هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🖼 #عکس_نوشت | فرهنگ دینی و هویت گفتمانی اسلامی
👤 دکتر #سید_حسین_شرف_الدین، عضو هیات علمی موسسه آموزشی امام خمینی(ره):
◼️ فرهنگ جامعترین نظام معنایی است که بشر در طول تاریخ خود بدان رسیده و از نسلی به نسل دیگر آن را منتقل میکند. این مقوله دارای ویژگیهایی از جمله قصدمند بودن، موقعیتمندبودن، دارای کارکرد بودن و غیره است که به عنوان یک نظام معنایی در ساحتهای مختلفی تبلور مییابد اما نمیتوان به صورت عینیتیافته آن را مشاهده کرد و جنس و فصل و حد و رسم معینی را برای آن مشخص کرد.
◼️ فرهنگ در ضمیر و ذهن انسان تبلور میباید. فرهنگ انسانی در مقام حدوث و بقا و استمرار و تحول و تطور و نیز از حیث کیفیت و جهت، از منابع متعددی تاثیر پذیرفته است که دین یکی از منابع و مصادر شکلگیری آن است. فرهنگ گرچه از این بنمایه ارتزاق میکند اما موقعیتی متفاوت از آن دارد. دین یک منظومه معنایی قدسی است که دارای ابعاد و حوزهها و سطوح مختلفی است.
#همایش
#بازسازی_فرهنگی
#بازسازی_انقلابی_فرهنگ
🆔 @iictchannel
#اختصاصی
♦️بازنشر مقالات و مصاحبههای مربوط به اندیشه علامه طباطبایی(ره) در سالگرد ارتحال ایشان👇👇
هدایت شده از خرد اجتماعی
رابطه-عامليت-و-ساختار-از-ديدگاه-علّامه-طباطبائي.pdf
379.4K
#مقاله
#پیشنهاد_دانلود
♦️رابطۀ عاملیت و ساختار از دیدگاه علامه طباطبایی
✍️ سید حسین شرف الدین و نصرالله نظری
✴️ منتشرشده در فصلنامه معرفت فرهنگی-اجتماعی، شماره 19، تابستان 1393
❇️ به مناسبت ایام بزرگداشت مرحوم محمدحسین طباطبایی.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از خرد اجتماعی
علامه-طباطبایی-و-رویکرد-جامعه-شناختی-به-دینمصاحبه.pdf
469.8K
#مصاحبه
#پیشنهاد_دانلود
♦️علامه طباطبایی و رویکرد جامعهشناختی به دین
🎙 سید حسین شرف الدین
✴️ منتشرشده در ویژهنامه همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، آبان 1393.
❇️ به مناسبت ایام بزرگداشت مرحوم محمدحسین طباطبایی.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از خرد اجتماعی
نظریه-معنا،-مطالعه-تطبیقی-پرس-و-علامه-طباطبایی.pdf
435.5K
#مقاله
#پیشنهاد_دانلود
♦️نظریه معنا، مطالعه تطبیقی پرس و علامه طباطبایی
✍️ حمید پارسانیا و سید حسین شرف الدین
🔷 «معنا» از پردامنهترین موضوعات علوم اجتماعی مدرن و پست مدرن است. یکی از بدیعترین و جامعترین تفسیرها درباره معنا را چارلز ساندرز پرس در زمان حیات خود ارائه نموده که در آن، ویژگیهایی ازجمله فرایند نشانگی، تولید معنا، کاربرد نشانهها، دلالت و نگاه عملی به نشانه و ساخت معنا را بررسی می کند. پرس از جمله منتقدان و فیلسوفان مغرب زمین است که به نظریه معنا اهتمام نشان داده است و این نظریه را در فرایند نشانه شناختی خود مطرح کرده است.
🔶 در میان فیلسوفان مسلمان نیز علامه طباطبایی در این باب مطالبی ارائه کرده است. نظریه معنا نزد علامه در معرفت حضوری و حصولی و در امتداد مباحث اعتباریات ایشان طرح میگردد. در نظر ایشان، نظام اعتباری انسانی و معنا قائم به یک نظام طبیعی و حقیقی است؛ که به حسب باطن و در حقیقت با نظام طبیعی و حقیقی به سر میبرد؛ زیرا در نظر وی هر اعتباری ناگزیر یک تکیهگاه حقیقی دارد و نظام اعتباری انسانی تنها در ظرف اجتماع و تمدن موجود میشود.
✅ در این مقاله تلاش میشود با طرح نظریه معنا از منظر ایشان، امکان مقایسه نظریه معنای پرس با نظریه معنای علامه طباطبایی، فراهم گردد.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از خرد اجتماعی
علامه-طباطبائي-و-بنيادهاي-هستي-شناختي-فرهنگ.pdf
355K
#مقاله
#پیشنهاد_دانلود
♦️علامه طباطبایی و بنیادهای هستیشناختی فرهنگ
✍️ سید حسین شرف الدین
❇️ به مناسبت ایام بزرگداشت مرحوم محمدحسین طباطبایی.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
♦️ریشهیابی التهابات اخیر کشور
🎙 سید حسین شرفالدین
♻️ پروژهای که در چهل روز اخیر در کشور به صورتی پرنوسان تعقیب شد، اگرچه میتوانست به مثابه یک جنبش مدنی، فرصت مناسبی برای طرح برخی مطالبات و نقد برخی سیاستها و عملکردهای مسئولان اجرایی کشور از سوی مردم باشد؛ اما متاسفانه به واسطه موج سواری، خشونتورزی، تعرض به اموال عمومی، تابوشکنی و کشتهسازی برخی اراذل و اوباش به انحراف کشیده شده و جریان اعتراضی تحت تاثیر فرصتطلبی ضد انقلاب، به طورکلی مخدوش شد.
⚠️ از این رو، با فرض این که ماوقع را یک جنبش ناکام و مصادرهشده تلقی میکنیم، میتوان اصل تحقق آن را به وجود برخی علل و دلایل زمینهای (در وضعیت کنونی کشور) و دلایل پیرامونی و خارجی مستند ساخت.
🌐 متن کامل این مصاحبه را در پایگاه 598 دنبال کنید:
https://www.598.ir/fa/news/517431/
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
♦️تأملی جامعهشناسانه در نسبت جامعه و قانون
🎙 سید حسین شرفالدین
♻️ تردیدی نیست که جامعهپذیری به ویژه در مراحل آغازین به دلیل ریزش تدریجی عناصر معنایی جامعه در نظام شخصیت فرد و ایجاد نوعی طبیعت ثانوی و هویت اجتماعی، محدودیتهایی را بر او تحمیل میکند و فرد معمولا به دلیل این تهنشستها و رسوبات عموما همانگونه عمل میکند که جامعه از او انتظار دارد. این فرایند با فرایند دیگری به نام نظارت و کنترل اجتماعی اعم از رسمی و غیررسمی تکمیل میشود.
⚠️ اگرچه صرف جایگزینی نسلی، نمیتواند ملاک و مجوز تغییر اعتبارات، قوانین، سنتها، رسوم، آیینها و عادتهای پیشین باشند؛ اما اگر در گذر زمان و تحت تاثیر تغییر مصالح و نیازها و طرح ضرورتها و اقتضائات جدید، امکان عملی التزام به هر یک از این قواعد بنیادین و نظامهای هنجاری میسر نشده یا معقول و موجه نبود، در آن صورت، تغییر آنها نیز که عمدتا نقش ابزاری در هدایت کنشها دارند، منطقا بایسته و مرجح خواهد بود.
🌐 متن کامل این مصاحبه را در پایگاه فرهنگ سدید دنبال کنید:
https://farhangesadid.com/0001xL
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از پایگاه مطالعاتی_تحلیلی سدید
🔴جامعه ایرانی علیرغم پایبندی به عرف و شرع، قانونگرا نیست
🖊تأملی جامعهشناسانه در نسبت جامعه و قانون در گفتگو با سید حسین شرفالدین؛
🔻تردیدی نیست که جامعه پذیری به ویژه در مراحل آغازین به دلیل ریزش تدریجی عناصر معنایی جامعه در نظام شخصیت فرد و ایجاد نوعی طبیعت ثانوی و هویت اجتماعی، محدودیت هایی را بر او تحمیل میکند و فرد معمولا به دلیل این ته نشستها و رسوبات عموما همانگونه عمل میکند، که جامعه از او انتظار دارد. این فرایند با فرایند دیگری به نام نظارت و کنترل اجتماعی اعم از رسمی و غیررسمی تکمیل میشود .
🔻قوانین و اعتبارات عقلایی در شکل ایدهآل، مجموعهای از ارزشهای اجتماعی پذیرفته شده را نمایندگی میکنند. به بیان دیگر، اعتبارات هر جامعه اعم از عرفیات و قوانین مصوب توسط نهادهای رسمی معمولا با هدف عینیت دادن به ارزشهای پذیرفته شده در قالب دستورالعملهای اجرایی و هدایت کنشهای انسانی در مسیر تحقق آنها طراحی و تمهید شده است.
📎https://farhangesadid.com/0001xL
🆔 @farhangesadid