4_5776059838580657076.mp3
11.38M
#جهانِ_جان
#انسان_شناسی_۲۱
#استاد_شجاعی
#استاد_پناهیان
بعضی آدمها، از نظر قرآن خاصّند!
از بقیه بهتر
از بقیه تیزتر
از بقیه جلوتر
و ....از بقیه برای خدا عزیزتر ❗️
این دسته از آدمهای خاص، فقـــط یک ویژگیِ خاص دارند، که از دیگران متمایزشان کرده است.
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
دل هزاران درد دارد یک دوا، آن هم تویی
صدهزاران غصه دارد یک شفا، آن هم تویی...
🔹 اللهم عجل لوليك الفرج
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
#نستعلیق
#بداهه
وزن و قافیه ی این مصرع برای بداهه سرایی
مناسب است
سخنم مست و دلم مست و خیالات تو مست
فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن
قافیه "ست"
یا همراه ردیف " ات تو مست"
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
سلام و نور
ببخشید دیشب فرصت نشد موضوعات بداهه را بگذارم
هنوز برخی بداهه های هفته پیش هم بررسی نکردم
انشاء الله از هفته بعد فرصت بیشتری خواهم داشت
(خدا بخواد کلاسها داره تموم میشه😊)
🔹عهدی که بستهایم🔹
اهل ولا چو روی به سوی خدا کنند
اول به جان گمشدۀ خود دعا کنند
شد عالمی اسیر جمال تو، رخ نما
تا عاشقانه سیر جمال خدا کنند
روی تو را ندیده خریدار بودهاند
«تا آن زمان که پرده برافتد چهها کنند؟»..
آهسته چون نسیم گذر کن در این چمن
تا غنچهها به شوق تو آغوش وا کنند..
عهدی که بستهایم، فراموش کی کنیم؟
صاحبدلان به عهد امانت وفا کنند
از ما جمال خویش مپوشان که گفتهاند:
«اهل نظر معامله با آشنا کنند»..
«پروانه» سوخت ز آتش هجران ولی نگفت:
«شاهان کم التفات به حال گدا کنند»
#محمدعلی_مجاهدی
#شعر_انتظار
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو از اول سلامت پاسخ بدرود با خود داشت
اگرچه سحر صوتت جذبه «داوود» با خود داشت
بهشتت سبزتر از وعدهی شداد بود اما
برایم برگ برگش دوزخ «نمرود» با خود داشت
ببخشایم اگر بستم دگر پلک تماشا را
که رقص شعلهات در پیچ و تابش دود با خود داشت
سیاوشوار بیرون آمدم از امتحان گرچه
دل سودابهسانت هرچه آتش بود با خود داشت
مرا با برکهام بگذار دریا ارمغان تـو
بگو جوی حقیری آرزوی رود با خود داشت
#محمدعلی_بهمنی
ممنون از خانم مرادخانی بابت دکلمه این غزل زیبا
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
انسان شناسی ۲۲.mp3
11.56M
#جهانِ_جان
#انسان_شناسی_۲۲
#استاد_شجاعی
🔺تمام اعتبار انسان، به وجودِ شیطان وابسته است!
🔺تمام قیمت انسان، به وجودِ شیطان وابسته است!
🔺تمام رشــد انسان، به وجودِ شیطان وابسته است!
یعنی چی؟
یعنی اگر شیطان نبود، ما اعتبار و قیمت و رشدی نداشتیم؟
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه برنگذرد
خداوند نام و خداوند جای
خداوند روزیده رهنمای
ز نام و نشان و گمان برتر است
فروزندهی برشده گوهر است
نیابد بدو نیز اندیشه راه
که او برتر از نام و از جایگاه
....
توانا بود هر که دانا بود
به دانش دل پیر برنا بود
#فردوسی
۲۵ اردیبهشت، روز بزرگداشت حکیم فردوسی و روز زبان و ادبیات فارسی گرامی باد.
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
خوانش ابیاتی از تحمیدیه فردوسی
(مال دورهی کروناست!! ببخشید که مثل دانشجوهام فرصت و سلیقهی موسیقی متن و افکت های صوتی و ... ندارم😅)
🔸 برخی از پرآوازهترین بیتهای الحاقیِ شاهنامهٔ فردوسی:
(الحاقی یعنی ابیاتی(احتمالا) که از فردوسی نیست و بعدا اضافه شده)
۱- بیت بسیار پرآوازهای هست که همواره آن را از فردوسی دانستهاند؛ اما بیگمان و بیهیچ تردیدی سرودهی او نیست. آن بیت چنین است:
«چنین گفت پیغمبر راستگوی
ز گهواره تا گور دانش بجوی»
این بیت را بر سر درِ بسیاری از آموزشگاهها و دانشگاهها مینویسند؛ اما از فردوسی نیست و مصراع دوم آن را کسی به نام «فخر الاسلام ذاکری» در سال ۱۳۱۵ مهی (قمری) به نظم کشیده است. سرایندهی مصراع نخست آن هنوز ناشناخته است.
۲- بیت بسیار آشنای:
«که رستم یَلی بود در سیستان
منش کردهام رستم داستان»
در هیچ کدام از دستنویسهای کهن شاهنامه دیده نمیشود؛ حتی در چاپهای غیرعلمی شاهنامه هم نمیتوان آن را یافت. این بیت در طومارها و مجلسهای نقالی و داستانگویی شفاهی آمده است. کهنترین جایی که من توانستهام نشانی از این بیت بیایم، در نسخه ی «طومار نقالان هفت لشکر» است که در سال ۱۲۹۹ مهی نوشته شده است، بی آن که در آنجا گفتهشده باشد که این بیت از فردوسی است.
۳- بیت بسیار پرآوازهٔ :
«بسی رنج بردم در این سال سی
عجم زنده کردم بدین پارسی»
در ۴ دست نویس از ۱۵ دست نویسی که پایهی ویرایش آقای خالقی مطلق بوده است، دیده میشود و در ۱۱ نسخهی دیگر و نیز در دست نویس کهن شاهنامهی کتابخانهی «سَنژوزف» نیامده است؛
۵- بیت بسیار گَزاینده و پَست:
«زن و اژدها هر دو در خاک بِهْ
جهان پاک از این هر دو ناپاک بِهْ»
در هیچ دست نویسی از دست نویسهای کهن شاهنامه دیده نمیشود و بیگمان از فردوسی نمیتواند باشد. در برخی از دستنویسهای نزدیک به زمان ما و نیز چاپهای غیرعلمی شاهنامه، این بیت را در «داستان سیاوش» و درباره "سودابه" گنجاندهاند. کهنترین جایی که من توانستهام نشانی از این بیت بیابم، در یکی از دستنویسهای «گرشاسپنامه»ی اسدی توسی است که در سال ۸۶۰ هجری نوشته شده است. حتّی ویرایشگر «گرشاسپنامه» -حبیب یغمایی- هم این بیت را به حاشیه برده و شایسته ندانسته است که در متن کتاب اسدی توسی آورده شود. پیداست که این بیت از سدهی نهم به این سو، زبانزد شده است.
۶- دو بیتِ:
«به روز نبرد آن یَل ارجمند
به شمشیر و خنجر به گُرز و کمند
بُرید و دَرید و شکست و ببست
یلان را سر و سینه و پا و دست»،
که آن را یکی از زیباترین نمونههای آرایهی ادبیِ «لفّ و نشر » میدانند و گمان میکنند که از شاهنامه است، سرودهی فردوسی نیست و در هیچ دستنویس کهنی از شاهنامه نیامدهاست.
🔹 دلیل افزوده شدنِ برخی بیتهای الحاقی :
همواره خواست و پسند شاهنامهخوانها چنین بوده است که همهی روایتهای ملی و پهلوانی ایران باید در کتابی به نام «شاهنامه» گردآوری شود و آن کتاب هم به نام و سرودهی فردوسی باشد. بر اثر چنین برداشتی است که گذشتگان ما داستانها و منظومههایی را به شاهنامه میافزودند که سرودهی فردوسی نبود.
نمیتوان ناگفته گذاشت که بسیاری از بیتهای افزوده شده به شاهنامه، از دید ادبی، زیبا و استوارند؛ چون شمار بسیاری از کاتبان شاهنامه، مردمان خوش ذوق و بااستعدادی بودهاند که بر اثر نوشتن چندین و چندبارهی شاهنامه، این توانایی را یافته اند که بیت یا بیتهایی نزدیک به سخن فردوسی، به نظم بکشند و بسیاری را به این گمان بیفکنند که آن بیتها سرودهی فردوسی است.
#مقاله
#سجادآیدنلو
#شاهنامه
#ابیات_الحاقی
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
📚توضیحی برای دوستان غیر ادبیاتی
مگر بیش از یک متن از شاهنامه فردوسی داریم؟
این لیست یعنی چه؟
توضیح اینکه:
تا قبل از دوره مشروطیت و ورود صنعت چاپ به ایران، کتابها نسخهنویسی میشد. یعنی کسی مینشست و کتاب را رو نویسی میکرد و حتی بابتش مزد میگرفت. برای این کار نسّاخان حرفهای و غیرحرفهای داشتیم.
طبیعتا در چنین شیوهای خطای انسانی کم و زیاد رخ میداد. از سر بی تعهدی، یا خستگی و کم دقتی یا حتی ذوق ادبی!!، ابیاتی کم و زیاد میشد یا واژه هایی تغییر میکرد.
پس نیاز بود و هست که برای چاپ یک کتاب قدیمی تلاش شود به صحیحترین و نزدیکترین نسخه به آنچه که شاعر و نویسنده آفریده، دست پیدا کرد.
این کار، با یک پژوهش علمی و تخصصی به نام "تصحیح متون" یا "تصحیح نسخه" انجام میپذیرد.
#تصحیح_متون
#شاهنامه
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
📚این لیست در واقع تصحیحاتی است که از شاهنامهی فردوسی شده است.
همانطور که میبینید برخی مصححین ایرانی نیستند. یا تصحیح در ایران انجام نشده است.
در بین این تصحیحات تا چند سال پیش، اغلب پژوهشگران، شاهنامه چاپ مسکو و یا بر اساس چاپ مسکو را معتبرترین میدانستند. اما اکنون میتوان گفت تصحیح آقای دکتر جلال خالقی مطلق از بقیه معتبرتر است.
ایشان بیش از ۳۰ سال تلاش کردند، بهترین نسخه های خطی را از سراسر جهان جمع آوری کردند و موفق شدند تصحیحی مقبولِ اهل علم و ادب ارائه کنند.
#تصحیح_متون
#شاهنامه_فردوسی
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
همه کار و کردار من داد باد
دل زیردستان به ما شاد باد
گر افزون شود دانش و داد من
پس از مرگ روشن بود یاد من
#فردوسی
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منابع فردوسی در سرایش شاهنامه
#فردوسی
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
فریدون فرخ فرشته نبود
ز مشک و ز عنبر سرشته نبود
به داد و دهش یافت او نیکوی
تو داد و دهش کن فریدون تویی
#فردوسی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سکته ناقص فردوسی پس از دو دقیقه حضور در تهران!
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast