eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰استاد شهید مرتضی مطهری: 💠 ماجرایی پیرامون کتاب داستان راستان / اثر مجاهدت مخلصانه و پرفایده شهید مطهری 🔷در ماه شعبان گذشته از طرف اداره راديو ايران به وسيله تلفن به اينجانب اطلاع دادند كه در راديو تصويب شده كه‏ در ماه رمضان از داستان هاى اين كتاب در استفاده شود و اساسا برنامه ‏اى تحت عنوان داستان راستان همه روزه در آن ماه در وقت معين اجرا گردد. 🔷اين برنامه در ماه رمضان گذشته اجرا شد و از اينكه هنوز هم در روزهاى تعطيل مذهبى اين برنامه به همين عنوان اجرا مى ‏شود، مى ‏نمايد كه موردپسند و قبول شنوندگان راديو واقع شده است. چيزى كه قابل توجه و موجب خوشوقتى است، اين است كه مردم ما به كتب دينى خود علاقه نشان مى‏ دهند، كتاب دينى اگر خوب و مفيد نگارش يافته باشد بيش از هر نوع كتاب ديگر خريدار دارد. 📚مقدمه کتاب داستان راستان 🔹مخاطبین ارجمند و بینش پژوهان گرامی 🔷اینکه شهید مطهری توانسته است در اثری دینی تولید کند که مورد استقبال رادیو و تلویزیون قرار بگیرد و از آن استفاده کنند، نشان می دهد که اگر کالای خوب تولید کنیم، اگر اثر خوب تولید کنیم، بی شک و تردید مورد استقبال جامعه قرار خواهد گرفت. ❗️حتی بدون اینکه درخواست کنیم این اتفاق خواهد افتاد... 🔶اگر ما یک کار خوب را با همراه کنیم، قطعا خدای متعال در آن کار برکت قرار می دهد. در سال به دنبال کارهای ناب و قوی باشیم. این کار شدنی است. شهید مطهری ما در کارهای نشدنی است. 🔷با شرکت در طرح بینش مطهر و الگو قرار دادن استاد شهید مرتضی مطهری، آماده حرکت جهادی در راستای تعمیق اندیشه های دینی خود باشیم. 💪🏻به امید در هر عرصه ای که هستید. 📝 ناصر قیلاوی زاده 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🕋 💠 مومنین بهشت را از چه کسی به ارث می برند؟ 🔰تفسیری از شهید مطهری در مورد آیه «تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتى اورِثْتُموها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلون» / بحثی در باب مالکیت مطلق خداوند و ارث مومنین / تعبير «ارث» براى اين است كه مى ‏خواهد بگويد مالكيت شما شأنى از شئون مالكيت حقيقى خداوند است / همان وراثت الهى كه به خداوند مى‏ رسد- كه معنايش اين است كه حجابها از بين مى ‏رود و حقيقت آشكار مى ‏شود. 📝 متن کامل یادداشت را در ادامه مطالعه بفرمایید. لینک دانلود صوت جلسات تفسیر سوره زخرف از شهید مطهری👇🏼👇🏼 https://eitaa.com/shmotahari/60 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🕋 💠 مومنین بهشت را از چه کسی به ارث می برند؟ 🕌 «تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتى اورِثْتُموها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلون» آیه 72 سوره زخرف 🕌 «اولئِكَ هُمُ الْوارِثونَ. الَّذينَ يَرِثونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فيها خالِدونَ» آیه 11 سوره مومنون 🔷 ارث یعنی اینکه کسی چیزی داشته باشد و آن فرد برود و آنچه كه مال او هست به ديگرى منتقل بشود. مفسرین در اینجا بحث کرده اند که ارث در این جا به چه معناست؟! 🔰 دو نظر در مورد ارث مومنین 1️⃣ بعضى گفته ‏اند كه اين از آن نظر است كه هر كسى خانه ‏اى در بهشت دارد، يعنى براى هركسى جا در بهشت معين شده، ولى آنهايى كه به موجب اعمال بد خودشان محروم مى ‏مانند و جهنمى مى ‏شوند از خانه اصلى خودشان جدا مى ‏شوند، آنچه كه به آنها داده نشده به اينها داده مى ‏شود و اينها وارث آنها مى‏ شوند. ✅ اين خيلى به نظر بعيد مى ‏آيد، چون اصلًا تمام بهشت را مى‏ گويد شما وارث اين بهشت هستيد. 2️⃣ بعضى گفته ‏اند كه اصلًا «اورِثَ» مفهوم ارث ندارد، اعطاء است؛ يعنى اين بهشتى است كه به شما اعطا شده. ✅ اين هم بعيد به نظر مى ‏رسد كه با كلمه «ارث» بيان شده باشد. 🔰 نظر شهید مطهری ✳️چون ما اين تعبير را درباره خود خدا داريم: «انّا نَحْنُ نَرِثُ الْارْضَ وَ مَنْ عَلَيْها» مالك اصلى همه چيز در حاقّ واقع، در دنيا و آخرت خداست (در اين حرفى نيست) يعنى هيچ وقت خدا چيزى را از مِلك خودش خارج نكرده ولو اینکه به دیگری داده باشد. ❇️در کتاب توحيد صدوق از امیرالمومنین روایت داریم که می فرماید: اگر چیزی را خداوند به کسی تمليك كرده مثلًا قوه را، قدرت را، استطاعت را، اين تمليك معنايش اين نيست كه از ملك خودش خارج كرده، بلكه «وَ هُوَ امْلَك» در عين حال خودش مالكتر است. ✳️ما مى ‏بينيم كه در عين حال، با دنيا يك تفاوتى دارد. لااقل عالم دنيا عالم حجاب است، يعنى مالكيت خداوند براى ما ظهور ندارد؛ يعنى ما آنچه كه احساس مى‏ كنيم، اسباب و مسببات ظاهرى را مى ‏بينيم نه آن حقيقت را؛ حقيقت را نمى‏بينيم. اگر كسى حقيقت را الآن ببيند باز مى ‏بيند مالك همه چيز خداست. اما وقتى كه ما وارد قيامت مى ‏شويم، مى ‏بينيم همه مالكيتها باطل و ضايع شد و همه برگشت به مالك اصلى. «لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَومَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهّار». (پ ن.1) یعنی روز قیامت که چشم ها باز می شود آن وقت اين مالكيتهاى ظاهرى همه مى‏ ميرد، همه باطل مى ‏شود، مالكيت حقيقى خداوند ظاهر مى ‏شود، خداست كه همه چيز است. پس چون اين تعبير «ارث» در مورد خود خدا به كار برده شده است، معنايش است. حال براى آن كسانى كه از طريق الوهيت چيزهايى را در آنجا واجد مى‏ شوند مى ‏گويد: «وَ تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتى اورِثْتُموها». به همان معنا كه خدا وارث اينهاست در قيامت، اين بندگان وارث هستند، يعنى مالك حقيقىِ اينها مى‏ شوند به مالكيت پروردگار. پس درواقع اين جور مى ‏خواهد بگويد: «ما كه مالك همه چيز هستيم، تو هم مالك اينها و بلكه همه چيز هستى». ❇️ يك چيزى نقل مى‏ كنند كه نامه ‏اى از خداوند به اهل بهشت مى‏رسد: «مِنَ الْحَىِّ الْقَيّومِ الَّذى لايَموتُ الَى الْحَىِّ الْقَيّومِ الَّذى لايَموتُ» ما قيوم واقعى هستيم و تو هم به قيوميت ما اينجا قيوم و مالك واقعى خواهى بود. ✅ پس اينجا كه تعبير «ارث» مى‏ كند، براى اين است كه مى ‏خواهد بگويد مالكيت شما شأنى از شئون مالكيت حقيقى خداوند است. همان وراثت الهى كه به خداوند مى‏ رسد- كه معنايش اين است كه حجابها از بين مى ‏رود و حقيقت آشكار مى ‏شود- به شما هم مى‏ رسد. 📚 تفسیر سوره زخرف، جلسه دوم— ج‏26، ص 581 لینک دانلود صوت جلسات تفسیر سوره زخرف از شهید مطهری👇🏼👇🏼 https://eitaa.com/shmotahari/60 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
♨️ جلسات تفسیر قرآن استاد شهید مرتضی مطهری 🎙 سخنران: استاد شهید مرتضی مطهری 🔷 موضوع: تفسیر سوره زخرف 🔆تعداد: 📌 دانلود صوت جلسات 👇 👇 👇 👇 👇 @SHmotahari الگوی همیشه جاوید
14_Motahari_Tafsire_S043_ZOKHROF1_www.RASEKHOON.net.mp3
7.68M
🎙 سخنران: استاد شهید مرتضی مطهری 🔰موضوع: تفسیر سوره زخرف 🔷عناوین اصلی: 🔹عصبیت در زندگی قبیله ای 🔹همبستگی طبقاتی در میان قریش 🔹مبنای دوستی ها 🔹معنای خلیل 🔹تسلیم روح اسلام است ♨️ @SHmotahari الگوی همیشه جاوید
14_Motahari_Tafsire_S043_ZOKHROF2_www.RASEKHOON.net.mp3
8.02M
🎙 سخنران: استاد شهید مرتضی مطهری 🔰موضوع: تفسیر سوره زخرف 🔷عناوین اصلی: 🔹معاد جسمانی و روحانی 🔹غذای بهشتی مرحوم میرزا علی شیرازی 🔹معنای ارث در قرآن 🔹کیفر مجرمان 🔹چرا برخی عذاب ها خالد است 🔹عمل غیر مسلمان 🔹دشمنی با حق ♨️ @SHmotahari الگوی همیشه جاوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 🔷 یکی از کتاب هایی که در طرح خوانده می شود کتاب «بینش و رفتار قرآنی» است. در این کتاب مباحث قرآنی به صورت کاربردی از مفسرین بزرگ قرآن کریم آمده است. 📺شبکه قرآن، برنامه تلویزیونی - ایام 🎙استاد: آقای دکتر هاشمی گلپایگانی ⏰هرروز ساعت 15:00 و تکرار روز بعد ساعت 9 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 🔰 برنامه انسان سازى ماه مبارك رمضان‏ / برای مقاصد معنوی ماه رمضان باید آماده باشیم 🔷اساساً برنامه ماه مبارك رمضان برنامه انسان سازى است كه انسانهاى معيوب در اين ماه خود را تبديل به انسان هاى سالم، و انسانهاى سالم خود را تبديل به انسانهاى كامل كنند. 🔹برنامه ماه مبارك رمضان برنامه تزكيه نفس است، 🔹برنامه تسلط عقل و ايمان و اراده بر شهوات نفسانى است، 🔹برنامه اصلاح معايب و رفع نواقص است، 🔹برنامه دعاست و پرستش حق است، 🔹برنامه پرواز به سوى خداست، 🔹برنامه ترقى دادن روح است، 🔹برنامه رقاء دادن روح است. 🔶اگر بنا باشد كه ماه مبارك بيايد و انسان سى روز گرسنگى و تشنگى و بى‏خوابى بكشد و مثلًا شبها تا ديروقت بيدار باشد و به اين مجلس و آن مجلس برود، و بعد هم بيايد و با روز آخر شعبان يك ذره هم فرق نكرده باشد، چنين روزه‏اى براى انسان اثر ندارد. 🔷 اسلام كه نمى‏ خواهد مردم بى‏جهت دهانشان را ببندند، بلكه با روزه گرفتن قرار است كه انسانها اصلاح شوند. 🔶 چرا در روايات ما آمده است كه بسيارى از روزه داران هستند كه حظ و بهره آنها از روزه جز گرسنگى چيزى نيست؟ بستن دهان از غذاى حلال براى اين است كه انسان در آن سى روز تمرين كند كه زبان خود را از گفتار ببندد، نكند، نگويد، ندهد. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔊 (4) : 🎙امام علی (ع) : 🖌فانَّ فِی الْعَدْلِ سَعَةً وَ مَنْ ضاقَ عَلَیهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَیهِ اضْیقُ 🖌همانا در گنجایش خاصی است؛ عدالت می‌تواند همه را دربرگیرد و در خود جای دهد، و آن کس که بیمار است آماس کرده در عدالت نمی‌گنجد، باید بداند که جایگاه و جور تنگتر است. 📜خطبه 15 نهج البلاغه 🎙 : ♨️عدالت چیزی است که می‌توان به آن به عنوان یک مرز ایمان داشت و به حدود آن راضی و قانع بود، اما اگر این مرز شکسته و این ایمان گرفته شود و پای بشر به آن طرف مرز برسد دیگر حدی برای خود نمی‌شناسد؛ ♨️به هر حدی که برسد به مقتضای طبیعت و شهوت سیری ناپذیر خود تشنه‌ حد دیگر می‌گردد و بیشتر احساس نارضایی می‌نماید. 📚سیری درنهج البلاغه ص ۱۲۰ @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰جملات و خاطراتی از مرحوم در مورد شخصیت و آثار 🔶پس از شهادت آیت الله مطهری، حوزه های علمیه فردی مانند وی را به خود ندید و باید اندیشه های این استاد بزرگوار در جامعه و به ویژه میان نسل جوان گسترش پیدا کند. / در بیان مسائل فلسفی امروزه خیلی از افراد صحبت می کنند، اما در برابر درک شهید مطهری از موضوع فلسفی هیچ جایگاهی ندارند. / در جلسه شب های پنج شنبه علامه طباطبایی که آقای مطهری و آقای منتظری و آقای بهشتی هم شرکت می کردند، آنها بازهمین طوری زبده بودند. آقای بهشتی خیلی تیز مطالب را می فهمید اما مطهری عمیق تر و سنجیده بحث می کرد. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰جملاتی از مرحوم در مورد آثار 🔷 با گسترش آثار علمی شهید مطهری بسیاری از مشکلات فرهنگی برطرف خواهد شد و اگر شهید مطهری در جامعه امروزی حاضر بود، به یقین مشکلات فرهنگی کشور کاهش چشم گیری داشت. 🔶پس از شهادت آیت الله مطهری، حوزه های علمیه فردی مانند وی را به خود ندید و باید اندیشه های این استاد بزرگوار در جامعه و به ویژه میان نسل جوان گسترش پیدا کند. 🔷شهید مطهری آن چه را می گفت و می نوشت با دقت انجام می داد و هرگز بیهوده سخن نگفت و بیانی بیهوده نداشت به همین دلیل تمامی آثارش به صورت کتاب منتشر شده است و به عنوان آثار ماندگار از او باقی مانده است. 🔶باید جوانان مان را بیش از گذشته با نوع سخنرانی ها، افکار و کتاب های شهید مطهری آشنا کنیم تا الگو خوبی برای خود انتخاب نمایند. 🔆 در بیان مسائل فلسفی امروزه خیلی از افراد صحبت می کنند، اما در برابر درک شهید مطهری از موضوع فلسفی هیچ جایگاهی ندارند. 🔰 خاطره ای از ویژگی های خاص شهید مطهری در دوران تحصیل 🔶در درس امام که من شرکت کردم، دو نفر تقریبا زبده بودند؛ یکی آقای مطهری بود، یکی هم آقای منتظری. اینها در درس اشکال می کردند، اشکال های حسابی می گرفتند، امام هم عنایت کاملی به سخنانشان داشتند. بقیه هم گاهی صحبت می کردند اما کمتر. 🔷 آقای منتظری اشکال بیشتر می کرد. یعنی هر چه به ذهنش می رسید، فوری مطرح می کرد ولی اشکال هایش خیلی وقتها عمیق نبود. اما آقای مطهری وقتی اشکال می کرد، امام به هرحال آماده می شد برای جواب دادن، مطهری هم رها نمی کرد، بالاخره سعی می کرد یا اثبات کند و یا خودش قبول می کرد. خیلی زبده بود در این قسمت، امام هم عنایت داشت به ایشان. 🔶در جلسه شب های پنج شنبه علامه طباطبایی که و و هم شرکت می کردند، آنها بازهمین طوری زبده بودند. آقای بهشتی خیلی تیز مطالب را می فهمید اما مطهری عمیق تر و سنجیده بحث می کرد. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📝 🎙 🔰 بزرگترین گناه نسل کهن مهجوریت قرآن است. 🔷 از هركسى درباره يك آيه قرآن سؤال شود مى ‏گويد بايد به تفاسير مراجعه شود. عجب‏تر اين كه اين نسل كه با قرآن اين طور عمل كرده از توقع دارد كه قرآن را بخواند و قرآن را بفهمد و به آن عمل كند! اگر نسل كهن از قرآن منحرف نشده بود قطعاً نسل جديد منحرف نمى ‏شد. 🔶عجبا كه خود نسل قديم قرآن را متروك و مهجور كرده، آنوقت از نسل جديد گله دارد كه چرا با قرآن آشنا نيست. قرآن در ميان خود ما مهجور است و توقع داريم نسل جديد به قرآن بچسبد. ⭕️ما مشمول شكايت رسول خدا صلى الله عليه و آله هستيم كه به خدا شكايت مى‏ كند: «يا رَبِّ انَّ قَوْمِى اتَّخَذوا هذَا الْقُرْ انَ مَهْجوراً پيغمبر گويد: پروردگارا قوم من اين قرآن را هذيان و بيهوده پنداشتند.» 🔷 هم نسل قديم و هم نسل جديد به قرآن جفا كردند و مى‏ كنند. اول نسل قديم جفا كرد كه حالا نسل جديد جفا مى ‏كند. 💠در رهبرى نسل جوان، بيش از هر چيز دو كار بايد انجام شود: 1️⃣ يكى بايد درد اين نسل را شناخت و آنگاه در فكر درمان و چاره شد. بدون شناختن درد اين نسل هرگونه اقدامى بى ‏مورد است. 2️⃣ ديگر اينكه نسل كهن بايد اول خود را اصلاح كند. نسل كهن از بزرگترين گناه خود بايد توبه كند و آن قرار دادن است. همه بايد به قرآن بازگرديم و قرآن را پيشاپيش خود قرار دهيم و در زير سايه قرآن به سوى سعادت و كمال حركت كنيم. 📚 مجموعه ‏آثار شهيد مطهرى،ج‏24، ص 534 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
خاطرات مکتوب آیت الله امینی از علامه طباطبایی.pdf
96.2K
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷پیکر آیت الله امینی عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح امروز در جوار مرقد در حرم مطهر حضرت (س) به خاک سپرده شد. ایشان از شاگردان و بودند و آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته اند. 🔶به ضمیمه پیام ارسالی فایل PDF خاطرات ایشان از به مخاطبین عزیز تقدیم می شود. این خاطرات به صورت مکتوب و به قلم ایشان می باشد. واقعا خاطرات ناب و ارزشمند و درس آموزی است که در ابتدا ماه رمضان می توانند تلنگر جدی برای صعود به قله های معنویت باشند. ♨️ برخی خاطرات موجود در متن کامل 1️⃣ دعوت امام خمینی و علامه طباطبایی به مناظره علمی 2️⃣ علت گریه های شدید علامه طباطبایی در تشییع همسر 3️⃣آخرین کلمات علامه طباطبایی قبل از رحلتشان 4️⃣شروع سلوک معنوی علامه طباطبایی در نجف اشرف 5️⃣ و... ⭕️برای مطالعه کامل به فایل PDF مراجعه بفرمایید. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔰 جملات تکان دهنده شهید مطهری در باب توبه رمضان... 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📝 🎙 🔰 در قرآن چه موضوعاتی مطرح شده است؟! 💠موضوعاتى كه در قرآن طرح شده زياد است و نمى‏توان به طور جزئى برشمرد، ولى در يك نگاه اجمالى اين مسائل به چشم مى‏خورد: 1. ، ذات، صفات و يگانگى او و آنچه بايد خدا را از آنها منزّه بدانيم و آنچه بايد خدا را به آنها متصف بدانيم (صفات سلبيه و ثبوتيه). 2. ، رستاخيز و حشر اموات، مراحل بين مرگ تا قيامت (برزخ). 3. ، وسائط فيض و نيروهاى آگاه به خود و به آفريننده خود و مجرى اوامر الهى. 4. يا انسانهايى كه وحى الهى را در ضمير خود دريافت كرده و به انسانهاى ديگر ابلاغ كرده‏اند. 5. ترغيب و تحريض براى ايمان به خدا، به معاد، به ملائكه و پيامبران و كتب آسمانى. 6. آسمانها، زمين، كوهها، درياها، گياهان، حيوانات، ابر، باد، باران، تگرگ، شهابها و غيره. 7. دعوت به خداى يگانه و اخلاص ورزيدن در پرستش، كسى و چيزى را در عبادت شريك خدا قرار ندادن، منع شديد از پرستش غيرخدا، اعم از انسان يا فرشته يا خورشيد يا ستاره يا بت. 8. يادآورى خدا در اين جهان. 9. نعمتهاى جاويدان آن جهان براى صالحان و نيكوكاران، عذابهاى سخت و احياناً جاويدان آن جهان براى بدكاران. 10. احتجاجات و در مورد خدا، قيامت، پيامبران و غيره، و پاره‏اى خبرهاى غيبى ضمن اين احتجاجات. 11. و قصص به عنوان آزمايشگاهى انسانى و لابراتوارى كه صدق دعوت پيامبران را روشن مى‏كند، و عواقب نيك مردمى كه بر سنن انبياء رفته‏اند و عاقبت بد تكذيب‏كنندگان آنها. 12. ، پارسايى و تزكيه نفس. 13. توجه به نفس امّاره و خطر وساوس و تسويلات نفسانى و شيطانى. 14. خوب فردى از قبيل شجاعت، استقامت، صبر، عدالت، احسان، محبت، ذكر خدا، محبت خدا، شكر خدا، ترس از خدا، توكل به خدا، رضا به رضاى خدا و تسليم در مقابل فرمان خدا، تعقل و تفكر، علم و آگاهى، نورانيت قلب به واسطه تقوا، صدق، امانت. 15. از قبيل اتحاد، تواصى (توصيه متقابل) برحق، تواصى بر صبر، تعاون بر برّ و تقوا، ترك بغضاء، امر به معروف و نهى از منكر، جهاد به مال و نفس در راه خدا. 16. از قبيل نماز، روزه، زكات، خمس، حج، جهاد، نذر، يمين، بيع، رهن، اجاره، هبه، نكاح، حقوق زوجين، حقوق والدين و فرزندان، طلاق، لِعان، ظِهار، وصيت، ارث، قصاص، حدود، دَين، قضا، شهادت، حَلف (قسم)، ثروت، مالكيت، حكومت، شورا، حق فقرا، حق اجتماع و غيره. 17. و وقايع دوران بيست و سه ساله بعثت رسول اكرم. 18. خصائص و ، صفات حميده آن حضرت، عتابها نسبت به آن حضرت. 19. توصيف كلى از سه گروه در همه اعصار: ، ، . 20. اوصاف مؤمنين و كافران و منافقان دوره بعثت. 21. مخلوقات نامرئى ديگر غير از فرشتگان، و شيطان. 22. و تحميد موجودات جهان و نوع آگاهى در درون همه موجودات نسبت به خالق و آفريننده‏شان. 23. توصيف خود (در حدود پنجاه وصف). 24. جهان و ، ناپايدارى زندگانى دنيا و عدم صلاحيت آن براى اينكه ايده‏آل و كمال مطلوب انسان قرار بگيرد، و اينكه خدا و آخرت و بالاخره جهانِ جاويدان شايسته اين است كه مطلوب نهايى انسان قرار گيرد. 25. و خوارق عادات انبياء. 26. تأييد كتب آسمانى پيشين خصوصاً و و تصحيح اغلاط و تحريفهاى اين دو كتاب. 📚وحی و نبوت، موضوعات قرآن 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📝ادمین نوشت @binesh_qom ✅سلام عرض می کنیم خدمت مخاطبین ارجمند 🔆در این ماه که ماه و ماه می باشد، خوب است که علاوه بر خواندن قرآن و ختم آن به معانی و معارفی که قرآن ارائه داده است نیز دقت کنیم. 🔆شهید مطهری در این یادداشت، موضوعات مطرح شده در قرآن را شمارش کرده اند و چه خوب است در هنگام قرائت قرآن دقت کنیم که هر موضوع در قرآن چگونه توصیف شده است. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 (11) 🎙 🔰 اتکا تمدن نوین غربی بر اندیشه های اسلامی / دوران طلایی تاریخ در کلمات ویل دورانت 🔷 تمدّن عظيم و حيرت انگيز جديد اروپايى كه چشمها را خيره و عقلها را حيران كرده است و امروز بر سراسر جهان سيطره دارد، به اقرار و اعتراف محقّقين بى‏غرض غربى، بيش از هر چيز ديگر از تمدّن با شكوه اسلامى مايه گرفته است. 🔹 مى‏ گويد: «بعضيها [از اروپاييان‏] عار دارند كه اقرار كنند كه يك قوم كافر و ملحدى [يعنى مسلمانان‏] سبب شده اروپاى مسيحى از حال توحّش و جهالت خارج گردد، و لذا آن را مكتوم نگاه مى‏ دارند، ولى اين نظر به درجه‏اى بى‏اساس و تأسّف آور است كه به آسانى مى ‏توان آن را ردّ نمود ... نفوذ اخلاقى همين اعراب زاييده اسلام، آن اقوام وحشى اروپا را كه سلطنت روم را زير و زبر نمودند، داخل در طريق آدميّت نمود و نيز آنان دروازه علوم و فنون و فلسفه را كه از آن بكلّى بى‏خبر بودند به روى آنها باز كرد و تا ششصد سال استاد ما اروپاييان بودند». 🔹ويل دورانت در تاريخ تمدّن مى‏گويد: 🔸«پيدايش و اضمحلال تمدّن اسلامى از حوادث بزرگ تاريخ است. اسلام طىّ پنج قرن، از سال 81 هجرى تا 597 هجرى، از لحاظ نيرو و نظم و بسط قلمرو و اخلاق نيك و تكامل سطح زندگانى و قوانين منصفانه انسانى و تساهل دينى [احترام به عقايد و افكار ديگران‏] و ادبيّات و تحقيق علمى و علوم و طبّ و فلسفه پيشاهنگ جهان بود». 🔸 «دنياى اسلام در جهان مسيحى نفوذهاى گونه‏ گون داشت. اروپا از ديار اسلام غذاها و شربتها و دارو و درمان و اسلحه و نشانهاى خانوادگى، سليقه و ذوق هنرى، ابزار و رسوم صنعت و تجارت، قوانين و رسوم دريانوردى را فرا گرفت و غالبا لغات آن را نيز از مسلمانان اقتباس كرد. 🔸علماى عرب [مسلمان‏] رياضيات و طبيعيات و شيمى و هيأت و طبّ يونان را حفظ كردند و به كمال رسانيدند و ميراث يونان را كه بسيار غنى‏تر شده بود، به اروپا انتقال دادند ... فيلسوفان عرب [مسلمان‏] مؤلّفات ارسطو را براى اروپاى مسيحى حفظ و ضمنا تحريف كردند. و از مشرق بر پرتو افكندند و صلاحيّتشان چون يونانيان مورد اعتماد بود ... اين نفوذ [اسلامى‏] از راه بازرگانى و جنگهاى صليبى و ترجمه هزاران كتاب از عربى به لاتين و مسافرتهاى دانشورانى از قبيل و و ادلارد باثى به اندلس اسلامى انجام گرفت». 🔆و هم او مى‏گويد: 👌🏼 «تنها به دورانهاى طلايى تاريخ، يك جامعه مى‏توانسته است در مدّتى كوتاه اين همه مردان معروف در زمينه سياست و تعليم و ادبيّات و لغت و جغرافيا و تاريخ و رياضيات و هيأت و شيمى و فلسفه و طبّ و مانند آنها كه در چهار قرن اسلام، از هارون الرّشيد تا ابن رشد بوده‏اند، به وجود آورد. قسمتى از اين فعاليّت درخشان از ميراث يونان مايه گرفت؛ امّا قسمت اعظم آن، بخصوص در سياست و شعر و هنر، ابتكارات گرانبها بود». 📚مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏1، ص 349 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ بسم الله الرحمن الرحیم 🖌 یکی از کاربران با نام «انتقام سخت» برای ما نوشته اند که: 🔹 «در مورد اصل "هدف وسیله را توجیه(مباح) نمی کند از منظر شهید مطهری توضیحاتی بفرمایید و بگویید نظر متفکرین غربی و شرقی در مورد این اصل چیه و نمونه ها یی هم در تاریخ مثال بزنید...» 📝 برای پاسخ به این سوال مطالبی را از آثار شهید مطهری در این موضوع تنظیم و تلخیص کرده اند که خدمت شما ارائه می شود. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ♨️پاسخ در پست بعدی کانال👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🌐دیدگاه شهید مطهری در موضوع استخدام وسیله در اهداف مقدس ✅طرح سوال 🔺يكى از مسائلى كه از سيره رسول اللّه (ص) بايد آموخت كيفيت استخدام وسيله است. انسان اولًا بايد در اهداف خودش يعنى در هدفها مسلمان باشد يعنى هدفش مقدس و عالى و الهى باشد، و ثانياً بايد در استخدام وسيله براى همان هدفها هم واقعاً مسلمان باشد. انسان براى هدفهاى پاك و مقدس و عالى خودش ناچار از وسائلى بايد استفاده كند. مسأله‏ اى كه مطرح است اين است كه آيا همين كافى است كه هدف، انسانى باشد و بالاتر اينكه هدف الهى باشد؟ اگر هدف الهى بود ديگر وسيله فرق نمى ‏كند و از هر وسيله ‏اى براى آن هدف مقدس مى ‏توان استفاده كرد؟ ✅مثالهایی از هدف مقدس و وسیله نامشروع 🔸1- استفاده از وسيله نامشروع در تبليغ دين‏: به عنوان مثال هدف ما تبليغ دين است. اگر من بخواهم كارى را نه براى خودم بلكه براى دين انجام بدهم، در اين صورت آيا جايز است از هر وسيله ‏اى استفاده كنم؟ مثلا مى‏ خواهم يك مسجد بسازم آیا می توانم برای تامین هزینه های این کار، نزد افرادی بروم و با تملق و دروغ پول جمع آوری کنم؟ آيا اين كار درست است يا درست نيست؟ 🔸2- جعل حديث‏: مثال ديگرى كه در تاريخ هم رخ داده است، اینکه به هدف هدايت و راهنمايى مردم، مى ‏آيد حديثى از پيغمبر يا امام جعل مى ‏كند در حالى كه غرض شخصى ندارد بلكه غرضش هدايت مردم است ولى فكر مى ‏كند كه اگر چنين حديثى را از پيغمبر يا امام براى مردم نقل كند، مردم بهتر مى ‏پذيرند. مثلا حديثى جعل كند در فضيلت فلان دعا كه مردم اين حديث را بخوانند و به جاى حرف لغو و بيهوده و غيبت بروند دعا بخوانند. آيا اين، كار خوبى است؟ ✅پاسخ 🔺علامه طباطبایی در المیزان ذكر كرده‏ اند كه: «هرگز انبياء در سيره و روش خودشان، براى رسيدن به حق از باطل استفاده نمى‏ كنند، براى رسيدن به حق هم از خود حق استفاده مى‏ كنند.» قرآن، پيغمبر، ائمه و كسانى كه تربيت ‏شده اين مكتب هستند محال است كه براى هدف مقدس، از يك امر نامقدس مثلًا از يك امر پوچ، از يك امر باطل، از يك امر بى ‏حقيقت استفاده كنند. علامه طباطبائى، در تفسير الميزان اين اصل را با ادلّه‏ اى از آيات قرآن ثابت مى ‏كنند كه اساساً در سيره انبياء چنين چيزى وجود نداشته كه حتى براى هدف مقدسشان از يك امر نامقدس استفاده كنند. 🔺براى حق بايد از حق استفاده كرد. معنى اين حرف اين است: اگر من بدانم چنانچه يك حرف ناحق و نادرست، يك دروغ بگويم يا يك حديث ضعيف، حديثى كه خودم مى ‏دانم دروغ است براى شما بخوانم همين امشب همه گنهكارانِ شما توبه مى ‏كنند و همه شما نماز شب خوان مى‏ شويد، [در عين حال‏] اسلام به من چنين كارى را اجازه نمى‏ دهد. آيا اسلام اجازه مى‏ دهد ما دروغ بگوييم كه مردم براى امام حسين اشك بريزند؟ آن كه مى‏ شنود كه نمى‏ داند دروغ است، اشك ريختن براى امام حسين هم كه شك ندارد اجر و ثواب دارد، آيا اسلام اجازه مى ‏دهد؟ ابداً. اسلام نيازى به اين دروغها ندارد. حق را با باطل آميختن، حق را از ميان مى ‏برد. وقتى انسان حق را ضميمه باطل كرد، حق ديگر نمى ‏ايستد، خودش مى‏ رود. حق تاب اينكه همراه باطل باقى بماند ندارد. 🔺يكى از راههايى كه از آن راه بر دين از جنبه ‏هاى مختلف ضربه وارد شده است، رعايت نكردن اين اصل است كه ما همان‏طور كه هدفمان بايد مقدس باشد، وسايلى هم كه براى اين هدف مقدس استخدام مى‏ كنيم بايد مقدس باشد. مثلًا ما نبايد دروغ بگوييم، نبايد غيبت كنيم، نبايد تهمت بزنيم؛ نه فقط براى خودمان نبايد دروغ بگوييم، به نفع دين هم نبايد دروغ بگوييم، يعنى به نفع دين هم نبايد بى‏ دينى كنيم، چون دروغ گفتن بى‏ دينى است. به نفع دين دروغ گفتن، به نفع دين بى‏ دينى كردن است. به نفع دين تهمت زدن، به نفع دين بى ‏دينى كردن است. به نفع دين غيبت كردن، به نفع دين بى ‏دينى كردن است. دين اجازه نمى ‏دهد و لو به نفع خودش ما بى ‏دينى كنيم. «ادْعُ إِلى‏ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ». ✅مثال هایی از سیره اهل بیت در استخدام وسیله 🔅ما واقعاً بايد در احوال پيشوايان بزرگ دينمان يعنى در احوال معصومين تأمل و تفكر كنيم، ببينيم آنها چگونه بودند. اين خيلى فكر دارد: 🌀رسول اكرم (ص) و استخدام وسيله‏ در تبلیغ دین 🔸عده ‏اى از قبيله ثقيف آمدند خدمت رسول اكرم: يا رسول اللَّه! ما مى‏ خواهيم مسلمان بشويم ولى سه تا شرط داريم، اين شرطها را بپذير. يكى اينكه اجازه بده يك سال ديگر ما اين بتها را پرستش كنيم. دوم اينكه اين نماز خيلى بر ما سخت و ناگوار است. سوم اينكه بت بزرگمان را به ما نگو به دست خودتان بشكنيد. فرمود: از اين سه پيشنهادى كه مى‏ كنيد، پيشنهاد آخرتان كه فلان بت را به دست خودتان نشكنيد مانعى ندارد، من يك نفر ديگر را مى ‏فرستم اما آنهاى ديگر، چنين چيزى محال است. يعنى پيغمبر هرگز چنين فكر نكرد كه يك قبيله آمده مسلمان بشود، او كه چهل سال بت را پرستيده، بگذار يك سال ديگر هم پرستش كند، بعد از يك سال بيايد مسلمان بشود. زيرا اين يعنى صحه گذاشتن روى بت‏ پرستى. از هر وسيله‏ اى استفاده نمى ‏كرد. 🌀على عليه السلام و استخدام وسيله‏ در سیاست 🔸سياست على چرا انعطاف نمى‏ پذيرفت؟ شك نيست كه هدفش مقدس بود. همين مغيرة بن شعبه (عليه ما عليه) كه بعدها جزء اصحاب خاص معاويه و از دشمنان على (ع) شد، در آغاز خلافت امير المؤمنين آمد با حضرت صحبت كرد. ابتدا سياستمدارانه به حضرت پيشنهاد كرد كه من عقيده ‏ام اين است كه شما فعلًا درباره معاويه يك كلمه حرف نزنيد و حتى تثبيتش كنيد يعنى او را هم مانند افراد ديگر كه لايق حكومت هستند فعلًا تثبيت كنيد، بگذاريد خيالش راحت بشود؛ همين كه اوضاع برقرار شد يك‏مرتبه از كار بركنار كنيد. حضرت فرمود: من چنين كارى نمى ‏كنم، براى اينكه اگر بخواهم معاويه را و لو براى مدت موقت تثبيت كنم معنايش اين است كه من معاويه را و لو در اين مدت موقت صالح مى ‏دانم، و من او را صالح‏ نمى ‏دانم و در اين زمينه به مردم دروغ هم نمى‏ گويم، تحميل هم نمى ‏كنم. چرا على قبول نمى‏ كرد؟ براى اينكه ادامه دهنده راه و روش انبياء بود و آن سياست بازى ‏ها و سياست پيشگى‏ ها را نداشت. اينكه گفته‏ اند ابو بكر نابغه بود، عمر نابغه بود، آن نابغه بودن‏ها همين بود كه از هر وسيله ‏اى براى آن هدفى كه داشتند استفاده مى ‏كردند. چرا عده ‏اى نمى ‏خواهند سياست على را بپذيرند؟ چون مى ‏بينند يك سياست انعطاف ناپذيرى دارد، هدفى دارد و وسيله ‏هايى. حق را او هدف ديده؛ وقتى مى ‏خواهد به آن حق برسد، در هر گام از وسيله‏ اى كه حق باشد استفاده مى ‏كند تا به آن هدف حق برسد. ولى ديگران اگر هم هدفشان فرض كنيم حق است، ديگر به وسايل اهميت نمى ‏دهند، مى ‏گويند هدف درست باشد. 🌀على (ع) و نبستن آب به روى دشمن‏ 🔸جنگ صفّين در يكى از كرانه ‏هاى فرات رخ داد. اصحاب معاويه «شريعه» يعنى محلى را كه مى ‏شد آب برداشت، مى ‏گيرند. بعد على عليه السلام وارد مى ‏شود. اصحابش بى ‏آب مى‏ مانند. [پيكى را] نزد معاويه مى ‏فرستد كه آخر ما اول براى مذاكره و صحبت كردن آمده‏ ايم، بلكه خداوند با مسالمت اين مشكل را از ميان مسلمين بردارد و حل كند؛ چرا دست به چنين كارى زدى؟ ولى معاويه كه فكر مى ‏كند پيروزى بزرگى به دست آورده گوشش بدهكار نيست. وقتى كه امير المؤمنين مى ‏بيند كه فايده ندارد، دستور حمله مى ‏دهد و همان روز به شام نرسيده، اصحاب معاويه رانده مى ‏شوند و اصحاب على عليه السلام شريعه را مى ‏گيرند. بعد اصحاب مى ‏گويند: ما حالا ديگر مقابله به مثل مى ‏كنيم و اجازه نمى ‏دهيم اينها آب بردارند. على عليه السلام مى ‏گويد: ولى من اين كار را نمى ‏كنم چون آب يك چيزى است كه خدا آن را براى كافر و مسلمان قرار داده. اين كار دور از شهامت و فتوّت و مردانگى است. آنها چنين كردند، شما نكنيد. على نمى ‏خواهد پيروزى را به بهاى يك عمل ناجوانمردانه به دست بياورد. 🌀علی (ع) و نکشتن عمرو عاص 🔹داستانى را مى ‏گويم، شايد خيلى از افراد بگويند اگر ما به جاى على بوديم اين كار را نمى‏ كرديم. در جنگ صفین، معاویه، عمرو و عاص را راضی کرد که به نبرد با امیرالمومنین بیاید. عمرو عاص اسلحه پوشيد آمد در ميدان جنگ و مبارز طلبيد. امير المؤمنين آهسته آمد. عمرو عاص نفهميد كه على (ع) است. حضرت، نزديك كه رسيد، خودش را که معرفى كرد، ديگر عمرو عاص خودش را باخت، فوراً سر اسب را برگرداند و شروع به فرار كرد. امير المؤمنين او را تعقيب كرد، شمشيرى به او زد، او از روى اسب پريد و به زمين خورد و فوراً كشف عورت كرد. تا اين‏جور كرد، حضرت رويشان را برگرداندند و رفتند. حالا آدمهايى كه براى هدفها از هر وسيله‏ اى استفاده مى‏ كنند تيپ عمرو عاص ‏اند. هركس ديگر باشد مى‏ گويد: واى! ببين، چه آدمى را على در چه فرصتى رها كرد! خوب، يك شمشير حواله ‏اش مى ‏كردى پدرش را در مى‏ آوردى. ولى على مردى نبود كه ولو براى كشتن عمرو عاص از مسير حق منحرف شود. و ما نظاير اينها را در سيره ائمه اطهار و پيغمبر اكرم زياد مى ‏بينيم؛ با دشمن هم كه روبرو مى ‏شوند دست از آن معالى اخلاق و مكارم اخلاق خودشان بر نمى‏ دارند. اينهاست كه نشان مى‏ دهد كه اينها در يك سطح ديگرى بودند و در سطح ديگرى فكر مى ‏كردند. آنها خودشان را پاسدار حق و حقيقت مى ‏دانند. 🌀امام حسين (ع) و استخدام وسيله‏ 🔸براى امام حسين مسأله اين نيست كه كشته بشود يا كشته نشود؛ مسأله اين است كه دين كشته نشود، يك اصل و لو اصل كوچك دين كشته نشود. صبح عاشورا مى ‏شود. شمر بن ذى الجوشن كه در بدسرشتى شايد در دنيا نظير ندارد، شتاب دارد كه قبل از شروع جنگ بيايد اوضاع را ببيند. فكر كرد از پشت خيمه ‏ها بيايد بلكه دست به جنايتى بزند. ولى نمى‏ دانست كه قبلًا امام حسين تعبيه‏ اى ديده است؛ دستور داده خيمه ‏ها را نزديك يكديگر به شكل خط منحنى در بياورند، پشتش هم يك خندق بكَنند و مقدارى نى خشك در آنجا بريزند و آتش بزنند كه دشمن نتواند از پشت سر بيايد. وقتى آمد، با اين وضع مواجه شد. ناراحت شد و شروع كرد به فحّاشى كردن. بعضى اصحاب جواب دادند، البته نه فحّاشى. يكى از بزرگان اصحاب گفت: يا ابا عبد اللَّه! اجازه بدهيد الآن با يك تير همين جا حرامش كنم. حضرت فرمود: من نمى ‏خواهم شروع كرده باشم. تا در ميان ما جنگ برقرار نشده است، هنوز به صورت دو گروه مسلمان روبروى يكديگر هستيم. تا آنها دست به جنگ و خونريزى نزنند، من دست به جنگ نمى ‏زنم. اين اصل قرآنى را كه در قرآن است: «الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ وَ الْحُرُماتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعْتَدى‏ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَيْكُمْ» که حضرت امير هم در صفّين به همين آيه استناد مى ‏كرد و مى ‏گفت من به حكم اين آيه شروع نمى‏ كنم ولى اگر شروع كردند دفاع مى ‏كنيم، امام حسين در مورد شمر هم رعايت مى‏ كند و مى‏ گويد قبل از آنكه جنگ عملًا از طرف دشمن شروع بشود از طرف ما نبايد شروع بشود. اين نكات است كه مقام معنويت امام را نشان مى‏ دهد كه آنها چگونه فكر مى ‏كردند: يك اصل كوچك و لو يك مستحب هم نبايد پايمال شود. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ♨️شما نیز سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را با ادمین کانال @binesh_qom به اشتراک بگذارید. http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔊 از نهج البلاغه (5) 🔰کرامت نفس 🎙امام علی (ع): 🖌منْ کرُمَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ هانَتْ عَلَیهِ شَهَواتُهُ 🖌آن که نفسش برایش عزت و شرف داشته باشد و احساس و کرامت برای خود کند، در نظرش خوار است؛ 📜حکمت 441 نهج البلاغه 🎙 ♨️یعنی اگر این حس در انسان پیدا شود، زود شهوت پرستی را رها می‌کند. 🔷انسان را ارجاع می ‌دهد به خودی در درون خودش که به «»ت توجه کن، «خودِ» تو یک دارد و برتر است از اینکه آلوده به این چیزها شود. مثل این است که کسی را به تابلوی بسیار زیبایی که‌ دارد آگاه می‌ کنیم که «می‌دانی این تابلو چه تابلویی است؟!» خیلی عالی و فوق العاده است، حیف است اینجا باشد که گرد و غبار و دود بگیرد. تا آن را نمی‌ شناسد اهمیت نمی‌دهد، ولی وقتی که شناخت فوراً آن را حفظ می‌ کند. 📚تعلیم و تربیت در اسلام ،ص ۱۳۶ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
. بسم الله الرحمن الرحیم 💠قابل توجه مخاطبین عزیز و گرامی 🔶 فردا سالروز شهادت استاد گرانقدر و معلم انقلاب اسلامی، آیت الله مرتضی مطهری و آغاز هفته معلم می باشد. 🔷 ان شاء الله کانال برای شما مخاطبین عزیز در این ایام و تا انتهای هفته مصاحبه و عکس نوشته و متون تحلیلی ناب و کمتر دیده شده ای خواهد داشت. 🎁 با ما همراه باشید. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری