eitaa logo
خرد اجتماعی
410 دنبال‌کننده
339 عکس
67 ویدیو
45 فایل
نشر اندیشه‌های دکتر سید حسین شرف الدین (این کانال توسط ادمین اداره می‌شود.) سایت دکتر شرف الدین sharafoddin.ir ارتباط با ادمین @m110614 🌹 تبادل فقط با کانال‌های اندیشه‌ای انجام می‌پذیرد.
مشاهده در ایتا
دانلود
خرد اجتماعی
#یادداشت ♦️تجرد زنان، با کدام منطق...؟؟(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 دیدگاه‌های نظری مورد نیا
♦️تجرد زنان، با کدام منطق...؟؟(قسمت دوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 دیدگاه‌های نظری مورد نیاز در تحلیل پدیده تجرد زنان کدام‌اند...؟؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️تجرد زنان، با کدام منطق...؟؟(قسمت دوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔹درتبیین پدیده تجرد زنان به دیدگاه‌های نظری متعددی درحوزه‌های دانشی مختلف به‌ویژه با رویکردهای روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، ارتباطاتی و مطالعات فرهنگی می‌توان استناد جست. دراینجا به چند مورد از این دیدگاه‌ها اشاره می‌کنیم: 2️⃣ همنوایی متغیرهای عاملی وساختاری 🔸طبق این نظریه سه متغیر در مقوله ازدواج وجود دارد: ✔️دسترسی(Availability) ✔️امکان(Feasibility) ✔️تمایل( Desirability ) 🔹متغیراول(دسترسی)ازطریق توازن نسبت سنی-جنسی افراد در سن ازدواج و روش‌های انتخاب همسر(تنظیم شده یا انتخاب آزاد) تعیین می‌شود. 🔸طبق این نظریه،جایی که عدم توازن جدی درنسبت سنی-جنسی جمعیت درسن ازدواج وجود داشته باشد، برخی ازدواج‌ها با تاخیرمواجه می‌شوند. درجایی که افراد جوان برای انتخاب همسرآزاد باشند، ازدواج‌ها معمولا نسبت به جایی که همسران را والدین انتخاب می‌کنند، دیرتر اتفاق می‌افتند. 🔹متغیردوم (امکان) به وضعیت اجتماعی و اقتصادی که جهت تشکیل خانواده توسط زوجین ضرورت دارد، اشاره دارد. 🔸متغیرسوم (تمایل) به فشاراجتماعی جهت ترغیب فرد و ایجاد انگیزه برای ازدواج مربوط است. فشاراجتماعی گاه ازطریق پاداش‌های اجتماعی ناشی از ازدواج همچون عشق و عاطفه، ارضای نیازجنسی،حمایت اقتصادی، تولید نسل،‌ حفظ اصل و نسب و احساس خوشی دردوران سالخوردگی؛ وگاه ازطریق مجازات‌های اجتماعی همچون انزوا، طرد و بدنامی به دلیل تجرد، بی‌فرزندی و... از سنی معین به بعد اعمال می‌شود. 🔹برای برخی افراد پاداش‌ها وبرای برخی ترس از مجازات‌ها ممکن است مشوق به ازدواج باشد. بدیهی است اگر پاداش اجتماعی ازدواج در سنی معین بیشتراز فشار ناشی از مجازات اجتماعی[درفرض گزینش تجرد] باشد، ازدواج با سرعت و انگیزه بیشتری صورت می‌گیرد و متقابلا اگر پاداش اجتماعی تجرد در سنی معین بیشتر از مجازات آن باشد، یقینا ازدواج باتاخیرصورت می گیرد. 🔸درجمع‌بندی کلی می‌توان گفت که ازدواج یا عدم ازدواج در هر شرایط، تحت تاثیر دو دسته عوامل ساختاری و عاملی یا اجتماعی و فردی صورت می‌گیرد ومعمولا بسته به شرایط و موقعیت، برآیند این دو دسته عوامل است‌ که ‌زمان ‌ازدواج افراد و نیز چگونگی وضعیت زناشویی درجامعه را تعیین می‌کند. عوامل‌ ساختاری در مقایسه با عوامل فردی،کمترتحت ‌اختیار و کنترل افرادند. 🔹دو متغیر دسترسی و امکان‌ در نظریه دیکسون، جزو متغیرهای ساختاری شمرده می‌شوند و عدم تعادل در تعداد دو جنس در سن ازدواج یا وضعیت نامساعد اقتصادی، می‌تواند ازدواج گروهی از افراد را برغم تمایل، به تعویق اندازد. عنصرسوم یعنی تمایل دراین نظریه، اگرچه امری فردی است؛ اما معمولا همسو با اقتضائات ساختاری عمل می‌کند. 🔺موارد دیگر در پست‌های بعدی و شرح تفصیلی مورد دوم در اینجا قابل رویت است. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!!(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 چرا جشن ایرانیان در آخر سال را چهارشنبه‌سوري می نامند؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!!(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔹چهارشنبه‌سوري از جمله آئين‌هاي کهن ايرانيان است که ريشه در فرهنگ، اساطير، و باورهای مردم اين سرزمين دارد. از دید برخی پژوهشگران، جشن‌هاي چهارشنبه‌سوري تا قرن هفتم هجری با آداب فراوان در جای‌جای ایران برگزار مي‌شده و بعدها تا قرن دهم به دلايلي تعطيل شده است. 🔸بعد از گذشت این زمان، دوباره احيا شده و شکلی اسلامي‌تر و مذهبي‌تر به خود گرفته است. سفره‌اي که براي ارواح درگذشتگان پهن مي‌شد و بنا بود با دعاي فروهرها (ارواح پاک) تبرک شود، با همان آداب به سفره حضرت خضر تغيير يافت و آجيل شور و شيرين آن، نام «مشکل‌گشا» به خود گرفت. 🔹آتش‌افروختن بر بام‌ها براي راهنمايي مردگان، به روشن کردن شمع و چراغ در مکان‌هاي مقدس و امام‌زاده‌ها و مساجد و سوزاندن کُندر و اسپند و دود‌کردن عود در مکان‌هاي مذهبي تغيير فرم داد. سرانجام اين جشن نيز مثل اغلب آداب و آئين‌هاي ايراني با مذهب شيعه پيوندي نزديک يافت. 🔸در مورد وجه توصیف چهارشنبه آخر سال به «سوری» نیز باید گفت که از دید برخی پژوهشگران، واژه سوری از واژه پهلوي ‌سوريک (suric) به معناي «سرخ» گرفته شده است.‌به همین دلیل در برخی مناطق ایران به چهارشنبه‌سوري، «چهارشنبه سرخی» مي‌گفتند. 🔹واژه «سور» گاه به عنوان جزئي ترکیبی از يک کلمه به کار می‌رود مثل سورنا يا سرنا که به معناي ساز جشن است. «سور» گاهی هم به معنای مهمانی است و به همین دلیل سور‌دادن به معني مهماني‌دادن است. 🔸در گويش خضري که يکي از اصيل‌ترين گويش‌هاي ايراني است، سور (sowr) يا سُهر (sohr) به معناي، سرخ، جشن و مهماني به کار رفته است. در زبان اوستايي نيز سور به معناي جشن و مهماني است. از دید برخی، سور از واژة سوئيره (suirya) اوستايي و به معني چاشت است و به همین دلیل در پهلوي و پارسي، از کاربرد آن «مهماني بزرگ» اراده می‌شده است. 🔹همچنین در فرهنگ پهلوي، واژه «سور» به معني «سرخ»، «مهماني و جشن مذهبي» و «شادابي» هر سه به کار می‌رفته است؛ اگرچه کاربرد آن در معنای بزم و شادي غلبه بیشتری داشته و در عرف ایرانیان معاصر نیز معمولا از چهارشنبه‌سوري همین معنا اراده می‌شود: چهارشنبه‌ شادي. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
خرد اجتماعی
#یادداشت ♦️سیاه‌ترین سفید...!!(قسمت دوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔸سوال: چرا برخی از دختران و پسران ت
♦️سیاه‌ترین سفید...!!(قسمت سوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔸سوال: چرا برخی از دختران و پسران تن به ازدواج سفید می‌دهند؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️سیاه‌ترین سفید...!!(قسمت سوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔹سوال: چرا برخی از دختران و پسران تن به ازدواج سفید می‌دهند؟ 3️⃣ بالارفتن سن ازدواج عمدتا به دلیل ناتوانی اقتصادی اکثریت جوانان و خانواده‌ها از تامین ملزومات قهری ازدواج رسمی(مثل شیربهاء، خرید بازار، جهیزیه، مراسم عقد و عروسی، رهن و اجاره مسکن و تامین نفقه). بیکاری شایع، غیرمکفی بودن درآمد حاصله در مقایسه با هزینه‌های فزاینده و به طور کلی بروز فاصله میان بلوغ جنسی و بلوغ اقتصادی عامل اصلی رویگردانی اکثریت جوانان از اقدام به ازدواج رسمی در سن مقتضی است. 4️⃣ افول موقعیت و جایگاه ازدواج و زناشویی از یک پیمان الهی مقدس به یک قرارداد اجتماعی خودخواسته و تقلیل کارکردهای متنوع آن به صرف ارضای تمنیات جنسی( اصالت‌یابی ارضای نیاز جنسی و عاطفی طرفین در مقایسه با سایر کارکردها) 5️⃣ میل به تعدی از الگوهای رفتار جنسی پذیرفته‌شده تحت تاثیر ورود جریان‌های فرهنگی بیگانه،‌ الگوگیری از مراجع بیرونی، رجحان‌یابی سبک زندگی غربی تحت تاثیر فرایند جهانی‌شدن، ارتباطات میان‌فرهنگی گسترده به‌ویژه از طریق رسانه‌های جمعی جهان‌گستر(ماهواره‌ها، اینترنت)، محصولات فرهنگی وارداتی(مثل سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی، بازی‌های رایانه‌ای و...). 6️⃣ میل وافر برخی از مردان وزنان، به کامجویی موقت، تکرارپذیر و تجدیدشونده با شرکای جنسی مختلف تحت تاثیر روحیه عشرت‌طلبی، تنوع‌خواهی و لذت‌جویی هواپرستانه و عاری از هر نوع تعهد و مسئولیت مدنی و اخلاقی؛ جالب اینکه برخی از طالبان ازدواج سفید، در بیان چرایی ترجیح خود، به فقدان قید و بندهای مدنی و امکان رهایی آسان از تعلقات نیم بند آن استناد جسته‌اند. 7️⃣ ادعای اینکه این هم‌خانگی موقت بالقوه می‌تواند پیش زمینه‌ای برای حصول آشنایی بیشتر طرفین با ویژگی‌های شخصیتی و خلق و منش یکدیگر و بستری مطمئن جهت اتخاذ تصمیم واقع‌بینانه در خصوص ازدواج رسمی، فراهم آورد. 👣 این یادداشت ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
خرد اجتماعی
#یادداشت 🔥 سور آتشین...!!(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 چرا جشن ایرانیان در آخر سال را چهارشنب
🔥 سور آتشین...!!(قسمت دوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 مبدأ و منشا پدیده چهارشنبه‌سوري کدام است؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!!(قسمت دوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔹دربارة منشا چهارشنبه‌سوري روايات متعددي وجود دارد که در ذيل بدانها اشاره می‌کنیم: 1️⃣ جشن فروهرها 🔸ايرانيان باستان بر اين باور بودند که پنج روز آخر سال تا پنج روز بعد از سال نو؛ فروهر افراد متوفی (ارواح پاک) به زمين و به نزد خانواده‌هايشان بازمی‌گردند تا حال آنها را جويا شوند. و به یُمن برگزاری مراسم جشن و شادمانی در روز چهارشنبه آخر سال، این روز چهارشنبه‌سوري یا جشن سوري نام گرفت. دليل تقدس اين ایام اين اعتقاد بود که از یک سو، فروهرها به زمین فرود مي‌آيند و از سوی ديگر، این ایام آغاز جشن‌هاي نوروزي بوده است. 🔹طبق آئين هر یک از جشن‌های ایرانی معمولا با آتش‌بازي آغاز مي‌شده است. مردم مي‌کوشيدند تا در این شب چهارشنبه خانه‌اي بسيار تميز و سفره‌اي رنگين داشته باشند و همه شادمان و در صلح و آشتي باشند تا ارواح مردگانشان با ديدن نور دوستي و صمیمیت در خانواده خود، شادمان و خرسند گردند و برای ايشان دعا کنند. در اين شب، همچینن به نشانه روشني و فروغ خانه، در پشت‌بام‌ها نیز آتش روشن مي‌کردند تا ارواح راه خانه خود را بيابند. 2️⃣ تخليه اجاق زمستان 🔸طبق روايت دوم، رسم معمول ایرانیان این بود که در روزهای آخرزمستان و با گرم شدن تدریجی هوا، خاکستر و گرد و غبار اجاق ها را جاروب کرده و به همراه وسايل کهنه و دورریختنی، آنها را از خانه خود بیرون می‌ریختند. آنها معمولا يک روز پيش از چهارشنبه‌سوري با کسب اجازه از مؤبد بزرگ یا نمايندگان او؛ آتش اجاق‌ها و تنورها را خاموش مي‌کردند تا بتوانند در روز چهارشنبه، خاکستر انباشته شده در تنورها و اجاق‌ها را به ياري و کمک یکدیگر به ميدان بزرگي که در حکم خاکدان بود، منتقل کنند. 🔹آنان همچنین ابزارها و وسايل فرسوده و بي‌مصرف خود را به اين مکان منتقل می‌کردند و به هنگام غروب روز سه‌شنبه که فردايش چهارشنبه آخر سال بود، مردي مشعل به دست که «آتش‌افروز» خوانده مي‌شد با مشعلي فروزان از آتشکده به سوي خانه‌ها مي‌آمد و با صداي خوش «آتش افروزم/سالي يکروزم» آتش مقدس را به اجاق‌ها نزديک مي‌کرد و يک بار ديگر دود از اجاق‌ها برمي‌خاست و دودمان آراسته مي‌شد. 🔸مردم سپس با خوشحالي به کنار خاکدان مي‌رفتند و با حضور نمايندة ديني هر محل به خواندن دعا و شکرگزاری ازدرگاه ایزد یکتا، می پرداختند. نماینده مذهبی بعد از اتمام دعا مشعل آتشین را به وسايل انباشته شده در خاکدان مي‌زد تا پلشتي‌هاي موجود در خاکدان را بسوزاند. آنگاه مردم از روي آتش برافروخته شده مي‌پريدند و شادماني مي‌کردند. 3️⃣ آتش حضرت ابراهيم 🔹برخی با استناد به قرآن کريم براین باورند که چهارشنبه سوری یادآور آتش افروزی نمرودیان بت‌پرست برای سوزاندن حضرت ابراهيم خلیل(ع) است؛ آتشی که به امر خدا سرد شد. پس از این واقعه موحدان و مومنان هر ساله به پاس این معجزه آشکار، روز چهارشنبه آخر سال را به عنوان یکی از ایام الله جشن می‌گرفتند. 👣 این یادداشت ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️حجاب اجباری یا اختیاری...؟؟ 🔷 گزارشی از حواشیِ اندیشه‌ای مناظره آقایان سوزنچی و نصیری با موضوع حجاب اجباری. 🔶 کیفیت: عالی 🔺فایل کامل پرونده حجاب اجباری را در شماره 13 و 14 از نشریه دیده‌بان اندیشه 👈 اینجا ملاحظه بفرمایید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net 🆔 @sharafoddin_ir
خرد اجتماعی
#یادداشت 🔥 سور آتشین...!!(قسمت دوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 مبدأ و منشا پدیده چهارشنبه‌سوري کدام ا
🔥 سور آتشین...!!(قسمت سوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 مبدأ و منشا پدیده چهارشنبه‌سوري کدام است؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!!(قسمت سوم) ✏️سید حسین شرف الدین ♦️ مبدأ و منشا پدیده چهارشنبه‌سوري کدام است؟ 4️⃣ گذر سياوش از آتش 🔹طبق روايتی جشن چهارشنبه‌سوري، یادآور داستان گذر سياوش از آتش کین دشمنان است. به بیان شاهنامه، «گذر از آتش» يک مراسم کهن آیینی براي اثبات بي‌گناهي افراد بوده است. 🔸پارسيان زرتشتي معتقد بودند که سیاوش در چهارشنبه آخر سال به دست افراسياب به آتش افکنده شد. از این رو، آنها هرساله در این روز با برافروختن آتش و گذشتن از روی آن، سعی می‌کردند تا این خاطره را زنده نگه دارند. 5️⃣ آئيني ايراني که پس از اسلام تغيير نام داده است 🔹از دید برخی پژوهشگران،‌ ايرانيان معتقد به کيش زردشت بر اين باور بودند که روشني امری قديم و ازلي است و آن را «زروان» مي‌ناميدند و به همین دلیل مقام آتش را بزرگ می‌شمردند. طبق برخی نقل‌ها، زرتشتیان ایرانی در شب چهارشنبه آخر سال، بر پشت‌بام‌ها آتش مي‌افروختند و آمدن نوروز را به یکدیگر نوید مي‌دادند. اين رسم کم کم در ميان ايرانيان غيرزرتشتي نيز تعمیم یافت. 🔸از دید برخی پژوهشگران، ايرانيان تا قبل از اسلام، محدوده‌ زماني معینی به نام هفته نداشتند. آنها سال را به دوازده ماه سي‌روزه تقسيم مي‌کردند و هر روز را با نام خاصي می‌شناختند. بعد از اسلام هفته با نام‌هاي تکرارشونده، شنبه، يکشنبه و ...وارد تقويم ايراني شد و از آن پس چنين سوري را که طبق روزهای هفته در شب چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شد، چهارشنبه سوری نام نهادند. و چون اعراب چنین روزی را نحس می‌دانستند، ایرانیان وانمود می‌کردند که با شادي و آتش نحوست آن را دفع مي‌کنند. 6️⃣ قيام مختار ثقفي 🔹از دید برخی پژوهشگران، شب چهارشنبه گرانبار از سنت‌ها و آداب و رسوم ايران کهن است و يکي از دلايل برجستگی این شب، وقوع رویداد تاریخی قیام مختار ثقفی در آن است؛ سردار بزرگی که هم شیعه بود و هم دارای ‌ريشه ايراني. 🔸طبق این نقل مختار ثقفی که به همراه يارانش برای خونخواهي شهداي کربلا قيام کرد، براي اينکه موافقان و مخالفان خود را از هم تميز دهد، دستور داد تا شيعيان بر پشت‌بام خانه‌هاي خود آتش افروزند. و از آنجا که اين شب مصادف با شب چهارشنبه‌ آخر سال بود؛ از آن پس مرسوم شد که ايرانيان مراسم جشن پایان سال خود را با آتش‌افروزي در این شب برگزار کنند. 👣 این یادداشت ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
خرد اجتماعی
#یادداشت 🔥 سور آتشین...!!(قسمت سوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 مبدأ و منشا پدیده چهارشنبه‌سوري کدام ا
🔥 سور آتشین...!!(قسمت چهارم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 مبدأ و منشا پدیده چهارشنبه‌سوري کدام است؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!!(قسمت چهارم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 مبدأ و منشا پدیده چهارشنبه‌سوري کدام است؟ 7️⃣ پيروزي فريدون بر ضحاک 🔸برخي افروختن آتش را مربوط به روز پيروزي فريدون بر ضحاک خونخوار مي‌دانند. از دید برخی پژوهشگران، رسم ایرانیان از بعد از اسلام تا عصر حاضر بر این بوده که چون خليفه يا سلطان ظالمی به قتل می‌رسيده يا برکنار می‌شده و مخصوصاً اگر شخصيتي عادل و مردمي جاي او را می‌گرفته است، مسرور شده و گاه با برپايي جشن و اجتماعات، برافروختن آتش، اهدای نقل و شيريني و گل و زعفران، شادی جمعی خود را ابراز می‌کردند. ريشه اين نوع مراسم در آئين‌هاي باستاني و جايگاه رفيع آتش و نور و واقعه پيروزي فريدون بر ضحاک نهفته است. 8️⃣ شب يلدا 🔹از دید برخی، مراسم چهارشنبه‌سوري به اعتقادات مردم در مورد شب يلدا برمي‌گردد. در فردای این شب خورشيد گرم و لطيف پس از جدال با زمستاني سرد و سخت زائيده مي‌شود و به همين دليل نبايد در اين شب طولاني خوابيد بلکه بايد بيدار ماند،‌ جشني برپا کرد و منتظر ماند تا خورشيد که مظهر خير و برکت است، طلوع کند و زمين و زندگي را گرم کند. 🔸در واقع آتش افروختن در این چهارشنبه نوعي کمک‌کردن به گرم شدن زمین توسط خورشيد به حساب مي‌آید. بعدها اين جشن به چهارشنبه‌سوري موسوم شد. 9️⃣ اصطلاح گاه‌شماري توسط زرتشت 🔹از دید برخی پژوهشگران، جشن چهارشنبه‌سوري جشني است که مانند بيشتر جشن‌هاي ايراني به ستاره‌شناسي بستگي دارند و مبدأ همه حساب‌هاي علمي تقويمي است. 🔸طبق نقل در این روز در سال 1725 پيش از ميلاد، زردشت بزرگترين حساب گاه‌شماري جهان را پديد آورد و تاريخ کهن را تدوین کرد. از آن پس و به یاد بود این موفقیت، هرساله در شب آن روز، مردم جشن بزرگي برپا مي‌کنند و با آتش‌افروزي شادي خود را ابراز می‌دارند. 👣 این یادداشت ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
خرد اجتماعی
#یادداشت 🔥 سور آتشین...!!(قسمت چهارم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 مبدأ و منشا پدیده چهارشنبه‌سوري کدام
🔥 سور آتشین...!!(قسمت پنجم و پایانی) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 ما و چهارشنبه‌سوري...!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!!(قسمت پنجم و پایانی) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 ما و چهارشنبه‌سوري...!! 🔸ريشه‌هاي مراسم چهار شنبه‌سوري را نمي‌توان به صراحت به دوره خاصي از تاريخ ايران باستان نسبت داد اما به نظر مي‌رسد که اصل مراسم آتش‌افروزی و برخي سنت‌هاي رایج در چهار شنبه‌سوري از دوران کهن در میان مردم این مرز بوم به شیوه‌های مختلفی رواج داشته و با آراء و عقايد مذهبی آنها (در پیش از اسلام) نیز به گونه‌هایی درآميخته بوده است. 🔹چهارشنبه‌سوری فارغ از مستندات تاریخی و اسطوره‌ای آن که بسیار مخدوش و مبهم است؛ فارغ از رسم و رسومات آیینی بسیار متنوعی که ایرانیان در طول تاریخ با باورها و انگیزه‌های مختلف به انجام می‌رسانیده‌اند؛ و فارغ از آیین‌ها ورسوم متنوعی که هم اینک در مناطق مختلف ایران و در میان اقوام مختلف ایرانی کم و بیش رواج دارد؛ و فارغ از تهی‌شدن آن از ایفای هر نوع کارکرد اجتماعی مفید در خور توجه؛ و نیز فارغ از خرده‌گیری برخی علما و فقهای اسلام بر اصالت و مشروعیت این سنت به‌ویژه در شکل رایج آن؛ در سالهای اخیر به دلیل برخی زیاده‌روی‌ها و دخل و تصرفات بی‌سابقه و بعضا مخرب به یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شده است. 🔸 تجمع هدایت‌نشده گروههای سنی جوان و نوجوان سرشار از هیجانات در برخی میادین عمومی، استفاده جسورانه از برخی مصنوعات تولید‌کننده صداهای ناهنجار و آتش‌زا، ایجاد رعب و هراس برای عموم مردم، تخریب برخی امکانات و اموال عمومی، تحمیل برخی هزینه‌های مالی و جانی به خود و دیگران و... مراسم چهارشنبه‌سوری را به جای میمنت و شادکامی، در تلقی عموم به یک عامل تهدید امنیت و آسایش، تبدیل کرده است. 🔹براستی چرا برخی افراد به بهاي خوش‌گذرانی آنی یا احيای يک سنت تهی از معنا و کارکرد، اصرار دارند جان و مال خود و ديگران را در معرض خطر قرار دهند و هزینه‌های مادی و معنوی توجیه ناپذیری بر جامعه تحمیل کنند؟ 🔚 پایان 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️روشنفکران و چهارشنبه‌سوري ✏️ احمدحسین شریفی 🔹 فقط یک لحظه تصوُر کنید که چهارشنبه سوری مراسمی مذهبی بود که هر سال به طور میانگین بیش از 10کشته، بیش از 500 نفر مجروح، صدهامیلیون تومان خسارات و این‌مقدار رُعب و وحشت ایجاد می‌کرد. حتما تا حالا شاهد انواع و اقسام تحلیل‌های مذهب‌ستیز به دلیل این مراسم بودیم. شاید آقای دبیرکلِ سازمان ملل هم میانه‌ی چُرت‌زدن‌هایش از این وضعیت ابراز نگرانی کرده بود. 🔸اما واکنش‌ها نسبت به این مراسمِ سنتی چیست؟ میگویند سنتی صحیح است! که باید به روش صحیح اجرا شود و اجرای آن به روش کنونی هیج ربطی به بنیان‌گذاران آن ندارد. این نوع تحلیل، حتماً روش صحیحی است اما چرا پای باقی انحرافات و اشتباهات که می‌رسد، شمشیر را از رو بسته و بابت یک مساله‌ی جزئی تمام یک کلیت زیر سوال می‌رود؟ 🔹 پاسخ ساده است. ناز و اداهای روشنفکری میگوید به هر چه رنگ دینی دارد، (که اتفاقا همیشه عقلانی و مفید هم هست) با شدت هر چه تمام حمله کن و هر چه که رنگ غیردینی دارد، حتی اگر خرافی و مضر،از آن دفاع و ترویج کن... ⁉️ حال، این روشنفکری است یا جاهلیت؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @Ahmadhoseinsharifi 🆔 @sharafoddin_ir
♦️میلاد اُمت...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 چرا باید ولادت بزرگان دین را پاس بداریم؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️میلاد اُمت...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔹چرا باید برخی مناسبت‌های تقویمی همچون سالروز تولد حضرات معصومین(ع) به عنوان برجسته‌ترین هادیان امت، مراجع فکری و اعتقادی و اسوه‌های عملی را که قرنها به عالم ملکوت عروج کرده و خاکیان را از فیض وجود ظاهری خویش محروم ساخته‌اند، را همواره نیکو داریم و به پاس مقام و منزلت ایشان مراسم ویژه برگزار کنیم؟ 🔸دلایلی را می‌توان در واکاوی باورهای عمومی مومنان جستجو کرد. از آن جمله:‌ 🔺به استناد شواهد دینی ارتحال آنها و انتقال از دار دنیا نه تنها مانع ارتباط آنها با انسان‌ها عموما و موالیان خویش خصوصا نمی‌شود که ارواح آنها در عالم برزخ به دلیل رهایی از تعلقات مادی و محدودیت‌های این جهانی، ازامکانات به مراتب بیشتری برای تاثیرگذاری و بذل عنایت به زندگان و متوسلان برخوردارند. پس آنها همواره زنده و حاضر و ناظرند؛ 🔻بزرگداشت چنین شخصیت‌هایی به استناد برخی آیات و روایات، برجسته‌ترین مصداق تعظیم شعائر الهی است که مومنان عموما بدان تکلیف یافته‌اند؛ 🔺 بزرگداشت آنها، نوعی شکرگزاری و قدرشناسی از خداوند به پاس اعطای این قبیل آموزگاران و مربیان قدسی است؛ 🔻بزرگداشت آنها، زمینه تقرب هر چه بیشتر ما به آنها وجلب عنایات ایشان را فراهم می‌سازد؛ 🔺بزرگداشت آنها، تذکار مکرری به عموم مومنان است که آنها همواره باید باورداشت‌های اعتقادی و ارزشی، سلوک و مرام عملی و به طور کلی، مراتب بودن و شدن خود را در پرتو تعالیم آنها بازخوانی و تصحیح ‌کنند؛ 🔻بزرگداشت آنها، زمینه بیشتری برای الگوگیری نسل نوپدید در یافتن راه و رسم زندگی سعادتمندانه در آشفته‌بازار فرهنگی موجود را مهیا می‌سازد؛ 🔺بزرگداشت آنها، مومنان و بویژه نسل جوان را از درغلطیدن به سمت چهره‌های مصنوعی و مراجع میان‌تهی ساخته و پرداخته‌مدرنیته، برحذر می‌دارد؛ 🔻بزرگداشت آنها، زمینه مساعدتری برای استمرار خطی ولایت ایشان که مظهر ابدیت و جاودانگی ولایت الهی و مرجعیت بلامنازع تعالیم دینی ومعنوی در جامعه بشری است، فراهم می‌آورد. 🔹روشن است که کم وکیف برگزاری این نوع مناسبات، منشا فرهنگی دارد و هرجامعه به اقتضای معرفت، ذوق، تجربه و خلاقیت خویش در این خصوص ادای وظیفه می‌کند. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
پربازدید‌ترین پیام‌های دو هفته اخیر کانال خرد اجتماعی را در اینجا مرور کنید:👇 1️⃣ معرفی مقاله با عنوان رسانه‌ای جذاب به نام قرآن 👈 اینجا 2️⃣ یادداشت با عنوان سیاه‌ترین سفید...!! (تحلیل چرایی وقوع ازدواج سفید )👈 اینجا 3️⃣ یادداشت با عنوان سنت اجتماعی(تبیین سنت های اجتماعی خداوند) 👈 اینجا 4️⃣ یادداشت با عنوان لغزشگاه‌های تخصص‌گرایی..! 👈 اینجا 5️⃣ یادداشت با عنوان اندیشه اجتماعی فقیه فقید..! 👈 اینجا 6️⃣ سخنرانی با عنوان طلاب و اینستاگرام...!! (تحلیل کنشگری طلاب در اینستاگرام)👈 اینجا 7️⃣ یادداشت با عنوان سور آتشین...!!(تحلیل چهارشنبه سوری)👈 اینجا 8️⃣ پادکست با عنوان حجاب اجباری یا اختیاری...؟؟👈 اینجا 9️⃣ یادداشت با عنوان روشنفکران و چهارشنبه‌سوري(احمدحسین شریفی)👈 اینجا 🔴 امیدواریم که آدینه خوبی داشته باشید و ما را از دعای خیر خود محروم نفرمایید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
28.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️از سواد رسانه‌ای چه می‌دانیم؟ 🔊 سید حسین شرف الدین 🔹کیفیت: خوب 🔸مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه فم (اشراق) 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔶یکی از مصاحبه‌های دکتر شرف الدین در سال ۱۳۹۹، مصاحبه با فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا است که در شماره ۳۲ از این نشریه به چاپ رسیده است. 🔷 عنوان مصاحبه: دنیای کنش و رابطه انسانی؛ از درون فرد تا شبکه‌های اجتماعی. 🔺صفحه ۱۹۱ (پرونده کنش اجتماعی) 🔻 انتشار: تابستان ۱۳۹۹ 📚 علاقه‌مندان برای دریافت این نشریه می‌توانند از 👈 اینجا اقدام کنند. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️عید نمادین...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 در وصف نوروز، این عید نمادین، چه می‌توان گفت؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️عید نمادین...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 نوروز چیست....؟؟ 🔺منظومه معنایی بی‌بدیلی که برغم همه تحولات تاریخی فرهنگی همچنان ثابت و استوار برجای مانده است. 🔻پلی نمادین میان اینجا و اکنون ما با حوزه فرهنگی ایران‌زمین و گذشته تاریخی ماست. 🔺تجدید پیوندی صمیمانه و میثاقی مستحکم میان انسان و جهان انسانی با طبیعت و جهان طبیعی است. 🔻عامل همبستگی قوی فرهنگی اجتماعی و موضع وفاق تمامی آحاد این سرزمین برغم همه تنوعات است. 🔺آغازی برای بازاندیشی خودانگیخته در روال‌ها و روندهای معمول و مالوف زندگی است. 🔻منبع آیینی مهمی برای خلق شادی‌های جمعی، انسانی، اخلاقی و ارتباطی است. 🔺بهانه‌ای برای بازگشت متاملانه به خود، دیگران، سنت، مذهب و طبیعت است. 🔻بهانه‌ای برای نوشدن، نودیدن، نواندیشی، خودشکوفایی و خودتحقق‌بخشی است. 🔺بهانه‌ای برای دید و بازدید، در کنار هم‌بودن، از حال و روز هم آگاه شدن، تقسیم شادی‌ها و زدودن کینه‌هاست. 🔶 سعی کنیم با رویکردی انتقادی از نوروز و آیین‌های آن پیرایه‌زدایی کنیم؛ آن را بهانه‌ای برای بازتولید تفاوت‌ها و به رخ‌کشیدن داشته‌ها قرار ندهیم؛ از حال و روز نیازمندان و مصیبت‌دیدگان کرونایی غافل نشویم؛ از بارقه‌های رحمت شعبانیه خود را محروم نسازیم؛ فراتراز شادی‌های جسمی، رضایت و خرسندی باطنی را جویا شویم. 🙏🌹به امید سالی خوش، توام با بهروزی و نیکبختی همگان. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
خرد اجتماعی
#یادداشت ♦️تبلیغات بازرگانی شرعی(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔸سوال: کدام قواعد فقهی، با تبلیغا
♦️تبلیغات بازرگانی شرعی(قسمت دوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔹کدام قواعد فقهی، با تبلیغات رسانه‌ای ارتباط دارند؟ ٌ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️تبلیغات بازرگانی شرعی(قسمت دوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔹در میان انبوه قواعد معتبر و مورد استناد درفقه اسلامی، می‌توان قواعدی را برای شکل‌دهی صحیح به تبلیغات رسانه‌ای، استخراج نمود. این قواعد عبارتند از: 2️⃣ لزوم اطلاع‌یابی از قواعد کسب و کار 🔸کسب ‌اطلاعات ‌لازم‌ از قواعد و احکام ‌فقهی ‌در باب معاملات (واجبات، محرمات، مستحبات، مکروهات‌ و‌ مباحات) پیش‌نیاز هر نوع فعالیت اقتصادی است. امیرالمومنین(ع) خطاب به بازاریان کوفه می‌فرماید: «يَا مَعْشَرَ التُّجَّارِ الْفِقْهَ‏ ثُمَ‏ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ‏ ثُمَ‏ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ‏ ثُمَ‏ الْمَتْجَرَ و...». 🔹طبق این روایت همه علاقمندان عرصه اقتصاد باید قبل از اشتغال رسمی به کسب این معارف، جهت مصون ماندن از آسیب‌های معمول این حوزه همچون ربا، غش، تدلیس، دروغ، و... اهتمام ورزند. از این رو، ارباب رسانه در یک جامعه اسلامی، به عنوان بخشی از این شبکه گسترده در بخش تبلیغات تجاری ملزم به فراگیری این قواعدند. 3️⃣ ممنوعیت زیان‌رسانی به دیگران 🔸به مقتضای قاعده مشهور لاضرر (لاضرر و لاضرار فی الاسلام)، وارد کردن هرگونه ضرر و زیان به دیگری از نظر تکلیفی حرام و از نظر وضعی مستلزم جبران خسارت وارده توسط ضرر زننده است. در این قاعده، «ضرر» بیشتر به ضرر مالی و جانی و «ضرار» بیشتر به ایجاد محدودیت، حرج، سختی و اهمال تفسیر شده است. 🔹از این رو، هر نوع اقدام برای ترغیب افراد به انجام اعمالی که موجب ضرر و زیان مادی و معنوی ایشان گردد، مشمول قاعده فوق خواهد بود. دولت ‌اسلامی موظف است از هر اقدام آشکاری که موجب زیان شهروندان و تهدید منافع عمومی می‌گردد، جلوگیری نماید. 🔸از این رو، اعمال حق آزادی تبلیغ کالاها و خدمات توسط افراد، گروه‌ها، شرکت‌ها و موسسات تجاری تا جایی است که برای عموم زیان‌آور نباشد. بر این اساس، تبلیغات تجاری رسانه نباید به معرفی کالاها و خدماتی بپردازد که مصرف آنها، زیان جسمی و روحی یا ضرراقتصادی مخاطبان ‌را موجب می‌شود؛ یا با انجام مقایسات نادرست و غیرمنصفانه، اعتماد عمومی به مصرف برخی کالاها و خدمات را سلب کند. 🔹بدیهی است که تبلیغات رسانه درصورتی که مستقیم و با واسطه به الگوی مصرف متعارف، اقتصاد خانواده،‌ اقتصاد ملی، محیط زیست و...خسارت وارد سازد،‌ مشمول قاعده فوق خواهد بود. 🔸برخی از نمونه‌های شایع رسانه‌ای آن عبارتند از: تبلیغ اقلام دارویی، بهداشتی، آرایشی و تقویتی(بدون مجوزات پزشکی)، تبلیغ کالاهای غیراستاندارد و فاقد کیفیت لازم، ترغیب به خرید اقلام لوکس که جزو نیازهای ضروری شمرده نمی‌شوند یا غالب افراد از تهیه آن عاجزند، تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی، تبلیغ مصارف زیان‌بخش به حال طبیعت و محیط زیست، افراط‌ در تبلیغات تجاری که عادتا موجب سلب آسایش،آزار روحی، تشویش خاطر، تضییع وقت مخاطبان و هرز دادن امکانات می‌شود. 👣 این مطلب ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir