eitaa logo
سیره صالحان
655 دنبال‌کننده
380 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
🕯. | قسمت ۱۹ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ______ 📌. عنوان: مجتمعاً دعا نمودن‏ ❖. شرط نوزدهم دعا: مجتمعاً دعا نمودن است. « وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ || و پیوسته جان و اراده خود را با آنان که پروردگار خود را در صبحگاهان و شامگاهان می خوانند، و او را می جویند ، نگهدار ؛ و با صبر و شکیبایی با آنان هماهنگ باش - الکهف/آیه۲۸ » ❖. امام صادق عليه السّلام فرمودند: هيچ گروهى كه چهل نفر باشند براى دعا اجتماع نمى‏ كنند مگر اينكه خداوند دعاى آنان را مستجاب مى‏ گرداند پس اگر چهل نفر نباشند چهار نفر هم مى‏ توانند دعا را ده بار تكرار كنند و خداوند قطعاً اجابت خواهد كرد و اگر چهار نفر نباشند يك نفر هم مى‏ تواند چهل بار خدا را بخواند تا خداوند عزيز و جبّار او را اجابت كند. | ۱ | ❖. و روايت نموده است علی بن عقبه از امام صادق عليه السّلام فرمودند: " پدرم هرگاه از مسأله‏ اى غمگين مى‏ شد زنان و بچه‏ ها را جمع مى‏ كرد و او دعا مى‏ كرد و آنان آمين مى‏ گفتند. " | ۲ | ❖. همينطورى كه در عالم طبيعيّات و مادّيات چنانچه قوّه تزايد يابد مى‏ تواند بار سنگين‏ ترى را بكشد ( مانند قوّه چهار مرد يا چهل مرد كه مى‏ تواند چهار يا چهل برابر بار مردى واحد را حمل كند، و بلكه بعضى از اوقات تضاعف پيدا مى‏ كند و چهل مرد مى‏ توانند كارى را انجام دهند كه توان آن از چهل واحد نيز بيشتر است) همينطور در عالم معنويّات و أنفس چنانچه دو اراده يا بيشتر مجتمع گردند مى‏ توانند مانعى عظيم را از سر راه بردارند؛ و چنانچه تعداد آن به چهار نفر يا ده يا چهل برسد آنچه متصوّر است از مشكلات و موانع برطرف مى‏ گردد. ❖. لذا مستحبّ است نماز كه خود نيز شامل ادعيه فراوانى است در جماعت خوانده شود. و حضرت رسول الله صلّى الله عليه و آله براى مباهله با نصاراى نجران با أميرالمؤمنين و حضرت فاطمه زهرا و حسنين عليهم السّلام حاضر شدند، كه مجموعاً دعا كنند و مباهله نمايند. لذا در آيه مباركه قرآن ديده مى‏ شود كه مؤمنين را امر به تصابر نموده است: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ - آل عمرآن/آیه۲۰۰ ». معنى تصابر ارتباط دلها و اراده‏ ها و استقامت اجتماعى در برابر مشكلات و رفع موانع است؛ و معلومست كه دعا چون طلب امرى است از خدا، چنانچه نفوسى متّحدالقلب با هم دور هم گرد آيند و دعا كنند اثر آن به مراتب شديدتر و به استجابت نزديكتر خواهد شد. ❖. در حالات سلطان محمود غزنوى نوشته‏ اند كه هنگام جنگ متعمّداً جنگ را تا عصر جمعه تأخير انداخت تا مسلمين هر كجا بوده‏ اند و در نمازهاى جمعه در بلاد حاضر شده‏ اند و براى جنگجويان و سرحدّداران دعا نموده‏ اند از دعاى خود فارغ شوند، در اين هنگام كه دعاهاى آنها مستجاب شده است اقدام به جنگ نمود و فاتح شد. و داستانهاى عجيب از اثر دعاهاى دسته‏ جمعى بسيار وارد شده و تجربه نيز شاهد آن است. ______ 📚. منابع و مصادر: ۱. الکافی ، ج۲، ص ۴۸۷ ۲. الکافی، ج۲، ص ۴۸۸ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
🔶خاموش باش تا دل بی‌این زبان بگوید! رحمه الله @maktabe_vahy 💎.💎.💎.💎
🕯. | قسمت ۲۰ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ _____________ 📌. عنوان: گريه كردن در حال دعا ❖. شرط بيستم دعا: گريه كردن در حال دعاست. در «عدّة الداعى» اين ادب را سيّد الآداب شمرده است، ثُمَّ قالَ: امّا اوّلًا: چون معلومست كه اخلاص در دعا علامت اجابت است، و گريه دلالت بر رقّت قلب دارد كه او دليل اخلاص است. قال الصّادق عليه السّلام: " چون پوستت جمع شود و چشمانت به اشك بنشيند و قلبت به خوف و خشيت درآيد پس آماده باش آماده باش كه نيّتت مقرون به اجابت شده است " چون جمود عين و خشكى چشم علامت قساوت قلب و مشعر به بُعد از رحمت خداست. و كسى كه قساوت قلب داشته باشد دعاى او مردود است، لقوله عليه السّلام: " خداوند عزّوجلّ دعاى فردى كه دل سخت و قاسى است اجابت نمى‏ كند. " | ۱ | ❖. و امّا ثانياً: به علّت آنكه در اشك چشم زيادى خشوع و انقطاع بسوى خداست. رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمود: " هنگامى كه خداوند بنده‏ اى را دوست مى‏ دارد در قلبش مقدارى از غم و اندوه را باقى مى‏ گذارد زيرا خداوند هر قلب غمناكى را دوست مى‏ دارد. و بنده‏ اى كه از خوف خدا بگريد هيچگاه داخل آتش نخواهد شد مگر اينكه شير به پستان باز گردد. و هيچگاه غبار در راه خدا با دود ناشى از آتش جهنّم در گلوى مؤمن جمع نمى‏ شود و هنگامى كه خداوند بر بنده‏ اى غضب نمايد در قلب او آهنگى از خنده قرار مى‏ دهد. و خنده قلب را مى‏ ميراند و خداوند خنده‏ كنندگان را دوست ندارد." | ۲ | ❖. و امّا ثالثاً: به علّت آنكه گريستن در حال دعا موافقت امر خداست؛ چون خدا در وصيّت هاى خود به پيمبرانش دستور گريستن داده است، حيث يقول لِعِيسَى عليه السّلام: " اى عيسى از چشمان خود گريه را به من هديه بده و از قلبت خشوع را. " و لِموسى عَلَيه السَّلام: " و به موسى عليه السّلام فرمود: هنگام مناجات با من با قلب خاشع و نگران با من مناجات نما. تا اينكه مى‏ فرمايد: صداى استغاثه خود را به من از زيادى گناهان بلند نما مانند صداى كسى كه از دست دشمنش در حال فرار است. " | ۳ | ❖. و امّا رابعاً: چون در گريه از فضايل و شرف خصوصيّاتى است كه در طاعات ديگر نيست. و در خبر است: بين بهشت و جهنّم گذرگاهى است بسيار سخت كه جز گريه‏ كنندگان از خشيت و خوف خدا كسى از آن عبور نمى‏ تواند بكند. و از رسول خدا روايت شده است كه فرمود: " پروردگارم تبارك و تعالى به من خبر داده است و فرموده: قسم به عزّت و جلال خود، از آنچه گريه‏ كنندگان از من دريافت خواهند كرد عبادت‏ كنندگان را خبرى نيست و من براى گريه‏ كنندگان در جوار خود قصرى خواهم ساخت كه كسى ديگر در آن راه ندارد و از جمله وحى‏ هاى خداوند بر حضرت موسى عليه السّلام اين است كه: گريه كن بر خود تا مادامى كه در دنيا هستى و از هلاكت و موارد نابودى بترس و جاذبه‏ هاى زندگى دنيا و زرق و برق‏هاى آن تو را نفريبد. و به حضرت عيسى عليه السّلام وحى فرستاد: اى عيسى فرزند زنى دوشيزه و پاك! بر خود گريه كن مانند كسى كه از عيال و فرزندانش خداحافظى مى‏ كند و دنيا را مبغوض مى‏ دارد و آن را براى اهل و عيالش ترك مى‏ نمايد و ميل و خواستش به سمت و سوى خداوند جهت پيدا كرده است. " امام صادق عليه السّلام فرمودند: " تمامى چشم ها در روز قيامت گريانند مگر سه گروه: چشمى كه نگاه به نامحرم نكرده باشد. و چشمى كه در طاعت خدا شبها را بيدار گذرانده باشد و چشمى كه در دل شب از خشيت و خوف خدا بگريد. " |۴| ❖. و اخبارى را راجع به تباكى در صورت عدم بكاء ذكر فرموده است که از امام صادق عليه السّلام وارد است: " و اگر اشك از چشمانت نمى‏ بارد، خود را به هيأت گريه‏ كننده در آور. " أبى‏ حمزه ثمالى گويد: امام صادق عليه السّلام به أبى‏ بصير فرمودند: اگر از مسأله‏ اى نگرانى يا توقّع برآورده شدن حاجتى را دارى، ابتداء تمجيد خداى تعالى و ثنا بر او را چنانكه سزاوار اوست، بجاى آور و بر پيامبر و اهل بيت او درود بفرست و خود را به حال گريه كننده در آور گرچه به اندازه سر مگسى باشد. بدرستى كه پدرم مى‏ فرمود: نزديك‏ترين حالت بنده نسبت به پروردگار در حالت سجده همراه با گريه مى‏ باشد. " | ۵ | _____________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الكافى، ج٢ ، ص ٣٢٩ ۲. المحجى البيضاء، ج٢، ص٣٠٣ ٣. المستدرك الوسائل، ج١١، ص ٢٤٣ ۴. عدی الداعی، ص ۱۵۴ ۵. عدی الداعی، ص ۱۶۰ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. فضیلت شب 27 ماه رمضان. 💠. حالات اولیا در روزهای پایانی ماه رمضان. 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞 ، سنه 1435، جلسه 13، دقیقه 54:12 @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
🕯. | قسمت ۲۱ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ _________ 📌. عنوان: براى برادران ايمانى دعا نمودن و التماس دعا از آنها ❖. شرط بيست و يكم دعا: براى برادران ايمانى دعا نمودن و التماس دعا از آنهاست. در «كافى» با إسناد خود از هشام بن سالم روايت مى‏ كند از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام که فرمودند: " كسى كه چهل مؤمن را دعا كند سپس حاجت خود را عرض كند مستجاب خواهد شد. " | ۱ | ❖. و تأكيد دعا نمودن بر چهل مؤمن در نماز شب بسيار است؛ و روايت شده است كه: " خداوند به موسى وحى فرستاد اى موسى! مرا با زبانى بخوان كه با آن گناه نكرده باشى. موسى عرض كرد: كجا مى‏ توانم اين مسأله را انجام دهم؟ خداوند فرمود: مرا با زبان غير خودت بخوان. " رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: " هيچ حاجتى زودتر به اجابت نمى‏رسد از دعاى شخصى كه غايب است براى فردى كه او نيز حاضر نيست. " | ۲ | ❖. و عبدالله بن سنان از امام صادق عليه السّلام روايت مى‏ كند كه فرمودند: " دعاى شخص براى برادر مؤمن خود در پنهانى موجب سرازيرى ارزاق و وارد نشدن غم و اندوه خواهد شد. " و نيز از حضرت أبى‏ عبدالله عليه السّلام روايت است كه، رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر كس براى مؤمنين و مؤمنات دعاء كند خداوند به مانند آن دعا دعاى هر مؤمن و مؤمنه‏ اى را از اوّل خلقت روزگار تا پايان آن براى او به حساب مى‏ آورد. چه بسا بنده‏ اى در روز قيامت بسوى آتش هدايت مى‏ شود در اين هنگام مؤمنين و مؤمنات عرض مى‏ كنند: بار پروردگارا ، اين شخص همان كسى است كه ما را در دنيا دعا مى‏ كرد پس ما را شفيع او قرار ده. پس خداوند آنان را شفيع او قرار مى‏ دهد و بدين جهت از عذاب نجات مى‏ يابد. " | ۳ | _________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الکافی، ج۲ ، ص۵۰۹ ۲. الکافی، ج۲، ص ۵۱۰ ٣. عدی الداعی، ص ۱۷۰ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. راه خدا به این طرف و آن طرف نگاه کردن نیست! 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، سنه 1434، دقیقه 14:01 @maktabe_vahy 🌼.🌼.🌼.🌼
🕯. | قسمت ۲۲ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ _____ 📌. عنوان: اعتماد به غير خدا نداشتن‏ ❖. شرط بيست و دوّم دعا: اينست در دعا ابداً اعتماد بر غير خدا نداشته، و تمام همّ و غمّ خود را مصروف به توجّه به خدا و فقط و فقط استمداد از فيض رحمت او بنمايد. قال الله تعالى: «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ || و كسى كه توكّل برخدا كند؛ پس خود خدا براى او كافى است. - طلاق/آیه ۳ » معلومست كه چنانچه در حال دعا انسان اتّكاء به غير خدا داشته باشد در حقيقت دعاى او راجع به آن موردِ اتّكاء بوده و دعاى به خدا صورى است، و همين اتّكاء به غير خدا حجاب و سدّ عظيمى است كه بين او و مطلوب او حائل مى‏ گردد. چون حقيقت دعا توسّل و دلبستگى به خداست و اتّصال معنوى با حضرت اوست، و با وجود اتّكاء به غير اين حقيقت صورت نبندد؛ به خلاف آنكه تمام توجّه و اتّكاء به خدا باشد، در اين حال نفسْ خود را به مقام تجرّد و معنويّت رسانيده و در حرم اراده خدا واقع شده است، البتّه دعاى او مستجاب است. ❖. حفص بن غياث روايت مى‏ كند از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام فرمودند: " اگر فردى از شما مى‏ خواهد كه از خدا درخواستى نكند مگر اينكه مستجاب شود بايد از تمامى مردم نااميد گردد و هيچ اميدى جز اميد به خدا براى او نماند، در اين وقت اگر خداوند اين حالت را از او مشاهده كرد هر درخواستى را اجابت مى‏ كند. " | ۱ | ❖. و در جمله مواعظى كه خداوند علىّ أعلى حضرت عيسى عليه السّلام را موعظه فرموده است چنين فرمايد: " اى عيسى! مرا بخوان چونان شخص غريقى كه هيچ فرياد رسى ندارد و اندوه تمام وجود او را فراگرفته است. | ۲ | اى عيسى! فقط از من بخواه و از غير من مخواه پس چه نيكو است از تو درخواست و از من اجابت و مرا مخوان جز با حال تضرّع بسوى من و قصد تو قصد واحد باشد پس اگر در اين صورت مرا بخوانى اجابت مى‏ كنم. | ۳ | ❖. و از حضرت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم مرويست كه، قال: " خداوند عزّوجلّ مى‏ فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه فقط خود را در پناه من درآورد نه در پناه خلق من مگر اينكه آسمانها و زمين را ضامن رزق و روزى او گردانم، پس اگر مرا بخواند اجابت كنم و اگر از من درخواست كند به او عطاء مى‏ نمايم و اگر از من طلب بخشش كند او را مى‏ آمرزم. و هيچ مخلوقى نيست كه به جاى پناه به من به مخلوق من پناه آورد مگر اينكه تمامى راه هاى آسمان ها و راه هاى زمين را بر او مى‏ بندم و در اين هنگام اگر از من سؤال كند به او چيزى نخواهم داد و اگر مرا بخواند اجابت نخواهم كرد. " | ۴ | _____ 📚. منابع و مصادر: ۱. الكافى، ج۲ ، ص ۱۴۸ ۲. عدّة الداعى، ص ۱۴۶ ٣. المحجّة البيضاء، ج۲، ص۳۰۷ ۴. المحجّة البيضاء، ج۲، ص۳۰۸ 🔰. @sire_salehan |
❖. یهودیان خیال اسرائیل صغیر و سپس اسرائیل کبیر را با خود، با شمشیر امام ما : امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به گور خواهند برد..... قدس سره 📚 رساله نکاحیه ، ص ۳۳۴ 🔰 @sire_salehan |
🕯. | قسمت ۲۳ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ____________________ 📌. عنوان: خواندن دو ركعت نماز ❖. شرط بيست و سوّم دعا: خواندن دو ركعت نماز است، براى برآورده شدن حاجت؛ بدين ترتيب كه با قصد قربت دو ركعت نماز استخاره بجاى آورد، و در سجده آخر يا بعد از سلام نماز صد مرتبه يا صد و يك مرتبه بگويد: " استخير الله برحمته" ، و امر خود را به خدا واگذار كند تا او خيرش را مقدّر فرمايد. و در بعضى از روايات وارد است كه اين نماز را نماز آخر شب قرار دهد، و يا نافله صبح قرار دهد و مستحبّ است غسل نيز بجا آورد به عنوان غسل استخاره و سپس اين نماز را بخواند. ❖. در أخبار ائمّه معصومين نسبت به اين نماز بسيار توصيه شده است؛ تجربه هم شده اثر عجيبى در قضاء حاجت و استجابت دعا و طلب خير نمودن دارد و شايد نماز حاجت كه به طرق مختلفى در كتب معتمده اخبار مانند «من لا يحضره الفقيه» و «كافى» نقل شده از مصاديق همين نماز استخاره بوده باشد، و يا آنكه آنها عنوان خاصّى داشته و براى قضاء حوائج مخصوص به آن كيفيّت هاى خاصّه وارد شده است. به هرحال، چه نماز استخاره و چه ساير نمازهائى كه براى حاجت در شريعت مقدّسه وارد شده است همه از شرائط كمال و متمّمات دعاست. ❖. روايتست از حسن بن صالح از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مى‏ فرمود: كسى كه وضوء بگيرد و آن را نيكو به پايان آورد و دو ركعت نماز بگزارد و ركوع و سجود را به نحو نيكو انجام دهد سپس بنشيند و خدا را ثناء و حمد نمايد و بر پيامبر و اهل بيتش درود بفرستد و آنگاه حاجت خود را طلب نمايد پس به تحقيق كه امر خيرى را در موقع و جايگاه اجابت قرار داده است و كسى كه امر خيرى را در موارد اجابت قرار دهد سر افكنده نخواهد شد. " | ۱ | ❖. البتّه رواياتى در «كافى» و «تهذيب» وارد است كه اين دو ركعت نماز را با تسبيحاتى خاصّ به جاى آورد و خدّين و پيشانى خود را بعد از نماز به سجده گذارد و دعاهائى بنمايد مسلّماً مستجاب مى‏ شود؛ اين كيفيّات مخصوصه براى شدّت اتّصال و انقطاع به خداست، وگرنه اصل نماز قضاء حاجت همان دو ركعت است كه ذكر شد. ____________________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الکافی، ج۳، ص ۴۷۸ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. خداوندا مرا در هر خیر و خوبی که محمد و آلِ او را داخل کردی، داخل بفرما! 🔹شرح فرازی از دعای قنوت عید فطر 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، جلسه 210، دقیقه 16:26 @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
🕯. | قسمت ۲۴ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ________________ 📌. عنوان: يك يا سه روز روزه گرفتن‏ ❖. شرط بيست و چهارم دعا: يك روز يا سه روز روزه گرفتن، و سپس دعا نمودن است؛ البتّه اين شرط از مكمّلات و متمّمات دعا است. ❖. مرحوم شيخ طوسى از محمّد بن سهيل نقل مى‏ كند از امام صادق عليه السّلام که فرمودند: وقتى كه حاجتى مهم برايت پيش آمد كه از خداى تعالى انجامش را خواستار شدى، سه روز متوالى روزه بدار، چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه. پس در روز جمعه إن شاء الله غسل كن و لباس جديدى بر تن نما سپس به پشت بام كه بالاترين نقطه منزل توست صعود نما، دو ركعت نماز به جاى آور و دستانت را به سوى آسمان بالا ببر سپس بگو: .... الخ. | ۱ | ❖. در كيفيّت نماز استسقاء و دعا براى طلب باران ذكر شده است كه: مستحبّ است سه روز روزه بگيرند و در روز سوّم كه روز دوشنبه باشد براى نماز به صحرا روند. على بن مهزيار مى‏ گويد: از حضرت امام محمّد باقر درخواست نمودم دستورى را براى رفع زلزله‏ هاى كثيره در اهواز، حضرت فرمودند: سه روز روزه بگيريد: چهارشنبه و پنج‏شنبه و جمعه را، در روز جمعه براى دعا به صحرا رويد و دعا كنيد. ابن مهزيار مى‏ گويد: چنين كرديم ديگر زلزله نيامد. | ۲ | ❖. و البتّه سرّ استحباب صيام براى قضاء حوائج از مطالب گذشته به دست مى‏ آيد؛ چون روزه انسان را از أثقال معنوى سبك مى‏ كند و موجب نشاط معنوى و توجّه كامل به خدا مى‏ شود، لذا براى استجابت دعا مقدّمه قوىّ است. و ملاحظه مى‏ شود كه در طلب حوائج مهمّ چون روح دعا بايد بسيار شديد باشد تا اثر كند ائمّه أطهار دستور داده‏ اند كه سه روز روزه بگيرد تا خفّت معنوى و روح تجرّد در او قوّت يابد و روح بهيميّت ضعيف شود، در آن حال مسلّماً دعا مستجاب است. ________________ 📚. منابع و مصادر: ۱. تهذيب الاحكام، ج۳ ، ص۱۸۳ ۲. من لا يحضره الفقيه، ج۱، ص۵۴۴ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
💎عید گرفتن به معنای ساز و دُهُل زدن نیست... @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
🕯. | قسمت ۲۵ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ________ 📌. عنوان: ملاحظه آداب دعا ❖. شرط بيست و پنجم دعا: ملاحظه آداب دعاست؛ كه شخص داعى بايد آدابى را لحاظ بنمايد، و آن ملاحظه قدرت و علم إحاطى خداست به جميع موجودات و تقدير مصالح عباد بر وفق حكمت، و ملاحظه مقام عبوديّت محضه بنده است خاضعاً خاشعاً بين يديه. و در اين مقام هر چه خدا را عظيم‏تر و رفيع‏تر ملاحظه نمايد و بهتر او را بر كمون و سرّ خود مطّلع بيابد و خود را در پيشگاه او ضعيف‏تر ببيند به حقيقت نزديكتر بوده و دعاى او در چنين موقفى بهتر به منصّه اجابت خواهد رسيد. بنده در اين حال كه خدا را حكيم مى‏ داند، در مقام عرض سؤال خواهى نخواهى امور را به دست با قدرت او مى‏ سپارد، و در عين آنكه دعا مى‏ كند و حاجت مى‏ طلبد ولى نفوذ قدرت قاهره و مشيّت غالبه را حاكم و وارد بر دعاى خود ديده، قدمى از مقام تسليم فرو نمى‏ گذارد، و خدا را در مقام عرض و سؤال استخدام ننموده و دعاى او جنبه فرمان و أمر را ندارد بلكه صرفاً التماس و انابه است؛ چون مى‏ داند كه علم او إحاطه دارد بر علوم خويش، بنابراين هميشه دعاهاى خود را غير از آنچه راجع به مغفرت و توبه و التماس درجات اخروى است مقرون به مشيّت و مصلحت خدا مى‏ كند و إصرار و إبرام بر خصوص تقاضاى محدود خود نمى‏ نمايد. ❖. در «مصباح الشريعة» در باب نوزدهم از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام روايتى بس نفيس در اين موضوع نقل مى‏ كند: " آداب دعا را رعايت كن و بنگر چه كسى را مى‏ خوانى و چگونه مى‏ خوانى و براى چه مى‏ خوانى و عظمت خدا و بلند مرتبگى او را در نظر آور و با قلب خود آگاهى او را به آنچه در باطن تو مى‏ گذرد و اطلاعش را بر سرّ و ضميرت مشاهده نما، و آنچه كه در قلب تو از حقّ و باطل قرار دارد و راه‏ هاى رستگارى و هلاكت خود را بشناس، تا اينكه مبادا خدا را به امرى بخوانى كه شايد هلاكت تو در آن باشد، درحاليكه تو را گمان بر رستگارى در آن امر است. و فكر كن چه چيزى را درخواست مى‏ كنى و چقدر درخواست دارى و براى چه درخواست مى‏ كنى و دعا طلب اجابت همه اين امور است از جانب تو نسبت به خداى متعال و ذوب نمودن خون حياتى قلب در مشاهده پروردگار و واگذار نمودن اختيار و تسليم همه امور (چه ظاهرى و چه باطنى) به خداى تعالى. پس اگر شرط دعا را انجام ندادى، منتظر اجابت مباش؛ زيرا خداوند به باطن و مخفى‏ تر از آن نيز آگاه است. ممكن است تو از او درخواستى بنمايى درحاليكه مى‏ داند باطن تو چيز ديگرى را مى‏ طلبد. بعضى از صحابه به ديگرى گفت: شما با دعاء خود توقع نزول باران داريد و من توقع فرو افتادن سنگ را از آسمان. و بدان اگر خداوند ما را امر به دعا نمى‏ كرد، هرگاه ما دعا را از روى اخلاص انجام مى‏ داديم، او اجابت را به ما تفضّل مى‏ نمود، پس چگونه اجابت ننمايد درحاليكه خداوند تضمين كرده است براى كسى كه دعا را با شرايط آن انجام دهد اجابت نمايد. و از رسول‏ خدا درباره اسم اعظم سؤال شد، فرمود: هر اسمى از اسماء الهى اعظم است. پس قلبت را از غير او پاك گردان آنگاه به هر اسمى مى‏ خواهى او را بخوان و در حقيقت براى خدا اسمى جداى از اسمى ديگر نيست، بلكه او خداى واحد قهار است. " | ۱ | ❖. امام صادق عليه السّلام فرمودند: " يك‏بار اتّفاق افتاده است كه خدا را خوانده‏ ام، ولى درخواستم را فراموش كردم، پس اجابت كرد آن را، زيرا اجابت پروردگار به واسطه اقبال او بر بنده‏ اش هنگام دعا اعظم و بالاتر است، از آنچه بنده از او درخواست مى‏ كند. اگرچه آن درخواست بهشت و نعمت‏ هاى ابدى آن باشد وليكن اين مطلب را درك نمى‏ كنند، مگر عمل كنندگان و دوستداران و عبادت‏ كنندگان و عارفان كه اينان از برگزيدگان و خواصّ پروردگارند." | ۲ | ❖. اين مجموع ۲۵ شرط كه براى دعا ذكر شد، همانطور كه ملاحظه‏ مى‏ شود تماماً متّخذ از أخبار ائمّه صلوات الله عليهم أجمعين است كه بعضى از آنها شرط اصل استجابت و بعضى شرط كمال و تمام استجابت است و در تمام اين شرائط توجه تام به خدا و انقطاع بسوى ذات مقدس او، و تطهير و خلوص باطن در درجه اول از شرائط واقع است، و ملاحظه آداب ظاهرى و تصدق و صيام و صلاة و توبه و رد مظالم و نظاير آنها مقدّمات معده براى صفاى دل و آمادگى بيشترى براى توجه به خدا و رفع موانع است. و در هر حال انسان براى قطع به استجابت خوب است به هر مقدار كه متمكّن است بدين شرائط قيام كند، و اگر متمكّن از بعضى از آنها نبود نااميد نگردد، بلكه با اتيان بقيّه آداب و شرايط دست به دعا بلند كند، إنّه هو الكَريمُ و إنّه هو المُجيبُ. | | ________ 📚. منابع و مصادر: ۱. مصباح الشریعه، ص ۷۶ ۲. مصباح الشريعة ، ص ۸۰ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
💎سالها دل طلبِ جام جم از ما می‌کرد آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
‍﷽ 📌 تاثیر دوستی و مجالست! 📚 سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس الله سره در کتاب " امام شناسی ، ج۱ ، ص۱۸۰ " می فرمایند : ✍🏻 به تجربه ثابت است که معاشرت با نیکان به روی انسان اثر می گذارد؛ و معاشرت با بدان نیز موثر است؛ چه بسا شخص پاک فطرت و نیک کرداری که در اثر برخورد با رفیق نااهل، کم کم و رفته رفته آن صفای باطن خود را از دست داده، دلش تاریک ، و روحش خفه گردیده است؛ و بالعکس شخص زشت کرداری در اثر برخورد با صاحب دلی ، تغییر روش داده، و کم کم نیّت و بتبع آن افعالش صالح، و نیکو شده است. ❖ لذا در تعالیم اسلام بسیار وارد است که انسان خوب است با نیکان صحبت داشته باشد، و از انس و دلبستگی با اشرار خودداری کند، حتی مجالست یک جلسه در انسان موثر است، خواه به سکوت بگذرد، و خواه با مذاکره، چون تاثیر ارواح در یکدگر محتاج مذاکره نیست، دو روحی که با یکدیگر انس و ملایمت دارند هر یک به روی دیگری اثر می گذارند! 🔰 @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
💎. ما نبودیم و تقاضامان نبود لطفِ تو ناگفتۂ ما می‌شُنود رحمه الله @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
📿 | ۰۲۴ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " لافضلَ لعربیٍّ علي عَجميٍّ و لا عَجميٍّ علي عَربيٍّ إلا بالتقوي " | ١ | 📜 ترجمه: " عربی یا عجمی بودن ، فخری بر هم ندارد، در روز قیامت هیچ کس نمیتواند بر دیگری فخریه بفروشد ، مگر آن کسی که متقی تر باشد. " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖. پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : ای مردم ! من که پیغمبر شما و عرب و از قریش هستم خیال نکنید که فخری بر سایر نژاد ها دارم، من هم مثل شما هستم ! عربی یا عجمی بودن فخری بر هم ندارد! و عناوینی است که خداوند برای تمیز و شناخت قبایل و افراد قرار داده است. اینکه خداوند یکی را قد بلند کرده است و یکی را قدکوتاه ، یکی سفید شده و یکی سیاه شده است، برای شناخت است. اگر بنا بود همه مردم به یک شکل ، یک رنگ ، یک صورت و یک قد بودند، دیگر شناخته نمی شدند! در روز قیامت هیچ کس نمیتواند بر دیگری فخریه بفروشد ، مگر آن کسی که متقی تر باشد؛ یعنی پاک تر و صاف تر باشد و بر اساس عقل حرکت کرده و به مقصد رسیده باشد. ❖. این اختلاف نژاد در آباء و اجداد ، موجب اختلاف نسل نیست و این اختلاف نژاد ها به نسل واحد منتهی می شود و همه به آدم و حوا می رسند. اختلاف نژاد، یکی را حیوان و یکی را چیز دیگر نمی کند؛ همه انسان اند، یکی اینجا زندگی کرده است و یکی آنجا، یکی سیاه شده است و یکی قرمز. ❖. ابوسفیان مردی عرب و دانشمند بود، دنیا دیده، سفر کرده، سیاست مدار و از اشراف بود و آدم کوچکی نبود، ایران آمده بود، روم رفته بود و با پادشاهان ملاقات کرده بود؛ مرد سخی و سفره داری بود و افراد بینوا را کمک می کرد و وقتی وعده ای می داد، اگر خونش ریخته می شد، باید به وعده اش رفتار میکرد، اینطور بود ولیکن تقوا نداشت! پیغمبر می گوید: " باید زیر پای غلام حبشی بیایی ! " چون ملاکی که دست ماست این است که می گوید: " این تقوایش بیشتر است ، پس این بر او مقدم است " ❖. اگر انسان طبق منطق دنیا باشد، آن وقت همه بلال ها از بین می روند و زیر پا له می شوند، و نه تنها بلال بلکه سیل می آید و همه را می برد و دو مرتبه کاخ و بارگاه روی کار می آورند، وقتی آن منطق آمد سیاه ها از سفید ها جدا شدند، برده ها از آقا ها جدا شدند و عجم ها از عرب ها جدا شدند. اما پیغمبر یک نگاه به تمام عالم می کند و می بیند که همه افراد بشر ، بندگان خدا و همه عابد به سوی معبود واحد و همه مخلوق خالق واحد هستند و بین اینها پیش پروردگار هیچ جهت شرافتی نیست مگر تقوا! این منطق خیلی مهم است و ما قدرش را نمی دانیم! ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. معدن الجواهر، کراجی، ص ۲۱ ۲. مبانی اخلاق، ج۲، ص ۹۹ 🔰 @sire_salehan |
❈ یکی از دستورات سلوک این است که انسان از افرادی که به دردش نمی خورند، روحش را آلوده می کنند، صحبت های آنان موجب تزلزل و اضطراب انسان می شود، باید فاصله بگیرد. چون اینها فقط آدم را به پندار گرایش می دهند و از عالم وحدت و نور خدایی پایین می آورند.... ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. کتاب " آیین رستگاری ، ص۱۴۴ " 🔰. @sire_salehan |
❈ بزرگ ترین خطری که سالك راه خدا را تهدید می کند ، این است كه خود سلوك برای او تبدیل به یك حجابی بشود و او را در محدوده آن پوشش محبوس كند. آن وقت شخص حركت هم می‌ كند، ذكر و ورد هم می‌ گوید، دستوراتی كه داده می‌ شود را انجام می‌ دهد ولی این عمل كردن‌ ها كم‌ كم باعث یک اطمینان کاذب می شود و او را از مردم و رفقا و هم کیشان كنار می‌اندازد. آن ذهنیت سلوكی اشتباه خطر بزرگی است و باید برای این مسئله دوا اندیشید. ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. شرح عنوان بصری، مجلس ۱۱۹ 🔰. @sire_salehan |
❈ کسی که می خواهد خوب بشود باید گناه نکند؛ اما اگر گناه کند هر قدمی که طی می کند بُعد است، چون گناه تو را شیطان می کند. نفسی که مشغول گناه است، صورتش صورت گناه است و اگر بخواهد سیر و سلوک بکند، آن نفس روی پایه لرزانی بار می شود و یک قدم جلو نمی رود! لذا تمام‌ بزرگان این راه ، به ترک گناه دعوت می کنند! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. کتاب " مبانی اخلاق، ج۲ ، ص۲۲۳ " 🔰. @sire_salehan |
❈ راه خداشناسی راهِ معرفتِ نفس، و معرفت نفس هم به تزکیه است، که انسان خودش را درست کند، تزکیه، تهذیب، اخلاق! در اثر اینکه انسان خودش را اصلاح کند، کم کم شوائب خودپسندی و استکبار از انسان بیرون می رود. انسان می فهمد که خودش موجودی فقیر و محتاج و جاهل و عاجز و مرده است؛ و این نوری که بر او تابیده است و این قدرتی که در اوست و این علم و حیات و وجودی که دارد، مال خودش نیست، مال خداست. و این معنی معرفت نفس است که ملازم است با معرفت رب! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. کتاب " تفسیر آیه نور، ص ۲۱۹ " 🔰. @sire_salehan |
❈ امام زمان ولایت بر نفوس دارد؛ یعنی تمام نفوس در مشت اوست! تو یک " یا بقیةالله " بگو و ببین که جواب میشنوی یا نمی شنوی! راه عرفان راه باطن است! هر وقت گفتی آن موقع لبیک ما را می شنوی! راه هم اصلا بسته نیست جانم! در خود زمان غیبت فی زماننا هذا، در عین کفر ، در عین ظلمت، بالله و الله العلی العظیم همین الآن به اندازه سرسوزنی با زمان رسول الله از نقطه نظر ورود در حریم ولایت، هیچ تفاوت نکرده و ندارد! حالا گر گدا کاهل بود دیگر آن مسئله دیگری است! ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. آموزه های معرفت، ج۱، ص ۳۶۴ - ۳۶۷ 🔰. @sire_salehan |
❈ هزار سال انسان برود عبادت کند ولی امیرالمومنین را نشناسد، خودش را عبادت کرده، خدا را عبادت نکرده؛ خودش و منویات خودش و خواهش خودش و آرزوی خودش را عبادت کرده است، آن خدایی که خودش در دل خودش ساخته، او را عبادت کرده است! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. کتاب " سالک آگاه، ج۱، ص۱۶۲ " 🔰. @sire_salehan |
❈ آن مكتبى كه با حقّ سر و كار دارد و اگر به اندازۀ ذرّه ‏اى از حقّ تجاوز شود نگران است، مكتب شيعه است كه می ‏گويد: « بايد در امور، حقّ را ميزان قرار داد. » هر كجا حقّ است بپذيريد و هر كجا انحرافى هست رها كنيد! اگر حاكم حكمى كرد و اشتباه بود بايد برگردد و إلّا مسئول است. قاضى بايد از حكم خود برگردد. مرجع تقليد اگر فتوائى داد و اشتباه بود به مجرّد اينكه فهميد بايد برگردد و إلّا در جهنّم خواهد بود. ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. ولایت فقیه، ج۴، ص۱۹۷ 🔰. @sire_salehan |
❈ زشتى و كدورت دروغ به تناسب مخاطب و اختلاف رتبه او بر نمى ‏گردد؛ بلكه به خود دروغ، يعنى خلاف واقع را بيان كردن، باز مى‏ گردد. و اين كدورت و زشتى، تأثير ژرف و عميقى در نفس دروغ ‏پرداز باقى مى‏ گذارد كه نفس و قلب او را نسبت به ادراك حقايق وارونه مى‏ نمايد و ادراك او را در مواجهه با مسائل به سمت خلاف و بطلان مى‏ كشاند و قضاوت او را در حوادث پيوسته به سوى خلاف سوق مى‏ دهد؛ «و اين است خطر بزرگ دروغ‏» ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. اسرارملکوت، ج۳، ص ۲۳۲ 🔰. @sire_salehan |