شهرستان ادب
🔻 لالایی برای بیدار کردن دختران ایران
(یادداشت #مجید_اسطیری بر کتاب #لالایی_برای_دختر_مرده در پروندهپرترهی #حمیدرضا_شاه_آبادی )
▪️ «... حکایت فروخته شدن تعداد زیادی از دختران قوچان در سحرگاه انقلاب مشروطه، حکایتی تلخ و شرمآور است که بر اساس شواهد اگرچه در زمانهی خودش نقل آن بسیار فراگیر بوده و مایهی برانگیختن احساسات ملی و اعتراضات اجتماعی شده، اما به مرور زمان در میان حوادث تاریخی عهد مشروطیت به دست فراموشی سپرده شده و چنان تلقی شده که تأثیر مهمی بر شکل دادن وقایع سیاسی اجتماعی نداشته است. دکتر افسانه نجمآبادی در کتاب ارزشمند «حکایت دختران قوچان» در باب نشست غبار فراموشی بر این ماجرا مینویسد:
«علیرغم اهمیت این داستان در آن سالها، در تاریخنگاریهای بعدی انقلاب مشروطه "حکایت دختران قوچان" از یاد رفته و رویدادهایی چون چوب خوردن سه تاجر قند بازار تهران و... به عنوان وقایعی که آغازگر این انقلاب بود، به یادها ماندهاست.»
لالایی برای دختر مرده چند راوی و چند فضای متفاوت دارد که همگی در ماجرای دو دختر دبیرستانی به هم میرسند. راوی اصلی رمان که داستان با روایت او آغاز میشود و به انجام میرسد، نویسندهای است که بهطوراتفاقی در تاریخ به ماجرای فروخته شدن تعداد زیادی از دختران قوچانی به ترکمانها برخورده و تصمیم گرفته کتابی درباره این ماجرا بنویسد و این واقعه تاریخی در حال فراموشی را یادآوری کند... »
ادامهی این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9566
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻برگهای نازک نارنجی
(پروندهی #شعر_پاییزی شهرستان ادب را با دو شعری از #رضا_یزدانی به روز میکنیم. شعری از کتاب تازه منتشر شدهی #حاشا که توسط انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده است. این دو شعر را با هم میخوانیم)
▪️ای کاش باد
هرسال در حوالی پاییز
با برگها
اینقدر تند حرف نمیزد
ای کاش با درخت
امسال باز قهر نمیکردند
این برگهای نازک نارنجی!
***
شبیه دانشآموزی است
که بعد از امتحانی داغ و طاقتسوز
تمام برگهای دفترش را پارهپاره میکند
درخت سرخوش پاییز!
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻مشروح و گزارش تصویری هفدهمین میزگرد #بوطیقا منتشر شد.
(گفتگو پیرامون #شعر_عرفانی در زبان فارسی)
▪️«...عصر ما عصری است که جز گفتمان عرفانی، نجاتبخشی ندارد. درواقع طبق آنچه که در مورد مقدمات ظهور میدانیم یا طبق کاری که در موعود رخ میدهد، آنچه نجاتبخش خواهد بود همین حکم بر باطن است، نه ظاهر. گویی جهان به سمتی پیش میرود که از مرحلۀ شریعت میگذرد و به عرفان میرسد. در غرب، مرشدهایی ـاز دکانها بگذریمـ هستند که غالباً فارغ از شریعت، مردم را به جوهر اصلی معنویت، دعوت میکنند: کسانی مثل اکهاردوله، نیل دونالت واش، ویندایر... . نکته این است که اگر ما مسلمانان، میراث خود را بهروز نکنیم و آموزههای بنیادی خود را احظار نکنیم و وارد گفتوگو با آن متنها نشویم، هم خودمان و هم غرب را از میراثمان محروم میکنیم. رشئهای از مولوی به جوی اندیشۀ پائولو کوئیلو میرسد، میشود کیمیاگر، تکهای میشود ملت عشق، این نیاز جهان است. الآن هیچ چیزی مثل عرفان جوابگوی اصلاح جهان نیست. بهراحتی نمیتوان رسالۀ قشیریه و کشفالمحجوب را خواند. بهروز کردن هم یعنی برداشتن آن چیزهایی که به آن نیاز داریم. ما به همهچیز کیمیای سعادت نیاز نداریم ولی قطعاً به بخش معرفت نفسش نیاز داریم، به بخش تبیین شگفت و معجزهآسای مقولههای اخلاقی کیمیای سعادت نیاز داریم...»
برای خواندن متن کامل سخنانِ #قربان_ولیئی، #زهیر_توکلی، #سروش_عمرانی و #علیرضا_سمیعی در هفدهمین بوطیقا پیرامون #شعر_عرفانی در زبان فارسی این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید:
🔗 ShahrestanAdab.com/Content/ID/9571
همچنین برای مطالعه دیگر میزگردهای بوطیقا سری به صفحه ثابت این برنامه در سایت شهرستان ادب بزنید:
🔗 ShahrestanAdab.com/بوطیقا
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻چهرهی انقلابی شهریار
(یادداشتی از #رضا_شیبانی در پروندهپرترهی #شهریار)
▪️«...دهۀ شصت از نظر تاریخی، شاید پرحادثهترین دهۀ ایران در قرن معاصر باشد. بهعبارتی اواخر دهۀ پنجاه و دهۀ شصت "جمیعاَ به مجاز دهۀ شصت" بستر یک انفجار در تاریخ سیاسی ایران است. انقلاب و جنگ هشتساله، دو حادثۀ بزرگی است که نهتنها در قرن معاصر که در سدههای گذشته نیز نمونه ندارد. البته در قرن معاصر، وقایعی چون جنگ جهانی و کودتای بیستوهشت مرداد، برجستهاند، اما از نظر وسعت اتفاق، قابل مقایسه با انقلاب و جنگ نیستند. بهطورمثال کودتا فقط فضای پایتخت را بهطورکامل تحتتأثیر قرار میدهد یا اشغال کشور در جنگ جهانی دوم، درست است که موجب تلفات بالا و بدبختیهای گسترده برای عموم ملت است اما این بدبختی، درست است که مردم را میکشد اما مردم، مورچگانی لگدکوب وقایعاند و خود نقشی در ماجرا ندارند. در جنگ و انقلاب، آحاد مردم درگیرند؛ چه بهعنوان موافق و چه بهعنوان مخالف. همین مسائل باعث میشود ما که اکنون در پایان قرن ایستادهایم و به دهۀ شصت نظر میافکنیم، انتظار داشته باشیم که مولودات دهۀ شصت در همۀ ابعاد خود "اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و ادبی و ..." در منتهای اهمیت دیده شود.
علیایحال هر چه باشد ما بایستی نگاهی ژرف به ادبیات دهۀ شصت داشته باشیم. ما در دو جنبه در قبال این ادبیات ضعیف بودهایم:
🔸۱.جنبۀ وقایعنگاری
🔸۲.جنبۀ نظریۀ شناختی و فلسفی...»
ادامهی این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9575
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻بغض تمام ابرها
(ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت #امام_سجاد علیهالسلام، شعری از جناب آقای #محمدجواد_آسمان "شاهمرادی" در رثای این امام عزیز بخوانید)
▪️کم پیش می آید صدای بال شاهینی
هفت آسمان را در دل انسان بلرزاند
بغض تمام ابرها را هقهقِ مردی
یکباره روی شانۀ باران بلرزاند
این ساحل آرام، فرزند چه طوفانی است؟
که میتواند عشق را در جان بلرزاند
این کیست؟ این رودی که اقیانوس میگرید
تا ماه را در برکۀ وجدان بلرزاند
آتشفشان درد دارد مرد و آه سرد
اشکی مگر در چشم زندانبان بلرزاند
این نالهها بیتابیِ باد است و میخواهد
ما بیدها را بر سر ایمان بلرزاند
☑️ @ShahrestanAdab