eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
125 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
سردار قاآنی تاج سر ما ولی حکمت این جمله ایشان را نفهمیدیم: «شما شهید رضی موسوی را می‌کشید زیرا نتوانستید در میدان جنگ غزه چیزی به دست آورید و ایران به نقشه‌های شما کشیده نمی‌شود. اگر به رفتارهای غیرمنطقی خود در عراق ادامه دهید، مقاومت عراق ملاحظات خود را کنار گذاشته و به شما پاسخ دیگری خواهد داد.» ما بر اساس ظاهر امر موظفیم قضاوت کنیم و ای کاش فرمانده ما طوری نشان ندهند که آمریکا و اسرائیل فکر کنند ترور نیروهای ما بی‌جواب می‌ماند. تا پیش از این می‌گفتیم ما حتما انتقام حاج قاسم و... را می‌گیریم ولی وقت آن را خودمان مشخص می‌کنیم، ان شاء الله این جمله اخیر سردار را هم با شناختمان از ایشان بر همان معنا حمل می‌کنیم، نه اینکه اگر این چشمم را کور کردید وارد دعوا با شما نمی‌شوم که چشم‌های دیگرم هم کور شود! @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیحات سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده فرماندار قزوین. @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرمانده گردان مشتی‌های تهرون. داش مشتی‌ها اشتباه هم دارن ولی خودشون هستن، ادعا هم ندارن. آدم وقتی می‌افته توی حساب کشیدن از نفس، بعد از یک مدت که این کاره میشه، همونطور که اشتباهات خودش رو می‌گرفت اشتباهات بقیه هم به چشمش میاد، بعد باد می‌کنه فکر میکنه خبریه و از بقیه برتره. اینجا باید به خدا متوسل شد: «الهی عَبِّدْنِى لَكَ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِى بِالْعُجْبِ» عُجب همه عبادت و عمل گذشته ما رو فاسد ‌می‌کنه و در نتیجه از همون کسایی که درب و داغون می‌دونستیمشون میاییم پایین‌تر. الا اینکه بفهمیم، خداوند حتی به نبی خودش می‌گوید: «مَآ أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَمَآ أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ» من اگر خوبی هم دارم از خودم نیست خداوند توفیق به من داد همه‌اش هم از سر فضل خداوند بوده و هرچه توفیق بیشتر شود بار و مسئولیت ما سنگین‌تر می‌شود، معلوم هم نیست آخر کار من عاقبت به خیر بشوم و آن به ظاهر درب و داغون نشود. اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً. @sharhe_hal
یکی از راه‌های ایجاد امنیت، بازرسی، نظارت و کارهای امنیتی است اما راه دیگرش که اگر نباشد بالاخره یک جای بازرسی‌ها کار از دست در خواهد رفت و ضربه خواهیم خورد، ایجاد هزینه برای ضربه زنندگان است. باید هرکس ضربه می‌زند بداند پاسخ خواهد گرفت و این موجب می‌شود از همان ابتدا وارد بازی نشود! @sharhe_hal
✍️ حمله اتمی اسرائیل و آمریکا به ایران... 🔻در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. ✅ عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم. 📌در پاسخ، برخی می‌گویند: ما به مرحله‌ای از تکنولوژی رسیده‌ایم که در عرض دو هفته می‌توانیم به سلاح اتمی دست پیدا کنیم و همین «در آستانه دست‌یافتن به سلاح اتمی بودن»، برای ما بازدارندگی کافی دارد. ✅ اما طرف‌داران داشتن سلاح اتمی می‌گویند: دو هفته بعد از حملات اتمی، شما دیگر ضربه را خورده‌ای و داشتن سلاح اتمی ارزشی برای شما ندارد. سلاح اتمی برای بازدارندگی آن است نه استفاده، وقتی سلاح اتمی داشتی از همان ابتدا، کسی جرئت حمله به شما را نخواند داشت. شما الان توان ساخت بمب اتم ظرف دو هفته را دارید اما معلوم نیست بعد از حملات اتمی هم این توان را داشته باشید و دشمن اگر کار به جایی رسید که بخواهد از سلاح اتمی استفاده کند، چنان این گزینه را باقدرت تمام استفاده می‌کند که شما توان تدارک ضربه متقابل برایت باقی نماند. دین ما، به ما دستور داده است که: «أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» (الانفال:۶۰) آنچه از قدرت داریم در مقابل دشمنان باید به نمایش بگذاریم، تا از همان ابتدا دشمنان جرئت ضربه به ما را پیدا نکنند. 📌اما مخالفان داشتن سلاح اتمی پاسخ می‌دهند: سلاح اتمی در دست ما، سلاحی است که هیچ‌وقت قابلیت استفاده از آن را نداریم، چون حجم میلیونی کشتاری که از بی‌گناهان به دنبال دارد و تبعات گسترده و همه‌گیر زیست‌محیطی آن، موجب هلاک حرث و نسل امروز و آینده است. دین به ما آموخته است «و لا تَزِرُ وازرةٌ وزرَ أُخری» دامنهٔ مجازات نباید به بیش از کسانی کشیده شود که استحقاق آن را ندارند و اگر هم موارد جزئی مثل «تترس» از این قاعده استثناء شده است و شامل «الضرورات تتقدر بقدرها» می‌شود؛ در خصوص سلاح اتمی حجم نفی و نقض این قاعده آنقدر عظیم و تکرار شونده است که عملا عمومیت آیه را نقض می‌کند؛ بنابراین چنین استثنائی پذیرفته نیست، چراکه اولا جنگ اتمی به یک بمب محدود نمی‌شود و حتی ظرفیت این را دارد که اصل حیات روی کره زمین را به خطر بیاندازد، ثانیا به یک بازه زمانی محدود نیست و تبعات زیست محیطی آن برای نسل‌ها باقی می‌ماند. 🎙حضرت آقا در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری در ۴ اسفند ۱۳۹۹ در مورد داشتن سلاح اتمی برای ما می‌گویند: 👈 «فکر اسلامی ما می‌گوید سلاحی که در [کاربرد] آن، غیر مسلّحین، غیرنظامی‌ها، و مردم عادّی تلف می‌شوند، این سلاح ممنوع است؛ حالا هسته‌ای باشد یا شیمیایی باشد یا غیر این‌ها؛ این سلاح ممنوع است. ما به‌خاطر نظر اسلام است که نخواستیم دنبال این سلاح برویم.» ✅ موافقان داشتن سلاح اتمی در پاسخ می گویند: همه این استدلال‌ها برای استفاده از سلاح اتمی است، نه داشتن آن و منافعی که ما گفتیم برای داشتن و نمایش سلاح اتمی بود و اینها منافاتی با هم ندارند. 📌 اما مخالفان پاسخ می‌دهند: دشمنان ما به‌خوبی می‌دانند ما از سلاح‌های کشتارجمعی ولو در جنگ و وقتی علیه ما استفاده شده باشد، استفاده نخواهیم کرد، تجربه هم این را نشان داده است، بنابراین این نمایش برای آنها که باید باور کنند باور کردنی نیست و برای عموم که نباید، باور کردنی است و امکان پدیدآمدن یک اجماع عمومی علیه ما و مهجور کردنمان را فراهم می‌کند، درحالی‌که نداشتن این سلاح و اظهار مخالفت علنی با آن، ما را در موضع طلبکار قرار می‌دهد و می‌توانیم در اذهان عمومی دشمنان خود را محکوم کنیم. 🔻 اما یک ابهام این وسط می‌ماند، سناریوی ما در صورت حمله اتمی برای دفاع از خودمان چیست؟! ممکن است نیروهای نظامی برای این گزینه سناریوهای مختلفی از تقابل منطقه‌ای، دفاع با سامانه‌های مختلف قبل از اصابت و... را تدارک دیده باشند اما هیچ‌کدام از این سناریوها ۱۰۰ درصد نیست. 📌ولی یک سناریو امیدبخش و ۱۰۰ درصد است و آن اتکا به قدرت الهی است، اگر ما در مسیر تعبد و ولایت الهی باشیم، خداوند مسیر بن‌بست برای ما نمی‌گذارد. همان خدایی که دریا را بر موسی(ع) شکافت، همان خدای ما است. «كَلاَّ إِنَّ مَعي رَبِّي سَيَهْدينِ» مخصوص به موسی (ع) نبود. همان خدایی که طیر ابابیل را داشت، قفل‌های درب را بر یوسف(ع) باز کرد، آتش را بر ابراهیم(ع) سرد کرد، همان خدا در جنگ ۸ساله هم بود، در موقعیت‌های مختلف بعد از انقلاب هم بود، اگر جایی زور ما نمی‌رسد، آنجا است که اتفاقا باید خیالمان راحت‌تر از جایی که زورمان می‌رسد باشد. چون مضطر حتماً جواب می‌گیرد. «أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ» @sharhe_hal
بخشی از یاداش دیروز در مورد اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی بود. امروز کتاب آیت‌الله حائری شیرازی را می‌خواندم به یاداشت زیر در همین رابطه رسیدم.👇
✍ سلاح برتر از سلاح اتمی سلاح حجت است... «آیت‌الله حائری شیرازی» صلح امام حسن(ع)، بزرگترین سلاح را از دست معاویه و بنی امیه و همه اشرار گرفت، یعنی سلاح مردمی بودن، سلاح موجه بودن، سلاح منطقی بودن، این صلح، آنها را خلع سلاح کرد؛ چون لباس حق به جانب را از تن آنها بیرون کشید و چهره حقیقیشان را نشان داد تا هر انسانی که به دنبال حجت حرکت میکند، از آنها فاصله بگیرد و به دنبال کسانی برود که منطقی حرکت می‌کنند و برای کارشان دلیلی دارند و تناقضی در برنامه‌شان نیست. سلاح برتر «حجت» است، نه «بمب اتم». اشرار خیال می‌کنند که سلاح کشتار جمعی بالاترین سلاح‌هاست؛ چون انسان را نشناخته‌اند. همه چیزشان خوب است به جز انسان شناسی‌شان همه چیز را شناخته‌اند، به جز خودشان را؛ همان طور که انسان همه چیز را می‌بیند به جز خودش را همه چیز را در درس‌ها و آزمایشگاه می‌شود تجربه کرد جز خود انسان را، آزمایشگاه انسان کل عالم است، کل تاریخ است؛ چون وجودش بزرگ‌تر از این است که در آزمایشگاه بگنجد آنها کوچک‌ها را آزمایش کردند؛ اما از آزمایش خودشان غافل ماندند. آنها خیال می‌کنند که هر کس مسلح به سلاح کشتار جمعی باشد، برنده نهایی است. اگر این طور باشد پس فروپاشی شوروی را چطور توجیه می‌کنید؟ وقتی که نظام کمونیستی به دلایل «انسانی» سرنگون شد در زرادخانه او بیشترین سلاح‌های هسته‌ای وجود داشت و موشک‌هایش دوربردترین و دقیق‌ترین موشک‌ها بودند و به همین دلیل هم اولین انسان را به فضا بردند. وقتی که انسان حجت را از دست می‌دهد انسان‌های حجت طلب را هم از دست می‌دهد. در نتیجه تنها انسان‌های فرصت طلب برای او می‌مانند و فقط می‌تواند فرصت‌طلب‌ها را با خودش متحد کند، فرصت‌طلب هم می‌آید که چیزی بگیرد، نه اینکه چیزی بدهد. هرچه دست انسان‌ها از حجت خالی‌تر می‌شود، فرصت‌طلب‌ها برای دادن فرصت به آنها، قیمت و نرخ بالاتری را مطالبه می‌کنند، وقتی که عملی از دید انسان یک عمل جنایی است اعلام انصراف می‌کند و حاضر است زندان برود، اما مظلومین را تیرباران نکند. در چنین شرایطی آن کسی که می گوید: ما بازاء می‌خواهم می‌گوید: این نحوۀ آدم کشی نرخ دارد؛ نرخ دیروز برای جنایات دیروز بود و امروز وضع سخت‌تر شده است. لذا مطالباتش بیشتر می‌شود و امکانات بیشتر می‌خواهد. 📌با شرح حال همراه شوید. @sharhe_hal
32.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ایران سال ۲۰۲۳ را چگونه پشت سر گذاشت؟ 🔹در این ویدئو بخشی از مهمترین دستاوردهای ایران در سال ۲۰۲۳ را در حوزه‌های علمی، اَبَر پروژه‌ها، ورزشی، دفاعی و سیاست خارجی به نمایش گذاشته‌ایم. @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از پیشتازیی‌های پهلوی در ترویج فساد، اجرای برنامه «جشن هنر» در شیراز بود. در این برنامه به نام هنر موسیقی و رقص و تئاترهای بدون حد و مرز حیا اجرا می‌شد. در سند زیر از ساواک می‌توانید شرح مختصری از اجرای برنامه «خوک، بچه، آتش» را بخوانید.👇 https://historydocuments.org/sanad/?page=show_document&id=dcaeobetpvc در سند زیر نیز به مورد دیگری غیر از نمایش خوک‌بچه که همراه با ترویج بی‌عفتی به صورت رسمی و عمومی اشاره شده است.👇 https://historydocuments.org/sanad/?page=show_document&id=ov5dx5lsg3k 📌با شرح حال همراه شوید. @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاید خبرهای ازدواج با عروسک و حیوان و هم جنس و... را شنیده باشید. این را هم زیاد دیده‌اید که خانواده‌های غیر مذهبی عوض بچه‌دار شدن سگ را جایگزین عضو جدید خانواده می‌کنند یا مثلا برای اینکه هیکلشان خراب نشود بچه‌دار نمی‌شوند و... معمولا اگر طیفی نگاه کنیم معمولا هم پول‌دار هستند و اهل ظاهرا خوش‌گذرانی و یا ازدواج نمی‌کنند یا ازدواج میکنند ولی بچه‌دار نمی‌شوند یا بچه‌دار می‌شوند ولی به یک بچه بسنده می‌کنند. هرچه غیر مذهبی‌تر می‌شوند از میزان تعهد به خانواده واقعی و نرخ فرزندآوری آنها کاسته می‌شود. همه اینها را که می‌بینم به یاد این آیه شریفه قرآن می‌افتم که: «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» همواره و پیوسته زمین را بندگان شایسته ما به میراث می‌برند. عالم و زمین خدا دائما در حال پالایش شدن است حالا هرچه ابلیس و شیاطینش می‌خواهند دست و پا بزنند، همه بر شاخه بنشسته و بن می‌برند! @sharhe_hal
این نمودار میانگین نمرات دانش‌آموزان کشور است‌. در همه رشته‌ها سال به سال کاهش داشته. امسال میانگین نمرات دانش‌آموزان تجربی ۱۱.۲۳ و ریاضی ۱۰.۷۹ و علوم انسانی ۸.۷۵ ‌ معارف ۱۰.۵۶ شده. شاید برخی سریع نتیجه بگیرند که پس بچه‌ها خنگ شده‌اند! ولی نه، یکی از دلایلش حتما این است که دیگر درس خواندن جذابیت برای آینده ندارد حتی در کارهای مهندسی هم کار بلد بودن اهمیتش بیشتر از مدرک است و جذابیت مدرک گرفتن کم شده است. یکی از دلایلش هم افزایش الگوهای آموزش و خارج شدن آن از دست آموزش و پرورش است. دوستم می‌گفت من در دبیرستان در رشته تجربی معدلم شد ۱۹.۹۵ مادرم کارنامه‌ام را انداخت جلوام و گفت برات متأسفم، تو که ۱۹.۹۵ شدی چرا دیگه ۲۰ نشدی! اون دوستم الان شاغله و شغل با پرستیجی هم داره ولی دیروز یه تعمیرکار آوردیم یخچالمون رو درست کنه کمتر از ۲۰ دقیقه کار داشت و مبلغی که دستمزد گرفت از حقوق یک روز کامل اون دوست درس خونم بیشتر بود. کار تعمیرکاره اینقدر ساده بود که من همون موقع همه چیزش رو کامل تاکید می‌کنم کامل یاد گرفتم! بنده خدا تعمیرکاره سرش هم خیلی شلوغ بود و روزی چندین‌جا می‌رفت. خب مگه کسی خله بیاد درس بخونه؟! @sharhe_hal
🔰چای دبش پول ارز گرفته شده را پرداخت کرد. خاندوزی وزیر اقتصاد: 🔸جامعه بداند دولت این بار بنا نیست خاکروبه‌ها را زیر فرش‌ها پنهان کند. 🔸نمی‌خواهد روی فسادها سرپوش بگذارد و قرار نیست عده‌ای در حاشیه امن باشند. 🔸شرکت چای دبش هم بابت ارزی که برای واردات دریافت کرده بود، پولش را پرداخته و اموال مردم جایی نرفته است. @sharhe_hal
تصویر بالا مربوط به از گزارش روزنامه اطلاعات (۲۰ دی ۱۳۵۶، ص ۲) از حوادث ۱۹ دی قم است. همانطور که در گزارش آمده است و اسناد دیگر هم مؤید آن است تعداد شهدای این روز ۶ نفر بیشتر نبوده است. اما دیروز حضرت آقا در مورد ۱۹ دی فرمودند: «امروز غزّه را ملاحظه کنید؛ نقش‌آفرینی حضور مردم و ایستادگی مردم در یک حادثه‌ی عظیم؛ یعنی یک گروه کوچک، یک مردم محدود ــ مثلاً دو میلیون جمعیّت ــ در یک وجب زمین، آمریکای با آن عظمت را و رژیم صهیونیستی آویزان به آمریکا را عاجز کرده‌اند؛ قدرت حضور مردم یعنی این. خب، حادثه‌ی قم یک حادثه‌ای است بمراتب از این بالاتر؛ چرا؟ برای خاطر اینکه در روز ۱۹ دی مردم قم آمدند داخل خیابان، شهید هم دادند، کتک هم خوردند، عدّه‌ای هم زندان رفتند، امّا سرآغاز یک جریانی شدند که آن جریان توانست یک رژیم وابسته‌ی مستکبر ظالم مسلّط بر این کشور را در طول مدّت حدود یک سال سرنگون کند.» در عظمت یک جریان بیش از اینکه تعداد شهدا و هزینه‌ها مهم باشد، چرایی و چه وقت بودن آن است. اعتراض‌های مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ اولا مصداق تام «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‌ وَ فُرادى‌» بود، یعنی مردم فقط و فقط ولو اندک بودند اما از سر غیرت دینی به صورت خودجوش قیام کردند، ثانیا در وقت مناسب و بدون درنگ و معطلی اقدام کردند و بعدا از آن هم مردم بقیه شهرها به این حرکت پیوستند و چلهم‌های پی‌در پی شکل گرفت. سوما اینکه مردم مقامت و مبارزه خود را مستمر ادامه دادند و هرچه رژیم محکم‌تر وارد شد و از آنها شهید گرفت اینها پا پس نکشیدند و مقاومت‌بیشتری کردند تا بالاخره بعد از یک سال مقاومت آنها جواب داد. @sharhe_hal
هدایت شده از شرح حال
این تصویر صفحه ۷ ام از روزنامه اطلاعات در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۳۵۶ است. مقاله‌ با عنوان «ایران و استعمار سرخ و سیاه» خیلی هم درشت و در چشم نیست اما علیه امام خمینی توهین‌هایی مطرح کرده است. در همان زمان، روزنامه‌ها پر از تصاویر مستهجن و تبلیغات و اخبار فاسد بود. اما مردم از کنار این مقاله ساده نگذشتند و قیام ۱۹ دی قم و چهلم‌های پی‌درپی تبریز و یزد و ... در پی آن پدید آمد و قریب به یک سال بعد رژیم پهلوی ساقط شد. @sharhe_hal
هدایت شده از شرح حال
✍ انقلاب به تابو شکن نیاز دارد... ✅ در قضایای ۱۹ دی ۱۳۵۶ که بعد از شهادت جمعی در آن، چهلم‌های پی‌در پی شکل گرفت و جریان انقلاب اوج گرفت، یک نکته ویژه وجود دارد. مقاله‌ای علیه امام نوشته شده بود و عده‌ای مثل همیشه معتقد بودند: «الباطل یموت بترک ذکره» و می‌خواستند بی‌تفاوت از کنار این قضیه نیز عبور کنند! اما یک عده نسبتا محدودی تصمیم گرفتند کاری کنند و بی‌تفاوت نباشند و فضای سکوت را بشکنند. ✅ حجت الاسلام وافی نقل می‌کنند: «صبح روز بعد هیجدهم دی ماه، طلبه‌ای در طبقه دوم مدرسه خان، روزنامه مزبور را مقابل صورت گرفته بود تا شناسایی نشود و بلند بلند شروع کرده بود به خواندن. به گمان من شجاعت این فرد با شجاعت کسی که تمام عملیات‌ها را در جریان دفاع هشت ساله درک کرده است، قابل مقایسه نیست. شاید آنان که جو اختناق را حس نکرده باشند، از هضم این حقیقت عاجز باشند؛ اما قدیمی‌ها می‌دانند که یک «مرگ بر شاه» در آن فضا که بردن نام امام مو بر تن افراد راست می‌کرد، چقدر جرأت و جسارت می‌طلبید حتی اگر کسی فریاد می‌زد: «برای سلامتی آن کسی که خودتان او را می‌شناسید، صلوات بفرستید!»، مردم می‌لرزیدند. اگر هم صلوات می‌فرستادند، صداهایی بود که از ته چاه می‌آمد.» 📝 منبع: شیرخانی، علی، حماسه 19 دی قم، ص: ۱۹۹. https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
هدایت شده از شرح حال
✍️ نمونه‌هایی از شبهات مقدس‌نمایان حوزوی... ✅ شاید برای نسل جوان حوزه مشخص نباشد که چرا امام در منشور روحانیت می‌گویند: «خون‏ دلى‏ كه پدر پيرتان از اين دسته متحجر خورده است هر گز از فشارها و سختي‌هاى ديگران نخورده است.» امام در همان منشور روحانیت، اشاره‌ای به این مطلب می‌کنند که این جماعت چه تفکرات اشتباهی را به اسم دین به خورد جامعه می‌دهند و با نسخه اسلام آمریکایی خود راه را برای شناخت اسلام ناب می‌بندند. ✅ ایشان در سخنرانی ۲۹ بهمن ۱۳۵۶به مناسبت «کشتار ۱۹ دی قم» به برخی از شبهات این جماعت اشاره می‌کنند: 👈«اگر خود حضرت صاحب- سلام اللَّه عليه- مقتضى بدانند خوب خودشان تشريف بياورند»! يكى از علما اين جورى مى‏‌گفت- خدا رحمتش كند- كه «من كه دلم بيشتر نسوخته به اسلام از حضرت صاحب- سلام اللَّه عليه؛ خوب ايشان هم كه مى‏‌بينند اين را، خود ايشان بيايند؛ چرا من بكنم»! ... اسلام اينها را نمى‏‌پذيرد. ... اينها مى‏‌خواهند از زير بار در بروند. يك چيزى درست مى‏‌كنند، دو تا روايت از اين طرف از آن طرف مى‏‌گردند پيدا مى‏‌كنند كه خير، با سلاطين مثلًا بسازيد، دعا كنيد به سلاطين. اين خلاف قرآن است. ... اگر صد تا همچو روايتٔ‌هايى بيايد، «ضربِ به جِدار» مى‏‌شود. خلاف قرآن است، خلاف سيره انبياست. با اينكه روايتى نيست. شما وقتى ملاحظه مى‏‌كنيد آن همه رواياتى كه ... اگر مايل باشى كه زنده باشد اين سلطان، تو هم با او محشورى. مسلمان مگر مى‏‌شود مايل باشد به اينكه يكى زنده باشد و ظلم كند، آدم بكشد؟ رابطه داشته باشد با يك كسى كه آدم مى‏‌كشد، عالِم مى‏‌كشد ... مسلمان اگر بخواهد اهتمام به امور مسلمين نداشته‏ باشد كه مسلمان [نيست‏]؛ لَيْسَ بِمُسْلِمٍ؛ «مَن اصبحَ و لَمْ يَهْتَمَّ بامورِ المُسلمينَ فَلَيسَ بمُسلِمٍ.» هى هم بگو لا اله الا اللَّه، مُسْلم نيست اين طور. اسلام آن است كه به درد مسلمين بخورد؛ مسْلم آن است كه به درد مسلمین بخورد، برسد به درد مسْلم كه آقا كشتند جوان‌هاى ما را. ما بى‏‌تفاوت باشيم؟ كشتند علماى ما را، ما بى‏‌تفاوت باشيم؟ كشتند مؤمنين و مسلمين را، ما بى‏‌تفاوت باشيم؟ » 📝 صحيفه امام ؛ ج‏ ۳؛ ص۳۳۹- ۳۴۱. 👈«در بين ما هم اشخاصى هستند كه [مى‏‌گويند] «اولو الامر» هر چه، هر زهر مارى مى‏‌خواهد باشد، بايد ما از او اطاعت كنيم! «اولو الامر» است! «اولو الامر» يعنى زورگو؟! با زورگو نبايد حرف زد. خب، پس چرا امام حسن(ع) مخالفت كرد؟ چرا امام حسين(ع) مخالفت كرد با «اولو الامر»، آن وقت كه «اولو الامر» عبارت از يزيد بود؟ «تُؤْتِي الْمُلْكَ‏» يكى از آخوندها به من نوشته بود- چند سال پيش از اين- كه شما مخالفت چرا مى‏كنيد با او؛ «تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ؛» خداوند هر كس را مى‏‌خواهد [سلطنت مى‏‌دهد]، اين‏ مملكت را خدا داده [به او]؛ من جواب او را كه ندادم، قابل جواب نبود اما اين تكذيب قرآن است. مگر فرعون را كس ديگر مُلْك به او داده بود؟ آن هم خدا به او داده بود، پس چرا موسى(ع) رفت با او مخالفت كرد؟ مگر نمرود را كسى ديگر به او اعطاى مُلْك كرده بود؟ آن هم از طرف خدا است، پس چرا ابراهيم(ع) مى‏‌رود با او مخالفت مى‏‌كند؟ چرا پيغمبر(ص) مخالف است؟ چرا حضرت امير(ع) با معاويه؟ خب معاويه هم در آنجا يك «اولو الامرى» است براى خودش. خب، بعد از آن چرا امام حسن(ع) با او مخالفت كرد؟ امام حسن(ع) پدر معاويه را درآورد. امام حسين(ع) چرا پا شد با چند نفر از عيالاتش رفت؛ با پنجاه- شصت نفر راه افتاد رفت آنجا مخالفت «اولو الامر» كرد. اين حرف‌ها حرف‌هاى نامربوط است. آن «اولو الامر»ى كه پهلوى خدا و رسول قرار مى‏‌گيرد بايد پهلوى خدا و رسول(ص) باشد. بايد مثل خدا و رسول(ص)- بلاتشبيه- يعنى ظِلّ خدا و رسول(ص) بايد باشد. حكومت سلطان اسلام «ظلّ اللَّه» است. معنى «ظل» اين است كه حركتى ندارد خودش، حركت به حركت اوست: سايه آدمْ خودش كه حركتى ندارد؛ هر حركتى آدم مى‏‌كند سايه هم، دستش را اين جور مى‏‌كند، سايه هم همان طور. «ظلّ اللَّه» اين است؛ آن كسى را كه اسلام به «ظلّ اللّهى» شناخته است، اين است كه از خودش يك چيزى مايه نگذارد، به تَبَع احكام اسلام حركت بكند، حركتْ حركت تَبَعى باشد.» 📝 صحيفه امام، ج‏ ۳، ص: ۳۴۸. https://eitaa.com/sharhe_hal
دیروز اتفاقات تازه‌ای در صحنه نبرد جریان مقاومت با جریان صهیونیستی رخ داد، ارتش ایران یک نفتکش آمریکا که قبلا با آن نفت ایران توقیف شده بود را عوض چندین مورد مصادره نفت ایران در قبل از آن، مصادره کرد، یمن هم که به چند ناو آمریکا حمله کرده بود و آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها دیشب یمن را بمباران کرده‌اند. سطح درگیری خیلی آرام دارد بالا می‌رود و پای بحرین هم دارد وسط می‌آید. تجربه تاریخی نشان داده جریان مقاومت اگر عقبه مردمی آن حفظ شود در هر جنگی علی رغم همه هزینه‌ها و سختی‌هایش، یک سطح ارتقاء توان پیدا می‌کند. ان شاء الله برای خدا در صحنه نبرد با ظالمان می‌مانیم. تا شرک و کفر هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم. «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ ۖ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ» https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از شرح حال
ماه رجب استاد حمید وحیدی .mp3
12.26M
در آستانه بهار معنویت پاسخ استاد حمید وحیدی به سوال مخاطبین در خصوص بیان توضیحات و سفارشات لازم برای بهره‌مندی از ماه مبارک رجب. ۲بهمن۱۴۰۱ - نقش مکان ها و زمان ها در رشد معنوی و علمی - سرادقات الهی - فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ - هر جا نمیتوان درس خواند - هر جا نمیتوان نماز خواند - ماجرای بعد جنگ صفین و ردالشمس امیرالمومنین علیه السلام - مکان ها با هم فرق دارند زمان ها هم همین طور هستند - جایگاه ویژه شب نزد خداوند متعال - وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا - إِنَّ لَكَ فِي النَّهَارِ سَبْحًا طَوِيلًا - قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا - ویژه ترین زمان ماه رمضان - ماه رجب گیت ورود به ماه رمضان - رجب اسم نهری است در بهشت - ویژگی نهر پاکیزه کنندگی و طهارت بخشی است فلذا ماه رجب به نهر تشبیه شده است. 🌀 @HamidVahidi_ir 🌐 http://hamidvahidi.ir
🔰دعای هر روز ماه مبارک رجب که نقل شده است، امام صادق(علیه السلام) هر روز می‌خواندند و خواندن آن توسط علما بسیار سفارش شده است. بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔹خابَ الوافِدُونَ عَلى‏ غَيْرِكَ، 🔸نوميد شدند آنان كه بر ديگرى‏ جز تو وارد شدند. (وفد: وقتی کسی به نمایندگی نزد امیری می‌رود.) 🔹وَخَسِرَ المُتَعَرِّضُونَ اِلاَّ لَكَ، وَضاعَ المُلِمُّونَ اِلاَّ بِكَ،  🔸و زيان كار شدند كسانى كه به غير از تو رو كردند و گمراه شدند کسانی که جز به واسطه تو آگاه شدند. (تعرض: چیزی را خواستن - ملم: کسی که نسبت به چیزی آگاه است.) 🔹وَاَجْدَبَ‏ الْمُنْتَجِعُونَ اِلاَّ مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ، بابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبينَ،  🔸و گرفتار قحطى شدند افراد به دنبال خوشی و آبادی‌هایی كه آبادی و خوشی را با غیر از فضل تو طلب کردند؛ در خانه‏‌ات به‏ روى مشتاقان باز. (اجدب: دچار قحطی شدن - منتجع: جای آباد و خوش آب و هوا که مردم به سوی آن رو کنند.) 🔹وَخَيْرُكَ‏ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبينَ، وَفَضْلُكَ مُباحٌ لِلسَّآئِلينَ، وَنَيْلُكَ مُتاحٌ لِلأمِلينَ، 🔸و خير و نيكي ات‏ به خواستاران عطا شده و فضل و بخششت براى خواهندگان مباح و آزاد است؛ عطايت براى آرزومندان مهيّاست‏. 🔹وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصاكَ، وَحِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ ناواكَ،  🔸و روزيت حتّى براى كسانى كه نافرمانيت كنند گسترده است و بردباريت حتّى در مورد آن كه به دشمنيت‏ برخاسته شامل است؛ 🔹عادَتُكَ‏ الْإِحْسانُ اِلَى الْمُسيئينَ، وَسَبيلُكَ الإِبْقآءُ عَلَى الْمُعْتَدينَ،  🔸 شيوه ‏ات نيكى به بدكاران است و راه و رسمت زندگى دادن به سركشان است؛  🔹اَللّهُمَ‏ فَاهْدِنى‏ هُدَى الْمُهْتَدينَ، وَارْزُقْنىِ اجْتِهادَ الْمُجْتَهِدينَ، 🔸خدايا! پس مرا به راه راه‏يافتگان رهبرى كن و كوشش كوشايان را روزيم كن‏ 🔹وَلاتَجْعَلْنى‏ مِنَ‏ الْغافِلينَ الْمُبْعَدينَ، واغْفِرْلى‏ يَوْمَ‏ الدّينِ‏. 🔸و قرارم مده از بى ‏خبرانِ دور شده از دربارت و در روز جزا گناهم بيامرز ! https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
مقایسه آمار کشته‌های سرما در اروپا در مقایسه با کشته‌های بر اثر عوامل دیگر در ایران. اگر این اتفاق در ایران افتاده بود مساوی با یک بحران جهانی و تحقیر ملی بود. بنده خدایی رفته بود پاریس می‌گفت اونجا اگر کسی خانه دوخواب داشته باشه خیلی خیلی پول‌دار حساب میشه تازه اونها حال رو هم یک اتاق حساب می‌کنند، یعنی به حساب ما پول‌دارهای اونجا خونه یک خواب دارند! در مقایسه‌هامون، اگر فرهنگ مرغ همسایه غازه رو کنار نگذاریم و درست نبینیم فکر می‌کنیم خودمان در جهنیم بقیه در بهشت ولی آدم اگر درست نعمت‌های اختصاصی خودش رو ببینه، احساس میکنه توی بهشته. آمار بعدی رو ببینید.👇 https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از شرح حال
نتایج پیمایش انگیزه شناسی بانوان بی‌حجاب نشان می‌دهد. ۷۰ درصد این خانم‌ها در صورت داشتن توان مالی زندگی کردن در هر کشور غیر از ایران را ترجیح می‌دهند. این مطلب نشان می‌دهد اکثریت این افراد چه دیدگاه منفی و سیاهی نسبت به کشور خود دارند و خارج از ایران را چه بهشتی می‌دانند! همچنین تعلق خاطر آنها به خانواده و بستگان هم به قدری نیست که مانع آنها شود و فقط موانع مالی مانع مهاجرت آنها شده است. سبک زندگی سنتی با پیوست‌های محکم خانوادگی در کشورهای عربی خودش یکی از عوامل مهم حفظ حجاب بانوان است و دقیقا مقابل آن افزایش برهنگی و رفتارهای خلاف عفت ملازم ترویج سبک زندگی فردی و غربی است. 📌به شرح حال بپیوندید. @sharhe_hal
✍️ کار انبیاء مرز بندی بین خوبان و بدان 🔻اصلاً دين يك صف‌بندى است، يك جبهه‌بندى است. همه‌ى پيغمبرانى كه آمدند اوّلْ كارى كه كردند، يك چوب زدند وسط و اجتماع را دو قسمت كردند - به مؤمن و غير مؤمن، مؤمن و كافر - و يك صف‌بندى به‌وجود آوردند كه بعضى از آيات شريفه‌ى قرآن كه محلّ بحث و اختلاف‌نظر است [مثل] «وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مٰا جٰاءَهُمُ الْبَيِّنٰاتُ‌»، ... 🔻[وقتى] جامعه‌ى جاهلى اين حركت عظيم را شروع كرده به‌طرف سراشيب سقوط و فنا، و دارد همين‌طور ميرود؛ بزرگش، كوچكش، فقيرش، غنى‌اش، عالمش، جاهلش، همه و همه - در يك جامعه‌ى جاهلى و طاغوتى اين‌جورى است ديگر؛ مثل جامعه‌ى خود ما كه همه ميرفتيم به‌طرف چه‌؟ به‌طرف بيهودگى و هرزگى و ظلم و فسق و فجور و بالاخره درك اسفل - وقتى پيغمبرى مانند موسى، عيسى، ابراهيم و پيغمبران ديگر در يك چنين جامعه‌اى ظاهر مي‌شود، اوّلْ كارى كه مي‌كند [اين است كه] يك ايست مي‌دهد به اين كاروان فساد؛ اين كاروانى كه پيشاپيشِ اين كاروان، طاغوت قرار دارد و دارد مي‌برد اينها را به‌طرف آتش جهنّم؛ ... ، ناگهان پيغمبر ظاهر مي‌شود و يك ايست مي‌دهد كه اينها را نگه دارد؛ غالباً هم در وهله‌ى اوّل زورش به اين حركت عظيم و اين كاروانى كه دارند همين‌طور ميدوند طرف دارالبوار، نميرسد؛ وقتى همين‌طور دستش را باز مي‌كند، يك چند نفرى را مي‌تواند نگه دارد كه اينها نروند. و تدريجاً شروع ميكند دانه‌دانه، ذرّه‌ذرّه، كم‌كم، جمع‌جمع و عدّه‌عدّه - وقتى عدّه زياد شد، همه را - جلوى همه‌ى اين جمع را سد مي‌كند و نمي‌گذارد اينها بروند بريزند در آن درّه‌ى جهنّم؛ كار پيغمبر اين است. 🔻خب، اوّلى كه پيغمبر وارد ميشود و جلوى اين عدّه را مي‌گيرد، يك صف‌بندى درحقيقت ايجاد مي‌شود؛ دو گروه ميشوند اين مردم: يك عدّه‌اى كه همين‌طور دارند مي‌دوند طرف همان سرنوشت بد و زشت و غم‌انگيزى كه در انتظار آنها است؛ يك عدّه هم هستند كه نداى پيغمبر را قبول مي‌كنند و ايست مي‌كنند و از اين راه خلاف برمي‌گردند به‌طرف راه صواب، يا اندكى توقّف مي‌كنند بعد برمي‌گردند. خب بين اينها، بين اين دو گروه، رابطه رابطه‌ى بغض و كينه است؛ در آيات قبلى در همين سوره، از قول ابراهيم (عليه السّلام) بود كه 👈 «كَفَرْنٰا بِكُمْ وَ بَدٰا بَيْنَنٰا وَ بَيْنَكُمُ الْعَدٰاوَةُ وَ الْبَغْضٰاءُ أَبَداً حَتّٰى تُؤْمِنُوا بِاللّٰهِ وَحْدَهُ‌». ببينيد، اين آيه از اوّل تا حالا دارد همين صف‌بندى را - كه مبناى آن ايمان به خدا است و عامل صف‌بندى و نقش‌بندِ صف‌بندى، محبّت است و بغض - براى ما تشريح مي‌كند و شقوقش را ذكر مي‌كند. 📖 منبع: (تفسیر سوره ممتحنه)، مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، انتشارات انقلاب اسلامی، تهران - ایران، ۱۳۹۹ه.ش. ص: ۵۷. 🎙توضیح شفاهی متن. ۱۳ 🌐لیست قسمت‌های قبل 📌با شرح حال همراه شوید. @sharhe_hal