eitaa logo
خرد اجتماعی
373 دنبال‌کننده
338 عکس
67 ویدیو
45 فایل
نشر اندیشه‌های دکتر سید حسین شرف الدین (این کانال توسط ادمین اداره می‌شود.) سایت دکتر شرف الدین sharafoddin.ir ارتباط با ادمین @m110614 🌹 تبادل فقط با کانال‌های اندیشه‌ای انجام می‌پذیرد.
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️بررسي مد و مدگرایی در اسلام و ایران 🎙 دکتر سید حسین شرف‌الدین ⏰ چهارشنبه 5 مردادماه، ساعت 17 الي 19 برای شرکت در این کارگاه از لینک زیر اقدام کنید: Tavanmandyar.iauec.ac.ir ✅ لازم به ذكر است که نام كاربری و رمز عبور هر دو كد ملی می‌باشد. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🖋 استاد مسعود نجابتی 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
نقدنظریه-های-جامعه-شناختی-منشا-دین-با-رویکرد-قرآنی-.pdf
266.5K
♦️ جدیدترین مقاله دکتر شرف‌الدین با موضوع «نقد نظريه‌هاي جامعه‌شناختيِ منشأ دين با رويکرد قرآني» 🖋 سید حسین شرف‌الدین و عبدالعلی عادلی 📚 مجله معرفت، شماره 294، خرداد 1401 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️ از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی ❇️ بررسی جایگاه حجاب در جامعه اسلامی ✴️ با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه ⏰ یکشنبه 10 مهرماه، ساعت 9 الی 14 (دانشگاه باقرالعلوم) 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir.
♦️جدیدترین مصاحبه دکتر شرف‌الدین با نشریه دیده‌بان اندیشه با عنوان ❇️ «عقلانیت ارزشی در بستر پیاده‌روی اربعین» ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻ماهیت‌شناسی پدیده اربعین از لحاظ فلسفی و دینی؛ 🔻طبقه‌بندی روایات موجود در باب منسک اربعین؛ 🔻علت‌یابی آسیب‌های موجود در عملکرد زائران؛ 🔻رابطه مراسم اربعین با تمدن نوین اسلامی. ✳️ به ضمیمه یادبود استاد اخلاق مرحوم آیت‌الله ناصری لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه 💢fekrat.net/?p=11922 🆔 @sharafoddin_ir
DIDEBAN_ANDISHE_42.mobil.pdf
19.03M
✳️ دیده‌بان 42؛ نسخه موبایلی ✴️ با موضوع «اقامه توحید؛ در بستر پیاده‌روی اربعین حسینی» 🆔 @sharafoddin_ir
🖼 | فرهنگ دینی و هویت گفتمانی اسلامی 👤 دکتر ، عضو هیات علمی موسسه آموزشی امام خمینی(ره): ◼️ فرهنگ جامع‌ترین نظام معنایی است که بشر در طول تاریخ خود بدان رسیده و از نسلی به نسل دیگر آن را منتقل می‌کند. این مقوله دارای ویژگی‌هایی از جمله قصدمند بودن،‌ موقعیت‌مندبودن، دارای کارکرد بودن و غیره است که به عنوان یک نظام معنایی در ساحت‌های مختلفی تبلور می‌یابد اما نمی‌توان به صورت عینیت‌یافته آن را مشاهده کرد و جنس و فصل و حد و رسم معینی را برای آن مشخص کرد. ◼️ فرهنگ در ضمیر و ذهن انسان تبلور می‌باید. فرهنگ انسانی در مقام حدوث و بقا و استمرار و تحول و تطور و نیز از حیث کیفیت و جهت، از منابع متعددی تاثیر پذیرفته است که دین یکی از منابع و مصادر شکل‌گیری آن است. فرهنگ گرچه از این بن‌مایه ارتزاق می‌کند اما موقعیتی متفاوت از آن دارد. دین یک منظومه معنایی قدسی است که دارای ابعاد و حوزه‌ها و سطوح مختلفی است. 🆔 @iictchannel
♦️بازنشر مقالات و مصاحبه‌های مربوط به اندیشه علامه طباطبایی(ره) در سالگرد ارتحال ایشان👇👇
هدایت شده از خرد اجتماعی
رابطه-عامليت-و-ساختار-از-ديدگاه-علّامه-طباطبائي.pdf
379.4K
♦️رابطۀ عاملیت و ساختار از دیدگاه علامه طباطبایی ✍️ سید حسین شرف الدین و نصرالله نظری ✴️ منتشرشده در فصلنامه معرفت فرهنگی-اجتماعی، شماره 19، تابستان 1393 ❇️ به مناسبت ایام بزرگداشت مرحوم محمدحسین طباطبایی. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از خرد اجتماعی
علامه-طباطبایی-و-رویکرد-جامعه-شناختی-به-دینمصاحبه.pdf
469.8K
♦️علامه طباطبایی و رویکرد جامعه‌شناختی به دین 🎙 سید حسین شرف الدین ✴️ منتشرشده در ویژه‌نامه همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، آبان 1393. ❇️ به مناسبت ایام بزرگداشت مرحوم محمدحسین طباطبایی. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از خرد اجتماعی
نظریه-معنا،-مطالعه-تطبیقی-پرس-و-علامه-طباطبایی.pdf
435.5K
♦️نظریه معنا، مطالعه تطبیقی پرس و علامه طباطبایی ✍️ حمید پارسانیا و سید حسین شرف الدین 🔷 «معنا» از پردامنه‌ترین موضوعات علوم اجتماعی مدرن و پست مدرن است. یکی از بدیع‌ترین و جامع‌ترین تفسیرها درباره معنا را چارلز ساندرز پرس در زمان حیات خود ارائه نموده که در آن، ویژگی‌هایی ازجمله فرایند نشانگی، تولید معنا، کاربرد نشانه‌ها، دلالت و نگاه عملی به نشانه و ساخت معنا را بررسی می کند. پرس از جمله منتقدان و فیلسوفان مغرب زمین است که به نظریه معنا اهتمام نشان داده است و این نظریه را در فرایند نشانه شناختی خود مطرح کرده است. 🔶 در میان فیلسوفان مسلمان نیز علامه طباطبایی در این باب مطالبی ارائه کرده است. نظریه معنا نزد علامه در معرفت حضوری و حصولی و در امتداد مباحث اعتباریات ایشان طرح می‌گردد. در نظر ایشان، نظام اعتباری انسانی و معنا قائم به یک نظام طبیعی و حقیقی است؛ که به حسب باطن و در حقیقت با نظام طبیعی و حقیقی به سر می‌برد؛ زیرا در نظر وی هر اعتباری ناگزیر یک تکیه‌گاه حقیقی دارد و نظام اعتباری انسانی تنها در ظرف اجتماع و تمدن موجود می‌شود. ✅ در این مقاله تلاش می‌شود با طرح نظریه معنا از منظر ایشان، امکان مقایسه نظریه معنای پرس با نظریه معنای علامه طباطبایی، فراهم گردد. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از خرد اجتماعی
علامه-طباطبائي-و-بنيادهاي-هستي-شناختي-فرهنگ.pdf
355K
♦️علامه طباطبایی و بنیاد‌های هستی‌شناختی فرهنگ ✍️ سید حسین شرف الدین ❇️ به مناسبت ایام بزرگداشت مرحوم محمدحسین طباطبایی. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️ریشه‌یابی التهابات اخیر کشور 🎙 سید حسین شرف‌الدین ♻️ پروژه‌‌ای که در چهل روز اخیر در کشور به صورتی پرنوسان تعقیب شد، اگرچه می‌توانست به مثابه یک جنبش مدنی، فرصت مناسبی برای طرح برخی مطالبات و نقد برخی سیاست‌ها و عملکردهای مسئولان اجرایی کشور از سوی مردم باشد؛ اما متاسفانه به واسطه موج سواری، خشونت‌ورزی، تعرض به اموال عمومی، تابوشکنی و کشته‌سازی برخی اراذل و اوباش به انحراف کشیده شده و جریان اعتراضی تحت تاثیر فرصت‌طلبی ضد انقلاب، به طورکلی مخدوش شد. ⚠️ از این رو، با فرض این که ماوقع را یک جنبش ناکام و مصادره‌شده تلقی می‌کنیم، می‌توان اصل تحقق آن را به وجود برخی علل و دلایل زمینه‌ای (در وضعیت کنونی کشور) و دلایل پیرامونی و خارجی مستند ساخت. 🌐 متن کامل این مصاحبه را در پایگاه 598 دنبال کنید: https://www.598.ir/fa/news/517431/ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️تأملی جامعه‌شناسانه در نسبت جامعه و قانون 🎙 سید حسین شرف‌الدین ♻️ تردیدی نیست که جامعه‌پذیری به ویژه در مراحل آغازین به دلیل ریزش تدریجی عناصر معنایی جامعه در نظام شخصیت فرد و ایجاد نوعی طبیعت ثانوی و هویت اجتماعی، محدودیت‌هایی را بر او تحمیل می‌کند و فرد معمولا به دلیل این ته‌نشست‌ها و رسوبات عموما همانگونه عمل می‌کند که جامعه از او انتظار دارد. این فرایند با فرایند دیگری به نام نظارت و کنترل اجتماعی اعم از رسمی و غیررسمی تکمیل می‌شود. ⚠️ اگرچه صرف جایگزینی نسلی، نمی‌تواند ملاک و مجوز تغییر اعتبارات، قوانین، سنت‌ها، رسوم، آیین‌ها و عادت‌های پیشین باشند؛ اما اگر در گذر زمان و تحت تاثیر تغییر مصالح و نیازها و طرح ضرورت‌ها و اقتضائات جدید، امکان عملی التزام به هر یک از این قواعد بنیادین و نظام‌های هنجاری میسر نشده یا معقول و موجه نبود، در آن صورت، تغییر آنها نیز که عمدتا نقش ابزاری در هدایت کنش‌ها دارند، منطقا بایسته و مرجح خواهد بود. 🌐 متن کامل این مصاحبه را در پایگاه فرهنگ سدید دنبال کنید: https://farhangesadid.com/0001xL 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
✅ دانشجو موذن جامعه است....!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔴جامعه ایرانی علیرغم پایبندی به عرف و شرع، قانون‌گرا نیست 🖊تأملی جامعه‌شناسانه در نسبت جامعه و قانون در گفتگو با سید حسین شرف‌الدین؛ 🔻تردیدی نیست که جامعه پذیری به ویژه در مراحل آغازین به دلیل ریزش تدریجی عناصر معنایی جامعه در نظام شخصیت فرد و ایجاد نوعی طبیعت ثانوی و هویت اجتماعی، محدودیت هایی را بر او تحمیل می‌کند و فرد معمولا به دلیل این ته نشست‌ها و رسوبات عموما همانگونه عمل می‌کند، که جامعه از او انتظار دارد. این فرایند با فرایند دیگری به نام نظارت و کنترل اجتماعی اعم از رسمی و غیررسمی تکمیل می‌شود . 🔻قوانین و اعتبارات عقلایی در شکل ایده‌آل، مجموعه‌ای از ارزش‌های اجتماعی پذیرفته شده را نمایندگی می‌کنند. به بیان دیگر، اعتبارات هر جامعه اعم از عرفیات و قوانین مصوب توسط نهاد‌های رسمی معمولا با هدف عینیت دادن به ارزش‌های پذیرفته شده در قالب دستورالعمل‌های اجرایی و هدایت کنش‌های انسانی در مسیر تحقق آن‌ها طراحی و تمهید شده است. 📎https://farhangesadid.com/0001xL 🆔 @farhangesadid
حقوق-ووظایف-اخلاق-اجتماعی-متقابل-در-صحیفه-سجادیه.pdf
401.6K
♦️حقوق و وظایف اجتماعی متقابل در صحیفه سجادیه ✍️ سید حسین شرف‌الدین ♻️ از دید امام سجاد(ع) بنیادی‌ترین حق متقابل مؤمنان این است که به فکر هم باشند، به امورات و مصالح یکدیگر تعلق خاطر داشته باشـند و بـرای موفقیـت یـکدیگـر در پیشبرد امور مادی و غیرمادی، فردی و اجتماعی و کسب مراتب تعـالی و تقـرب، دعـا کنند. امام درضمن فرازهای متعددی به مصادیق توفیقات و انتظارات آرزویی خـود کـه قاعدتا برای عموم مؤمنان، ارجحیت بلامنازع دارد، اشاره می‌کند. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
FalsafehFarhnag.mp3
29.36M
💯🔊 🔸 کرسی علمی- ترویجی فلسفه فرهنگ در حکمت متعالیه ❇️ به مناسبت هفته پژوهش 🎙 با حضور: ⏰ دوشنبه 28 آذرماه 1401 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
♦️دومین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی مصباح یزدی 🔶 با سخنرانی آیت‌الله مدرسی یزدی 🗓 پنج‌شنبه، ۸ دی ۱۴۰۱ بعد از نماز مغرب و عشاء ⬅️ شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️ فقه؛ کنترل و نظارت اجتماعی 🎙 سیدحسین شرف‌الدین 🔶 فقه برای کنترل اجتماعی از عوامل درونی و بیرونی استفاده می‌کند. عوامل درونی همچون میزان دینداری، تأکید به لزوم حسابرسی، محاسبه اعمال خود، برانگیختن روح اخوت مومنانه، توجه دادن به ولایت متقابل مومنان. و عوامل بیرونی همچون نوع تعامل حکومت و سازمان‌های مربوطه، ضرورت اهتمام به امور مسلمین، اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، الزام به عبادات و بندگی به معنای خاص، توصیه به حفظ و تقویت همبستگی اجتماعی حول باورها و ارزش‌های مشترک، توصیه به تعاون و همکاری بر پایه نیکی‌ها. 🔷 متأسفانه به دلیل فقدان حکومت شیعی در طول تاریخ اسلام، بخش کنترلی و نظارتی فقه تحت عنوان عام «امر به معروف و نهی از منکر» در منابع فقهی غنای چندانی متناسب با انتظارات حاکمیتی و اقضائات حیات جمعی نیافته است. حتی بیانات امام علی(ع) در نهج البلاغه که در سالهای حکومتشان مطرح شده و در مقایسه با سایر ائمه زمینه بیشتری برای طرح آن یافته است؛ نیز تا آنجا که اطلاع دارم با این نگاه خوانش نشده و انعکاس فقهی برجسته‌ای نیز نیافته است. 🌐 متن کامل این سخنرانی: http://ijtihadnet.ir/?p=69125 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir