eitaa logo
آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
532 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
670 ویدیو
65 فایل
"آن": یُدرک و لا یوصف: به گفت در نیاید! 🌸لطیفه‌ای است نهانی، که عشق از او خیزد (صفحه‌ای برای اهالی فرهنگ، هنر و ادبیات) فاطمه شکردست دکترای زبان و ادبیات فارسی هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور هنرجوی فوق‌ممتاز خوشنویسی ارتباط با من @fadak_shekardast
مشاهده در ایتا
دانلود
🏵ز نقد و جنس خود آگه نه‌ای در این بازار اگر به فهم زیان هم رسیده‌ای سود است! "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
شب من سیه شد از غم، مه من کجات جویم؟ به شب دراز هجران مگر از خدات جویم؟ "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
من شبنم خواب آلود یک ستاره ام که روی علف های تاریک چکیده ام جایم اینجا نبود نجوای نمناک علف‌ها را می شنوم جایم اینجا نبود. "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
مشتاق درد را به مداوا چه احتیاج؟ بیمار عشق را به مسیحا چه احتیاج؟ تا کی به ناز رفتن و گفتن که: جان بده؟ جان می‌دهم، بیا، به تقاضا چه احتیاج؟ "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
رودرواسی "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚خط نقاشی شیوه‌‌ایست مدرن در تلفیق هنر خوشنویسی و نقاشی. در این سبک، هنرمند، با ابزار نقاشی، خوشنویسی می‌کند. این سبک خلاقانه در دهه ۱۳۳۰-۱۳۴۰ خورشیدی توسط برخی از خوشنویسان و نقاشان ایرانی شکل گرفت و بعد از انقلاب اسلامی بیش از پیش بالید و اکنون در بسیاری از کشورهای منطقه پیروانی یافته ‌است. "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
📚برای کشتن یک جامعه روشی ساده به کار گیرید: بر فرهنگ آنان تمرکز کنید، ابتدا کتاب را از آنها بگیرید و بعد سرشان را درون رسانه فرو کنید. "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
چون سرمه می‌وزی، قدمت روی دیده‌هاست لطف خط شکسته به شیب کشیده‌هاست من یک چنار پیرم و هر شاخه‌ای زِ من دستی به التماس به سمت پریده‌هاست "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
مقالات پژوهشی. شکردست .pdf
108.6K
لیست مقالات پژوهشی من، برای دوستان ادبیاتی (هر کدام مورد نیازتان بود در خصوصی بفرمایید فایل کامل مقاله را بفرستم) "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقدمات نوشتن: 1️⃣محیط و طبع مخصوص خودتان را بیابید. کجا برای نوشتن راحتید؟ کجا برای شما تمرکز، آرامش یا الهام دارد؟ فضای بسته یا باز؟ با موسیقی یا سکوت؟ میز مشترک یا اختصاصی یا روی زمین؟ خلاصه بررسی کنید؛ شما به مکانی نیاز دارید که بتوانید در آن راحت بنویسید. این محیط را یا بیابید، یاخودتان بسازید و سامان دهید.(سخت هم نگیرید!) 2️⃣ابزار: ابزاری که برای نوشتن نیاز دارید فقط قلم و کاغذ است؛ اما می‌تواند پر و پیمان‌تر باشد. این به روحیه و سلیقه‌ی شخصی شما بستگی دارد. ولی شاید این روزها گوشی را هم بتوان گاهی جایگزین قلم و کاغذ کرد! خیلی هم بد نیست چون همه جا همراه ماست، حتی از قابلیت ضبط صدا موقعی که شرایط نوشتن نداریم می‌توانیم استفاده کنیم. (توضیح اینکه گاهی وقتها ذهنتان جرقه هایی می‌زند یا نیاز به نوشتن پیدا می‌کنید بدون اینکه در محل مخصوص نوشتنتان باشید! به حافظه خود اطمینان نکنید هر وقت چیزی به ذهن‌تان رسید بنویسید) 3️⃣ لازم است کتاب‌ها و مراجعی که موقع نوشتن به آن نیاز دارید دم دستتان باشد. شاید هم نیاز به یک کتابخانه شخصی داشته باشید. همه نیازها با اینترنت رفع نمی‌شود! 🔸️همچنین کتاب‌هایی که الهام بخش شما در سبک خاصی از نوشتار است. (وقتی نثر یا نظمی می‌خوانید که شما را به وجد می‌آورد تاثیر عجیب و غیرقابل‌انکاری در نوشتن شما می‌گذارد. اسمش را هر چه می‌خواهید بگذارید حتی "تقلید"! ولی مطمئن باشید برای آموزش، در گام‌های اول شما ناگزیر از تقلیدید! (یکبار از مزایای تقلید برای آموزش مطالبی خواهم نوشت). ادامه دارد... "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
در ذهن نیافرینمت می‌میرم... "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
مقدم بر همه‌ی ابزارها و شرایط نوشتن، خواندن است! چندین برابر نوشتن باید خواند! 🔸️اما چه بخوانیم؟ برعکس بعضی، من با "همه‌چیز‌خوانی" موافق نیستم. چون خودم یک "همه‌چیز‌خوان" حرفه‌ای هستم، می‌دانم خیری ندارد! همه‌چیز‌خوانی نهایتا باید ۱۰ تا ۱۵ درصد مطالعات ما را تشکیل دهد. حتی اگر نویسنده‌ی موضوعات خاصی مثل "داستان و رمان" هستیم که لازم است در خیلی از موضوعات مطالعه کنیم باز باید آن تنوع بر اساس یک قاعده‌ای باشد! تنوع، هدفمند باشد. به عبارتی اگر مطالعه را تقسیم کنیم به مطالعات عمومی و تخصصی، مطالعات عمومی ما هم باید یک سیر و شالوده‌ی هدفدار داشته باشد. 🔸️اگر تازه‌کارید ممکن است خودتان در تشخیص اینکه "چه بخوانم؟" دچار مشکل شوید، حتما از یک فرد با تجربه‌ یا از یک استاد کمک بگیرید. به ویژه اینکه سیر مطالعه باید از آسان به سخت باشد و الا دلزده می‌شوید و کلا بساط خواندن و نوشتن را جمع می‌کنید!! 🔸️غول این قسمت بازی، خود مطالعه است! کاری که برای خیلی‌ها فی نفسه سخت است. عادت ندارند یک جا بنشینند و تمرکز کنند و چهار صفحه بخوانند! خوابشان می‌برد! طبیعی است. "عادت نداشتن" خودش مصیبتی است! در این روزگار که مطالعه و کتاب، رقیب خوش آب و رنگی مثل فضای مجازی و بازی های دیجیتال و ... دارد کار بسیار سخت تر هم هست. ولی درمان دارد. اولین درمانش انگیزه و هدف‌گذاری ماست، دومینش، تکنیک‌ها و روش‌هایی است که عادتی را در ما ایجاد می‌کند. مثل تکنیک خُرده عادت‌ها،(کتاب خرده عادت‌های استفان گایز و عادت‌های اتمی جیمز کلیر خیلی می‌تواند به شما کمک کند؛ یکیش را هم بخوانید کافی است) چکیده این روش این است که کاری را آنقدر کوچک کنید که انجامش مثل آب‌خوردن شود(مثلا روزی یک صفحه کتاب بخوان! سخت است؟ یک پاراگراف بخوان!) بعد در این کار استمرار داشته باشید و به هر قیمتی هر روز انجامش دهید تا عادت شود و قدم به قدم این عادت را با همین روش افزایش دهید. 🔸️باز برگردیم به سوال "چه بخوانیم؟" برای هر نوع نوشتنی، کمیت و کیفیت مطالعه متفاوت است. می‌خواهید چه بنویسید؟ شعر؟ داستان؟ فیلمنامه؟ متن علمی و پژوهشی؟ درباره‌ی چه موضوعی؟ تاریخ؟ روانشناسی؟ فیزیک؟ .... یا نه صرفا می‌خواهید بنویسید و فعلا هیچ موضوعی در ذهن ندارید! مطالعه برای هر کدام از این‌ها یک سیر جدا و مخصوص دارد. که اگر این نوشتار ادامه پیدا‌کرد برخی از آن‌هایی که به ادبیات ربط دارد را خواهم گفت. ***یادم رفت در کنار همه‌چیز‌خوانی، ریزه‌خوانی را هم بگویم! ریزه‌خوانی یعنی بسنده کردن به همین مطالب تکه تکه و مختصر که در کانال‌ها و صفحات و سایت‌هاست! یعنی برای نوشتن، همین چند تا یادداشت را بخوانید یا نهایتا چند کانال و صفحه را با موضوع نوشتن بخوانید؛ حتی اگر در یک کانال کل یک کتاب آورده شود باز اثر کتاب دست گرفتن و خواندن چیز دیگریست. پس: روی ریزه‌خوانی و همه‌چیزخوانی اصلا حساب نکن! معده با ریزه‌خواری و همه‌چیز‌خواری نابود می‌شود، مغز هم! "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه‌ی هستی، شعر و غزل خداوند است به قول شهریار: هر چه زان دیده بر خورَد شعر است هر چه اندوه دل بَرد شعر است غضب شیر و غمزه‌های غزال خشم دریا و لطف آب زلال حال ابهام جنگل انبوه قهر طوفان و سهمگینی کوه... یعنی هرجا "بوی وجد و حالی" هست انگار در محفل شعر خدا نشسته‌ای! اما در نگاه من "باران" شاه بیت این غزل است. باران، آمیزه‌ای شگفت از عشق و رهایی، شادی و اندوه، فراق و وصال، ابهام و ایضاح و ... و همه‌ی احساس‌های دو‌گانه‌ای است که روح را از جا می‌کَند... "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
اثر استاد طوسی‌ثانی "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
جز کشتن عشق، دشمن انگیزه نداشت در سر خبر از گلوله‌ها، ایذه نداشت آن کودک غرقِ خون اگر رفت خرید سردش شده بود، رخت پائیزه نداشت محمد توکلی "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ثواب یاد حسین علیه السلام را هدیه می‌کنیم به روح همه‌ی آنان که در مسیر حسین، به شکوه و اعتلای ایران اندیشیدند. به روح همه شهدای اخیر و آنان که ناجوانمردانه در خون غلطیدند. "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
بهارهای شگفتی در راه‌اند فردا، گلی می‌شکفد که بادها را پرپر می‌کند! اللهم عجل لولیک الفرج "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
در نهضت عظیم دو بازویش من گریه‌ام گرفته که آخر... آخر چرا پرنده به دنیا نیامدم! "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
#تصنیف
تصنیف استاد شجریان از این غزل ممنونم از حسن انتخاب خانم قربانی عزیز "آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast