eitaa logo
آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
487 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
629 ویدیو
65 فایل
"آن": یُدرک و لا یوصف: به گفت در نیاید! 🌸لطیفه‌ای است نهانی، که عشق از او خیزد (صفحه‌ای برای اهالی فرهنگ، هنر و ادبیات) فاطمه شکردست دکترای زبان و ادبیات فارسی هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور هنرجوی فوق‌ممتاز خوشنویسی ارتباط با من @fadak_shekardast
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبت سالگرد ستاره درخشان شعر معاصر 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت بسم الله الرحمن الرحیم با اندوه و دریغ، خبر تلخ درگذشت شاعر فرزانه‌ی انقلاب دكتر قیصر امین‌پور را دریافت كردم. از دست دادن او برای اینجانب و برای همه‌ی اصحاب شعر و ادب، خسارت‌بار است. او شاعری خلاق و برجسته بود و همچنان به سمت قله‌های این هنر بزرگ پیش می‌رفت. درگذشت او آرزوهائی را خاك كرد، ولی راه فتح قله‌ها را امید است دوستان و یاران نزدیك و شاگردان این عزیز، ادامه دهند. او و دوستانش نخستین رویش‌های زیبا و مبارك انقلاب در عرصه‌ی شعر بودند و بخش مهمی از طراوت و جلوه‌ی این بوستان، مرهون ظهور و رشد آن عزیز و دیگر دوستان همراه اوست. خداوند پاداش خوبی‌های او را امروز كه بیش از گذشته به آن نیازمند است، با كَرَم و فضل به او برگرداند و او را در آغوش رحمت و مغفرت خویش بگیرد. به خاندان و بازماندگان و دوستان و شاگردان آن عزیز صمیمانه تسلیت می‌گویم. سیّدعلی خامنه‌ای 9/ آبان/1386 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
با جستجوی تعدادی دیگر از آثار او را در کانال ببینید
04 Doostet Daram (128).mp3
3.58M
من از عهد آدم تو را دوست دارم از آغاز عالم تو را دوست دارم چه شبها من و آسمان تا دم صبح سرودیم نم نم: تو را دوست دارم نه خطی، نه خالی! نه خواب و خیالی! من ای حس مبهم تو را دوست دارم سلامی صمیمی تر از غم ندیدم به اندازه ی غم تو را دوست دارم بیا تا صدا از دل سنگ خیزد بگوییم با هم: تو را دوست دارم جهان یك دهان شد هم آواز با ما: تو را دوست دارم، تو را دوست دارم 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
انسان شناسی ۱۱۱.mp3
11.23M
💥قرآن به کرّات از گروهی به نام "غافلین" یاد می‌کند! - غافلین چه کسانی هستند؟ - چه ویژگی‌هایی دارند؟ - چقدر این ویژگی‌ها در من نیز وجود دارد؟ - سرانجامِ "غافلین" چیست؟ 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام به دوستان عزیز روز پاییزی‌تون به‌خیر الان یادم اومد پارسال همین ایام بود این کانال رو راه انداختم. هدف یک زنگ تفریح ادبی بود در هیاهوی زندگی، برای ادب دوستان و دانشجویان و برای دل خودم. بازخوردهای خوب هم زیاد دیدم و لطف شما نسبت به مطالب و فعالیت‌های کانال، که فراوان بود و هیچ‌وقت منعکس نکردم چون هدفم جمع کردن به اصطلاح "فالوور/ دنبال‌کننده" نبود. در این یکسال نه تبلیغی کردم و نه به درخواست تبلیغات توجه کردم چون شان معلمی را فراتر از این امورات می‌دانم. شخصیت‌های فرهیخته، استادان حوزه و دانشگاه و استادان شعر و نثر و داستان و خوشنویسی در کانال عضو هستند که وجودشون(مثل وجود تک‌تکتون) برام مایه افتخار و مباهاته اما به دلایلی اعلام نکردم. خلاصه اینکه مطالب کانال برآمده از حال و هوای دلم بوده و برای پیوند با مهمترین سرمایه فکری و فرهنگی زبان فارسی یعنی ادبیات (که به شدت معتقدم محتوای شعر و ادب ما انسان ساز و فرهنگ ساز است و مشحون از اخلاقیات) و مکمل بلافصلش خوشنویسی که وجه زیباشناسی خط فارسی است. و ترکیب شعر و خوشنویسی به معجونی روح بخش بدل می‌شود. و این میان به حداقل‌هایی با موضوعات اصلی و اساسی حیات و ممات انسان نیز پرداختم مثل سلسله بحث‌های استاد شجاعی با موضوع انسان شناسی. امیدوارم لحظاتی که صرف این کانال کردید از ساعات هدر رفته‌ی عمرتون نباشه و مدیون زمان و وقت شما نشده باشم. اگر دوست داشتید پیشنهادهاتون رو برام بفرستید. همین‌جا تشکر می‌کنم از دوستان دانشجو که خدا و (شاید)خودشون می‌دونند چقدر برام عزیزند. از حمایت‌هاشون، مطالبی که گاهی برای کانال آماده می‌کنند دکلمه‌هایی که می‌فرستند و ... سپاسگزارم. بیداردل و بیدارجان باشید. حق یارتان.
حکایتی از بوستان سعدی صبر و تحمّل جوانی ز ناسازگاریِ جُفت برِ پیرمردی بنالید و گفت: گران‌باری از دست این خصمِ چیر چنان می‌برم کآسیا سنگِ زیر به سختی بنه، گفتش ای خواجه، دل کس از صبر کردن، نگردد خجل... چو از گُلبُنی دیده باشی خوشی روا باشد ار بار خارش کشی درختی که پیوسته بارش خوری تحمل کن آن گه که خارش خوری لغات: جفت: همسر گران‌باری: زحمت، رنج خصم: دشمن چیر: چیره، مسلط گلبن: بوته‌ی گل. کلیات سعدی، بوستان، باب هفتم در عالم تربیت، ص ۳۵۶. 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
غزلی از حافظ شی-AudioConverter.mp3
2.53M
زبانِ خامه ندارد سرِ بیان فِراق وگرنه شرح دهم با تو داستانِ فِراق دریغ مدت عمرم که بر امیدِ وصال به سر رسید و نیامد به سر زمانِ فِراق سری که بر سرِ گردون به فخر می‌سودم به راستان که نهادم، بر آستانِ فِراق چگونه باز کنم بال در هوایِ وصال که ریخت مرغِ دلم پَر، در آشیانِ فِراق کنون چه چاره که در بَحرِ غم به گردابی فُتاد زورقِ صبرم ز بادبانِ فِراق بسی نَمانْد که کَشتیِ عمر غرقه شود ز موجِ شوقِ تو در بحرِ بی‌کرانِ فِراق اگر به دستِ من اُفتَد فِراق را بِکُشَم که روزِ هجر سیَه باد و خان و مانِ فِراق رفیقِ خِیلِ خیالیم و همنشینِ شَکیب قَرینِ آتشِ هجران و هم قِرانِ فِراق چگونه دَعویِ وصلت کُنَم به جان؟ که شده‌ست تنم وکیلِ قَضا و دلم ضمانِ فِراق ز سوزِ شوق دلم شد کباب دور از یار مدام خونِ جگر می‌خورم ز خوانِ فِراق فلک چو دید سرم را اسیرِ چَنبَرِ عشق بِبَست گردنِ صبرم به ریسمانِ فِراق به پایِ شوق گر این رَه به سر شدی حافظ به دستِ هجر ندادی کسی عِنانِ فِراق : خانم مرادخانی 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
انسان شناسی ۱۱۲.mp3
11.61M
▪️بعضی‌ها چطور در اوج خیانت‌ها و خطاهای دیگران، هرگز قلبشان با دیگران درگیر نشده، و رهایِ رها از هر حاشیه‌ای زندگی می‌کنند؟ ▫️چرا بعضی‌ها همیشه باطنِ هر اتفاقی را چه در ظاهر تلخ، چه در ظاهر شیرین "خیر" می‌بینند؟ 🤗چطور بعضی‌ها اینقدر شاد و امیدوارند؟ 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکایت طنزی از کلیله‌ و دمنه‌ی نصرالله مُنشی آورده‌اند که بازرگانی اندک‌مال بود و می‌خواست که سفری رود. صد من آهن داشت، در خانه‌ی دوستی، بر وجهِ امانت بنهاد و برفت. چون باز آمد، امین، ودیعت فروخته بود و بها خرج کرده. بازرگان، روزی به طلب آهن، به نزدیک او رفت. مرد گفت: آهن در پیغوله‌ی خانه بنهاده بودم و در آن احتیاطی نکرده، تا من واقف شدم، موش آن را تمام خورده بود. بازرگان گفت: آری، موش آهن را نیک دوست دارد و دندان او بر خاییدن آن قادر باشد. امین راستکار، شاد گشت؛ یعنی"بازرگان نرم شد و دل از آهن برداشت." گفت: امروز مهمان من باش. گفت: فردا باز آیم. بیرون رفت و پسری را از آنِ او ببرد. چون بطلبیدند و ندا در شهر افتاد، بازرگان گفت: من بازی را دیدم کودکی را می‌بُرد. امین فریاد برآورد که: محال چرا می‌گویی؟ باز، کودک را چگونه برگیرد؟ بازرگان بخندید و گفت: دل، چرا تنگ می‌کنی؟ در شهری که موش آن، صد من آهن بتواند خورد، آخر باز، کودکی را هم برتواند داشت. امین دانست که حال چیست، گفت: آهن موش نخورد؛ من دارم؛ پسر باز دِه و آهن بستان. لغات مهم: بر وجه: به طور، به طریق ودیعت: امانت، سپرده پیغوله: گوشه نیک: بسیار خاییدن: جَویدن راستکار: در این جا از راه ریشخند و تهکم به کار رفته و به معنای خیانتکار است باز: پرنده‌ای شکاری باز ده: پس بده بستان: بگیر شرح کلیله و دمنه، ص ۹۳. 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
یا رب مکن از لطف پریشان ما را هر چند که هست جرم و عصیان ما را ذات تو غنی بوده و ما محتاجیم محتاج به غیر خود مگردان ما را 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
انسان شناسی ۱۱۳.mp3
11.48M
خدا به بعضی از انسانها، می‌گوید: اولو الألباب! آنها تافته‌ی جدا بافته‌‌ای‌اَند برای خدا ... یعنی خودشان خواسته‌اند که اینگونه باشند! خودشان دویده‌اند تا به اینجا رسیده‌اند! اولو الألباب یا صاحبان خرد، چه کسانی هستند که مایه‌ی مباهات خدا بر ملائکند؟ 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سودای عشق از زیرکی جهان بهتر ارزد، و دیوانگی عشق بر همه عقل‌ها افزون آید. هر که عشق ندارد، مجنون و بی حاصل است. هرکه عاشق نیست خودبین و پرکین باشد و خودرای بود؛ عاشقی بی‌خودی و بی‌راهی باشد. دریغا همه جهان و جهانیان کاشکی عاشق بودندی تا همه زنده و با درد بودندی! عاشق شدن آیین چو من شیداییست ای هرکه نه عاشقست او خود راییست در عالم پیر هر کجا برناییست عاشق بادا که عشق خوش سوداییست 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
جهان درخت بدون جوانه‌ای شده‌ است که طعمه‌ی طمع موریانه‌ای شده است به گریه سنگ به هم می‌زنند و می‌خندند بیا ببین که چه دیوانه‌خانه‌ای شده است «امیدواری بهبود» را چه توصیفی جز اینکه دلخوشی کودکانه‌ای شده است به شیر در دل آتش نگاه کن که چه تلخ مطیع شعبده‌ی تازیانه‌ای شده است دلی که در فلک سعد بال و پر می‌زد کنون فلک زده‌‌ی آب و دانه‌ای شده است غمی که چشم جهانی بر آن گریسته بود به گوش مردم بی‌غم ترانه‌ای شده است وفا، خیال و محبت، فریب و عشق، دروغ رفیق، گمشده‌ی بی‌نشانه‌ای شده است گمانِ یافتن کیمیای خوشبختی برای عهد شکستن بهانه‌ای شده است! نه قدر لطف، نه رسم وفا، نه حق نمک گلایه نیست ولی بد زمانه‌ای شده است 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی 2.pdf
21.27M
‌‌ 🏷 فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی، ج ۱ و ۲ دکتر حسن ذوالفقاری 🔖"فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی" فرهنگی است دو جلدی از دکتر "حسن ذوالفقاری" که در آن چیزی قریب به صد هزار ضرب المثل را از اقوام مختلف ایرانی و کشورهای فارسی زبان جمع آوری و بر اساس حروف الفبا مرتب کرده و یکجا در اختیار خوانندگان قرار داده است. 🔖این اثر که یک گنجینه ی گرانبها برای محققان و فارسی زبانان به حساب می آید، با برخورداری از نمایه ی کلید واژه و موضوع، این امکان را برای مخاطب فراهم کرده که هر چه راحت تر و سریع تر به ضرب المثل مد نظر خود دست پیدا کند. 🔖دکتر "حسن ذوالفقاری" در کنار تیم تدوین، این امثال را از بیش از چهارصد متن تاریخی و ادبی استخراج نموده که این منابع به طور دقیق ذکر شده اند و مثل های انتخاب شده در زمره ی رایج ترین امثال موجود در میان فارسی زبانان به شمار می روند. 🔖در بخش ابتدایی کتاب "فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی" پس از مقدمه و توضیح درباره ی مراحل و روش کار، چیزی نزدیک به صد و پنجاه صفحه به مباحث مَثَل نگاری نظیر تعریف ضرب المثل، ویژگی های آن، تفاوت با دیگر گونه های ادبی و زبانی، تاریخچه ی تدوین ضرب المثل ها، طبقه بندی آن ها بر اساس ساخت زبانی، لحن و بیان، رواج و قدمت، ریشه، زیبایی شناسی، درون مایه و محتوای ضرب المثل اختصاص داده شده است... 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
سلام و احترام. قابل توجه دوستان ساکن قم همانطور که مطلعید حدود دو سال است در منزل ما به لطف حضرات معصومین‌ع، عصرهای جمعه یک روضه خانگی برقرار است.(آقایان و خانمها) و گاهی نیز در خدمت دوستان و آشنایان بوده ایم. قصد ما نیز از اول صرفا برقراری یک مجلس مختصر ولو به قدر ۳-۴ نفر اعضای خانواده بود که اغلب هم همینطور است یعنی روضه با سه یا ۴ نفر برگزار می‌شود به امید گوشه‌ی چشمی. اما از آن‌جا که طلبه‌ی فاضلی در این جلسات تشریف می‌آورند و مباحث عمیقی مطرح می‌کنند واقعا حیف است علاقه‌مندان بهره‌مند نشوند. از ابتدا تا الان تفسیر نامه‌ی امیرالمومنین‌ع به امام حسن‌ع(نامه۳۱ نهج البلاغه) بود که دو هفته پیش تمام شد. و از هفته گذشته تفسیر و توضیح خطبه‌ی فدکیه را شروع کردند و مقدمتا در حالی بررسی زوایای تاریخی-سیاسی بحث فدک هستند. جلسات جمعه ها ۴ تا ۵ بعد از ظهر است. جهت اعلام، یادآوری و یا کنسلی جلسات گروهی زدم. اگر علاقه مند بودید از جلسات مطلع باشید می‌توانید عضو شوید. قدمتان به دیده‌ی منت. https://eitaa.com/joinchat/2471625296C7454a1fcc7