطلب تازه‌ای از به‌روز می‌کنیم. نعلبندی در این یادداشت به یکی از اشعار ، متخلص به ، که برای سروده شده است، پرداخته. این یادداشت و شعر را با هم می‌خوانیم.) ▪️ «شعر "شانلی امام بولود قاراچورلو" بی‌هیچ تعارفی بهترین شعری است که برای امام‌خمینی سروده شده است. این‌که می‌گویم بهترین، نه از سر تعصب به امام است نه تعصب به شاعر شعر، بلکه با نگاه به مضمون شعر، تاریخ سرایش و قدرت آن می‌گویم بهترین است. نقب سهند به تاریخ، شنیدنی است؛ فریادی به درازای عمری مبارزه. اینک او امام را مردی خدایی می‌بیند که فریاد قرن‌ها را با خود آورده و سیلی به راه انداخته که پهلوی را برچیده است. او خطاب به امام می‌گوید، تو سخن حقّ خلق هستی که قرن‌هاست در گلو مانده است: سن ائلین قرنلر آغزیندا قالان حق سؤزوسن. از طرفی امام را چشم حق‌ِّ حق‌بینی می‌داند که در میان تاریکی‌ها حق را می‌بیند و می‌نماید. اگر پهلوی مغلوب او شد، دلیلش تنها یک‌چیز و آن حق بود. شنیدن این‌سخن از زبان شاعری که عمری با تمایل‌های چپ زیسته چه شنیدنی است: سن ائلین قرنلر آغزیندا قالان حق سؤزوسن سن قارانلیقلار آرا حقی گؤرن حق گؤزوسن حق قولو, حق الی, حق جارچیسی حقین اؤزوسن حق گوجوایله وروشانمازدی بو ایرنج نظام ای یازیق کوتله لرین رهبری ای شانلی امام ای علی نین خلف اوغلو سنه مین لرله سلام... » ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10064 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 رمان، شخصیت داستانی و انقلاب (یادداشتی از در پروندۀ سایت شهرستان ادب) ▪️ «... با این‌حال، هنوز رمان‌هایی داریم که دلواپس حال و روز بشر و آینده‌اش هستند. رمان‌هایی که نگران عادت‌واره‌های مد هستند که جای ایدیولوژیی را گرفته‌اند، ولی به اندازۀ ایدیولوژی زورآورند؛ بروکراسی‌های اداری کم‌رنگ شده‌اند اما جایشان را به پیچیدگی نظام جهانی اقتصاد سپرده‌اند که سرگیجه‌آور است؛ در همۀ این صورت‌های جدید از مصرف‌گرایی و بندوبست‌های سیاسی و اقتصادی نوعی «انسانیت‌زدایی» وجود دارد. انسان هنوز تبدیل به شیء می‌شود تا در کنار دیگران بسیج شود، به کنترل درآید و زیر فشار مصرف با خرسندی رنج بکشد. می‌گویند برای اعتراض به این‌طور چیزها لزومی ندارد که ریالیسم سوسیالیسم را با وسواس تکرار کرد؛ اما هنوز نیازی وجود دارد که زمانی در طرح ریالیسم‌های سوسیالیسم به آن می‌پرداختند: انسانی که سر بردارد و در برابر محوشدن مقاومت کند... » ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10066/ ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 آهسته‌آهسته... (شعری از استاد در سوگ حضرت زهرای مرضیه در پروندۀ سایت شهرستان ادب) ▪️بریز آب روان اسما، ولی آهسته آهسته به جسم اطهر زهرا، ولی آهسته آهسته... همه خواب و علی بیدار، سرش بنهاده بر دیوار بگرید از فراق یار، ولی آهسته آهسته حسن ای نورچشمانم! حسین ای راحت جانم! بنالید ای عزیزانم، ولی آهسته آهسته بیا ای دخترم زینب به پیش مادرت امشب بخوان او را به تاب و تب، ولی آهسته آهسته روم شب‌ها سراغ او، به قبر بی‌چراغ او کنم زاری ز داغ او، ولی آهسته آهسته ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 بیچارگان،‌ یک قدم فراتر از شنل (یادداشتی از بر رمان در سالگرد درگذشت نویسندۀ شهیر روسی ) ▪️«... به نظر باختین حتی منتقدان معاصر داستایفسکی هم که این همه از خواندن بیچارگان مشعوف بودند، به درستی متوجه وجه تمایز این اثر نشده بودند. شاید بشود ردّپای داووشکین را به عنوان یک کارمند دون‌پایه‌ی فقیر در بسیاری از آثار آن زمان دید ولی تا پیش از داستایفسکی هیچ نویسنده‌ای به آن کارمند خصلت خودآگاهی نبخشیده بود. همگی فقط راویِ بیرونی فقر او بودند. ناظری که از منظر دانای کل ماجرایی را مشاهده می‌کند و شروع می‌کند به شرح آن. این داستایفسکی است که برای نخستین بار به این شخصیت پرتکرار اجازه‌ می‌دهد به وضع خود آگاه باشد و از این خودآگاهی سخن بگوید. اجازه می‌دهد که خودش زبان به سخن بگشاید و راویِ نحوه‌ی بودن خود باشد. داووشکین نه تنها به خود آگاه است که به تعبیر باختین حتی جهان پیرامون او و زندگی روزمره‌ی پیرامون او هم به درون فرآیند خودآگاهی‌اش کشیده می‌شود. در بیچارگان دیگر این مؤلف داستان نیست که برای مخاطب از وضع جهان می‌گوید، بلکه ما همه‌ی آنچه را که در جهان می‌گذرد از منظر قهرمان می‌بینیم و از زبان او می‌شنویم. داستایفسکی به تعبیر باختین به محتوای جهان گوگولی، به محتوای شنل و دماغ و یادداشت‌های یک دیوانه دست نمی‌زند، اما در چگونگی بیان این محتوا، انقلاب کوپرنیکی کوچکی ایجاد می‌کند... » ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10058 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بیست‌ویکمین میزگرد در شهرستان ادب 🔖خلاصه: eitaa.com/shahrestanadab/1426 📖مشروح و 📸گزارش تصویری این نشست به زودی منتشر خواهد شد. ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻بیست‌ویکمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب 🔖خلاصه: eitaa.com/shahrestanadab/1426 📖مشروح و 📸گزارش ت
📕بیست و یکمین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی در موسسه‌ی شهرستان ادب برگزار شد و محمد حنیف، علی‌اصغر عزتی‌پاک، محمدقائم خانی و علیرضا سمیعی درباره‌ی چهل سال داستان انقلاب به بحث و گفت‌وگو پرداختند. خلاصۀ جلسه: ✔️ : «ادبیات داستانی یک پدیده‌ی شهری است. تا زمانی که جمعیت شهری و باسواد ایران درصد پایینی داشتند جامعه از نظر فرهنگی هنوز زمینه‌ی ایجاد یک نگاه تاریخ ادبیات داستانی را نداشت. گسترش شهرنشینی بعد از انقلاب اسلامی باعث ایجاد نیازهایی شده که خود به خود به رشد ادبیات داستانی کمک می‌کنند.» ✔️ : «داستان انقلاب هنوز شکل نگرفته چون مبانی معرفتی آن درک نشده است. در ثانی ادبیات محل بحث و گفتگو است و رمان قالبی برای اندیشیدن. این در حالی است که ممیزی وزارت ارشاد راه اندیشیدن را بر فرهیختگان جامعه می‌بندد. به نظر من شیوه‌ی ممیزی کتاب‌ها بالیدن داستان انقلاب را دشوار کرده است.» ✔️ : «زبان ادبیات داستانی ‌ما فارسی مدرنی است برآمده از زبان فارسی کلاسیک، اما از نظر محتوایی سعی دارد با فارسی کلاسیک مبارزه کند. ما در ادبیات داستانی ریشه‌های زبان مدرن را نشناختیم زیرا کسانی که با اصلاحاتشان زبان مدرن را شکل دادند اکثراً سنتگرا بودند.» ✔️ : «انقلاب اسلامی در تمام سطوح، از جمله سطح فرهنگی‌اش، منکر نهاد مدرن نیست. بحران درگیری امر سنتی و امر مدرن در خود زبان فارسی وجود دارد و همین بحران زبان فارسی را زنده نگه داشته است. داستان‌نویس ما به زبان فارسی می‌نویسد ولی می‌خواهد به زور این زبان را -که حامل دوگانه‌ی سنت و تجدد است- تحریف کند.» ▪️گزارش و مشروح این نشست به زودی منتشر خواهد شد. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 با رمز یازهرا (به مناسبت چهلمین سال‌روز‌ پیروزی انقلاب اسلامی و‌ تقارن ایام فاطمیه و دهه فجر، #حسن_صنوبری دوازده تک‌بیت سروده است‌ که در ادامه می‌خوانید) ▪️در این چهل بهار شمیم تو جاری است یاس علی! که دست خدایت شبانه کاشت ▪️ای باغ‌بان پیر که در باغ خفته‌ای چل‌ساله شد طراوت گل‌دانِ یاس تو ▪️از خون برادرانمان لاله دمید تا باردگر یاس علی خم نشود ▪️رازی که در سربند یا زهراست را شاید تنها شهیدانی که ‌گمنامند می‌دانند ▪️چهل بهار پر از لاله آمدیم که باز کبود، برگ‌وبرِ یاسِ مرتضی نشود ▪️این چهل‌سال، تو را پیش‌کش ای دخت رسول! چلچراغی است که از داغ شهیدان داریم ▪️با اینهمه شهید، چهل‌سال آمدیم این‌بار "کوچه" قاتلِ "زهرا" نمی‌شود ▪️چله پایان یافت کی ما را مجالِ ماندن است؟ مهدیا! بازآ که فصلِ سامری‌سوزاندن است ▪️ما‌ چله‌نشینانِ غم فاطمه بودیم چهل سال ای منتقم عصر، کنون نوبتِ برخاستنِ ماست ▪️چله پایان یافت، وقتِ انتقامِ مادر است مهدیا! بازآ که فصلِ سامری‌سوزان رسید ▪️با رمز «یا زهرا»، چل‌سال جنگیدیم هنگامِ پیروزی است، با رمز «یا مهدی»! ▪️چل‌سال گذشتند از این راه شهیدان تا منتقم فاطمه از راه بیاید #شعر_فاطمی #چهل_سال_انقلاب ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بیست‌ودومین میزگرد در شهرستان ادب 🔖خلاصه: eitaa.com/shahrestanadab/1430 📖مشروح و 📸گزارش تصویری این نشست به زودی منتشر خواهد شد. ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻بیست‌ودومین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب 🔖خلاصه: eitaa.com/shahrestanadab/1430 📖مشروح و 📸گزارش ت
📕در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیست و دومین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی در موسسه‌ی شهرستان ادب برگزار شد و محمدکاظم کاظمی، نعمت الله سعیدی، علی داودی، حسن صنوبری و علیرضا سمیعی دربارۀ چهل سال شعر انقلاب به بحث و گفت‌وگو پرداختند. خلاصۀ جلسه: ✔️ : «ما با شعر انقلاب یک قرائت شیعی اسلامی خلق کردیم که حاوی مبارزه‌طلبی و عدالت‌خواهی است. از آنجایی‌که این قرائت اسلامی گمشده‌ای بوده که در تاریخ ما وجود داشته، نمی‌توانیم بگوییم شعر انقلاب حتی با پایان حکومت اسلامی از بین می‌رود.» ✔️ : «برای درک مفهوم شعر انقلاب، باید در درجه‌ی اول ماهیت انقلاب را درک کنیم. انقلاب اسلامی چه در جنبه‌ی عدالت‌خواهی، چه در آزادگی و استقلالش، چه در دین-رهبری‌اش ذیل عنوان امر به معروف و نهی از منکر قرار می‌گیرد. شعر انقلاب هم باید تبلور و بروز این تفکر باشد.» ✔️ : «سبک و سیاق شعر گفتن و سلوک شاعرانه‌ای که در این چهار دهه وجود داشته دیگر پاسخگوی نیازهای جامعه نیست. جهان معاصر، جهان حوادث است و دیدن و درک انسان معاصر، موضوع اصلی شعر. به همین دلیل امروز شعری با عنوان شعر انقلاب به تجربه های جدید تری نیاز دارد.» ✔️ : «در زمانه‌ای که همه می‌خواهند حرف بزنند و کسی گوش شنیدن ندارد، شعر انقلاب خوب حرف می‌زند مانند اشعار مهدی جهاندار و محسن رضوانی. این دوران انقطاع دارد به پایان می‌رسد و به هر حال ما نباید توقع داشته باشیم که از یک دوره تمام شاعران ماندگار شوند.» ✔️ : «شعر انقلاب -بدون در نظر گرفتن دوگانه‌ی فرم و محتوا- به مثابه وجدان ملی در دوران معاصر حاضر شده است؛ یعنی از یک طرف بخش‌هایی از تجربه های معاصر و قسمت‌هایی از میراث ادبی گذشته را جمع کرده و از طرف دیگر به مسائل کنونی واکنش نشان می‌دهد.» ▪️گزارش و مشروح این نشست به زودی منتشر خواهد شد. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻شهرستان ادب، فرصتی برای تحقق اهداف شاعران ▪️خلاصه‌ای از اولین روز اردوی دختران دورۀ هفتم 🔗 ShahrestanAdab.com/Content/ID/10068 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻سیب سرخ انقلاب (پروندۀ #چهل_سال_انقلاب را با شعری تازه از سرکار خانم #عالیه_مهرابی به‌روز می‌کنیم) ▪️آمد شبی باشاخه اي شمشاد در دستش با سيب هاي سرخ "فجر آباد" در دستش تور سپيد و روشن بهمن بر اندامش سيب گلاب نيمۀ خرداد در دستش!! هم مثل اوقات خوش انگور شيرين بود هم داشت برق تيشۀ فرهاد در دستش! در دشت پرچم، چون گياهي سبز مي روييد هر لاله اي كه سرخ جان مي داد در دستش از باغ پرچم عطر و بوي لاله بر مي خاست وقتي تكان مي داد آن را باد در دستش!! تشييع كرد از بس بهاران را به دوش خويش گل كرد فرورديني از فرياد دردستش بيدار شد بهمن از آن خواب زمستاني تا سيب سرخ انقلاب افتاد در دستش!! ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻شهرستان ادب، فرصتی برای تحقق اهداف شاعران ▪️خلاصه‌ای از اولین روز اردوی دختران دورۀ هفتم #آفتابگرد
🔻اردوی دوم هفتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، #آفتابگردان_ها، ویژه بانوان ▪️گزارش تصویری روز اول اردو : ShahrestanAdab.com/Content/ID/10074 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻مشروح و گزارش تصویری بیست‌ویکمین میزگرد منتشر شد. (گفتگو پیرامون چهل‌سال داستان انقلاب) ▪️«...در این نشست درباره‌ی هنر داستان‌نویسی بعد از انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم. سال 57 که انقلاب شد، برای مدت کوتاهی آزادی نسبتاً مطلقی به وجود آمد؛ کتاب‌هایی که مدت‌ها ممنوع بودند در پیاده‌روها فروخته می‌شدند. همچنین نویسندگان آزادانه شروع به اظهار عقیده کردند، البته در آن شلوغی‌ها صدایشان شنیده نمی‌شد. بعد از مدتی این احساس به وجود آمد که نویسندگانی که تا یکی دو سال قبل دچار سرخوردگی بودند و مردم را متهم می‌کردند که برای آزادی مبارزه نمی‌کنند، با انقلاب اسلامی راضی نشده بودند. در واقع با مردم همراه نشدند. البته داستان‌ها و شعرهایی همان سال‌های آغازین انقلاب نوشته شد ولی جریان ادامه‌داری نبود. به نظر می‌رسید نویسندگان و شعرای بزرگ ما در آن دوران بین تمام وقایع قیام و کشته شدن مردم برای رسیدن به عدالت، انتخاب می‌کردند که در مورد کدام بنویسند. مثلاً درباره‌ی قیام سیاهکل (که یک درگیری مسلحانه بود) نوشتند ولی درباره‌ی قیام 15 خرداد (که مردم غیرمسلح در سرتاسر کشور راهپیمایی کردند و توسط حکومت پهلوی کشته شدند) واکنشی نشان ندادند. این سکوت مردم را مقابل شاعران و نویسندگان قرار داد. تا زمانی که بعد از انقلاب نویسندگان و شاعران با پشت سر گذاشتن مشکلاتی دور هم جمع شدند که از اوضاع جامعه‌شان بنویسند و شعر بگویند...» برای خواندن متن کامل سخنان ، ،‌ و درباره‌ی چهل‌سال داستان انقلاب این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10070 همچنین برای مطالعه دیگر میزگردهای بوطیقا سری به صفحه ثابت این برنامه در سایت شهرستان ادب بزنید: 🔗 ShahrestanAdab.com/بوطیقا ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 روزنامه «لوموند» از زندگی و شعر علی‌محمد مودب نوشت ▪️ همزمان با چهلمین سالگرد ، روزنامه فرانسوی در گزارش‌گفتگوی مفصلی به شعر و زندگی به عنوان «یکی از شاعران مهم امروز ایران» پرداخته است. در این مطلب با اشاره به «اهمیت شعر در جامعه ایرانی» و «برای همه طبقات اجتماعی»، آمده است که «آیت‌الله [امام] خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی خود شاعر بود و غزل (شعر عاشقانه) می‌سرود. او از واژگانی همچون می و مستی و عشق در معنای استعاری کلمات بهره می‌گرفت... مودب نیز شاعری است که برای جمهوری اسلامی و پیش از آن برای انقلاب اسلامی شعر می‌سراید. او خود شاهد وقوع انقلاب در سال 1979 میلادی بود.» این روزنامه افزوده است: «وقتی با مودب چشم در چشم می‌شوی، او کلمات را آرام و جویده ادا می‌کند و هنگام حرف زدن سرش را پایین می‌اندازد. اما وقتی اشعار خود را، -با تأکیدی که بر ایرانیان تأثیر می‌گذارد-، دکلمه می‌کند، مودب توفان به پا می‌کند.» لوموند سپس با اشاره به «ادبیات متعهد ژان پل سارتر» از قول علی‌محمد مودب ذکر کرده است: «منبع الهام من قرآن کریم است [و نه آثار سارتر]». این روزنامه فرانسوی سپس به سال‌های ابتدایی سرایش مودب پرداخته است و نوشته است که «او در ابتدا اشعار خود را در روزنامه‌های جام جم و قدس منتشر می‌کرد.» در ادامه به سبک شعری این شاعر اشاره کرده است و می‌نویسد: « اغلب اشعار او بدون قافیه است و بنابراین مودب شاعری است که به جریان مدرن شعر ایران تعلق دارد.» این مطلب روز یک‌شنبه، دهم فوریه در صفحه هشت این روزنامه و همزمان با سالگرد انقلاب اسلامی منتشر شده است. وبگاه شهرستان ادب به زودی ترجمه کامل این متن را منتشر خواهد کرد. ☑️ @ShahrestanAdab