چلیپا یکی از پرکاربردترین قالبها و شیوههای نگارش در خوشنویسی بهویژه در ایران است. چلیپا مورب نوشتنِ دو بیت یا چهار مصراع از شعری، با مضمون و پیامِ واحد، در یک صفحه مستطیل است که با وجود کلمات ناموزون و ناهمگون باید نسبتهای مشترک و پیوستگی داشته باشند و در آن اصول زیبایی رعایت شود.
#خوشنویسی
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
غمت مباد و گزندت مباد و درد مباد
که مونس دل و آرام جان و دفع غمی
#سعدی
#شعر
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
دنیا خوشست و مال عزیزست و تن شریف
لیکن رفیق بر همه چیزی مقدم است
#سعدی
#شعر
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
تفاوتی نکند گر ترش کنی ابرو
هزار تلخ بگویی هنوز شیرینی
#سعدی
#شعر
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
برآمیزی و بگریزی و بنمایی و بربایی
فغان از قهر لطف اندود و زهر شِکرآمیزت
#سعدی
#شعر
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
من چه در وهم وجودم چه عدم، دلتنگم
از عدم تا به وجود آمدهام، دلتنگم
راز گلکردن من، خونجگرخوردن بود
از درآمیختن شادی و غم دلتنگم
خوشهای از ملکوت تو مرا دورانداخت!
من هنوز از سفر باغ ارم دلتنگم
گرچه بخشید گناه پدرم آدم را!
به گناهان نبخشوده قسم دلتنگم
حال، در خوف و رجا رو به تو برمیگردم
دو قدم دلهره دارم، دو قدم دلتنگم
نشد از یاد برم خاطرهی دوری را
گرچه امروز رسیدیم به هم! دلتنگم!
#فاضل_نظری
#شعر
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
دل شکستهی ما را تو از زمین بردار
اگرچه خسته و پهلوگرفتهای بانو
#فاطمیه
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
14 Javanmardi Dar Jang Ta.mp3
2.01M
سعدی » گلستان » باب سوم در فضیلت قناعت » حکایت شمارهٔ ۹
جوانمردی را در جنگ تاتار جراحتی هول(:سخت) رسید.
کسی گفت: فلان بازرگان نوشدارو دارد. اگر بخواهی باشد که دریغ ندارد.
گویند آن بازرگان به بخل معروف بود.
گر به جای نانش اندر سفره بودی آفتاب
تا قیامت روز روشن کس ندیدی در جهان
جوانمرد گفت: اگر خواهم دارو دهد یا ندهد و گر دهد منفعت کند یا نکند، باری خواستن از او زهر کشنده است.
هر چه از دونان(:فرومایگان)به منّت خواستی
در تن افزودیّ و از جان کاستی
(:چیزی از آدمهای پست بخواهی ممکن است به ظاهر و به جسم تو چیزی اضافه شود ولی از جانت چیزی کم میشود)
و حکیمان گفتهاند: آب حیات اگر فروشند فیالمثل به آبِروی، دانا نخرد که مُردن به علت(:بر اثر بیماری) به از زندگانی به مذلّت(:خواری).
اگر حنظل خوری از دست خوشخوی
به از شیرینی از دست تُرُشروی
(حنظل:میوهای تلخ)
#سعدی_خوانی
#گلستان
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
به وقت صبح قیامت که سر ز خاک برآرم
به گفتگوی تو خیزم به جستجوی تو باشم
#سعدی
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
هر که خَلق از خُلق او خشنود نیست
هیچ قدرش بر درِ معبود نیست
#عطار_نیشابوری
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
زِ هر کویم غمی سرکرد و تشویشی و اندوهی
کجایی آخر ای شادی؟ تو هم برکُن سر از جایی
#اوحدی_مراغهای
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
این چنین زیر و زبر عالم نمی ماند مدام
می نشاند چرخ هر کس را به جای خویشتن
#صائب_تبریزی
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
شاعری شوریده
از خودش برمیگشت
کاغذی در کف داشت
پی یک شاعر دیگر میگشت!
#سیدحسن_حسینی
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
تک درختم من، در این هامونِ پهناور
مرا یاران همپا نیست
مرا یاران همگو نیست
نوای مهربارِ جویباران
بانگ نوشِ چشمهساران
در فضایی دور میمیرد؛
و گوش من پر است از
نغمههای خشک تنهایی.
#طاهره_صفارزاده
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
#شاعرانه_زیستن
(البته این مصرع از سعدی نیست)
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
ایموجیها و قدرت احضار کلمات | نگاهی به فواید و معایب - ویراستاران
https://virastaran.net/a/v/m/l/lk/23556/
#مقاله
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
🔹نماز آیات🔹
از آنچه در دو جهان هست بیشتر دارد
فقط خداست که از کار او خبر دارد
یکی برای علی ماند و آن یکی همه بود
اگر چه لشکر دشمن چهل نفر دارد
عقیق سرخ از آتش نداشت واهمهای
کسی که کفو علی میشود جگر دارد
کمر به یاری تنهایی علی بسته
میان کوچه اگر دست بر کمر دارد
سر علی به سلامت چه باک از این سردرد
محبت ولیالله دردسر دارد
کسی که شهر سر سفرۀ قنوتش بود
چگونه دست به نفرین قوم بردارد؟!
صدا زد: «اشهد ان علی ولیالله»
ولی دریغ که این شهر، گوشِ کر دارد...
کنیز بیت علی خاک را طلا میکرد
سقیفه را بنگر فکر سیم و زر دارد
اگرچه باغ فدک نعمت فراوان داشت
ولی ولایت او بیشتر ثمر دارد
گرفت راه زنی را به کوچه راهزنی
در آن محله که بسیار رهگذر دارد...
بگو به دشمن مولا، مرام ما این نیست
زمان جنگ بیاید اگر هنر دارد...
بگو به شعله: چه وقت دخیل بستن بود؟
هنوز چادر او کار با بشر دارد...
دهان تیغ دو دم را عجیب میبندد
وصیتی که علی از پیامبر دارد
فدای محسن شش ماههاش که زد فریاد
سپر ندارد اگر مادرم پسر دارد
به شعله سوخت پر و بال مادر، اما نه
حسین هست، حسن هست، بال و پر دارد
اگر خمیده علی، از نماز آیات است
در آسمان غمش هاله بر قمر دارد
شبانه گشت به دست ستارهها تشییع
که ماه، الفت دیرینه با سحر دارد
میان شعله دعایش ظهور مهدی بود
که آه سوختگان بیشتر اثر دارد
#مجید_تال
#شعر_آیینی
#فاطمیه
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
#در_مسیر_نوشتن #قسمت_هشتم #داستان_نویسی در جُستارهای قبل دری باز کردیم به روی نوشتن، برای کسانی که
#در_مسیر_نوشتن
#قسمت_نهم
#داستان_نویسی
انواع داستان
داستان را میتوان به انواعی تقسیم کرد مانند: #داستان_خیلی_کوتاه
#داستان_کوتاه
#داستان_بلند
#رمان
البته شاید در کتابهای مختلف این تقسیمبندی را با اندکی تفاوت ببینید.
اینجا ،به سبب اختصار، از دو گروه داستان کوتاه و رمان تعریفی کلی ارائه میدهیم.
(یادآوری میشود تنها هدف این نوشتار آشنایی اولیه علاقهمندان به امید پیداکردن مسیر نوشتن است، نه آموزش)
#داستان_کوتاه:
به طور خلاصه داستان کوتاه ویژگی های زیر را دارد:
۱-موضوعی ساده دارند، موضوعی که معمولا این امکان را میدهد که داستان در مدتزمان کوتاهی اتفاق بیفتد.
۲-تعداد شخصیت های آن کم است و این شخصیتها به سرعت نشو و نما میکنند.
۳-گفتوگوها و حوداث، داستان را پیش میبرد.
۴-از زاویهی دیدِ یک نفر روایت میشود.
۵-ضربآهنگی سریع و شروعی گیرا دارند.
۶-از این شاخه به آن شاخه نمیپرند و در مسیری مستقیم به سوی پایان داستان پیش میروند.
۷-پایانی قوی دارند که داستان را کامل میکند، ما را به درک چیزی میرساند و راضی میکند.
۸- پیرنگ(طرح) و شخصیتهایی دارند که بینشی تازه به شرایط انسانی افراد به ما میدهند.
ادامه دارد....
بر گرفته از کتاب همه چیز دربارهی نویسندگی خلاق با اندکی دخل و تصرف.
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast